مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۱۵ مطلب در مهر ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تقویت روخوانی کلاس اول یکی از فعالیت های دشوار برای معلمین و حتی والدین محسوب می‌شود. بچه ها در این سنین خواندن و نوشتن کلماتی ساده را می‌آموزند؛ اما هنوز روخوانی از روی متن برای آنها دشوار است. این موضوعی کاملا طبیعی است و همه بچه ها در این سن، این شرایط را پشت سر می‌گذارند. والدین و معلمین نقش مهمی در این زمان دارند.

بچه ها احتمالا بدون هیچ گونه تجربه قبلی وارد مدرسه شده اند و نمی‌توان از آنها انتظار داشت که در همه مهارت ها به خوبی عمل کنند. از طرفی عوامل زیادی در این زمینه موثر هستند. فراموش نکنید که روانخوانی با روخوانی متفاوت هستند. در ابتدا کودک باید قادر به خواندن باشد؛ تا در قدم بعدی بتواند متن‌ها را به صورت صحیح و واضح بخواند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت روخوانی کلاس اول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: تقویت روخوانی کلاس اول | مشکل روان خوانی کلاس اول

تقویت روخوانی کلاس اول

معمولا از آنجایی که بچه ها در کلاس اول، معنی بسیاری از کلمات را نمی‌دانند یا حتی با خود کلمه آشنا نیستند؛ از خواندن متن ها فرار می‌کنند. اما این سنین، در آموزش و تقویت این مهارت بسیار مهم است. تقویت روخوانی کلاس اول نیاز به تشویق و انگیزه از سوی والدین دارد تا بچه ها برای اینکار تلاش کنند. بروز مشکلاتی در ابتدای مسیر کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

گاهی والدین و معلمان از روش هایی استفاده می‌کنند؛ که اوضاع برای بچه ها پیچیده تر می‌کند. امروزه علاوه بر مدرسه، محتواهای آموزشی زیادی مثل کتاب یا فیلم ها وجود دارند که برای همین موضوع طراحی شده اند و می‌توان از آنها کمک گرفت. 

عوامل موثر بر تقویت روخوانی کلاس اول

همانطور که قبلا هم گفته شد؛ عوامل زیادی بر تقویت روخوانی کلاس اول موثر هستند. بچه ها در سن رشد بوده و از موضوعات زیادی تاثیر می‌پذیرند. از طرفی دیگر می‌توان با شناسایی این عوامل و همچنین کارکردن روی آنها روخوانی بچه ها را تا حد زیادی بهبود بخشید. برخی از این موارد، شامل موضوعات زیر می‌شوند.

📌همراهی والدین

اینکه والدین تا چه میزان با بچه ها همکاری کنند؛ بسیار مهم است. از طرفی گاهی این خود والدین هستند که با ترساندن بچه ها از مسائل مختلف، انرژی آنها را گرفته و سبب بروز مشکلاتی در تقویت روخوانی کلاس اول می‌شوند. برخی دیگر از والدین تمام موارد مورد نیاز بچه ها را فراهم کرده و حتی بیشتر از معلمین بر این مهارت تمرکز می‌کنند. آنها باید بچه ها را تشویق کرده و حمایت کنند. به طورکلی اولین بازخورد بچه ها معمولا با والدین شان است. به همین دلیل والدین باید تا حد امکان به احساسات و مهارت های بچه ها توجه داشته باشند.

📌سلامت روانی و جسمانی کودک

گاهی کودکان در این سنین مبتلا به بیماری های مختلفی از جمله آفازی، آپراکسی، لکنت زبان و… هستند که بر مهارت های آنان تاثیر دارد. از طرفی شاید جسم آنان کاملا سالم بوده؛ اما به اختلال بیش فعالی-کمبود توجه مبتلا شوند. در چنین شرایطی تقویت روخوانی کلاس اول کار بسیار دشواری می‌شود و باید یک درمانگر نیز در این فرایند مداخله کند. بهتر است قبل از هرچیز والدین از سلامت روانی و جسمانی بچه ها اطمینان حاصل کنند.

📌شرایط کلاس درس و مدرسه

شرایط محیطی نیز در تقویت روخوانی کلاس اول بسیار موثر هستند. اگر کلاس درس یا به طور کلی مدرسه برای دانش آموز سبب بروز ترس و اضطراب شود؛ قطعا نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. گاهی این اضطراب فراگیر است و آنها به طور کلی با حضور در مدرسه دچار استرس می‌شوند؛ اما در موارد دیگر تنها به دلیل این مورد است که کلاس درس یا مدرسه را دوست ندارند. شناسایی و تفکیک این دو توسط والدین یا معلمین می‌تواند کمک بزرگی به بچه ها بکند. 

روش های تقویت روخوانی کلاس اول

بعد از شناسایی و پیدا کردن عوامل موثر و همچنین از بین بردن متغیرهای مزاحم، والدین و همچنین مربیان می‌توانند با روش هایی تقویت روخوانی کلاس اول را حاصل کنند. این موارد گاهی نیازمند دانش اصول آموزشی و تجربه دارد. حتی افراد می‌توانند در این زمینه از یک درمانگر نیز کمک بگیرند. 

🔴ترغیب کردن کودک برای روخوانی

در قدم اول، اطرافیان کودک باید به روش های مختلفی برای تقویت روخوانی کلاس اول، برای او ایجاد انگیزه کنند. برای مثال از فواید اینکار و تاثیر آن در آینده بچه ها صحبت کنند. و یا برای آنان پاداشی در نظر بگیرند. یکی دیگر از کارهایی که بسیار برای بچه ها حذاب و هیجان اتگیز است؛ خواندن کتاب های غیردرسی و داستانی است. به همین دلیل والدین می‌توانند به خریداری کتاب هایی متناسب با سن آنها، بچه ها را به اینکار تشویق کنند.

🟠کمک والدین به او

یکی از مهم ترین اقدامات در زمینه تقویت روخوانی کلاس اول، کمک و همراهی والدین است. گاهی والدین این مورد را تنها مرتبط به مدرسه دانسته و در آن هیچ دخالتی نمی‌کند. اما اینکار می‌تواند به ضرر کودک تمام شده و از رشد او در این زمینه جلوگیری می‌کند. والدین می‌توانند همراه با کودکان خود روخوانی کرده و به آنها کمک کنند. حتی تشویق بچه ها و پیگیری پیشرفت آنان از طرف والدین، برای بچه ها دلگرم کننده است و باعث تلاش بیشتر آنها می‌گردد.

🟡واج شناسی

برخی از بچه ها در سنین در روخوانی مشکلی ندارند؛ اما نمی‌توانند به شکل درست و واضح صحبت کنند. چنین افرادی در واج شناسی و استفاده از کلمات جدید مشکل دارند. به همین دلیل تقویت این مهارت به تقویت روخوانی کلاس اول منجر می‌شود و حتی در صحبت کردن آنها نیز موثر است. فراموش نکنید که صحبت کردن با روخوانی متفاوت است و بچه ها باید این دو را از یکدیگر تفکیک کنند.

🟢تصحیح نکردن کودک

طبیعی است که بچه ها در ابتدای فرایند تقویت روخوانی کلاس اول دچار اشتباهات زیادی شوند. والدین یا حتی معلمین نباید به صورت مکرر آنها را تصحیح کنند. چراکه با اینکار آنها اعتماد به نفس خود را از دست داده و از روخوانی می‌ترسند. همچنین تسلط و تمرکز کودک نیز از بین می‌رود. او خود به مرور متوجه اشتباهاتش می‌شود. اگر یک غلط را چندین بار تکرار کرد؛ بهتر است شکل درست آن را به او بیاموزید.

🔵پیگیری پیشرفت

بهتر است هم والدین و هم معلمین برای تقویت روخوانی کلاس اول، به صورت مداوم، پیشرفت بچه ها را پیگیری کنند. حتی اینکار باید با حساسیت بالایی انجام شود. چرا که گاهی  والدین اینکار را به عهده معلمین گذاشته و برعکس. هیچ یک در این مورد پیگیر نمی‌شوند و کودک به حال خود رها می‌شود.

🟣فراهم کردن شرایط تمرین

از طرفی هر دو طرف باید برای تقویت روخوانی کلاس اول به کودک فرصت داده و شرایطی را فراهم کنند تا او بتواند به درستی تمرین کند. برای مثال در خانه، والدین موظف هستند که شرایطی آرام و ساکت را برای درس خواندن بچه ها محیا کنند. و یا در مدرسه نیز معلم زمان کوتاهی را در اختیار بچه ها بگذارد که با متن آشنا شده و آن را بررسی کنند.

سخن پایانی

تقویت روخوانی کلاس اول گاهی برای والدین و معلمین تبدیل به یک چالش شده و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. در این شرایط دانش آموز بیشترین ضربه را می‌خورد و حتی شاید در موارد دیگر درسی نیز دچار مشکل شود. در چنین شرایطی، بهتر است در ابتدا عوامل زمینه ساز شناسایی شده و در قدم بعدی با راه حل هایی که گفته شد؛ اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.

کمک گرفتن از یک روانشناس کودک این می‌تواند بسیار موثر واقع شود. چرا که او به صورت تخصصی به کودک کمک کرده و با برطرف کردن عوامل روانی، این فرایند را سریع تر و راحت تر می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تقویت روخوانی کلاس اول می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: تقویت روخوانی کلاس اول | مشکل روان خوانی کلاس اول

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

راه های خروج از بحران مالی کم نیستند. با اینکه امروزه عده زیادی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اما همیشه راهی برای نجات از این موضوع وجود دارد. این مشکل معمولا موقتی بوده و بعد از مدتی برطرف می‌شود. مسائل مالی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی است که عوامل مختلفی نیز تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل افراد باید در مورد درآمد و خرج های خود برنامه ریزی دقیق داشته و بسیار دقت کنند.

این موضوع با شروع زندگی مشترک و یا به طور کلی دوران جدید در زندگی، تشدید شده و احتمالا فشار زیادی را به افراد وارد می‌کند. شکست های مالی پیامدهای زیادی داشته؛ به همین دلیل افراد باید تا حد امکان از این موضوع پیشگیری کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های خروج از بحران مالی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع:  راه های خروج از بحران مالی | 5 راه نجات

راه های خروج از بحران مالی

شرایط افراد متفاوت است و هر فردی با توجه به درآمد و شرایط اقتصادی خود باید راه های خروج از بحران مالی را انتخاب کند. البته برای اطلاع از این راه ها کمک گرفتن از یک متخصص نیز ضروری است. چرا که افراد باید در این مورد عوامل زیادی در در نظر داشته باشند و آینده نگر باشند.

گاهی برخی دست به کارهایی می‌زنند که تنها برای مدتی آنها را از بحران نجات می‌دهد و بعد از مدتی مشکل ها آنها به صورت جدی تری بروز می‌کند. اطرافیان در شرایط می‌توانند بسیار موثر بوده و کمک کنند. 

نشانه های وجود بحران مالی

یکی از شایع ترین موضوعاتی که در طول روز با آنها درگیر هستیم؛ مسائل مالی است. پس با وجود بحران مالی به راحتی می‌توانیم از آن باخبر شده و نشانه های آن را در زندگی خود مشاهده کنیم. افراد واکنش های مختلفی نسبت به این موضوع دارند؛ اما به طور کلی فشار ناشی از این شرایط اجتناب ناپذیر بوده و حتی زندگی افراد را تغییر می‌دهد.

افراد در چنین حالتی بیشتر تحریک پذیر شده و با کوچک ترین محرکی کنترل خود را از دست می‌دهند. همچنین احتمالا در مخارج خود دقت بیشتری کرده و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. از طرف دیگر احتمالا شرایط شغلی و زندگی حرفه ای آنان نیز متزلزل می‌شود. افراد، قبل از هر فرد دیگری متوجه این موضوع شده و احتمالا به دنبال راهکارهایی برای برطرف کردن آن هستند. 

دلیل بروز بحران مالی

گاهی برخی از افراد از اینکه بحران مالی برای شان پیش آمده است؛ تعجب می‌کنند. اما این نتیجه فعالیت های بدون فکر آنها در طولانی مدت است. البته همیشه نمی‌توان افراد را مقصر دانست. بلکه گاهی این شرایط است که باعث بروز چنین وضعیتی می‌شود که باید به دنبال راه های خروج از بحران مالی شوند. برخی از دلایل بروز بحران مالی شامل موارد زیر می‌شود.

⭕نداشتن برنامه ریزی مالی

برنامه ریزی مالی یکی از مهم ترین فعالیت های هر فردی در زندگی شخصی و حرفه ای است. اینکار به راحتی قابل انجام نیست؛ چرا که همواره مخارجی به صورت ناگهانی بروز می‌کنند. اما به طور کلی افراد باید با توجه به میزان درآمد و خرج های خود، برنامه ریزی کرده و تمام هزینه های خود را در مدت زمانی کوتاه انجام ندهند. با چنین کاری آنها احتمالا به زودی دچار مشکلات مالی شده و باید به دنبال راه های خروج از بحران مالی باشند.

⭕عوامل محیطی

گاهی همانطور که گفته شده این شرایط محیطی است که باعث بروز بحران می‌شود. امروزه بسیاری از کارآفرینان و صاحبان کسب و کار به دلیل مشکلات اقتصادی کشور دچار ورشکستگی شده و یا به سختی شغل خود را حفظ کرده اند.

برای مثال ویروس کرونا و همه گیری آن یکی از عوامل محیطی بود که سبب بروز مشکلات مالی زیادی برای افراد شد. معمولا در چنین شرایطی افراد به سختی می‌توانند به دنبال راه های خروج از بحران مالی باشند. چرا که هیچ نهاد و ارگان و یا شخص مشخصی وجود ندارد و افراد نمی‌دانند که باید از کجا، دوباره شروع کنند.

