مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۴۰ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اطلاع از نشانه های رابطه بی سرانجام برای هر کسی لازم ضروری است. در هر سن و سالی که باشید باید بتوانید روابط‌تان را سبک و سنگین کنید. در بسیاری از مواقع افراد در روابط عاشقانه‌ای درگیر می‌شوند که هیچ سودی ندارد و طرفین در نهایت نمی‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند. همچنین با ارزیابی رابطه‌تان به موقع می‌توانید زمان و انرژی‌تان را حفظ کرده و از بلاتکلیفی نجات پیدا کنید. معمولا کسانی که اصرار به درست بودن این گونه روابط دارند زمان بیشتری را صرف آن می‌کنند و بیشتر خود را در معرض آسیب قرار می‌دهند. برای جلوگیری از این موضوع مشاوره رابطه دختر و پسر دریافت کنید و در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

منبع : نشانه های رابطه بی سرانجام

نشانه های رابطه بی سرانجام | چگونه روابط بی سرانجام را بشناسیم؟

چگونه می‌توان تشخیص داد که در یک رابطه عاطفی سالم قرار گرفته‌ایم و رابطه ما از نوع دوستی‌های اشتباه نیست؟ این سوالی است که بسیاری از زوج‌های جوان در جلسات مشاوره پیش از ازدواج مطرح می‌کنند. برای پاسخ به این سوال در ادامه به 5 نشانه اصلی روابط بی سرانجام اشاره کرده‌ایم.

1- ضعف در تصمیم گیری

ضعف در تصمیم گیری یک یا هردو طرف از جمله بارزترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند رابطه عاطفی را به دوستی بی سرانجام تبدیل نماید. افرادی که دچار این مشکل هستند اغلب علاوه بر ازدواج در حوزه‌های دیگر زندگی نیز نمی‌توانند تصیمات قاطعانه‌ای اتخاذ کنند و همواره در حالتی از بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می‌برند. اگر دچار این مشکل هستید از یک روانشناس کمک گرفته و با شرکت در جلسات مشاوره و مهارت آموزی می‌توانید تا حد بسیاری وضعیت را بهبود دهید.

2- رابطه بی سرانجام و عدم مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیری یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که برای ارزیابی آمادگی فرد برای ازدواج حتما در نظر گرفته می‌شود. مسئولیت پذیری به طور مستقیم با سن در ارتباط نیست. یعنی لزوما با گذشت زمان و بالا رفتن سن، مسئولیت‌پذیری شکل نمی‌گیرد؛ بلکه این امر نیازمند تمرین است. در واقع نحوه برخورد و روش تربیتی والدین با فرد از دوران کودکی در پرورش این ویژگی دخیل است، پس برای تغییر و یا ایجاد این ویژگی باید تلاش زیادی بکنید.

در نظر داشته باشید که یک فرد هرچقدر که از نظر عاطفی بتواند شما را حمایت کند تا زمانی که مسئولیت زندگی و رفتارهای خود را نپذیرد، نمی‌توان اطمینان یافت که برای ازدواج و ساخت رابطه پایدار آمادگی دارد.

3- نداشتن تعهد

نظریه پردازی به نام استرنبرگ در تئوری خود 3 ویژگی پایه را برای عشق سالم معرفی کرده است که شامل تعهد، صمیمیت و شهوت می‌شود. از نظر استرنبرگ عشق واقعی تنها زمانی پدید می‌آیدکه افراد بتوانند هر 3 این مولفه‌ها را در درون خود پرورش دهند.

در حقیقت بنای رابطه عاطفی بدون هر یک از این‌ها سست شده و در نتیجه احتمال فروپاشی آن بیشتر خواهد شد. از میان این 3 ویژگی نبود تعهد بیش از همه با بی سرانجام ماندن رابطه در ارتباط است. چرا که تعهد به معنای احترام گذاشتن به عقاید و پایبند ماندن به پیوند ایجاد شده است. افرادی که نتوانسته‌اند این روحیه را در خود ایجاد کنند، حتی با وجود صمیمی بودن و داشتن میل جنسی نسبت به شریک خود بازهم ممکن است او را ترک کرده و نتوانند رابطه خود را با او به سرانجام برسانند.

 

 

4- رابطه بی سرانجام و در نظر نگرفتن خانواده ها

برخی از زوج‌های جوان در رابطه عاطفی تنها خود و طرف مقابل را در نظر می‌گیرند و اصلا به ویژگی‌های خانوادگی توجه نمی‌کنند. این افراد بر این باورند که هرکس از خانواده‌اش جداست و آن‌ها نمی‌خواهند با خانواده یکدیگر زندگی کنند. این در حالی است که تربیت خانوادگی و کیفیت روابط میان اعضای خانواده یک فرد نقش بسزایی در روحیه و شخصیت او ایفا می‌کند.

همچنین پس از ازدواج همه مجبور می‌شوند با خانواده همسر خود نیز ارتباط بگیرند. اگر تفاوت میان شما و خانواده همسرتان زیاد باشد و شما این مسئله را در نظر نگیرید این احتمال وجود دارد که در نهایت از ازدواج‌تان پشیمان شده و رابطه تان به بن بست بخورد.

5- ناتوانی در پذیرش تفاوت ها در رابطه اشتباه

برخی فکر می‌کنند که یک زوج خوشبخت، زن و مردی هستند که از همه نظر به هم شبیه بوده و در اصطلاح تفاهم بسیار زیادی با یکدیگر دارند، اما آنچه بیش از تفاهم در خوشبختی زوجین و تداوم رابطه آن‌ها تاثیر می‌گذارد داشتن درک متقابل از تفاوت هاست.

شما در رابطه عاطفی باید یاد بگیرید که دائما به دنبال تغییر دادن شخصیت طرف مقابل نباشید. در واقع باید روحیه همدلی خود را بالا برده و از زاویه چشم یکدیگر به قضایا نگاه کنید. زوجینی که درک متقابل چندانی ندارند و یکدیگر را نمی‌پذیرند دیر یا زود دچار تعارض‌های شدیدی می‌شوند و در نتیجه بیشتر ممکن است که رابطه بی سرانجامی را تجربه کنند.

 

 

سخن آخر

آنچه در طول متن گفته شد شرح مختصری از بارزترین نشانه های یک رابطه عاطفی بی سرانجام بود. آگاهی از این نشانه‌ها برای پیشگیری از درگیر شدن در روابط اشتباه لازم اما کافی نیست. اگر در رابطه با شریک احساسی خود نوعی بلاتکلیفی را تجربه می‌کنید و در مورد اینکه رابطه‌تان به سرانجام می‌رسد یا نه شک دارید، بهتر است به یک روانشناس در حیطه زوج و خانواده مراجعه کنید.

روانشناس با برگزاری جلسات مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند تا بتوانید به شناخت بهتری در مورد خود و یکدیگر دست یابید و با آگاهی بالاتر آینده رابطه خود را حدس بزنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق و رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

ترس از ازدواج می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. وجود مشکلات مالی، نگرانی درمورد آینده، ضعف در تصمیم گیری، سبک زندگی راحت طلبانه و عدم مسئولیت پذیری از جمله موانعی هستند که نمی گذارند مردان برای ازدواج پا پیش بگذارند.

   شماره تماس با موبایل : 66419012-021

منبع : نشانه های رابطه بی سرانجام

 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

اختلال اضطراب فراگیر یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در موارد شدید به راحتی می‌تواند زندگی شما و حتی اطرافیان را تحت تاثیر قرار دهد. گسترش بیماری و ابتلا به سایر اختلالات روانی از جمله پیامدهای بی توجهی به درمان است. معمولا سیر بیماری فراز و نشیب دارد و در مواقعی که با عامل استرس زا رو به رو شوید، نشانه‌ها شدت پیدا می‌کنند. GAD بر اساس علائم و علل توسط متخصص تشخیص و درمان می‌شود. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

منبع : اختلال اضطراب فراگیر 

 

 

آشنایی با اختلال اضطراب فراگیر و نشانه های آن

اختلال اضطراب فراگیر اغلب با حالتی از اضطراب و تنش مبهم مشخص می‌شود. به طوری که مبتلایان به این مشکل همواره نوعی نگرانی و دلشوره بی دلیل را در درون خود حس می‌کنند. سایر علائمی که متخصصان برای تشخیص مد نظر قرار می‌دهند عبارتند از:

– داشتن نگرانی و احساس اضطراب در مورد مسائل مختلف که این نگرانی‌ها با موضوعات مربوطه تناسب چندانی ندارند و بسیار بیشتر از حد معمول هستند.

