مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۴۷ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حمام کردن نوزاد یکی از هیجان انگیزترین لحظاتی است که والدین پس از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می‌کنند. نوزادان اغلب از تماس آب ولرم با پوست خود احساس آرامش می‌کنند و از حمام رفتن لذت می‌برند. با این حال بسیاری از پدر و مادرها به خصوص در تجربیات اول خود از حمام بردن نوزاد می‌هراسند و نمی‌دانند چه زمانی باید برای این کار اقدام کنند. در واقع بهترین زمان برای اولین حمام، 24 ساعت پس از به دنیا آمدن نوزاد است که باعث می‌شود از بروز سرماخوردگی و خشکی پوست جلوگیری شود. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا دراین باره توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 منبع : حمام کردن نوزاد

بهترین زمان برای اولین حمام کردن نوزاد

اولین حمام نوزاد متناسب با سیاست‌های پزشکی و بهداشتی مناطق مختلف متفاوت است. در سال‌های گذشته بسیاری از بیمارستان‌ها حدوداً دو ساعت پس از تولد نوزاد او را استحمام می‌کردند. این در حالی است که امروزه سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که حداقل 6 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک به او فرصت دهیم و پس از گذشت این زمان بگذاریم که او اولین حمام خود را تجربه نماید. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان برای اولین حمام را 24 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک می‌داند. 

برای شناخت بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد در هفته های اول کلیک کنید.

 

چرا باید برای اولین حمام کمی صبر کنیم؟

همان طور که گفته شد سازمان بهداشت جهانی امروزه حمام کردن نوزاد بلافاصله پس از تولد را توصیه نمی‌کند بلکه پیشنهاد می‌دهد در صورت امکان یک روز برای آن صبر کنید و یا حداقل 6 ساعت آن را به تعویق بیاندازید. اگر در مورد علل این موضوع کنجکاو هستید ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم.

حمام کردن نوزاد و تأثیرگذاری آن بر دمای بدن و قند خون

مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که بلافاصله پس از تولد حمام می‌شوند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند و دچار هیپوترمی یا همان کاهش زیاد دمای بدن می‌شوند. همچنین حمام کردن در ساعات اولیه زندگی نوزاد، استرسی جزئی را به او وارد می‌کند که این مسئله می‌تواند در افت قند خون آن‌ها یا همان بروز هیپوگلیسمی نیز تأثیر گذار باشد.

ساعات اولیه تولد زمانی برای پیوند با مادر و شیردهی

مطالعات علمی بیانگر این نکته هستند که نوزادان پس از تولد نیاز عاطفی زیادی به تماس پوستی و جسمانی بسیار نزدیک با مادر خود دارند. اگر آن‌ها در همان ساعات ابتدایی از مادر خود جدا نشوند و بتوانند از شیر او تغذیه کنند نسبت به سایر کودکان راحت‌تر می‌توانند با مادر ارتباط برقرار کنند و با سهولت بیشتری شیرخوردن را آغار می‌نمایند.  پژوهشی که در همین زمینه انجام شد نشان داد نوزادانی که در بیمارستان‌ها ابتدا برای استحمام برده می‌شوند نسبت به نوزادانی که در بدو تولد در آغوش مادر قرار می‌گیرند مشکلات بیشتری در جهت خوردن شیر از سینه مادر تجربه می‌کنند.

حمام کردن زود هنگام نوزاد و بروز خشکی پوست

نوزادان پس از تولد اغلب پوشش سفیدرنگی روی پوست خود دارند که حالتی مومی شکل داشته و ورنیکس نام دارد. ورنیکس به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای بدن کودک عمل می‌کند و خاصیت آنتی باکتریایی نیز دارد. انجمن متخصصان طب اطفال آمریکا پیشنهاد می‌دهند که بگذارید این ماده اندکی روی پوست کودک بماند تا پوست حساس و ظریف آن‌ها با خشکی مواجه نشود. این امر به خصوص برای کودکان نارس که در زایمان زودهنگام به دنیا آمده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای اطلاعات بیشتردرباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

 

توصیه‌هایی برای حمام کردن و شستن نوزاد در خانه

حمام کردن نوزاد در خانه به خصوص در تجربیات اول برای والدین هیجان انگیز و دلهره‌آور است. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا این کار را با سهولت بیشتری انجام دهید.

1- قبل از حمام کردن نوزاد همه چیز را آماده کنید

برای آنکه نیازهای کودک، گریه‌های او و وظایف مختلفی که دارید شما را سردرگم و کلافه نکند، تلاش کنید تا قبل از بردن نوزاد به حمام ابتدا همه چیز را آماده کنید. برای مثال می‌توانید لگنچه کوچکی را از آب  پر کنید، لیف مخصوص شست و شوی کودک و حوله را در دسترس خود قرار دهید و وسیله‌ای نظیر یک فنجان کوچک را برای ریختن آب روی بدن نوزاد در نظر بگیرید.

2- برای حمام کردن نوزاد او را روی سطحی صاف قرار دهید

لازم است که هنگام حمام کردن نوزاد مکان صاف و امنی را در نظر بگیرید و او را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که این فضا باید به‌ گونه‌ای باشد که هم نوزاد روی آن احساس راحتی داشته باشد و هم شما روی کودک خود مسلط باشید. سطحی که کودک روی آن قرار می‌گیرد می‌تواند چیزی نظیر میز تعویض یا یک تشکچه ابری مخصوص حمام کودک باشد. در حین شست و شوی نوزاد همواره مراقب غلتیدن یا خطر افتادن او باشید به همین منظور در حین حمام کردن کودک یک دست خود را به صورت حائل جلوی او نگه دارید تا امکان بروز هر گونه خطر را کاهش دهید.

3- برای حمام کردن نوزاد ابتدا از شستن صورت او شروع کنید

حمام کردن نوزاد لازم است که آرام آرام و با شکیبایی کامل انجام شود. در همین راستا ابتدا از شستن صورت فرزندتان شروع کنید. برای این کار از یک پارچه مرطوب شده استفاده نمایید و آرام آن را روی صورت نوزاد بکشید. توجه داشته باشید که همان ابتدا آب را مستقیماً روی صورت نوزاد نریزید و نگذارید که آب وارد دهان و چشم‌های کودک شود.

در مراحل بعدی آرام آرام بدن کودک را وارد آب ولرم کنید تا در نهایت بتوانید او را به طور کامل در لگنچه‌ای کوچک قرار دهید و تمام بدنش را بشویید. استفاده از این روش کمک می‌کند تا فرزندتان از قرار گرفتن در حمام نهراسد و ناسازگاری کمتری از خود نشان دهد. اگر حمام کردن نوزاد به شیوه اصولی انجام شود می‌تواند امری بسیار آرام بخش برای او باشد و به کاهش بی‌قراری‌های فرزندتان کمک کند.

4- هنگام حمام کردن، نوزاد و محیط او را گرم نگه دارید

در حین حمام کردن نوزاد تلاش کنید تا او را در حوله مناسبی بپیچید و آرام آرام هنگام شستن نقاط مختلف بدن حوله را از روی او بردارید. در این فاصله تلاش کنید تا از مناسب بودن دمای حمام برای فرزندتان آگاه باشید و بیش از اندازه او را در محیط سرد نگه ندارید.

 

سؤالات متداول

نوزادان هر چند وقت یک بار به حمام رفتن نیاز دارند؟

نوزادان همانند بزرگسالان یا کودکان بزرگ‌تر از خود به حمام کردن روزانه و مکرر نیاز ندارند چراکه آن‌ها کمتر عرق می‌کنند و در نتیجه کمتر نیز کثیف می‌شوند. تقریباً دوبار حمام در هفته می‌تواند در طول یک سال اول زندگی برای نوزادان کافی باشد.

پس از آوردن نوزاد به خانه از چه زمانی حمام کردن منظم او را می‌توانیم شروع کنیم؟

برای این کار ابتدا باید منتظر بهبود ناحیه ناف کودک، افتادن و خشک شدن بند ناف او باشید. تلاش کنید تا اولین حمام‌های نوزاد تا حد امکان کوتاه باشد تا او به مرور به فضای آن عادت کند و سازگاری بیشتری نشان دهد.

 

 

 منبع : حمام کردن نوزاد

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

یجه‌بخش باشند. اما اگر احساس می‌کنید این راهکارها نتوانسته مشکل بی‌خوابی‌تان را به‌طور کامل درمان کند بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید. گاهی اوقات مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی باعث بی‌خوابی می‌شوند و تا قبل از درمان ریشه‌ای آن‌ها بی‌خوابی درمان نخواهد شد.

 

منبع : درمان بی خوابی ناشی از علل مختلف

درمان بی خوابی با درک علل آن

بی‌خوابی یا اینسومنیا یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. این اختلال خود را به سه شکل مختلف نشان می‌دهد؛ گاهی اوقات ساعت‌ها در رخت‌خواب بیدار هستید و برای خوابیدن تلاش می‌کنید. بعضی‌ها هم با آنکه در خوابیدن مشکلی ندارند خیلی زودتر ازآنچه باید از خواب بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخوابند.

گاهی اوقات هم در طول خواب شبانه بارها به دلایل مختلف بیدار می‌شوید. بی‌خوابی باعث می‌شوند که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و تمرکز کافی برای انجام کارهایتان را از دست بدهید. بی‌خوابی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها اختلالات روحی به‌خصوص اضطراب و افسردگی هستند. بیماری‌های تنفسی و یا سبک زندگی نامناسب از دیگر دلایلی هستند که باعث بروز این مشکل می‌شوند. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

بی‌توجهی به درمان بی خوابی

بی‌خوابی اختلال عذاب‌آوری است که تحمل آن برای مدت طولانی کار بسیار مشکلی است. این شرایط باعث می‌شود تا در طول روز احساس خستگی کنید و تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف را نداشته باشید. بی‌خوابی می‌تواند روی سلامت جسمی شما و به‌خصوص مقاومت سیستم ایمنی بدن هم تأثیرات منفی داشته باشد. این درحالیست که تحقیقات نشان می‌دهد میزان بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی با بی‌خوابی‌های شبانه ارتباط مستقیمی دارد. با توجه به همه آنچه گفته شد بهتر است نسبت به درمان این مشکل در خود یا هر یک از اطرافیانتان که با آن درگیر شده بی‌توجه نباشید.

جدیدترین راه‌های درمان بی خوابی

برای درمان بی‌خوابی راهکارهای مختلفی بیان شده است. بیشتر این راهکارها سعی دارند تا سبک زندگی‌تان را تغییر دهند و بعضی عادت‌های اشتباه که باعث بی‌خوابی می‌شوند را از بین ببرند. طبیعی است که همه این راهکارها نمی‌توانند برای همه مفید باشند. به همین دلیل بهتر است با توجه به شرایط زندگی خود بعضی از آن‌ها را امتحان کنید. اما برای درمان بی‌خوابی به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این راهکارها نمی‌توانند یک شبه مشکلات شما را حل کنند و باید در انجام آن‌ها صبور باشید.

برنامه منظم برای خواب‌وبیداری داشته باشید

سعی کنید ساعت مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. این کار شاید در روزهای اول برایتان بسیار سخت باشد اما به‌تدریج به آن عادت می‌کنید. یکی از دلایلی که باعث بی‌خوابی می‌شود این است که در ساعت خواب‌وبیداری نظم مشخصی ندارید. به همین خاطر وقتی ساعت مشخصی را برای استراحت در نظر می‌گیرید به‌تدریج بدن شما به خوابیدن و بیداری در این زمان عادت خواهد کرد.

فعالیت‌های ذهنی ممنوع

روانشناسان معتقدند از حدود یک ساعت پیش از زمانی که به رخت‌خواب می‌روید باید فعالیت‌های فکری را محدود کنید. بهتر است کارهای ساده‌ای مثل مرور برنامه روزانه فردا یا مرتب کردن وسایلی که فردا لازم دارید را در این ساعت انجام دهید. فعالیت‌های فکری سنگین مثل درس خواندن و حتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا صحبت راجع به موضوعی که ذهن شما را درگیر می‌کند در به خواب رفتن‌تان تأثیر منفی خواهد داشت.

محیط خواب مناسب

محیط خواب‌تان باید فضایی مناسب داشته باشد. اتاق خواب باید به لحاظ نور، سکوت و همین‌طور دما در شرایطی باشد که به‌راحتی در آن خواب‌تان برود. یکی دیگر از نکاتی که راجع به بهداشت محیط خواب باید به آن توجه کنید این است که هرگز کارهای روزانه‌تان را در رخت‌خواب انجام ندهید. روانشناسان معتقدند تخت خواب باید تنها خستگی و نیاز به خواب راحت را در ذهن‌تان یادآوری کند، اما وقتی از آن برای هر کاری مثل کتاب خواندن یا غذا خوردن استفاده می‌کنید این یادآوری در ذهن شما کمرنگ خواهد شد.

تمرینات آرام‌سازی

تمرینات آرام‌سازی مثل مدیتیشن یا ریلکسیشن باعث می‌شود تا اضطراب و خستگی که در طول روز تجربه کرده‌اید از بدن خارج شده و یک آرامش مطلوب را تجربه کنید. به همین خاطر استفاده از این تمرین‌ها به‌خصوص برای کسانی که به دلیل اضطراب و فشارهای روانی دچار بی‌خوابی شده‌اند مفید خواهد بود.

اهمیت تغذیه

تغذیه تأثیر بسیاری در خواب‌وبیداری دارد اما معمولاً توجه چندانی به آن نمی‌کنیم. استفاده از یک لیوان شیر گرم قبل از خواب یا نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی تأثیر مثبتی روی خواب شما دارند. گاهی اوقات می‌توانید از مکمل‌هایی مثل ملاتونین یا منیزیم هم پیش از خواب استفاده کنید. درعین‌حال خوردن مواد غذایی چرب، کربوهیدرات‌ها و همین‌طور چای و قهوه می‌توانند بی‌خوابی شبانه شما را افزایش دهند.

درمان بیماری‌های روحی

بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی از اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث بی‌خوابی می‌شوند. به همین خاطر اگر نشانه‌های این اختلالات را در خود احساس می‌کنید بهتر است برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید. این موضوع به حدی تأثیرگذار است که کتاب راهنمای اختلالات روانی بی‌خوابی را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی مطرح می‌کند. در کنار این بیماری‌ها سبک زندگی پراسترس و فشارهای روانی هم باعث بی‌خوابی می‌شوند. درمجموع می‌توان گفت یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان بی‌خوابی این است که به سلامت روان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

درمان بی خوابی با روش‌های روان‌شناختی

درمان شناختی-رفتاری بی‌خوابی

یکی از بهترین روش‌های درمان بی‌خوابی استفاده از درمان شناختی-رفتاری است. تحقیقات نشان می‌دهد این روش در بسیاری از مواقع مشکل بی‌خوابی را به‌صورت ریشه‌ای درمان کرده است. درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی به این صورت است که روانشناس به بیمار کمک می‌کند تا افکار منفی و باورهای اشتباهی که راجع به بی‌خوابی دارد را اصلاح کند. برای مثال بسیاری از کسانی که دچار بی‌خوابی هستند این موضوع را به‌عنوان یک حقیقت و جزئی از زندگی خود باور کرده‌اند و به همین خاطر تلاشی هم برای تغییر آن نمی‌کنند. در این روش بیمار یاد می‌گیرد انتظارات منفی مثل اینکه باور نداشته باشد واقعاً خوابش خواهد برد را از خود دور کند.

دارودرمانی برای بی‌خوابی

گاهی اوقات درمانگر به این نتیجه می‌رسد که بهتر است برای درمان بی‌خوابی از بعضی داروهای خواب‌آور استفاده کند. داروهای ضد اضطراب مثل آلپرازولام رایج‌ترین داروهایی هستند که در این شرایط مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما بهتر است همیشه از این داروها زیر نظر متخصص استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

بهترین درمان برای بی‌خوابی چیست؟

با توجه به دلایلی که برای بروز بی‌خوابی وجود دارد از روش‌های مختلفی هم برای درمان آن استفاده می‌شود. اما استفاده از روش درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی از تمامی روش‌های دیگر مؤثرتر است.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

منبع : درمان بی خوابی ناشی از علل مختلف

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

خواباندن نوزاد برای تازه پدر و مادرها گاه کاری دشوار و سوال برانگیز می‌شود. کودک تازه متولد شده هنوز نمی‌تواند به خوبی با والدین خود ارتباط بگیرد و ممکن است به آسانی با محیط جدید سازگار نشود. همین مسئله می‌تواند او را مستعد گریه و ناراحتی کرده و خواب راحت را از او بگیرد. این موضوع آرامش پدر و مادر را هم بهم می‌زند و باعث می شود که آن‌ها دائما در جستجوی موثرترین راه‌ برای خواباندن نوزاد باشند. در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه نوزاد خود را بخوابانید و به یک چرخه منظم خواب برسید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع : خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد | نوزاد چقدر به خواب احتیاج دارد؟

نوزادانی که تازه متولد شده اند (یک تا دو ماه اول) چیزی در حدود 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را باید بخوابند. البته بعضی از کودکان ممکن است بیش از این ها به خواب احتیاج داشته باشند و در نتیجه  18 الی 19 ساعت از روز را در خواب بگذرانند. این خواب به تکامل مغز آن‌ها کمک کرده و رشد آن‌ها را تسهیل می‌کند. از آنجایی که نوزاد هر 2 یا 3 ساعت گرسنه می‌شود، مادر باید او را در این بازه زمانی برای شیر خوردن از خواب بیدار کند. اگر خواب و شیرخوردن فرزندتان یک نظم روتین داشته باشد، او کمتر با مشکلاتی نظیر بیداری شبانه و بیقراری رو به رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده

روش های موثر برای خواباندن نوزاد | توصیه هایی برای والدین

برای آنکه فرزند شما در دوران نوزادی خواب بهتری داشته باشد، در نظر گرفتن برخی نکات می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- نوزاد را به پشت بخوابانید

همیشه به خاطر داشته باشید که باید نوزاد را به پشت بخوابانید. در نتیجه او را به صورت دمر و روی شکم در تخت قرار ندهید، این کار می‌تواند در طول خواب تنفس کودک را با مشکل مواجه کرده و منجر به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود. برای اطلاع از نحوه دمر خواباندن نوزاد کلیک کنید.

2- محیط امنی برای خواب نوزاد فراهم کنید

اطمینان حاصل نمایید که نوزاد در محیطی امن می‌خوابد. در همین راستا لازم است که تختی مناسب سن فرزندتان انتخاب کنید تا در صورت غلت زدن روی شکم و صورت قرار نگیرد. اگر فرزندتان را در اتاق جداگانه‌ای می‌خوابانید، باید در طول شب به فاصله هر دو ساعت وضعیت او را چک کنید و ساعت‌های طولانی او را بدون شیر دادن رها نکنید.

3- هنگام خواباندن نوزاد اسباب بازی ها را در تخت نگذارید

تخت نوزاد را از هر گونه وسیله اضافی خالی کنید. در نتیجه اسباب بازی‌ها، شیشه شیر یا هرچیز مانند این‌ها را هنگام خواباندن نوزاد از تخت او جمع کنید. چرا که ممکن است در طول خواب، نوزاد آن‌ها را در دهان گذاشته یا روی‌شان قرار بگیرد.

4- دمای معتدلی در محیط ایجاد کنید

برخی از والدین دائما نگران این هستند که نوزدشان سرما بخورد. همین مسئله باعث می‌شود که فضای اتاق کودک را به شدت گرم کنند و او را با لباس‌های ضخیم بپوشانند. در حالی که این کار می‌تواند در طول شب باعث بروز مشکلاتی در تنفس نوزاد شده و راه نفس کشیدن او را مسدود نماید. در نتیجه یک دماسنج در اتاق فرزندتان قرار داده و سعی کنید دمای معتدلی (خدود 25 درجه سانتی‌گراد) در اتاق کودک ایجاد نمایید. بسیاری از بی‌قراری‌های کودک می‌تواند به خاطر گرما یا سرمای بیش از حد محیط خواب باشد.

5- مراقب باشید کسی اطراف نوزاد سیگار نکشد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیگار کشیدن در کنار نوزاد خطرناک است و می‌تواند ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی را در آن‌ها افزایش دهد. در نتیجه به خصوص زمانی که فرزندتان خواب است اطمینان حاصل کنید که کسی در اطراف او سیگار نمی‌کشد. برای جلوگیری از عوامل مربوط سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کلیک کنید.

6- برای خواباندن ، نوزاد را قنداق نمایید

طبق مطالعات وقتی نوزادان را قنداق می‌کنید، محیط رحم که به آن عادت داشتند در خاطرشان تداعی می‌شود. همین مسئله به خواب راحت‌تر کمک کرده و باعث می‌شود با آرامش بیشتری ساعات خواب خود را طی کنند.

7- نوازش کردن نوزاد

اگر فرزندتان در به خواب رفتن مشکل دارد، نوازش کردن او را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که حس لامسه برای نوزادان قوی‌ترین حس برای ارتباط برقرار کردن با دنیای پیرامونی است. در نتیجه در آغوش کشیده شدن و نوازش برای آن‌ها امری حیاتی است و به آرامش هرچه بیشترشان کمک می‌کند.

8- برای نوزاد لالایی بخوانید

کودک از دوران جنینی حس شنیداری خود را به دست می‌آورد و به مرور به صدای شما به عنوان مادر عادت می‌کند. در نتیجه پس از تولد نیز بیش از همه به صدای شما واکنش نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید فرزند خود را آرام کرده و بخوابانید با صدایی آرام برای او آواز یا لالایی بخوانید. این نکته را به خاطر داشته باشید که صدای بلند برای کودک تازه متولد شده تنش زاست، در نتیجه از سر و صدای زیاد نیز بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواب نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت کودک به زودتر خوابیدن او کمک می کند؟

گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت خواب کودک می تواند هشیاری او را تحریک کرده و باعث بی خوابی او شود. در نتیجه بهتر است از این اسباب بازی ها تنها در زمانی بیداری نوزاد استفاده کنید.

 

 

منبع : خواباندن نوزاد

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

دغدغه ازدواج با دوست پسر تو این زمانه بازار داغی پیدا کرده، دیگر دختران منتظر خواستگار نمی‎‌مانند و تلاش دارند که برای زندگی مشترک خودشان تصمیم‌گیری و انتخاب کنند. شاید این طریقه مزایایی داشته باشد اما باعث شده آسیب و شکست‌های ناشی از رابطه با دوست پسر زیاد شود. ازدواج پدیده پیچیده ایست و به جز عواطف و احساسات فاکتورهای مختلفی در موفقیت آن دخیل هستند. پس توصیه می‌شود که قبل از اینکه به طور جدی برای ازدواج با دوست پسرتان اقدام کنید به جز عشق و علاقه از وجود فاکتورهای ضروری دیگر نظیر تعهد، شناخت و شباهت فرهنگی و خانوادگی نیز اطمینان کسب کنید.

منبع : ازدواج با دوست پسر

توصیه‌ای به دخترها برای ازدواج با دوست پسر

اکثر دختران با قرار گرفتن در رابطه عاطفی و احساسی به فکر ازدواج می‌افتند. خانم‌ها به دلیل غالب بودن احساسات بر منطقشان (طبق مشاهدات خانم‌ها عاطفی‌تر از مردان رفتار می‌کنند) مخصوصا کسانی که اولین بار در رابطه‌ای هستند، دچار خطای شناختی می‌شوند؛ تا جایی که ممکن است بعد از خارج شدن از رابطه‌ای خودشان هم از انتخاب‌شان تعجب کنند. بنابراین قبل از هر چیز باید دید که آیا موردی که برای ازدواج انتخاب کردید، مرد مناسبی برای شما هست یا نه؟

1- ملاک ها و معیارهایتان را مشخص کنید

بسیار اهمیت دارد که قبل از تصمیم گیری برای ازدواج از خود بپرسید معیارها و ملاک‌هایتان برای انتخاب همسر چه چیزهایی هستند و کسی که با او در رابطه قرار دارید چقدر به این ملاک‌ها نزدیک است؟ در بسیاری از موارد دخترخانم‌ها به خاطر عشق و علاقه چشم خود را روی معیارهایی که برای زندگیشان تعیین کرده‌اند می‌بندند.

همچنین برخی خانم‌ها برای اینکه از تصمیم خود مبنی بر ازدواج با دوست پسرشان منصرف نشوند ممکن است حتی از فکر کردن به ملاک‌های شخصی‌شان اجتناب کرده و در نتیجه هرگز آن‌ها را نشناسند. همه این‌ها در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهند زوجینی که معیارهای مشخصی برای ازدواج داشتند و این معیارها را پیش از ازدواج بررسی کرده‌اند، شانس بیشتری برای تداوم رابطه خود دارند.

2- ویژگی های عشق سالم را بشناسید

در بسیاری از موارد تعریف عموم مردم از عشق با تعریفی که روانشناسان و متخصصان خانواده ارائه می‌دهند، متفاوت است. روانشناسان بر این باورند که عشق سالم نیازمند برقراری رابطه‌ای صمیمی، همدلانه، توام با مراقبت و تمرین تعهد است. همچنین شور و اشتیاق جنسی یکی دیگر از اجزای مهمی است که در عشق سالم تجربه می‌شود. پس باید همه به این اجزا در کنار یکدیگر بها داده شود. زوج‌هایی که به طور تک بعدی فقط روی یکی از این جنبه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیش از سایرین احتمال دارد که پس از ازدواج با تعارض و مشکل مواجه شوند.

3- نگذارید که عشق چشم هایتان را کور کند!

حتما تا به حال با این جمله مواجه شده‌اید که عشق چشم آدم را کور می‌کند. اما آیا واقعا این جمله حقیقت دارد؟ روانشناسان معتقدند هرگونه هیجان از عشق و علاقه گرفته تا تنفر و خشم می‌تواند توانایی تفکر منطقی، قضاوت و تصمیم گیری را تا حد زیادی مختل نماید. در نتیجه هنگامی که تحت تاثیر عواطف و هیجانات هستید برای اینکه کار اشتباهی نکنید، باید کمی صبور باشید و برای تصمیمات مهم حتما مشورت بگیرید.

 

بیشتر بخوانید : رابطه قبل از ازدواج

 

4- برای شناخت یکدیگر وقت بگذارید

رسیدن به شناخت کافی از شریک عاطفی چیزی نیست که تنها با شروع یک رابطه دوستی به دست بیاید. بسیاری از کسانی که پیش از ازدواج با هم دوست بوده‌اند هم پس از شروع زندگی مشترک به این نتیجه می‌رسند که به اندازه کافی همسرشان را نمی‌شناختند. برای اینکه بتوانید با چهره واقعی هم رو به رو شوید و فارغ از نقاب‌ها بشناسید؛ باید برای این هدف به طور اختصاصی وقت و انرژی بگذارید. در همین راستا بهتر است از یک روانشناس کمک گرفته و مشاوره پیش از ازدواج دریافت کنید. برای دریافت مشاوره قبل از ازدواج کلیک کنید.

5- با خانواده های هم آشنا شوید

با مدرن‌تر شدن جوامع و کم رنگ‌تر شدن نقش خانواده‌ها در تصمیم گیری برای ازدواج برخی از جوانان به طور کل اهمیت آن را نادیده می‌گیرند. این در حالی است که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خانواده‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌ای در احساس رضایت زناشویی دارند. از همین رو باید پیش از آغاز زندگی مشترک در مورد موضوعاتی نظیر تفاوت فرهنگی و جایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده‌ها نیز اطلاعات کسب کنید.

چرا پسرها با دوست دختر خود ازدواج نمی کنند ؟

در جامعه‌ای مثل ایران که در حال گذار از فرهنگ سنتی است، طریقه ازدواج هم دچار دگرگونی‌هایی شده است. اما هنوز همه خانواده‌های ایرانی به یک شکل رفتار نمی‌کنند. این از هم گسختگی فرهنگی خیلی اوقات باعث کج فهمی اصول شروع ازدواج و شکل گرفتن باورهای کلیشه مثل بی علاقگی پسران به ازدواج یا همین سوال که چرا پسران با دوست دخترشان ازدواج نمی‌کنند شده است. هر دختر و پسری فطرتا نیاز به همسر دارد، بنابراین مردان هم ذاتا راغب به ازدواج هستند. پس اگر پسری از ازدواج طفره می‌رود باید علل آن بررسی شود. برای آشنایی با اصول دوستی های قبل از ازدواج کلیک کنید. 

آیا ازدواج با دوست پسر کار درستی است؟

روانشناسان و کارشناسان خانواده، ازدواج با دوست پسر را به طور کل تایید یا رد نمی کنند. آن ها بر این باورند که اگر به دنبال یک ازدواج موفق هستید لازم است علاوه بر یک رابطه عاطفی و احساس عشق و علاقه فاکتورهای دیگری را نیز مد نظر قرار دهید. رسیدن به شناخت کافی از فرد مقابل و خانواده او، مقایسه ویژگی های شریک عاطفی با ملاک های شخصی، تلاش برای تصمیم گیری منطقی و کمک گرفتن از مشاوره پیش از ازدواج از جمله اقدامات موثری هستند که باید در این زمینه انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا عاقبت ازدواج با دوست پسر خوب است؟

جواب این سوال کاملا بستگی به خصوصیات فردی و خانوادگی دو طرف دارد، به همین دلیل برای بررسی این موضوع حتما باید نظر متخصص ازدواج را جویا شوید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

 

منبع : ازدواج با دوست پسر

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مصرف دارو در دوران شیردهی ازجمله موضوعاتی است که سؤالات بسیاری را برای مادران به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه بسیاری از داروها روی کیفیت شیر مادر تأثیر گذاشته و از این طریق وارد بدن نوزاد می‌شوند بهتر است برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی در سلامت فرزندتان تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا در صورت نیاز به مصرف از یک متخصص کمک بگیرید. سن کودک و نوع دارو بر میزان تاثیر و عوارض دارو موثر است، در ادامه به برخی از داروهای ممنون و مجاز اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نکات مربوط به مشکلات شیردهی کلیک نید.

منبع : مصرف داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی

مصرف دارو در دوران شیردهی

با توجه به اینکه کیفیت رژیم غذایی مادران در طول دوران شیردهی بر سلامت جسمی و روحی فرزندانشان تأثیر بسیاری دارد متخصصین معتقدند مصرف دارو در دوران شیردهی یا حتی استفاده از برخی مواد غذایی می‌بایست در این دوران به حداقل ممکن برسد. این تأکید به این خاطر است که ترکیبات شیمیایی موجود در داروها کیفیت شیر مادر را تحت تأثیر قرار می‌دهند و گاهی از این طریق وارد بدن نوزاد شده و مشکلاتی را برای وی ایجاد می‌کنند.

 تأثیرپذیری کودک از این داروها علاوه بر اینکه به نوع، مقدار و همین‌طور روش استفاده از دارو بستگی دارد، تحت تأثیر سن و وضعیت سلامت نوزاد نیز هست. به‌گونه‌ای که کودکان بزرگ‌تر و آن‌هایی که از سلامتی بالاتری برخوردارند به میزان کمتری از داروها آسیب می‌بینند. برای مثال یک کودک یک‌ساله سالم که مصرف غذاهای دیگر را نیز شروع کرده وابستگی کمتری به شیر مادر دارد و به همین خاطر مادر در صورت نیاز با اطمینان بیشتری می‌تواند از داروها استفاده کند، اما کودکی که زودتر از موعد متولد شده یا سن کمتری دارد به مراقبت غذایی بیشتری از جانب مادر نیاز خواهد داشت.

 البته بهتر است به این موضوع نیز توجه داشته باشید که استفاده از مخدرها، مشروبات الکلی و حتی نوشیدنی‌های دارای کافئین نیز می‌تواند مشکلاتی را برای فرزندتان به همراه داشته باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت استفاده از تمامی داروها در طول دوران بارداری و شیردهی می‌بایست زیر نظر متخصصین صورت بگیرد.

مصرف دارو مجاز در دوران شیردهی

اگرچه بهتر است تا جای ممکن از مصرف دارو در دوران شیردهی اجتناب شود بااین‌حال در برخی مواقع چاره‌ای به‌جز استفاده از داروها وجود ندارد. خوشبختانه در میان داروها نیز بسیاری از آن‌ها برای استفاده در دوران شیردهی بی‌خطر یا خطر کم شناخته‌شده‌اند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. البته توجه داشته باشید که بهتر است استفاده از این داروها را نیز زیر نظر متخصص انجام دهید.

  • استامینوفن ساده
  • ایبوبروفن
  • قرص‌های حاوی پروژسترون برای پیشگیری از بارداری
  • انسولین
  • هپارین
  • وارفارین
  • تئوفیلین
  • انواع پنی‌سیلین‌ها مانند آموکسی‌سیلین
  • لیدوکائین
  • لوراتادین
  • اریترومایسین
  • دیگوکسین

بیشتر بخوانید: نیازهای اساسی و اولیه کودکان

قطع مصرف دارو های غیر مجاز در دوران شیردهی

برخی از داروها می‌توانند از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و مشکلات زیادی برای وی ایجاد نمایند. به همین خاطر آگاهی از آن‌ها و مصرف زیر نظر پزشک اهمیت بسیاری دارد. بعضی از مهم‌ترین داروهایی که در دوران شیردهی نباید مورداستفاده قرار بگیرند عبارتند از:

  • داروهای ضد سرطان و داروهایی که برای درمان سرطان مورداستفاده قرار می‌گیرند
  • کلوزاپین
  • آسپرین (استفاده مداوم یا در مقادیر بالا)
  • کلرامفنیکل
  • داروهای ضدتشنج مانند اتوسوکزوماید، فنوباربیتال، پریمیدون
  • خانواده بنزودیازپین‌ها مانند لورازپام و اگزازپام
  • اس‌سیتالوپرام
  • ارگوتامین
  • کلونیدین
  • سیتالوپرام
  • قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن

نشانه‌های مسمومیت کودک در اثر داروی مصرفی مادر

هنگامی‌که مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی می‌شوید یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چطور می‌توان فهمید داروها سلامت کودک شما را تحت تأثیر قرار داده یا خیر؟ در ادامه برخی از شایع‌ترین نشانه‌های تأثیرپذیری کودک از داروها را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. اگرچه این مشکلات ممکن است به هر دلیل دیگری نیز برای نوزاد ایجاد شده باشد، بااین‌حال در شرایطی که دارو مصرف می‌کنید و فرزندتان یک یا چند مورد از این علائم را نشان می‌دهد بهتر است دراین‌باره از یک متخصص کمک بگیرید.

  • اسهال
  • استفراغ
  • خواب‌آلودگی
  • تحریک‌پذیری
  • تغییر در وزن نوزاد
  • هرگونه علامت جدید یا غیرمعمول

آنچه که باید درباره مصرف دارو در دوران شیردهی بدانید

اگر مجبور به مصرف دارو در دوران شیردهی هستید بهتر است به نکات زیر توجه کافی داشته باشید.

  • راجع به تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید، دوز مصرفی و نحوه استفاده با یک متخصص مشورت کنید
  • مرتباً سلامت جسمی کودک را زیر نظر متخصص کودک بررسی کنید
  • ترجیحاً از داروهایی استفاده کنید که بتوانید آن‌ها را یک‌بار در روز و با فاصله از زمان شیر دادن نوزاد مصرف کنید.
  • پس از مصرف دارو شیر هر دو سینه‌تان را دوشیده و دور بریزید
  • اگر به دلیل بیماری‌های روحی مانند اضطراب یا افسردگی و به‌خصوص افسردگی‌های پس از زایمان دارو مصرف می‌کنید، از مشاوره‌های روانشناسی به‌جای این داروها استفاده کنید.
  • علاوه بر داروها از مصرف مخدرها، مشروبات الکلی و همین‌طور مواد غذایی محرکی مثل کافئین نیز خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: فوائد شیر مادر

چرا با وجود نیاز به مصرف دارو باید شیردهی را اولیت قرار داد؟

مهم‌ترین موضوعی که کودکان در سال‌های اولیه زندگی با آن مواجه می‌شوند احساس امنیت و محبتی است که می‌بایست از محیط اطراف و به‌خصوص مادر دریافت کنند. با توجه به اینکه تغذیه عمده‌ترین نیاز کودک در سال‌های اول زندگی است، هر موضوعی که اختلالی در این شرایط ایجاد کند می‌تواند آسیب‌های روحی جبران‌ناپذیری را در سلامت روحی کودک ایجاد نماید.

برای مثال اگر به دلیل استفاده از داروها مادر نتواند به خوبی به نوزاد شیر بدهد و یا در شرایطی که کودک به دلیل عوارض مصرف داروها دچار مشکل یا بستری در بیمارستان شود؛ این ضربات می‌تواند مشکلات روحی بسیاری را در آینده وی ایجاد نماید. اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید رابطه شما و فرزندتان در نخستین سال پس از تولد کیفیت لازم را ندارد بهتر است در این زمینه از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

استفاده از چه داروهایی در دوران شیردهی خطرناک است؟

به‌طورکلی بهتر است در طی دورانی که فرزندتان را شیر می‌دهید تا جای ممکن از داروها استفاده نکنید و یا استفاده از آن‌ها را زیر نظر متخصص انجام دهید. اما برخی داروها نظیر قرص‌های ضدبارداری حاوی استروژن، داروهای درمان سرطان، ضد اضطراب‌هایی مانند لورازپام یا اگزازپام می‌تواند خطرات بیشتری را ایجاد نماید.

آسیب دیدن کودک از داروهایی که مادر استفاده می‌کند چه نشانه‌هایی دارد؟

استفراغ، اسهال، تغییر در وزن، بی‌خوابی و یا تحریک‌پذیری ازجمله نشانه‌هایی هستند که در این شرایط باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

 

 

منبع : مصرف داروهای مجاز و غیر مجاز در دوران شیردهی

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

کودکان دیرآموز آن دسته از کودکانی هستند که توانایی یادگیری مهارت‌های ضروری برای عملکرد و پیشرفت تحصیلی را دارند، اما به نسبت همسالانشان عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند. کودکان دیرآموز به اصطلاح در مرز کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارند، اما هیچ‌گونه تشابه ظاهری با کودکان نیاز‌های خاص ندارند. تنها مسئله‌ای که این کودکان با آن مواجهه می‌شوند این است که نیاز به محیط آموزشی و تحصیلی غنی‌تر و مربی و مدرس فعال‌تری دارند. هرچقدر که به کودک دیرآموز آموزش بیشتری داده شود و بیشتر با او کار شود، زودتر به همسالان خود می‌رسد. از این جهت آشنایی با ویژگی‌های کودکان دیرآموز و شیوه برخورد با این کودکان اهمیت زیادی دارد.

منبع : کودکان دیرآموز

ویژگی های کودکان دیرآموز

تشخیص کودکان دیرآموز یا کودکان دیگر کمی دشوار است، زیرا از نظر ظاهری تفاوتی با سایر کودکان ندارند، تنها ویژگی این کودکان این است که نسبت به همسالان خود نیاز دارند تا یک مطلب آموزشی را بیشتر مطالعه کنند تا یاد بگیرند. به طور کلی بهره هوشی این کودکان در مرز بین کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارد. مهم‌ترین مسئله این است که اگر به این دسته از کودکان آموزش صحیح داده شود و در محیط آموزشی غنی قرار بگیرند، زودتر به همسالان عادی خود نزدیک می‌شوند و مشکل‌شان برطرف می‌شود. باید توجه داشت که کودکان دیرآموز با کودکان دارای اختلال یادگیری فرق دارند. لزوما فردی که دیرآموز است اختلال یادگیری ندارد.

برخی از معلمان و همسالان ممکن است نگرش مثبتی نسبت به حضور کودکان دیرآموز در کلاس درس عادی را نداشته باشند، این مسئله باعث می‌شود تا کودک دیرآموز دچار مشکلات روانشناختی مانند اعتماد بنفس و عزت نفس پایین، افسردگی و ناامیدی شود. همین موضوع سبب تشدید مشکلات این کودکان می‌شود.

نشانه ها و راه تشخیص کودکان دیرآموز

عمده‌ترین راه تشخیص کودکان دیرآموز از طریق انجام و تفسیر آزمون‌های هوش و عملکرد تحصیلی کودک است که توسط یک روانشناس ارزیابی و انجام می‌شود. نمرات آزمون این کودکان نه آنقدر بالا است که در ردیف کودکان با هوش طبیعی باشد نه آنقدر پایین که در ردیف کودکان با نیازهای خاص قرار بگیرند، بنابراین کودکان دیرآموز در مرز بین این دو گروه قرار دارند از این جهت ممکن است تشخیص این مسئله برای خانواده کمی دشوار باشد، زیرا که این کودکان در زندگی روزمره مشکلی تجربه نمی‌کنند و زمانی که به مدرسه می‌روند مشکل‌شان شروع می‌شود.

عمده‌ترین مشکلی که این کودکان با آن روبرو می‌شوند، درک محدود اطلاعات عمومی، دایره واژگان پایین، مشکل در درک مفاهیم انتزاعی،  مشکل در خواندن و فهمیدن مطالب درسی کتاب و… می‌باشد. از این جهت برای ارزیابی و تشخیص دقیق این کودکان انجام آزمون‌های هوش استاندارد شده و ارزیابی توسط یک روانشناس ضروری است. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

دلایل و علت دیرآموز بودن کودکان

علت دقیق این که چرا برخی از کودکان دیرآموز می‌شوند، به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال می‌تواند مجموعه‌ای از عوامل زیستی، روانی، محیطی و آموزشی را به عنوان ریشه دیرآموز بودن کودکان در نظر گرفت. به طور کلی در خانواده‌هایی که کودکان دیرآموز یا مبتلا به اختلال یادگیری وجود داشته باشد به احتمال بیشتری سایر اعضای خانواده هم درگیر چنین مشکلاتی می‌شوند. این مسئله هم می‌تواند نشان دهنده تاثیر عوامل وراثتی باشد، هم نشان دهنده ضعف و فقر آموزشی در محیط خانواده. علاوه بر این، آسیب‌ها و صدمات وارد شده به سر چه در دوران جنین و چه در کودکی می‌تواند مشکلات این چنینی برای ایجاد کند. برای آشنایی با سایر انواع اختلالات یادگیری کلیک کنید.

شیوه برخورد با کودکان دیرآموز

در درجه اول والدین کودک باید صبر و تحمل بیشتری از خودشان نشان دهند و زمان بیشتری را برای آموزش به کودک خود در نظر بگیرند. به طور کلی نگرش کودک دیرآموز نسبت به محیط مدرسه و مباحث آموزشی معمولاً منفی است و پیشرفت تحصیلی پایین‌تری دارند و به طور کلی نسبت به حضور در کلاس و… علاقه‌مند به نظر نمی‌رسند. این مسئله عمدتاً به دلیل مقایسه این کودکان با سایر کودکان به وجود می‌آید. مقایسه کردن و سرزنش کردن کودکان دیرآموز باعث می‌شود تا نسبت به مباحث درسی بی‌علاقه و بی‌انگیزه شود و اعتماد بنفس و عزت نفس‌اش کاهش پیدا کند.

اولین کاری که در ارتباط با کودکان دیرآموز باید انجام داد این است که به اندازه کافی به آن‌ها انگیزه داده شود تا نگرش منفی از آن‌ها دور شود. باید به کودکان آموزش بیشتری داشته شود و تاکید شود که آن‌ها اختلال عصب شناختی یا عقب ماندگی ذهنی ندارند، فقط در سال‌های اولیه تحصیل نیاز به آموزش بیشتر دارند. حضور در مدارس استثنایی می‌تواند نتیجه معکوسی برای این کودکان داشته باشد، زیرا هرچقدر آموزش کمتری دریافت کنند (در مدارس استثنایی سطح آموزش پایین‌تر است) نسبت به همسالانشان بیشتر عقب می‌مانند. بنابراین به عنوان یک والد یا معلم باید نسبت به سایر همسالان، بیشتر با او کار کنید تا این ویژگی دیرآموز بودن کودک جبران شود.

سایر نکات شیوه برخورد با کودک دیرآموز

  • از برچسب زدن کودک به اینکه اختلال دارد پرهیز کنید
  • نسبت به محیط مدرسه و آموزش مطالب درسی نگرشی مثبت در او به وجود بیاورید
  • اگر کودک مبحث آموزشی را متوجه نمی‌شود او را تنبیه نکنید، بلکه مطلب را کم کم و قدم قدم به او آموزش دهید.
  • مهارت‌ها و توانایی‌های او را بشناسید و آن‌ها را ارتقا دهید.
  • مسئولیت‌های کوچک را به او واگذار کنید تا اعتماد به نفس و عزت نفسش افزایش پیدا کند.
  • مشکلات روانشناختی احتمالی مانند افسردگی، اضطراب و… را با کمک روانشناس برطرف کنید.

به طور کلی نوع نگرش و تلاش والدین در جهت پیشرفت این کودکان تاثیر زیادی دارد. توصیه می‌شود اگر کودک دیرآموزی دارید حتما از یک روانشناس کودک کمک دریافت کنید تا بر اساس شرایط و ویژگی منحصر به فرزندتان راهکاریی را برای شما در نظر بگیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل در مدارس عادی برای کودکان دیرآموز وجود دارد؟

کودکان دیرآموز به تنهایی نسبت به همسالانشان عقب‌تر هستند و زمانیکه در مدارس مخصوص کودکان با نیازهای خاص تحصیل کنند توانایی و تأخیرشان بیشتر می‌شود. دیرآموز بودن کودک نشان دهنده یک اختلال عصبی رشدی یا روانی نیست و با ارائه تمرین‌ها و آموزش‌های بیشتر می‌توان این مسئله را بهبود داد. از این جهت هرچه با کودکان دیرآموز بیشتر کار شود و محیط تحصیلی غنی‌تری داشته باشند زودتر می‌توانند به همسالان خود برسند.

 

 

منبع : کودکان دیرآموز

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

ترسیدن نوزاد

علل ترسیدن نوزاد چه عواملی هستند؟ ترس و اضطراب یکی از هیجانات اولیه و اصلی است که از همان سال‌های اولیه کودکی در افراد بروز پیدا می‌کند. نوزادان معمولا در واکنش به مسائلی نظیر سر و صدای بلند یا ناگهانی، دور شدن از مادر یا سایر مراقبین اولیه و قرار گرفتن نزد افراد غریبه، واکنش ترس و اضطراب را از خود نشان می‌دهند. در ادامه این مقاله به توضیحات جامع‌تری در مورد علل ترسیدن نوزاد و روش‌های مقابله با آن پرداخته‌ایم. همچنین شما می‌توانید با کمک گرفتن از مشاوره کودک، عوامل ترس و اضطراب را در او کاهش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

منبع : ترسیدن نوزاد

علائم ترسیدن نوزاد

نوزادان همانند بزرگسالان نمی‌توانند در مورد احساسات و هیجانات خود صحبت کنند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها احساساتی نظیر ترس و اضطراب را تجربه نمی‌کنند. وجود علائمی نظیر از جا پریدن نوزاد، گرد شدن چشم‌ها، گریه و بی قراری شدید، رنگ پریدگی، قطع تنفس برای چند ثانیه، کبود شدن صورت و تمایل به ماندن در آغوش مادر یا سایر مراقبین از جمله علائمی است که نشان می‌دهد فرزند شما ترسیده است.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده | همه آنچه که درباره نوزادان باید بدانید

علل ترسیدن نوزاد

بسیاری از والدین وقتی ترس نوزاد خود را می‌بینند به دنبال کشف علل آن هستند تا بتوانند با حذف عامل ترسناک فرزندشان را آرام نمایند. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین عواملی که منجر به ترسیدن نوزاد می‌شوند اشاره کرده‌ایم:

1- شنیدن صداهای ناگهانی

نوزادان اغلب نسبت به صداهای محیطی حساسیت بیشتری دارند. آن‌ها در مواجهه با صداهای بلند و ناگهانی احساس وحشت می‌کنند و با گریه و بی قراری از خود واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که از کارهایی نظیر پخش موسیقی با صدای بلند، داد زدن یا حرف زدن با صدای بلند در اتاق کودک بپرهیزید.

2- حرکت دادن ناگهانی نوزاد

حرکت دادن سریع و ناگهانی نوزاد باعث ترسیدن او می‌شود و گریه و بی قراری او را در پی خواهد داشت. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید نوزاد را در آغوش بگیرید یا او را جا به جا کنید، بسیار مهم است که حرکات خود را به آرامی انجام دهید. تکان دادن سریع نوزاد در شرایطی که او احساس ناراحتی می‌کند، می‌تواند منجر به تشدید بی قراری او شود.

3- اشیاء بزرگ

نوزادان به دیدن اشیاء بسیار بزرگ عادت ندارند. در نتیجه یک اسباب بازی خیلی بزرگ نظیر خرس‌ها می‌تواند فرزندتان را تا حد زیادی ترسانده و در نهایت منجر به گریه شدید در او شود. در نتیجه برای بازی کردن با نوزادان در ماه‌های اولیه از اسباب بازی‌های کوچک و متناسب با سن خودشان استفاده نمایید.

4- مواجه شدن با افراد غریبه

نوزادان در ماه‌های اولیه زندگی خود تنها مادر را می‌شناسند و هنگام جدایی از او واکنش نشان می‌دهند. در نتیجه تنها گذاشتن نوزاد با یک غریبه یا حتی یک مواجهه ساده نظیر در آغوش کشیده شدن توسط یک فرد ناشناس می‌تواند به گریه و ترسیدن نوزاد منجر شود. البته این واکنش‌ها به مرور زمان و با شکل گیری دلبستگی سالم در کودک از بین می‌رود. اگر فرزند شما پس از دو سالگی همچنان ترس زیادی از غریبه‌ها دارد و هنگام جدایی ترس و از اضطراب زیادی را تجربه می‌کند، لازم است برای بهبود اوضاع از یک روانشناس متخصص در حوزه کودک کمک بگیرید.

5- ایجاد تغییر در محیط

همان طور که نوزادان از افراد غریبه می‌ترسند از محیط‌های جدید و ناشناس نیز استقبال نمی‌کنند. به همین خاطر ممکن است هنگامی که بخواهید در یک مکان جدید بمانید یا زمانی که اتاق کودک را عوض می‌کنید با ترس، اضطراب و گریه فرزند خود مواجه شوید. به همین خاطر بهتر است برای ایجاد تغییرات گام به گام عمل کنید و به مرور زمان کمک کنید نوزاد با شرایط جدید انس پیدا کند.

بیشتر بخوانید: نشانه های سلامت نوزاد

نحوه برخورد با ترسیدن نوزاد

طبق نظریات رشدی نوزادان در اولین مرحله از زندگی خود با یک بحران اصلی در زندگی مواجه می‌شوند و آن هم بحران ” اعتماد در برابر بی اعتمادی” است. والدین در حل کردن این بحران نقش بسیار کلیدی ایفا می‌کنند و همین مسئله زمینه ساز شکل گیری سبک‌های دلبستگی در کودک می‌شود. برای اینکه فرزندتان بتواند به دنیا اعتماد کند و دلبستگی ایمنی با شما برقرار نماید، لازم است وقتی متوجه ترس او می‌شوید از رفتارهایی نظیر نادیده گرفتن یا بی‌توجهی به نوزاد خودداری کنید. برای آشنایی بیشتر با روند رشد شناختی کودک کلیک کنید.

در این شرایط باید در کنار او بمانید و با رفتارهایی نظیر در آغوش گرفتن، نوازش کردن و بوسیدن کودک به او نشان دهید که مراقبش هستید. توجه داشته باشید که افراد در سنین پایین توانایی بسیار کمی برای هضم هیجانات منفی دارند. در نتیجه عدم مراقبت والدین می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات روحی جدی در آینده شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

گریه و بی قراری نوزاد در مهمانی و جمع‌ها چه علتی دارد؟

نوزادان اغلب از سر و صدا و قرار گرفتن در محیط‌های جدید وحشت دارند. در نتیجه لازم است که فرزند خود را به مرور با افراد جدید آشنا کنید و به او فرصت دهید تا به آرامی با محیط سازگار شود.

 

 

منبع : ترسیدن نوزاد

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

نوزاد از کی مادرش را می شناسد؟ این سؤال تقریباً برای تمامی مادران مطرح می‌شود و بسیاری از آن‌ها به دنبال دریافت نشانه‌هایی از فرزندشان هستند که نشان ‌دهد او مادرش را شناخته و کنار مادر بودن را به سایرین ترجیح می‌دهد. به طور کلی در پاسخ به این سؤال که نوزاد از کی مادرش را می شناسد باید گفت در ابتدا شناخت نوزادان جزءبه‌جزء است و مدتی زمان لازم دارند تا این اجزا را با یکدیگر ترکیب کرده و از آن‌ها تصوری به نام مادر در ذهن خود ایجاد کنند. ناتوانی نوزاد در شناسایی مادر یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند بیانگر اختلالات رشدی کودک باشد. پس در برخورد با این شرایط از یک روانشناس کودک کمک بگیرید. با آگاهی از راهکارهای ارتباط با نوزاد و کمک گرفتن از یک فرد متخصص می‌توانید کیفیت رابطه و دلبستگی خود با نوزادتان را تقویت نمایید. 

 منبع : نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت جزءبه‌جزء

نخستین شناخت نوزاد از مادر بسیار زودهنگام اما جزءبه‌جزء اتفاق می‌افتد. به این معنی که نوزادان با تک‌تک حواس خود مادر را از غریبه‌ها تشخیص می‌دهند. برای مثال آن‌ها صدای مادر را از صدای سایرین و بوی تن او را نیز نسبت به بوی بدن سایر زنان به‌دقت تشخیص می‌دهند. به‌مرور زمان و با افزایش قدرت بینایی، صورت مادر را نیز خواهند شناخت. بااین‌حال شاید بتوان گفت که نوزاد حداقل تا 2 ماهگی متوجه این موضوع نخواهد شد که تمامی اجزا مختلف نظیر صدا و بویی که به نظر او آشنا می‌آید متعلق به یک فرد به نام مادر هستند. بلکه صرفاً به هریک از آن‌ها به‌تنهایی واکنش نشان می‌دهد.

برخی روانشناسان کودک معتقدند نوزادان از آخرین ماه‌های دوره جنینی می‌توانند صدای مادر خود را تشخیص دهند و همین‌طور پس از چند بار در آغوش کشیده شدن و تغذیه توسط مادر، بوی تن او را نیز خواهند شناخت. با توجه به این یافته‌ها می‌توان گفت نوزاد از روزها یا شاید هفته‌های نخستین پس از تولد به مادر خود نسبت به سایرین شناختی نسبی و در حد توانایی‌های ذهنی خود پیدا خواهد کرد.

 

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | شناخت کلی

به‌مرورزمان و با رشد توانایی حافظه و یادگیری کودک، آن‌ها متوجه خواهند شد که صدا و بوی آشنا و همین‌طور چهره‌ای که به‌تازگی برایشان آشناتر از گذشته شده است، همگی متعلق به یک فرد هستند و از این طریق شناخت دقیق‌تری نسبت به مادر خود به دست خواهند آورد. به‌صورت میانگین می‌توان گفت این شناخت در حدود دو ماه اول تولد در فرزند شما شکل خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: نوزاد تازه متولد شده | همه آنچه که درباره نوزادان باید بدانید

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | اهمیت ارتباط با کودک

اهمیت شناخت مادر توسط نوزاد و برقراری ارتباط میان آن‌ها در این است که کیفیت ارتباط میان مادر و نوزاد الگویی خواهد شد که تمامی روابط آینده فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. نوزادان در اولین سال زندگی و با توجه به کیفیت ارتباط والدین با آن‌ها، به این باور خواهند رسید که آیا جهان جای امنی برای زندگی هست و درصورتی‌که نیاز به کمک دیگران داشته باشند تا چه حد می‌توانند به این کمک امیدوار باشند. این باور که از آن به‌عنوان سبک دل‌بستگی صحبت می‌شود، در آینده تمامی ارتباطات نزدیک و روابط عاطفی فرد را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

با توجه به آنچه گفته شد بهتر است که توجه کافی به ارتباط خود با کودک و میزان شناخت او از خودتان داشته باشید. این موضوع به‌ویژه برای مادران شاغل یا افرادی که به هر دلیل دیگری از فرزند خود جدا هستند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. معمولاً به این مادران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از آسیب دیدن کودک، از یک روانشناس کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

شناخت زودهنگام یا دیرتر از انتظار نوزاد از مادر

شناخته شدن توسط فرزند برای مادران تجربه شیرینی است که از نخستین روزهای تولد نوزاد به دنبال آن هستند. درصورتی‌که شناخت مادر زودتر یا دیرتر از زمان انتظار والدین اتفاق بیافتد، پیامدهایی را به همراه دارد که برای رشد هیجانی بهتر نوزاد باید به آن‌ها توجه داشته باشید. اگر نوزاد مادر خود را سریع‌تر بشناسد و با او ارتباط برقرار کند، باعث دلگرمی و خوشنودی مادر شده و باعث می‌شود تا او نیز توجه بیشتری به فرزند خود داشته باشد. درعین‌حال کودکانی که دیرتر به این تجربه دست پیدا می‌کنند گاهی باعث بروز اضطراب یا دلسردی‌هایی در والدین خود می‌شوند که می‌تواند در برقراری ارتباط با فرزند تأثیر گذاشته و حتی شناخت والدین را بیشتر به تعویق بیاندازد.

اگر احساس می‌کنید فرزند شما علی‌رغم گذشتن زمان کافی، هنوز توانایی بازشناسی والدین از غریبه‌ها را به دست نیاورده و یا هیچ واکنش خاصی مانند لبخند زدن در مواجهه با مادر از خود نشان نمی‌دهد، بهتر است راجع به این موضوع با یک روانشناس کودک صحبت کنید. بی‌توجهی به مادر یا سایر اعضای خانواده می‌تواند نشانه برخی اختلالات رشدی باشد. حتی اگر پای هیچ‌یک از این اختلالات در میان نباشد نیز این موضوع می‌تواند اضطراب و ناراحتی را برای مادر ایجاد کرده و در کیفیت ارتباط او با فرزندش تأثیر بگذارد.

 

نوزاد از کی مادرش را می شناسد | راه‌هایی برای شناخت و ارتباط بهتر 

شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارها برای شناخت سریع‌تر مادر به کودک خود کمک کنید. همان‌طور که گفته شد این راهکارها باعث خواهد شد تا فرزند شما امنیت و سلامت روان بالاتری را تجربه کند. به‌طورکلی قاعده اصلی در تمامی راهکارها این است که شما هرچه بیشتر حواس کودک را با صدا یا تصویر خود تحریک نمایید.

1. صحبت کردن با کودک

در طول روز زمان‌هایی را به صحبت با فرزند خود اختصاص دهید. برای او داستان و شعر بخوانید یا موضوعات مختلفی را برای وی تعریف کنید. ترجیحاً سعی کنید هنگام صحبت با فرزندتان در شرایطی قرار داشته باشید که او بتواند دهان شما را ببیند و تشخیص دهد که این صدا متعلق به کیست.

2. نوزاد از کی مادرش را می شناسد | برقراری ارتباط چشمی

یکی دیگر از راهکارهایی که باعث می‌شود تا نوزاد شما را سریع‌تر بشناسد این است که با او ارتباط چشمی برقرار کنید و اجازه بدهید صورت شما را ببیند. همان‌طور که می‌دانید تکرار یک محرک باعث خواهد شد تا تثبیت آن در حافظه سریع‌تر و بهتر اتفاق بیافتد. درنتیجه به میزانی که شما با فرزندتان ارتباط برقرار کنید، این یادگیری سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

3. در آغوش کشیدن نوزاد

در آغوش گرفتن نوزاد باعث می‌شود که با بوی تن شما ارتباط برقرار کند. برای اینکه نوزاد بتواند بوی شما را از سایرین تشخیص دهد، بهتر است علاوه بر در آغوش گرفتن او سعی کنید تا با استفاده از عطرهای مختلف همواره بوی خود را تغییر ندهید. این موضوع می‌تواند تا حدودی موضوع را برای نوزاد پیچیده کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

نوزاد از کی مادرش را می شناسد؟

نوزادان از همان روزهای ابتدایی پس از تولد مادرشان را از طریق بو یا صدای او می‌شناسند اما در حدود دو ماه طول می‌کشد تا متوجه این موضوع شوند که صدا یا بو به مادر تعلق دارد و بتوانند به‌طورکلی مادر خود را بشناسند.

ناتوانی نوزاد در شناختن مادر نشانه چیست؟

این ناتوانی می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی مانند اختلال در حواس مختلف مثل بینایی یا شنوایی بوده و یا به دلیل اختلالات رشدی مانند اوتیسم ایجاد شده باشند. گاهی نیز ممکن است دلیل خاصی برای این مسئله وجود نداشته باشد. درهرصورت بهتر است در هنگام بروز چنین موضوعی حتماً از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

چطور می‌توان روند شناخت مادر توسط نوزاد را سرعت بخشید؟

سعی کنید مرتباً در طول روز با فرزندتان ارتباط برقرار کنید. برای مثال او را در آغوش بگیرید، با وی صحبت کنید و یا ارتباط چشمی برقرار نمایید.

 

 

 

 منبع : نوزاد از چند ماهگی مادر خود را میشناسد

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

علت خواب زیاد چیست؟ این سؤال برای بسیاری از کسانی که درگیر پرخوابی هستند تبدیل به یک چالش جدی شده است. خواب زیاد تمام جوانب زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌علاوه باعث مشکلاتی مانند دیابت، احساس کسالت و حتی اختلالاتی در حافظه می‌شود. بااین‌حال علت خواب زیاد با توجه به هرکس و شرایط جسمی و روانی او می‌تواند متفاوت باشد. برای اینکه بتوانید دلایل پرخوابی خود و همین‌طور راهی برای درمان آن پیدا کنید، بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید.

منبع : علت خواب زیاد چیست

خواب زیاد یا هایپرسومنیا

خواب زیاد یا هایپرسومنیا در مقابل بی‌خوابی قرار دارد. کسانی که درگیر خواب زیاد هستند معمولاً بیش از 9 ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند. اما گاهی باز هم احساس می‌کنند که خسته‌اند و نیاز به استراحت دارند. درواقع می‌توان گفت برای آن‌هایی که دچار پرخوابی هستند هیچ لذت و تفریحی بالاتر از خواب نیست.

جالب است بدانید که هایپرسومنیا تنها به ساعت خواب شب تا صبح گفته نمی‌شود و آن‌هایی که درگیر این بیماری هستند معمولاً در طول روز، به‌خصوص بعدازظهرها یا هر زمان دیگری مثل اوقات استراحت در محل کار یا داخل وسایل حمل‌ونقل عمومی هم فرصت را برای خواب غنیمت می‌دانند. به همین خاطر برای تشخیص این بیماران معمولاً گفته می‌شود که آن‌ها در طول شبانه‌روز بیش از 9 ساعت یا در حدود 10 تا 12 ساعت می‌خوابند. برای آشنایی با سایر اختلالات خواب کلیک کنید.

علت خواب زیاد

مشکلات خواب

اختلالات خواب یکی از مهم‌ترین دلایلی هستند که ممکن است باعث خواب زیاد شوند. مشکلاتی مثل آپنه تنفسی، کابوس دیدن یا به‌خصوص بی‌خوابی باعث می‌شوند در طول شب خواب کافی نداشته باشید. بی‌خوابی باعث می‌شود احساس خستگی تمام طول روز را همراه‌تان باشد و احتمالاً برای جبران این خستگی زمان بیشتری را به خواب اختصاص می‌دهید. اگر احساس می‌کنید درگیر هر یک از انواع اختلالات خواب شده‌اید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

بیماری‌های روحی

مشکلات روحی و به‌خصوص افسردگی علت خواب زیاد هستند. تا جایی که کتاب راهنمای اختلالات و بیماری‌های روانی پرخوابی را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی می‌داند. بیماران افسرده به دلیل انرژی پایین و بی‌میلی نسبت به فعالیت‌های روزانه ترجیح می‌دهند، ساعت بیشتری را در رخت‌خواب بمانند. با شروع درمان افسردگی مشکلات خواب نیز در این بیماران به‌تدریج از بین خواهد رفت.

مشکلات جسمانی

بسیاری از بیماری‌های جسمانی مثل عفونت‌ها، کم‌خونی و همین‌طور مشکلات تنفسی می‌توانند علت خواب زیاد باشند. در این شرایط بدن توانایی لازم برای فعالیت روزانه را ندارد و شما زودتر از حالت طبیعی خسته می‌شوید.

مصرف داروهای خاص

بعضی از داروها مثل داروهای ضدحساسیت یا ضداضطراب و افسردگی می‌توانند باعث خواب زیاد در بیمار شوند. علاوه بر داروها بعضی از انواع مواد مخدر به‌خصوص کند‌کننده‌های دستگاه عصبی می‌تواند باعث پرخوابی در مصرف‌کننده باشد.

عوارض خواب زیاد

شاید از نظر شما و به‌خصوص کسانی که دچار بی‌خوابی هستند پرخوابی موضوع خیلی بدی هم نباشد. خواب کافی به معنی احساس آرامش و حال خوب است. تا جایی که شاید اصلاً آن را بیماری به‌حساب نیاوریم. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که دچار پرخوابی هستند با احتمال بیشتری نسبت به دیگران دچار بیماری‌هایی مثل دیابت و افزایش وزن می‌شوند. به‌علاوه خواب زیاد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در حافظه فرد باشد.

یکی از مشکلات جدی کسانی که دچار پرخوابی هستند این است که آن‌ها معمولاً زمان کافی برای رسیدگی به برنامه‌های روزانه خود را ندارند. درنتیجه مجبورند کارهایشان را سریع‌تر و بی‌دقت‌تر انجام دهند یا آن‌ها را به زمان دیگری موکول کنند. این کار علاوه بر مشکلاتی که برای آن‌ها ایجاد می‌کند باعث اضطراب و نگرانی ذهنی هم می‌شود. این بیماران دائماً نگران کارهایی هستند که باید انجام دهند اما مرتباً روی‌هم جمع می‌شوند و تنها حجم آن‌ها بیشتر می‌شود. این نگرانی و اضطراب می‌تواند سلامت روحی بیمار را تحت تأثیر خود قرار دهد.

درمان خواب زیاد

یک برنامه منظم داشته باشید

ساده‌ترین راه برای درمان پرخوابی این است که یک برنامه روزانه منظم برای خواب‌وبیداری در نظر بگیرید. سعی کنید همیشه و حتی در روزهای تعطیل ساعت مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشید. این کار شاید در روزهای اول بسیار سخت یا حتی غیرممکن به نظر برسد اما به‌تدریج بدنتان به این برنامه عادت می‌کند. به‌عبارت‌دیگر برای خوابیدن و بیدار شدن در یک زمان مشخص شرطی می‌شوید و ساعت بیولوژیک بدن با این شرایط هماهنگ می‌شود. درنتیجه پس از مدتی به‌صورت خودکار در زمان مشخص از خواب بیدار می‌شوید.

عوامل مزاحم را از خودتان دور کنید

یکی از دلایل خواب زیاد این است که در طول ساعات شب خواب باکیفیتی نداشته‌اید. به همین خاطر صبح‌ها هم احساس خستگی می‌کنید و از هر فرصتی برای خوابیدن استفاده خواهید کرد. برای اینکه بتوانید در طول شب خواب خوبی داشته باشید باید بعضی از عوامل مزاحم را از خود دور کنید. برای مثال مطمئن شوید محل خواب ازنظر تاریکی و سکوت در شرایط مناسبی قرار دارد. استفاده نکردن از تلفن همراه در ساعت‌های قبل از خواب هم می‌تواند تأثیر بسیاری در کیفیت خواب شما داشته باشد.

پیاده‌روی در نور خورشید

حتماً در طول روز و به‌خصوص اوایل صبح زمانی را به پیاده‌روی اختصاص دهید. جذب نور خورشید باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که خستگی را از شما دور می‌کند و باعث می‌شود انرژی لازم برای فعالیت را به دست آورید.

از مشاور کمک بگیرید

شاید بارها با خودتان تصمیم گرفتید ساعت مشخصی از روز بیدار شوید و به کارهایتان برسید، اما موفق نشده‌اید. وقتی چند بار با چنین تجربه‌ای درگیر می‌شوید کم‌کم اعتمادبه‌نفستان را از دست می‌دهید و دیگر حتی خودتان هم حساب چندانی روی برنامه‌هایتان باز نمی‌کنید.

اگر چنین تجربه‌ای را بارها داشتید بهتر است این‌بار برای درمان پرخوابی از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با انجام تست‌های مختلف و مصاحبه بالینی متوجه الگوی خواب‌وبیداری و سبک زندگی‌تان می‌شوند و می‌توانند برنامه مناسبی برای درمان ارائه کنند. به‌علاوه گاهی اوقات نیاز است که برای شروع درمان از بعضی داروها هم استفاده کنید. به همین خاطر اگر دچار مشکل پرخوابی شده‌اید. بهتر است راجع به آن از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

اختلال پرخوابی چیست؟

پرخوابی یکی از انواع اختلالات خواب است که باعث می‌شود فرد در طول شبانه‌روز بیش از 9 ساعت بخوابد.

چه دلایلی برای پرخوابی وجود دارد؟

سایر اختلالات خواب مثل مشکلات تنفسی، افسردگی و همین‌طور بسیاری از مشکلات جسمانی می‌توانند باعث بروز پرخوابی شوند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

 

 

منبع : علت خواب زیاد چیست

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی است که براساس طبقه بندی انجمن روان پزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. مبتلایان به اسکیزوافکتیو علائم روان پریشی نظیر هذیان و توهم را در کنار علائم خلقی نظیر افسردگی یا مانیا تجربه می‌کنند. این مسئله می‌تواند بسیاری از متخصصان را در تشخیص بیماری به اشتباه بیاندازد. با این حال مراجعه به مراکز روانشناسی معتبر و کمک گرفتن از متخصصین باتجربه کمک می‌کند که به بینش صحیح‌تری در مورد مشکل خود دست یابید و هرچه زودتر اقدامات درمانی مناسب را انجام دهید. عدم توجه به درمان موجب آسیب به خود و سایر اعضای خانواده خواهد شد.

منبع : اسکیزوافکتیو چقدر طول عمر دارد

 

علائم و نشانه های اسکیزوافکتیو چیست ؟

اسکیزوافکتیو یکی از انواع اختلالات روان پریشی یا همان سایکوتیک است که براساس طبقه بندی انجمن روانپزشکی آمریکا در دسته اختلالات طیف اسکیزوفرنیا قرار می‌گیرد. متخصصان برای تشخیص این مشکل وجود علائم زیر را در بیمار ضروری می‌دانند. برای آشنایی با علائم بیماری اسکیزوفرنی کلیک کنید.

  • تجربه یک دوره بیماری خلقی (افسردگی اساسی یا مانیا) همراه با علائمی از اسکیزوفرنیا شامل توهم، هذیان، رفتار آشفته، گفتار آشفته و علائم منفی
  • در طول بیماری، بیمار اسکیزوافکتیو دست کم به مدت دو هفته در غیاب علائم خلقی نیز علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان را تجربه می‌کند.
  • علائمی از یک اختلال خلقی در بخش اعظمی از بیماری مشاهده می‌شود.
  • این اختلال در اثر مصرف یک ماده یا وجود یک بیماری طبی دیگر بروز نمی‌یابد.

انواع مختلف اختلال اسکیزوافکتیو

همانطور که گفته شد اسکیزوافکتیو اختلال سایکوتیکی است که در دوره‌هایی از آن علائم حداقل یک اختلال خلقی دیگر هم دیده می‌شود. بر اساس اینکه این اختلال خلقی افسردگی ماژور باشد یا افسردگی دوقطبی اسکیزوافکتیو به دو دسته نوع افسرده و نوع دوقطبی تقسیم می‌شود.

نوع افسرده

در نوع افسرده، مبتلایان به اسکیزوافکتیو در کنار علائم روان پریشی نظیر توهم و هذیان تنها حملات افسردگی ماژور یا همان افسردگی اساسی را گزارش می‌کنند. علائم افسردگی اساسی احساس غمگینی مفرط، از دادن علاقه و اشتیاق، تغییراتی در الگوی خواب و اشتها، کندی روانی حرکتی، دشواری در تمرکز، خستگی مفرط، احساس گناه یا بی ارزشی و افکار مرگ را شامل می‌شوند. از میان علائم مذکور وجود دست کم پنج مورد از آن‌ها برای تشخیص افسردگی اساسی ضروری می‌باشد.

اسکیزوافکتیو نوع دوقطبی

اسکیزوافکتیو از نوع دوقطبی زمانی از جانب متخصصان مطرح می‌شود که بیمار در کنار علائم سایکوتیک علائم مانیا را نیز از خود نشان دهد. همچنین در این شرایط دوره‌هایی از افسردگی اساسی نیز ممکن است بروز یابند. از جمله علائم دوره مانیا باید افزایش خلق، بالا رفتن سطح فعالیت‌های هدفمند، افزایش غیرمعمول انرژی، افزایش اعتماد به نفس و دچار شدن به خودبزرگ بینی،  کاهش نیاز به خواب، پرحرفی، پرش افکار، حواس پرتی، انجام تکانشی فعالیت‌هایی که می‌توانند پیامدهای ناخوشایند در پی داشته باشند نظیر ولخرجی و درگیر شدن در فعالیت‌های جنسی پرخطر را مثال زد.

 

بیشتر بخوانید : انواع اسکیزوفرنی

 

علل و عوامل خطرساز بروز اختلال اسکیزوافکتیو

اسکیزوافکتیو از آن دست اختلالات روانپزشکی است که متخصصان هنگام توضیح علل خطرساز آن بیش از همه به نقش وراثت، ژنتیک و به طور کل عوامل فیزیولوژیکی تاکید می‌کنند. در همین راستا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احتمال بروز اسکیزوافکتیو در خویشاوندان درجه یک مبتلایان به اسکیزوافکتیو بیشتر است.

همچنین احتمال بروز این اختلال در کسانی که یکی از بستگان درجه یکشان مبتلا به اسکیزوفرنیا، اختلال دوقطبی یا اختلال اسکیزوافکتیو باشد، بیشتر است. توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که افراد با آسیب پذیری ژنتیکی بالا در برابر اختلال اسکیزوافکتیو، اگر در محیط‌های پرتنش و در تعامل با موضوعات استرس زا قرار بگیرند، بیش از دیگران احتمال دارد که علائمی از اختلالات طیف اسکیزوفرنیا را از خود بروز دهند.

میزان شیوع اختلال اسکیزوافکتیو

براساس گزارش‌های آخرین ویراست راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روان پزشکی شیوع طول عمر اختلال اسکیزوافکتیو حدود 0/3 درصد برآورد می‌شود. این اختلال در زن‌ها از شیوع بالاتری برخوردار است که علت آن به احتمال قوی شیوع بالاتر علائم افسردگی در زنان است.

درمان اختلال اسکیزوافکتیو

درمان اختلال اسکیزوافکتیو به همکاری روانشناسان و روانپزشکان نیاز دارند. چرا که مبتلایان به این اختلال برای بهبودی همزمان به دارو درمانی و روان درمانی نیاز دارند. داروهایی که در اکثر موارد برای اسکیزوافکتیو تجویز می‌شود قرص‌های ضدافسردگی، داروهای آنتی سایکوتیک و تثبیت کننده‌های خلقی را در برمی‌گیرد.

در این میان روانشناس با ارائه درمان‌های حمایتی تلاش می‌کند تا سطح توانمندی بیمار را بالا ببرد و به او کمک نماید تا بتواند سطح عملکرد خود را افزایش داده و برای پیشبرد زندگی روزمره خود کمتر به حضور دیگران وابسته باشد. درمانگران با برگزاری جلسات گروه درمانی در محیط های بیمارستانی نیز به بیمار اسکیزوافکتیو کمک می‌کنند که بر علائم خلقی خود کنترل بیشتری داشته باشد و برای غلبه بر بیماری منابع حمایتی جدیدی پیدا کند. برای آشنایی با انواع روش‌های درمان اسکیزوفرنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا کسانی که مبتلا به اسکیزوافکتیو هستند باید در بیمارستان اعصاب و روان بستری شوند؟

همه افرادی که دچار این اختلال هستند لزوما نیازی به بستری در بیمارستان ندارند. بستری زمانی ضرورت می یابد که متخصص تشخیص دهد علائم افسردگی بسیار شدید هستند و خطر خودکشی وجود دارد. هم چنین در دوره های بروز مانیا افزایش انرژی می تواند خود را با تحریک پذیری و پرخاشگری نشان دهد که در این شرایط نیز پزشک دستور بستری را صادر می کند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021.

 

 

 

منبع : اسکیزوافکتیو چقدر طول عمر دارد

 

  • ذهن نو