⭕وجود بحران در زندگی

در برخی موارد وجود بحرانی موقت در زندگی شخصی افراد ، آنها را دچار مشکلات مالی می‌کند. برای مثال ابتلای یکی از اعضای خانواده به یک بیماری سخت و هزینه های زیاد درمان، احتمالا برای مدتی باعث ایجاد شرایطی سخت از نظر اقتصادی می‌شود. اما بعد از این دوران افراد می‌توانند راه های خروج از بحران مالی را یافته و به وضعیت اولیه خود برگردند. فراموش نکنید که گذران این دوران به تنهایی امکانپذیر نیست و افراد باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

برخی از راه های خروج از بحران مالی

برای مواجهه با مسائل مالی، راه های زیادی وجود دارد. از طرفی برخی از افراد و حتی نهاد ها آماده کمک رسانی برای همین شرایط هستند. افراد باید در قدم اول علت مشکل را شناسایی کرده و با توجه به آن بهترین راه های خروج از بحران مالی را انتخاب کنند . در این قسمت به بررسی گزینه های موجود در این شرایط می‌پردازیم. 

✅درخواست کمک از جای مطمئن

برای اطلاع از راه های خروج از بحران مالی، در قدم اول باید به سراغ اشخاص مطمئن رفته و از آنها درخواست کمک کنید. گاهی برخی از سودجویان از این شرایط سواستفاده کرده و صدمات بیشتری به فرد وارد می‌کنند. بهتر است با دیگران مشورت کرده، به خوبی تحقیق کنید و در مرحله بعد درخواست خود را مطرح کنید. کمک گرفتن از دیگران، مخصوصا در مورد مسائل مالی، کار ساده ای نیست اما مشکلات برای همه افراد پیش می‌آید.

✅حفظ آرامش و مقصر دانستن خود

برخی از افراد در چنین شرایطی به جای دنبال کردن راه های خروج از بحران مالی، دچار اضطراب و فشار روانی زیادی شده و نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند. اما در این موقعیت، در ابتدا باید آرامش خود را حفظ کرده و به خود مسلط باشید. در این صورت بهتر می‌توانید فکر کنید. تصمیم بگیرید. با اینکه استرس مالی احتمالا فشار زیادی به ما وارد می‌کند؛ اما می‌توان به آن فائق شد. 

✅درس گرفتن از گذشته

یکی دیگر از راه های خروج از بحران مالی، فکر کردن به گذشته و راهکارهای قدیمی است. با اینکه شرایط همیشه یکسان نیست؛ اما گاهی همینکار موثر بوده و دوباره می‌توانید مشکل خود را حل کنید. برای مثال به این موضوع فکر کنید که در گذشته به چه علت ورشکست شدید و یا در آن شرایط چه اقداماتی انجام دادید! الگوی درآمد و هزینه ها را پیدا کرده و از تکرار اشتباهات جلوگیری کنید.

✅تلاش بیشتر

طبیعی است که برای یافتن راه های خروج از بحران مالی باید تلاش بیشتری کرده و مدت زمان زیادتری کار کنید. فراموش نکنید که این دوران موقت است و به زودی به پایان می‌رسد. همچنین احتمالا خستگی زیادی را تجربه می‌کنید. اما با اراده و انگیزه، مشکلات سریعتر برطرف شده و از بین می‌روند.

✅عدم استفاده از روش های نامناسب

گاهی برخی افراد به جای پیدا کردن راه های خروج از بحران مالی به صورت مناسب و مطمئن از روش های اشتباهی استفاده می‌کنند که اوضاع را برای شان پیچیده تر می‌کند. برای مثال از موسسات نامعتبر درخواست کمک می‌کنند و یا حتی به فکر قمار می‌افتند. از طرفی اعضای بدن خود را فروخته و به خود آسیب می‌زنند. اینگونه روش ها شاید برای مدت زمان کوتاهی مشکلات مالی آنها را برطرف کند؛ اما راه حل دائمی نیست.

 

سخن پایانی

راه های خروجی از بحران مالی و برطرف کردن این مشکل، به عوامل زیادی بستگی دارد. افراد در چنین شرایطی راه های مختلفی را امتحان می‌کنند. اما گاهی به اندازه کافی تلاش نکرده و تنها به دنبال راه حل های موقت می‌گردند. اما مسائل مالی تاثیر زیادی در زندگی دارند و نباید از آنها غافل شد. همچنین افراد باید همواره در این مورد برنامه ریزی داشته و در صورت لزوم از دیگران کمک بگیرند. گرفتن مشاوره نیز به آنها چه از نظر مالی و چه از نظر روانی کمک بزرگی می‌کند. افراد در شرایط بحرانی باید خونسردی خود را حفظ کرده و با آرامش تصمیم بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راه های خروج از بحران مالی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع:  راه های خروج از بحران مالی | 5 راه نجات

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

راز عشق

اطلاع از راز عشق زن و شوهرهای موفق برای بسیاری از انسان ها به خصوص جوانان اهمیت داشته است. حتما در کتاب‌ها و شخصیت‌های اساطیری دیده‌اید که عشاق واقعی چه ویژگی‌هایی دارند و چه چیزی باعث می شود که شعله عشق در قلب دو نفر همواره روشن بماند.

در دنیای واقعی چنین زوج‌هایی کم نیستند، زنان و مردانی که بیش از 30 سال با علاقه و محبت کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و تاب دوری هم را ندارند. شاید زندگی سخت شده باشد و نتوان به راحتی گذشته ازدواج کرد، اما حقیقت عشق تغییری نکرده. شما هم می‌توانید با تمام تغییراتی که در دنیای امروزی اتفاق افتاده رابطه‌ای عاشقانه را شکل بدهید. تنها کافی رازهای این زوج‌ها را بدانید و در زندگی‌تان پیاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه راز عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: راز عشق چیست

راز عشق چیست؟

از دیرباز بسیاری از شعرا، نویسندگان، عرفا، فیلسوفان و حتی مردم عادی به دنبال کشف راز عشق بوده‌اند. در واقع اکثر انسان‌ها می‌خواهند بدانند که چه چیزی شعله عشق را در وجود ما روشن کرده و می‌تواند آن را در طول سال‌ها زنده نگه دارد. با این حال از گذشته تا کنون تعاریف متفاوتی از عشق ارائه شده است. برخی عشق واقعی را تنها به خدا، مادر یا فرزند محدود می‌کنند. برخی وصال معشوق را پایان کار می‌دانند و بر این باورند که رسیدن به عشق تمامی احساسات را از بین می‌برد.

در این میان زوج‌هایی را می‌بینیم که سال‌های سال با محبت، مراقبت و صمیمیت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و هم چنان قادرند به هم عشق بورزند. این مسئله به ما نشان می‌دهد که عشق می‌تواند وجهه‌های دیگری نیز داشته باشد. در نتیجه همه چیز بستگی به این دارد که چگونه آن را تعریف کنیم. 

روانشناسان با بررسی زوج‌هایی که روابط پایدار و رضایت بخشی با یکدیگر داشته‌اند، متوجه شدند که به شیوه متفاوتی به رمز و راز عشق واقعی می‌نگرند. از نظر آن‌ها مولفه‌های زیر از جمله مهم‌ترین عواملی هستند در ایجاد عشق و پایداری آن کمک می‌کنند.

1- تجربه احساس صمیمیت، شهوت و تعهد در کنار یکدیگر

استرنبرگ یکی از نظریه پردازان علم روانشناسی در تئوری مثلث عشق پس از انجام تحقیقات علمی گسترده 3 عامل را برای تجربه عشق واقعی معرفی کرد. او بر این باور بود که عشق سالم و رضایت بخش تنها در صورتی تجربه می‌شود که زوج‌ها هم زمان در رابطه خود روی  فاکتورهای صمیمیت، شهوت و تعهد کار کنند.

در واقع استرنبرگ معتقد بود که عشق تنها نوعی شور یا هیجان جنسی نیست. در مقابل یک وفاداری عاری از هیجان و صمیمیت نیز نیست. زوج‌هایی که عشق واقعی را کشف کرده‌اند، کسانی هستند که همانند دو دوست به یکدیگر نزدیک هستند، در برابر هم احساس تعهد کرده و همواره شور و شوق جنسی را نیز در میان خود زنده نگه می‌دارند.

2- تعادل میان استقلال و صمیمت

در گذشته این باور وجود داشت که عاشق و معشوق باید با یکدیگر یکی شوند و نباید هیچ چیز جدایی از یکدیگر داشته باشند. با تغییر جوامع و مدرن شدن ساختار روابط امروزه این امر امکان پذیر نیست. زن و مرد با وجود احساس صمیمیت و نزدیکی باید زمان‌هایی را نیز به خلوت یکدیگر اختصاص دهند، در غیر این صورت به استقلال هم لطمه می‌زنند و در طولانی مدت عشق آن‌ها تبدیل به نوعی رابطه بی حد و مرز و آسیب رسان می‌شود.

3- راز عشق و مراقبت

از نظر روانشناسان مراقبت یکی از اصول اساسی عشق است. اگر ما عاشق فردی هستیم، باید در برابر احساساتمان به یکدیگر احساس مسئولیت کرده و از رابطه همانند گلی که در حال شکوفایی است مراقبت کنیم. در واقع عشق نیازمند آن است که برای آن وقت بگذارید و هر روز برای نیرومندتر شدن ریشه‌های آن تلاش کنید.

 

4- وجود احساس دلبستگی سالم

روانشناسان تعریف دلبستگی را از وابستگی جدا کرده‌اند. آن‌ها معتقدند کسانی که راز عشق را دریافته‌اند همان‌هایی هستند که به جای وابسته بودن به معشوق به او دلبسته هستند. چرا که وابستگی تنها نوعی دلمشغولی زیاد برای حضور فیزیکی در کنار معشوق است. اما دلبستگی مفهوم فراتری دارد. در دلبستگی نوعی احساس امنیت روانی را تجربه می‌کنید. امنیتی که از ابراز محبت سالم و فضایی صمیمانه برخاسته است. احساس دلبستگی با دوری فیزیکی از معشوق از بین نمی‌رود، بلکه نوعی اطمینان قلبی است که همواره در وجود انسان حس می‌شود.

5-صداقت و پذیرش

صداقت و پذیرش از جمله دیگر مولفه‌هایی است که میان عشاق واقعی وجود دارد. در واقع زوج‌هایی که راز عشق را کشف کرده‌اند، در عین حال که با یکدیگر صادق هستند، به دیگری اجازه می‌دهند تا آزادانه حرف‌ها و نیازهایش را بیان کند و همواره با پذیرش بالا سعی می‌کنند نوعی درک متقابل را ابراز نمایند. همین مسئله باعث می‌شود که صداقت روزبه‌روز تقویت شده و کیفیت رابطه نیز بهبود یابد.

6- راز عشق و احترام

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در عشق سالم احترام متقابل است. افرادی که راز عشق واقعی را درمیابند می فهمند که باید در عین تفاوت ها به یکدیگر احترام بگذارند و هرگز در رابطه رفتارهایی نظیر تمسخر یا سرزنش را بروز نمی دهند. 

7- صبوری در مقابل بالا و پایین زندگی

صبر و شکیبایی از دیگر ملاک هایی است که به ما نشان می دهد یک فرد عشق حقیقی را تجربه می کند. در یک رابطه سالم زوجین هرگز شتابزده عمل نمی کنند زیرا عشق آن ها از شناخت کافی نشات می گیرد. از همین رو آن ها با تامل  جنبه های مختلف رابطه را می سنجند و از تصمیم های احساسی و نسنجیده اجتناب می کنند. هم چنین عشق واقعی باعث می شود که افراد در زندگی مشترک نیز صبورتر و پایدارتر باشند. به عبارت دیگر عشق به انسان قدرت می دهد که در برابر مشکلات تاب آوری بالاتری نشان دهد چرا که رابطه آنقدر ارزشمند است که نمی خواهد به سادگی آن را از دست بدهد. 

‎سخن آخر

هر زوجی رابطه منحصر به فرد خودش را دارد. راز عشق هر زن و مردی میتواند منحصر به فرد هم باشد. شما برای پیدا کردن راز عشق خودتان علاوه نکات ذکر شده، خوب است که از تجربیات و گذشته دیگران نیز استفاده کنید. خیلی موقع ها این داستان ها به شما یاد می دهند که در موقعیت های جدید چه برخوردی داشته باشید و اشتباه آن ها را تکرار نکنید. زوج هایی که نتونستن به راز عشق خودشان را کشف کنند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره زوجین استفاده نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه راز عشق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا روانشناس می‌تواند تشخیص دهد که عشق میان زوجین واقعی است یا نه؟

روانشناسان متخصص در حیطه زوج درمانی می‌توانند در مورد ویژگی‌های عشق سالم به شما آگاهی داده و آن را در شما بررسی نمایند. با این کار خودتان در طول جلسات در می‌یابید که چقدر آنچه در رابطه تجربه می‌کنید به عشق سالم نزدیک است.

منبع: راز عشق چیست

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

ترک سیگار روش های زیادی دارد. سیگار کشیدن امروزه به یک عادت رفتاری بسیار شایع تبدیل شده است و افراد زیادی به سیگار و نیکوتین اعتیاد دارند. اما بسیاری از این افراد نیز قصد ترک آن را دارند و حتی بارها برای ترک اقدام کرده‌اند اما به طور کامل موفق به انجام آن نشده‌اند. برای ترک سیگار باید علاوه بر اراده و انگیزه بالا، به تمام جنبه‌های جسمی و روانی ترک نیز توجه نمایید. با کمک یک روانشناس متخصص در حوزه اعتیاد می‌توانید با موفقیت سیگار را ترک کنید و از سلامت خود و خانواده‌تان اطمینان حاصل نمایید.

 منبع: ترک سیگار

ضرورت ترک سیگار

سیگار تاثیرات منفی بر سلامت انسان می‌گذارد و به همین دلیل، ضرورت ترک سیگار افزایش پیدا می‌کند. از اثرات منفی سیگار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اثرات جسمی مصرف سیگار

نیمی از سیگاری‌ها که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند وهیچ وقت برای ترک اقدام نمی کنند نهایتاً به علت یکی از بیماری‌های وابسته به سیگار جان خود را از دست می‌دهند. مهم‌ترین بیماری مرتبط با سیگار، سرطان است.

سیگار مهم ترین عامل سرطان ریه است و همچنین ریسک ابتلا به دیگر سرطان‌ها مثل سرطان پوست، سرطان حنجره، سرطان دهان، حنجره، حلق، مری، مثانه، کلیه، لوزالمعده (پانکراس)، دهانه رحم،معده و… را بالا می‌برد.

علاوه بر زردی پوست و بیماری‌های دهان و دندان، حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری عروق خونی و حتی کوری از دیگر مشکلات جبران نا پذیری هستند که افراد سیگاری را درگیر می‌کنند.

همچنین باید بدانید که اثرات سوء سیگار برای خانم‌ها بیشتر است: در زنان سیگاری بالای ۳۵ سال که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند بروز حمله قلبی، سکته مغزی و ایجاد لخته در پاها بسیار شایع است. همچنین در صورت بارداری ریسک سقط جنین و بیماری‌های مادرزادی در زنان سیگاری افزایش می‌یابد.در چنین شرایطی ترک سیگار ضروری بوده و نیاز به تلاش و انگیزه دارد.

اثرات روانی مصرف سیگار

اعتیاد به سیگار می‌تواند مشکل روحی شما را به بیماری‌های روانی تبدیل کند.
ریسک افسردگی‌های پیشرفته و احتمال خودکشی و خودسوزی در افراد سیگاری بالاتر است. افراد سیگاری اضطراب بیشتر را نسبت به افراد غیر سیگاری تجربه می‌کنند.
از آن جایی که سیگار شروع دیگر اعتیادها نیز هست، می‌تواند فرد را به سمت مصرف داروهای روانگردان و الکل بکشاند و باعث مشکلات روانی حادتر شود. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز عوارض روانی آن ترک سیگار بسیار اهمیت دارد.

انگیزه ترک سیگار

مهم ترین انگیزه در ترک سیگار، سلامتی و زیبایی شماست. بعد از ترک، اثرات جسمی مثبت آشکار می‌شود که می‌تواند انگیزه‌ای برای ترک باشد.

سلامتی جسمانی بعد از ترک سیگار

ترک سیگار در کوتاه مدت باعث بهبود گردش خودن می‌شود ، تنفس شما را با بهبود قابل توجهی رو به رو می‌کند، مونوکسید کربن در بدنتان کمتر می‌شود، نبض و ضربانتان به حالت طبیعی برگردانده می‌شود و مزه‌ها و بوها را بهتر احساس می‌کنید. اثرات دیررس ترک سیگار هم که ضامن سلامتی شماست شامل کاهش ریسک بیماری ریوی و قلبی، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، عمر طولانی‌تر و بارداری‌های موفق است.

اثرات اجتماعی بعد از ترک سیگار

افراد سیگاری در نزد دیگران افرادی بی‌اراده شمرده می‌شوند ، اکثر کارفرماها ترجیح می‌دهند که کارمندان خود را از بین کسانی انتخاب کنند که درگیر اعتیاد نباشند و خانواده‌ها هم معمولا ترجیح می‌دهند با افراد سالم نه معتاد وصلت کنند.
از طرف دیگر شما الگوی افراد کوچک‌تر از خود به خصوص فرزندانتان هستید و با سیگار کشیدن ریسک سیگاری شدن آن‌ها را هم بالا می‌برید. پس همین امروز با تصمیم و اراده برای ترک سیگار اثرات اجتماعی سوء را به پایان برسانید.

برای اطرافیانتان سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن نه تنها سلامتی شما را به‌خطر می‌اندازد بلکه بر سلامتی اطرافیانتان نیز تاثیرات منفی می‌گذارد. سیگاری‌های دست دوم، دود سیگار را از سیگار روشن و دود متصاعد از ریه سیگاری‌ها تنفس می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه هزاران مورد مرگ ناشی از سرطان ریه و بیماری‌های قلبی در افراد سالم غیرسیگاری به علت استنشاق دود دست دوم سیگار ایجاد می‌شود که این آمار واقعا نگران کننده است.

احتمال بروز عفونت گوش، سرماخوردگی، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی در کودکانی که در خانه افراد سیگاری زندگی می‌کنند بیش‌تر است. استنشاق دود دست دوم سیگار همچنین موجب تحریک چشم‌ها، سردرد، تهوع و سرگیجه می‌شود. پس سلامتی اطرافیانتان هم انگیزه خوبی برای ترک شما خواهد بود.

آیا ترک سیگار راحت است ؟

در روزهای اولیه شما عوارضی را تجربه خواهید کرد به خصوص در روز سوم ترک، میل شما برای کشیدن دوباره سیگار بسیار بالا خواهد بود.
افرادی که سیگار را ترک می‌کنند معمولاً دچار اضطراب، تحریک پذیری، گرسنگی، خستگی مفرط، اختلال در خوابیدن و اختلال در تمرکز می‌شوند. خیلی از استعمال کنندگان پس از ترک سیگار کمی وزنشان بالا می‌رود.
اما بدانید این که تمام این عوارض کوتاه مدت‌اند و تنها یک هفته شدید خواهند بود. در این یک هفته مایعات زیادی بخورید و از خوراکی‌های تصفیه کننده خون مثل آب انار استفاده کنید.

باید آگاه باشید که اثرات فیزیولوژیکی خیلی زود ناپدید می‌شوند اما اثرات روانی تا حدی پایدارند و طبق عادت فرد دوباره میل به سیگار پیدا می‌کند. در این شرایط بهتر است هر بار که این میل را پیدا کردید یک لیوان آب جرعه جرعه بنوشید یا هویج، آدامس و تخمه مصرف کنید تا دهانتان مشغول شود. سیگار کشیدن را به تعویق بیاندازید تا از یادتان برود، شما باید بدانید اولین اشتباه شروع باقی اشتباهاتتان است پس حتی یک سیگار هم به خودتان آوانس ندهید. 

راه های ترک سیگار

برای ترک سیگار روش‌ها و راه‌های درمانی وجود دارد که به شرح زیر می‌باشند:

رفتار درمانی

رفتار درمانی مبتنی بر موقعیت و پاسخ است. یکی از موضوعات مهم رفتار درمانی تغییر عادت‌هاست. عادت یعنی حالت روانی‌ای که شما را مدام مجبور به تکرار بدون آگاهی می‌کند. همان طور که می‌دانید عوامل روانی و عادت یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه ترک سیگارهستند. اگر بتوانید موقعیت‌هایی که در آن‌ها عادت به سیگار کشیدن دارید را پیدا کنید و از آن ها فاصله بگیرید کمتر سیگار خواهید کشید. همین طور اگر از افراد سیگاری فاصله بگیرید و دوستان خود را تغییر دهید کمتر هوس سیگار می‌کنید.

جایگزین کردن نیز روش مناسبی برای تغییر عادت‌هاست، اگر همیشه برای خوب کردن حالتان سیگار می‌کشیدید حالا با گوش دادن آهنگ و خوردن چای حال بهتری پیدا کنید یا به جای سیگار در جیبتان آجیل، آبنبات و تنقلات بگذارید.

درمان دارویی

معمولا برای ترک سیگار بوپروپیون و وارنیکلین تجویز می‌شوند:

بوپروپیون

یک داروی ضد افسردگی است که با تجویز پزشک در اختیار قرار می‌گیرد. این دارو به منظور درمان اعتیاد به نیکوتین مصرف می‌شود و سبب کاهش نشانه‌های ناشی از ترک سیگار و کاهش میل به سیگار خواهد شد. افرادی که سابقه تشنج، بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی دارند یا دیگر بیماری‌ها که با بوپیروپیون تداخل ایجاد می‌کند، نباید این دارو را مصرف کنند.

وارنیکلین

این دارو تمایل بدنی برای نیکوتین را کم می‌کند .اگر سیگار بکشید این دارو لذت آن را هم کاهش می‌دهد. با این وجود مصرف این دارو برای ترک سیگار، باعث حالت اضطراب، نوسان خلق شده، و مشکلات خواب می‌گردد. بنابراین بیمارانی که از مشکلات روانی رنج می‌برند باید از مصرف این دارو اجتناب کنند.

درمان جایگزین با نیکوتین

نیکوتین دارویی است که در سیگار و انواع دیگر تنباکو یافت می‎شود و باعث اعتیاد می‌گردد. محصولات نیکوتین در دوزهای کم و ثابت منجر به از بین بردن نشانه‌های ناشی از ترک می‌شوند. این نشانه‌ها اغلب در افرادی که سعی در ترک سیگار دارند احساس می‌شود.

این فرآورده‌ها در اشکال‌ مختلفی وجود دارند (برچسب‌ها، قرص‌های مکیدنی، آدامس، اسپری بینی و استنشاقی) که به نظر می‌رسد موثر باشند. خوشبخاتانه اکثر این‌ها در داروخانه‌ها بدون نسخه قابل دریافتند اما بهتر است درباره مصرف آن‌ها با پزشک یا روانشناس خود مشورت کنید.

انجمن نیکوتینی‌ها

مطمننا نقش حمایت در ترک اعتیاد را نمی‌توان دست کم گرفت. در هر شهر انجمن‌هایی در این خصوص وجود دارند که با عضو شدن در آن‌ها می توانید روحیه خود را برای ترک تقویت کنید. همچنین دیدن ویدیوها و فیلم های انگیزشی یا خواندن کتاب‌های خود یاری نیز در دوره ترک سیگار،  تاثیر مثبت می‌گذارد.

نکاتی در زمینه ترک سیگار

برای پشت سر گذاشتن دوران ترک سیگار، نکاتی وجود دارد که با انجام آنها این دوره برای افراد راحت تر و سریع تر خواهد گذشت. بهتر است تقویمی داشته و همه علائم خود را در آن ثبت کنید. از طرفی سیگارها و تمایل وسایل مربوط به آن را دور بریزید. حتی کارت بانکی خود را به فردی سپرده و مطمئن شوید که هیچ راهی برای خرید سیگار وجود ندارد. از طرفی همواره با یک روانشناس در ارتباط بوده و از او کمک بگیرید.

خانواده در این دوران نقش مهمی خواهد داشت پس تحت حمایت آنان قرارگیرید. یکی دیگر از نکات مهم در این دوران دور شدن از هرچیزی است که شما را برای مصرف دوباره وسوسه می‌کند. و در نهایت از یک متخصص برنامه ای دقیق برای رژیم غذایی و ورزش دریافت کنید.

بعد از ترک سیگار

اگر در مورد ترک سیگار دچار شک و دودلی شده اید؛ فراموش نکنید که حتی دقایقی بعد از قطع مصرف سیگار، بدن شروع به باسازی خود کرده و در آینده نیز عوارض کمتری را تجربه می‌کند. برای مثال تقریبا 20 دقیقه بعد از آخرین سیگاری که می‌کشید؛ ضربان قلب و فشار خون به حالت عادی بر می‌گردد، بعد از 8 ساعت، میزان مونوکسید خون کاهش پیدا می‌کند.

بعد از یک روز خطر سکته قلبی کمتر شده و بعد از 72 ساعت، ظرفیت ریه ها در حال افزایش است. تقریبا پس از 12 هفته از دوران ترک میزان گردش خون در مهره های کمری نیز افزایش یافته، پس احتمال بروز مشکلات در کمر، کاهش می‌یابد. تقریبا بعد از یکسال، نه تنها دیگر معتاد نبوده بلکه خطر ابتلا به آلرژی و التهاب دستگاه تنفسی نیز کاهش می‌یابد. احتمالا در تمام این مدت، پول بیشتری نیز پس انداز کرده از لحاظ روانی نیز حال بهتری خواهید داشت. 

مدت زمان ترک سیگار

براساس تحقیقات انجام شده، مدت زمان سم زدایی برای نیکوتین از بدن، تقریبا 21 روز است. معمولا سه روز ابتدایی سخت ترین روزهای ترک هستند و فرد احتمالا علائم ترک را از خود نشان می‌دهد. بعد از این دوران شدت علائم به مرور کمتر شده و فرد مشکلات کمتری را تجربه می‌کند. برخی از علائم ترک در این دوران شامل تعریق، حالت تهوع و سرگیجه، اختلال در خواب و اشتها، تحریک پذیری، خارش بدن، مشکلات گوارشی و… است.

سخن پایانی

فراموش نکنید که ترک سیگار کار آسانی نیست. معمولا افراد سیگاری به قدری در این مورد شکست خورده اند که دیگر تمایلی به شروع فرایند ترک ندارند. اما اگر به مضرات سیگار و تاثیر آن بر زندگی خود و اطرافیان فکر کنید؛ احتمالا اینکار برای شما راحت تر خواهد شد. اینکار نیاز به انگیزه قوی داشته و بهتر است زمان کافی را به آن اختصاص دهید. گاهی افراد به سرعت ناامید شده و آن را نیمه کاره رها می‌کنند.

اما تجربه کردن احساسات منفی و حتی شکست خوردن نیز طبیعی است. تنها باید به خود استراحت داده و به صورت اصولی شروع کنید. در این زمینه حتما از یک مشاور کمک گرفته و در دوران ترک نیز تحت نظر یک پزشک و یک روانشناس باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک سیگار می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چرا ترک سیگار سخت است ؟

با کشیدن سیگار، نیکوتین وارد ریه می‌شود، در آنجا بلافاصله جذب خون گشته و در سراسر بدن انتشار می‌یابد. نیکوتین بر اعضای مختلف بدن شامل قلب و عروق خونی، هورمون‌ها، روش هضم و جذب غذا (متابولیسم) و مغز تأثیر می‌گذارد و با بر هم زدن سیستم پاداش رسانی مغز سبب اعتیاد می‌شود.

آیا مشاوره تلفنی برای ترک سیگار راه حل مناسبی است ؟

پژوهش‌ها نشان داده احتمال ترک موفق سیگار در کسانی که از کمک مشاور استفاده می‌کنند ۲ برابر افزایش می‌یابد. مشاوره تلفنی از بسیاری روش‌های دیگر مشاوره آسان‌تر است. در این روش نیازی به معطل شدن، رانندگی و ماندن در ترافیک ندارد و همچنین در تمامی اوقات روز و آخر هفته‌ها نیز در دسترس است. مشاوران معمولاً از مجموعه‌‌ای از داروها، کلاس‌های آموزشی، بروشورها و شبکه‌های خانوادگی و دوستان برای کمک به ترک سیگار استفاده می‌کنند.

منبع: ترک سیگار

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

ریخت و پاش کودک معمولا در تمامی خانه هایی که کودک دارند مشاهده می‌شود. بسیاری از والدین از دست فرزندان خود به دلیل شلختگی عصبانی می‌شوند. این کودکان معمولا در حال ریخت و پاش هستند و برای جمع آوری وسایل خود نیز هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. کودکانی که دائم در حال ریخت و پاش هستند شاید به اختلالی مانند بیش فعالی دچار باشند. اما باید این موضوع را با نشانه های رفتاری دیگر کودک بررسی کنید. پدر و مادر ها همیشه به دنبال روش های مناسب برخورد با کودکان هستند. به همین دلیل در این مقاله روش های برخورد با ریخت و پاش کودک را توضیح داده ایم. همچنین می‌توانید از روانشناس کودک در این زمینه راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ریخت و پاش کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ریخت و پاش کودک | 7 روش برخورد با کودک نامرتب

ریخت و پاش کودک

احتمالا در خانواده و اطرافیان با کودکان شلخته روبرو شده اید. کودکانی که وسایل بازی خود را پخش می‌کنند و حتی تمایلی برای جمع آوری این وسایل ندارند. حتی زمانی که والدین از آنها کمک برای جمع آوری وسایل می‌خواهد، هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. در این شرایط این والد است که باید مسئولیت جمع آوری وسایل فرزند را بر عهده بگیرد. اما برای آموزش به کودک حتما باید در رابطه با مساله مسئولیت پذیری کوشا باشید. کودکانی که در زمان بچگی این ویژگی را آموزش نبینند؛ در بزرگسالی نیز با همین روند پیش خواهند رفت!

مسئولیت کارهای خود را بر گردن دیگران می‌اندازد و برای شروع هر کاری از والدین خود راهنمایی می‌گیرد. بنابراین باید به کودک آموزش دهید که هر فردی در خانه مسئول کارهای خودش است و باید نسبت به رفتارها، وسایل و گفتار خود مسئول باشد. در این مقاله راجع به برخورد با ریخت و پاش کودک صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

راهکار برخورد با کودک نامرتب

برای برخورد با ریخت و پاش کودک لازم است که والدین از اطلاعات کافی برخوردار باشند. به همین دلیل برای آگاهی رساندن به والدین در این بخش مقاله راجع به راهکار برخورد با کودک نا مرتب را توضیح داده ایم.

📌 والدین باید رفتار خود را اصلاح کنند

یکی از روش های برخورد با ریخت و پاش کودک، اصلاح رفتار والدین است. گاهی رفتارهای والدین به شیوه ای است که کودک به خود زحمت مسئولیت پذیری نمی‌دهد. والدینی که برای کودکان خود هر چیزی را تهیه می‌کند و تمامی کارهای کودک را به تنهایی انجام می‌دهند؛ باید رفتار خود را اصلاح کنند. والدین باید این موضوع را همیشه به یاد داشته باشند که محبت افراطی مساوی با پرورش کودک پر توقع است.

📌 آموزش ترتیب و نظم به کودک | ریخت و پاش کودک

آموزش ترتیب و نظم به کودک از دیگر روش های برخورد با ریخت و پاش کودک است. در این شرایط والدین باید از طروق مختلف مانند قصه گویی، شعر خوانی، فیلم، کارتون و … نظم را به کودک آموزش دهند. زمانی که فرزند شما هیچ آموزشی در زمینه نظم نگرفته باشد؛ نمی‌تواند با چنین مساله ای کنار بیاید. 

📌 برای مرتب کردن اتاق به کودک زمان بدهید

ریخت و پاش کودک باید همراه با صبوری باشد. هیچ کودکی با زور و اصرار شروع به فعالیت نمی‌کند. به همین دلیل اگر از کودک می‌خواهید که اتاق را جمع کند؛ به دو بار تذکر اکتفا کنید. از او بخواهید که مثلا تا شب شروع به مرتب سازی کند. در این شرایط کودک به شیوه ساده تر و راحت تری با نظم کنار می‌آید.

📌 نظم کودک را مورد تشویق قرار دهید | ریخت و پاش کودک

برای برخورد با ریخت و پاش کودک باید نظم و ترتیب او را تشویق کنید. تشویق شیوه مفید و کارآمد است که در تمامی روش های تربیتی کودک کاربرد دارد. بنابراین بهتر است که وقتی کودک به مرتب سازی می‌پردازد؛ برای او هدیه کوچک بگیرید و یا از لحاظ کلامی او را تائید کنید. با این روش ریخت و پاش کودک سریع تر جمع می‌شود. 

📌 برای مرتب کردن خانه، با کودک بازی کنید

یکی از روش های برخورد با ریخت و پاش کودک، بازی است. در این روش والد و فرزند می‌توانند با بازی شروع به تمییز کاری کنند. مثلا یکی از روش های بازی با فرزند این است که یک زمانی را مشخص کنید؛ کودک باید به طور کامل در این زمان وسایل خود را مرتب کند. در این شرایط هم کودک به جمع آوری وسایل خود پرداخته است و هم بازی کرده است.

📌 مهربان، صبور اما قاطعانه رفتار کنید | ریخت و پاش کودک

برای برخورد با ریخت و پاش کودک، باید صبور اما جدی باشید. کودکان لازم دارند تا والدین جدی داشته باشند. اما در کنار این جدیت، باید صبر هم چاشنی باشد. زمانی که یک والد در برابر خواسته های کودک خود هیچ جدیتی نداشته باشد، فرزند از این وضعیت سوءاستفاده می‌کند. و همچنین اگر صبر نباشد؛ کودک یاد نمی‌گیرد که چگونه باید صبور باشد. کودکان تمامی رفتار های خود را از والدین آموزش می‌بینند.

به همین دلیل باید در برخورد با آنها کوشا باشید. در این زمینه بهتر است که از کودک بخواهید تا 2 ساعت همه وسایل خود را جمع کند. اگر بعد از 2 ساعت ریخت و پاش کودک جمع نشد؛ دوباره به او زمان دهید. اما تحت هیچ شرایطی خودتان شروع به جمع کردن نکنید.

📌 از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید

تربیت کودک یکی از مهم ترین ها است. به همین دلیل اگر کودک شما رفتاری اشتباه داشت؛ باید از روانشناس راهنمایی بگیرید تا بتوانید سبک تربیتی مناسبی را اجرا کنید. واکنش اشتباه شما در برابر رفتار نادرست کودک، همراه با آسیب های جدی است. به همین دلیل کمک از روانشناس را جدی بگیرید. 

کلام آخر

در این مقاله راجع به ریخت و پاش کودک صحبت کرده ایم. این شیوه رفتاری کودکان همیشه باعث اذیت والدین می‌شود. و همین امر به خودی خود باعث می‌شود که کودک اشتباه رشد کند و بویی از مسئولیت پذیری نبرد. به همین دلیل برای آموزش به کودک بهتر است که از یک روانشناس و مشاور متخصص در حوزه کودک راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ریخت و پاش کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: ریخت و پاش کودک | 7 روش برخورد با کودک نامرتب

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

درمان شخصیت خودشیفته مانند درمان سایر اختلالات شخصیت، چالش‌ها و مشکلات بسیاری را برای درمانگر به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه مبتلایان به شخصیت خودشیفته نسبت به وضعیت خود بینشی ندارند معمولاً برای درمان نیز اقدامی انجام نمی‌دهند و حضور آن‌ها در مراکز مشاوره می‌تواند به دلیل اصرار اطرافیان و یا مشکلات ثانویه‌ای نظیر بروز آسیب‌هایی در روابط اجتماعی فرد اتفاق افتاده باشد.

صرف‌نظر از علت مراجعه، درصورتی که متخصصین روانشناسی به تشخیص این اختلال در فرد برسند می‌توانند اقدامات لازم برای درمان را شروع کنند. هرچه این ویژگی‌ها برای مدت طولانی‌ تری در فرد باقی بمانند امکان تغییر دادن آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در نتیجه در صورتی‌ که با نشانه‌های این اختلال در خود یا فرد دیگری مواجه شدید هرچه سریع‌ تر برای درمان شخصیت خودشیفته اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت خودشیفته می توانید از طریق تلفن 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین و مجرب ترین متخصصان کودک و نوجوان در کلینیک تخصصی ذهن نو ارتباط برقرار کنید.

منبع: درمان شخصیت خودشیفته

درمان شخصیت خودشیفته

همه ما با افراد خودشیفته روبرو شده ایم. گاهی این خودشیفتگی به قدری افراطی و زیاد است که اطرافیان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. افرادی که به اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا هستند، خود را برتر از همه می‌دانند و به دنبال اجرای نمایش هستند. حتی این افراد انتظارات غیر معمولی از دیگران دارند و بیشتر مواقع در حال تحقیر دیگران هستند. اما خودشان هرگز افراد انتقاد پذیری نیستند. به همین دلیل است که درمان شخصیت خودشیفته از واجبات است. زیرا این افراد با رفتارهایی که از خود نشان می‌دهند، دیگران را اذیت می‌کنند. برای درمان روش های مختلفی وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کدام شخصیت های خودشیفته نیاز به درمان دارند؟

به‌طورکلی اختلالات شخصیت به معنای ویژگی‌های شخصیتی هستند که از نوجوانی یا اوایل بزرگ‌سالی در فرد نمایان می‌شوند و با توجه به تفاوتی که از رفتار معمول جامعه دارند مشکلاتی را برای فرد به همراه خواهند داشت. و حتما باید درمان شود. شخصیت خودشیفته نیز یکی از انواع این اختلال است که اصلی‌ترین ویژگی آن خود دوستی بیش‌ازحد است. این افراد به قدری باعث آزار دیگران می‌شوند که همه به دنبال درمان شخصیت خودشیفته هستند.

علاقه این افراد به خودشان باعث بروز خطای فکری می‌شود که به آن خودبزرگ‌بینی می‌گویند. خودبزرگ‌بینی به این معناست که فرد بی‌دلیل خود را بالاتر از دیگران و سزاوار دریافت امتیازات ویژه‌ای می‌داند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها معمولا در شرایطی که در مرکز توجه نباشند احساسات منفی نظیر خشم را تجربه کنند و یا دیگران را مورد بهره‌کشی قرار دهند. حسادت یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیت خودشیفته است که به دلیل خودبزرگ‌بینی ایجاد می‌شود و به این معناست که فرد احساس می‌کند هیچ‌کس نباید در جایگاهی برتر و بالاتر از او قرار بگیرد.

بهترین درمان شخصیت خودشیفته

برای درمان شخصیت خودشیفته روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. درمانگران می‌توانند با توجه به وضعیت فرد، میزان پذیرش وی و همین‌طور نوع مشکلاتی که در زندگی او ایجاد شده یکی از این روش‌ها را انتخاب نمایند و یا از مجموعه آن‌ها استفاده کنند. بینش پایین فرد نسبت به اختلالی که دارد و همین‌طور باور وی به توانمندی خود معمولاً می‌تواند دشواری‌های بسیاری را در فرایند درمان ایجاد نماید.

📌 درمان شناختی – رفتاری

یکی از اصلی‌ترین روش‌هایی که برای درمان شخصیت خودشیفته مورداستفاده قرار می‌گیرد درمان شناختی-رفتاری است. در این درمان به فرد کمک می‌شود تا باورهای اشتباهی که در مورد بی‌نقص و عالی بودن خود دارد را کنار بگذارد و باورهای سازنده‌تری را جایگزین آن‌ها نماید. علاوه بر این حساسیتی که این افراد به ارزیابی شدن از جانب دیگران دارند نیز در این درمان موردبررسی قرار می‌گیرد. در درمان شناختی-رفتاری علاوه بر ارزیابی باورهای ناکارآمد در این افراد رفتارهای نامناسب آن‌ها نیز موردبررسی قرار گرفته و رفتارهای صحیح‌تری جایگزین آن‌ها خواهند شد.

📌 روش‌ های آرام‌ سازی برای درمان شخصیت خودشیفته

استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی معمولاً می‌تواند جزئی از فرایند درمان شخصیت خودشیفته باشد. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که چنانچه مورد ارزیابی و انتقاد قرار گرفت و یا توجهی را که انتظار داشت از دیگران دریافت نکرد به‌جای عصبانیت و بدرفتاری با استفاده از این تکنیک‌ها خود را آرام کرده و رفتار نامناسبی نشان ندهد.

📌 درمان‌ های هیجان مدار

از دیگر روش های درمان شخصیت خودشیفته، درمان های هیجان مدار است. یکی از نقاط ضعف اصلی بیماران مبتلا به شخصیت خودشیفته این است که آن‌ها توانایی درک احساسات دیگران و همدلی با آن‌ها را ندارند. درمان‌های هیجان مدار به این افراد کمک می‌کند تا با احساسات و هیجانات دیگران آشنا شوند و توانایی همراهی و همدلی با آن‌ها را پیدا کنند.

📌 درمان شخصیت خودشیفته با دارو درمانی

هیچ داروی خاصی برای درمان شخصیت خودشیفته وجود ندارد بااین‌حال درصورتی‌که درمانگر احساس کند بیمار در زمینه‌های خاصی نیاز به استفاده از دارو دارد می‌تواند از این شیوه درمانی نیز برای بهبود شخصیت خودشیفته استفاده کند.

📌 خانواده‌ درمانی

علاوه بر شخصیت خودشیفته اطرافیان وی نیز ازجمله افرادی هستند که می‌بایست در جلسات درمانی شرکت داشته باشند. حضور خانواده در درمان شخصیت خودشیفته معمولاً با دو هدف صورت می‌گیرد. یکی از این اهداف این است که درمانگر وظیفه دارد آگاهی اعضای خانواده را درباره شخصیت خودشیفته و همین‌طور شیوه برخورد با فردی که دچار خودشیفتگی است را افزایش دهد. درصورتی‌که آگاهی خانواده در این زمینه افزایش پیدا کند آن‌ها توانایی بیشتری برای مدیریت شرایط خواهند داشت و درنتیجه احتمال بروز تنش میان اعضا کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر افزایش آگاهی خانواده، مبتلایان به شخصیت خودشیفته معمولا آسیب‌های روحی بسیاری را تجربه خواهند کرد. آن‌ها معمولاً به دلیل بدرفتاری و بی‌توجهی‌های مبتلایان به شخصیت خودشیفته مشکلاتی نظیر افسردگی و یا ضعف اعتمادبه‌نفس را تجربه می‌کنند. استفاده از جلسات خانواده‌درمانی به این افراد کمک خواهد کرد تا سلامت روحی خود را حفظ کنند. 

📌 روان درمانی با محوریت انتقال (TFP)

یکی از روش های درمان شخصیت خودشیفته، رواندرمانی با محوریت انتقال است. این روش درمانی با یک قرارداد درمانی کلامی آغاز می‌شود. این افراد اهداف خود را به خاطر می‌آورند و بر آنها متمرکز می‌شوند. و روان درمانگر با کمک ارتباط با بیمار شروع به درمان او می‌کند.

📌 درمان متمرکز بر طرحواره

از دیگر روش های درمان شخصیت خودشیفته، درمان متمرکز بر طرحواره است. در این روش درمانی به افراد مبتلا کمک می‌شود تا طرح ناسالم ذهن خود را جایگزین طرح سالم کند. این افراد دائم در حال برداشت های منفی از خود و دیگران هستند. به همین دلیل این روش مناسب است.

📌 درمان مبتنی بر ذهن

یکی از روش های درمان شخصیت خودشیفته، درمان مبتنی بر ذهن است. این روش به افراد کمک می‌کند تا با دقت بر افکار و احساست دیگران، اعمال خودشان را منعکس کنند و ارتباط روانی بگیرند.

بی‌ توجهی به درمان شخصیت خودشیفته

در این قسمت به این سؤال پاسخ خواهیم داد که درمان شخصیت خودشیفته چه اهمیتی دارد و در صورت بی‌توجهی به درمان چه پیامدهایی در انتظار فرد خواهد بود؟ به‌طورکلی مبتلایان به اختلالات شخصیت، اعتقادی به ویژگی‌های اخلاقی ناسازگار خود ندارند و به همین خاطر اقدامی نیز برای درمان آن انجام نخواهند داد. این درحالیست که رفتارهای آن‌ها معمولاً باعث عذاب و ناراحتی در اطرافیان شده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. به همین خاطر توجه به درمان شخصیت خودشیفته باعث خواهد شد که روابط آن‌ها با اطرافیان شرایط بهتری پیدا کرده و بسیاری از مشکلات در روابط میان فردی بیمار کاهش می‌یابد.

برای آشنایی با نحوه ترغیب برای درمان شخصیت خودشیفته حتما مقاله برخورد با خودشیفته ها را بخوانید. اگر چه مبتلایان به اختلال شخصیت خودشیفته معمولا به‌عنوان افرادی مغرور و بی‌احساس شناخته می‌شوند بااین‌حال آن‌ها در درون خود احساسات ضدونقیضی را تجربه می‌کنند که حجم زیادی از انرژی روانی آن‌ها را صرف خود می‌کند. درصورتی‌که شخصیت‌خودشیفته فرد درمان شود؛ انرژی روانی آن‌ها به‌جای تمرکز بر اثبات خود به‌عنوان بهترین فرد، صرف امور سازنده‌تری شده و درنتیجه بهره‌وری وی افزایش پیدا می‌کند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، اختلال شخصیت خودشیفته باعث آزار دیگران می‌شود. دائم در حال انتقاد از دیگران است اما خودش علاقه ای به شنیدن صحبت و انتفاد دیگران ندارد. به همین دلیل اطرافیان نزدیک چنین افرادی همیشه در حال اذیت هستند. درمان شخصیت خودشیفته را خانواده های مبتلا به این اختلال باید جدی بگیرند. برای درمان نیز حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تخصصی در خدمت مراجعین عزیز است. شما می‌توانید به صورت حضوری و تلفنی از خدمات مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان شخصیت خودشیفته می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

بهترین روش برای درمان شخصیت خودشیفته کدام است؟

روش‌های مختلفی برای درمان شخصیت خودشیفته وجود دارد که درمانگر با توجه به شرایط فرد می‌تواند یکی از آن‌ها یا ترکیبی از این روش‌ها را انتخاب کند. بااین‌حال درمان‌های شناختی-رفتاری ازجمله بهترین درمان‌ها هستند.

آیا دارویی برای درمان شخصیت خودشیفته وجود دارد؟

هیچ دارویی برای درمان اختلالات شخصیت ساخته نشده است بااین‌حال درصورتی‌که درمانگر احساس کند فرد به دلیل مشکلات ثانویه نیاز به استفاده از داروی خاصی دارد می‌تواند از داروها نیز استفاده نماید.

منبع: درمان شخصیت خودشیفته

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

تفسیر نقاشی کودک مسیر ورود به دنیای کودکان به حساب می‌آید. نقاشی کشیدن یکی از سرگرمی‌های کودکان است که آن را با لذت انجام می‌دهند اما نقاشی‌های کودکان علاوه بر جنبه سرگرمی که دارند، والدین را از احساسات درونی فرزندشان باخبر می‌سازند. اغلب کودکان نمی‌توانند احساسات خود را با کلمات بیان کنند. به همین خاطر نقاشی راهی برای برقراری ارتباط بین کودک و والدین است و آثار هنری کودکان شخصیت آن‌ها را نمایان می‌سازد.

حتی خلاق‌ترین کودکان نیز مواردی را در تمام نقاشی‌های خود تکرار می‌کنند و گاه از رنگ‌ها برای بروز عواطف خود بهره می‌برند. به همین دلیل با کمی دقت در نقاشی‌های آن‌ها می‌توانید به مسائل درونی و نگرانی‌هایشان پی ببرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تفسیر نقاشی کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 منبع: تفسیر نقاشی کودک

تفسیر نقاشی کودک

نقاشی کودک یک فرایند طبیعی است. اما کودکان بیان احساسات و هیجانات خود را به کمک نقاشی نشان می‌دهند. آنها با کمک این روش می‌توانند نشان دهند که چه چیزی در ذهن خود دارند و در حال تفکر در رابطه با چه موضوعی هستند. به همین دلیل تفسیر نقاشی کودک از اهمیت بالایی برخوردار است.

توصیه می‌کنیم که حتما والدین نسبت به تفسیر نقاشی کودک آگاه باشند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به نقاشی کودک، از روانشناس راهنمایی بگیرید. در این مقاله راجع به تفسیر نقاشی کودک صحبت کرده ایم. جهت اطلاع از تفسیر نقاشی ها، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تفسیر نقاشی کودک | مراحل نقاشی کشیدن کودک

پیش از تفسیر نقاشی کودک، خوب است با مراحل و نحوه‌ انجام این کار توسط فرزندتان آگاه شوید. نقاشی کشیدن کودک سه مرحله دارد که شامل خط خطی کردن، رسم نمایه‌های ابتدایی و در آخر نقاشی کردن می‌شود. در ادامه به شرح این سه مورد پرداخته‌ایم.

📌 خط خطی کردن

قبل از اینکه از تفسیر نقاشی کودک آگاه شوید؛ باید مراحل نقاشی کودک را بدانید. این اولین مرحله‌ نقاشی کردن کودکان است و در آن تصاویر، هیچ واقعیتی ندارند. تنها خطوط نامنظم بر روی کاغذ دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد کودک چیز خاصی نکشیده اما گاهی با همین خطوط نامنظم چیزی را ترسیم می‌کند که به آن واقع گرایی اتفاقی می‌‌گویند، یعنی شما می‌توانید در بین خط خطی‌های انجام شده شکل‌هایی را ببینید.

📌 نمایه‌ های ابتدایی

در مرحله دوم کودک چیزهایی را که با چشم خود می‌بیند بر روی کاغذ می‌آورد. در این مرحله چیزهای ساده‌ای مانند صورت، انگشتان، ماشین‌، درخت و خانه را در نقاشی‌های خود می‌کشد. جزئیات واقع بینانه معمولا در این نقاشی‌ها دیده نمی‌شود و بسیار ابتدایی هستند. در اواخر این مرحله کودک چیزهایی مانند گل در جلوی خانه را به نقاشی‌هایش می‌افزاید که تفسیر نقاشی کودک، نشان دهنده‌ عقایدش است.

📌 تکمیل نقاشی

کودک در این مرحله جزئیات زیادی در نقاشی‌ های خود می‌کشد و حتی ممکن است از کلمات و علائم نیز استفاده کند. بسیاری از کودکان از اشکال هوشمندانه مانند حرف V انگلیسی برای کشیدن پرندگان استفاده می‌کنند. کودکان در این مرحله سعی می‌کنند با توجه به توانایی‌ های خود واقع بینانه نقاشی کنند و گاه تصاویر را از دیدگاه خاصی به نمایش می‌گذارند. برای نقاشی‌ هایشان داستان مخصوص دارند و گاها آن را برایتان بازگو می‌کنند. بنابراین در تفسیر نقاشی کودک به داستان های کودک نیز گوش دهید.

قوانین کلی در تفسیر نقاشی کودک

اغلب کودکانی که مستبد و پرتوقع هستند از رنگ‌های تیره‌تر در نقاشی‌های خود استفاده می‌کنند. دخترها در نقاشی‌های خود رنگ‌های گرم را می‌پسندند و پسران بیشتر از رنگ‌های خنک استفاده می‌کنند. تفسیر نقاشی کودک به رنگ سبز، نشان دهنده‌ خلاقیت او، زرد به معنای خوشبختی و قرمز که بسیار میان کودکان پر طرفدار است هیجان آن‌ها را نشان می‌دهد.

در تفسیر نقاشی کودک، باید به این موضوع دقت کنید، اغلب کودکانی که نقاشی‌ هایشان را از سمت چپ کاغذ شروع می‌کنند، به گذشته و شخصیت پرورش‌دهنده‌ خود علاقه دارند و در مقابل کودکانی که از سمت راست شروع می‌کنند در مورد آینده و ارتباط با دیگران کنجکاو هستند.

نقاشی‌هایی که در پایین کاغذ کشیده می‌شوند نشان دهنده‌ وجود احساس عدم امنیت و کمبود در کودک است و آن‌هایی که در نقاشی کودک بزرگ کشیده می‌شوند دارای برتری هستند و کوچکترها اهمیت کمی دارند.

تفسیر اجزای مختلف نقاشی کودکان

در تفسیر نقاشی کودک باید به اجزای مختلف نقاشی دقت کنید. به همین دلیل برای آگاهی بیشتر شما، اجزای مختلف را توضیح داده ایم.

✨ هیولاها

یکی از تفسیر نقاشی کودکان، هیولا است. کشیدن انواع هیولاها در نقاشی کودکان نشان دهنده‌ قدرت است. اگر کودک این هیولا را در مرکز کاغذ بکشد، به این معنا است که دلش می‌خواهد قدرتمند باشد اما در بسیاری از موارد می‌تواند از وجود اضطراب شدید در کودک خبر دهد.

عامل مهمی که باید در نظر گرفت این است که از کودک خواسته شده چه چیزی را به تصویر بکشد. اگر از او خواسته شده فردی را نقاشی کند و او هیولا کشیده، نشان از بیزاری و ترس کودک از آن فرد است. اما اگر به صورت داوطلبانه این کار را انجام داده باشد تمایل برای قدرت دارد.

✨ تفسیر نقاشی کودک | خانه‌ها

در تفسیر نقاشی کودک بسیار زیاد به خانه توجه شده است. خانه یکی از اولین چیزهایی است که کودکان معمولا در نقاشی‌های خود می‌کشند و دیدگاه‌های فراوانی در ارتباط با منظور آن‌ها از کشیدن خانه و سایر چیزهایی که در اطراف آن مانند خورشید، رنگین کمان، گل و… وجود دارد، بیان شده‌است.

برخی می‌گویند خانه‌ای که کودک می‌کشد نظر او در مورد زندگی خودش در خانه‌شان را نشان می‌دهد. کودکی که احساسات منفی را در محیط خانواده اش تجربه کرده باشد خانه‌‌ نقاشی‌اش را مانند یک زندان ترسیم می‌کند. نوجوانی که هنوز خانه را به شکل دو بعدی می‌کشد ممکن است به لحاظ عاطفی رشد نکرده باشد.

در تفسیر نقاشی کودک، اگر خانه‌ای که کودک می‌کشد دارای پنجره‌های باز و نامرتب باشد، نشان می‌دهد که نیاز به دیده شدن بیشتر توسط دیگران دارد. کودکانی که یک پیاده رو جلوی خانه می‌کشند اغلب روابط بهتری با دیگران و همسالان خود دارند، در حالی که این مورد در نقاشی‌های کودکان گوشه‌گیر دیده نمی‌شود. هر چه خانه‌ای که کودک می‌کشد جزئیات معمولی بیشتری داشته‌باشد، نشان می‌دهد دیدگاه مثبتی به خانواده‌اش دارد.

✨ خورشید

در تفسیر نقاشی کودک، بچه ای که یک خورشید زرد خندان می‌کشد، شاد است و از بودن خود رضایت دارد اما خورشید همیشه این معنا را ندارد. اغلب کودکان در مورد نقاشی‌های خود توضیح می‌دهند می‌توانید از آن‌ها در مورد معنایی اجزای نقاشیشان سؤال بپرسید. خورشید نصفه‌ای که در بالا و گوشه‌ کاغذ کشیده شود نگران بودن کودک را منعکس می‌کند و خورشیدی که در آسمان ابری کشیده می‌شود می‌تواند نشان دهنده‌ افسردگی و احساس ناامیدی در کودک باشد. برخی عقیده دارند خورشید نمایانگر دیدگاه کودک نسبت به پدرش است.

خورشید کامل و درخشان نشان از رابطه‌ خوب پدر و فرزندش می‌دهد. اگر کودک خورشید را پشت کوه یا صورت قوسی در افق بکشد یعنی ارتباط خوبی با پدر ندارد. همچنین اگر از پدرش ترس داشته باشد معمولا خورشید را در نقاشی‌اش با رنگ قرمز یا سیاه ترسیم می‌کند.

✨ تفسیر نقاشی کودک | کشیدن درخت

در تفسیر نقاشی کودک راجع به درخت، سه قسمت ریشه، تنه و شاخ و برگ‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. ریشه‌ای که در خاک فرو رفته باشد نمایانگر ناخودآگاه و فشارها است. تنه مشخصات دائمی و شخصیت کودک را نشان می‌دهد. شاخه‌ها و برگ‌ها هم چگونگی ارتباط او با دنیای بیرون را مشخص می‌کند.

در صورتی که کودک شما در میان اجزای درخت به ریشه‌ آن بیشتر اهمیت دهد، طبیعتی بدوی، عاشقانه و محافظه‌کار دارد. اغلب کودکان قبل از سنین مدرسه تنه‌ درخت را بلند می‌کشند اما این مورد بعد از سنین مدرسه ممکن است نشان از تمایل کودک برای بازگشت به دنیای قبل از مدرسه و یا فشارهای عصبی باشد.

جهت تفسیر نقاشی کودک؛ تنه‌ درختی که کوتاه است جاه‌طلبی و بلند پرواز بودن کودک را نشان می‌دهد. اگر تنه‌ درخت کج باشد می‌توان به عدم ثبات در کودک پی برد. کودکان در خود فرو رفته اغلب برگ‌های زیاد و درهم و برهم برای درخت خود می‌کشند و این به این معنا است که آمادگی تغییر و تحول ندارند. در مقابل کودکانی که مسائل را به راحتی می‌فهمند و به ارتباط با دیگران تمایل دارند، اغلب برگ‌ها را مرتب و هر کدام را به سویی می‌کشند.

✨ تفسیر آدمک در نقاشی کودک

در تفسیر نقاشی کودک، آدمک نیز نقش زیادی دارد. کودکان با کشیدن شکل آدم پیش از هر چیز درکی که از بدن خود و تمایلاتشان دارند را بیان می‌کنند. اگر آدم کشیده شده در مجموع هماهنگ باشد می‌توان گفت کودک با خودش سازگاری دارد اما در صورتی که خیلی کوچک باشد و یا در گوشه‌ای از کاغذ کشیده شده باشد، می‌تواند به معنای احساس بی‌ارزشی کودک نسبت به خود باشد.

✨ رنگین کمان

در تفسیر نقاشی کودک، باید به رنگین کمان نیز توجه کنیم. بر اساس نظر هاستینگز، رنگین کمان هایی که چند رنگ هستند، دیدگاه های مثبتی از کودک را نشان می‌دهد.

✨ تصاویر درهم ریخته خانواده

برای تفسیر نقاشی کودک بهم ریختگی ها را نیز باید مورد توجه قرار داد. در نقاشی های این چنینی؛ اعضای خانواده اکثرا صورت های شاد دارند و دستان یکدیگر را گرفته اند. اما وقتی که والدین را در صحنه هایی مانند غرق شدن بکشند؛ تصویر آزار دهنده خواهد شد. یا حتی ممکن است که کودک به دلیل مشاهده فیلم های مختلف، خانواده را در حال سوختن در آتش نقاشی کند.

✨ ترتیب خانواده

در تفسیر نقاشی کودک، ترتیب خانواده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یک کودک در اکثر مواقع اعضای خانواده خود را به ترتیب نقاشی می‌کشد؛ و حتی شاید خودش را نزدیک کسی بکشد که وابستگی بیشتری به او دارد. حتی با مشاهده حالات صورت خانواده می‌توانید روحیات فرد را از نظر کودک متوجه شوید. حتی در اندازه افراد داخل نقاشی نیز می‌توان متوجه شد که فرد بزرگتر، بیشترین تسلط را بر او دارد.

✨ ترسیم حفره

در تفسیر نقاشی کودک اگر متوجه حفره شدید، یعنی کودک مرگ یکی از عزیزانش را به تازگی تجربه کرده است. موقعیت اعضای خانواده داخل چاله، نشانگر نزدیک ترین شخص در حال کنار آمدن با مصیبت است.

✨ استفاده بیش از اندازه از یک رنگ

یکی از موضوعات مورد تفسیر نقاشی کودک؛ استفاده بیش از اندازه از یک رنگ است. برخی از بچه ها ترجیح می‌دهند که تنها از یک رنگ استفاده کنند. و جای نگرانی نیست. در صورتی باید والدین نگران باشند که شاهد نقاشی های تک رنگ مخصوصا سایه های خاکستری باشند. این موضوع در بیشتر موارد مربوط به کوررنگی و مشکلات روانشناختی است.

✨ جزئیات در نقاشی

برای تفسیر نقاشی کودک حتما باید به میزان جزئیات دقت کرد. هر چقدر کودکان از جزئیات بیشتری استفاده کنند؛ دیدگاه فرد گرا خواهند داشت. مثلا عینک برادرش را فراموش نمی‌کند و خواهرش را با پیراهن بلند نقاشی می‌کشد.

احساساتی که نقاشی‌های کودکان منعکس می‌کنند

در تفسیر نقاشی کودک به احساسات کودکان بسیار توجه می‌شود. کودکان با نقاشی‌های خود احساسات و عواطف زیادی را بروز می‌دهند و از هر کدام برداشت‌های مختلفی می‌توان داشت اما قرار نیست هر جزء نقاشی آن‌ها به طور خاص منعکس کننده‌ یک عاطفه باشد مگر آن که کودک خود آن را برایتان توضیح دهد. به طور کلی نکاتی وجود دارد که روانشناسان و محققان بر اساس آن‌ها می‌توانند احساسات کودک را شناسایی کنند.

برای مثال در تفسیر نقاشی کودک، گاه کشیدن ابرها، پرنده‌های در حال پرواز، باران و چشم نکشیدن برای صورت‌ها مضطرب بودن کودک را نشان می‌دهد. کودکی که تصاویر کوچک، صورت‌هایی بدون بینی یا دهان، صورت‌هایی لاغر و دست‌های نزدیک به بدن می‌کشد، بسیار خجالتی است.

دست‌ها و دندان‌های بزرگ، دست‌های دراز و چشم‌های بسته، عصبی بودن کودک را نشان می‌دهند. در آخر کودکانی که تصاویر غول‌آسا، اندام‌هایی بدون دست، صورت‌های کج و سرهای باریک می‌کشند بیم و ترس زیادی در خود دارند.

سخن آخر

قبل از هرگونه قضاوتی در مورد نقاشی کودک و تعبیر و تفسیر کردن آن بهتر است چندین نقاشی از او را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید آیا یک پدیده مدام تکرار می‌شود یا خیر. توجه داشته‌باشید که نقاشی کشیدن با حال و حوصله‌‌ کودک در آن لحظه و اتفاقی که مدتی قبل برایش رخ داده ارتباط دارد. در تفسیر نقاشی کودک خود به نقش آموزش و یادگیری‌های قبلی توسط او نیز توجه داشته‌باشید.

اگر بدون درنظر گرفتن این مورد دست به تفسیر نقاشی بزنید ممکن است با خطا و تشخیص غیرواقعی مواجه شوید. علاوه بر این تفسیر نقاشی کودک جنبه‌های مختلفی مانند رنگ، خطوط، میزان فضای به کار گرفته شده و محتوای نقاشی را در بر می‌گیرد. بدیهی است که لازم است تمام این جنبه‌ها مورد بررسی قرار بگیرند. توصیه می‌کنیم برای تشخیص بهتر و تفسیر دقیق‌تر از مشاور کودک و روانشناس متخصص در زمینه تفسیر نقاشی کودک بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفسیر نقاشی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تفسیر گل در نقاشی کودکان چیست؟

کودکانی که در نقاشی‌های خود زیاد از گل استفاده می‌کنند روحیه لطیف و حساسی دارند. گاهی نیز گل نمادی از مسائل جنسیتی است به خصوص گل‌هایی با رنگ‌های مختلف. اگر پنجره‌های خانه‌ای که کودک در نقاشی خود کشیده با گل تزئین شود نشان‌دهنده‌ خوش بینی کودک است.

کشیدن رنگین کمان در نقاشی کودکان به چه معناست؟

رنگین کمان با رنگ‌های متفاوت دیدگاه مثبت کودک و نیاز او به آغوش مادرانه را نشان می‌دهد. رنگین کمان نشان‌دهنده‌ تمایل کودک برای برقراری ارتباط با دیگران نیز هست.

منبع: تفسیر نقاشی کودک

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

اهمیت صبحانه برای دانش آموزان بسیار زیاد است. معمولا دانش آموزان از اینکار طفره رفته و علاقه ای به وعده صبحانه ندارند. این موضوع دلایل زیادی دارد که در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اما به طور کلی صبحانه برای همه افراد بسیار مهم و ضروری بوده و یکی از اصلی ترین وعده های غذایی است. مخصوصا برای دانش آموزان که در مدرسه مشغول یادگیری موضوعات مختلف و همچنین جنب و جوش هستند. والدین در این مورد نقش اساسی داشته و می‌توانند تا حد زیادی این عادت غذایی را برای دانش آموزان لذت بخش کنند. علاوه بر اینها صبحانه بر سلامت جسمانی بسیار موثر است. هم دانش آموزان و هم والدین نباید در این مورد سهل انگار باشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اهمیت صبحانه برای دانش آموزان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اهمیت صبحانه برای دانش آموزان | اول صبحانه

اهمیت صبحانه برای دانش آموزان

دانش آموزان در گروه های سنی مختلف، نیاز به منبعی مغذی برای تامین انرژی دارند. صبحانه می‌تواند یکی از منابع اصلی برای بچه ها باشد که در موارد زیادی از آن غفلت می‌شود. اهمیت صبحانه برای دانش آموزان به قدری است که می‌تواند منجر به بروز اختلالات یادگیری و رشدی شود و در آینده آنان تاثیربگذارد.

همچنین با صبحانه نخوردن قبل از مدرسه، آنها احتمالا بازدهی کمتری در زمان یادگیری داشته و روابط آنها با معلم و دیگر دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله به بررسی دلایل و عوامل موثر بر این موضوع، می‌پردازیم. 

برخی از مفید ترین صبحانه ها برای دانش آموزان

برخی از والدین نمی‌دانند که بهترین صبحانه برای دانش آموزان چیست. و یا از صبحانه های آماده برای فرزندانشان استفاده می‌کنند؛ که ارزش غذایی چندانی ندارد. در این زمینه بهتر است اول به علاقه خود دانش آموز توجه داشته باشید. اما اگر او به طور کلی مایل به خوردن صبحانه نیست؛ بهتر است در این وعده تنوع ایجاد کرده و همچنین او را ترغیب کنید.

🔶انواع کره

یکی از بهترین صبحانه ها برای دانش آموزان، کره است. کره انواع مختلفی داشته و مصرف آن به همراه نان و دیگر مواد غذایی مثل مرباها برای بچه ها دلپذیر است. کره فندوق و کره بادام زمینی به دلیل داشتن چربی طبیعی و مفید، انرژی بچه ها را برای مدت زمان طولانی تامین می‌کند. این دو سرشار از فیبر و پروتئین هستند که بر هوش و عملکرد تحصیلی بچه ها بسیار موثر هستند. می‌توانید برای آنها انواع این کره ها را تهیه کرده تا متوجه علاقه آنها شوید.

🔶انواع شیره ها

شیره انگور و خرما، از دیگر موادی هستند که می‌توانید برای صبحانه دانش آموزان از آنها استفاده کنید. آنها با مصرف شیره می‌توانند قوای بدنی خود را حفظ کرده و انرژی زیادی کسب کنند. با اطلاع از اهمیت صبحانه برای دانش آموزان و همچنین مصرف انواع مختلف شیره ها، می‌توانید از بروز علائمی مثل حالت تهوع، تاری دید، افت فشار و …. که میان دانش آموزان بسیار شایع است؛ جلوگیری کنید.

🔶ارده | اهمیت صبحانه برای دانش آموزان

ارده کنجد را می‌توان یکی از سالم ترین و همچنین مقوی ترین موادغذایی برای دانش آموزان در نظر گرفت. این ماده همانطور که از اسم آن مشخص است؛ از کنجد تهیه شده و سرشار از کلسیم است. مصرف این ماده غذایی علاوه بر تاثیر بر رشد جسمانی، بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز موثر است. از آنجایی که بچه ها در سنین رشد قرار دارند؛ اهمیت صبحانه برای دانش آموزان، از لحاظ جسمانی نیز بسیار مهم است.

🔶عسل

فواید عسل برای همه مشهود است. در واقع این ماده یکی از اعضای جدایی ناپذیر از وعده صبحانه است. عسل علاوه بر اینکه بر قدرت یادگیری و تمرکز موثر است؛ از بی حالی و کرختی دانش آموزان نیز جلوگیری می‌کند. بهتر است دانش آموزان قبل از مدرسه عسل را به همراه نان و موادی دیگر مثل کره مصرف کرده تا انرژی لازم را کسب کنند. ترکیب عسل به همراه انواع کره ها، مورد علاقه بچه ها است.

🔶لبنیات

یکی دیگر از موادی که دانش آموزان و یا به طور کلی افراد در زمان صبحانه مصرف می‌کنند؛ لبنیاتی مثل پنیر است. شیر نیز جزو لبنیات است که می‌تواند برای بچه ها بسیار مفید باشد. گرچه عده ای به آن حساسیت داشته و یا معده آنها واکنش نشان می‌دهد. اما در غیر این صورت بهتر است بچه ها را برای مصرف این مواد تشویق کرده و از اهمیت صبحانه برای دانش آموزان صحبت کنید.

علت صبحانه نخوردن دانش آموزان

از آنجایی که احتمالا بچه ها از اهمیت صبحانه برای دانش آموزان، اطلاعات کافی ندارند؛ هنگام صبح، هیچ میلی به صبحانه نداشته و حتی بدون خوردن آن خانه را ترک می‌کنند. طبیعی است که افراد در صبح زود میلی به غذا خوردن نداشته باشند. گاهی این موضوع مربوط به والدین می‌شود که آنها نیز همین عادت را دارند و از طرفی صبحانه ای برای بچه ها آماده نمی‌کنند.

گاهی والدین در این زمینه تمام تلاش خود را می‌کنند؛ اما خود دانش آموزان میلی برای صبحانه خوردن ندارند. آنها به طور کلی بی اشتهایی داشته و از خوردن هیچ وعده غذایی لذت نمی‌برند. والدین باید این دلایل را شناسایی کرده و در این زمینه اقداماتی انجام دهند. 

فواید صبحانه خوردن برای دانش آموزان

از آنجایی که دانش آموزان زمان زیادی را در مدرسه و دور از خانه می‌گذرانند. بهتر است به تغذیه خود و همچنین عادت های غذایی آنها توجه شود. در این قسمت به بررسی چرایی اهمیت صبحانه برای دانش آموزان می‌پردازیم. 

✅بالا رفتن تمرکز

قطعا یکی از مهم ترین فواید صبحانه برای دانش آموزان، بالارفتن تمرکز آنها و همچنین خروجی بهتر است. آنها باید در مدرسه اطلاعات زیادی را در زمینه های مختلف بیاموزند که بدون انرژی و مصرف مواد غذایی مختلف امکانپذیر نیست. گشنگی و عوارض آن باعث بروز حواسپرتی شده و میزان یادگیری آنان را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

✅بالا رفتن میزان انرژی | اهمیت صبحانه برای دانش آموزان

زمانی که در هنگام صبح، از خواب بیدار می‌شوید؛ برای مدت زمان طولانی هیچ ماده غذایی که تامین کننده انرژی باشد؛ به بدن شما نرسیده است. در این زمان باید چیزی بخورید که بدن انرژی لازم را برای انجام کارهای روزمره، کسب کند. از طرفی اهمیت این موضوع برای دانش آموزان که مشغول یادگیری هستند؛ بیشتر است. آنها با خوردن صبحانه ای کامل و سالم، انرژی بیشتری کسب کرده و می‌توانند در مدرسه بهتر عمل کنند.

✅تاثیر در خلق و خو

یکی دیگر از تاثیرات صبحانه برای دانش آموزان، تاثیر در خلق و خوی آنهاست. با خوردن صبحانه مغز فعال شده و می‌تواند در مواجه با مسائل مختلف، بهتر واکنش نشان دهد. قدرت تصمیم گیری و توانایی شناختی در دانش آموزان، بهبود یافته و آنها اخلاق بهتری پیدا می‌کنند.

✅سلامت جسمانی | اهمیت صبحانه برای دانش آموزان

از آنجایی که دانش آموزان در سن رشد هستند و بدن آنها تغییرات زیادی را تجربه می‌کند؛ اهمیت صبحانه برای دانش آموزان، دوچندان شده و تاثیر بیشتری در وضعیت جسمانی دارد. این موضوع در فرایند رشد جسمانی موثر است و برای دانش آموزان بسیار مهم است.

✅مدیریت اشتها

با خوردن صبحانه، اشتهای دانش آموزان برای سایر وعده ها نیز مدیریت می‌شود. وقتی افراد وعده صبحانه را مصرف نمی‌کنند؛ در زمان نهار و سایر وعده ها نیز اختلال ایجاد می‌شود. افراد برای غذا خوردن نیاز به اشتها دارند؛ به همین دلیل برای بهبود این موضوع باید افراد صبحانه را به موقع و به اندازه مصرف کنند.

سخن پایانی

نمی‌توان اهمیت صبحانه برای دانش آموزان، نادیده گرفت. بسیاری از والدین نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و یا در مورد آن اقدامی نمی‌کنند. بهتر است والدین هم برای خود و هم برای فرزندان شان این مورد را جدی گرفته و صبحانه ای سالم در نظر بگیرند. مواد غذایی که می‌توان در زمان صبحانه استفاده کرد بسیار متنوع هستند.

همین مورد می‌تواند برای بچه ها ترغیب کننده باشد. از طرفی در این مورد زیاده روی نکنید. چرا که احتمالا بچه ها به دلیل خوردن مقداری زیاد صبحانه، در مدرسه سنگینی و تنبلی را تجربه می‌کنند. در این زمینه می‌توانید از یک مشاور تغذیه نیز کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اهمیت صبحانه برای دانش آموزان  می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اهمیت صبحانه برای دانش آموزان | اول صبحانه

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

فرزندد معتاد

داشتن فرزند معتاد یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که امکان دارد والدین در طول زندگی خود تجربه کنند. اعتیاد فرزند می‌تواند وضعیت خانواده را به حالتی بحرانی تبدیل کرده و تنش‌های بسیاری را رقم بزند. پدر و مادرها اغلب از این که نمی‌توانند کنترل اوضاع را به دست بگیرند، احساس درماندگی می‌کنند و درگیر خشم بسیاری می‌شوند.

با توجه به نقش بسیار مهم خانواد در فرایند ترک و درمان اعتیاد، امروزه متخصصان سلامت روان در رویکرد خانواده درمانی به والدین کمک می‌کنند بهترین واکنش‌ها را اتخاذ کرده و هم چنین هیجانات منفی خود را نیز مدیریت نمایند. اگر می‌خواهید بدانید که در بر خورد با فرزند معتادچگونه باید رفتار کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند معتاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 منبع: فرزند معتاد

فرزند معتاد

فرزند معتاد یکی از چالش های خانواده ها محسوب می‌شود که نحوه برخورد آنان تاثیر زیادی در این فرایند دارد. گاهی والدین از اهمیت نقش خود مطلع نبوده و یا آن را دست کم می‌گیرند. به همین دلیل فرزند خود را به حال خود رها می‌کنند. همچنین تلاش و انگیزه خود فرزندان نیز در این زمان بسیار موثر هستند. والدین باید در ابتدا فرزند خود را از عوامل خطرساز دور کنند و درقدم بعدی فضایی امن و آرام برای ترک کردن فراهم نمایند. همه اعضای خانواده باید در این زمان مشارک داشته و بایکدیگر همکاری کنند.

بهترین نحوه برخورد با فرزند معتاد

درگیر شدن افراد در فرایند اعتیاد در اکثر موارد از مسائل روان شناختی نشات می‌گیرد. برای مثال بسیاری از افراد به دلیل ناتوانی در مدیریت هیجانات منفی به مواد پناه می‌برند تا در سایه آن لحظاتی از زندگی و رنج‌های آن فارغ شده و بتوانند برای مدت هرچند کوتاهی احساس لذت را تجربه کنند. از همین رو امروزه متخصصین در ترک اعتیاد تا حد زیادی مسائل روانی را تحت نظر قرار می‌دهند و تلاش می‌کنند تا به طور بنیادی مشکل اعتیاد را برطرف سازند.

با توجه به اینکه فضای موجود در خانواده و نوع واکنش والدین به اعتیاد فرد از جمله فاکتورهای بسیار مهمی هستند که می‌توانند سلامت روان بیمار را تحت تاثیر قرار دهند، امروزه رویکردهای خاصی نظیر خانواده درمانی برای ترک اعتیاد ابداع شده‌اند که به پدر و مادرها کمک می‌کنند در فرایند درمان اعتیاد فرزندشان درگیر شده و بهترین شیوه‌های سازگاری با این مسئله را بیاموزند. ما در ادامه براساس نظر روانشناسان خانواده به چند توصیه مهم در برخورد با فرزند معتاد اشاره کرده‌ایم.

📌اطلاعات خود را از اعتیاد بالا ببرید

پیش از هرچیز برای اینکه بتوانید بهترین رفتار را با فرزند معتاد داشته باشید از خود بپرسید که در مورد اعتیاد چه می‌دانید؟ بهتر است قبل از اینکه بحث و گفت و گوی دیگری را با فرزندتان شروع کنید ابتدا در مورد مشکل او کمی تحقیق کرده و به درک درستی در مورد وضعیت او برسید.

این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید فرزندتان را بیشتر بفهمید و بهترین گزینه‌های پیش روی او را بشناسید. صحبت کردن با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان یا کمک گرفتن از مشاوره اعتیاد می‌تواند در افزایش اطلاعات و آگاهی شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

📌فرزند معتاد | اجازه دهید مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد

برای اینکه نشان دهید حامی فرزند معتاد خود هستید، تلاش نکنید دائما پیامدهای اعتیاد او را را رفع و رجوع کنید. به او اجازه دهید که پیامدهای کارهایش را مشاهده کرده خود برای حل آن‌ها تلاش نماید. آنچه اهمیت دارد این است که به جای او قدم برندارید بلکه در طول مسیر دست‌هایش را بگیرید و در کنار او باشید. هم چنین دائما وضعیت او را به عوامل بیرونی نظیر دوستان بد، شانس و محیط نسبت ندهید.

این مسئله باعث می‌شود که فرزندتان احساس کند اعتیاد خارج از کنترل اوست و تنها شرایط محیطی است که سلامت او را تعیین می‌کند. به او یادآوری کنید که عوامل محیطی می‌توانند  افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر تاثیر قرار دهند اما زندگی در شرایط نامناسب همواره محکوم به شکست نیست و در نهایت این خود اوست که مسئولیت انتخاب‌هایش را به عهده دارد.

 

📌فرزند معتاد | شخصیت او را هدف نگیرید

درگیری فرزندان با اعتیاد معمولا خشم والدین را بر می‌انگیزد. این خشم می‌تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم در رفتارهایتان تجلی پیدا کرده و باعث شود که واکنش‌های نامناسبی را از خود نشان دهید. توجه داشته باشید که اعتیاد در بسیاری از موارد به دلیل کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی برای مقاومت در برابر دوستان مصرف کننده شکل می‌گیرد. در این شرایط هرگز با انتقادهای پی در پی خود شخصیت فرزند معتاد را هدف نگیرید و او را تحقیر نکنید.

برای مثال گفتن جملاتی نظیر اینکه تو ضعیف یا ترسو هستی، باعث می‌شود که  اعتماد به نفس فرزندتان بیش از پیش تخریب شود و در نتیجه او آسیب پذیری بیشتری در برابر اعتیاد پیدا کند. همواره به او یادآور شوید که اعتیاد همانند یک بیماری می‌تواند در بازه زمانی خاصی انسان را درگیر خود سازد اما به عنوان جزئی از شخصیت و وجود او تعریف نمی‌شود. اگر فرزندتان معتاد بودن را به عنوان یک تصویر شخصیتی از خود پذیرد، تغییر و ترک کردن بیش از پیش دشوار خواهد شد.

بیشتر بخوانید :  ازدواج با معتاد

📌در برخورد با فرزند معتاد از خودتان نیز مراقبت کنید

کمک به بهبود فرزند معتاد در بسیاری از مواقع باعث می‌شود که والدین خود را به طور کلی فراموش کنند و در نهایت آسیب‌های دیگری نظیر درگیری با اضطراب و افسردگی نیز به سراغشان بیاید. همواره به یاد داشته باشید که مراقبت از خود پیش شرط مراقبت از دیگران است.

در نتیجه برای اینکه بتوانید بهترین رفتار را با فرزندتان داشته باشید، باید به وضعیت روانی خود نیز توجه کنید. ذهن انسان معمولا در شرایط پرفشار نمی‌تواند تصمیمات درستی بگیرد و الگوهای رفتاری غلطی از خود نشان می‌دهد در نتیجه شما به عنوان والدین نیاز دارید در کنار سوق دادن فرزندتان به فرایند ترک خودتان هم با یک مشاور روانشناس در تماس باشید و مراقبت از سلامت روان خود و سایر اعضای خانواده را نیز در اولویت قرار دهید.

📌فرزند معتاد | از روش های زوری و اجباری برای ترک استفاده نکنید

همان طور که گفته شد اعتیاد در بسیاری از موارد از عوامل روان شناختی نشات می‌گیرد و درمان موفقیت آمیز آن زمانی اتفاق می‌افتد که این عوامل شناسایی شده و مورد درمان قرار بگیرند. در نتیجه این مشکل تنها یک وابستگی جسمانی ساده نیست که با روش‌هایی نظیر بستن فرد به تخت یا قطع ناگهانی مصرف بهبود یابد.

در حقیقت این رفتارها با ایجاد فشارهای مضاعف و نپرداختن به وابستگی روانی در اکثر موارد باعث تشدید مشکلات در آینده می‌شوند. پس تلاش کنید تا از روش‌های درمانی نوینی که امروزه برای اعتیاد ابداع شده‌اند اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و از بدرفتاری یا پرداختن به روش‌های زوری و اجباری برای ترک دادن فرزند معتاد بپرهیزید.

📌محبت بی قید و شرط

محبت بی قیدو شرط فرزند معتاد نیز یکی از روش های بسیار موثر در برخورد با اوست. برخی از خانواده ها در دوران ترک فرزندشان با حرف ها و برخی از رفتارها به فرزندان خود آسیب بیشتری می‌زنند. اما در این شرایط باید بیشتر از قبل به فرزند خود یادآوری کنید که او را دوست دارید و برایتان مهم است.

آنها در این دوران بسیار آسیب پذیر شده و نیاز به محبت بیشتری دارند. از طرفی نباید محبت خود را مشروط به چیزی کنید. برای مثال به آنها نگویید که اگر ترک کند؛ او را دوست خواهید داشت. وجود او به تنهایی ارزشمند است و فرزندتان باید این را بداند.

📌از بروز رفتارهای افراطی پرهیز کنید

برخی از والدین در مواجهه با فرزند معتا خود، دست به رفتارهای پرخاشگرانه و افراطی می‌زنند که تنها اوضاع را پیچیده تر می‌کند. آنها باید در صورت اطلاع از این موضوع، خونسردی خود را حفظ کرده و در شرایط مختلف از او حمایت کنند. گاهی فرزندان در این دوران فرزند خود را از خانه بیرون کرده و یا آنها را از برخی امکانات محروم می‌کنند. اما با اینکار فرزند نه تنها نمی‌تواند فرایند ترک را اغاز کند؛ بلکه احتمال شکست او نیز بیشتر می‌شود.

📌کمک گرفتن از متخصص

در دوران ترک اعتیاد فرزند معتاد، هم والدین و هم فرزند باید از یک مشاور کمک بگیرند. به طور کلی حتی در صورت آغاز فرایند ترک در خانه، بازهم فرد باید تحت نظارت یک پزشک و یک روانشناس باشد. مشاور با تقویت روحیه فرد معتاد، دوران ترک را برای او آسان تر کرده و همچنین به خانواده او کمک می‌کند تا با این موضوع بهتر برخورد کنند. او علل اعتیاد را شناسایی کرده و از بروز مجدد آن پیشگیری می‌کند.

📌توجه به وضعیت جسمانی

علاوه بر اهمیت دادن به وضعیت روانی و همچنین قرار دادن او در شرایطی مطمئن برای ترک اعتیاد، باید وضعیت جسمانی فرزند معتاد را نیز در نظر بگیرید. برای تغذیه او از رژیمی سالم و سبک کمک گرفته و همچنین او را تشویق به ورزش و فعالیت کنید. اعتیاد پیامدهایی دارد که تا سالها از بین نمی‌روند. به همین دلیل باید در مورد وضعیت جسمانی نیز بسیار حساس بود. مصرف مایعات و سبزیجات، بسیار مفید بوده و همچنین افراد می‌توانند از مکمل های غذایی نیز کمک بگیرند.

سخن پایانی

قبل از هرچیز از نشانه های فرزند معتاد خود مطمئن شده و برای کمک به او خونسردی خود را حفظ کنید. گاهی واکنش های اطرافیان است که منجر به نیمه کاره ماندن فرایند ترک اعتیاد می‌شود. همچنین در شرایط مختلف از حمایت های روانی و عاطفی غافل نشوید. معمولا بیشتر افرادی که درگیر اعتیاد می‌شوند؛ سن کمی داشته و به دلیل عدم آگاهی اعتیاد را تجربه می‌کنند. به همین دلیل به عنوان والدین باید اطلاعات خود را بالا برده و سپس به آنها کمک کنید. در این دوران به شرایط روانی خود نیز بی اهمیت نباشید. به طور کلی از متخصصین مختلف در این زمینه کمک گرفته و با آنها مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فرزند معتاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

فرزند من 18 سال دارد و به تازگی متوجه شدم که قرص های روان گردان مصرف می کند. برای ترک دادن او باید چه کار کنیم؟

قرص‌های روان گردان اغلب بیش از هرچیز بر ذهن و روان تاثیر می‌گذارند و منجر به بروز مشکلاتی نظیر توهم و هذیان می‌شوند. برای بهبود فرزندتان باید ابتدا به یک متخصص سلامت روان نظیر روانشناس یا روان پزشک مراجعه کنید تا عوارض مصرف روان گردان به طور دقیق مشخص شود. درمانگر به فرزندتان کمک می‌کند تا با گزینه‌های درمانی موجود آشنا شود و متناسب با شرایط خود بهترین مسیر را انتخاب نماید.

منبع: فرزند معتاد

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

زنان خطرناک برای ازدواج در دسته های مختلفی قرار دارند. ازدواج نقطه عطفی در زندگی هرکدام ماست، هم مردان و هم زنان  باید برای شروع زندگی حساسیت زیادی به خرج دهند، در این مقاله قصد داریم نشانه های زنان خطرناک برای ازدواج را بررسی کنیم، چرا که یک انتخاب مناسب همسر می‌تواند شما را به اوج خوشبختی و پیشرفت برساند؛ درعین‌حال یک انتخاب اشتباه مشکلات بسیاری را در زندگی‌تان به همراه خواهد داشت.

در کل هر خصوصیت اخلاقی که احساس می‌کنید با شما و افکارتان جور درنمی‌آید می‌تواند برای ازدواج شما خطرناک باشد؛ پس برای قطعی کردن تصمیم‌تان مشاوره‌های پیش از ازدواج را جدی بگیرید. اما در کنار این‌ها باید آگاه باشید که پس از آشنایی و مشاوره اگر ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج را دیدید، حتما بیشتر در مورد انتخاب‌تان تامل کنید

برای دریافت مشاوره در زمینه زنان خطرناک برای ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: زنان خطرناک برای ازدواج 

زنان خطرناک برای ازدواج

 

برای همه افراد این سوال پیش می‌آید که زنان خطرناک برای ازدواج چه افرادی هستند؟ این سوال معمولا بزرگترین دغدغه افرادی است که در سن کم ازدواج می‌کنند. به این دلیل که ازدواج از مهم ترین انتخابات زندگی هر فردی است. و حتما باید انتخاب درست و مناسبی داشته باشید.

انتخاب در ازدواج است که شما را به فرد خوشبخت و بدبخت تبدیل می‌کند. بنابراین اگر به دنبال ازدواج با دوام و ثبات داری هستید؛ حتما باید در انتخاب خود دقت کنید. در این مقاله ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ویژگی‌های زنان خطرناک برای ازدواج

زنان خطرناک برای ازدواج ویژگی هایی دارند. این افراد از اختلال شخصیت و جسمانی خطرناک برخوردارند و آسیب های بسیار زیادی را به فرد مقابل وارد می‌کنند. در این مقاله ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج را توضیح داده ایم.

📌 بیماری‌ های روانی

یکی از ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج، بیماری های روانی است. مشکلات روحی مثل افسردگی یا اضطراب بیش‌ازحد، از آن دسته مسائلی هستند که باید توجه ویژه به آن‌ها داشته باشید. این مشکلات می‌تواند شدت پیدا کند و درگیری‌های بسیاری را در زندگی مشترک شما ایجاد کند. درعین‌حال بسیاری از این اختلالات به ارث می‌رسند؛ این به معنای آن است که احتمال دارد فرزندان شما هم درگیر این بیماری‌ها بشوند.

با همه این‌ها بیماری‌های روانی که باید از آن‌ها جدا اجتناب کنید افسردگی و اضطراب نیستند؛ مشکلاتی مانند اختلال شخصیت، اسکیزوفرنی یا اختلال دوقطبی بیماری‌هایی هستند که نوسانات جدی در زندگی‌تان ایجاد می‌کنند. پس سعی کنید پیش از ازدواج به نشانه‌های بیماری و سلامت روان توجه کافی داشته باشید.

📌 زنان خطرناک برای ازدواج و دروغ‌گویی

دروغ یکی از بدترین ویژگی‌های زنان خطرناک برای ازدواج است؛ که می‌تواند زندگی شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. همه ما این را می‌دانیم که صداقت مهم‌ترین شرط ازدواج است. اگر امروز دروغ یا پنهان‌کاری‌های ساده‌ای از همسرتان می‌بینید باید به این موضوع دقت داشته باشید که رفته‌رفته این دروغ‌ها بزرگ‌تر می‌شوند.

به همین خاطر راجع به این رفتار طرف مقابل با او صحبت کنید. اگر صحبت‌های شما به یک راه و نتیجه منطقی نمی‌رسد شاید بهتر باشد در تصمیمتان برای ازدواج تجدیدنظر کنید.

📌 بی‌ هدف

بی‌هدف بودن و تنبلی یکی دیگر از ویژگی‌های زنان خطرناک برای ازدواج است که باید از آن دوری کنید. یادتان باشد یکی از نشانه‌های ازدواج سالم این است که شما و همسرتان بتوانید به رشد یکدیگر کمک کنید. اگر طرف مقابل شما علاقه‌ای به این ماجرا نداشته باشد به‌تدریج شرایط برای شما هم خسته‌کننده خواهد شد. به‌علاوه زنانی که هدف و انگیزه خاصی در زندگی ندارند نمی‌توانند مادران خوبی باشند و احتمالاً در تربیت فرزندانتان هم پیشرفت و انگیزه تغییر را به آن‌ها آموزش نمی‌دهد.

📌 وابستگی بیش‌ از حد به خانواده

وابستگی بیش از حد به خانواده از دیگر ویژگی زنان خطرناک برای ازدواج است. بسیاری از خانم‌ها حتی پس از ازدواج هم به خانواده خود وابسته هستند. البته قرار نیست دختر یا پسر بعد از ازدواج خانواده‌اش را فراموش کند. اما صحبت از وابستگی بیش‌ازحد است. وابستگی بیش‌ازحد یعنی او در تمام تصمیمات زندگی مشترک هم چشم به دهان خانواده‌اش دارد. این رفتار دیر یا زود باعث می‌شود که احساس کنید خانواده همسرتان در زندگی شما دخالت می‌کنند و مشکلات بسیار دیگری به دنبال آن ایجاد خواهد شد.

📌 زنان خطرناک برای ازدواج و مادی‌ گرایی

مادی گرایی از دیگر ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج است. اگر تنها معیار طرف مقابل شما برای ازدواج پول است، شاید بهتر باشد از او دوری کنید. این قبیل زنان احترامی برای شخصیت شما قائل نیستند. آن‌ها احساس می‌کنند تنها وظیفه همسرشان تأمین معاش آن‌هاست.

درنتیجه اگر روزی شرایط مالی شما تغییر کند احتمالاً دیگر کنارتان نخواهند ماند. به‌علاوه آن‌ها دائماً درگیر چشم‌و‌هم‌چشمی با سایرین هستند و این موضوع می‌تواند تنش‌های بسیاری را در زندگی شما ایجاد کند. البته بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشیم که برای شروع یک زندگی وجود حداقل‌های مالی مسئله ضروری است. اما اگر طرف مقابل شما تنها به این مسائل توجه دارد کمی با دقت به این موضوع توجه کنید.

📌 اعتیاد در زنان خطرناک برای ازدواج

از سنگین ترین و آسیب زننده ترین ویژگی زنان خطرناک برای ازدواج؛ اعتیاد است. اعتیاد بیماری است که بسیاری را درگیر خود کرده است. متأسفانه بسیاری از آقایان وقتی متوجه این موضوع می‌شوند که خانم درگیر اعتیاد است تصور می‌کنند که می‌توانند او را ترک دهند.

اما به این نکته توجه داشته باشید که ترک اعتیاد اصلاً کار آسانی نیست. حتی بسیاری از این بیماران به‌تدریج مجبورند میزان مصرف را افزایش دهند یا درگیر چند مصرفی می‌شوند. در کنار تمامی مشکلات جسمی و روانی که اعتیاد همسرتان به همراه دارد شما درگیر مشکلات قانونی بسیاری نیز خواهید شد.

📌 شکاکی زنان خطرناک برای ازدواج

شکاکی یکی از ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج است. یکی از مهم‌ترین سنگ بناهای ازدواج اعتماد متقابل طرفین به یکدیگر است. زنانی که بیش‌ از حد به همسرشان شک دارند جو ناآرامی را در محیط خانواده ایجاد می‌کنند. آن‌ها همیشه نگران این هستند که مبادا همسرشان با زن دیگری در ارتباط باشد. این ترس باعث می‌شود که خودشان هم نتوانند به‌خوبی از همسر و فرزندانشان مراقبت کنند. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به شک همسرتان با او صحبت کنید یا از یک مشاور کمک بگیرید.

📌 سلطه‌ گری

از دیگر ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج را می‌توان به سلطه گری اشاره کرد. سلطه گری چه از طرف زن و چه از طرف مرد موضوع جالبی نیست. هرکسی دوست دارد آزاد باشد و راجع به شرایط زندگی خود تصمیم بگیرد. اگر طرف مقابل شما سلطه‌گر است یا به عبارتی می‌خواهد شما را مطابق میل خودش حرکت دهد؛ بهتر است از همین ابتدا برای ادامه رابطه یک تصمیم جدی بگیرید.

زنان خطرناک برای ازدواج و اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

 

همان‌طور که در ابتدای صحبت‌ها گفتیم زنان خطرناک برای ازدواج می‌توانند ویژگی‌های بسیاری داشته باشند. واقعیت این است که اگر شما راجع به هر موضوعی مثل هم فکر نمی‌کنید این اختلاف می‌تواند برای زندگی مشترکتان خطرناک باشد. به‌علاوه بسیاری از مواقع زمان آشنایی کوتاه‌تر از این است که شما بتوانید همسر آینده‌تان را به‌خوبی بشناسید یا نشانه‌های نامطلوب را در او تشخیص دهید.

به همین خاطر بهتر است پیش از ازدواج از جلسات مشاوره کمک بگیرید. مشاورین با استفاده از مصاحبه و همین‌طور تست‌های شخصیت، خصوصیات شما و طرف مقابل‌تان را بررسی می‌کنند و این سؤال را جواب می‌دهند که شما چقدر برای یکدیگر مناسب هستید. به‌علاوه اگر تصمیم دارید علی‌رغم تفاوت‌ها باهم ازدواج کنید، راه‌هایی را برای کنار آمدن باهم به شما آموزش می‌دهند. 

کلام آخر

ازدواج یکی از مهم ترین انتخاب های زندگی است. و همه افراد باید با دقت بالا شریک احساسی خود را انتخاب کنند. به همین منظور تمامی ویژگی های خطرناک افراد باید بررسی شود تا شخص انتخاب مناسبی داشته باشد. در این مقاله نیز برای آگاهی بیشتر شما عزیزان؛ ویژگی های زنان خطرناک برای ازدواج را توضیح داده ایم. و همچنین برای اقدام به ازدواج کمک از روانشناس را جدی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه زنان خطرناک برای ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

نشانه زنان خطرناک برای ازدواج چیست؟

شکاکیت، سلطه گری، بیماری‌های روحی، نداشتن هدف و همین‌طور مادی‌گرایی از نشانه‌هایی هستند که باید نسبت به آن‌ها دقت داشته باشید.

منبع: زنان خطرناک برای ازدواج

  • ذهن نو