– فکر کردن بیش از حد به برنامه‌های پیش رو و در نظر گرفتن راه حل برای  بدترین اتفاقات ممکن

– داشتن ادراک تهدیدآمیز از موقعیت‌ها و رویدادهای پیرامونی حتی زمانی که چیز نگران کننده‌ای وجود ندارد.

– ناتوانی در تحمل ابهام

– ضعف در تصمیم‌گیری و ترس از گرفتن تصمیمات اشتباه

– ناتوانی در کنارآمدن با نگرانی‌ها

– ناتوانی در آرام کردن خود، احساس بی قراری و تنیدگی عضلانی

– اشکال در تمرکز و احساس خالی شدن ذهن

علائم جسمانی اختلال اضطراب فراگیر

درست است که اضطراب فراگیر نوعی اختلال روانشناختی محسوب می‌شود، اما با درگیر کردن سیستم عصبی و برانگیختگی مغز می‌تواند تاثیرات مختلفی بر بدن بگذارد. از همین رو متخصصان، علائم جسمانی آن را نیز شناسایی کرده‌اند که از جمله این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– زود خسته شدن

– دچار شدن به اختلال خواب (اشکال در به خواب رفتن یا حفظ تداوم خواب، یا خواب توام با بی قراری و عدم رضایت از کیفیت آن).

– تنش عضلانی یا احساس درد در عضلات

– لرزش

– تحریک پذیری

– افزایش تعریق بدن

– حالت تهوع، اسهال یا دچار شدن به سندروم روده تحریک پذیر

– احساس برانگیختگی و بی تابی

 

 

علل دچار شدن به اختلال اضطراب فراگیر

همانند بسیاری دیگر از اختلال‌های روانشناختی اضطراب فراگیر یک علت واحد ندارد، بلکه از تعامل فاکتورهای زیستی و محیطی گوناگون پدید می‌آیند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– وجود تفاوت‌هایی در عملکرد و شیمی مغز

– ژنتیک

– حساسیت مفرط به تنبیه

– عوامل رشدی و شخصیتی

اختلال اضطراب فراگیر و عوامل خطر آن

وجود برخی عوامل می‌تواند ریسک ابتلا به اختلال‌اضطراب فراگیر را افزایش دهد. از همین رو به آن‌ها عوامل خطر گفته می‌شود. در زمینه اختلال GAD تاکنون 3 عامل خطر اصلی شناسایی شده است که ما در ادامه به توضیح هریک از آن‌ها پرداخته‌ایم:

1-  عوامل مزاجی (عوامل زیستی مرتبط با شخصیت)

افرادی که بازداری رفتاریی و هیجان‌پذیری منفی (گرایش به روان رنجوری) بالایی دارند و آن‌هایی که بیش از حد به تنبیه حساس هستند و دائما می‌خواهند جلوی آسیب‌ها را بگیرند، نسبت به افرادی که چنین ویژگی‌های شخصیتی ندارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر قرار دارند.

2- عوامل محیطی

عوامل محیطی مختلفی می‌توانند در  دچار شدن به نگرانی مفرط و در نهایت اختلال اضطراب فراگیر موثر باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مصائب دوران کودکی و یا محافظت افراطی والدین در این دوران اشاره کرد. در حقیقت پدر و مادرها با محافظت بیش از حد خود به طور غیرمستقیم این پیام را به فرزندشان منتقل می‌کنند که دنیا جای بسیار خطرناکی است و آن‌ها دائما باید منتظر وقوع یک اتفاق بد باشند.

3- عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی

یک سوم خطر ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر ژنتیکی است و این عوامل با خطر گرایش به روان رنجوری همپوشانی داشته و با سایر اختلال‌های اضطرابی و خلقی به ویژه اختلال افسردگی اساسی مشترک هستند.

روش های درمان اختلال اضطراب فراگیر

برای درمان اختلال اضطراب فراگیر دو گزینه روان درمانی و دارودرمانی موجود است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیشترین اثر درمانی از استفاده همزمان این روش‌ها نائل می‌شوند. در ادامه به توضیح بیشتر هریک از این روش‌های درمانی پرداخته‌ایم.

روان درمانی

روان درمانی یا مشاوره روانشناسی، درمانی مبتنی بر گفتگو و تکنیک‌های شناختی است. رویکردهای مختلفی برای روان درمانی وجود دارد. طبق مطالعات رویکرد شناختی موثرترین روش برای درمان اختلال اضطراب فراگیر است. در این رویکرد درمانگر تلاش می‌کند تا مهارت‌های به خصوصی را در زمینه کنترل اضطرب و نگرانی به شما بیاموزد. همچنین بر اساس تکنیک مواجهه تدریجی شما را آماده می‌سازد تا اجتناب‌های روزمره خود را بشناسید و به مرور عملکرد سابق خود را بازیابید.

دارو درمانی

برای درمان اختلال‌اضطرب فراگیر به خصوص زمانی که شدت اضطراب بسیار بالاست و روان درمانی نمی‌تواند به تنهایی اثرات مثبت خود را اعمال کند متخصصان استفاده از دارو درمانی را پیشنهاد می‌دهند. 3 طبقه دارویی که در کنترل علائم اختلال GAD به کار گرفته می‌شوند عبارتند از؛ ضد افسردگی‌ها، بوسپیرون و بنزودیازپین‌ها. از آنجایی که استفاده سر خود از این داروها می‌تواند عوارض بالقوه‌ای نظیر بروز وابستگی جسمانی را به همراه داشته باشد، مصرف و حتی نحوه قطع آن‌ها حتما باید زیر نظر متخصص صورت بگیرد. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

بله، کودکان و نوجوانان نیز ممکن است دچار اختلال اضطراب فراگیر شوند. با این تفاوت که وجود یک علامت از علائم تشخیصی GAD برای تشخیص این اختلال در کودکان کفایت می‌کند. برای دریافت نظر کارشناسی در این زمینه لازم است به یک روانشناس بالینی کودک مراجعه نمایید.

   
:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مراکز مشاوره خانواده در قزوین کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در قزوین زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

 

منبع : مشاوره خانواده قزوین

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در قزوین

مرکز مشاوره خانواده قزوین خیابان نواب شمالی – جنب راهنمایی رانندگی سابق
مرکز مشاوره خانواده بهنود خیابان هلال احمر- روبروی دبیرستان پاسداران – کوچه شهید قانع، پلاک 14- ساختمان پزشکان
مرکز مشاوره خانواده سپیدار خیابان نادری جنوبی – نرسیده به کوچه زر آبادی – جنب لوازم آرایشی مینیاتور- ساختمان ماهان
مرکز مشاوره خانواده ترنم زندگی در قزوین انتهای خیابان فردوسی – ابتدای کوچه امیرامجد – پلاک3 – واحد۷ – طبقه ۲ – ساختمان پزشکان سلامت
مرکز مشاوره خانواده بهروان چهارراه خیام – روبروی پاساژ ستاره شهر – کوچه نسترن – پلاک 57/59 – ساختمان کیان – طبقه دوم – واحد 7
مرکز مشاوره خانواده همراز خیام جنوبی – کوچه شهیدان نوری فرد (کوچه حمام پاک) – ساختمان مشاهیر – پلاک 10 – طبقه سوم واحد 9
مرکز مشاوره خانواده هم نوا خیام جنوبی – کوچه نسترن – ساختمان پزشکان کیان راد – طبقه 3 – واحد1
مرکز مشاوره خانواده همدم در قزوین خیابان شهید بابایی (دانشگاه) – کوچه 31 – ساختمان پزشکان رازی – طبقه فوقانی داروخانه دکتر نوذری

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

   

منبع : مشاوره خانواده قزوین

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

تهدید به خودکشی در نوجوانان یکی از مسائلی است که می‌تواند باعث نگرانی بسیاری از والدین باشد. اما برخی از والدین نیز به این تهدیدها در فرزندانشان توجهی نمی‌کنند. بااین‌حال باید بدانید که تهدید نوجوان به خودکشی باید همواره جدی گرفته شود؛ حتی اگر مطمئن هستید که فرزندتان برای جلب‌توجه از این موضوع صحبت می‌کند. بسیاری از خودکشی‌های موفق در شرایطی پیش می‌آید که فرد واقعاً قصد خودکشی نداشته و تنها قصد جلب توجه اطرافیان را به خود داشته است. درنتیجه بهتر است نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشید. پس در صورت مواجهه با این شرابط بهتر است در کنار تغییراتی که در رفتار خود ایجاد می‌کنید از یک روانشناس کودک و نوجوان نیز کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : تهدید به خودکشی در نوجوانان

تهدید به خودکشی در نوجوانان | این نشانه‌ها را جدی بگیرید

فشارهای روانی و بحران‌هایی که در سنین نوجوانی پیش می‌آید، می‌تواند آن‌ها را در برابر بیماری‌های روحی آسیب‌پذیر کند. این شرایط می‌تواند حتی باعث بروز مشکلات جدی‌تری نظیر خودکشی نوجوانان باشد. به همین خاطر لازم است که والدین، مربیان و سایر افرادی که با این گروه سنی در ارتباط هستند، نسبت به برخی نشانه‌ها توجه بیشتری داشته باشند. فکر کردن یا اقدام به خودکشی گاهی با تهدید همراه هست و گاهی ممکن است نوجوان هیچ صحبتی دراین‌باره نکند. به همین خاطر شما می‌بایست علاوه بر تهدیدهای نوجوان به سایر نشانه‌ها نیز توجه داشته باشید.

صحبت از خودکشی

صحبت از خودکشی آشکارترین نشانه‌ای است که نوجوان به خودکشی فکر می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌صورت تهدید به خودکشی، کنجکاوی راجع به این موضوع و یا صحبت درباره افرادی باشد که دست به چنین کاری زده‌اند. به‌طورکلی هنگامی‌که نوجوان به هر عنوانی راجع به این موضوع صحبت می‌کند بهتر است نسبت به آن حساسیت نشان داده و سعی کنید با صحبت بیشتر راجع به آن از دیدگاه‌های وی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

ناامیدی از آینده

اگر در صحبت‌های نوجوانتان با عباراتی ازاین‌دست مواجه شدید که او بیان کند ای‌کاش به دنیا نیامده بود، امیدی به تغییر شرایط در آینده ندارد و یا میلی برای ادامه زندگی ندارد بهتر است نسبت به این نشانه‌ها حساس‌تر باشید و با نوجوان درباره موضوعی که او را تا این حد ناراحت کرده صحبت کنید.

تغییر در خلق‌وخو

ازآنجاکه افسردگی یکی از مهم‌ترین دلایل برای خودکشی در نوجوانان است، باید نسبت به تغییراتی که در خلقیات فرزندتان ایجاد می‌شود هشیار باشید. این تغییرات حتی اگر به حدی جدی نباشد که شما به‌عنوان دلیلی برای خودکشی به آن نگاه کنید می‌تواند نشان‌دهنده ابتلای وی به افسردگی، اضطراب یا سایر بیماری‌های روحی باشد و یا در بیانی ساده‌تر به این معنا خواهد بود که فرزندتان از موضوعی ناراحت است. به همین خاطر بهتر است این قبیل نشانه‌ها را جدی گرفته و علاوه بر صحبت با فرزندتان از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی شدید کلیک کنید. مهم‌ترین نشانه‌هایی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارتند از:

  • احساس غم و بی‌انگیزگی یا اضطراب و پرخاشگری که مطابق با خلقیات همیشگی نوجوان نیست
  • تغییر در الگوی خواب یا اشتها و خوراک نوجوان
  • افت تحصیلی یا کاهش توانایی در سایر فعالیت‌ها
  • از دست دادن اعتمادبه‌نفس
  • احساس گناهکاری یا مقصر دانستن خود از مسائل مختلف

موضوعات مرتبط با خودکشی

یکی از موضوعاتی که می‌بایست به‌صورت جدی باعث نگرانی شما باشد، این است که وسایل مانند تیغ، دارو، طناب یا چیزهایی ازاین‌دست را در میان لوازم نوجوان پیدا کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید علاقه به تصاویر یا سایر محتواهای مرتبط با این موضوع نیز می‌تواند نگران‌کننده باشد و می‌بایست نسبت به آن‌ها حساس باشید.

خداحافظی با دوستان

بعضی از نوجوانان که تصمیم به خودکشی می‌گیرند، این موضوع را به اطرافیان خود اطلاع می‌دهند. خداحافظی با دوستان یا پیدا کردن وصیت‌نامه و وسایلی ازاین‌دست ازجمله نشانه‌هایی هستند که توجه فوری شما را می‌طلبند.

آسیب زدن به خود

روانشناسان معتقدند آسیب زدن به خود یکی از رفتارهای نزدیک به خودکشی است. اگر فرزند شما رفتارهایی این‌چنینی دارد می‌بایست نسبت به یافتن علت و برطرف کردن آن حساس باشید.

چرا تهدید به خودکشی در نوجوان ایجاد می شود؟

1- افسردگی مهم ترین دلیل تهدید به خودکشی در نوجوان

افسردگی یکی از دلایل اصلی خودکشی در تمامی سنین است. به همین خاطر شما باید به هرگونه تغییر خلقی در نوجوان حساس باشید و در صورت مشاهده آن‌ از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید. احساس ناامیدی یا بی‌ارزش دانستن خود و احساس گناه گاهی اوقات در میان افراد افسرده چنان شدتی پیدا می‌کند که آن‌ها احساس می‌کنند بهتر است به زندگی خود پایان دهند. با توجه به اینکه ژنتیک نیز در بروز افسردگی و میل به خودکشی تأثیرگذار است درصورتی‌که سابقه این مسائل در خانواده وجود داشته باشد، باید به آن توجه جدی‌تری داشته باشید. برای آشنایی با علائم افسردگی در نوجوانان کلیک کنید.

2- مصرف مخدرها از دلایل تهدید به خودکشی در نوجوانان

در سال‌های اخیر مصرف مخدرها و داروهای روان‌گردان به یکی از مهم‌ترین دلایل خودکشی نوجوانان تبدیل شده است. استفاده از این داروها توانایی تصمیم‌گیری و تفکر منطقی را از بین می‌برد و این موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی برای اقدام به خودکشی باشد.

3- فشارهای روحی

اگرچه نوجوانان از سنین کودکی خارج شده‌اند، بااین‌حال ظرفیت روانی آن‌ها هنوز به‌اندازه بزرگ‌سالان رشد نکرده، پس فشارهای روانی گاهی اوقات می‌تواند تحمل آن‌ها را به اتمام برساند.

فشار تحصیلی بیش‌ازحد و والدینی که در این مسائل به فرزندانشان سخت می‌گیرند، وجود بحران‌هایی نظیر مرگ، بیماری، طلاق و یا مشکلات مالی، بروز حوادثی مانند تجاوز یا پایان یک رابطه عاطفی ازجمله مسائلی هستند که می‌تواند باعث خودکشی فرزندتان باشد. بنابراین اگر اخیراً هریک از این بحران‌ها در خانواده شما اتفاق افتاده، بهتر است برای حفظ سلامت روان فرزندتان از یک متخصص کمک بگیرید.

4- جلب‌توجه یا تقاضای کمک

تهدید به خودکشی یا اقدام به آن در نوجوانان گاهی برای جلب‌توجه اطرافیان یا فهماندن این موضوع به آن‌هاست که نوجوان نیاز به کمک دارد. بااین‌حال بسیاری از والدین در چنین شرایطی به‌صورت منفی به این تهدید پاسخ می‌دهند و با پرخاش یا حتی تحقیر نوجوان نه‌تنها به او کمک نمی‌کنند، بلکه او را در اجرای این تصمیم جری‌تر می‌کنند.

5- ترس

یکی از دلایل خودکشی در نوجوانان را می‌توان ترس دانست. ترس از پیامد برخی رفتارها و به‌ویژه رفتار والدین ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند باعث خودکشی شود. گاه نوجوانان با تهدید به خودکشی در چنین شرایطی سعی می‌کنند به‌نوعی شما را تحت تأثیر قرار داده و از بازخورد تند منصرف‌تان کنند. گاهی نیز آن‌ها به‌واقع تصمیم گرفته‌اند برای فرار از برخی پیامدها به این اقدام دست بزنند. برای آشنایی بیشتر با علل خودکشی در نوجوانان کلیک کنید.

واکنش صحیح مقابل تهدید به خودکشی در نوجوانان

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از والدین ایجاد می‌شود این است که در صورت تهدید به خودکشی در نوجوان می‌بایست چه واکنشی به این موضوع نشان دهند؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که درون هر تهدیدی، نوعی تقاضا برای کمک وجود دارد و شما باید به‌جای واکنش به کلام نوجوان به این تقاضا واکنش نشان دهید. همچنین بهتر است علاوه بر تهدیدهای کلامی رفتارهایی مانند نوشتن وصیت‌نامه، تهیه وسایل مربوط به خودکشی یا صحبت کردن از این موضوع را نیز به‌عنوان تهدیدی برای خودکشی در نظر بگیرید.

به تغییرات حساس باشید

گاهی نوجوانان صراحتاً بیان نمی‌کنند که قصد خودکشی دارند یا به آن فکر می‌کنند. به همین خاطر شما باید علاوه بر نشانه‌های کلامی نسبت به رفتارهای او نیز حساس باشید. به خلقیات و روحیات فرزندتان توجه داشته باشید و هنگامی‌که احساس می‌کنید نسبت به قبل تغییر کرده سعی کنید از با صحبت دلیل ناراحتی‌های او را پیدا کنید.

گفت‌وگو و همدلی را جدی بگیرید

هنگامی‌که فرزندتان از موضوعی ناراحت است سعی کنید در یک فضای مناسب با او راجع به این مسئله صحبت کنید و اگر از خودکشی صحبت می‌کند، بهتر است از او بپرسید چه چیزی آن‌قدر ناراحتش کرده که چنین فکری دارد؟ در کنار صحبت باید توجه ویژه‌ای به همدلی داشته باشید. بسیاری از والدین در چنین شرایطی سعی می‌کنند ناراحتی فرزندشان را کوچک نشان داده و یا راهکارهایی را به او ارائه کنند.

در این‌صورت فرزند شما احساس خواهد کرد که شما اصلاً احساساتش را درک نکرده‌اید و این موضوع می‌تواند او را از ادامه صحبت منصرف کند. بهتر است در چنین شرایطی به او نشان دهید که متوجه شدت نگرانیش هستید و همین‌طور اطمینان خاطر دهید که همواره برای کمک کردن به وی حاضر هستید.

 

 

از نوجوان حمایت کنید

این باور را در نوجوان ایجاد کنید که او حتی اگر کار اشتباهی انجام دهد شما بازهم دوستش دارید و همچنین در روزهای سخت می‌تواند روی کمک و حمایت شما حساب باز کند. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مشکلات برای فرزندتان قابل‌تحمل‌تر از قبل شوند.

هنگامی‌که نوجوان‌تان از مرگ یا خودکشی صحبت می‌کند با او راجع به دلایل این موضوع صحبت کنید و به وی اطمینان بدهید همواره برای حمایت از او در کنارش هستید. پس‌ازآن سعی کنید با کمک و هم‌فکری یکدیگر راهکاری برای مشکلات نوجوان پیدا کنید. برای مثال اگر احساس بی‌انگیزگی می‌کند به او کمک کنید تا به دنبال علاقه‌مندی‌هایش برود و اهدافی برای خود تنظیم کند. سعی کنید تا جای ممکن حمایت‌هایتان با حالتی دوستانه صورت بگیرد. نوجوانان معمولاً نسبت به نصیحت شدن یا صحبت کردن از موضع بالا بسیار حساس هستند.

هنگام تهدید به خودکشی در نوجوانان کمک بگیرید

وقتی با هریک از نشانه‌های خودکشی مواجه شدید و یا فرزندتان آشکارا از این موضوع صحبت می‌کند، در اولین فرصت با یک روانشناس متخصص در این زمینه مشورت کنید. مشاورین با توجه به شرایط شما راهکارهایی را برای مدیریت اوضاع آموزش می‌دهند و علاوه بر این می‌توانند با ترتیب دادن جلسات مشاوره به فرزندتان برای تغییر شرایط پیش‌آمده نیز کمک کنند. ازجمله اقدامات روانشناسان در پ

این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش راهکارهایی برای مدیریت هیجانات و جلوگیری از اقدامات شتاب‌زده
  • آموزش مهارت حل مسئله برای کمک به نوجوان تا مشکلاتش را به شیوه‌ای سازگارانه تر حل کند
  • بررسی احتمال وجود بیماری‌های روحی و اقدام برای درمان آن‌ها
  • ایجاد جلسات خانواده‌درمانی و کمک به تمامی اعضای خانواده برای تغییر برخی رفتارها

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

از پرخاش، بی‌توجهی به تهدید و یا مسخره کردن نوجوان خودداری کنید. با او راجع به دلایلی که برای این موضوع دارد صحبت کنید و سعی کنید تا جای ممکن همدلی داشته و به او نشان دهید که برای حل کردن مشکلات حمایتش خواهید کرد.

نمی‌توان به‌طورقطع به این سؤال پاسخ مثبت یا منفی داد بااین‌حال حتی بیان چنین تهدیدی می‌بایست جدی گرفته شود و شما اقدامات لازم برای پیشگیری از بدتر شدن شرایط را شروع کنید.

   

منبع : تهدید به خودکشی در نوجوانان

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

آیا تا به حال در مورد اختلال فراموشی تجزیه ای شنیده اید؟ فراموشی تجزیه ای یکی از انواع اختلالات روان پزشکی است که در طی آن افراد در به یاد آوردن برخی از اطلاعات شخصی مهم احساس ناتوانی می‌کنند. این فراموشی با مشکلات حافظه متفاوت است و اغلب از این جهت اتفاق می‌افتد که اطلاعات مذکور بار روانی بسیار منفی برای فرد به همراه دارد. در ادامه به توضیحات دقیق تری در مورد علائم، علل و درمان این اختلال پرداخته‌ایم. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

 

 

منبع : اختلال فراموشی تجزیه ای 

آشنایی با علائم اختلال فراموشی تجزیه ای

اختلال فراموشی تجزیه ای یکی از انواع اختلالات روانپزشکی است که مبتلایان با وجود حافظه سالم نمی‌توانند برخی از اطلاعات شخصی و مهم خود را به یاد بیاورند. از جمله علائم تشخیصی فراموشی تجزیه ای باید به موارد زیر اشاره کرد:

الف) ناتوانی در به خاطر آوردن اطلاعات مهم شخصی که معمولا ماهیتی آسیب زا یا همراه با استرس دارند و این فراموشی متناسب با فراموشی معمولی نیست.

ب) این علائم منجر به ناراحتی بارز بالینی یا افت عملکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم کارکردی می‌شود.

ج) فراموشی قابل انتساب به اثرات فیزیولوژیک یک ماده (مثل الکل یا سایر داروهای مورد سوء مصرف و یک داروی تجویز شده) یا بیماری نورولوژیک یا سایر بیماری‌های طبی نظیر صرع و آسیب به سر نباشد.

د) اختلال مذکور با سایر اختلال‌های روان‌شناسی نظیر هویت تجزیه ای یا اختلال استرس پس از سانحه به شکل بهتری قابل توجیه نباشد.

 

 

علل و عوامل خطر اختلال فراموشی تجزیه ای

اختلال فراموشی تجزیه ای یک مشکل تک علیتی نیست، بلکه علل و عوامل مختلفی می‌توانند در بروز آن نقش ایفا کنند. از جمله عواملی که ریسک ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهند عبارتند از:

عوامل محیطی

تجربه منفرد یا تکراری برخی رویدادهای آسیب زا نظیر جنگ، بدرفتاری کودکی، بلایای طبیعی، نگهداری در اردوهای دسته جمعی و نسل کشی به خصوص در دوران کودکی از جمله عوامل محیطی بسیار تاثیرگذار در بروز اختلال فراموشی تجزیه ای هستند.

عوامل ژنتیکی

با وجود اینکه بروز اختلال های تجزیه ای در میان افرادی که خانواده شان نیز به این مشکلات دچار شده بیش از سایرین اتفاق می‌افتد با این حال هنوز هیچ مطالعه ژنتیکی در مورد فراموشی تجزیه ای در دسترس نیست. در نتیجه نمی‌توان ژن خاصی را مسئول بروز این مشکل دانست.

میزان شیوع اختلال فراموشی تجزیه ای

مطالعات همه گیر شناسی کمی در مورد شیوع اختلال فراموشی تجزیه ای انجام شده است. شیوع 12 ماهه این اختلال در یک مطالعه کوچک در جامعه ایالات متحده آمریکا 8/1 درصد بوده است. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند که از نظر جنسیتی تفاوت کمی بین زنان و مردان در زمینه ابتلا به این بیماری وجود دارد (1درصد شیوع در بین مردان و 2.6درصد برای زنان).

 

 

روش های درمان اختلال فراموشی تجزیه ای

برای درمان فراموشی تجزیه ای گزینه‌های مختلفی پیش روی درمانگران قرار دارد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با انواع روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

1- روان درمانی اختلال تجزیه ای فراموشی

روان درمانی، درمانی مبتنی بر گفتگو است که امروزه به عنوان روش اصلی برای بهبود اختلال فراموشی تجزیه ای در نظر گرفته می‌شود. درمانگران برای روان درمانی می‌توانند از رویکردهای مختلفی استفاده کنند که از جمله موثرترین آن‌ها می توان به رویکرد شناختی- رفتاری اشاره کرد. در این رویکرد روانشناس تلاش می کند تا افکار زیربنایی و تحریف شده مراجع را شناسایی کند و عقاید، احساسات و رفتارهای ناسازگار را به کمک خود او اصلاح نماید.

2- درمان های مبتنی بر خلاقیت

درمان‌های مبتنی بر خلاقیت نظیر هنردرمانی و موسیقی درمانی از جمله روش‌هایی هستند که برای متصل کردن فرد به تجربیات گذشته و از بین بردن علائم فراموشی تجزیه ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این درمان‌ها این فرصت در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا افکار و احساسات خود را کشف کرده، با زبان هنر آن‌ها را ابراز نماید و در یک محیط سالم و امن آن‌ها را مجددا تجربه نماید.

3- هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم نوعی روش متمرکز بر ریلکسیشن، افزایش توجه و تمرکز است که در آن درمانگر به مراجع کمک می‌کند تا به سطوح عمیق‌تری از هشیاری دست پیدا کند. به این ترتیب این فرصت در اختیار بیمار قرار می‌گیرد تا افکار، احساسات و خاطراتی که از چشم خودآگاه پنهان مانده‌اند را کشف کرده و با گذشته خویش پیوند برقرار کند.

4- خانواده درمانی

واکنش‌های خانواده و سطح اطلاعات آن‌ها در مورد مشکل بیمار نقش بسزایی در روند و بهبودی فراموشی تجزیه ای دارد. از همین رو روانشناسان در طی خانواده درمانی جلساتی را با اعضای خانواده نظیر مادر، پدر یا همسر ترتیب می‌دهند و در مورد علائم این اختلال و نشانه‌های عود آن اطلاعاتی برای آن‌ها فراهم می‌کنند.

5- دارو درمانی

تاکنون درمان دارویی خاصی برای بهبود علائم فراموشی تجزیه ای شناخته نشده است. با این حال برای برخی از بیماران که همزمان از افسردگی یا اختلالات اضطرابی رنج می‌برند استفاده از داروهای ضد افسردگی یا ضد اضطرابی می تواند کمک کننده باشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که به دلیل عوارض جانبی بالقوه این داروها حتما باید قبل از مصرف با متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اضطراب و افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

فراموشی عادی اغلب با مشکلات حافظه در ارتباط است و می تواند به هر موضوعی مربوط باشد. اما فراموشی تجزیه ای از یادبردن موضوعات شخصی و مهمی را شامل می‌شود که ماهیتی آسیب زا و استرس زا دارند و در عین حال به شیوه مطلوبی در حافظه ذخیره شده اند.

   
:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مراکز مشاوره خانواده در تبریز کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در تبریز زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره خانواده تبریز 

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در تبریز

مرکز مشاوره خانواده دنیای مطلوب تبریز – خیابان ولیعصر – خیابان اوحدی – برج اساتید – واحد 6e
مرکز مشاوره خانواده آتیه تبریز تبریز- خیابان 17 شهریور – نرسیده به شریعتی – جنب بانک ایران زمین – ساختمان 717
مرکز مشاوره خانواده رایمند میانه – خیابان امام – جنب فروشگاه توفیقی – طبقه 1
مرکز مشاوره خانواده همراه هریس – خیابان انقلاب – کوچه چمن – پلاک 6
مرکز مشاوره خانواده پویش در تبریز ملکان – خیابان امام – روبروی بانک سینا – جنب مطب دکتر خباز
مرکز مشاوره خانواده مهرآفرین مرند – خیابان امام – پشت اداره برق – ساختمان پزشکان دکتر بینایی – طبقه 2 – واحد 9
مرکز مشاوره خانواده آفتاب امید مراغه – خیابان خواجه نصیر – ابتدای خیابان شهردار اسماعیلی – ساختمان اندیشه – طبقه 2
مرکز مشاوره خانواده رهیافت عجب شیر – خیابان فاز دوم شریعتی – طبقه اول – ساختمان برادران علمی

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

   

منبع : مشاوره خانواده تبریز 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

افسردگی اساسی یا همان افسردگی ماژور یکی از انواع اختلالات خلقی است که بیشترین آمار ابتلا در میان سایر اختلالات روانی را داشته است. سطح کارایی در محیط کار، نشاط در خانواده، سلامت روانی افراد جامعه، داشتن صبر و تحمل مربیان و معلمان مدرسه و … همگی به یکدیگر ارتباط داشته و در صورت درست عمل نکردن هر بخش سایر بخش‌ها نیز متضرر می‌شوند. به همین جهت امروزه در کشورهای پیشرفته‌ توجه ویژه‌ای به وضعیت خلقی شهروندان می‌شود. در کشور ما نیز با گسترده شدن دانش روانشناسی و آشنایی عموم مردم با مباحث روانشناختی، دریافت کمک از متخصصان روانشناسی به عنوان اقدامی ضروری قلمداد می‌شود. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

 

منبع : افسردگی اساسی یا عمده

علائم و نشانه های افسردگی اساسی یا عمده

افسردگی اساسی ( عمده ) یا همان افسردگی ماژور یکی از انواع اختلالات خلقی است که برخی افراد تنها یک بار در زندگی آن را تجربه می کنند، اما اکثر مبتلایان، چرخه‌های مکرری را گزارش می‌دهند. نکته حائز اهمیت این جاست که اختلال افسردگی با ناراحتی‌ها و دلگیری‌های طبیعی که در طول زندگی هر انسانی پدید می‌آید متفاوت است.

در این اختلال فرد حداقل به مدت دو هفته علائمی از خلق پایین یا از دست دادن علائق را نشان می‌دهد. همچنین علائم دیگری نیز بروز می‌یابند که از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

– احساس غمگینی در اکثر اوقات روز، ناامیدی و پوچی

– بروز تغییراتی در الگوی خواب نظیر دچار شدن به بی خوابی یا پرخوابی مفرط

– بروز تغییراتی در اشتها که منجر به کاهش یا افزایش قابل توجه در وزن می‌شود

– کندی روانی حرکتی

– بروز مشکلاتی در فرایندهای شناختی نظیر کاهش تمرکز و توجه

– احساس اضطراب و بی قراری

– احساس گناه، بی ارزشی، ماندن در گذشته و سرزنش کردن خود

– اشتغال ذهنی با افکار مرگ و داشتن تمایلاتی برای خودکشی

علائم و نشانه های افسردگی اساسی در سنین پایین تر

علائم و نشانه‌های افسردگی در کودکان و نوجوانان می تواند مشابه با علائمی باشد که در بزرگسالی دیده می‌شود. با این حال افراد در این دوره سنی ممکن است افسردگی را با علائم متفاوتی نشان دهند.

برای مثال کودکان اغلب مشکل خود را در قالب دردهای جسمانی نظیر دل درد، وابستگی شدید به والدین، بهانه گیری برای نرفتن به مدرسه، لجاجت و بدغذایی بروز می‌دهند. نوجوانان افسردگی را با  علائمی نظیر تحریک پذیری مفرط، ناتوانی در کنترل خشم، احساس درک نشدن از جانب دیگران، افزایش تعارضات بین فردی و تمایل به مصرف سیگار، مواد و الکل اغلب نشان می‌دهند.

علل بروز افسردگی اساسی

متخصصان بر این باورند که افسردگی تنها یک دلیل خاص ندارد، بلکه از تعامل عوامل مختلف پدید می‌آید. از جمله عوامل خطری که در بروز این مشکل نقش دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تغییر در سطوح انتقال دهنده های مغزی

طبق پژوهش‌ها مبتلایان به افسردگی دچار افت قابل توجهی در سطوح برخی انتقال دهنده های عصبی می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سروتونین اشاره کرد. به همین خاطر پزشکان برای درمان افسردگی از داروهای افزایش دهنده سروتونین استفاده می‌کنند.

با این حال امروزه برخی از متخصصان بر این باورند که افت انتقال دهنده‌های عصبی علت افسردگی نیست بلکه پیامد آن است. به همین خاطر اگر با روش‌های غیردارویی نظیر روان درمانی، افسردگی تحت درمان قرار بگیرد میزان سروتونین به طور طبیعی به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت.

2- نقش عوامل ژنتیکی در افسردگی اساسی

مطالعات همه گیرشناسی نشان دهنده این است که افسردگی اساسی در افرادی که یکی از بستگان خونی آن‌ها به این اختلال مبتلا است؛ بیش از دیگران دیده می‌شود. از همین رو این فرضیه وجود دارد که عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند در بروز این مشکل تاثیرگذار باشند. با این حال هنوز به طور دقیق مشخص نشده که چه ژن‌هایی در این زمینه نقش ایفا می‌کنند.

3- استرس های زندگی

تجربه برخی رویدادهای استرس زا در زندگی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در بروز افسردگی هستند. از جمله این رویدادها می‌توان به جدایی از والدین در سنین بسیار پایین در کودکی، از دست دادن شغل، تجربه شکست عشقی، طلاق، مرگ عزیزان و سایر موارد از این دست اشاره کرد.

4- تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در تغییرات خلقی هستند. از همین رو بسیاری از زنان در دوران قبل از قاعدگی، دوران بارداری و پس از زایمان علائمی از افسردگی اساسی را تجربه می‌کنند. همچنین بروز تغییراتی در هورمون تیروئید نیز می‌تواند به خلق افسرده بیانجامد. از همین رو متخصصان قبل از شروع درمان‌های روان شناختی ابتدا ارزیابی‌های جسمانی برای اطمینان از مناسب بودن سطح هورمون‌ها را در دستور کار قرار می دهند.

نحوه غلبه بر افسردگی اساسی

افسردگی اساسی یکی از رایج‌ترین اختلالات روان شناختی است که امروزه متخصصان برای درمان آن راهکارهای مختلفی را پیشنهاد می‌دهند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- افزایش سطح فعالیت های جسمانی

داشتن فعالیت های جسمانی و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه با افزایش سطح برخی مواد شیمیایی در مغز نظیر اندورفین‌ها باعث تجربه احساس نشاط و سرخوشی بیشتر در زندگی می‌شود. اگر به دلیل افسردگی انگیزه‌ای برای انجام ورزش ندارید، بهتر است از فعالیت‌های ساده ای نظیر چند دقیقه پیاده روی در روز شروع کنید. به مرور زمان و با افزایش بهبودی می‌توانید سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

2- در میان گذاشتن افکار و احساسات

حرف زدن با فردی قابل اطمینان یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در روند بهبود افسردگی است. از همین رو تلاش کنید با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان در مورد آنچه در درونتان می‌گذرد، صحبت کنید. اگر احساس می‌کنید دیگران نمی توانند واکنش مناسبی به شما نشان دهند و رفتارهایی نظیر قضاوتگری یا سرزنش در مقابل‌تان دارند، بهتر است از یک روانشناس برای درمیان گذاشتن افکار و احساسات‌تان کمک بگیرید.

3- انجام تمرین های ذهن آگاهی

افراد مبتلا به افسردگی اغلب دچار نشخواری فکری هستند. به این معنا که افکار منفی را دائما در ذهن خود تکرار می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که روز به روز بیشتر در افسردگی خود غرق شوند. برای مقابله با این وضعیت متخصصان تمرین‌های ذهن آگاهی را پیشنهاد می‌دهند.

در این تمرین ها افراد تلاش می کنند تا حضور در لحظه را به معنای کامل تجربه کنند. برای مثال شما می‌توانید به پیاده روی در طبیعت بروید و در حین راه رفتن تمامی حواس خود را به کار بگیرید. سعی کنید تمام آنچه می‌شنوید، می‌بینید یا استشمام می‌کنید را در ذهن خود پردازش کرده و آن‌ها را به خاطر بسپارید. برای آشنایی بیشتر با فنون ذهن آگاهی بهتر است از یک روانشناس کمک بگیرید.

4-  مراجعه به یک روان درمانگر

افسردگی همواره با اقدامات خودیاری بهبود نمی یابد. در بسیاری از موارد برای درمان این مشکل به کمک یک روان درمانگر نیاز دارید. درمانگران در جلسات مشاوره کمک می کنند تا ریشه مشکل خود را بشناسید و به کمک تکنیک‌های شناختی، هیجانی و رفتاری مختلف به مرور زمان علائم آن را بهبود ببخشید.

5- کمک گرفتن از درمان های دارویی

در مواردی که افسردگی بسیار شدید باشد، فرد انگیزه ای برای شرکت در جلسات روان درمانی نداشته باشد و یا دچار افکار مرگ یا خودکشی باشد روانشناسان فرد را به یک روان پزشک ارجاع می دهند تا درمان با داروهای ضد افسردگی را نیز شروع کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا افسردگی اساسی ارثی است؟

عوامل مرتبط با وراثت می تواند در بروز افسردگی تاثیرگذار باشد اما افسردگی اختلالی تک علیتی نیست و علل و عوامل دیگری نیز رویدادهای استرس زا و کاهش سروتونین نیز در بروز آن تاثیر دارند.

 

 

   

منبع : افسردگی اساسی یا عمده

 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

در جامعه امروزی و با وجود مشغله‌های زندگی صنعتی، استرس موضوعی اجتناب ناپذیر است که تمام افراد کم و زیاد درگیر آن هستند. اگر استرس خود را کنترل نکنید، زندگی شما را به سختی می‌اندازد و زمینه را برای ابتلا به انواع اختلالات روانی فراهم می‌کند. خوشبختانه راه‌های زیادی برای کنترل استرس و کاهش آن وجود دارد. اما در ابتدا خوب است تا منشا استرس خود را بیابید. آیا استرستان آنقدر زیاد است که زندگی روزانه‌ شما را مختل کرده و اجازه‌ هیچ‌ کاری را به شما نمی‌دهد؟ در صورتی که اینگونه است باید آن را با مشاور و روانشناس در میان بگذارید. روش‌هایی که در ادامه مطلب ذکر کرده‌ایم به شما کمک می‌کنند تا به میزان زیادی استرس خود را در زندگی کنترل کنید.

 

منبع : کنترل استرس در موقعیت های مختلف

راه‌های کنترل استرس

منبع استرس خود را بیابید

در مرحله‌ اول پیدا کنید که چه چیزی باعث ایجاد استرس در شما می‌شود. گاهی احساس می‌کنید که تمام مشکلات بر سر شما آوار شده‌اند و همیشه در حال فرار و دفاع در مقابل آن‌ها هستید و اغلب اوقات هم متوجه می‌شوید که دفاعتان کافی نیست. به‌جای اینکه احساس کنید هر روز در حال دست و پنجه نرم‌ کردن با مشکلات هستید بیاندیشید که واقعا چه چیزی سبب‌ساز استرس شماست. پروژه‌های کاری و یا امتحانات مدرسه؟ دعوا و بحث‌های خانوادگی و یا ترس از رئیس شرکت؟ با دقت و ارزیابی زندگی روزمره می‌توانید مواردی که باعث تنش می‌شوند را بیابید و کم کم ذهنتان را نظم دهید تا آن‌ها را حل کنید و یا از استرس آن‌ها خلاص شوید. برای آشنایی با علائم استرس کلیک کنید.

تمرکز بر چیزهای قابل کنترل برای کنترل استرس

شما توانایی کنترل رفتار دیگران را ندارید. ممکن است نتوانید مانع از اظهارنظرها و دخالت‌های خانواده‌ همسرتان شوید اما می‌توانید عکس‌العمل‌ها و رفتارهای خود را کنترل کنید. بسیاری از مسائل در اختیار و کنترل شماست پس بهتر است بر روی آن‌ها تمرکز و توجه کنید. مثلا شما می‌توانید موفقیت‌ یا شکست کاری خود را با عملکردتان کنترل کنید. می‌توانید تعیین کنید که زمان و پول خود را صرف چه چیزی کنید. تنش‌زا‌ترین موضوعی که باعث افزایش استرس می‌شود این است که سعی کنید عواملی را که تحت کنترل نیستند به دست بگیرید. این موضوعات چون تحت کنترل شما نیستند حتما شکست می‌خورید و احساس ناتوانی و استرس بیشتری می‌کنید. بعد از مشخص شدن دلایل استرستان روی آن‌هایی که قابل کنترل هستند تمرکز کنید.

انجام دادن کارهای موردعلاقه

راه خلاصی از استرس زمانی آسان می‌شود که کارهای مورد علاقه تان را انجام دهید. حتی اگر شغل پر استرسی دارید می‌توانید سرگرمی‌هایی برای وقت‌های آزاد خود تعیین کنید و به زندگی‌تان تنوع دهید. با خود بیاندیشید که چه چیزی خوشحالتان می‌کند. اگر از علایق خود مطمئن نیستید می‌توانید هر سری چیزهای مختلفی را امتحان کنید. بلاخره چیزی پیدا می‌شود که برایتان لذت بخش و راضی کننده باشد.

حذف موارد غیرمهم از زندگی برای کنترل استرس

برنامه‌های روزانه و هفتگی خود را ارزیابی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها را می‌توانید حذف کنید. معمولا آن‌چه که در بیشتر افراد باعث بروز استرس می‌شود کمبود وقت و زمان با وجود مشغله‌های فراوان است. حذف اولویت‌های غیر ضروری از استرس شما می‌کاهد. سوالاتی را از خود بپرسید. مثل اینکه آیا واقعا کودکتان به کلاس‌های فوق العاده نیاز دارد؟ آیا در انجام کارهای داوطلبانه افراط نمی‌کنید؟ آیا فعالیت‌هایتان در راستای هدف‌ها و ارزش‌هایتان است؟ آیا به اندازه‌ کافی کار می‌کنید؟ و یا بیش از اندازه کار می‌کنید؟

برای آگاهی بیشتر در زمینه درمان استرس شدید کلیک کنید.

ایجاد حد و مرز و ارزش نهادن به خود

برای کنترل استرس حد و مرزهایی را که برای خود تعیین کرده‌اید نگهدارید. ممکن است دوست داشته‌باشید همه را از خود راضی نگه‌دارید. در این حالت اگر کسی چیزی را از شما بخواهد و به او نه بگویید حس می‌کنید که او را طرد کرده‌اید و انسان بدی هستید. اما این تصور غلط است. شما نباید برای انجام شدن کارهای دیگران خود را به استرس بیاندازید. برای خود و زمان خود ارزش قائل شوید. آن چند لحظه ناراحتی نیز ارزشش را دارد چون مجبور نیستید برای کاری بیهوده و غیر ضروری خود را به استرس بیاندازید. افراد موفق نمی‌گذارند کسی از حد و مرزهایشان عبور کند.

کمال‌ گرایی را کنار بگذارید

کمال‌گرایی از تفکراتی است که استرس و اضطراب را در شما افزایش می‌دهد. اشتباه نکردن یا انجام کارها با احتیاط کامل،‌ بسیار خسته‌کننده و اضطراب‌آور است. در این صورت فشار زیادی بر خودتان وارد می‌کنید. همه‌ افراد این موضوع را می‌دانند اما مرتب آن را فراموش می‌کنند. در واقع کمال‌گرایی ناممکن و غیرانسانی است. خودتان را با تمام اشتباهاتان بپذیرید. کسی را که فکر می‌کنید باید باشید فراموش کنید. کمال گرایی و تلاش برای بهتر شدن یکی نیستند. در بسیاری موارد کمال گرایی هیچ فایده ای ندارد و حتی باعث افسردگی، استرس، اعتیاد و بی‌تحرکی می‌شود. اشتباه کردن و درس گرفتن از آن‌ها به رشد شما کمک زیادی می‌کند. راه غلبه بر کمال گرایی مهربان بودن با خود است.

ورزش کردن

ورزش کردن می‌تواند به افراد کمک کند تا استر‌س‌های خود را کاهش دهند چراکه ورزش باعث آزاد سازی هورمون سروتونین می‌شود و این هورمون شادی آور بوده و فرد قادر خواهد بود تا استرس خود را کنترل کند. در کنار ورزش می‌توانید از یوگا، ماساژ و موسیقی درمانی نیز بهره ببرید چراکه این این تمرینات خاصیت آرامبخشی دارند.

از روانشناس کمک بگیرید

گاهی روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنید و بازهم قادر نیستید تا استرس خود را کنترل کنید. بهتر است که از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید تا بتوانید هرچه زودتر به استرس‌های خود پایان دهید چراکه استرس عملکرد فرد را در بخش‌های مختلف زندگی کاهش می‌دهد و نمی‌گذارد افراد طعم زیبای زندگی را بچشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

داشتن استرس باعث می‌شود فرد نتواند آن طور که باید عمل کند و در زمینه‌های اجتماعی، تحصیلی، شغلی و فردی دچار مشکلات متعددی می‌شود. همچنین در صورت عدم کنترل استرس، این مسئله می‌تواند پیش زمینه‌ای برای به وجود آمدن اختلال‌های مختلفی در فرد گردد. در این راه لازم است که از علائم استرس آگاه باشید تا بتوانید در صورت مشاهده به درمان بپردازید.

   

منبع : کنترل استرس در موقعیت های مختلف

 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

ترس از گربه یک فوبیای خاص از نوع فوبیای حیوانات است که در ادبیات تخصصی روانشناسی با نام ایلوروفوبیا نیز شناخته می‌شود. فوبیای گربه باعث می‌شود فرد ترس شدید و غیرمنطقی را در زمان دیدن یا نزدیک شدن این حیوان تجربه کند، در برخی موارد سرکار رفتن، گشتن در طبیعت، رفتن به منزل اقوامی که گربه دارند، غیر ممکن می‌شود. در این موارد شدید حتما باید از کمک روانشناس استفاده کرد. در موارد خفیف‌تر نیز نباید آن را نادیده گرفت، با خواندن ادامه مقاله به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. برای آشنایی با سایر انواع فوبیای حیوانات کلیک کنید.

 

منبع : ترس از گربه یا ایلوروفوبیا

آشنایی با علائم و نشانه های ترس از گربه

ترس از گربه یکی از انواع فوبیای خاص است که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی به عنوان اختلالی اضطرابی طبقه بندی می‌شود. در این شرایط فرد ترس شدید و غیرمنطقی را هنگام مواجهه با گربه‌ها یا حتی هنگام فکر کردن به آن‌ها تجربه می‌کند. ترس از گربه (ایلوروفوبیا) آنقدر قوی است که احساس اضطراب زیادی را در درون فرد ایجاد کرده و حتی می‌تواند منجر به بروز حمله عصبی یا همان پانیک شود. برای آشنایی با سایر اختلالات اضطرابی کلیک کنید. به طور کلی علائم ترس از گربه موارد زیر را شامل می‌شوند:

– احساس ترس یا اضطراب شدید در مواجهه با گربه‌ها که ممکن است به حمله پانیک نیز منجر شود.

– تلاش برای اجتناب از موقعیت‌هایی که فرد می‌داند ممکن است در آن‌ها با گربه مواجه شود و یا حتی اجتناب از فکر کردن به گربه‌ها.

– آگاه بودن از غیرمنطقی بودن ترس و در عین حال احساس ناتوانی برای مدیریت این مسئله.

– بروز اختلال در عملکرد روزانه (برای مثال فرد روابط خود را با دوستانی که از گربه‌ها نگهداری می‌کنند محدود می‌کند یا از برخی مسیرها به خاطر حضور گربه عبور نمی‌کند که این کار  موجب مشکلاتی در زندگی روزمره می‌شود).

–  بروز علائم جسمانی اضطراب هنگام مواجهه یا فکر کردن به گربه‌ها (سرگیجه، حالت تهوع، دل درد، لرزش، افزایش تعریق و بالا رفتن سرعت تنفس).

 

 

علل و دلایل دچار شدن به ترس از گربه

متخصصان بر این باورند که بروز فوبیای خاص یک علت دقیق ندارد. بلکه علل مختلفی می‌توانند در این مشکل سهیم باشند. برای مثال افرادی که در دوران کودکی مورد حمله یک گربه قرار گرفته‌اند یا شاهد حمله گربه به یک فرد دیگر بوده‌اند، بیش از سایرین ممکن است که دچار ایلوروفوبیا شوند. همچنین عوامل ژنتیکی و محیطی نیز می‌توانند در این مسئله نقش داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند اکثر فوبیاهای خاص از جمله فوبیای گربه از تجربیات ناخوشایند دوران کودکی نشات می‌گیرند، حتی اگر فرد اصلا به یاد نیاورد که آن خاطره ناخوشایند دقیقا چه چیزی بوده است.

درمان ترس از گربه | چگونه ترس از گربه را از بین ببریم ؟

ایلوروفوبیا همانند هر فوبیای خاص دیگر به میزان قابل توجهی به روان درمانی پاسخ می‌دهد. از همین رو اگر ترس از گربه برای‌تان دردسرساز شده و می‌خواهید آن را درمان نمایید، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کنید. رویکردهای مختلفی وجود دارد که روانشناسان به کمک آن‌ها در جلسات مشاوره به شما یاری می‌رسانند تا بر ترس خود غلبه کنید. در این میان رویکرد شناختی رفتاری و تکنیک‌های خاص آن نظیر مواجه سازی تدریجی از بیشترین اثربخشی برخوردار است. برای آشنایی با بهترین روش‌های درمان فوبی کلیک کنید.

در مواجه سازی تدریجی درمانگر به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌هایی که موجب ترس‌تان می‌شوند را به صورت یک طیف طبقه‌بندی کنید. سپس با فنونی نظیر ریلکسیشن و سایر روش‌های خودآرام سازی چگونگی رویارویی با این موقعیت‌ها را به شما می‌آموزد. برای اشنایی با جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

خیر، استفاده از درمان دارویی نظیر داروهای ضد اضطرابی تنها در شرایطی ضرورت می یابد که سطح اضطراب بیمار بسیار بالا باشد. هم چنین در موقعیت های پیچیده ای که چند اختلال روانشناختی با هم حضور دارند نیز استفاده این داروها می توانند روند درمان را تسریع نمایند. با این حال تصمیم گیری در زمینه شروع مصرف دارو باید حتما زیر نظر یک متخصص صورت بگیرد.

در اکثر موارد بله، اما ممکن است  در برخی موارد عوامل محیطی یا ژنتیکی دیگری در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

روانشناسان بالینی از جمله متخصصینی هستند که با استفاده از تکنیک های مختلف در جلسات روان درمانی می توانند در بهبود این مشکل به شما یاری برسانند. اگر نیاز به مصرف دارو وجود داشته باشد روانشناس شما را به یک روانپزشک ارجاع خواهد داد.

   

منبع : ترس از گربه یا ایلوروفوبیا

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مراکز مشاوره خانواده در اهواز کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ مشکلات خانوادگی و زوجی یکی از عمده‌ترین مسائلی هستند که باعث می‌شوند افراد به مراکز مشاوره و سلامت روان مراجعه کنند. خانواده درمانگران و زوج درمانگران آموزش دیده در حوزه‌های روان شناسی و روان پزشکی تلاش می‌کنند تا به ارتقای مهارت‌های زندگی در افراد و بهبود ارتباطات بین اعضای خانواده کمک کنند و بهداشت روان تک تک اعضا را بهبود ببخشند. اگر شما در اهواز زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز مشاوره خانواده در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین برای مشاوره با بهترین درمانگران متخصص در زمینه خانواده با شماره های درج شده می‌توانید تماس بگیرید.

 

منبع : مشاوره خانواده اهواز

مشاوره خانواده یا خانواده درمانی چیست؟

مشاوره خانواده یا همان خانواده درمانی یکی از زیر شاخه‌های روانشناسی است که به طور خاص در زمینه بهبود زندگی و روابط خانوادگی تلاش می‌کند. مراجعه به خانواده درمانگر تنها به کسانی که دچار مشکلات و اختلافات خانوادگی هستند اختصاص ندارد و شما برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی خود نیز می‌توانید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنید. این جلسات مشاوره معمولاً با حضور تک تک اعضای خانواده برگزار شده و روی روابط هریک از اعضا با دیگران کار می‌کند تا نقایص رفتاری موجود بیشتر بررسی شده و با تمرین کردن اصلاح شوند.

برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره خانواده و ویژگی های خانواده سالم کلیک کنید.

چه کسانی باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند؟

همان طور که گفته شد مراجعه به مشاوره خانواده تنها به افرادی که دچار تعارضات جدی در زندگی خود هستند اختصاص ندارد. بلکه شما می‌توانید برای افزایش کیفیت زندگی خانوادگی خود نیز از راهنمایی‌های یک متخصص کمک بگیرید. با این حال هنگام بروز مشکلات زیر نیز مراجعه به خانواده درمانگر می‌تواند کمک شایانی را به شما نماید.

ـ وجود تعارض و اختلافات شدید بین زن و مرد (برای یافتن ریشه اختلافات خانوادگی کلیک کنید)

– وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده ( برای آشنایی با تاثیر اعتیاد بر خانواده کلیک کنید)

– درگیری یک یا چند نفر از اعضای خانواده با یک اختلال روانی نظیر افسردگی یا اضطراب

– بروز بحران‌های جدی در خانواده نظیر مرگ یکی از اعضا یا ابتلا به یک بیماری کشنده

– ناتوانی در مدیریت دعوای بین خواهر و برادرها

– چالش‌های تربیتی بین زن و مرد در زمینه تربیت فرزندان

– خیانت یکی از زوجین و یا هر دو

– اختلاف در تربیت و مشکلات با نوجوان ( برای آشنایی با روانشناسی نوجوان کلیک کنید)

– اختلاف بر سر ازدواج فرزندان (برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید)

-مشکلات و اختلافات در تربیت فرزند ( برای آشنایی با بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید)

و…

برای اطلاع از شرایط مشاوره خیانت به همسر و راهکارهای بخشش خیانت همسر کلیک کنید.

مراکز معتبر مشاوره‌خانواده چه ویژگی‌هایی دارند؟

متاسفانه در این روزها علاوه بر فارغ التحصیلان روانشناسی، افرادی با ادعای پوشالی اقدام به مشاوره دادن می‌کنند که از علم و تخصص کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل لازم است قبل از اینکه مشکلات و موضوعات خانوادگی خود را با مشاوران در میان بگذارید از اعتبار و تخصص مرکز مشاوره مدنظر خود و روانشناسان آن اطمینان کافی کسب کنید. از جمله ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خانواده معتبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– مراکز مشاوره خانواده معتبر دارای مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی کشور هستند.

– روانشناسانی که در مراکز مشاوره معتبر فعالیت می‌کنند حداقل از مدرک کارشناسی ارشد برخوردارند و در حیطه‌های مرتبط با زوج و خانواده آموزش‌های ویژه دیده‌اند.

– در مراکز مشاوره خانواده معتبر از جدیدترین روش‌های درمانی استفاده می‌شود و اعضای آن از نظر علمی به روز هستند.

– مراکز معتبر از تجهیزات کافی برای ارزیابی و تشخیص مشکلات روان برخوردار است و شما می‌توانید در آن انواع تست‌های هوش، شخصیت و تست‌های مرتبط با اختلالات روانی را انجام دهید.

آدرس مراکز مشاوره خانواده در اهواز

مرکز مشاوره خانواده طراوت اهواز، کیانپارس خیابان 4 شرقی، مجتمع پزشکی ایران نگین، ورودی دوم، طبقه پنجم، واحد 8
مرکز مشاوره خانواده دزفول دزفول، خیابان حبیب بن مظاهر، بین مطهری و کشاورز
مرکز مشاوره خانواده مهر آوران اهواز اهواز، خیابان خوانساری، بین نادری و کافی، مجتمع پزشکی مهرگان، طبقه سوم
مرکز مشاوره خانواده مهرورزان آبادان، خیابان زند، مجتمع توسکا، طبقه 4
مرکز مشاوره خانواده رها اندیمشک، خیابان امام حسین، خیابان شهید پناهی، مجتمع تجاری شاه آبادی
مرکز مشاوره خانواده مهرگان ایذه، خیابان امام، کوچه حسینیه اعظم
مرکز مشاوره خانواده راه زندگی بهبهان، فلکه بید بلند، مجتمع پزشکی دکتر یوسفعلی
مرکز مشاوره خانواده نیکان در اهواز اهواز، میدان شهید چمران، بلوار شهید چمران، مابین خیابان هشتم ونهم، جنب اداره پست

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

   

منبع : مشاوره خانواده اهواز

 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو