مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

دوپارگی مغز به وضعیتی گفته می‌شود که در آن دو نیمکره مغز هیچ گونه ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند. مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین و تکامل یافته ترین اندام هاست که بخش های مختلفی دارد. اما به طور کلی به دو نیمکره تقسیم شده که هریک وظایف مشخصی دارند. از طرفی هریک از نیمکره ها بر قسمت مقابل تمرکز داشته و به صورت هماهنگ عمل می‌کنند. البته ارتباطی نیز میان دو نیمکره وجود دارد و به طور کامل مجزا نیستند. در واقع اگر هریک به صورت خودکار عمل می‌کردند فرد دارای دو شخصیت مجزا شده که نیمه های مختلف بدنش کارهای متفاوتی انجام می‌دهند. به طور کلی ارتباط میان دو نیمکره به دلایلی از بین رفته و موجب روز مشکلاتی در افراد می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوپارگی مغز می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: دوپارگی مغز | نشانه های مغز دوپاره

دوپارگی مغز

جسم پینه ای وظیفه برقراری ارتباط میان دو نیمکره مغز را دارد که در در صورت برداشتن و یا آسیب آن به هر دلیلی، فرد به دوپارگی مغر مبتلا می‌گردد. آزمایشات مختلفی در این زمینه انجام شده است. همچنین دانشمندان نظریات مختلفی در این زمینه ارائه می‌دهند. این اتفاق بیشترین تاثیر را بر بینایی و قدرت تکلم دارد.

به طور کلی نیمه کره راست افراد وظایفی در زمینه تجسم فضایی، پیمایش راه رفتن در پیچ و خم و یا نقشه خوانی داشته و نسبت به نیمکره چپ موثر تر است. اما وظیفه نیمکره چپ معمولا تحلیل، محاسبه و خواندن است. یکی دیگر از وظایف مهم نیمکره چپ گفتار و زبان است. با اینکه هریک وظایف مشخص و جداگانه ای دارند اما بازهم بدون ارتباط، مشکلاتی بروز خواهد کرد.

علت ایجاد دوپارگی مغز

همانطور که گفته شد؛ دوپارگی مغز به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. به وجود آمدن این موقعیت گاهی کاملا به دلایل درمانی بوده و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می‌کند. اما معمولا امروزه کمتر از این روش برای روش های درمانی استفاده می‌شود؛ چرا که روش های نوین دیگری جایگزین شده و همچنین عوارض آن بیشتر از خاصیت درمانی آن است. در این قسمت به توضیح برخی از دلایل بروز این وضعیت، پرداخته ایم. 

📌عمل جراحی

در جراحی کالوسوتومی، جسم پینه ای برای جلوگیری از گسترش صرع در مغز انسان، برداشته می‌شود. در صرع کانونی که فقط قسمتی از مغز تحت تاثیر تخلیه ناگهانی بار اتفاق می‌افتد؛ افراد از این روش برای پیشگیری از انتقال این حالت به نیمکره مقابل استفاده می‌کنند. با اینکه احتمالا فرد بعد از این عمل جراحی علائم کمتری را تجربه می‌کند؛ اما دچار دوپارگی مغز شده و پیامدهای بیشتری را تجربه می‌کند. در این حالت صرع درمان نشده؛ تنها از شدیدتر شدن آن پیشگیری می‌شود.

📌بروز بیماری های مغزی

گاهی به دلیل بروز مشکلاتی در مغز به علت تومورهای مغزی و یا سکته، جسم پینه ای دچار آسیب شده و فرد به دوپارگی مغز دچار می‌شود. پارگی رگ ها و یا بیماری ام اس نیز از دلایل دیگری است که موجب این حالت می‌شوند. ترمیم و حتی درمان آسیب های وارد شده به جسم پینه ای آسان نیست؛ به همین دلیل گاهی افراد تصمیم به برداشتن آن به طور کامل می‌کنند. افراد بهتر است در این زمینه با متخصص مربوطه مشورت کرده و بهترین تصمیم را بگیرند.

نشانه های دوپارگی مغز

در بیشتر موارد افراد بعد از ابتلا به دوپارگی مغز، مهارت های حافظه و اجتماعی خود را تا حد زیادی حفظ می‌کنند. آنها در به یادآوردن و همچنین استفاده از مهارت های گذشته خود مشکلی نداشته؛ اما در مورد یادگیری برخی مهارت ها بعد از این اتفاق دچار مشکل می‌شوند.

برای مثال مهارت هایی که نیاز به همکاری هر دو دست دارد. مثلا پیانو زدن یا تایپ کردن. اما آنها می‌توانند مانن گذشته شنا کنند و یا دوچرخه سواری کنند. از طرفی آنها در تشخیص اجسام جدید نیز دچار مشکل هستند. شاید به راحتی آن را درک کنند؛ اما نمی‌توانند آن را توضیح دهند. آنها احتمالا در انجام برخی امور نیاز به کمک اطرافیان داشته و نمی‌توانند به تنهایی از پس کارهای خود برآیند.

آزمایشات مرتبط با دوپارگی مغز

برای اطمینان از شرایط ایجاد شده برای افراد، دانشمندان در این زمینه، آزمایشات مختلفی انجام دادند. در این آزمایش ها متغیرهای مختلفی حذف و یا اضافه شدند تا از تاثیر و همچنین واکنش های افراد مبتلا به دوپارگی مغز اطمینان حاصل کنند. برخی از این آزمایش ها که در بیشتر موارد توسط راجر اسپری انجام شدند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

◀بینایی

در آزمایش مربوط به بینایی افراد مبتلا به دوپارگی مغز، هرکدام از چشم ها به طور جداگانه بسته شده و از افراد خواسته می‌شد تا چیزی را که مشاهده می‌کنند؛ توضیح دهند. زمانی که چشم راست آنها بسته بود و آنها شی را با چشم چپ مشاهده می‌کردند؛ قادر به شرح دادن چیزی که می‌دیدند نبودند.

در این حالت معمولا گزارش می کردند که چیزی نمی‌بینند. از آنجایی که نیمکره چپ مسئول درک و همچنین گفتار است؛ وقتی ارتباطی با نیم کره راست ندارد؛ نمی‌تواند چیزی را که درک کرده به زبان بیاورد.

◀لامسه

در آزمایش لامسه، وقتی چشم افراد را می‌بستند و شی ای را به دست آنها می‌دانند تا آن را شناسایی کنند؛ افراد مبتلا به دوپارگی مغز، وقتی شی در دست چپ آنها قرار می‌گرفت؛ قادر به شناسایی یا حتی توضیح دادن در مورد آن نبودند. تجسم فضایی، یکی از وظایف اصلی نیمکره راست است که بدون ارتباط با نیمکره چپ، فرد قادر به درک و حتی بیان کردن یافته های خود نیست.

◀آزمایش بینایی و لامسه به طور همزمان

در این نوع آزمایش برای افراد مبتلا به دوپارگی مغز، مهارت های لامسه و همچنین بینایی به طور همزمان مورد آزمایش قرار می‌گرفت. در این آزمایش نوشته ای را به فرد نشان داده و از او می‌خواستند با چشمان بسته آن شی را شناسایی کرده و بردارد. در این وضعیت وقتی نام شی را با چشم چپ می‌دیدند؛ شی را درست انتخاب کرده؛ اما توضیح منطقی برای آن نداشتند.

چنین وضعیتی در افراد منجر به آپراکسی می‌شود که در این حالت فرد قادر به پاسخ دادن به دستورات با فعالیت های حرکتی نیست. در این آزمایش اگر اسم شی را به فرد بگویند؛ بیمار می‌تواند از هر دودست خود برای برداشتن و شناسایی آن استفاده کند. چرا که هر دو نیمکره قادر به تفسیر اطلاعات شنوایی هستند. این مورد برای حس بویایی نیز صادق است.

سخن پایانی

دوپارگی مغز به دلایل مختلفی ایجاد شده و همچنین مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. در گذشته یکی از روش های قطعی برای درمان صرع کانونی، برداشتن جسم پینه ای بود. جسم پینه ای محل ارتباط دو نیمکره است؛ که در صورت برداشتن آن افراد مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند.

امروزه روش های موثرتری برای درمان انواع صرع وجود دارد. اما به هر دلیلی که این وضعیت ایجاد شود؛ بهتر است افراد با یک متخصص مشورت کرده و از بروز پیامدهای آن پیشگیری کنند. همچنین بروز این مشکل به معنی کناره گیری از فعالیت های اجتماعی نیست؛ چرا که افراد همواره می‌توانند از آموزه های مربوط به قبل از این وضعیت استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوپارگی مغز می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: دوپارگی مغز | نشانه های مغز دوپاره

  • ۰۲/۰۸/۱۳
  • ذهن نو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی