مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۶۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

شوهر زورگو حتما تحمل زندگی مشترک را برایتان سخت تر خواهد کرد. اینگونه مردان با کنترل گری و سلطه جویی، همیشه و در هر شرایطی به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود هستند. ازدواج نیاز به توافق دو طرف و همدلی دارد. دوطرف باید با یکدیگر به مشورت و گفتگو بپردازند. این شرایط فقط محدود به گرفتن تصمیمات نمی‌شود. افراد زورگو در جنبه های مختلف زندگی، سعی در تسلط بر شما خواهند داشت. نمی‌توان با خوشبینی از کنار این موضوع رد شد و بهتر است به دنبال راه حل باشید. برای آشنایی با نشانه های شوهر زورگو این مقاله را مطالعه کنید.

منبع: شوهر زورگو و بی منطق | رفتار صحیح با شوهر زورگو

شوهر زورگو

شوهر زور گو فردی است که مدام در حال عیب جویی و بهانه تراشی است. احتمالا در مشکلات همیشه خانم مقصر شناخته می‌شود و هیچ راه گریزی از این ماجرا ندارد. افراد زورگو نسبت به اطرافیان، مغرور و پرتوقع هستند. گاهی این زورگویی فقط محدود به همسر و فرزاندانشان می‌شود و در زندگی اجتماعی یک فرد فرمانبردار هستند.

نشانه های شوهر زورگو

کسانی که مدام در حال زورگویی به دیگران هستند؛ رسیدن به هدفشان، از همه چیز برایشان مهم تر است. در این مسیر به احساسات دیگران اهمیت نمی‌دهند. بهتر است با شناسایی نشانه های مرد زورگو، اقدام به توقف این رفتار کنید.

⭕کنترلگری بر روی همسر

شوهر زورگو با بهانه تراشی های غیرمنطقی، سعی در کنترل زندگی شخصی همسرش دارد. برای مثال روابط خانوادگی یا شغلی او را محدود می‌کند. حتی لباس پوشیدن او را نیز تحت کنترل خود در می‌آورد. انتظار دارد که همسرش، تمام وقتش را با او بگذراند. بخوانید: شوهرم نمیذاره خانواده ام رو ببینم

⭕ رفتارهای خشونت آمیز

این زورگویی معمولا با خشم کنترل نشده همراه است. اینگونه افراد مهارت کنترل خشم ندارند و خشم خود را با توهین و تحقیر یا آسیب فیزیکی به همسر خود، تخلیه می‌کنند. بسیار تحریک پذیرند و کوچک ترین چیزی آنها را عصبانی می‌کند. خشونت جسمی، کلامی، روانی و حتی جنسی از انواع رفتارهای شوهر زورگو هستند.

برای آشنایی با علت دست بزن داشتن شوهر کلیک کنید.

⭕تلاش برای سلطه مالی

بیشتر زنانی که از نظر مالی به همسر خود وابسته هستند؛ مورد زورگویی همسر خود قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی، آنها راهی نداشته و مجبور به تحمل شوهر زورگو هستند. از طرفی دیگر همسر، درآمد خود را اهرم فشاری برای سلطه گری قرارمی‌دهد. احتمالا زن و فرزند برای کمترین خرجی، باید پاسخگو باشند و هیچ حقی ندارند.

⭕رفتارهای سمی

این گونه مردان، بسیار شکاک هستند. معمولا به دلیل اینکه از طلاق همسر خود واهمه دارند؛ اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. تحمل نه شنیدن را ندارند و همیشه به دنبال جلب توجه هستند. به نظرات همسر خود اهمیت نمی‌دهند و همه تصمیمات را به تنهایی می‌گیرند. شوهر زورگو، حتی در تربیت فرزندان نیز، مستبد است. او شیوه های تربیتی خود را تحمیل می‌کند.

علت بروز زورگویی شوهر چیست؟

اغلب به دلیل تجربیات دوران کودکی، این رفتار ها شکل می‌گیرد. برای مثال طلاق والدین، توجه بیش از حد، آسیب های روانی و یا تقلید از رفتارهای پدر باعث بروز زورگویی در مردان می‌شود.

رفتارهای شایع در مقابل شوهر زورگو

بسیاری از زنان، شهامت ایستادن در مقابل شوهر زورگو را ندارند. احتمالا به زندگی مشترک خود ادامه داده و باعث تداوم این رفتار ها نیز می‌شوند. به این دلیل به آنها رفتار شایع می‌گوییم که بیشتر زنان در مقابل زورگویی، همین گونه رفتار می‌کنند؛ که البته روش درستی نیست.

❌مقابله به مثل با شوهر زورگو

یکی از رفتار های اشتباهی که همسران افراد زورگو از خود نشان می‌دهند؛ مقابله به مثل است. این دعواها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به جنگ قدرت بدل می‌شود. زوجین مدام درحال لجبازی با یکدیگر هستند و هیچ کدام از موضع خود عقب نشینی نمی‌کنند. این برخورد، اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. فراموش نکنید که جبران بسیاری از رفتار ها، امکان پذیر نیست بلکه فقط صلح راه چاره است. برای مثال اگر همسرتان داد زد؛ شما تا کجا می‌خواهید صدای خود را بالا ببرید؟

❌اطاعت کردن

در نقطه مقابل مقابله به مثل، مطیع بودن در مقابل شوهر زورگو وجود دارد. مورد ظلم واقع شدن نیز خود، واکنش اشتباهی است. برخی از زنان منفعل تصور می‌کنند با تسلیم، به دعوا و مشاجره پایان می‌دهد. غافل ازاینکه فرد زورگو در هر شرایطی زورگوست. با سکوت چیزی حل نمی‌شود. هر فردی از حقوقی برخوردار است که نباید آنها را نادیده بگیرد.

واکنش صحیح نسبت شوهر زورگو

اما با شوهر زورگو چطور باید برخورد کرد؟ قبل تر گفتیم که سکوت یا مقابله به مثل روش های درستی برای برخورد با استبداد نیستند. در این قسمت راهکارهایی را ذکر خواهی کرد که موثر تر هستند و به مرور فرد را متوجه اشتباهاتش می‌کند.

✅تایید کردن او

در ظاهر با او موافقت کرده و به نظرات او احترام بگذارید؛ اما به او اجازه کنترل کردن، ندهید. نظر شخصی خود را اعمال کنید. تایید شدن به او حس خوبی القا کرده و وقتی نتیجه ی کار را مشاهده می‌کند؛ حتی اگر به طور مشخص نظر او اعمال نشده باشد، باز هم خوشحال است. هیچ وقت با یک فرد زورگو به توافق نمی‌رسید؛ پس بهتر است با تایید او بحث را کوتاه کرده و آن را به نفع خود تغییر دهید. این افراد مخالفت را انتقاد شخصی قلمداد می‌کنند؛ به همین در مورد آن جبهه می‌گیرند.

✅استفاده از قدرت طلبی در جهت مثبت

افراد زورگو علاقه دارند همیشه پیروز میدان باشند. از این طریق می‌توان در جهت بهبود اوضاع نیز استفاده کرد. به این معنا که سعی کنید مسئولیت های مهم و زیادی را به او بسپارید. احتمالا برای اثبات خود نیز، از پس آنها برخواهد آمد. اما پس از مدتی به علت فشاری که تحمل کرده است متوجه اهمیت تقسیم وظایف خواهد شد. همچنین علاقه به رقابت شوهر زورگو، در بعضی موارد به نفع زندگی مشترک تمام خواهد شد.

✅برخورد قاطعانه

در زندگی مشترک اعتماد به نفس داشته و از حقوق خود مطلع باشید. به طور واضح به او نشان دهید که از اوضاع راضی نیستید. در جواب درخواست های غیر منطقی صریحا نه بگویید. مسائل را حل نشده رها نکنید. اجازه ندهید همسرتان زیاده روی کند. برخورد قاطعانه با شوهر زورگو با دعوا کردن متفاوت است. سعی کنید با کمک یک متخصص از تفاوت آنها آگاه شوید و شرایط را عوض کنید.

✅مراجعه به روانشناس

بهتر است فرد مستبد خود، برای درمان اقدام کند. اما زوج درمانی و مراجعه همزمان به روانشناس نیز موثر است. حتی وقتی همسر شما انگیزه شما را برای درمان مشاهده کند؛ بیشتر ترغیب خواهد شد. در این مسیر شوهر زورگو را تنها نگذارید و برای درمان به او کمک کنید. توجه شما به او و حتی صحبت کردن در این مورد؛ اوضاع را بهتر خواهد کرد. روانشناس با ریشه یابی این رفتار ها، به درمان اقدام می‌کند.

سخن پایانی

طبیعی است که شوهر زورگو، مشکلات خود را نپذیرد یا برای درمان همکاری نکند؛ اما نباید دلسرد شد. گاهی این مشکل، ریشه دار تر از آن است که شما فکر می‌کنید. او را سرزنش نکنید و تا حد امکان با آرامش برخورد کنید. اگر قادر به کنترل اوضاع نیستید؛ حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کافی است به مراکز معتبری مثل آواژه مراجعه نمایید. برای برقراری ارتباط با درمانگران با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوهر زورگو می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

شوهر زورگو کیست؟

افراد پرخاشگر، کنترل گر با رفتار های سمی و یا کسانی که از نظر مالی همسر خود را تحت فشار قرار می‌دهند؛ زورگو هستند.

علت بروز زورگویی در شوهر چیست؟

معمولا این رفتار مربوط به تجربیات دوران کودکی می‌شود. برای مثال طلاق والدین یا تقلید از زورگویی پدر و آسیب های روانی.

چگونه با شوهر زورگو برخورد کنیم؟

برخورد قاطعانه، استفاده از زورگویی در جهت بهبود زندگی مشترک، مراجعه به روانشناس و تایید کردن از روش های برخورد با شوهر زورگو است که در مقاله به توضیح آنها پرداخته ایم.

منبع: شوهر زورگو و بی منطق | رفتار صحیح با شوهر زورگو

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

فراموشی دوران کودکی به دوره های مختلفی تقسیم می‌شود. همه ما تقریبا هیچ خاطره ای از سنین زیر دو سال نداریم. اما برخی افراد به طور خارق العاده خاطرات دو الی 5 سالگی شان را به روشنی یاد دارند. تاری خاطرات و به یاد آوردن روزهایی که بیشتر درباره شان فکر یا بیان شده، طبیعی است. اما برخی افراد هیچ خاطره ای از دوران کودکی و گاه حتی نوجوانی شان ندارند. آیا همچین چیزی امکان دارد؟

باید بگوییم که این نوع از فراموشی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. تقریبا فراموشی اجتناب ناپذیر است؛ اما طبیعی هم نیست که خاطرات مهم زندگی خود را به یاد نیاوریم. همچنین یادآوری خاطرات تا قبل از سن 2 سالگی ممکن نیست. ولی برخی از افراد خاطرات بعد از این سن را هم به یاد نمی‌آورند. در ادامه تمام جوانب این موضوع را بررسی کرده ایم. 

 منبع: فراموشی دوران کودکی | چرا هیچی از کودکی یادم نمیاد؟

چرا بعضی افراد هیچ چیز از دوران کودکی به یاد نمی‌آورند؟

 

ارتباط ما با جهان نیز برروی حافظه تاثیر گذار است. کودکان جهان را به شکل دیگری می‌بینند و به همین دلیل با ورود به دنیای بزرگسالی بسیاری از مسائل را فراموش می‌کنند. این نوع از یاد بردن گاهی به صورت ارادی و در مواردی غیرارادی است. اما علت فراموشی دوران کودکی چه می‌تواند باشد؟

علل فراموشی دوران کودکی

به طور کلی، هنوز علت مشخصی برای این پدیده وجود ندارد. اما نظریه های متفاوت و گاهی متضاد، این پدیده را توجیه می‌کنند. فراموشی دوران کودکی تا حدی طبیعی است و بخشی از فرایند رشد محسوب می‌شود. عوامل روانی و جسمانی زیادی در این امر دخیل هستند، به همین جهت نحوه به یادآوری رویدادها برای هر کس تفاوت دارد. در ادامه عللی را که موجب ناتوانی فرد در به یاد آوری خاطرات دوران کودکی می‌شوند را شرح داده‌ایم.

📌سلول های عصبی و فراموشی دوران کودکی

قطعا این موضوع به ساختار و شیمی مغز مربوط خواهد بود. از بین رفتن سلولهای عصبی قدیمی که از خاطرات نگهداری می‌کنند؛ یکی از دلایل فراموشی دوران کودکی است. این نظریه به نوروژنز معروف است و تقریبا در 6 سال اول زندگی اتفاق می‌افتد. طبق این نظریه سلول های عصبی جدید، سلولهای عصبی قدیمی ر که مربوط به خاطرات هستند را پاک می‌کنند.

📌ضربه جسمانی

شاید شما هم دیده باشید که فردی در اثر تصادف و یا سایر اتفاقات، حافظه خود را به صورت موقت یا دائم از دست می‌دهد. این فراموشی، ناشی از خود ضربه یا شوک حاصل آن است. فراموشی دوران کودکی نیز شاید براثر ضربه یا آسیب جسمانی در دوران کودکی یا حتی بزرگسالی اتفاق بی‌افتد.

📌آسیب روانی یا تروما

همیشه آسیب مربوط به جسم نیست. برخی از حوادث و اتفاقات به روان، ضربه می‌زنند و ایجاد تروما می‌کنند. یکی از عوارضی که تروما ایجاد می‌کند؛ اختلال در حافظه یا فراموشی است. در این شرایط مغز تلاش می‌کند؛ تمام خاطرات بد دوران گذشته را فراموش کند. گاهی موفق هم می‌شود و فرد بخشی یا همه خاطرات تلخ را فراموش خواهد کرد. گاهی این فراموشی ارادی است و گاهی فرد در آن هیچ نقشی ندارد.

به عنوان مثال شخصی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته، تلاش می‌کند این موضوع را انکار کرده و آن را از حافظه خود پاک کند. برخی از اتفاقاتی که باعث فراموشی کودک می‌شوند؛ شامل موارد زیر هستند.

🔸سواستفاده جنسی

🔸طلاق والدین

🔸فرزند خواندگی

🔸مرگ والدین

🔸خشونت فیزیکی

🔸ابتلای یکی ار اعضای خانواده به اختلالات روانی

📌عدم اهمیت به خاطرات

همه ما، خاطرات مهم و وقایع تاثیرگذار زندگی خود را حفظ می‌کنیم. این نوع از خاطرات یا در آینده ما تاثیرگذار هستند یا با مرور بیشتر آنها در حافظه ما باقی می‌مانند. مسلما همه خاطرات دوران کودکی برای ما حائز اهمیت نیستند؛ به همین دلیل بعد از مدتی از یاد می‌روند. پس فراموشی دوران کودکی در اثر عدم اهمیت عاطفی خاطرات نیز ایجاد می‌شود. بار هیجانی خاطرات در به یاد آوردن آن‌ها بسیار موثر است. برای مثال خاطراتی که برای ما حس مثبت یا منفی بیشتری ایجاد کرده را بیشتر به یاد می‌آوریم.

📌هوش | فراموشی کودکی

هوش و استعداد، در به یاد آوردن وقایع گذشته، نقش زیادی دارند. کسانی که از هوش بیشتری برخوردار هستند؛ خاطرات قدیمی تری را با جزئیات بیشتری به یاد می‌آورند. تفاوت در میزان هوش افراد، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که خاطرات دوران کودکی خود را به یاد آورند یا خیر!

📌نقش سن در فراموشی کودکی

احتمالا با افزایش سن، خاطرات بیشتری را از یاد ببریم. معمولا درگیر مسائل بیشتر و مهم تری خواهیم شد و مانند گذشته، به دوران کودکی فکر نمی‌کنیم. با بالا رفتن سن جزئیات بیشتری را مخصوصا از دوران کودکی از یاد می‌بریم و بعد از مدتی تقریبا آن را فراموش می‌کنیم. مغز تا قبل از 6 سالگی در حال رشد است و شاید قادر به ثبت و نگهداری بسیاری از اطلاعات نباشد. بعد از آن نیز عوامل زیادی در بازگردانی خاطرات موثر باشند.

📌رشد شناختی

علاوه بر رشد جسمانی در دوران کوکی، تغییراتی تحت عنوان رشد شناختی نیز به وجود می‌آیند. در طی فرایندی، سلول های عصبی جدیدی در هیپوکامپ مغز ایجاد می‌کنند که حافظه اولیه را مسدود کرده و مغز دچار تغییراتی می‌شود. مسدود شدن حافظه اولیه، شاید باعث از بین رفتن بخشی از خاطرات شود.

نظریه های مختلف در خصوص فراموشی دوران کودکی

 

دانشمندان زیادی در حوزه حافظه به تحقیق و نظریه پردازی پرداخته اند. برای مثال فروید این موضوع را به دلیل سرکوب و انتقال خاطرات به بخش ناهشیار مغز می‌داند یا کولیه و استرری فراموشی دوران کودکی را ناشی از رشد ناکافی مغز و روان کودک می‌دانند. گابریل و هارلن نیز، زبان را در این مورد موثر دانسته و معتقدند به دلیل گنجینه محدود لغات، این اتفاق می‌افتد. مبانی اسلامی نیز در این خصوص مطرح است. در متون اسلامی، فراموشی دوران کودکی را ناشی از تجرد روح می‌دانند.

برای جلوگیری از فراموشی دوران کودکی چه باید کرد؟

ما به یادآوری خاطرات خوب گذشته نیاز داریم. حتی به یادآوردن خاطرات کودکی در مواردی در آینده ما نیز موثر خواهد بود. برای جلوگیری از وقوع فراموشی دوران کودکی می‌توان اقداماتی انجام داد. قراردادن ذهن در همان شرایط و فضا، یادآوری را برای افراد راحت‌تر خواهد کرد. همچنین ثبت دقیق خاطرات دوران کودکی، راه دیگری است که می‌توان این موضوع را به تعویق انداخت. مرور عکس های قدیمی و صحبت با دیگران در این مورد، کمک بزرگی به افراد خواهد کرد. اگر برای به یادآوری خاطرات دوران کودکی خود نیاز به کمک دارید از یک پزشک متخصص یا یک روانشناس کمک بگیرید.

سخن پایانی

اغلب کسانی که بیان می‌کنند؛ هیچ چیز از دوران کودکی خود به یاد نمی‌آورند، در حال سرکوب کردن این خاطرات هستند. احتمالا برای آنان دوران کودکی، یادآور خاطرات ناگواری است که آنها قادر به کنترل‌شان نیستند و یا آنها را نمی‌پذیرند. راه حل این موضوع، مراجعه به روانشناس و کمک گرفتن از آن است. تا بتوان با این موضوع کنار آمد.

برای دریافت مشاوره در زمینه فراموشی دوران کودکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

علت به یاد نیاوردن خاطرات کودکی چیست؟

فراموشی دوران کودکی به دلیل آسیب های جسمانی یا روانی، مشکل در حافظه، میزان هوش، و عدم یادآوری و مرور خاطرات گذشته حاصل می‌شود.

چگونه می‌توان از فراموشی دوران کودکی جلوگیری کرد؟

با قراردادن ذهن در شرایط و فضای مشابه، مرور عکس ها و صحبت با دیگران و تکنیک های روانشناسی می‌توان از فراموشی دوران کودکی، جلوگیری کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: فراموشی دوران کودکی | چرا هیچی از کودکی یادم نمیاد؟

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

بحران نوجوانی موضوعیست که همه نوجوانان و والدین کم‌ و بیش در مورد آن شنیده‌اند. اما واقعاً بحران نوجوانی چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید با آن روبه‌رو شویم؟ این‌ها اصلی‌ترین پرسش‌هایی هستند که راجع به این موضوع برای والدین یا فرزندان آن‌ها پیش می‌آید. نوجوانی دوره‌ای است که کودک در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگ‌سال هست، پس با تغییرات بسیاری درگیر است که شرایط روحی و روانی او را به هم می‌ریزد. در این شرایط نوع رفتار پدر و مادرها با نوجوان اهمیت بسیاری در عبور از این بحران‌ها و سلامت روان فرزندشان دارد. به همین خاطر در این مطلب راجع به بحران نوجوانی و آنچه باید از آن بدانید صحبت خواهیم کرد.

بحران نوجوانی چیست؟

 

نوجوانی دوران بسیار سخت و حساسی است. اگر در این دوران با چالش های زندگی نوجوان تعامل نداشته باشید، در بزرگسالی با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. اگر والدین بحران های زندگی نوجوان را به خوبی برطرف نکنند؛ نوجوان آسیب های جبران ناپذیری را تجربه خواهند کرد. بحران نوجوانی در زمینه هویت، جنسی، روابط اجتماعی و … خلاصه می‌شود. که به دلیل همسالان، مواد مخدر، جدایی والدین، تجربیات تلخ و … به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این چالش ها حتما از روانشناس نوجوان کمک بگیرید. 

انواع بحران ها در نوجوانی

نوجوانی سنی است که از کودکی به سمت بزرگسالی می‌رویم. پس اگر هدف نوجوانی این باشد، باید در تمام جنبه‌ها تغییرات جدی داشته باشیم و این دقیقاً همان دلیلی است که باعث بحران‌های نوجوانی می‌شود. تغییرات سریع و ناگهانی نوجوان مزید بر علت این بحران‌ها هستند، در نتیجه فرصتی برای تفکر و یادگرفتن نحوه حل مسائل باقی نمی‌ماند. مهم‌ترین بحران نوجوانی به شرح زیر است.

📌 بحران هویت

مهم‌ترین بحران نوجوانی، پیدا کردن هویت مستقل است. نوجوان در این سن تلاش می‌کند تا به شخصیت خود شکل بدهد و باورهایی را برای خود ایجاد کند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها گاهی اوقات اعتقادات مختلف یا حتی متضادی برای خودشان انتخاب کنند، دوستانشان را تغییر دهند یا راجع به مسائل مختلف از پدر و مادرها سؤال کنند. حل بحران هویت به نوجوان کمک می‌کند تا بتواند خود را به‌عنوان یک بزرگ‌سال و شخصیت باثبات در جامعه معرفی کند.

📌 بحران جنسی | بحران نوجوانی

نوجوانی اولین زمانی است که هرکسی با نیازهای جنسی و تمایل به سمت جنس مخالف آشنا می‌شود. پس نوجوان هنوز آمادگی لازم برای مدیریت نیازهای جنسی را ندارد، گاهی اوقات این نیازها برای او تبدیل به بحران نوجوانی شده و توانایی کنار آمدن با آن را از بین می‌برد. به همین خاطر بهتر است که والدین وقتی متوجه تغییرات بلوغ در فرزندشان می‌شوند راجع به این مسائل با او صحبت کنند و راه‌های کنترل نیاز جنسی را به نوجوان آموزش دهند.

📌 روابط اجتماعی

گاهی اوقات برقراری ارتباط با دیگران و به‌ خصوص والدین و بزرگ‌ترها تبدیل به یک دغدغه و بحران نوجوانی می‌شود. آن‌ها در این سن دوست دارند، دیگران به حریم خصوصی‌شان احترام بگذارند و همین‌طور بعضی از آزادی‌ها را به‌عنوان یک بزرگ‌سال برای وی در نظر بگیرند. این موضوع گاهی اوقات باعث بروز مشکل در روابط آن‌ها با والدین یا معلمان می‌شود و می‌تواند تبدیل به یک بحران و درگیری جدی شود.

📌 بلوغ و تغییرات ظاهری | بحران نوجوانی

سنی که یک نوجوان دوره بلوغ را می‌گذراند می‌تواند در شرایط روحی او بسیار مهم باشد. بلوغ دیررس برای پسران باعث می‌شود که آن‌ها خودشان را ضعیف‌تر از همسالان بدانند (که مشکلات روحی بسیاری را برای نوجوان ایجاد می‌کند). در عین‌ حال بلوغ زودرس در دختران هم می‌تواند بسیار سخت باشد. زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که نسبت به دوستانشان فرق کرده و اندامی زنانه پیدا کرده‌اند. بنابراین تغییرات ظاهری نوعی از بحران نوجوانی است.

عوامل موثر در بروز بحران نوجوانی

بحران نوجوانی در تمامی افراد پیش می‌آید. اما برخی از عوامل باعث افزایش بحران نوجوانی می‌شوند. که در ادامه راجع به این عوامل اشاره کرده ایم.

❌ فشار همسالان

❌ مواد مخدر

❌مصرف الکل

❌ اختلال روانی والدین

❌ عدم پیروی از قوانین خانواده

❌تجربیات آسیب زا

❌ جدایی والدین

❌ فشار اجتماعی

❌درگیری خانوادگی

ویژگی‌های بحران نوجوانی

با توجه به اینکه همه نوجوانان در یک سن مشخص وارد بحران نوجوانی نمی‌شوند یک سؤال مهم این است که از کجا بفهمم فرزندم وارد بحران نوجوانی شده است؟ در پاسخ باید گفت بحران نوجوانی به خاطر فشارهای روحی که برای نوجوان ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا شما در رفتار آن‌ها متوجه تغییراتی شوید، ازجمله؛

🔺 نسبت به قبل پرخاشگر، مضطرب یا ساکت‌تر شده است.

🔺 افت تحصیلی یا مشکلات دیگری در مدرسه برای او ایجاد شده است

🔺تغییر الگوی خواب و خوراک

🔺 احساس می‌کنید فرزندتان حساس یا زودرنج شده است

🔺 گاهی اوقات دردهای جسمانی مثل انواع آلرژی‌ها یا دردهای عضلانی نشانه اضطراب‌های دوره نوجوانی هستند.

🔺راجع به موضوعاتی که قبلاً با فرزندتان درباره آن‌ها مشکلی نداشته‌اید دچار اختلاف می‌شوید یا او از شما دلیل می‌خواهد.

🔺 تغییر گروه دوستان

انواع مداخله با بحران نوجوانی

بحران نوجوانی با شدت خفیف تا شدید وجود دارد. گاه مداخله و درمان تنها باید در حیطه مشخصی صورت بگیرد تا نوجوان با شدت کمتری از این بحران ها روبرو شود. در ادامه انواع مداخلات را توضیح داده ایم.

❗ خانواده درمانی

❗ آموزش برای والدین

❗آموزش برای نوجوانان

❗ درمان فردی

❗ برنامه های تفریحی در فضای آزاد

❗آموزش برای نوجوان

❗ درمان گروهی

❗ افزایش نظارت والدین

❗تغییر مدرسه

❗ برنامه درمان روزانه

❗ مدرسه شبانه روزی درمانی

❗انتقال به مدرسه جدید

❗ اجرای قانون

❗بستری در بیمارستان

چطور بحران نوجوانی را پشت سر بگذاریم؟

 

اگر در دوره‌ای که فرزندتان درگیر بحران نوجوانی شده، شما به بعضی مسائل توجه نداشته باشید، زمینه بیماری‌های روحی و روانی فراهم می‌شود و یا باعث شود نوجوان نتواند تکالیف رشدی که در این دوره دارد را به‌درستی انجام دهد؛ این موضوع پیامدهای منفی بسیاری را در بزرگ‌سالی به دنبال خواهد داشت. به همین خاطر باید والدین در این دوره به بعضی نکات توجه داشته باشند.

🔴 اطلاعات خود را افزایش دهید

یکی از روش های گذراندن بحران نوجوانی، افزایش اطلاعات است. تا جایی که می‌توانید اطلاعات خود را راجع به نوجوانی و تغییرات روحی و روانی مربوط به آن افزایش دهید. این کار باعث می‌شود تا شما بهتر بتوانید رفتار فرزندتان را پیش‌بینی کنید و درنتیجه برخورد بهتری هم با او داشته باشید.

🟡 رابطه‌تان با نوجوان را بهتر کنید | بحران نوجوانی

نوجوان شما در حالی با بحران نوجوانی درگیر شده که تجربه و توانایی لازم برای حل آن‌ها به‌تنهایی را ندارد. به همین خاطر بهتر است رابطه‌تان را با نوجوان در وضعیتی نگه دارید که او احساس کند می‌تواند در هر شرایطی روی کمک شما حساب کند و مشکلاتش را در میان بگذارد. 

🔵 سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم یکی از روش های گذر از بحران نوجوانی است. داشتن یک الگوی منظم و سالم از زندگی می‌تواند توانایی‌تان را برای مبارزه با اضطراب‌ها افزایش دهد. درنتیجه در این دوره به تغذیه، خواب و همین‌طور ورزش در فرزندتان بیشتر اهمیت بدهید.

🟢 فرزندتان را درک کنید | بحران نوجوانی

تغییرات دوره نوجوانی استرس بسیاری را در فرزند شما ایجاد می‌کند. و آن‌ها گاهی اوقات پرخاشگر یا بدرفتار می‌شوند. در این شرایط جهت گذر از بحران نوجوانی بهتر است او را درک کنید؛ و از بحث کردن با نوجوان خودداری کنید.

اهمیت مشاوره برای حل بحران نوجوانی

نوجوانی دوره سنی بسیار بحرانی است که اگر فرزندتان به‌ خوبی از آن بگذرد تبدیل به یک بزرگ‌سال موفق می‌شود، ولی اگر مشکلاتی در دوره بحران نوجوانی برای او پیش بیاید می‌تواند زندگی آینده‌اش را تحت تأثیر خود قرار دهد. به همین خاطر شاید لازم باشد راجع به تربیت فرزند نوجوان خود و افزایش اطلاعاتتان در مورد این دوره سنی از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

مشاورین در شرایطی که نوجوان درگیر مشکلات روحی مثل افسردگی شده و یا در ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده و اطرافیان دچار مشکل شده نیز می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. مشاوره برای پیدا کردن هویت مستقل و نظم به افکار و اهداف مختلفی که در نوجوانی پیش می‌آیند نیز از جمله خدمات مشاوره برای بحران‌ نوجوانی است.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به بحران نوجوانی مطالعه کرده اید. متوجه شدید که این دوران برای تمامی افراد اتفاق می‌افتد. اما گذر از این دوران کار ساده ای نیست. والدین باید با آگاهی زیاد به نوجوان خود کمک کنند که از این دوران گذر کنند. در این شرایط نیز کمک از روانشناس بهترین گزینه است. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بحران نوجوانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

مهم‌ترین بحران دوره نوجوانی چیست؟

تلاش برای پیدا کردن یک هویت مستقل مهم‌ترین بحرانی است که نوجوانان با آن درگیر می‌شوند.

چطور در دوران نوجوانی با فرزندم ارتباط برقرار کنم؟

سعی کنید تا جای ممکن اطلاعات خود را از این دوره افزایش دهید، فرزندتان را درک کنید و با آن‌ها با آرامش برخورد کنید. می‌توانید از یک مشاور نیز کمک بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: بحران نوجوانی را چطور کنترل کنیم؟

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

ویکتور فرانکل با رویکرد معنادرمانی یا لوگوتراپی به شهرت رسید. او یک روانپزشک و عصب شناس اتریشی است که گام‌های مهمی در حوزه روانشناسی برداشته است. فرانکل در طول زندگی حرفه ای خود با افراد مهمی ملاقات کرده و حتی دچار چالش هایی با آنان نیز شده است. همچنین او گردآورنده 39 عنوان کتاب است که انسان در جستجوی معنا، ازمهم ترین آنهاست. این مکتب بر اساس روانشناسی انسان گرایانه و وجودی شکل گرفته است. در ادامه درباره زندگی و عوامل ایجاد کننده دیدگاه ها ویکتور فرانکل به زندگی آورده‌ایم.

ویکتورفرانکل

 

او در یک خانواده یهودی، در اتریش متولد شد. تولد او با جنگ جهانی اول مصادف و در طول دوران کودکی ونوجوانی با محرومیت های شدیدی مواجه شد. اما همه این مشکلات، نتوانست مانعی برای ویکتور فرانکل ایجاد کند و او همواره در طول زندگی به نظریه پردازی پرداخت. او در کنار مطالعه روانپزشکی در دانشگاه، در کلاس های روانشناسی کاربردی نیز شرکت می‌کرد و از همان ابتدا به نقش معنا در سلامتی روان، علاقه داشت. او فعایت در این حوزه را با در خواست اجازه برای انتشار یکی از مقالتش توسط فروید آغاز کرد.

🔷با تکیه به مذهب او و شرایطی که در جنگ جهانی اول تجربه می‌کرد؛ در 15 سالگی اولین سخنرانی خود را در غالب معنای زندگی ارائه داد. هدف او افزایش حساسیت نسبت به نابرابری اجتماعی بود. در ادامه، او مجذوب روانشناسی آدلری و فردی و تاکید برجامعه و اصلاحات شد.

تاثیر ویکتور فرانکل بر سلامت روان

ویکتور فرانکل بلافاصله پس از ورود به دانشکده پزشکی در وین، تمرکز خود را بر افسردگی و خودکشی گذاشت. او در سال 1924 اولین مقاله خود را در مجله بین المللی روان کاوی به چاپ رساند. بعد از مدتی به جمع دانشجویان آدلر پیوست.در سال بعد یعنی 1925 دومین مقاله خود را تحت عنوان روان درمانی و جهان بینی در مجله روانشناسی فردی منتشر کرد. در این مقاله به توضیح مسائلی مانند فلسفه، روان درمانی، معنا و ارزش پرداخت.

آغاز معنا درمانی

در سال 1926 در کنگره ای در آلمان برای اولین بار او واژه معنا درمانی یا لوگوتراپی را به کار برد. واضح است این رویکرد معنا محور است. اما بعد از این موضوع رابطه ویکتور فرانکل و آدلر کمتر شد و فرانکل اصول روانشناسی فردی و نظریه های آدلر را زیر سوال برد. بعد از آن، تقریبا در سال های 1928 و 1929 او با همراهی روانشناسان دیگر مرکز مشاوره جوانان را در وین پایه گذاری کردند؛ و به نوجوانان مشاوره رایگان می‌دانند.

🔸در سال بعد ویکتور فرانکل، طرح خود را گسترش داد و مشاوره به دانش آموزان در پایان ترم مدرسه، نرخ خودکشی را کاهش داد. فرانکل تقریبا در آن دوران به شهرت جهانی رسید از سوی رایش، روانشناس معروف، دعوت شد تا در دانشگاه های بوداپست و پراگ، سخنرانی کند.

اختلاف نظر ویکتور فرانکل با دیگر دانشمندان این حوزه 

با ورود ویکتور فرانکل به دنیای حرفه ای، کارهای او جنجال برانگیز شد و عده زیادی به انتقاد از او پرداختند. او با دانشمندان برجسته ای مثل آدلر و فروید به مخالفت پرداخت. با اینکه سابقه او از آنها کمتر بود اما با جسارت و تلاش، نظریه خود را تبیین کرد.

🔵تفاوت نظریه فروید با ویکتور فرانکل

فروید، اختلالات روانی را حاصل از سرکوب امیال و غریزه های دیگر می‌داند که به نهاد تحمیل شده اند. اما فرانکل این تعارضات را دلیل خوبی برای روان نژندی نمی‌داند و معتقد است عوامل زیادی در شکل گیری یک اختلال روانی موثر هستند. 

🔵اختلاف نظر با آدلر

با اینکه ویکتور فرانکل علاقه زیادی به آدلر داشت اما در مورد نحوه شکل گیری بیماری های روانی با او هم نظر نبود. اعتقاد آدلر بر محدودیت من در برابر حس مسئولیت در موارد روان نژندی است. همچنین او مفهوم تلاش برای برتری را بیان می‌کند. اما مفاهیمی که فرانکل برای زندگی در نظر می‌گیرد؛ آگاهی، مسئولیت و انسان بودن است. فرانکل تصور می‌کند که مکاتب فرویدی و آدلری، مکمل یکدیگر هستند.

🔵اختلاف با رفتارگرایان

رفتارگرایان، تمام فعالیت های انسان را نتیجه محیط می‌دانند. اما ویکتور فرانکل برای انسان قدرت اراده و اختیار قائل است و معنا درمانی به قدرت انتخاب انسان ها اهمیت می‌دهد. در واقع او معتقد است ما در سرنوشت خود نقش داریم و می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم.

ورود ویکتور فرانکل به اردوگاه کاراجباری

ورود فرانکل به اردوگاه کار اجباری ارتش نازی، یکی از تاثیرگذار ترین دوره ها در زندگی اوست. ویکتور فرانکل در سال 1942 قارغ از خدماتش برای جامعه علمی به همراه والدین و همسرش به اردوگاهی در شمال پراگ تبعید شدند. در دواقع او مجبور شد به دلیل وضعیت جامعه بسیاری از نوشته های خود را دور بریزد یا از نظریات خود صرف نظر کند. اما او حتی در بدترین شرایط هم از تلاش دست برنداشت؛ و در اردوگاه نیز از بروز خودکشی افراد جلوگیری و بسیاری از افراد را از نظر روانی درمان کرد.

کتاب انسان در جستجوی معنا، در واقع برداشتی از زندگینامه خود اوست. او به مفاهیمی که زمان زیادی برای آنها صرف کرده بود؛ در اردوگاه عمل کرد و خود را از آن شرایط نجات داد. صرف نظر از اینکه او خانواده خود را از دست داد اما باز هم روحیه خود را حفظ کرد. او بیان می‌کند که نوشتن کتاب انسان در جستجوی معنا، انگیزه ای برای ادامه دادن او بوده است. در بخشی از کتاب می‌نویسد: ما که از بخت خوب یا حسن اتفاق یا معجزه، یا هرآنچه که شما نامش را می‌نهید؛ از این اردوگاه بازگشته ایم، خوب می‌دانیم که بهترین های ما برنگشته اند.

اگزیستانسیالست و ویکتور فرانکل

رویکرد اگزیستانسیال با معنادرمانی همپوشانی زیادی دارد. می‌توان گفت که این مکتب از معنا درمانی الهام گرفته است. این رویکرد به اصالت وجود یا هستی گرایی می‌پردازد. روانشناسی اگزیستانسیال تعارضات شخصی فرد را حاصل از هستی می‌داند. یکی از پیشگامان این حوزه اروین یالوم است که کتابی با همین نام نیز دارد. 

آثار ویکتور فرانکل

برخی از معروف ترین آثار ویکتور فرانکل شامل آری به زندگی برخلاف همه چیز، کتاب میل به معنا و پزشک و روح است. او مجبور شد در حال انتقال به اردوگاه کتاب پزشک و روح خود را از بین ببرد. همچنین در سخنرانی های او در کتاب آری به زندگی برخلاف همه چیز منتشر شده است. در میل به معنا نیز به توضیح تکنیک هایی می‌پردازد که برای مبارزه با خلا وجودی، کاربرد دارند.

سخن پایانی

ویکتور فرانکل در سال 1997 بر اثر نارسایی قلبی در گذشت. اما در طول زندگی خود آثار مهمی به جای گذاشت و افتخارات زیادی کسب کرد. هنوز هم از معنا درمانی، برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می‌شود. و حتی نظریات او در دانشگاه ها و دروس مختلفی تدریس می‌شوند. این دانشمند در زمینه های مختلفی به تحقیق و پژوهش پرداخت و به نتایج مهمی نیز دست یافت.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان به سبک ویکتور فرانکل می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

خاطرات دکتر ویکتور فرانکل در چه کتابی موجود است؟

کتاب انسان در جستجوی معنا در واقع اقتباسی از خاطرات دکتر فرانکل در اردوگاه است. که توسط خود اونوشته شده است.

کتاب های ویکتور فرانکل کدام اند؟

ویکتور فرانکل در طول عمر خود 39 عنوان کتاب نوشت که از معروف ترین آنها می‌توان به انسان در جستجوی معنا، آری به زندگی برخلاف همه چیز و پزشک و روح اشاره کرد.

معنادرمانی چگونه انجام می‌شود؟

این روش درمانی روش های مختلفی داردو در طول زمان دچار تغییراتی نیز شده است. از فنون آن می‌توان به قصد متناقض، بازتاب زدائی، تصحیح نگرش ها و فنون فراخوانی اشاره کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ویکتور فرانکل | خاطرات و مکتب روانشناسی فرانکل

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

اریک اریکسون یک روانشناس آلمانی بود؛ اما بیشتر دوران زندگی خود را در آمریکا گذراند. خدمات شایسته ای به روانشناسی، مخصوصا روانشناسی رشد کرد. او دانش آموخته استادانی مشهور مثل آنا فروید است. اما در زندگی حرفه ای خود، دانشجویان موفق زیادی داشته است. او در نظریه پردازی، از روانشناس دیگر نیز الهام گرفته و رویکرد خود را با کمک آنها تبیین کرده است. بسیاری از روانشناسان، رشد را فقط محدود به کودکی می‌دانند. اما اریکسون از معدود دانشمندانی است که نظریات رشد خود را تا زمان مرگ نیز گسترش داده است.

منبع: اریک اریکسون که بود | نظریه و روش های درمان

اریک اریکسون

اریکسون در سال 1902 در فرانکفورت آلمان متولد شد. و توسط مادر خود پرورش یافت. او در دوران تحصیل به دلیل مذهب کلیمی و ظاهر متفاوت اش، مورد تمسخر قرار گرفت؛ اما ناامید نشد. پدر قبل از تولد او، خانواده را ترک کرد و این اولین تجربه بحران هویتی او بود. اریکسون به دلیل این مشکلات که هیچ نقشی در آنها نداشت؛ افسرده و گوشه گیر شده بود.

🔶دوره تحصیلات

اریک اریکسون، پس از پایان دبیرستان در رشته هنر به تحصیل پرداخت اما به دلیل سفرهای زیادش به اروپا؛ نزد آنا فروید رفت و مطالعه روانکاوی را آغاز کرد. اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود؛ اریکسون در سال 1933 به آمریکا رفت. در دانشگاه هاروارد نه تنها به تحصیل پزشکی پرداخت بلکه تدریس نیز می‌کرد. در این زمان به روانکاوی کودکان نیز مشغول بود.

🔶تشکیل خانواده اریک اریکسون

اریک اریکسون در سال 1929 یعنی قبل از مهاجرت به امریکا با همسر کانادایی-مسیحی خود آشنا شد و ازدواج کرد. او صاحب سه فرزند شد. در سال 1933 به علت جنگ جهانی اول و رهایی از خطر ارتش نازی ابتدا به دانمارک و سپس به آمریکا مهاجرت کردند.

🔶اریک اریکسون وموقعیت های شغلی

او پس از تمام کردن رشته هنر، آثار خود را در یک گالری به نمایش گذاشت. و همچنین پس از اتمام دوره روانکاوی خود نزد آنافروید به روانکاوی کودکان و بزهکاران، پرداخت. اریک اریکسون در مدتی که در آمریکا بود؛ در بیمارستان ماساچوست به آموزش مشغول شد. او علاوه برتدریس در هاروارد، به همکاری با یک انسان شناس برای تحقیق در زمینه فرزند پروری سرخپوستان، اقدام کرد. در واقع این تحقیق سرآغازی برای نظریه او در زمینه تاثیر فرهنگ بر کودکان بود.

نظریات اریک اریکسون

تصوراریکسون از انسان مثبت بود. نظریات او برای رشد انسان تا بزرگسالی نیز ادامه دارند. همچنین او به تاثیر فرهنگ و محیط بروی فرایند رشد، معتقد بود. او همراه با هرمرحله یک بحران نیز تعریف کرد و همچنین نقش ژنتیک بر رشد را نیز در نظر می‌گرفت. معروف ترین نظریه او، نظریه هشت مرحله ای است که در این قسمت به توضیح آن می‌پردازیم. 

🔷اعتماد در برابر بی اعتمادی (تولد تا 1 سالگی)

این اولین مرحله در مراحل رشد اریک اریکسون است. از زمان تولد تا یک سالگی، نوزاد کاملا وابسته است و برای رفع نیازهای خود به مادر نیاز دارد. میزان اعتماد او به کیفیت مراقبت و نگهداری توسط مادر وابسته است. اگر مادر به او اهمیت دهد و نیازهای او را به موقع و به شکل صحیح رفع کند؛ دلبستگی ایمن در او شکل گرفته و حس امنیت پیدا می‌کند.

🔷خودمختاری در برابر شرم و تردید (1تا3 سالگی)

خودمختاری در این مرحله به معنای تسلط کودک بر واکنش های حرکتی است. در این سنین، والدین می‌توانند مهارت های ساده ای را به فرزندان خود آموزش دهند و سبب ایجاد حس خودمختاری در آنان شوند. اریک اریکسون مانند فروید معتقد بود که آموزش دستشویی در این مرحله در شکل گیری هویت او نقش خواهد داشت.

🔷ابتکار در برابر احساس گناه (3 تا 5 سالگی)

اریک اریکسون، نام این مرحله را سن بازی می‌گذارد؛ که در آن کودک بسیار اجتماعی شده و نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارد. بازی کردن، نقش مهمی در شکل گیری هویت کودک دارد. این فعالیت می‌تواند با کمک والدین یا همسالان باشد. کودکانی که این مرحله را به خوبی پشت سر بگذارند؛ اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت و توانایی های شخصی آنان نیز ارتقا می‌یابد.

🔷سخت کوشی در برابر حقارت (6تا11 سالگی)

در این سنین کودکان مهارت های مثل استدلال قیاسی، پیروی از مقررات، اصلاح مهارت ها را می‌آموزند. در این دوره معمولا نیاز به حمایت و تشویق بیشتری برای تلاش کردن دارند. اریک اریکسون معتقد است موفقیت در این مرحله با حس غرور برای کودک، همراه خواهد بود.

🔷هویت در برابر سردرگمی نقش ( 12 تا 20 سالگی)

معمولا نوجوانان در دوره ای از زندگی، دچار بحران هویتی شده و در مورد نقش خود، دچار تعارضاتی می‌شوند. طبق باور اریک اریکسون، وظیفه اصلی نوجوان کسب هویت است. و اگر نوجوان خود به تحقیق و جستجو بپردازند و دیگران نیز به اوکمک کنند او در این مرحله موفق خواهد شد. در واقع بحران هویتی در زندگی نوجوان، یک واکنش طبیعی وجزئی از فرایند رشد است

🔷صمیمیت در برابر انزوا(21 تا 40 سالگی)

وقتی نوجوان به خوبی از مرحله هویت یابی گذر می‌کند؛ روابط او نیز گسترده تر می‌شود. او برای ادامه زندگی به برقراری ارتباط و روابط متعهدانه با دیگران نیاز دارد. در این سنین، احتمالا فرد به ازدواج فکر کرده و برنامه ریزی دقیق تری برای آینده خود دارد. اریک اریکسون تصور می‌کند، افراد با گذراندن موفقیت آمیز مراحل قبلی، در این مرحله، بحران کمتری را تجربه خواهند کرد.

🔷زایندگی در برابر رکود (40 تا 65 سالگی)

طبیعی است که با بالارفتن سن و ورود به دوران بازنشستگی، این افراد احساسات منفی بیشتری را تجربه خواهند کرد. اریک اریکسون پیشنهاد می‌کند، افراد با فعالیت در خانه و شروع کاری جدید، این حس را از بین ببرند. افرادی که اعتماد به نفس شروع دوباره را ندارند یا در این فعالیت ها شکست می‌خورند؛ بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی هستند.

🔷انسجام من در برابر ناامیدی (65 سالگی به بعد)

در این دوران، فرد احتمالا نتیجه زحمات خود را در زندگی مشاهده خواهد کرد. همچنین او با مرگ عزیزان و یا ازدواج فرزندانش روبرو خواهد شد. از طرف دیگر پشیمانی و یا احساس ترس از مرگ نیز، از دیگر چالش های این دوران هستند. به باور اریک اریکسون، احساس غرور و یکپارچگی در گذشته در پشت سر گذراندن این مرحله، به افراد کمک خواهد کرد.

آثار اریک اریکسون

 

اریک اریکسون مقالات و نوشته های زیادی از خود به جا گذاشت. برخی از آنها شامل کودکی و جامعه، لوتر جوان، حقیقت گاندی و چرخه زندگی کامل شد هستند. او بعد از انتشار کتاب کودکی وجامعه، دانشگاه کالیفرنیا را ترک کرد. وی در 84 سالگی نیز کتابی درباره پیری منتشر کرد و تا اخر عمر دست از مطالعه و نوشتن برنداشت.

عوامل موثر در نظریات او

اگر حتی دانشجوی روانشناسی نباشید و شناخت کمی از او داشته باشید؛ با یک بار مطالعه آثار او به ویژگی های بارزی بر می‌خورید. برای مثال اریک اریکسون بیشتر بر انسان سالم تمرکز داشت تا فردی که دچار اختلالات روانی است. او به حساسیت و اهمیت هویت در شخص، توجه می‌کرد و تاکید او بر تغییرات رشدی و تکاملی تا پایان عمر بود.

سخن پایانی

اریک اریکسون در سال 1944 در سن 92 سالگی در آمریکا درگذشت. برخلاف موفقیت های زیادش در حوزه روانشناسی و ادبیات او هرگز موفق به یافتن پدرش نشد. او همچنین با دانشمندانی مثل مارگارت مید، گریگوری بیتسون و رون بندکیت همکاری داشته و نظریات متعددی، تبیین کردند. نظریه های او همچنان برای درمان بسیاری از اختلالات روانی و یا رشد کودکان، مورد استفاده قرار می‌گیرند و موثر هستند. روانکاوی کودکان و رشد از جمله حوزه های مورد علاقه او بودند.

برای دریافت مشاوره بر اساس نظریه های اریک اریکسون می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

مراحل نظریه اریکسون کدام اند؟

معروف ترین نظریه اریک اریکسون هشت مرحله دارد که از زمان تولد تا پایان عمر را در برمی‌گیرد. اعتماد در برابر بی اعتمادی، خودمختاری در برابر شرم و تردید، ابتکار در برابر احساس گناه، سخت کوشی در برابر حقارت، هویت در برابر سردرگمی نقش، صمیمیت در برابر انزوا، زایندگی در برابر رکود و انسجام من در برابر ناامیدی، مراحل هشت گانه نظریه اریک اریکسون هستند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اریک اریکسون که بود | نظریه و روش های درمان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

صرفه جویی در زندگی یک عادت کارآمد است. عده ای تصور می‌کنند؛ صرفه جویی فقط مربوط به پول می‌شود، اما اینطور نیست. با صرفه جویی می‌توان در وقت، انرژی و هزینه، صرفه جویی کرد و به اهداف خود رسید. صرفه جویی، به معنای خساسات نیست. افراد خسیس به طورکلی، به شکل افراطی عمل می‌کنند. آنها همیشه در حال حساب کتاب هستند و هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند. شاید تفاوت محسوسی میان صرفه جویی با خساست نباشد؛ اما قطعا این دو مفهوم متفاوت هستند

منبع: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست

صرفه جویی در زندگی

در دنیای پر زرق و برق امروزی صرفه جویی در زندگی کار چندان آسانی نیست. اما خیلی از افراد به خاطر شرایط و تجارب سخت صرفه جویی را بخشی از زندگی خود کرده اند. صرفه جویی در زندگی شباهت زیادی با خساست دارد. خیلی از اطرافیان صرفه جو ها را خسیس صدا می‌زنند. حال آن که این افراد به دنبال اهدافی مخارج خود را کنترل می‌کنند. اما در زمان لازم مورد نیاز می دانند که چطور خرج نمایند.

تفاوت صرفه جویی در زندگی با خساست 

صرفه جویی در زندگی با برنامه ریزی و نظم ایجاد می‌شود. اما افراد خسیس، برای هیچ چیز، حاضر به صرف وقت یا هزینه نیستند؛ آن‌ها همیشه در حال جمع آوری هستند. در این مقاله قصد داریم با بیان ویژگی های هرکدام از این افراد، قضاوت را بر عهده شما بگذاریم.

صرفه جویی در زندگی | نشانه های افراد صرفه جو

صرفه جویی در زندگی به معنی استفاده به موقع و صحیح از منابع است. آن‌ها از هر چیزی استفاده حداکثری می‌کنند. آن‌ها در مخارج میانه روی می‌کنند و آینده نگر هستند. در این قسمت ویژگی افراد صرفه جو را بیان می‌کنیم.

🔷استفاده بهینه از زمان

زمان، گرانبهاترین سرمایه آدمی است. افراد صرفه جو، به آن بسیار اهمیت می‌دهند. آنها از هر لحظه، بهترین استفاده را می‌کنند. همیشه برنامه جایگزینی برای خود در هر مکانی دارند. صرف جویی در زمان باعث افزایش بهروری و کاهش فرسودگی، می‌شود. صرف جویی فقط مربوط به مسائل مالی نیست و افرا در وقت و حتی ابراز محبت به دیگران نیز باید صرف جویی و تعادل داشته باشند.

 🔷کارآمدی در امور مختلف

کارآمدی به معنای انجام امور به روش درست است. افراد صرفه جو به علت نظم و برنامه ریزی، تمام جوانب را در نظر گرفته و بهترین تصمیم را می‌گیرند. آن‌ها با آگاهی از محدودیت ها و موانع ، بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند. شاید تصور شود افراد ثروتمند وموفق، نیازی به صرفه جویی نداشته باشند؛ اما صرف جویی یکی از مراحل موفقیت است.

🔷هدف گذاری و اولویت بندی

افراد صرف جو با اولویت بندی هزینه ها یا برنامه های خود؛ انرژی خود را متناسب با آن‌ها، تنظیم می‌کنند. آنها درگیر لذت های لحظه ای نمی‌شوند و همیشه آینده را نیز در نظر دارند. با مشخص کردن اهداف بلند و کوتاه مدت، از اتلاف منابع جلوگیری می‌کنند. برای مثال بلافاصله بعد از دریافت حقوق خود، تمام آن را خرج نمی‌کنند.

🔷مدیریت مالی

یک فرد صرفه جو، هیچ وقت به دیگران بدهکار نیست. آنها دخل و خرج خود را مدیریت می‌کنند و به ندرت از دیگران پول قرض می‌گیرند. عزت نفس بالایی دارند و معمولا سریعا بدهی های مالی خود را با دیگران تصویه می‌کنند. اغلب هوش اقتصادی دارند و با سرمایه گذاری و خرج کردن به موقع، منابع مالی خود را در نظر می‌گیرند.

چه زمانی صرفه جویی در زندگی زیاده روی محسوب می شود؟

خساست در واقع، جنبه بد صرفه جویی در زندگی است. شخصی که در صرف جویی زیاده روی کند و نه برای خودش و نه برای دیگران حاضر به خرج کردن نباشد؛ خسیس محسوب می‌شود. چنین فردی، فقط در حال جمع آوری است؛ اما خروجی ندارد.

🔶هزینه نکردن برای نیازهای ضروری

افراد خسیس، حتی برای نیازهای اولیه خود نیز، حاضر به خرج کردن نیستند. برای مثال خرید لباس یا مواد غذایی را مدام به تعویق می‌اندازند و همیشه ظاهری نامرتب دارند. حتی مشکلات جسمانی خود را نیز نادیده می‌گیرند و به علت هزینه های درمانی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. در منزل تا جایی که امکان داشته باشد، چراغی روشن نکرده و به گرمایش و سرمایش، اهمیتی نمی‌دهند و کارهایی از این قبیل.

اشتباه نکنید آن ها این روش زندگی را به دلیل وضع اقتصادی بد، انجام نمی‌دهند. معمولا موقعیت شغلی و اقتصادی خوبی هم دارند؛ اما مایل به خرج کردن نیستند.

🔶خساست در روابط عاطفی

این دسته از افراد، در روابط عاطفی خود نیز، بهره کشی می‌کنند و حتی قادر به ابراز احساسات نیستند. روابط عاطفی، نیاز به محبت و انرژی دارد؛ اینگونه افراد به آن اهمیت نمی‎دهند. در واقع این کار را غیرضروری می‌دانند. تنها چیزی که برای آنها در زندگی اهمیت دارد؛ پول بیشتر است. افراد خسیس، معمولا روابط عاطفی موفقی ندارند.

🔶هوش اقتصادی پایین

برخلاف چیزی که خودشان تصور می‌کنند؛ بسیار هوش اقتصادی پایینی دارند. در واقع همیشه مجبور به پرداخت، هزینه بیشتر، برای زندگی هستند. برای مثال برای صرفه جویی در زندگی با خرید کالاهای بی کیفیت و دست دوم (اما ارزان)، همیشه مجبورند آن‌ها را سریع تر تعویض کند، در نهایت قیمت تمام شده آن مثل کالای نو یا حتی بیشتر از آن می‌شود. آنها حتی در موقعیت های مطمئنی هم سرمایه گذاری نمی‌کنند.

خساست و صرفه جویی | بیماری یا ویژگی شخصیتی؟

 

قطعا صرف جویی در زندگی ویژگی بدی نیست و حتی یادگیری آن برای زندگی، ضروری است. پس می‌توان گفت یک ویژگی شخصیتی مثبت است. خساست نیز یک اختلال روانی محسوب نمی‌شود. اما زمانی که حالت بیمار گونه پیدا کند و به دیگران آسیب بزند؛ به عنوان اختلال شخصیتی نیازمند درمان شناخته می‌شود. فروید معتقد است خساست ریشه در کودکی فرد دارد و احتمالا این افراد در مرحله مقعدی گیر کرده اند. درمان یا کنترل این افراد آسان نیست؛ چرا که معمولا از وضعیت خود شکایتی ندارند؛ حتی به حرف های دیگران نیز اهمیتی نمی‌دهند.

آموزش صرفه جویی صحیح در زندگی

افراد خسیس، نه تنها همیشه در حال جمع آوری پول و منابع هستند؛ بلکه برای از دست دادن آنها نیز، استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. به طور کلی خساست، عارضه های روانی دیگری را نیز برای فرد به وجود می‌آورد. برای مثال، این افراد برای خرج کمتر، با دیگران رفت و آمد نمی‌کنند؛ و همین موضوع آنها را افسرده و منزوی می‌کند. درمان این مشکل و آموزش درست صرفه جویی در زندگی فقط به کمک یک متخصص امکان پذیر است. روانشناسان برای درمان این اختلال از روش های شناختی-رفتاری و مواجه و پیشگیری از پاسخ، استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در زندگی روزمره، هر لحظه در حال خرج کردن چیزی هستیم. گاهی پول، وقت، احساسات و… آموختن مهارت درست صرفه جویی در زندگی حائز اهمیت است؛ اما نباید زیاده روی کرد. همیشه در زندگی میانه رو باشید. در روابط، دوستی ها، خورد و خوراک، سفر و حتی روش های فرزند پروری نیز، به این موضوع دقت داشته باشید. از مورد قضاوت و مسخره شدن توسط دیگران نترسید و از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صرف جویی در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تفاوت خساست با صرفه جویی در زندگی چیست؟

صرف جویی یک مهارت لازم برای زندگی است. در جنبه های مختلف، می‌توان از آن کمک گرفت و از آن استفاده کرد. ولی خساست، زیاده روی در صرف جویی است و بعد از مدتی بر روس زندگی فرد و اطرافیان، تاثیرات منفی به جا می‌گذارد.

چگونه با کسی در صرفه جویی زیاده‌روی می کند، برخورد کنیم؟

در مواجه با آنها، سعی نکنید آنهارا قانع به خرج کردن کنید. از قضاوت و تمسخر آنان نیز بپرهیزید. اما برای کمک به این افراد با یک روانشناس مشورت کنید.

چه کسانی صرفه جویی در زندگی می کنند؟

هوش اقتصادی بالا، مدیریت زمان، کارآمدی و هدف گذاری و اولویت بندی از ویژگی های افراد صرفه جو است.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی درهفته چند بار است؟ خیلی از زوج ها به دنبال یک استاندارد کلی در این خصوص هستند. در ابتدا توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که نیاز به رابطه جنسی یک نیاز غریزی و فطری است مانند نیاز به آب یا غذا که باید به روش درست به آن پاسخ بدهیم. اما این نیاز دارای تفاوت هایی نیز هست. که پاسخ به مناسب ترین تعداد دفعات نزدیکی در هفته را با چالش مواجه می‌کند. اگر در این خصوص با همسرتان اختلاف نظر دارید، حتما از خدمات مشاوره جنسی استفاده نمایید. در ادامه توضیحات کامل تری درباره تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی را داده‌ایم.

منبع: تعداد دفعات نزدیکی در هفته | در هفته چند بار نزدیکی کنیم؟

تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی

افراد معمولا بسته به نیاز خود رابطه جنسی  دارند اما سکس یک رفتار دونفره است که میل و خواسته های دیگری نیز در این امر اهمیت دارد. باید به طور واضح بگوییم که هیچ عدد مشخصی برای رابطه جنسی در یک مدت مشخص وجود ندارد. اغلب این موضوع تبدیل به یکی از دغدغه های افرادی شده است که میل جنسی کمی دارند از رابطه خود رضایت ندارند. علاوه بر تعداد باید به  کیفیت رابطه جنسی جنسی نیز اهمیت داد. بسیاری از زوجین جوان در ماه فقط یک بار رابطه جنسی دارند اما از این بابت احساس رضایت می کنند.

عوامل موثر در تعداد دفعات نزدیکی

فاکتورهای مختلفی روی این موضوع تاثیر دارند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. در برهه های زمانی مختلف نیاز به رابطه جنسی تغییر می کند و افراد به شیوه های مختلفی به آن پاسخ می دهند. خیلی از افراد تعداد دفعات رابطه را فقط به دفعاتی که دخول داشته اند محدود می کنند اما معاشقه و پیش نوازی نیز جزو این امار محسوب می شود.

◀️تاثیر سن در تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی

تحقیقات نشان داده اند یک یا دو بار نزدیکی در هفته بین زوجین 18 تا 29 سال طبیعی است و با افزایش سن از این میزان کاسته می شود. به عنوان مثال بزرگسالان 60 بار در سال و 60 ساله ها 20 بار در سال رابطه جنسی دارند. این آمارها شامل استثنائاتی نیز می شوند مثلا افرادی که در سنین بالا هنوز به تعدد رابطه جنسی اهمیت می دهند.

◀️بارداری و زایمان

به طور طبیعی تعداد دفعات نزدیکی در در زمان بارداری و بعد از کاهش می یابد که به دلیل نوسانات هورمونی یا عوارض عمل جراحی است. برعکس شاهد افرادی هستیم که بعد از زایمان با فاصله ی زمانی کم دوباره باردار می شوند؛ در این زمان هیچ محدودیتی نداریم اما به دلیل مسائل روانی و جسمانی بعد از زایمان ممکن است زوجین از رابطه جنسی امتناع کنند.

◀️میل جنسی و تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی

گاهی میل جنسی دو طرف همسان نیست و یک نفر همیشه از رابطه سر باز می زند و آن را به تعویق می اندازد. با وجود علاقه به همسر و بدون وجود هیچگونه اختلالی باز هم به رابطه جنسی علاقه ندارد. افراد با توافق در این مورد و درمان های هورمونی می توانند آن را حل کنند.

◀️رضایت زناشویی

فقدان یا کمبود رضایت زناشویی، عامل دیگری است که بر روی تعداد دفعات رابطه جنسی تاثیر دارد. این شرایط باعث بروز تنش هایی بین دو طرف می شود که رابطه جنسی را هم تحت الشعاع قرار می دهد. معمولا زوجین با تعداد دفعات بیشتر رابطه جنسی، رضایت بیشتری را گزارش می کنند.

◀️تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی | اختلالات روان

اختلالاتی مثل افسردگی، دوقطبی، اضطراب و… می توانند تعداد دفعات رابطه را کاهش یا افزایش دهند. مصرف دارو های مختلف نیز به طور غیر مستقیم بر روی میل جنسی موثر است.

چگونه تعداد دفعات رابطه را افزایش بدهیم؟

به طورکلی تعدد رابطه ی جنسی با همسر مشکلی ایجاد نمیکند اما افراط در هر کاری عوارضی دارد. هیچ ایده الی برای تعداد رابطه جنسی وجود ندارد و کاملا بسته به توافق و علاقه ی دو نفراست.

مسائل مربوط به رابطه

رابطه ی خود را با همسر، خارج اتاق خواب نیز تقویت کنید و رابطه فیزیکی و عاطفی را با شریک خود افزایش دهید. صحبت یا حتی فکر کردن در مورد مسائل جنسی نیز به شما کمک خواهد کرد. ایجاد تنوع در رابطه با تغییر محیط رابطه یا پوزیشن های جدید هم مسیر جدیدی را به شما نشان خواهد داد.

کمک گرفتن از یک متخصص

مشورت با یک سکستراپیست یا یک روانشناس به شما و همسرتان در بالا بردن سواد و مهارت جنسی با تغییر دادن باورهایتان نسبت به رابطه جنسی بسیار موثر است.

ارگاسم محور نباشید

خیلی از افراد از به ارگاسم نرسیدن خود در رابطه نگران هستند. البته برای اختلال انورگاسمیا دلایل زیادی وجود دارد اما گاهی سیستم بدن فرد به گونه ای است که ارگاسم را به سختی تجربه می کند. در چنین شرایطی می توانید به جای فکر کردن به مقصد، از مسیر لذت ببرید. درصد کمی از زنان در رابطه به ارگاسم می رسند اما در طول رابطه به اوج لذت جنسی می رسند و در این مورد مشکلی ندارند.

آیا هر چه تعداد دفعات نزدیکی زیاد باشد بهتر است؟

هورمون هایی که در زمان ارگاسم در بدن ترشح می شوند؛ روی تنظیم کارکرد بدن موثر هستند. به عنوان مثال ترشح پرولاکتین به تنظیم خواب و دوپامین و اکسی توسین به افزایش شادمانی کمک می کنند.

رابطه جنسی سالم و به طور منظم به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس منجر می شود. کاهش استرس نیز یکی دیگر از تاثیرات رابطه جنسی است.

تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی | عوارض رابطه جنسی زیاد

رابطه ی جنسی زیاد وکنترل نشده در نهایت به اعتیاد جنسی منجر می شود که عوارضی مثل خشکی واژن، دردهای جسمانی، افزایش احتمال عفونت های واژینال و… در زنان و اختلال در نعوظ، زودانزالی وعفونت های دستگاه ادراری در مردان است. بارداری های ناخواسته و انتقال بیماری های امیزشی از دیگر عارضه های اعتیاد جنسی است.

سخن پایانی

فکر میکنم تا اینجا پاسخ سوال خود را گرفته باشید که برای تعداد دفعات رابطه در هفته یا ماه عدد دقیقی وجود ندارد و حتی امار ها نیز نشان دهنده میانگینی از دفعات است. سکس یک تفریح و نیاز دو نفره است که لازمه آن برنامه ریزی و مدیریت است. پس در این مورد با همسر خود صحبت کنید. با این حال در صورت اختلاف و عدم رضایت از تعداد روابط جنسی تان با همسر متخصصین در این زمینه کمک بزرگی به شما خواهند کرد. با دریافت مشاوره علت بی میلی و دوری های همسرتان را کشف کرده و به گرمای از دست رفته را به زندگی مشترک خود برگردانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعداد دفعات نزدیکی به طور طبیعی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متدوال

در هفته چندبار باید رابطه جنسی داشته باشیم؟

عدد مشخصی برای پاسخ به این سوال وجود ندارد و به علاقه و میل طرفین بستگی دارد.

آیا نزدیکی زیاد ضرر دارد؟

به طور کلی افراط در هر کاری عوارض خودش را دارد حتی رابطه جنسی اما تعدد سکس اگر با علاقه و خواست دو طرف باشد؛ ضرری ندارد.

عوارض رابطه جنسی زیاد چیست؟

اعتیاد جنسی باعث شکل گیری عوارض روانی و جسمانی زیادی مثل خشکی واژن، زودانزالی،بارداری های ناخواسته و شیوع بیماری های امیزشی و… می شود که در مقاله به طور مفصل به توضیح انها پرداخته ایم.

منبع: تعداد دفعات نزدیکی در هفته | در هفته چند بار نزدیکی کنیم؟

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

عمه درمانی به معنی کمک از دیگران به جای روانشناس برای حل مشکلات است. در این روش درمانی افراد به جای کمک علمی و اصولی به سوی کمک اطرافیان می‌روند. گاهی مشکلات به قدری دشوار است که شخصیت فرد و رابطه او را تحت تاثیر قرار داده است. و حل مشکل تنها توسط فرد با تحصیلات علمی امکان پذیر است.

با عمه درمانی نه تنها مشکلات افزایش می‌یابد، بلکه به قدری پیچیده می‌شود که آسیب های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. در نهایت حسرت کمک از روانشناس را خواهید خورد. بنابراین در اولین فرصت از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: عمه درمانی | 10 بیماری که هرگز با عمه درمانی بهبود نمی‌یابد

عمه درمانی چیست؟

زمانی که کسی برای حل مشکلات به جای روانشناس و مشاور از اطرافیان، فامیل و دوستان کمک می‌گیرد؛ عمه درمانی کرده است. اما این مشکلات گاه به قدری دشوار است که باعث آسیب های جبران ناپذیر می‌شود. و دردی را از شما دوا نمی‌کند. در نهایت زندگی ما در زمینه های گوناگون دچار نابسامانی می‌شود. بنابراین برای حل مشکلات و مسائل حتما فقط به روانشناس و شخص متخصص رجوع کنید.

عدم رجوع به روانشناس و تمایل به این نوع روش درمانی باعث بروز هرچه بیشتر مشکلات می‌شود. عمه درمانی یا عمه تراپی با نصیحت و سرزنش دیگران آغاز می‌شود. حتی گمان دارند که با این رفتار مشکلات فردی بهبود می‌یابد.

آیا عمه درمانی باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود؟ اختلالات عمده ای که در بیش از نیمی از افراد وجود دارد. اما این اختلالات تنها با کمک روانشناسان و راهکارهای مناسب بهبود می‌یابد. برای هر نوع مشکل تنها به روانشناس رجوع کنید. شاید چالش های شما ریشه در شخصیت و تربیت شما داشته باشد.

تفاوت عمه درمانی و روان درمانی در چیست؟

روان درمانی و عمه درمانی بسیار با یکدیگر متفاوتند. عده ای از افراد هنوز تفاوت عمه درمانی و روان درمانی را نمی‌دانند. به همین دلیل عمه تراپی را اولویت می‌دانند. در این بخش مقاله راجع به تفاوت عمه درمانی و روان درمانی توضیح داده ایم.

🔺 روان درمانگر مدرک دانشگاهی دارد و دوره های علمی گذرانده است. اما عمه درمانگر ها بدون اطلاعات علمی به نصیحت می‌پردازند.

🔺 روانشناس و روان درمانگر، درمانجو را قضاوت نمی‌کند. اما عمه درمانگر سرزنش و قضاوت اولویت رفتاری اش است.

🔺روانشناسان رازدار هستند. و گفته های شما پیش آنها امن خواهد ماند. اما عمه درمانگر ها گفته های شما را پیش دیگران بازگو می‌کنند.

🔺 روانشناس همدلی دارد، اما عمه درمانگر دلسوزی می‌کند.

🔺 روان درمانگر شنونده فعالی است. و برای بهبود شما تلاش می‌کند. اما عمه درمانگر ها شنونده ای برای درد و دل هستند.

🔺عمه درمانگر ها تلاش دارند تا راه حل های خود را به دیگران تحمیل کنند. اما روانشناسان شنونده هستند و در نهایت راهکارهای درمانی می‌دهند.

🔺 جلسات روان درمانی همراه با درمان اختلالات روانی است. اما عمه درمانی تنها شرایط فرد را بحرانی می‌کند.

بیماری هایی که با عمه درمانی بهبود نمی‌یابد

عمه درمانی تنها در شرایطی قابل قبول است که مشکلات خانوادگی خفیف با چند نکته قابل حل باشد. در صورتی که افراد از اختلالات و بیماری های زیادی برخوردار باشند، هرگز با این روش درمانی بهبود نمی‌یابند. در این بخش مقاله راجع به بیماری هایی که با عمه درمانی بهبود نمی‌یابند؛ توضیح داده ایم.

🔺 اختلالات شخصیت

🔺 انواع وسواس ها

🔺انواع فوبیاها

🔺 استرس

🔺 اضطراب

🔺افکار خودکشی

🔺 افسردگی

🔺 اعتیاد

🔺مشکلات کودک و نوجوان

🔺 مشاوره تحصیلی

عمه تراپی دانشجویان رشته روانشناسی

یکی از گروه هایی که دست به عمه تراپی می‌زنند؛ دانشجویان روانشناسی هستند. این دسته از دانشجویان به صورت اصولی روش های درمانی را آموزش ندیده اند، اما به دلیل مطالعات جزئی و دانشگاهی، تصور دارند که به بهترین نحو توانایی درمان دارند. اما هرگز نباید پس از اتمام دوره تحصیلی و آموزشی نسبت به درمان اقدام کنند.

پیشگیری از عمه درمانی چگونه امکان پذیر است؟

متاسفانه در جامعه امروزی روانشناسی زرد بسیار گسترده شده است. گسترش روانشناسی زرد باعث افزایش بی شمار تعداد زیادی افراد در زمینه روانشناسی بدون علم شده است. حتی این روانشناسی به دلیل بروز در شبکه های اجتماعی متداول معروف شده است. با عمه درمانی های متفاوت و باب میل مردم عادی، در شبکه های اجتماعی؛ افراد زیادی درگیر این نصیحت ها و راهکارهای غیر علمی شده اند. که نه تنها رابطه آنها را بهبود نمی‌کند. بلکه آسیب های بیشتری به زندگی آنها وارد می‌کند.

برای پیشگیری از عمه درمانی، باید برای حل هر مشکلی از روانشناس و مشاورین کمک بگیرید. کمک از درمانگر تحصیل کرده علاوه بر اینکه به رفع مشکلات کمک می‌کند؛ بلکه ریشه اصلی مشکل را بررسی می‌کند تا دوباره با مسائل زیاد روبرو نشوید. 

سخن آخر

همانطور که در این مقاله راجع به عمه درمانی اطلاعات کسب کردید؛ متوجه شدید که کمک از دیگران در زمینه حل مسائل، مشکلات و اختلالات تنها سرزنش و نصیحت به همراه دارد. و هیچ پشتوانه علمی همراه با این صحبت ها نیست. بنابراین برای حل چالش های بزرگ به جای عمه درمانی، حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عمه درمانی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

1. عمه درمانی چیست؟

عمه درمانی یا عمه تراپی یعنی کمک از دیگران به جای کمک از روانشناس برای حل مشکلات.

2. تفاوت عمه درمانی و روان درمانی در چیست؟

اگر بخواهیم به طورکامل راجع به تفاوت عمه درمانی و روان درمانی صحبت کنیم؛ منظور کلی تحصیلات آکادمیک روان درمانگر و عدم سطح علمی مناسب عمه درمانگران در دسته تفاوت اصلی قرار دارد.

3. راهکار پیشگیری از عمه درمانی چیست؟

برای پیشگیری از عمه درمانی باید صفحات مجازی روانشناسی زرد را دنبال نکنید. و برای حل هر مسائلی از روانشناس و متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عمه درمانی | 10 بیماری که هرگز با عمه درمانی بهبود نمی‌یابد

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

درک همسر همیشه از چالش های بزرگ زوجین بوده است. خیلی از زن و شوهرهای تازه وارد از اینکه توسط همسر خود درک نمی‌شوند، شکایت دارند. برای درک همسر باید مهارت های لازم را آموزش ببینید. کسب این مهارت ها از هر چیزی واجب تر است.

برای درک همسر در اقدام اول باید خود را جای همسرتان بگذارید. و بگویید که آیا سرزنش راجع به درک او منطقی است؟ با این روش به راحتی می‌توانید توقعات خود را کاهش دهید و همسرتان را راحت تر درک کنید.

منبع: درک همسر | 10 راه برای درک همسر

درک همسر چگونه امکان پذیر است؟

برای زندگی موفق، درک همسر همیشه باید در اولویت باشد. برای درک نیز باید احساسات و هیجانات همسرتان را شناسایی کنید. شاید این رفتار در سال های اولیه زندگی دشوار باشد. اما به مرور زمان شناخت اتفاق می‌افتد و باعث ساخت زندگی و روابطه سالم می‌شود. و تا زمانی که زوجین احساسات یکدیگر را شناسایی نکنند، به درک خوبی از هم نخواهند رسید.

درک همسر به زبان عامیانه یعنی دریافت اطلاعات محیط و رفتارهای همسر. پس از دریافت باید رفتارهای همسر را پردازش کنید و واکنش مناسب نشان دهید. عکس العمل ها در نتیجه رفتارهای همسر در همه یکسان نیست. بنابراین هرگز خودتان را با زوجین دیگر مقایسه نکنید. برای درک بهتر همسر حتما از روانشناس کمک کنید

.راه های درک همسر چیست؟

برای درک همسر نیازمند برخی ویژگی ها و احساسات هستیم. با توجه به ویژگی های فردی، هر فردی با دیگری نیز متفاوت است. بنابراین باید با دقت بیشتری نیازهای همسر خود را درک کنید. در این بخش مقاله راجع به راه های درک همسر توضیح داده ایم.

📌 شناسایی حالات بدن همسر را اولویت قرار دهید

زمانی که حالات بدنی همسر را بشناسید، درک او نیز راحت تر خواهد شد. معمولا حالات بدن نشان دهنده روحیات و احساسات است. اگر تازه عروس و داماد هستید نباید نگران باشید! با آرامش برخورد کنید تا به مرور زمان شناخت کافی از حالات بدن همسر خود کسب کنید. اما به طور کلی درک همسر با شناخت حالات بدن مانند تمامی اشخاص دیگر است. بنابراین سخت نگیرید!

📌 به لحن صحبت همسر خود دقت کنید | درک همسر

از دیگر روش های درک همسر، دقت به لحن صحبت اوست. یکی از راه های شناخت احساسات و هیجانات، توجه به لحن صدا است. همیشه نحوه صحبت شخص عصبانی با شخص آرام متفاوت است. بنابراین از صحبت های همسر باید دقت کنید که چگونه با او برخورد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی مردان کلیک کنید.

📌 احساسات منفی و مثبت را شناسایی کنید

یکی از راه های درک همسر، شناخت احساسات مثبت و منفی است. زمانی که 6 احساس همسر خود و واکنش های او نسبت به این احساسات را شناسایی کنید، به راحتی می‌توانید همسر خود را درک کنید. در نهایت باید احساسات مثبت ومنفی همسر خود را شناسایی کنید. تا به جای بحث با همسر، در موقعیت های متفاوت واکنش های متفاوتی نشان دهید.

📌 موقعیت های مناسب را بسنجید

از دیگر روش های درک همسر، سنجش موقعیت است. گاه فرد با سنجش احساسات و هیجانات همسر نمی‌تواند رفتار مناسب را تشخیص دهد. بنابراین باید موقعیت فرد را بسنجید. مثلا اگر همسرتان یکی از عزیزان خود را از دست داده است، باید موقعیت او را بسنجید و هر حرفی را به زبان نیاورید. 

📌 با همسرتان وقت بگذرانید | درک همسر

هرگز اجازه ندهید که خستگی ها و مشغله های روزانه باعث کاهش ارتباط با همسر شود. لزوم درک همسر ارتباط بیشتر زوجین است. اگر با همسرتان وقت نگذرانید حتما به شناخت کافی از او نخواهید رسید. بنابراین با همسرتان وقت بگذرانید تا به شناخت کافی از احساسات و هیجانات ا و دست یابید.

📌 به همسرتان اعتماد کنید

اگر نشانه ای از همسر خود مبنی بر خیانت و … ندارید؛ به همسرتان اعتماد کنید. اصل درک همسر اعتماد متقابل است. اعتماد مهم ترین رکن هر رابطه ای است. و باعث درک و احترام به همسر می‌شود. 

📌 هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از اشتباهات زوجین، مقایسه هسمر با دیگران است. زمانی که مقایسه رخ دهد، درک و احترام همسر از بین خواهد رفت. در نتیجه باعث کلافگی و حال بد همسرتان خواهد شد. و اعتماد دو طرفه نابود خواهد شد. بنابراین برای درک همسر هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید.

📌 در بحث و دعوا همسرتان را درک کنید | درک همسر

درک همسر در بحث و مشاجره باید همیشه به یادتان باشد. زمانی که با یکدیگر دعوا می‌کنید منطقی رفتار کنید و خودتان را جای همسر بگذارید. شاید با تفکرات منطقی حق را به همسرتان نیز دادید. اگر آرامش و دقت بالای احترام گذاری به همسر را در دعوا رعایت کنید، زندگی زیبایی خواهید ساخت.

📌 اشتباهات یکدیگر را بپذیرید

انسان جایز الخطاست. زمانی که یکی از زوجین اشتباه می‌کند باید بخشیده شود. با عدم بخشش و پذیرش همسر علاوه بر اینکه او را درک نکرده اید، بلکه با آسیب بیشتری به خود وارد کرده اید. بخشش باعث ایجاد آرامش می‌شود. در نهایت درک همسر بهتر اتفاق می‌افتد. بنابراین از اشتباهات یکدیگر درس بگیرید و آن را بزرگ نکنید. 

📌 از روانشناس کمک بگیرید

عده زیادی از زوجین پس از سال های زیاد زندگی مشترک هرگز توانایی درک همسر را کسب نکرده اند. زوجین باید به شیوه ای باشند که رفتارهای یکدیگر را آینده نگری کنند و با کمک روش های مختلف یکدیگر را درک کنند. بنابراین اگر در این زمینه با چالش روبرو هستید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله از اهمیت درک همسر مطلع شده اید. احترام، اعتماد و درک متقابل رکن اصلی رابطه زناشویی است. عده زیادی از زوجین تازه وارد از نحوه شناخت یکدیگر اطلاعی ندارند و همین امر باعث بروز مشکلات زیاد در سال های اولیه زندگی می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل حتما باید از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درک همسر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درک همسر | 10 راه برای درک همسر

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

دعوای خواهر و برادر را تقریبا همه تجربه کرده اند. مخصوصا اگر فاصله سنی خواهر و برادر با یکدیگر کم باشد این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. معمولا به دلایلی مثل تفاوت های شخصیتی، میزان اهمیت والدین، وسایل مشترک و … دعوا رخ می‌دهد.

والدین برای جلوگیری از دعوای خواهر و برادر باید راهکارهای کنترل این جدال را آموزش ببینند. این رفتارها طبیعی است اما نیازمند مدیریت می‌باشد. شخصیت خواهر و برادر نیز در میزان دعواها مهم است. اگر خصلت، خلق و خو یکی از بچه ها تند باشد، قطعا دعوا بین آن‌ها بیشتر خواهد شد. اما روش های کاهش دعوا در خواهر‌و برادر وجود دارد که با کمک روانشناس صورت می‌گیرد.

منبع: دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر

دعوای خواهر و برادر چیست؟

 

دعوای خواهر و برادر امر طبیعی است. زمانی که تعامل بین خواهر و برادر زیاد باشد، دعوای آنها نیز افزایش می‌یابد. اگر یکی از فرزندان شخصیت تند خویی داشته باشد این دعواها بیشتر نیز خواهد شد. میزان دعوای خواهر و برادر بستگی به نحوه برخورد والدین دارد. زمانی که والدین نحوه برخورد با دعوای خواهر‌و برادر را بدانند؛ کمتر با صحنه های دعوا روبرو خواهند شد. .

والدین برای کاهش دعوای خواهر و برادر باید به تفاوت های فرزندان خود آگاه باشند. بین آنها تفاوت نگذارند و به یک اندازه توجه کنند. هرگز برای تربیت فرزندان از یک روش استفاده نکنید. و آنها را با یکدیگر مقایسه نکنید. در نهایت برای احترام به آنها از راه های غیر تنبیه و خشونت استفاده کنید. در این مقاله راجع به دلایل و راهکارهای کنترل دعوای خواهر‌و برادر توضیح داده ایم.

دلایل دعوای خواهر و برادر شامل چه چیزهایی می‌شود؟

دعوای خواهر و برادر به دلایل مختلفی بروز می‌کند. مانند تمامی چالش های دیگر حتما این نوع دعوا نیز دلایل مخصوص به خود را دارد. در ادامه راجع به دلایل دعوای خواهر و برادر توضیح داده ایم.

🔴 وسایل مشترک | دعوای خواهر و برادر

اگر کودکان از یک وسایل مشترک استفاده کنند. قطعا دعوای خواهر و برادر نیز بیشتر می‌شود. بنابراین برای کاهش میزان دعوای‌خواهر و برادر باید وسایل مشترک آنها را تا حد امکان کاهش دهید. و برای هر کدام وسیله ای جداگانه تهیه کنید.

🟠 رقابت

رقابت بر سر درس، رشته، ورزش، نمرات و … همگی دلیل بر دعوای خواهر و برادر هستند. این دعوا زمانی بیشتر می‌شود که والدین به شخص برتر جایزه بدهند. 

🔵 تلویزیون | دعوای خواهر و برادر

هر یک از کودکان برنامه مخصوص و مورد علاقه خود را دارند. اگر همزمان یک ساعت پخش داشته باشند، دعوای خواهر و برادر بر سر برنامه تلویزیونی مورد علاقه نیز بیشتر می‌شود.

🟤 میزان توجه والدین

کودکان برای جلب توجه والدین دست به هرکاری می‌زنند. زمانی که والدین به یکی از بچه ها بیشتر از دیگری توجه کند، دعوای خواهر و برادر شروع می‌شود.

🟣 مقدار غذا | دعوای خواهر و برادر

مقدار غذا یکی از بارز ترین دلیل دعوای خواهر و برادر است. زمانی که یک قاشق بستنی بیشتر و یا یک لیوان آبمیوه بیشتر به یکی از بچه ها باعث بروز دعواهای زیاد می‌شود.

🔴 ناامیدی

گاهی فرزندان شما شرایط روحی خوبی را نمی‌گذارنند و همین امر باعث ناامیدی و در نهایت دعوای خواهر و برادر می‌شود. ناامیدی در مدرسه، بین همسالان، تفاوت والدین و … همگی شدت دعوا ها را افزایش می‌دهد. 

🟢 جایگاه | دعوای خواهر و برادر

یکی از دلایل دعوای خواهر و برادر، جایگاه و مکان است. اگر فضای مخصوصی برای هر یک از فرزندان در نظر گرفته نشود، دعوا نیز بیشتر اتفاق می‌افتد. هر انسانی نیازمند تنهایی است. اگر موقعیت این تنهایی پیش نیاید پس هر فرزندی نمی‌تواند به امور تنهایی خود بپردازد. در نهایت دعوا رخ خواهد داد.

راه های کنترل دعوای خواهر و برادر چه چیزهایی است؟

برای کنترل دعوای خواهر و برادر در اقدام اول والدین نباید دخالت کنند. دخالت شما همراه با طرفداری خواهد بود که میزان دعوا را افزایش می‌دهد. بنابراین شما باید روی تک تک فرزندان کار کنید تا میزان دعوای آنها کاهش یابد. در صورت دخالت نابرابری و توجه والدین اختلافات را افزایش می‌دهد. در این بخش مقاله راجع به راه های کنترل دعوای خواهر و برادر توضیح داده ایم.

📌 به اشتراک گذاشتن را به کودک آموزش دهید

یکی از راه های کنترل دعوای خواهر و برادر، آموزش اشتراک گذاری است. در این شرایط باید به کودک آموزش دهید که همانطور که او دوست دارد از اسباب بازی استفاده کند، خواهر یا برادر او نیز علاقه دارد تا از آن استفاده کند. در نهایت برای بازی با اسباب بازی آنها سانس بندی کنید.

📌 درخواست مودبانه و با آرامش را یاد بدهید

برای کنترل دعوای خواهر و برادر، باید درخواست مودبانه را به فرزندان آموزش دهید. به فرزندان خود بگویید که اگر درخواست چیزی از خواهر یا برادر خود دارد باید مودبانه اقدام کند. با بحث و جدل دعوا ها بیشتر می‌شود. 

📌 با نوبت بندی، صبر را به فرزندان آموزش دهید

زمانی که کودکان با تفاوت سنی کم دارید، حتما باید نوبت بندی و صبر را به او آموزش دهید. گاهی اوقات برنامه تلویزیونی مورد علاقه کودکان در یک ساعت پخش می‌شود. یا خواهان استفاده از یک اسباب بازی هستند. در این صورت والدین باید نوبت بندی را به کودکان آموزش دهند. یک ساعت خواهر و یک ساعت برادر باید از اسباب بازی استفاده کنند. در این شرایط صبر را هم آموزش می‌بینند.

📌 نه شنیدن را به کودکان آموزش بدهید

یکی از روش های کنترل دعوای خواهر و برادر، پذیرش نه شنیدن است. در این شرایط باید به فرزندان خود آموزش دهید که اگر درخواستی از خواهر یا برادر خود داشت، نه شنیدن را باور کند. تا با هر نه شنیدن دعوایی راه نیافتد.

📌 کار گروهی را آموزش دهید

اگر فرزندان هم سن و سال هم دارید برای کاهش دعوای خواهر و برادر باید کار گروهی را به آنها آموزش دهید. زمانی که کار گروهی انجام دهند مشارکت و صبر را آموزش خواهند دید. 

📌 از روانشناس کودک کمک بگیرید

زمانی که والدین در همان دوران کودکی فرزندان به دنبال کاهش دعوای خواهر و برادر هستند، در بزرگسالی فرزندانی متعهد خواهند داشت. بنابراین اگر از روانشناس کودک در این زمینه کمک بگیرید فرزندان مودب تری پرورش خواهید داد.

کلام آخر

همانطور که تا به اینجا در رابطه با دعوای خواهر و برادر اطلاعات کسب کردید. والدین باید روش های آموزشی مناسبی را برای کاهش این رفتار کودکان استفاده کنند. اگر تازه والد هستید حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس روش های کارآمد و خانوادگی را به شما آموزش می‌دهد تا به آرامش بیشتری در خانه برسید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای خواهر و برادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر

  • ذهن نو