مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

حمله صرع یکی از بیماری های عصبی مزمن محسوب می‌شود که بر زندگی شخصی و حرفه ای افراد تاثیر دارد. در این بیماری بلند مدت که نشانه اصلی آن تشنج است فرد علائم زیادی را تجربه می‌کند. برای شکل گیری این بیماری دلایل زیادی وجود دارد اما به طور کلی زمان شروع این حملات مشخص نیست و به عوامل زیادی بستگی دارد. برای این بیماری درمان مشخصی در نظر گرفته نمی‌شود اما می‌توان این حملات و همچنین نشانه ها را تا حد زیادی کنترل کرد. این اختلال هم میان کودکان و میان بزرگسالان وجود دارد. اما فراموش نکنید که یک بیماری روانی یا اختلال فکری نیست و لزوما هر فردی که دچار تشنج می‌شود نیز صرع ندارد. تشنج اصلی ترین نشانه صرع بوده اما شدت تشنج و همچنین دیگر علائم در افراد متفاوت بوده و بستگی به نوع صرع دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه حمله صرع می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: حمله صرع | علائم بیماری صرع خفیف

حمله صرع

نوع خفیف حمله صرع شاید به ندرت قابل شناسایی باشد و یا به ندرت بروز کند. اما به طور کلی مدت زمان حملات غیرقابل پیش بینی هستند. در طول این حملات، احتمال دارد که فرد به خود و دیگران آسیب هایی وارد کند. همچنین برای برخی شروع دوره تشنج با بروز نشانه های مشخصی همراه است که فرد و یا اطرافیان را مطلع می‌کند.

صرع بیماری شایعی نبوده و همچنین مصری نیست. اما زمینه های خانوادگی و ژنیتکی در شکل گیری آن بسیار نقش دارند. از طرفی زمان بروز اولین علائم نیز مشخص نیست به همین دلیل افراد باید نسبت به نشانه ها حساس بوده و به موقع فرایند درمان را آغاز کنند. 

نشانه های حمله صرع

قبل از شروع حمله صرع و همچنین در حالت خفیف صرع نشانه هایی در فرد بروز می‌کند که فرد متوجه عود بیماری اش می‌شود. همچنین برخی از افرادی که مبتلا به صرع هستند؛ با توجه به عوارض جانبی داروهایی که مصرف می‌کنند و همچنین بیماری های دیگر، علائمی در ظاهر و رفتارهای آنان نیز ظاهر می‌شود. برخی از نشانه های این حملات شامل موارد زیر می‌شود.

بروز تغییراتی که در حواس پنجگانه (برای مثال قبل بروز تشنج افراد بوی خاصی را احساس می‌کنند.)

سرگیجه

بی حسی و گزگز شدن اندامها

بی هوشی کامل

بروز حرکات تکراری

عدم پاسخ به محرک های خارجی

انواع حمله صرع

انواع حمله صرح از لحاظ تحریک مغز به دو نوع کانونی و عمومی تقسیم می‌شود. در صرح کانونی تنها یک قسمت مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما در صرع عمومی کل سلول های عصبی مغز به طور ناگهانی شروع به فعالیت کرده و سپس انرژی الکتریکی خود را تخلیه می‌کنند. به همین دلیل فرد دچار بی هوشی می‌شود. در این قسمت به توضیح انواع مختلف صرع عمومی و کانونی می‌پردازیم.

📌عمومی

تشنج هایی که کل مغز را درگیر می‌کنند؛ تشنج عمومی نامیده می‌شوند. شش نوع تشنج عمومی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند.

غیبت

در تشنج عمومی غیبت که بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد؛ افراد برای 5 تا 10 ثانیه به نقطه ای خیره شده و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. این نوع صرع به صورت خوشه ای است و احتمالا چند بار در روز اتفاق می‌افتد.

تونیک

در تشنج تونیک عضلات افراد به یک باره منقبض شده و حتی بر هوشیاری آنان نیز موثر است. در چنین حالتی عضلات بازوها و پاها سفت می‌شود و احتمال افتادن فرد نیرز وجود دارد.

آتونیک

در تشنج آتونیک یا قطره ای فرد کنترل عضلات خود را به صورت ناگهانی از دست می‌دهد. از آنجایی که در این نوص صرع پاهای فرد بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ احتمال به زمین افتادن فرد در هر شرایطی وجود دارد.

کلونیک

در تشنج عمومی کلونیک شاهد تکرار حرکات گردن، صورت و بازوها هستیم.

میوکلونیک

این نوع به صورت ناگهانی ظاهر شده و معمولا قسمت بالایی بدن را درگیر می‌کند. این تکان ها بیشتر در بازوها و پاها مشاهده می‌شوند.

تونیک کلونیک

تشنج تونیک کلونیک تقریبا شدیدترین نوع حملات صرع است که در آن فرد علاوه بر اینکه هوشیاری خود را از دست می‌دهد؛ دچار لرزش و انقباض عضلات و سفت شدن بدن نیز می‌شود. در این شرایط برخی افراد زبان خود را نیز گاز گرفته و یا بی اختیاری ادرار پیدا می‌کنند.

 📌کانونی

حمله صرع کانونی نیز شدت های مختلفی دارد که با توجه به ناحیه ای که در مغز درگیر می‌شود؛ علائم نیز بروز می‌کنند. معمولا حملات کانونی باعث بروز حالتی مانند رویا، سرخوشی و… است. این نوع نیز می‌تواند هوشیاری افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل افراد باید در مورد آن با پزشک مشورت کرده و از بروز آسیب به بخش های دیگر جلوگیری کنند. 

علت شکل گیری صرع

بیماری حمله صرع به دلایل زیادی در افراد ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد نمی‌توان علت دقیق این بیماری را تشخیص داد؛ اما به طور کلی برای تشخیص آن باید به عوامل زیر توجه کرد.

ژنتیک: اگر افراد خانواده به صرع مبتلا باشند؛ احتمال بروز آن در افراد دیگر خانواده نیز بیشتر می‌شود. اما بر اساس پژوهش های انجام شده وجود برخی از ژن ها بیشتر افراد را مستعد بروز بیماری ها می‌کند.

بیماری های مغزی: وجود برخی از بیماری های مغزی مثل تومورها و یا حتی سکته مغزی می‌تواند باعث بروز بیماری صرع شود.

ابتلا به عفونت های مختلف: بروز عفونت های مختلف در دوران کودکی یا حتی بزرگسالی مانند مننژیت و یا    می‌تواند زمینه ساز ایجاد بیماری صرع شوند.

مشکلات قبل از تولد: آسیب مغزی حتی در دوران جنینی نیز می‌تواند برای کودک منجر به صرع شود. ابتلای مادر به عفونت، تغذیه نامناسب و همچنین کمبود اکسیژن در این دوران، باعث بروز آسیب مغزی می‌شود.

اختلال رشد: برخی از اختلالات رشدی مانند اوتیسم باعث بروز صرع می‌شود.

عوارض حمله صرع

از آنجایی که حمله صرع فعالیت های حرکتی و شناختی افراد را در زمینه های مختلف، تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل احتمالا مشکلات زیادی در زندگی مبتلایان ایجاد می‌شود. برای مثال افراد باید از ابزارهایی برای مراقبت از اعضای بدن در مقابل خوردن زمین، استفاده کنند. همچنین بهتر است در مکان هایی که هیجان زیادی ایجاد می‌کنند؛ حضور پیدا نکنند. فعالیت هایی مانند رانندگی و شناکردن برای آنها دشوار بوده و باید با احتیاط انجام شود. آنها همچنین برای انجام برخی کارها نیاز به مراقبت و حمایت دارند و حتی با وجود سن بالا نمی‌توانند به طور کامل مستقل شوند.

راه های درمانی حمله صرع

برای درمان صرع راه های زیادی وجود دارد. با اینکه این بیماری به طور قطعی درمان نمی‌شود؛ اما بهتر است با توجه به نشانه ها و همچنین انواع اقداماتی انجام داد. در این زمینه حتما باید از متخصصین کمک گرفت و فرایند درمان را آغاز کرد.

✅دارودرمانی

طبیعی است که باتوجه به علائمی که ذکر شد؛ افراد مبتلا به حمله صرع نیاز به مصرف دارو برای کنترل علائم دارند. برای این بیماری داروهای مختلفی با دوزهای متفاوت وجود دارد که باید برای مصرف آنها با پزشک مشورت کرد. معمولا مصرف دارو برای چنین افرادی مادام العمر است. همچنین افراد نباید به صورت خودسرانه مصرف خود را قطع کنند. 

✅رژیم غذایی

بر اساس تحقیقاتی که در زمینه انجام شده است؛ مشخص گردید که استفاده از رژیم غذایی کتونی می‌تواند تا حد زیادی علائم حمله صرع را کاهش دهد. در این رژیم افراد تنها از چربی و پروتئین استفاده کرده و نباید کربوهیدرات استفاده کنند. این رژیم در کودکانی که به دارو پاسخ نمی‌دهند؛ بسیار موثر است.

✅جراحی

در برخی مواردی که علائم و همچنین شدت بیماری بسیار زیاد است؛ افراد دست به جراحی مغز می‌زنند. از روش جراحی بیشتر برای درمان صرع کانونی استفاده می‌کنند. همچنین در جراحی ممکن است عاملی که منجر به صرع شده است؛ مانند تومور مغزی، برداشته شود.

✅تحریک عصب واگ

یکی دیگر از روش های درمان حمله صرع، تحریک عصب واگ است که عصب دهم مغزی است. برای تحریک عصب با استفاده از جراحی، از دستگاهی استفاده می‌کنند تا به صورت مکرر این عصب را تحریک کند. این تحریکات، حملات تشنجی را کاهش داده و باعث تسریع درمان می‌شود.

سخن پایانی

فراموش نکنید که افراد مبتلا به حمله صرع می‌توانند زندگی کامل و فعالی داشته باشند. ابتلا به این بیماری به معنی انزوا و گوشه گیری افراد نیست. البته آنها قطعا به کمک و حمایت اطرافیان خود نیاز دارند. همچنین باید برای زندگی خود بر این اساس برنامه ریزی کرده و موقعیت های احتمالی را در نظر بگیرند. درمان های این افراد احتمالا تا پایان عمر ادامه می‌یابد و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل بهتر است در این دوران صبوری کرده و همچنین از متخصصین مربوطه کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حمله صرع می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: حمله صرع | علائم بیماری صرع خفیف

  • ۰۲/۰۸/۱۳
  • ذهن نو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی