مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۶۰ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا در مورد مراحل رشد شناختی کودک اطلاعاتی دارید؟ ظرفیت‌های شناختی کودکان از زمان تولد به سرعت در حال رشد هستند. در واقع آن‌ها هر روز از نظر برخورداری از توانمندی‌هایی نظیر یادگیری، تمرکز و حافظه پیشرفت کرده و به قابلیت‌های جدیدی دست پیدا می‌کنند. روانشناسی به نام ژان پیاژه براساس توانمندی‌های شناختی هر سن دوران کودکی را به چند مرحله تقسیم کرده است. ما در ادامه به به معرفی هریک از این مراحل پرداخته‌ایم. اگر به دنبال درک بهتر قابلیت‌های شناختی کودکان خود هستید می‌توانید با بهره بردن از مشاوره کودک به این امر دست یابید و بتوانید رفتارهایتان را نیز با سطح توانمندی کودک هماهنگ کنید.

 

lمنبع : رشد شناختی کودک طی چه مراحلی طی می شود

 

 

مراحل رشد شناختی از دیدگاه نظریه ژان پیاژه

مراحل رشد شناختی از دیدگاه نظریه ژان پیاژهمراحل رشد شناختی از دیدگاه نظریه ژان پیاژه

رشد شناختی به معنای قابلیت مغز برای انجام عملکردهای پیشرفته نظیر تفکر، تعقل، یادگیری و تمرکز است. ژان پیاژه نظریه پرداز و روانشناس فرانسوی بر اساس مشاهداتی که از کودکان در سنین مختلف داشت رشد شناختی را به صورت یک پیوستار 4 مرحله‌ای در نظر گرفت. ما در ادامه به هریک از این مراحل به ترتیب اشاره کرده‌ایم.

 

1- مرحله اول رشد شناختی کودک | مرحله حسی–حرکتی

مرحله اول رشد شناختی کودک | مرحله حسی–حرکتیمرحله اول رشد شناختی کودک | مرحله حسی–حرکتی

ژان پیاژه بر این باور بود که کودکان در دوران نوزادی یعنی تولد تا دو سالگی از نظر رشد شناختی در مرحله حسی–حرکتی قرار دارند. در این دوران کودکان برای شناخت دنیای پیرامون خود به حواس پنجگانه‌شان متکی هستند. به همین خاطر در اولین برخورد با اشیای جدید آن‌ها را لمس کرده یا در دهان می‌گذارند. در حقیقت ادراک آن‌ها چیزی فراتر از آنچه که احساس می‌کنند نیست. اگر می‌خواهید بدانید نوزاد از کی پدرش را می شناسد یا نوزاد از چند ماهگی مادر خود را می شناسد کلیک کنید.

 

2- مرحله دوم رشد شناختی کودک | مرحله پیش عملیاتی

مرحله دوم رشد شناختی کودک | مرحله پیش عملیاتی

پیاژه دوران 2 تا 7 سالگی را تحت عنوان مرحله پیش عملیاتی مشخص کرده است. در این دوران کودکان به توانایی حافظه و تخیل دست پیدا می‌کنند. همچنین در این برهه آن‌ها ادراک گسترده‌تری نسبت به زمان گذشته و آینده دارند و می‌توانند در قصه‌ها و داستان‌ها، نمادها را درک کنند. از جمله دیگر ویژگی‌های شناختی کودکان در این سنین خود محوری است. در حقیقت بچه‌ها در این زمان خود را در مرکز جهان می‌بینند و تمام حوادث پیرامون را در ارتباط با خودشان درک می‌کنند. برای مثال ممکن است کودک به خاطر اختلاف والدین یا جدا شدن آن‌ها از یکدیگر خودش را مقصر ببیند و از همین رو احساس گناه و اضطراب زیادی را در خود پرورش دهد. در این شرایط بهتر است برای مدیریت بهتر اوضاع از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

3- مرحله سوم رشد شناختی کودک | مرحله عملیاتی

مرحله سوم رشد شناختی کودک | مرحله عملیاتیمرحله سوم رشد شناختی کودک | مرحله عملیاتی

از 7 سالگی تا 11 سالگی کودکان از نظر رشد شناختی در مرحله عملیاتی قرار دارند. در مرحله عملیاتی بچه‌ها بیش از پیش در مورد دنیای پیرامون آگاه می‌شوند و به هوش اجتماعی بالاتری دست پیدا می‌کنند. در واقع در این برهه زمانی کودکان می‌توانند دنیا را از زاویه چشم دیگران نیز بنگرند و به غیر از احساسات خودشان احساسات دیگران را هم درک کنند. همین مسائل باعث می‌شود که در مرحله عملیاتی ویژگی خودمحوری کودکان تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

 

4- مرحله چهارم رشد شناختی کودک | مرحله عملیات صوری یا انتزاعی

مرحله چهارم رشد شناختی کودک | مرحله عملیات صوری یا انتزاعیمرحله چهارم رشد شناختی کودک | مرحله عملیات صوری یا انتزاعی

از 11 سالگی به بعد رشد شناختی کودکان تقریبا کامل می‌شود. آن‌ها در این دوره به یک توانمندی ذهنی مهم دست پیدا می‌کنند که آن هم درک مسائل انتزاعی است. مسائل انتزاعی به چیزهایی گفته می‌شود که هیچ مصداق عینی در جهان ندارند. مفاهیمی نظیر اخلاق، عدالت و حقانیت از جمله مثال‌هایی هستند که در طبقه مفاهیم انتزاعی قرار می‌گیرند. افراد از 11 سالگی به بعد می‌توانند به طور عمیق به این مسائل بیاندیشند. علاوه بر این در مرحله عملیات صوری کودکان قادرند برای تفکر از استدلال منطقی‌تری کمک بگیرند و برای آینده خود برنامه ریزی نمایند.

بیشتر بخوانید: فرایند اجتماعی شدن کودک

 

می‌توانید وقتی کودک‌تان کوچک تر هست نیز او را ارزیابی کنید، از این توصیه می کنیم مقاله نشانه های سلامت نوزاد را مطالعه نمایید.

سخن آخر

کودکان از نظر شناختی در هر مرحله از رشد به توانایی‌های خاصی دست پیدا می‌کنند. با این حال این مسئله را فراموش نکنید که هر کودکی برای رشد شناختی سرعت خاص خود را دارد. در همین راستا برخی از بچه‌ها زودتر و برخی دیگر کندتر از سایرین حرکت می‌کنند. در نتیجه مراحل شناختی ذکر شده یک الگوی کلی هستند که به طور تقریبی اتفاق می‌افتند. شناخت این الگوی کلی به شما کمک می‌کند تا در مورد سلامت ذهن و مغز کودکتان اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید رفتارهایتان را نیز با سطح توانمندی کودک هماهنگ کنید.

اگر به دنبال این هستید که استعدادهای فرزندتان را بیشتر بشناسید و قابلیت‌های شناختی او را بهتر درک کنید می‌توانید به یک روانشناس مراجعه کرده و از او بخواهید تا آزمون‌هایی نظیر تست هوش را از فرزندتان بگیرد. روانشناس با تفسیر دقیق تست‌ها و در نظر گرفتن سایر ویژگی‌های رفتاری فرزندتان می‌تواند به شما کمک کند تا به شناخت کامل‌تری از کودک خود دست پیدا کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

کودک از چه سنی می‌تواند با لگوها بازی کند؟

در پایان سه سالگی و اوایل چهار سالگی کودک از نظر شناختی به توانایی طبقه بندی دست پیدا می‌کند از همین رو از این زمان قادر است با وسایلی نظیر پازل‌ها و لگوها بازی کند.

 

 

lمنبع : رشد شناختی کودک طی چه مراحلی طی می شود

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

یکی از موضوعات چالش‌برانگیز برای والدین حس مالکیت کودکان است که گاه آن‌ها را در مواجهه با رفتارهای کودک دچار استیصال می‌کند. اغلب کودکان نسبت به اسباب‌بازی‌های خود احساس مالکیت دارند و به سختی آن‌ها را در اختیار دیگر همسالان قرار می‌دهند. گاه این موضوع دعوای بین دو کودک را به بار می‌آورد و زمانی که والدین مداخله می‌کنند، ممکن است مشکلات بیشتری به وجود بیاید و کودک دچار ناراحتی و آزردگی شود. برخورد و واکنش صحیح والدین در این مواقع اهمیت بسیاری دارد. برخورد والدین باید به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ حس مالکیت کودک حس دوستی و مهربانی او رشد کند. با اطلاع از راه‌های برخورد با حس مالکیت کودکان و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می‌توانید بهترین برخورد را بر فرزند خود داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

 منبع : حس مالکیت کودکان

اهمیت حس مالکیت در کودکان

اهمیت حس مالکیت در کودکاناهمیت حس مالکیت در کودکان

رشد و تکامل انسان در دوران کودکی جنبه‌های مختلفی دارد که شامل رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و جسمانی می‌شود. یکی از موضوعات پر اهمیتی که در حوزه‌ی رشد ذهنی اجتماعی مطرح می‌شود، حس مالکیت کودکان است. این حس از دو سالگی شروع به رشد کرده و باعث می‌شود کودک نسبت به اشیاء گوناگونی مانند اسباب‌بازی‌هایش که مهم‌ترین داراییش هستند، حساس شده و آن‌ها را تنها متعلق به خود بداند.

این حس مالکیت کودکان در سنین دو تا پنج سالگی به اوج خود می‌رسد. احساس مالکیت کودک را وادار می‌سازد تا در برابر عوامل تهدید کننده، مانند کودکی که می‌خواهد با اسباب بازی‌اش بازی کند یا مادر و پدری که می‌خواهند اسباب‌بازی خاصی را از او بگیرند، مقاومت کرده و با رفتارهایی همچون جیغ زدن، گریه کردن و یا کتک زدن کودک دیگر واکنش نشان دهند.

اغلب والدین به دلیل عدم درک درست از رفتارهای کودک با برخوردهای نامناسب به فرزند خود آسیب‌های روانی اجتماعی وارد می‌کنند. رشد اجتماعی کودک زمانی حاصل می‌شود که او بتواند در قالب سازگاری متقابل با همسالان و محیط، به درک رفتارهای دیگران و کنترل و تنظیم رفتارها و تعاملات خود بپردازد. از این رو برخورد صحیح والدین در برابر حس مالکیت کودکان در مسیر کمک به مهارت‌های ارتباطی و سازگاری کودک اهمیت فراوان دارد. برای آشنایی بیشتر با کودکان مقاله روانشناسی کودک را مطالعه نمایید.

برخورد مناسب والدین در مواجهه با دعوای کودکان به خاطر مالکیت طلبی

بسیاری از والدین دعواهای کودکان بر سر اسباب‌بازی‌هایشان را شاهد بوده‌اند؛ گاه کودک نمی‌خواهد اسباب‌بازی خود را به شخص دیگری بدهد و یا اینکه بر سر مدت زمان بازی با یک اسباب‌بازی خاص با کودک دیگر دعوایش می‌شود و گاه کتک‌کاری می‌کند. در این شرایط لازم است والدین وارد ماجرای دو کودک شوند و برخوردی منصفانه داشته‌باشند. واکنش آن‌ها باید به گونه‌ای باشد تا ضمن کمک به تقویت حس دوستی و اشتراک‌گذاری در کودک، لطمه‌ای به حس مالکیت طلبی‌اش وارد نشود و به او احترام گذاشته‌شود. دعوا کردن کودک و یا تنبیه فیزیکی آن هم در حضور کودک دیگر تنها باعث ایجاد تنفر و اختلاف بیشتر در کودک می‌شود.

 

1. هنگام دعوای دو کودک با آرامش با آن‌ها صحبت کنید

هنگام دعوای دو کودک با آرامش با آن‌ها صحبت کنید

با مشاهده‌ی دعوای کودکتان با کودک دیگر پیش از هر چیز سعی کنید آرام باشید. سپس علت و موضوع دعوا را از هر دو کودک بپرسید و نظر آن‌ها را جویا شوید. از آن‌ها بپرسید که کدامشان در ابتدا مشغول بازی با اسباب‌بازی بوده و به چه مدت بازی کرده‌است. سپس کودکی که حس مالکیت طلبی دارد را از احساسات کودک دیگر باخبر سازید. برای مثال از او بپرسید “می‌دانی حال که اسباب‌بازی‌ات را به برادرت نداده‌ای چه احساسی دارد؟ فکر نمی‌کنی او ناراحت و دلگیر است؟” با این کار کودک متوجه احساس ناراحتی که در کودک دیگر ایجاد کرده می‌شود.

با لحن ملایم و محبت‌آمیز از او بخواهید برای مدتی اجازه دهد تا کودک مقابل هم با اسباب‌بازی‌اش مشغول شود. از فریاد زدن و تهدید کردن کودکان و به کار بردن جملاتی مانند “اگر نمی‌توانید با هم بازی کنید اسباب‌بازی‌ات را می‌گیرم و دیگر بهت نمی‌دهم” بپرهیزید. همچنین اسباب‌بازی کودک را از او نگیرید؛ این کار حس مالکیت کودکان را خدشه‌دار کرده و به احساساتشان ضربه می‌زند.

 

2. برخورد با کودکی که به زور اسباب‌بازی را از کودک دیگر می‌گیرد

ابتدا روش ذکر شده را به کار ببرید و بعد توجه کودکان را به این موضوع جلب کنید که برای بازی کردن با یکدیگر و اشتراک‌گذاری اسباب‌بازی‌ها چه راهکارهای مختلفی وجود دارد. لازم است جهت تقویت روحیه دوستی و همچنین حل چالش‌های بین کودکان از روشی جذاب برای آن‌ها استفاده کنید. مثلا از کودکان بپرسید “به نظرتان برای این که هر دوی شما بتوانید از این اسباب‌بازی استفاده کنید چه کار می‌توانیم بکنیم؟”

با این کار کودکان را تشویق کنید تا برای بازی کردن با یکدیگر و استفاده‌ی مشترک از یک اسباب‌بازی، برنامه‌ریزی کنند. شما هم در طرح‌ریزی این برنامه به آن‌ها کمک کنید. برای مثال به آن‌ها پیشنهاد دهید برای بازی کردن با ماشین اسباب‌بازی یک نفر راننده شود و دیگری در کنار راننده به او در مورد موانع و ماشین‌های دیگر هشدار دهد و با بلندگو اعلام کند.

 

3. احترام به حس مالکیت کودکان

احترام به حس مالکیت کودکاناحترام به حس مالکیت کودکان

حواستان باشد به عنوان والدین کودک همیشه به حس مالکیت او احترام بگذارید. با این کار به حفط ارزش و اعتماد به نفس کودک کمک می‌کنید. گاه کودک اسباب‌بازی گران قیمتی دارد که دلش نمی‌خواهد آن را به خواهر برادر یا دوستش بدهد؛ ابتدا علت آن را جویا شوید. ممکن است کودکان عنوان کند که کودک دیگر اسباب‌بازی محبوبش را خراب می‌کند. در این صورت اصراری برای گرفتن اسباب‌بازی از کودک نداشته‌باشید بلکه با کمال احترام از او خواهش کنید اسباب‌بازی دیگری که برای خواهر یا برادرش جذاب است به او بدهد. با این کار حس دوستی و سخاوت نیز در او تقویت می‌شود و در عین حال به حس مالکیتش آسیبی وارد نمی‌شود.

 

4. آموزش به کودک

آموزش به کودکآموزش به کودک

اگر کودک احساس تملک زیادی به اسباب‌بازی خود و یا دیگران دارد و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید، او را درک کنید؛ کودکان در ابتدای کار درک مناسب و کاملی از مفهوم به اشتراک گذاری ندارند و این امری طبیعی است که آموزش و راهنمایی شما را می‌طلبد. باید با او گفتگو کنید و اجازه دهید تا برای مدتی خوب به حرف‌هایتان فکر کند. توجه داشته‌باشید هر چه ارتباط صمیمانه‌تر و محبت‌آمیزتری با کودک داشته‌باشید، حرف‌شنوی بیشتری هم از شما خواهد داشت.

مفاهیمی مانند به اشتراک گذاشتن وسایل و بازی گروهی را با بازی و آهنگ به او آموزش دهید. تشویق کردن کودک به تقویت رفتارهای مثبت در او می‌انجامد؛ برای مثال هر گاه وسایلش را با کودک دیگری به اشتراک گذاشت یا نوبت را در بازی کردن رعایت کرد او را تشویق کنید، در آغوش بگیرید و یا خوراکی مورد علاقه‌اش را به او بدهید.

 

5. حس مالکیت کودکان | آموزش از طریق مشاهده

آموزش حمایت  از طریق مشاهدهآموزش حمایت از طریق مشاهده

کودکان بیشتر از هر چیزی با مشاهده کردن مسائل را یاد می‌گیرند و در این زمینه والدین اولین الگوی آن‌ها هستند. در صورتی که به عنوان بزرگتر کودک، بخشندگی و مشارکت داشته‌باشید و به طور نامحسوس کاری کنید تا کودک این موارد را از شما ببیند، به مرور زمان تقلید کرده و خودش چنین رفتارهایی را در بازی با دوستانش به کار می‌برد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

کودکم همه چیز را برای خودش می‌خواهد. باید چه کار کنم؟

اگر هیچ کدام از راه‌حل‌های ذکر شده مؤثر نبودند یا کودک نسبت به وسایل دیگران احساس مالکیت زیادی پیدا کرد، می‌توانید از کمک روانشناس و مشاوره کودک بهره‌مند شوید. روانشناس شرایط کودک و خانواده را بررسی می‌کند و راهکارهای مناسب را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

 

منبع : حس مالکیت کودکان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مهارت های ارتباطی برای برقراری روابط اجتماعی ضروری است، چراکه انسان برای ادامه زندگی نیاز به برقراری رابطه با دیگر انسان‌ها دارد. مهارت های ارتباطی اکتسابی بوده و شامل مهارت‌های کلامی و غیرکلامی می‌شود که فرد باید آن‌ها را یاد بگیرد و در روابط فردی، کاری، تحصیلی و … خود استفاده کند. اگر فرد در برقراری ارتباط موثر با دیگر افراد مشکل داشته باشد، نمی‌تواند آنطور که باید موفق شود. مواردی همچون نداشتن اعتماد به نفس کافی از دلایل عدم برقراری ارتباط موثر است. اگر قصد تقویت مهارت‌های ارتباطی‌تان را دارید در ادامه با ما باشید و یا از مشاوره تلفنی بهره بگیرید.

 

 

منبع : مهارت های ارتباطی و اجتماعی چیست

مهارت های ارتباطی

مهارت‌های ارتباطی در واقع میزان توانایی فرد در انتقال اطلاعات به صورت موثر به دیگران را نشان می‌دهد. ارتباطی که میان دو نفر به صورت موثر و کارآمد برقرار شود، در نهایت روابط میان انسان‌ها را بهبود می‌دهد.

هر انسان به کمک مهارت‌های ارتباطی اطلاعاتی که در اختیار دارد را به شیوه‌های مختلفی به دیگر افراد منتقل می‌کند که در این فرآیند اطلاعات و شیوه انتقال آن‌ها حائز اهمیت است.

در واقع اینطور می‌توان گفت فردی که از مهارت های ارتباطی بهتری برخوردار باشد، شیوه صحیح‌تری را جهت انتقال اطلاعاتی که در ذهن دارد به کار می‌گیرد، تا تاثیر خود را بر روی طرف مقابل بگذارد.

اهمیت یادگیری مهارت های ارتباطی

از آنجایی که داشتن مهارت‌های ارتباطی در ایجاد ارتباطات موثر فرد با دیگر انسان‌ها تاثیرگذار است، یادگیری و تقویت آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

به عنوان مثال فردی که قصد ازدواج دارد، باید برای داشتن یک ازدواج موفق توانایی برقراری ارتباط با طرف مقابل را داشته باشد. همین موضوع برای شکل گیری دوستی‌های پایدار و یا بدست آوردن فرصت‌های شغلی و … نیز صادق است.

فردی که دارای مهارت‌های ارتباطی موثری است، می‌تواند ازدواج پایداری را تجربه کند و یا پس از استخدام نیز در شغل خود پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

از دیگر مزایای برخورداری از مهارت های ارتباطی می‌توان به افزایش اعتماد به نفس فرد اشاره کرد. به همین دلیل بر اهمیت یادگیری مهارت‌های ارتباطی از همان کودکی تاکید می‌شود.

انواع مهارت های ارتباطی کلی

مهارت‌های ارتباطی در دو دسته مهارت های کلی و جزئی دسته‌بندی می‌شوند. مهارت‌های ارتباطی کلی نیز خود شامل دو دسته از مهارت‌های انتقال پیام و مهارت‌های دریافت پیام است:

  • مهارت‌های انتقال پیام : فرد باید برای انتقال پیام و اطلاعات خود به شخص دیگر از مهارت‌های انتقال پیام شامل مهارت‌های ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی استفاده کند. مهارت کلامی در واقع به شیوه استفاده از کلمات و مهارت‌های غیرکلامی شامل زبان بدن از جمله حرکات بدن، چهره، طرز نشستن و ایستادن و … مربوط می‌شود.
  • مهارت‌های دریافت پیام : مهارت‌های دریافت پیام بر اصل مهارت گوش دادن تاکید دارد. شما باید ضمن شنیدن حرف‌های طرف مقابل سعی کنید آن‌ها را درک کرده و پاسخ دهید.

انواع مهارت های ارتباطی جزئی

همانطور که اشاره کردیم مهارت‌های ارتباطی علاوه بر مهارت‌های کلی شامل مهارت‌های ارتباطی جزئی نیز می‌شود. این مهارت‌ها نیز دارای انواع مختلفی به شرح زیر هستند:

  • مهارت‌های ارتباطی بین فردی

انسان‌ها برای برقراری ارتباط با دیگران باید از مهارت‌های ارتباطی بین فردی برخوردار باشند. بدین معنی که بتوانند در دریافت و انتفال پیام به خوبی عمل کنند.

برای این کار افراد باید ابتدا از مهارت گوش دادن برخوردار باشند و پس از شنیدن و فهمیدن حرف‌های طرف مقابل، سعی کنند به او پاسخ موثر بدهند. بهتر است برای تقویت مهارت گوش دادن در حین صبحت کردن به حرف‌های طرف مقابل گوش دهید، با چهره‌ای خوشرو و با لبخند به او نگاه کنید تا بتوانید با درک عمیق صحبت‌های او پاسخ مناسبی را ارائه دهید.

  • مهارت‌های ارتباط کاری

در بسیاری از کسب و کارهای موفق تاکید بر یادگیری مهارت‌های کاری است. یادگیری مهارت‌های کاری علاوه بر تاثیر مثبت در روند کار، باعث بهبود اخلاق کارکنان نیز می‌شود و در نهایت باعث افزایش فروش و رضایت مشتری نیز خواهد شد.

لازمه یک ارتباط کاری موثر شنیدن صحبت‌های مشتری و درک نیاز او و سپس ارائه محصول متناسب با درخواستش می‌باشد. بهتر است برای تقویت مهارت ارتباط کاری، مهارت‌های کلامی و غیرکلامی خود را تقویت کنید.

  • مهارت‌های ارتباطی نوشتن

کسی که دارای مهار‌ت‌ارتباطی نوشتن است، از طریق نوشتن می‌تواند پیام‌های موثری را به دیگران منتقل کند.

ارتباطات نوشتاری از طریق نامه‌، ایمیل، یادداشت، خبرنامه و … برقرار می‌گردد. برای اینکه نوشتار شما تاثیرگذاری خود را بر روی مخاطب داشته باشد، باید با یک مقدمه جذاب شروع شده و اهداف شما را از نوشتن به وضوح انتقال دهد.

لازم است اشاره کنیم یکی از لازمه‌های مهارت ارتباطی نوشتن اطلاع از دستور زبان فارسی و املای درست کلمات است.

مهارت های ارتباطی زوجین

کسانی که از مهارت‌های ارتباطی موثری برخوردار هستند، در شروع یک رابطه برای ازدواج بهتر عمل می‌کنند و همینطور ازدواج پایدار و موفقی دارند.

در واقع زوجینی که دارای مهارت های ارتباطی هستند در قدم اول دارای مهارت گوش کردن می‌باشند و سعی می‌کنند به بهترین نحو به حرف‌های طرف مقابل گوش دهند و ضمن درک کردن حرف‌هایش با او همدلی کنند.

کسی که به حرف‌های همسرش به خوبی گوش می‌دهد و آن‌ها را می‌فهمد می‌تواند با برخورداری از مهارت‌های کلامی پاسخ مناسبی نیز به او بدهد.

در واقع اگر هر دو نفر در یک رابطه زناشویی از مهارت های ارتباطی برخوردار باشند، در زمان و مکان مناسبی و البته به شیوه صحیحی با یکدیگر حرف می‌زنند و حتی اگر مشکلی باشد، در آرامش آن را حل خواهند کرد.

به طور کلی می‌توان گفت داشتن مهارت های ارتباطی برای تشکیل خانواده و زندگی مشترک الزامی است. اگر به دلیل نداشتن مهارت گوش دادن و یا مهارت‌های کلامی با همسرتان مشکل دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده مرکز مشاوره ذهن نو استفاده کنید.

مهارت های ارتباطی کودکان

یادگیری مهارت های ارتباطی برای یک انسان الزامی است و توصیه روانشناسان این است که والدین سعی کنند زمانی که فرزندشان در سنین کودکی قرار دارد، این مهارت‌ها را به او بیاموزند.

آموزش مهارت های ارتباطی به کودکان در سنین کم آسان‌تر است و باعث می‌شود او کم کم با ورود به اجتماع و مدرسه نسبت به همسالان خود در برقراری ارتباط و دوست یابی موفق‌تر عمل کند و همینطور در درس‌هایش پیشرفت قابل توجهی داشته باشد.

اگر نمی‌دانید برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی در کودک‌تان چه اقداماتی را انجام دهید، می‌توانید از روانشناس کودک مرکز مشاوره ذهن نو کمک بگیرید.

مهارت های ارتباطی | نکات پایانی

  • در مجموعه مهارت‌های ارتباطی، برقراری ارتباط با زبان بدن نیز حائز اهمیت است. بنابراین سعی کنید با برقراری ارتباط چشمی، لبخند زدن و توجه به حرف‌های طرف مقابل با زبان بدن به او نشان دهید که مایل به شنیدن حرف‌هایش هستید.
  • سعی کنید برای افزایش مهارت‌های کلامی خود وقتی می‌خواهید موضوعی را بیان کنید، ماجرا و یا داستانی را نیز تعریف کنید تا هدف‌تان را به وضوح مشخص کنید.
  • از مهم‌ترین نکته‌های یادگیری مهارت های ارتباطی این است که شما باید با هر کس متناسب با سن، شخصیت و شرایط او صحبت کنید.
  • سعی نکنید برای ادای حق مطلب، موضوعی را مفصل توضیح دهید. از جمله مهارت‌های کلامی این است که شما کوتاه و مختصر هدف خود را ارائه دهید.
  • در برقراری ارتباط موثر مهارت گوش دادن و احساس همدلی نیز بسیار حائز اهمییت است.
  • سوال کردن می‌تواند از مهم‌ترین موارد برخورداری از مهارت گوش کردن باشد. می‌توانید پس از  گوش دادن به حرف‌های طرف مقابل اگر ابهامی برای‌تان وجود دارد، سوال کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های ارتباطی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

منبع : مهارت های ارتباطی و اجتماعی چیست

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

متاسفانه بی احترامی به همسر از جمله مواردی است که برخی از زنان و مردان بدون توجه به اصول یک رابطه و زندگی زناشویی انجام می‌دهند. وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می‌گیرند، یعنی باید در وهله اول برای شروع رابطه به یکدیگر عشق، علاقه و اعتماد بدهند و با شروع زندگی مشترک بتوانند با احترام و وفاداری، رابطه خود را پایدار نگه دارند. مسلم است که بی احترامی به همسر موجب رنجش او شده و در صورتی که حل نشود، باعث بروز مشکلات بزرگ‌تر و جدی‌تری نیز خواهد شد و در نهایت رابطه را مورد هدف قرار می‌دهد. در ادامه سعی کرده‌ایم راهکارهایی را برای کم کردن بی احترامی به همسر ارائه کنیم.

 

بیشتر بخوانید : دعوای زن و شوهر 

 

منبع : بی احترامی به همسر

 

بی احترامی به همسر

خیلی از کسایی که به همسرشون بی احترامی می‌کنند، انگار نمی‌دانند که با این کار به خودشان هم بی‌حرمتی کرده‌اند. کسانی که در جمع‌های دوستانه و یا خانوادگی به راحتی به همسر خود بی احترامی می‌کنند، در واقع به دیگران نیز اجازه اینکار را می‌دهند.

از طرفی دیگر بی احترامی به همسر در مقابل بچه‌ها، عزت نفس همسرتان را خدشه دار کرده و ضمن اینکه احساس بدی ایجاد می‌کند، زمینه ساز بی احترامی بچه‌ها نیز می‌شود.

دلایل بی احترامی به همسر 

اگر همسرتان در خانه و در حضور فرزندان و یا در جمع‌های مختلف دوستانه، خانوادگی و … برای هر مورد کوچکی به شما بی احترامی می‌کند، باید توجه داشته باشید که مقابله به مثل و پاسخ دادن به بی احترامی‌های او نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه ممکن است رابطه شما را به خطر بیندازد.

بنابراین در قدم اول باید دلایل بی احترامی همسر تان را شناسایی کنید و سپس سعی کنید پیرامون چهارچوب‌های رابطه‌تان با یکدیگر صحبت کنید، تا این بی احترامی‌ها از بین برود. در ادامه به برخی دلایل بی احترامی به همسر اشاره کرده‌ایم. برای جلوگیری از بی احترامی زن به شوهر کلیک کنید.

زمان شروع بی احترامی ها به همسر

آیا از زمانی که با همسرتان آشنا شده‌اید و ازدواج کرده‌اید، او به شما بی احترامی می‌کند و یا او در اثر برخی مشکلات دچار تغییر رفتار شده است.

ممکن است تغییر رفتار و بی احترامی همسر تان، ناشی از رفتار خود شما باشد و در نتیجه رفتار و یا بی توجهی که شما نسبت به او داشته‌اید، بی احترامی می‌کند.

بنابراین سعی کنید مسائل مختلف را بررسی کنید و با همسرتان پیرامون آن صحبت کنید تا اگر سوءتفاهم و مشکلی نیز وجود دارد، بدون بی احترامی حل شود.

در خانواده‌شان همیشه همینطور بوده

اگر همسرتان به شما بی احترامی می‌کند، باید به خانواده او نیز توجه داشته باشید. آیا این عادت ناپسند در خانواده همسر شما نیز وجود دارد و آن‎‌ها هم به شما یا به یکدیگر بی احترامی می‌کنند؟ اگر این گونه باشد، در واقع همسر شما نیاموخته است که چگونه باید به دیگران احترام بگذارد، بهتر است به او کمک کنید تا بتواند کم کم این رفتار نامناسب خود را کنار بگذارد.

بی احترامی به همسر و نداشتن همدلی

یکی از دلایلی که باعث می‌شود، زن و یا مردی در جمع‌های مختلف به همسرش توهین کند، نداشتن درک و همدلی است. چراکه او فقط خودش را می‌بیند و نسبت به احساسی که با بی احترامی در طرف مقابل ایجاد می‌کند، اطلاع و درکی ندارد.

بهتر است اگر همسرتان به شما بی‌احترامی می‌کند، احساسی را که در شما ایجاد می‌شود را به طرف متقابل‌تان بگویید تا متوجه تاثیر حرف‌هایش بر روی شما بشود.

عدم کنترل هیجان

دلیل بی احترامی برخی از افراد، عدم کنترل هیجان‌شان است. به عنوان مثال در جمع‌های مختلفی، وقتی افراد در حال صحبت با یکدیگر هستند، ممکن است زن یا مرد با نظر همسرش مخالف باشد و خیلی منطقی و مودبانه نظرش را بگوید، اما طرف مقابل که انتظار این مخالفت را نداشته، بدون کنترل بر هیجان و احساس‌اش و بدون فکر کردن به همسر خود بی احترامی کند.

این دسته از افراد که در اثر یک اتفاق هیجانی این رفتار را از خود بروز داده‌اند، سریع هم پشیمان می‌شوند، اما شما می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد این بی احترامی‌ها در جمع‌های مختلف رفتار خود را کنترل کنید تا به مرور این احساس در او از بین برود.

استرس و اضطراب 

استرس و اضطرابی که در شرایط مختلف زندگی، در فرد ایجاد می‌شود اگر درمان نشود، نه تنها خود فرد بلکه دیگران را نیز درگیر خواهد کرد. بنابراین استرس و اضطراب موضوعی است که باید پیگیری شود، چراکه در صورت عدم درمان باعث می‌شود که شخص این استرس و تنش‌ها را بر روی فرد مقابل خود خالی کند و باعث دلخوری او شود.

بنابراین از جمله مواردی که باعث انجام رفتارهای بدون فکر و هیجانی و در نهایت بی احترامی به همسر می‌شود، استرس است.

عدم تایید او از سوی شما

برخی از مردان و یا زنان بی احترامی کردن را نوعی تلافی می‌دانند. برای مثال وقتی در اوقات تنهایی و یا حتی جمع‌های مختلف از تحسین و تایید همسرتان خودداری می کنید، او هم می‌خواهد با بی احترامی مقابله به مثل کند.

هر چند این توجیه اصلا منطقی نیست، اما شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز هر گونه حرمت شکنی، همسرتان را بخاطر ویژگی‌های مثبتی که دارد؛ تایید و تحسین کنید، تا اعتماد به نفس او بالا برود.

مشکلات زیاد در زندگی مشترک

گاهی اوقات زوجین به مشکلاتی که در زندگی مشترکشان دارند، بی توجه هستند. ممکن است مشکلات حل نشده به اندازه‌ای در زندگی زیاد شود که بی احترامی به همسر راهی برای کم کردن حس ناشی از مسائل زندگی باشد.

پس بهتر است در زمان بروز هر گونه مشکلی، با همسر خود صحبت کنید و سعی کنید اختلافات به وجود آمده را برطرف نمایید.

نحوه برخورد با بی احترامی به همسر

اگر همسرتان در مقابل فرزندان و خانواده‌تان به شما بی احترامی می‌کند، برای اینکه این کار تکرار نشود، شما باید بدانید که چگونه باید با او رفتار کنید. در ادامه راهکارهایی را برای مقابله با بی احترامی‌های همسر ارائه کرده‌ایم.

1- هرگز مقابله به مثل نکنید

برخی از زنان و یا مردان سعی می‌کنند برای بدست آوردن غرور از دست رفته خود، پاسخ بی احترامی همسرشان را در جا بدهند. اما در نظر داشته باشید که این کار نه تنها بحث میان شما را بیشتر می‌کند، پایان خوبی نیز نخواهد داشت.

بنابراین سعی کنید از مقابله به مثل کردن و بی احترامی به همسر تان خودداری کنید، اما حتما پیرامون بی احترامی که او کرده، با یکدیگر صحبت کنید و مشکل را برطرف نمایید.

2- بررسی معنای احترام

آیا معنی احترام گذاشتن برای شما و همسرتان یکسان است؟ شاید از نظر شما او دارد به شما بی احترامی می‌کند، اما از نظر خودش رفتار بدی ندارد. بنابراین بهتر است یکبار در این مورد با همسرتان صحبت کنید و نظر او را بپرسید و به او بگویید که رفتارش با شما بی احترامی بوده و تمایل دارید که رفتارش را تغییر دهد.

3- احساس‌تان را نسبت به رفتار او بگویید

باید به همسرتان بگویید که در اثر بی احترامی‌هایی که به شما می‌کند، چه احساسی در شما ایجاد می‌شود. چراکه ممکن است لحن و یا حرف همسرتان را اشتباه متوجه شده باشید، در حالی که او منظوری بدی نداشته است.

بنابراین بهتر است پیرامون احساسی که از حرف‌های همسرتان دارید با او صحبت کنید، چراکه شاید واقعا او نمی‌داند با حرف‌هایش باعث رنجش و آزار شما می‌شود. بهتر است این حرف‌ها را به خوبی بگویید و سعی نکنید با تحقیر و یا توهین، او را متوجه کنید.

مثلا به جای اینکه بگویید “واقعا بی شخصیت هستی که همسرت را در مقابل دیگر افراد خجالت زده می‌کنی” ، می توانید بگویید ” از اینکه در مقابل دیگران مرا مسخره میکنی، بسیار ناراحت می‌شوم”.

4- اول خودتان احترام خودتان را نگه دارید

این جمله را حتما بارها شنیده شده است، اما واقعا آنچه که حقیقت دارد این است که احترام هر کس دست خودش است، شما در وهله اول خودتان باید به خودتان احترام بگذارید، تا دیگران از جمله همسرتان نیز اینکار را بکنند.

بنابراین سعی نکنید در مقابل همسر و یا دیگر افراد خودتان را دست کم بگیرید و با اعتماد به نفس کم و از موضع پایین صحبت کنید، تا همسرتان نیز در رفتاری که با شما دارد، تجدید نظر کند.

جمع بندی

بسیاری از زنان و مردان به دلایل مختلفی خواه آگاه و خواه ناخودآگاه در جمع‌های مختلف و یا در خانه به همسر خود بی احترامی می‌کنند. بی احترامی‌ها گاه برای تلافی انجام می‌شوند و گاه نیز ناشی از تربیت نادرست خانوادگی و ناآگاهی از تعریف درستی از احترام صورت می‌گیرد.

سعی کنید در وهله اول در مورد تعریف احترام و احساسی که نسبت به بی احترامی های او دارید، صحبت کنید. اما چنانچه صحبت و راهکارهایی که ارائه دادیم موثر واقع نشد، می‌توانید برای تشخیص ریشه این رفتارها و راهکارهای موثر برای آن‌ها مشاوره خانواده دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی به همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

منبع : بی احترامی به همسر

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

زندگی در لحظه

بسیاری از افراد همواره در طول زندگی درگیر مسائل گذشته و آینده هستند. این افراد هیچگاه طعم زندگی کردن در لحظه را نمی‌چشند و نمی‌توانند از زندگی لذت ببرند. با این حال شاید با توجه به مسائل و استرس‌هایی که هر یک از ما در حال تجربه آن هستیم این مسئله امری غیرممکن بنظر برسد اما با راهکارهایی می‌توان طعم زندگی کردن در لحظه را چشید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا به سلامت جسمی و روانی دست یابید و خلاقیت در امور و کارها داشته باشید. همچنین در کنار بهبود روابط اجتماعی، می‌توانید کارهای خود را نیز راحت تر انجام دهید. در مجموع تمام راهکارها باعث می‌شوند به مرور زندگی در لحظه، به یک سبک زندگی در شما تبدیل ‌شود و لذت واقعی زندگی را بچشید.

 

منبع : زندگی در لحظه

زندگی در لحظه یعنی چه؟

ایده زندگی کردن در لحظه از یک درمان روانشناسی به نام توجه آگاهی، شروع شد. توجه آگاهی به معنای حضور باکیفیت و کامل بدون حواس‌پرتی یا قضاوت، در حال حاضر و در کارهایی است که انجام می‌دهیم. زندگی در لحظه به این معناست که آگاهی و تسلط خود را بر روی محیط از دست نداده و غرق افکارمان نشویم.

اهمیت و فواید زندگی کردن در لحظه

زندگی کردن در لحظه به ما کمک می‌کند به‌جای اینکه لحظات زندگی‌مان را با نگرانی راجع به مسائل آینده یا تکرار حادثه‌های تلخ گذشته در ذهنمان، از بین ببریم، به‌خوبی از آن‌ها استفاده کنیم. به مرور این اتفاق می‌تواند تبدیل به یک سبک زندگی در فرد شود که به سلامت بیشتر او کمک می‌کند. ازجمله فواید دیگر زندگی در لحظه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای آگاهی بیشتر درباره سبک زندگی کلیک کنید.

سلامت جسم و روان

به اعتقاد روانشناسان، منشأ بیماری اضطراب، این است که فرد نمی‌داند در آینده چه اتفاقاتی در انتظار وی خواهد بود. هنگامی‌که ما توانایی کنترل کردن و پیش‌بینی آنچه در حال وقوع است را به میزان کمتری داشته باشیم نگرانی ما از بابت مسائل افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین تکرار اتفاقات تلخ گذشته و رها نشدن از آن‌ها نیز، احتمال ابتلا به افسردگی را بیشتر خواهد کرد. هنگامی که شما به‌جای فکر کردن به گذشته یا آینده در لحظه حال زندگی‌مان حضور داشته باشید، احتمال ابتلا به بیماری‌های روحی کاهش پیدا می‌کند. همچنین به دلیل تأثیر متقابل جسم و روان، سلامت جسمی شما نیز در سطح مطلوب‌تری قرار خواهد گرفت.

بهبود کیفیت روابط اجتماعی از فواید زندگی در لحظه

هنگامی که شما روابط اجتماعی‌تان را صرفاً به همان صورتی که هست تجربه می‌کنید، احتمالاً استرس‌ها و نگرانی‌های بسیاری در ذهن شما از بین می‌رود چراکه شما اولاً در طی یک رابطه از توجه به احتمالات آینده، برای مثال (اگر این حرف را شنیدم چه جوابی بدهم) یا توجه به گذشته (مرور خاطرات تلخی که با طرف مقابل داشته) و یا همچنین قضاوت‌هایی که در طول زمان برایتان پیش می‌آید (از گفتن این جمله چه منظوری داشت؟) رها هستید. با توجه به کنار گذاشتن این حجم از افکار ناراحت‌کننده، شما احتمالاً از ارتباط خود لذت بیشتری خواهید برد.

انجام شدن راحت‌تر کارها

هنگامی‌که باید حجم زیادی از کار را انجام دهید احتمالاً احساس خستگی یا استرس خواهید کرد. بااین‌حال، حتماً به تجربه متوجه شده‌اید که این افکار پریشان تا زمانی در ذهن شما وجود دارند که مشغول کار نیستید. هنگامی‌که شما در حین انجام دادن کاری هستید افکار منفی، کمتر شما را اذیت می‌کنند. زندگی کردن در لحظه و انجام دادن کارها به شما کمک می‌کند تا از افکار منفی خود جداشده و به فعالیت کردن برای انجام امورتان اهمیت بیشتری دهید.

خلاقیت از فواید زندگی در لحظه

هنگامی‌که قرار است در حین انجام دادن یک کار به چندین مسئله فکر کنید احتمالاً نمی‌توانید این کار را به‌خوبی انجام دهید و یا کارها به‌صورت خودکار و بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی انجام خواهند گرفت؛ اما درصورتی‌که در لحظه‌های زندگی‌مان حضور داشته باشید شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط محیطی تغییراتی در کاری که انجام می‌دهید به وجود آورید و کارها را خلاقانه‌تر انجام دهید.

راهکارهایی برای بالا بردن آگاهی و زندگی در لحظه

نخستین قدم در تمرینات مربوط به ذهن آگاهی که به شما کمک می‌کنند در لحظه حال زندگی‌مان حضورداشته باشید بالا بردن سطح آگاهی و هوشیاری شما راجع به فعالیت‌ها هستند. برای بالا بردن سطح آگاهی‌تان می‌توانید از این تمرین‌ها استفاده کنید.

توجه به جزئیات حسی

زندگی در لحظه اکنون، به معنای توجه به کلیه تجارب حال حاضر و به‌ویژه تجربیات حسی شما هستند. به‌عنوان‌مثال دفعه دیگر که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید به بوی خمیردندان، صدای برس بر روی دندان‌ها، صدای آبی که از شیر جاری می‌شود و همه مسائل اطرافتان به حد کافی توجه داشته باشید؛ و یا هنگامی‌که از محل کار به خانه می‌روید، به خیابان، مغازه‌ها، گرمی یا سردی هوا و حتی میزان احساس خستگی‌تان، دقت کنید.

باز سازمان‌دهی ذهن

ذهن همه ما عادت دارد که در طول روز، راجع به مسائل مختلفی تفکر کند. به عبارتی، حواس‌پرتی، یکی از عادات روزانه ذهن تمام انسان‌هاست. بااین‌حال شما برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید می‌بایست این عادت را در ذهنتان از بین ببرید. در روزهای نخستین، احتمالاً این کار برایتان بسیار سخت خواهد بود و هر از چند گاهی متوجه می‌شوید که برای مدت نامعلومی است ذهنتان در موضوع دیگری غوطه‌ور شده است. هنگامی‌که با این مسائل مواجه می‌شوید ناامید و ناراحت نباشید بلکه صرفاً سعی کنید مجدداً ذهنتان را بر روی موضوع حال حاضر متمرکز کنید.

استفاده از یادآور

هنگامی‌که فرد، درگیری‌ها و مشغله‌های بسیاری داشته باشد یا نسبت به یک موضوع به‌شدت مضطرب و نگران باشد احتمالاً زندگی کردن در لحظه سخت‌تر خواهد شد. برای اینکه در این شرایط فراموش نکنید می‌بایست در لحظه حال زندگی کنید پس بهتر است از یادآورها استفاده نمایید. یادآور می‌تواند یک علامت بر روی دست شما، یک نخ بسته‌شده به دور مچ دست، سکه‌هایی در جیبتان یا هر چیز دیگری باشد. مهم‌ترین مسئله این است که یادآور می‌بایست در طول روز در کنار شما وجود داشته باشد و شما را متوجه خود کند. هنگامی‌که حواستان به یادآور جمع می‌شود سعی کنید مجدداً ذهن و احساسات خود را سازمان‌دهی کرده و بر روی اینجا و اکنون تمرکز کنید.

احتمالاً پس از مدتی، ذهن شما نسبت به یادآور، حساسیت خود را از دست خواهد داد. در این شرایط لازم است یادآور خود را تغییر دهید.

تغییر دادن روزمرگی‌ها

یکی از دلایلی که باعث می‌شود ما آگاهی خود را نسبت به محیط اطراف، از دست دهیم این است که مسائل برای ما تبدیل به عادات روزمره و روتین می‌شوند. برای اینکه بتوانید سطح آگاهی خود را بالا نگه‌دارید از این مسئله اجتناب کنید. برای مثال از امروز راه جدیدی را از محل کار تا خانه بپیماید و یا در دکوراسیون منزل خود تغییراتی ایجاد کنید.

سؤالات متداول

چطور می‌توانم در شرایط اضطراب حضور در لحظه خود را حفظ کنم؟

اضطراب به این دلیل ایجاد می‌شود که ذهن شما، به‌جای حال حاضر، بر روی مسائل دیگری تمرکز یافته است. اگرچه این امر بسیار سخت است بااین‌حال سعی کنید ذهن خود را مجدداً سازمان‌دهی کرده و بر لحظه حاضر تمرکز کنید. با استفاده از تکنیک‌های تنفس یا مراقبه، می‌توانید هیجان‌های منفی را کنترل کنید.

هنگامی‌که متوجه می‌شوم ذهنم درگیر مسائل مختلف شده است باید چه کنم؟

استفاده از یادآورها به شما کمک می‌کند تا بیشتر تمرکزتان را بر روی لحظه حال نگه‌دارید. درصورتی‌که متوجه شدید برای مدتی است که ذهنتان از لحظه حال پرت شده است، مجدداً آن را ساماندهی کنید. در این راه می‌توانید از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو نیز کمک دریافت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه موفقیت می توانید از طریق شماره _ با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

منبع : زندگی در لحظه

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

خواباندن کودک

خواباندن کودک یکی از چالش‌های اساسی است که هر خانواده‌ای با آن مواجه می‌شود. در مواردی والدین روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند اما باز هم در خواباندن کودک خود دچار مشکلاتی می‌شوند. معمولاً کودکان برای خوابیدن مقاومت می‌کنند و این مقاومت را به صورت لجبازی، گریه کردن، پرخاشگری و بازیگوشی نشان می‌دهند. نداشتن خواب خوب شبانه می‌تواند بر وضعیت سلامت روان والدین و کودک تاثیر منفی بگذارد. در چنین شرایطی معمولاً اولین واکنش والدین این است که از کوره در می‌روند و کودک را تنبیه می‌کنند. در صورتی که راهکارها و روش‎های مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش صمیمت و ارتباط بین والد و فرزند شود که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : خواباندن کودک

خواب مورد نیاز کودک

هر کودکی زمان خواب خودش را دارد، به عبارتی مقایسه کردن کودکان با یکدیگر عمل درستی نیست چراکه با توجه به شرایط بدنی، میزان خستگی در طول روز و ویژگی‌های ارثی این موضوع متفاوت است. زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید در طول شبانه روز تقریبا 16 تا 20 ساعت می‌خوابد که به مرور این زمان کاهش یافته و کودک الگویی شبیه بزرگسالان پیدا می‌کند. با این حال می‌توان گفت به طور میانگین هر کودک نیاز دارد تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابد تا به بهداشت جسمی و روانی کودک آسیبی وارد نگردد.

برای آشنایی بیشتر درباره میزان خواب کودکان کلیک کنید.

خواباندن کودک | علل بی‌خوابی در کودکان

ترس و اضطراب

یکی از علت‌های رایجی که باعث می‌شود کودکان تمایلی به خوابیدن نداشته باشند ترس و اضطراب است. عواملی مانند ترس از تاریکی یا ترس از تنهایی و حتی ترس از سکوت می‌تواند باعث شود تا کودک برای خوابیدن مقاومت کند. اگر این ترس به مرور زمان درمان نشود ممکن است به یک اضطراب فراگیر در زندگی کودک منجر شود و تمام جنبه‌های زندگی فرد را درگیر کند.

عوارض مصرف داروهای مختلف

خوردن برخی از داروها مانند داروهای محرک برای درمان بیش‌فعالی، کورتیکواستروئیدها و یا داروهای انعقاد خون می‌تواند بر بی‌خوابی کودکان تاثیر بگذارد. لازم است در صورتی که با بی خوابی کودک مواجه شدید موضوع را با متخصص در میان بگذارید تا داروی دیگری جایگزین داروی فعلی شود.

عوامل محیطی

عوامل محیطی مختلف مانند نامناسب بودن فضای اتاق از جمله نور، دما و دکور نامناسب می‌تواند باعث شود که کودک تمایلی برای رفتن به اتاق برای خوابیدن نداشته باشد. همچنین استفاده از دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک قبل از خواب می‌تواند باعث بی‌خوابی کودک شود.

برنامه نامناسب خوابیدن

در برخی موارد علت بی‌خوابی کودکان می‌تواند نداشتن برنامه مناسب برای خوابیدن باشد، بهتر است خوابیدن کودک بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده انجام شود. از آنجایی که خوابیدن یکی از نیازهای اولیه و اساسی کودکان است و کودکان بسیاری از اطلاعات را از طریق مشاهده یاد می‌گیرند، اگر وضعیت خواب والدین هم نامناسب باشد، کودک نیز این وضعیت را یاد می‌گیرد و تمایلی به خوابیدن در زمان مناسب ندارد. برای اطلاع بیشتر درباره نیازهای اولیه و اساسی کودکان کلیک کنید.

اختلال خواب

گاهی ممکن است کودکان به اختلال خواب دچار شده باشد. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی بروز پیدا کند و لازم است که بررسی‌های بیشتر توسط روانشناس صورت گیرد. اختلالات خواب طیف گسترده‌ای دارند که با توجه به نوع آن، درمان متفاوتی برای کودک در نظر گرفته می‌شود.

راهکار‌های خواباندن کودک

سیر کردن کودک

برخی از کودکان در هنگام شب گرسنه شده و از شدت گرسنگی از خواب بیدار می‎شوند. اگر کودکتان چنین شرایطی دارد بهتر است قبل از خواب به او غذا بدهید تا در حین خواب، بیدار نشود. با این حال این وعده غذایی بهتر است سبک باشد زیرا خوردن غذای سنگین قبل از خواب می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

خواباندن کودک | مناسب کردن فضای اتاق

جذاب و مناسب کردن محیط اتاق کودک می‌تواند باعث شود تا فرزندتان برای خوابیدن تمایل داشته باشد. استفاده از نورهای تزئینی مناسب برای خوابیدن یا دمای مناسب اتاق، سکوت و… می‌تواند باعث افزایش علاقه کودک به خوابیدن باشد. با این حال اطمینان حاصل کنید که اسباب‌بازی‌های بزرگ و عروسک‌های مختلف داخل اتاق وجود نداشته باشد زیرا وجود این اسباب‌بازی‌ها می‌تواند در مواردی باعث ترس کودک شود.

انتخاب زمان مناسب برای خوابیدن

انتخاب زمان مناسب و داشتن برنامه منظم برای خوابیدن بسیار اهمیت دارد. خواباندن کودکی که از وقت خوابش گذشته باشد کمی سخت می‌شود. بهتر است یک زمان برای خوابیدن تعیین کنید و همان را رعایت نمایید. همچنین مهم است که خود والدین هم الگوی خواب مناسبی داشته باشند چراکه کودک بسیاری از اعمالش را از طریق مشاهده والدینش یاد می‌گیرد.

خواباندن کودک | قصه‌گویی قبل از خواب

قصه گویی می‌تواند یکی از راه‌های موثر برای خواباندن کودک باشد. برخی کودکان برایشان اهمیتی ندارد که شما چه داستانی تعریف می‌کنید، فقط می‌خواهند که صدای شما را بشوند و آرام شوند. با این حال قصه گویی دارای اهمیتی بیشتر از این مسئله است چراکه در هنگام تعریف قصه می‌توان مسائل زیادی را به طور غیر مستقیم به کودک آموخت. همچنین آواز و لالایی خواندن می‌تواند بر کاهش استرس کودک موثر واقع شود.

کاهش استرس و برطرف کردن ترس کودک

وجود هر گونه استرس و ترس می‌تواند وضعیت خواب کودک را مختل کند چراکه استرس باعث افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. افزایش سطح هورمون کورتیزول منجر به بی خوابی و ناآرامی کودک می‌گردد. در نتیجه آرام کردن کودک و رفع استرس و ترس‌هایش می‌تواند باعث شود تا کودک بهتر بخوابد. اگر در رفع و کاهش استرس و ترس کودکتان دچار مشکل شدید بهتر است از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

عدم مصرف چای و کافئین قبل از خواب

مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف می‌تواند بر وضعیت خوابیدن تاثیر بگذارد. برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه می‌تواند منجر به بی‌خوابی شود. بهتر است چندساعت قبل از خوابیدن مصرف این دسته از نوشیدنی‌ها محدود شود.

خواباندن کودک | نوازش کودک

نوازش کودک و در آغوش گرفتن او می‌تواند باعث آرامش و احساس امنیت و عشق در کودک شود. بهتر است قبل از خواب همیشه کودک خود را نوازش کنید و به او احساس امنیت و عشق دهید. در بلند مدت این کار می‌تواند تاثیرات مطلوبی داشته باشد.

عدم استفاده از وسایل الکترونیک قبل از خواب

استفاده از دستگاه‌ها و لوازم الکترونیک مانند تلویزیون، موبایل، تبلت و یا کامپیوتر می‌تواند بر وضعیت خواب کودکان تاثیر بگذارد. به طوریکه نوری که از این دستگاه‌ها منتشر می‌شود در ترشح هورمون ملاتونین که نقش مهمی در چرخه خواب و بیداری دارد تاثیر می‌گذارد. به طور کلی بهتر است این دستگاه‌ها در اتاق کودک وجود نداشته باشد با این حال اگر این دستگاه‌ها در اتاق کودک وجود دارد بهتر است حداقل 2 ساعت قبل از خواب استفاده از این ابزارها را محدود کنید.

با این حال در صورتی که همه راهکارهای فوق را امتحان کردید اما بازهم در خواباندن کودک با مشکلاتی مواجه شده‌اید بهتر است با بهره بردن از مشاوره کودک بتوانید پی به علت مشکل ببرید و با کمک روانشناس راهکار جدیدی را بسته به شرایط و ویژگی‌های فردی و محیطی کودک اتخاذ نمایید. برای آگاهی بیشتر درباره روند دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول درباره خواباندن کودک

آیا خوابیدن در کنار کودک خوب است؟

در ارتباط با این مسئله بهتر است سن کودک، شرایط و ویژگی‌های روانی و جسمانی کودک در نظر گرفته شود. اما به طور کلی خواباندن کودک بر روی تخت والدین توصیه نمی‌شود. اگر کودکتان عادت دارد که روی تختتان بخوابد بهتر است برای ترک این عادت از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : خواباندن کودک

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

تاثیر دعوای والدین در دوران بارداری نیز وجود دارد، بنابراین باور به اینکه کودک متوجه حرف‌های ما نمی‌شود به طور کل اشتباه هست. چرا که کودک تنش و ناامنی را به طور کامل درک می‌کند. متاسفانه بحث و مشاجره بین پدر و مادردر تعداد زیادی از خانه‌ها مشاهده می‌شود، اما اگر این منازعه به اندازه‌ای شدت بگیرد که جو منزل را متشنج کرده و رفتار و احساسات کودکان را هم تحت تاثیر قرار دهد، در این صورت اثرات پایداری بر شخصیت و رفتارهای کودک در آینده، بالاخص کودکی که در سنین رشد و نمو قرار داشته و می‌بایست که از محیط اطراف خود درس و الگو بگیرد، بر جای بگذارد. چنین دعواهایی کودک را به شخصیتی مشوش، نگران، مضطرب، آزرده و پرخاشگر تبدیل می‌کند و در مواردی آن‌ها را منزوی کند. برای آشنایی بیشتر با آثار پرخاشگری والدین کلیک کنید.

 

منبع : تاثیر دعوای والدین بر فرزندان

مهمترین تاثیر دعوای والدین بر کودکان 

تاثیر دعوای والدین بر کودکان را نباید نادیده گرفت. گاهی والدین نمی‌دانند دعوای آن‌ها چه بلایی بر سر احساسات و رفتار و شخصیت کودک خواهد گذاشت و چه آینده نابهنجاری را برا ی او رقم خواهد زد؛ پس بی محابا به بحث و دعواهای خود ادامه می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین تاثیر دعوای پدر و مادر بر کودکان اشاره کرده‌ایم.

1- کاهش اعتماد به نفس و منزوی شدن

 کودکانی که دائم در محیط‌های پر تنش و فضاهای آکنده از تنفر و ناسزا قرار دارند، رفته رفته به گوشه‌گیری و دوری از جمعیت روی آورده و از اعتماد به نفس کافی برای خود اظهاری و ابراز وجود برخوردار نخواهند بود. از آن جایی که این بچه‌ها روش صحیح محبت و عشق ورزیدن و دوست داشتن و دوست داشته شدن را به عینه ندیده‌اند و فرصتی برای بیان احساسات و حالات درونی خود نداشته‌اند، در نتیجه با گذشت زمان و رشد و پا گذاشتن به سنین نوجوانی و جوانی، درک درستی از مفهوم عشق و دوست داشتن نخواهند داشت و ممکن است به اشتباه دچار لغزش شده و به بیراهه‌های اخلاقی کشانده شوند.

2- تاثیر دعوای والدین بر شخصیت کودک در آینده

تاثیر دعوای والدین بر جنبه‌های مختلف ذهن کودک و درک او از محیط اطراف متغیر بوده و بستگی به سن کودک و میزان درک او از اتفاقات پیرامون و همچنین نحوه برخورد پدر و مادر با مسائل متفاوت خواهد بود.

گاه والدین می‌پندارند که چون کودک سنش پایین است و هنوز به طور کامل رشد و تکامل نیافته؛ بنابراین از این دعواها چیزی متوجه نخواهد شد. در صورتی که بچه با شنیدن جدل‌ها و قرار گرفتن در محیط تنش‌زا، رفتار او هم تحت تاثیر این مجادلات شکل گرفته و او را به فردی نامتعادل، آسیب پذیر، عصبی، خود رای و بی اعتماد تبدیل خواهد کرد. در این زمان والدین باید به مشورت با یک مشاور و راهنما بپردازند تا به ریشه یابی و پیدا کردن علت اصلی این دعواها پرداخته و کارهای لازم جهت جبران اثرات سو اعمال شده بر کودک را انجام دهند و دیگر آن اعمال را انجام ندهند.

3- کمرنگ شدن اعتماد به والدین

کودک وقتی در محیطی قرار می‌گیرد که در آن دو نفر از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین افراد زندگی خود را در حال جنگ و نزاع با یکدیگر می‌یابد، در ذهن خودشروع به مسئله سازی و تحلیل کرده و سرانجام یکی از والدین را به عنوان مسئول ایجاد این آشفتگی و ناآرامی‌ها برمی‌گزیند. در چنین حالتی، کودک به آن والدی که او را مقصر شناخته بی اعتماد شده و سعی می‌کند از او دوری کند و بیشتر طرفدار و حامی والد دیگر خود باشد. این جدایی افتادن بین کودک و والد باعث بی‌اعتمادی کودک نسبت به او و سرپیچی کردن از دستورات او می‌شود که اگر ادامه یابد می‌تواند به رفتار مشابهی از طرف کودک در سنین بزرگسالی هم بیانجامد.

4- اختلالات جسمی و فکری

کودکی که مدام در معرض تنش و استرس قرار داشته باشد، مشکلاتی در سیستم‌های داخلی بدن او ایجاد می‌شود که منجر به بی خوابی، سردرد، درد شکم، دلپیچه، معده درد و بی اشتهایی او می‌شود. وجود استرس و تنیدگی در بدن افراد می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و ضعیف کند. در نتیجه این کودکان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار، آلرژیک و حساسیتی، عفونت‌های مختلف و … خواهند بود.

5- الگوبرداری‌های نا به جا

پدر و مادر هر کس به عنوان اولین و بهترین الگوهای دوران کودکی هستند و ما بسیاری از رفتارهای تکاملی و تطابقی خود در دوران کودکی را از آن‌ها فرا گرفته‌ایم. چنانچه الگوی کودکان حاضر در خانواده‌هایی با جو پر تنش و ستیز والدین‌شان باشند، آنان هم سعی می‌کنند رفتارهای مشابهی، همچون پرخاشگری و کینه توزی را فرا گرفته و در زندگی خود پیاده کنند که امری کاملا اشتباه و روش تربیتی غیراستاندارد و زیانباری برای پرورش کودک در خانواده می‌باشد. این کودکان در آینده اگر به مشکلی بر بخورند به جای تفکر و یافتن راه حلی برای از میان بردن آن مشکل، با پرخاشگری تمام از وضع موجود شکایت داشته و در عین حال حرکتی برای بهبود اوضاع خود هم انجام نخواهد داد.

6- بروز احساس گناه در کودک

از آن جا که کودک هنوز در حال رشد و تکامل بوده و به رابطه علت و معلولی بین پدیده‌ها آگاهی ندارد، ممکن است حین دعوا خود را مقصر آن بحث دانسته و احساس گناهی معصومانه وجودش را فرا بگیرد. در این حالت هم کودک گوشه گیر می‌شود و کمتر در جمع خانواده حاضر خواهد شد که مبادا دعوای دیگری را سبب شود و همین انزوا خود زمینه ساز مشکلات اخلاقی و رفتاری بعدی در کودک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: والدین سمی

راهکارهای مقابله با دعوای والدین

  • احترام متقابل زوجین به یکدیگر در مقابل فرزندان
  • دقت در استفاده از کلام و به کارگیری لحن مناسب
  • حفظ حریم‌ها و ندادن اجازه سواستفاده به کودکان
  • صحبت با کودک در مورد اختلافات و بحث‌های پیش آمده
  • هرگز کودک را واسطه‌ای برای آشتی قرار ندهید
  • در حین بحث کودکان‌تان را وارد آن نکنید.
  • اگر دعوا با حضور کودک شروع شده، سعی کنید با حضور او هم آن را به پایان ببرید
  • بیان احساسات بر روی کاغذ
  • نشان دادن عشق و علاقه به همسر در موقعیت‌های مختلف و حتی هنگام بحث
  • حتما از جلسات مشاوره برای اصلاح رفتارهای خود و همسر خود استفاده کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

توجه نمایید دعواهای مداوم نه تنها بر کیفیت زندگی شما و بروز انواع اختلالات روانی در شما تاثیرگذار است؛ بلکه تاثیر بسیار مخربی بر کودکان‌تان خواهد گذاشت و زندگی حال و آینده او را تحت الشعاع قرار می‌دهد. می توانید برای حل این اختلافات با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید و حتی کودک‌تان را نیز تحت نظر یک روانشناس متخصص در زمینه کودکان قرار دهید تا تاثیرات حاصل از دعواهای شما را به حداقل ممکن برساند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

استرس حاصل از دعوای والدین چه تاثیراتی بر کودکان می گذارد؟

کودکی که مدام در معرض تنش و استرس و دعوای والدین  قرار داشته باشد، مشکلاتی در سیستم های داخلی بدن او ایجاد می‌شوند که منجر به بی خوابی، سردرد، درد شکم، دل پیچه، معده درد و بی‌اشتهایی او شود. وجود استرس و تنیدگی در بدن آن‌ها می‌تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و تضعیف کند.

اگر کودکی احساس گناه داشته باشد، چه نشانه هایی در او دیده می شود؟

در این حالت کودک گوشه گیر می‌شود و کمتر در جمع خانواده حاضر خواهد شد. همین انزوا خود می‌تواند زمینه ساز مشکلات اخلاقی و رفتاری بعدی در کودک باشد.

 

 

 

منبع : تاثیر دعوای والدین بر فرزندان

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

تربیت فرزندان بعد از طلاق یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هر زوج قبل از تصمیم به طلاق باید به این مسئله فکر کنند. زمانی که به هر دلیلی از همسر خود جدا می‌شوید باید سعی کنید که با وجود تمام مشکلات، فرزندتان را برای یک زندگی بهتر آماده سازید. در این شرایط تمام کارها و افکار احساسی خودتان را کنار بگذارید چراکه فرزندان بعد از جدایی والدین در معرض خطر قرار می‌گیرند. با آگاهی از روش‌های صحیح تربیت فرزندان بعد از طلاق و کمک گرفتن از یک متخصص، می‌توانید فرزند خود را برای یک زندگی بهتر پرورش دهید.

 

 

منبع : تربیت فرزندان طلاق

نحوه تربیت فرزندان بعد از طلاق

تربیت فرزندان بعد طلاق اصولی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1. ارتباط فرزند با هردو والد

ارتباط فرزند با هردو والدارتباط فرزند با هردو والد

مهم‌ترین مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که وقتی افراد در چنین موقعیتی قرار می‌گیرند، نباید رابطه فرزند خود را با والد دیگر منع کنند و از فرزند خود به عنوان ابزاری برای سلطه یا دستیابی به اطلاعات زندگی همسر سابق خود استفاده نمایند. همسر سابقتان را از تغییرات جدید زندگیتان مطلع کنید قبل از اینکه این تغییرات را از طرف فرزندتان بشنود. پس هرگز از فرزندتان به عنوان خبرچین استفاده نکنید.

2. به وجود نیاوردن احساس گناه

به وجود نیاوردن احساس گناهبه وجود نیاوردن احساس گناه

هنگام بحث و دعوا فرزند خود را مجبور نکنید تا از یک والد طرفداری کند و در مناسبت‌هایی مثل تولد یا برنامه‌های مدرسه باهم شرکت کنید. طوری رفتار نکنید که فرزندتان خودش را مسئول و عامل اصلی این اتفاق بداند و به عبارتی در او احساس گناه به وجود نیاورید.

3. تربیت فرزندان بعد از طلاق | حفظ احترام 

تربیت فرزندان بعد از طلاق | حفظ احترام تربیت فرزندان بعد از طلاق | حفظ احترام 

با همسر سابق خود به این توافق برسید که در برابر فرزندتان یکدیگر را بی‌ارزش نکنید. فرزندتان را از سخن گفتن غیر‌محترمانه در مورد والد دیگر بازدارید. تحقیر والدین در برابر فرزندان به شخصیت آنان ضربه می‌زند.

4. ایجاد محدودیت‌های عادی

ایجاد محدودیت‌های عادیایجاد محدودیت‌های عادی

با محدودیت‌ها و قراردادهای رفتاری برای تربیت فرزندتان توافق کنید تا صرف ‌نظر از اینکه او وقتش را با کدام والد می‌گذراند، قراردادهایی چون خوابیدن، دیدن تلویزیون، استفاده از رایانه، روابط اجتماعی و سایر رفتارها تداوم داشته باشند.

5. مشارکت والدین در امور فرزندان

مشارکت والدین در امور فرزندان

با همسر خود توافق کنید که چگونه می‌توانید بهترین تصمیم‌گیری در مورد کارهایی مثل دیدار، تعطیلات یا از این قبیل کارها را عاقلانه و بدون خودخواهی اجرا کنید. اگر در مدرسه مشکلی با دوستان خود دارند یا حتی اگر دستاورد عالی داشته‌اند پدر و مادر هر دو باید به امور فرزند رسیدگی کنند. نتیجه‌گیری فوری یا محکوم کردن یکدیگر در مورد چیزی که پیش آمده اشتباه است و به جای آن باید با یکدیگر گفتگو کنند. هر دو نفر باید از تمام اتفاقات مثبت و منفی که برای فرزند پیش می‌آید آگاه باشند.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک 

تربیت فرزندان بعد از طلاق | احساس خشونت و نارضایتی در کودکان      

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای کودکان بعد از طلاق پیش می‌آید احساس خشونت و نارضایتی در کودکان است. بسیاری از کودکان طلاق می‌گویند که از شکایت و ناله کردن والدین خود خسته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. این را بدانید که اگر رابطه شما منجر به شکست شده مقصرش فرزندتان نیست. شما او را به این دنیا آورده‌اید پس این وظیفه شماست که همه جانبه مراقب کارها و رفتارهایتان باشید تا او آسیب نبیند. مطمئن باشید اگر امروز شما کار درست را انجام دهید فرزندتان آینده خوبی خواهد داشت و شما را به خاطر کار امروزتان تحسین خواهد کرد.                                                                  

عوارض کمبود محبت در کودک بعد از طلاق

کودکانی که بعد از طلاق، شکست و طرد شدن را تجربه می‌کنند و مورد بی توجهی و بی‌حمایتی والدین خود قرار می‌گیرند، در آینده از لحاظ روحی و روانی متعادل نیستند و در مدیریت بحران‌های زندگی و رفتار‌های اجتماعی دچار مشکل می‌شوند. همچنین اکثر آنان اعتماد خود را به دیگران از دست می‌دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده، روانشناسان معتقدند ضربه‌های عاطفی در رشد و شخصیت کودک اختلال ایجاد می‌کند و این تجربه‌های سخت و غیر قابل تحمل در دوران کودکی اثرات جبران ناپذیری در بزرگسالی برای فرد به دنبال خواهد داشت. به منظور تربیت فرزندان بعد از طلاق و پیشگیری از اینگونه مشکلات ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید. 

 

بهترین روش رفتار با کودک بعد از طلاق چیست؟                    

معمولا کودکان طلاق عصبانی و گوشه‌گیر می‌شوند و نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. این شرایط برای کسانی که درگیر طلاق شده‌اند بسیار سخت است. بهترین کار این است که به دنبال راهکارهایی باشید تا کودک با این شرایط کنار بیاید و به زندگی عادی خود ادامه دهد. می‌توانید درباره احساس خود با او صحبت کنید تا شاید او هم درباره احساساتش به شما بگوید. جوی صمیمانه ایجاد کنید تا فرزندتان صادقانه احساساتش را بازگو کند؛ اینگونه شما متوجه نگرانی‌هایش می‌شوید و می‌توانید راهکارهای بهتری را برای بهتر شدن وضعیتش انجام دهید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که شما از همسرتان جدا شده‌اید، نه فرزندتان. این موضوع به این معنا نیست که شما را دوست ندارد اما طبیعی است که دلش برای پدر یا مادرش تنگ شود. به  فرزند خود اجازه بدهید از زمانی که با پدر یا مادرش می‌گذراند لذت ببرد. رفتار مثبتی را جلوی او از خود نشان دهید تا بداند که چقدر دوستش دارید.اگر به هر دلیلی در مدیریت رفتار با فرزند خود مشکلاتی را تجربه می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در اولین گام به یک روانشناس متخصص در این زمینه مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تربیت فرزندان بعد از طلاق ، می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چه چیزهایی را بعد از طلاق نباید به کودک گفت؟

برای تربیت فرزندان بعد از طلاق لازم نیست تمام جزییات جدایی‌تان را به کودک توضیح دهید. فقط اطلاعاتی را با او درمیان بگذارید که درک می‌کند. اجازه دهید با همسر سابقتان تلفنی یا اینترنتی در تماس باشد تا احساس بهتری پیدا کند. برای تربیت صحیح و نحوه برخورد با فرزندان بعد از طلاق، ضروری است که از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559.

 

 

 

منبع : تربیت فرزندان طلاق

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

یکی از اقداماتی که زن و شوهر هنگام جدایی موظف‌اند انجام دهند، کاهش استرس طلاق در کودکان شان است. کودکان درک متفاوتی از دنیا و اتفاقات اطراف‌شان دارند، برداشت شما از حوادث تفاوت زیادی با درک فرزندتان دارد. بنابراین اگر می‌خواهید فرزندان‌تان آسیب کمتری از طلاق شما ببینید، باید اقداماتی انجام دهید، از آنجا که استرس یکی از مضرترین هیجاناتی است که به کودک دست می‌دهد، متخصصان تاکید زیادی به کاهش و ازبین بردن استرس ناشی از طلاق در کودکان دارند. با این حال باید به دیگر جنبه‌های حسی و ادراکی فرزندتان توجه داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در این زمینه مشاوره طلاق می‌توانید بگیرید.

 

منبع : کاهش استرس طلاق

 

استرس طلاق چرا در کودکان ایجاد می‌شود؟

نکته ای که باید هر یک از والدی به آن توجه کند آن است که خواسته یا ناخواسته طلاق تغییراتی را در زندگی فرزندتان ایجاد خواهد کرد. نحوه تصمیم‌گیری والدین به طلاق، نحوه در جریان قرار دادن کودک و نوع معنا کردن این موضوع برای کودک به روی اتفاقات بعدی که ممکن است بیافتد تاثیر می‌گذارد.

راهکارهای مفید برای کاهش استرس کودکان

هر موقعیت به خصوصی، منجر به بروز ویژگی‌هایی در آدم می‌شود. کودکان که والدین‌شان طلاق می‌گیرند، خیلی اوقات شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند، زوجی که تصمیم به جدایی گرفتن خوب است با کسب اطلاع از شرایط دیگر خانواده های مشابه آینده‌‌ای بهتر را برای خود و فرزندانشان ترسیم نمایند. پیشنهاد می‌شوند مقاله فرزندان طلاق را مطالعه نمایید و در ادامه از راهکارهایی که برای کاهش استرس طلاق در کودکان آورده‌ایم، استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید : خصوصیات بچه های طلاق

1- کنترل زندگی تان را در دست داشته باشید

در شرایط طلاق هر یک از دو طرف طلاق حالات روحی نامناسبی را تجربه می‌کنند. کودک نظاره گر جزء به جزء این رفتارها است و به روی نحوه نگرش او و میزان استرس‌اش تاثیر می‌گذارد. سعی کنید پیش مشاور بروید. از گروه‌های حمایتی کمک بگیرید. سعی کنید با هر راهی که می‌توانید جلوی آسیب و تنش درونی خود را کم کنید. می‌توانید برای کمتر شدن استرس طلاق در وجود خودتان ورزش کنید. در هر صورت هر راهی که پیش می‌گیرید باید دقت داشته باشید که از خودتان مراقبت کنید. هر قدر بیشتر از حال خودتان مراقبت کنید، مراقبت بهتری از فرزند خود به عمل خواهید آورد.

2- برای کاهش تاثیر استرس طلاق از فرزندان ، مشاوره کمک بگیرید

تحقیقات درباره اینکه هر کودک در برابر طلاق چه برخوردی از خود نشان می‌دهد نتایج مختلفی نشان می‌دهد. نمی‌توان گفت همه کودکان واکنش یکسانی به طلاق دارند.

حتما باید توجه داشته باشید که طلاق از نظر روحی فرزند شما را تحت فشار قرار می‌دهد. سعی کنید برای سبک‌تر شدن فشار و کمتر شدن آسیب به فرزند خود از متخصصان کمک بگیرید. در زمینه تاثیرات طلاق به روی فرزندتان و راه‌های کاهش آن مطالعه کنید تا بتوانید شرایط بهتری را برای فرزند خود فراهم کنید.

3- فرزندتان را در معرض توجه قرار دهید

تلاش کنید در برابر فرزندتان از هر گونه مشاجره‌ای پرهیز کنید. حتی اگر این یک قول یک طرفه باشد، به خودتان قول دهید که در مقابل او از همسر سابق‌تان بدگویی نکنید. هر چقدر مشاجره، زد و خورد و بدگویی در نزد فرزند کمتر باشد، او نسبت به طلاق واکنش بهتری نشان خواهد داد. نکته‌ای که باید زن و مرد طلاق گرفته به آن توجه کنند این است که هرگز از فرزندشان برای خبرکشی و انتقال گله و شکایت به همسر قبلی‌شان استفاده نکنند.

4- در یک زمان و مکان مناسب با فرزندتان درباره طلاق صحبت کنید

به محض اینکه تصمیم گرفتید از همسر خود جدا شوید، این تصمیم را با فرزندان خود به اشتراک بگذارید. باید تصمیم به طلاق را قبل از هر کس شما به او بگویید و او را از تغییراتی که قرار است رخ بدهد آگاه کنید. بهتر است در مکان و زمان مناسب، با حضور هر دو والدین و هنگامی که همه فرزندان با یکدیگر حضور دارند برای آن‌ها موضوع را بازگو کنید.

5- نگرانی های فرزندتان از طلاق والدینش را پیش بینی کنید

کمی وقت بگذارید و نگرانی‌های احتمالی کودک‌تان از طلاق مادر و پدرش را پیش بینی کنید. این نگرانی‌ها هر چقدر هم که جزئی باشند مهم هستند. علت مهم بودن آن این است که شما هنگام مطرح کردن جریان طلاق با فرزندتان باید جوابی برای نگرانی‌های او داشته باشید. در این صورت می‌توانید از ناراحتی های کودکتان بکاهید. از جمله نگرانی‌هایی که ممکن است این کودکان داشته باشند عبارتند از:

نامشخص بودن محل زندگی

یکی از دغدغه‌های اصلی که همه کودکان طلاق دارند این است که از این به بعد با چه کسی و در کجا زندگی خواهند کرد؟ آیا قرار است دو خانه داشته باشم؟ باید طرف کدام یک را بگیرم؟ آیا باید به دادگاه بیایم؟ آیا می‌توانم از این به بعد مادرم را اندازه کافی ببینم؟ آیا می توانم بعد از طلاق با پدرم اندازه کافی حرف بزنم؟ این دست سوالات نمونه نگرانی‌های کودکان طلاق هستند که بهتر است خودتان به آن‌ها پاسخ دهید.

احتمال جدایی از خواهرها و برادرها

اینکه خواهر و برادرها چه کسی  را برای زندگی کردن انتخاب می‌کنند استرس دیگری است که به کودک یا نوجوان تان دست می‌دهد. گاه پس از جدایی فرزندان نیز تصمیمات متفاوتی می‌گیرند و ممکن است بنابه دلایلی (امکانات یکی از طرفین، وابستگی به والد دیگر و…) پیش پدر یا مادر بمانند. دوری از یکی از والدین و خواهر و برادر شرایط را دشوارتر خواهد کرد.

نگران این هستند که اگر والدین ازدواج مجدد داشته باشند باید با خواهر و برادر ناتنی خود یکجا زندگی کنند؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تعطیلات

کودکان طلاق نمی دانند تعطیلات خود را قرار است به چه صورت بگذرانند. آیا در جشن‌ها مثلا جشن تولدم دوباره همه کنار هم خواهیم بود؟ باید هنگام تعطیلات به خانه چه کسی بروم؟ یا در شب سال نو عید دیدنی چطور خواهد بود؟

احتمال ازدواج مجدد پدر و مادر

نگرانی دیگری که معمولا در کودکان بالغ تر پیش می‌آید، احتمال ازدواج مجدد پدر و مادرشان هست. ممکن است از شما درباره میل به ازدواج با کس دیگری سوال بپرسند و نگران آمدن خواهر و برادرهای نانتی باشند، قبل از اینکه به سوالات فرزندتان در این باره پاسخ بدهید، بهتر است با خودتان صادق باشید و به این موارد فکر کرده باشید. هرگز برای آرام کردن او در مورد این مسائل دروغ نگویید، باید همیشه تلاش کنید تا حقیقت را در بهترین زمان و مکان به آن‌ها بگویید.

6- از حضور پدربزرگ و مادربزرگ برای کاهش استرس طلاق کودکان خود استفاده کنید

تحقیقاتی که طی 25 سال اخیر انجام شده نشان داده که دلگرمی‌ها و حمایت‌های پدربزرگ و مادربزرگ در سازگاری کودک با شرایط جدید تاثیر بالایی داشته است و این ارتباط تاثیرات منفی ناشی از طلاق را به طور چشمگیری کمتر می‌کند. بهتر است به پدربزرگ و مادربزرگ کودک بگویید چه اتفاقی قرار است بیافتد. به آن‌ها بگویید که برای روحیه فرزندتان به کمک آن‌ها نیاز دارید.

خدمات مرکز مشاوره ذهن نو در برابر استرس ناشی از طلاق کودکان

دریافت خدمات مشاوره از متخصصان خانواده لازمه تمامی اعضای خانواده‌هایی است که در آن‌ها طلاق رخ داده، خیلی اوقات شرایطی پیش می‌آید که مهارت‌های فردی شما به حل آن‌ها کمک می‌کند. مشاوران به شما کمک می‌کنند تا آمادگی بیشتری در برابر شرایط غیرمترقبه داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

منبع : کاهش استرس طلاق

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

زندگی و برخورد با مرد دروغگو برای هر خانمی سختی‌های زیادی به همراه دارد. وقتی چند بار متوجه دروغ همسر یا نامزدتان بشوید، مسلما اعتماد کردن برای‌تان سخت شده و در موقعیت های مختلف دچار شک خواهید شد. خیلی اوقات احساس ناامنی ناشی از دروغگویی مردان باعث بروز تنش می‌شود. شاید بارها به طرف مقابل‌تان گفته‌اید که نیازی به دروغگویی نیست، اما باز هم دیر یا زود متوجه دروغی دیگر می‌شوید و هر بار احساس بدتری نسبت به ساده لوحی خودتان خواهید داشت. در حالی که شما تنها تلاش داشتید با اعتماد کردن زندگی بهتری برای خودتون بسازید. در ادامه راهکارهای مناسبی برای برخورد با این دست مردان ارائه کرده‌ایم. در صورتی که دروغگویی مردان باعث مشکلات مختلفی در زندگی‌تان شده، حتما مشاوره خانواده دریافت نمایید.

 

 

منبع : مرد دروغگو و نحوه برخورد با آن

مرد های دروغگو | دلایل دروغ‌گویی مردان

دروغگویی در مردان می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که از تلاش برای راضی نگه‌داشتن همسر تا سرپوش گذاشتن روی خیانت‌ها ادامه دارد. اولین قدم برای اینکه بتوانید با دروغ‌گویی همسرتان مبارزه کنید این است که علت این رفتار را کشف کنید. به همین خاطر در ادامه بعضی از مهم‌ترین دلایلی که مرد ها دروغگو می‌شوند را باهم بررسی می‌کنیم.

1- نگران نشدن همسر

یکی از مهم‌ترین دلایل دروغ و پنهان‌کاری در مردان این است که می‌خواهند از ناراحتی همسرشان جلوگیری کنند. بسیاری از خانم‌ها اگر بشنوند که مشکلی در زندگی پیش آمده به‌شدت نگران می‌شوند. به همین خاطر مردان همیشه به آن‌ها می‌گویند که همه‌چیز مرتب است. درواقع در این شرایط آن‌ها برای اینکه همسرشان در آرامش باقی بماند دست به دروغ‌گویی می‌زنند.

این یکی از همان شرایطی است که گفتیم زنان باعث دروغ‌گویی در مردان می‌شوند؛ این دست از خانم‌ها در برابر مشکلات کم‌طاقت و استرسی بوده و به جای کمک به همسرشان شرایط را برای حل مساله سخت‌تر می‌کنند. پس مردان در برابر این خانم‌ها تصمیم به پنهان کاری می‌گیرند، چرا که با گفتن حقیقت باید بخشی از انرژی خود را صرف آرام کردن همسرشان بکنند.

2- پنهان ماندن بخش‌هایی از زندگی مرد دروغگو

همه ما در زندگی رازهایی داریم که دلمان می‌خواهد برای همیشه پیش خودمان باقی بمانند. گاهی برای پنهان کردن این رازها از همسرمان مجبور می‌شویم به او دروغ بگوییم. برای مثال ممکن است همسر شما بخش‌هایی از گذشته خود را از شما پنهان کند. این مشکل ممکن است برای همه ما پیش بیاید. ترس از قضاوت شدن در این شرایط باعث می‌شود ترجیح بدهیم همه‌چیز را پیش خودمان نگه ‌داریم.

3- نگه‌داشتن حرمت اطرافیان

تابه‌حال برای‌تان پیش‌آمده که همسرتان برای نگه داشتن آبروی دیگران به شما دروغ بگوید؟ یکی از رایج‌ترین دلایل دروغ‌گویی مردان این است که آن‌ها می‌خواهند حرمت اطرافیان خود را نگه دارند. برای مثال مردی که به خانواده‌اش کمک مالی می‌کند و این را از همسرش پنهان می‌کند درواقع در تلاش است تا غرور خانواده خود را حفظ کند.

4- ترس از برخورد خانم، در مرد دروغگو

گاهی اوقات دلیل دروغ‌گویی مردان این است که از واکنش همسرشان نگران می‌شوند. برای مثال ممکن است همسر شما برای تفریح با دوستانش بیرون برود؛ اما به این خاطر که احساس می‌کند شما از این موضوع ناراحت می‌شوید به شما می‌گوید سرکار است یا مشکلی برایش پیش آمده است.

 

بیشتر بخوانید : اختلافات خانوادگی

 

5- بهتر نشان دادن خود

گاهی مرد های دروغگو از اینکه خود واقعی‌شان را به شما نشان بدهند ناراحت می‌شوند. به همین خاطر برای بهتر نشان دادن خود دست به دروغ‌گویی می‌زند. در این شرایط مردان بیشتر راجع به وضعیت مالی، موقعیت کاری یا مسائل این‌چنینی دروغ می‌گویند. درواقع آن‌ها برای اینکه می‌خواهند موردپذیرش شما قرار بگیرند سعی می‌کنند تا خودشان را بهتر ازآنچه هستند نشان بدهند.

6- ویژگی اخلاقی مرد دروغگو

دروغگویی برای بعضی از مردان تبدیل به یک ویژگی اخلاقی می‌شود. آن‌ها احساس می‌کنند هر زمان در شرایطی قرار گرفته‌اند که نمی‌توانند با آن کنار بیایند، پس اجازه دارند دروغ بگویند و شرایط را به نفع خود تغییر دهند. درواقع ازنظر این افراد دروغ گفتن کار بدی نیست و آن‌ها هر وقت دلشان بخواهد و راجع به هر چیز که دوست دارند به دیگران دروغ می‌گویند.

7- پنهان‌کاری

گاهی اوقات هم دروغگویی مردان به این خاطر است که واقعاً کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه آن‌هاست. دروغ به دلیل خیانت، اعتیاد یا بسیاری از مسائل دیگر نیز ممکن است اتفاق بیفتد. در این شرایط شما در کنار دروغ‌گویی رفتارهای مشکوک دیگری هم از همسر خود خواهید دید. مرد دروغگو برای آنکه اشتباهش فاش نشود تلاش زیادی خواهد کرد و معمولا با رو شدن حقیقت تلاش در انکار و یا توجیه رفتارش دارد. برای آشنایی با نشانه های پنهان کاری همسر کلیک کنید.

برخورد با مرد دروغگو | کنار آمدن با دروغ‌گویی همسرم

دلایل دروغ‌گویی را از بین ببرید

اولین بار که متوجه می‌شوید همسرتان به شما دروغ گفته قطعاً بسیار ناراحت خواهید شد. بسیاری از خانم‌ها در این شرایط دروغ همسرشان را به روی او می‌آورند و این می‌تواند دلیلی برای دعوا و مشکلات دیگر در زندگی شما باشد.

بهترین راهکار این است که ابتدا مدتی به دلایل دروغ‌گویی همسرتان فکر کنید. در بسیاری از مواقع ترس از قضاوت و برخورد شما است که باعث شده همسرتان دروغ بگوید. اگر احساس می‌کنید این شرایط در دروغ‌گویی همسرتان هم نقش داشته بهتر است سعی کنید رفتار خود را تغییر بدهید. مهم‌ترین راهکار برای از بین بردن دروغ‌گویی در مردان این است که همسرتان احساس کند شما او را دوست دارید و هر اتفاقی هم که بیافتد پشت او را خالی نمی‌کنید.

صادقانه رفتار کنید

ما بیشتر از آنکه از صحبت‌های هم یاد بگیریم با رفتارمان به دیگران آموزش می‌دهیم که چطور با ما برخورد کنند. اگر می‌خواهید دروغگویی را در همسرتان از بین ببرید یکی از مهم‌ترین راهکارهای آن این است که خودتان هم برخوردی صادقانه داشته باشید. صداقت شما باعث می‌شود فضای رابطه به شکلی باشد که همسرتان هم نخواهد به شما دروغ بگوید.

با همسرتان صحبت کنید

اگر مرد دروغگو رفتارش را تکرار می‌کند یا احساس می‌کنید دلیلی برای دروغ‌های او پیدا نمی‌کنید بهتر است راجع به این موضوع باهم صحبت کنید. احساسات و ناراحتی‌های خود را برای همسرتان بیان کنید و سپس از او بخواهید دلایل خودش را برای این کار توضیح بدهد. سپس تلاش کنید باهم راهکاری برای این شرایط پیدا کنید. در صورتی که این شرایط باعث اختلافات شدیدی می‌شود، حتما مقاله پیشگیری از دعوای زن و شوهر را مطالعه نمایید.

از مشاور کمک بگیرید

گاه دروغی که همسرمان به ما گفته بسیار سنگین است. در این شرایط هر کاری می‌کنید نمی‌توانید با واقعیت کنار بیایید یا همسرتان را ببخشید. اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید مشکلی که پیش آمده را حل کنید بهتر است از مشاور کمک بگیرید. یک مشاور خانواده آگاه و متخصص به‌خوبی می‌تواند به شما کمک کند که شرایط را بررسی کنید و برای آن تصمیم بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دروغگویی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین دلیل دروغ‌گویی مردان چیست؟

ترس از قضاوت شدن، تلاش برای ناراحت نکردن همسر و همین‌طور حفظ حرمت دیگران از دلایل دروغ‌گویی در مردان است.

چطور با دروغ‌های همسرم برخورد کنم؟

با خودتان به این موضوع فکر کنید که شما چه نقشی در دروغ‌گویی همسرتان دارید؟ اگر واقعاً احساس می‌کنید این شرایط ارتباطی به شما ندارد بهتر است راجع به آن با همسرتان صحبت کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

منبع : مرد دروغگو و نحوه برخورد با آن

 

  • ذهن نو