مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۲۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خانه سالمندان شهرکرد

پیدا کردن آدرس خانه سالمندان در شهرکرد برای بسیاری از افراد دشوار است، چرا که مستقر کردن پدر، مادر یا یا عزیزی در این مکان‌ها به خودی خود کار دشواری است، بنابراین پیدا کردن مکانی با شرایط مناسب بسیار خیلی از ما اهمیت دارد. سنین سالمندی به دلیل همراه بودن با برخی بیماری‌های جسمی و روحی، از دوره‌های حساس و در عین حال سختی می‌باشد. به همین دلایل گاه نگهداری از سالمند برای اطرافیان کار آسانی نیست. اگر با تمامی چالش‌ها و قضاوت‌هایی که در موردتان صورت گرفته؛ تصمیم گرفته‌اید از پدر و یا مادرتان در خانه سالمندان در شهرکرد مراقبت کنید؛ بهتر است علاوه بر موقعیت مکانی به دیگر فاکتورها همچون امکانات مرکز، نحوه برخورد پرسنل، برنامه‌های روزانه و … نیز توجه داشته باشید.

منبع: خانه سالمندان شهرکرد

معرفی خانه سالمندان شهرکرد

گاهی شرایط جسمی و روحی سالمند، به گونه‌ای است که نگهداری از او در منزل برای فرزندان سخت می‌باشد؛ به همین دلیل تصمیم می‌گیرند آن‌ها را به خانه سالمندان بسپارند. در مراکز نگهداری از سالمندان خدمات ویژه 24 ساعته توسط افراد مختصص به سالخوردگان ارائه می‌شود که بتوانند سلامت جسمی و روحی خود را به دست آورند و به زندگی‌شان ادامه دهند.

در واقع هدف از تاسیس خانه‌های سالمندان نیز افزایش کیفیت زندگی انسان‌های سالمند است تا بتوانند با افزایش سطح سلامتی خود زندگی بهتری داشته باشند.

خانه سالمندان از زیرمجموعه های سازمان بهزیستی است که امکانات لازم را برای زندگی افراد سالخورده در بهترین شرایط فراهم می‌آورند. برای آشنایی بیشتر با نیازهای سالخوردگان حتما مقاله روانشناسی سالمندان را بخوانید.

دوره سالمندی و اهمیت مراقبت در آن

در سنین سالمندی توانمندی افراد کاهش پیدا می‌کند و ممکن است آن‌ها به بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی نیز مبتلا شوند. همین موضوع علت اصلی نیاز آن‌ها به مراقبت و نگهداری بیشتر است.

گاهی سالمندان به دلیل کهولت سن و زوال عقل، دچار بیماری آلزایمز نیز می‌شوند و همین موضوع نگهداری آن‌ها را برای فرزندان سخت‌تر می‌کند.

یکی از موضوعات مهمی که در سنین سالمندی باید به آن توجه بیشتری شود؛ برقراری ارتباط عاطفی با سالمند می‌باشد که مانع از بروز افسردگی در او می‌گردد. بنابراین بسیار مهم است که سالمند در محیطی زندگی کند که از آن رضایت دارد. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای مراقبت از سالمندان کلیک کنید.

آدرس خانه سالمندان شهرکرد

در جدول زیر آدرس خانه سالمندان شهر شهرکرد را آورده‌ایم:

خانه سالمندان شهر آفتاب شهرکرد-منظریه محله 36 خیابان شهید استکی روبروی مسجد سلمان فارسی
خانه سالمندان شایستگان شهرکرد، فلکه معلم، بلوار توسلی، کوچه 100، پلاک 14

انواع خدمات در خانه سالمندان شهرکرد

در اغلب مراکز و خانه‌های سالمندان در سراسر کشور امکانات رفاهی لازم جهت زندگی کردن سالمندان فراهم است. پرستاران و پزشکان متخصص در این مراکز آماده کمک و رسیدگی به سالمندان می‌باشند. در ادامه به برخی از خدمات مهمی که در خانه سالمندان ارائه می‌شود؛ اشاره کرده‌‍‌ایم. برای آشنایی با معایب و مزایای خانه سالمندان کلیک کنید.

  • ایجاد امکان اقامت دائم و موقت برای سالمند
  • رسیدگی به تغذیه صحیح و مناسب متناسب با سطح سلامت فرد
  • ارائه خدمات پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات توان‌بخشی و فیزیوتراپی
  • ارائه خدمات تفریحی
  • کار درمانی و گفتاردرمانی
  • و ….

مزایای خانه سالمندان

در خانه سالمندان پرسنل و کادر آموزش دیده و متخصص مشغول به فعالیت هستند که ضمن رسیدگی به فعالیت‌های روزانه سالمند، از نظر پزشکی نیز او را زیر نظر دارند.

رسیدگی‌های پزشکی و مراقبت‌های روزانه از سالمند مانع از بروز بیماری جدید در او می‌شود و همینطور سبب بهبودی سریع او نیز خواهد شد.

از سویی دیگر افراد با اقامت در خانه سالمندان، با هم سن و سالان خود ارتباط برقرار می‌کنند و این گونه می‌توانند تعاملات اجتماعی خود را با دیگران حفظ نمایند. برای آشنایی با رسیدگی های لازم در دوران سالمندی کلیک کنید.

معایب خانه سالمندان

افراد مسن با قرار گرفتن در خانه سالمندان، به دلیل کاهش استقلال و همینطور داشتن مشکلات جسمی و روحی، دچار افسردگی می‌شوند.

افراد با افزایش سن تمایل دارند باقی عمر خود را در کنار فرزندان و خانواده‌شان باشند و زندگی عادی و یکنواخت خانه سالمندان روحیه آن‌ها را تصعیف می‌کند.

بنابراین حتی اگر تصمیم دارید پدر و یا مادر خود را به خانه سالمندان ببرید، حتما در زمان‌های مناسب به دیدارشان بروید؛ چراکه دوری از فرزندان می‌تواند شرایط سالمندان را بدتر کند. در صورتی که آن‌ها احساس کنند از سوی فرزندان طرد شده‌اند امید خود را به زندگی از دست می‌دهند. برای جلوگیری از افسردگی سالمندان کلیک کنید.

استانداردهای لازم برای خانه سالمندان

خانه‌های سالمندان به چندین طریق اداره می‌شوند؛ برخی از مراکز خصوصی هستند و نسبت به مراکز دولتی و خیریه‌ها، دارای امکانات رفاهی بالاتری می‌باشند و به عبارتی استانداردهای بیشتری در آن‌ها رعایت شده است. برای اطلاع از بهترین رفتار با سالمند کلیک کنید.

باید اشاره کنیم که استانداردهای کلی خانه سالمندان در تبریز توسط اداره بهزیستی مشخص می‌گردد و حتما همه مراکز باید آن را رعایت کنند. از مهم‌ترین استانداردهای لازم در آسایشگاه سالمندان موارد زیر می‌باشد:

  • برخورداری از کادر پزشکی و پرستاری
  • ارائه خدمات روان‌درمانی به سالمندان
  • برخورداری از برنامه‌های تفریحی در تمامی مراکز
  • داشتن محیطی تمیز و مناسب جهت اقامت افراد سالخورده
  • داشتن آسانسور جهت جابجایی سالمندان
  • و …

سخن آخر

اغلب افراد با مستقر شدن در خانه سالمندان شرایط سختی را تجربه می‌کنند و این موضوع آن‌ها را آزار می‌دهد. حتی اگر تصمیم خود را گرفته‌اید که پدر و یا مادرتان را به خانه سالمندان ببرید، سعی کنید برای این کار او را راضی کنید و حتما رفتن به این مراکز را با رضایت او انجام دهید.

به پدر و یا مادر خود بگویید که خانه سالمندان را برای بهبود وضعیت جسمانی و روحی او انتخاب کرده‌اید و حتی با رفتن او به خانه سالمندان بیش از گذشته در کنارش هستید و پس از مدتی او را نزد خود باز می‌گردانید. اینگونه پدر و یا مادرتان متوجه می‌شود که دلیل تصمیم شما بی‌علاقگی به آن‌ها نیست؛ بلکه قصدتان این است که شرایط مصاعدی را برایشان فراهم کنید.

بردن پدر و مادر به اجبار و یا با فریب به خانه سالمندان، باعث می‌شود که شما شرایط زندگی کردن را برای او سخت کنید و او احساس کند که فرزند ناسپاسی دارد. در صورتی که در مورد نگهداری از والدین یا سالمندتان دچار سردرگمی هستید، می‌توانید از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آدرس خانه سالمندان شهرکرد می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: خانه سالمندان شهرکرد

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

چه مردانی خیانت نمی کنند ؟ خصوصیات مردان وفادار چیست؟ آیا می‌توان به طور قطع گفت که چه افرادی در برابر خیانت مصون هستند؟ روانشناسان در پاسخ به این سوال می‌گویند که همه انسان‌ها در برابر مسائلی نظیر خیانت آسیب پذیر هستند و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که به طور کامل از این امر مصون است. به همین خاطر باید با عواملی که انسان را به طور ناخودآگاه به سمت روابط فرازناشویی می‌کشانند آشنا شده و از خودتان در برابر این معضل مهم مراقبت نمایید. هرچقدر عوامل خطرساز خیانت کمتر باشند، می‌توان گفت احتمال بروز آن نیز کمتر خواهد بود. بر اساس همین عوامل مردانی که ریسک خیانت در آن‌ها کمتر است را مشخص کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید و برای اطلاع از آسیب‌های خیانت همسر کلیک کنید.

منبع: مردان وفادار

چه مردانی خیانت نمی کنند | 7 ویژگی مردان وفادار

در مشاوره قبل از ازدواج بسیاری از دختران جوان این سوال را از روانشناسان خود می‌پرسند که چه مردانی خیانت نمی کنند‌؟ چگونه می‌توان به وفاداری یک مرد اعتماد کرد و زندگی مشترکی توام با احساس امنیت را آغاز نمود؟ به طور کلی بر اساس یافته‌های روانشناختی می‌توان به این سوال اینگونه پاسخ داد که هیچ کسی در برابر خیانت مصون نیست و همه افراد امکان دارد در زندگی خود مرتکب خطاهایی شوند. در نتیجه حتی باید در مورد بروز این رفتارها در خودتان نیز هشیار باشید. برای آشنایی با حالات مرد بعد از خیانت کلیک کنید.

با این حال فاکتورهای مختلفی وجود دارند که برخی افراد را در برابر این مشکل آسیب پذیرتر می‌کنند. هرچقدر این عوامل خطرساز کمتر باشند، می‌توان گفت همسرتان به شما وفادارتر خواهد بود و به احتمال کمتری در زندگی خود با خیانت مواجه خواهید شد. در ادامه به ویژگی‌های مردانی که خیانت نمی‌کنند یا به عبارت بهتر به احتمال کمتری به سمت این آسیب می‌روند، اشاره کرده‌ایم.

1- در دوران مجردی سبک زندگی متعادلی داشته اند

سبک زندگی عشرت طلبانه و همراه با تنوع طلبی در دوران مجردی اغلب به نوعی عادت در مردان تبدیل می‌شود. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند این دسته از مردان در زندگی قبل از ازدواج به دلیل تجربه‌های گوناگونی که داشته‌اند نیازهای جنسی و عاطفی شان به طور کامل ارضاء شده و دیگر پس از ازدواج به سراغ دیگران نمی‌روند. این در حالیست که تعهد و پایداری رفتاری است که یک شبه در افراد پدید نمی‌آید و نیاز به تمرین دارد. مردانی که هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده‌اند بعد از ازدواج نیز ممکن است به هر دلیلی درگیر روابط فرازناشویی شوند. در نتیجه داشتن سبک زندگی معتدل در دوران مجردی یکی از عوامل مهمی است که در برابر خیانت از همسرتان محافظت خواهد کرد.

2- چه مردانی خیانت نمی کنند | داشتن تفریحات سالم

نیاز به تفریح یکی از نیازهای هیجانی اصلی در همه افراد است که اگر به شیوه‌ای سالم ارضا نشود، می‌تواند به رفتارهای نا به هنجار بیانجامد. برای مثال مردانی که مشاغل بسیار پرمشغله‌ای دارند و هیچ زمانی برای تفریح و استراحت خود در نظر نمی‌گیرند در برابر خیانت کردن و روی آوردن به روابط سطحی با جنس مخالف آسیب پذیرتر می‌شوند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که ویژگی‌های شغلی همسر آینده‌تان را به خوبی بررسی کنید و در مورد زمان‌های استراحت و اولویت بین کار و زندگی از قبل با فرد مقابل خود گفت و گو نمایید.

3- داشتن دوستان متعهد و پایبند

فشار گروه دوستان یکی از عوامل بسیار مهم برای درگیری در انواع آسیب‌های اجتماعی نظیر مصرف مواد یا خیانت است. ارتباط زیاد با دوستانی که هیچ گونه تعهدی در روابط خود ندارند و دائما فرد را برای ارتباط جنسی و عاطفی با فردی غیر از همسر خود تشویق می‌کنند، باعث می‌شود که مردان بیشتر در ریسک خیانت قرار بگیرند. در مقابل برخورداری از دوستان متعهد که روابط سالمی با همسر خود دارند، می‌تواند به عنوان یک عامل محافظت کننده برای زندگی زناشویی افراد باشد. به همین خاطر لازم است پیش از ازدواج به روابط دوستانه همسرتان نیز توجه نمایید.

4- داشتن مرزهای مشخص در ارتباط با جنس مخالف

برخی از مردان در رفتار خود با جنس مخالف نمی‌توانند مرزهای مشخصی تعریف کنند. برای مثال تفاوت قائل شدن در رابطه با همسر، دوست و همکار برایشان دشوار است و نمی‌توانند میزان صمیمت خود را با زنان مدیریت نمایند. از سوی دیگر برخی مردان به خوبی این مسئله را درک کرده و مرزهای بسیار مشخصی برای خود در ارتباط با جنس مخالف تعیین می‌کنند. این مسئله به آن‌ها کمک می‌کند که زمینه خیانت کمتر برایشان فراهم گردد و راحت‌تر بتوانند به پیوندی که با همسر خود دارند وفادار بمانند.

بیشتر بخوانید : درمان خیانت

5- چه مردانی خیانت نمی کنند | برخورداری از توانایی حل مسئله

توانایی حل مسئله یکی از مهارت‌های اصلی در زندگی است که به افراد کمک می‌کند هنگام مواجهه با مشکلات و موانع در هیجانات منفی خود غرق نشوند و بتوانند گزینه‌های موجود برای برون رفت از مشکل را بررسی نمایند. مردانی که از مهارت حل مسئله خوبی برخوردار هستند اگر در زندگی زناشویی دچار مشکل شوند، سریعا به دنبال راه حل‌های موقتی نظیر خیانت برای رفع احساسات ناخوشایند خود نمی‌روند بلکه تا حد امکان به حل و فصل اختلاف‌ها و تنش‌ها می‌اندیشند.

6- تجربه عشق و علاقه کافی در رابطه با همسر

مردانی که دوران نامزدی یا عقد مناسبی نداشته‌اند و یا به طور کل روابط عاشقانه کافی با همسرشان برقرار نکرده‌اند، ممکن است همواره برای تجربه این مسئله کنجکاو بمانند و به همین خاطر به خیانت روی بیاورند. در مقابل مردانی در ابتدای مسیر وقت کافی برای همسرشان می‌گذارند و می‌توانند تجربیات رمانتیک را در کنار او داشته باشند، کمتر جذب ماجراهای عاشقانه فرازناشویی می‌شوند.

7- چه مردانی خیانت نمی کنند | داشتن صمیمت کافی با همسر

صمیمیت یکی از عناصر مهم برای تجربه یک عشق سالم است. زن و مرد برای داشتن یک رابطه رضایت بخش باید بتوانند همانند دو دوست در کنار یکدیگر قرار بگیرند و زمان‌های مشترکی را با یکدیگر سپری نمایند. عدم صمیمت کافی در رابطه با ایجاد فاصله روانی به مرور زن و مرد را از یکدیگر دور کرده و احتمال خیانت را چه برای مردان و چه برای زنان افزایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره خیانت همسر کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا برخی مردان با وجود اینکه مشکلی در زندگی خود ندارند باز هم تنوع طلبی جنسی را کنار نمی‌گذارند؟

خیانت کردن چه از نوع عاطفی و چه از نوع جنسی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای مثال ممکن است فرد رابطه با جنس مخالف را به عنوان یک تفریح در نظر بگیرد و این رفتار را خیانت نداند. همچنین تنوع طلبی به مرور زمان به نوعی سبک رفتاری و عادت در می‌آید که تغییر آن نیازمند مداخلات روانشناختی است.

منبع: مردان وفادار

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

کارگاه مادر و کودک غرب تهران با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

نوع دیگری از کارگاه های مادر کودک در غرب تهران نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه متناسب خود و کودکتان مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: کارگاه مادر و کودک غرب تهران

کارگاه های مادر و کودک غرب تهران مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم این نوع کارگاه‌ها با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : تربیت کودک [/box]

کارگاه های عملی مادر و کودک در غرب تهران

کارگاه های مادر و کودک با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد :

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  •  مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در این کارگاه‌ها، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه آنلاین مادر و کودک بازی و موسیقی

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در این کارگاه یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این کارگاه‌ها را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد :

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه خلافیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک غرب تهران می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کارگاه مادر و کودک غرب تهران

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

بسیاری از افراد در مشاوره پیش از ازدواج از متخصصین در مورد سن ازدواج سوال می‌پرسند. در واقع اکثر افراد قبل از شروع زندگی مشترک به این فکر می‌کنند که آیا آن‌ها زمان مناسبی را برای ازدواج انتخاب کرده‌اند یا خیر. در نتیجه سن یکی از فاکتورهای اساسی برای این تصمیم گیری مهم است. اما واقعا بهترین سن برای تشکیل یک خانواده جدید چه زمانی است؟ متخصصان بر این باورند که سن تقویمی به تنهایی برای تعیین زمان ازدواج کافی نیست بلکه از آن مهم‌تر رسیدن به بلوغ روانشناختی است. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره اشاره کرده‌ایم پس تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : معیارهای انتخاب همسر چیست؟

منبع: سن ازدواج را چطور تشخیص دهیم؟

سن ازدواج | سن تقویمی در برابر بلوغ روانشناختی

بهترین سن برای ازدواج چه زمانی است؟ متخصصان در جواب به این سوال این مسئله را مطرح می‌کنند که همه افراد بالغ توانایی ازدواج را دارند اما آنچه که بیش از سن تقویمی بر کیفیت زندگی زناشویی تاثیر می‌گذارد میزان بلوغ عاطفی و روانشناختی در فرد است. نکته حائز اهمیت این جاست که میزان بلوغ روانی همیشه با سن ارتباط مستقیم ندارد. به عبارتی دیگر ممکن است فردی با سن کم به پختگی کافی برای ازدواج برسد اما فردی دیگر با سنی بیشتر از او از بلوغ روانشناختی کافی برای تشکیل خانواده برخوردار نباشد. موارد زیر نشانه‌هایی از وجود بلوغ روانشناختی و عاطفی کافی در فرد هستند.

  • برخورداری از استقلال مالی و هیجانی
  • برخورداری از مهارت همدلی کافی
  • داشتن اعتماد به نفس کافی برای اداره یک خانواده
  • تسلط کافی روی هیجانات و توانایی کنترل خشم
  • برخورداری از انعطاف پذیری روانی و شنیدن نظرات مخالف
  • داشتن توانایی کافی برای سازگاری با شرایط مختلف
  • داشتن درک درست از جنس مخالف
  • توانایی حل مسئله و مدیریت مشکلات خانواده در زمان بحران

نکته بسیار مهم این است که ارزیابی میزان بلوغ روانشناختی برای همه افراد کار آسانی نیست. روانشناسان در جلسات مشاوره قبل از ازدواج با انجام مصاحبه‌ها یا گرفتن آزمون‌های روانشناختی به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر این موضوع را بفهمید و تصمیم گیری معقولانه تری داشته باشید.

بیشتر بخوانید : ازدواج در سن بالا 

سن ازدواج | عواملی که در سن ازدواج تاثیر می‌گذارند

تعیین کردن یک سن خاص به عنوان سن مناسب برای ازدواج همه افراد نمی‌تواند نظری کارشناسانه باشد. در واقع هر فرد متناسب با شرایط، ملاک‌ها و هدف‌هایی که در زندگی دارد در یک زمان خاص از زندگی می‌تواند برای ازدواج آماده شود. از جمله عواملی که بر این موضوع تاثیر می‌گذارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

1- رسیدن به رشد جسمی و جنسی

بلوغ جسمانی و رسیدن به رسش جنسی یکی از ابتدایی ترین ملاک‌ها برای ازدواج است. ازدواج کردن افرادی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند نمونه‌ای از کودک همسری است و می‌تواند آسیب‌های روانشناختی بسیاری را برای فرد به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید : عوامل موثر بر ازدواج زودرس در ایران

2- تولد فرزند از عوامل موثر در سن ازدواج

تولد فرزندان یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر سن ازدواج است. افرادی که دوست دارند فرزندانشان اختلاف سنی کمتری با آن‌ها داشته باشند اغلب در سنین پایین تر ازدواج می‌کنند. همچنین این موضوع تا حد زیادی به توانمندی‌های جسمانی بدن زن و مرد نیز ارتباط دارد. قدرت باروری زنان بعد از 40 سالگی تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همچنین احتمال بروز خطاهای ژنتیکی برای افرادی که در سنین بالا باردار می‌شوند بیشتر است. در نتیجه همین عوامل باعث می‌شود که بازه زمانی 20 تا 35 سالگی بهترین بازه زمانی برای ازدواج و تولد فرزند شناخته شود.

3- مستقل شدن

در جامعه امروز افرادی که بخواهند زندگی مستقل و خودساخته‌ای داشته باشند به زمان بیشتری نیاز دارند چرا که به دست آوردن شغل و جایگاه اجتماعی مناسب نیازمند گذراندن تکالیف گوناگونی است که از جمله آن‌ها می‌توان به تحصیلات دانشگاهی و خدمت سربازی برای پسران اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : اختلاف سنی زیاد در ازدواج 

4- مدیریت فشارهای جنسی از عوامل موثر در سن ازدواج

بدون شک تامین نیازهای جنسی یکی از انگیزه‌های مهم برای ازدواج است اما همه آن نیست. توانایی مدیریت این نیاز در دوران مجردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید آگاهانه تر تصمیم بگیرید و از انتخاب‌های عجولانه بپرهیزید. با این حال نبود مجرایی سالم برای ابراز این انرژی درونی می‌تواند در زمان ازدواج تا حد زیادی تاثیر گذار باشد.

5- رسیدن به خودآگاهی کافی

قبل از ازدواج و آشنایی با فردی دیگر ابتدا باید به شناخت کافی در مورد خود برسید. در واقع لازم است بدانید چه کسی هستید؟ از زندگی چه می‌خواهید؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ شاید این سوال‌ها در ظاهر ساده به نظر بیایند اما بسیاری از افراد در اواسط دوران جوانی هم نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند و در زندگی احساس سردرگمی می‌کنند. هرچقدر خودآگاهی دیرتر اتفاق بیافتد دستیابی به آمادگی روانی برای ازدواج نیز به همان اندازه به تعویق می‌افتد. برای آشنایی با معایب بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

بهترین اختلاف سنی بین زن و مرد چند سال است؟

بزرگتر بودن مرد در حدود 3 الی 4 سال معمولا به عنوان اختلاف سنی نرمال و ایده آل در نظر گرفته می‌شود. با این حال اختلاف سنی مناسب امری نسبی است و می‌تواند متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر زوج تغییر کند.

منبع: سن ازدواج را چطور تشخیص دهیم؟

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مردان وابسته به مادر (یا به اصطلاح عام شوهران بچه ننه) برای همسرانشان جذاب نیستند. شاید به این خاطر که زندگی مشترک دارای حدومرزهای مخصوص به خود است. درصورتی‌که این چهارچوب بندی‌ها به دلایلی همچون وابستگی بیش از اندازه مرد به مادر خود تهدید شود، روابط عاطفی بین زوجین و درنتیجه بقای زندگی زناشویی به خطر می‌افتد. بنابراین، لازم است با ویژگی‌های این دسته از مردان بیشتر آشنا شده و با شناخت علل این‌گونه وابستگی‌ها، بهترین روش‌های ممکن برای بهبود وضعیت را فراگرفت. در صورتی که در این زمینه با همسرتان اختلاف دارید، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

منبع: مردان وابسته به مادر

مردان با وابستگی زیاد به مادر

یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده کیفیت زندگی زناشویی، نحوه رابطه‌ای است که مردان با مادر خود دارند. داشتن روابط صمیمی و قوی بین مادر و پسر در ادامه روی نحوه برخورد وی با همسرش نیز تأثیرات مطلوبی بر جا می‌گذارد. اما نکته‌اینجاست که تا چه اندازه باید این روابط صمیمی وجود داشته باشد؟ مرز این رابطه عاطفی تا کجا باید کشیده شود؟

یکی از مسائل مهم در باب داشتن زندگی مشترک سالم، این است که مردان بتوانند تفاوت بین روابط خود با مادر و همسرشان را شناخته و با هر یک در چهارچوب مناسب خود رفتار کنند. قطعاً هنگامی‌که مرد تفاوتی میان خانواده خود و خانواده مادری‌اش احساس نمی‌کند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید. در این حال ممکن است شاهد باشیم که مرد تمام مسائل شخصی و زندگی زناشویی خود و همسرش را با مادرش به اشتراک می‌گذارد. این موضوع، مسئله‌ای جدی است که باید بااحتیاط و روش‌های اصولی نسبت به آن اقدام کرد. برای رفع و حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

ویژگی و نشانه های مردان وابسته به مادر

یکی از بارزترین نشانه های مردان وابسته به مادر ، دخالت‌های زیاد مادر شوهر در امور زندگی زناشویی آن‌ها است. دخالتی که مرد باوجود اعتراضات همسرش، مشکلی با آن ندارد. همین امر سبب می‌شود تا زمینه برای بسیاری از مشاجرات زناشویی و بحث‌های خانوادگی به وجود بیاید. چنین مردانی، مادر خود را در اولویت زندگی قرار داده‌اند. کم پیش می‌آید که آن‌ها تصمیمی برخلاف نظر مادرشان بگیرند. در رابطه با هر اتفاقی با او مشورت می‌کنند و به‌طورکلی قدرت اختیار بالایی از خود ندارند.

ازنظر برخی از روانشناسان، این دسته از افراد توانسته‌اند به بلوغ عاطفی مطلوبی دست پیدا کنند. در نتیجه همواره بین انجام نقش یک پسر خوب و یک همسر یا پدر خوب دچار تعارض و مشکل هستند. با این‌حال اغلب، نقش پسر محبوب بودن را ترجیح داده و بر طبق همان جلو می‌روند. در بین جامعه عموماً به این مردان «بچه‌ننه» گفته می‌شود.

علت وابستگی زیاد مرد به مادر چیست؟

نکته‌ای که پیش از بیان علت این مشکل باید با آن آشنا شد، تفاوت بین دل‌بستگی و وابستگی است. بیشتر اوقات این دو مبحث به‌اشتباه یکی در نظر گرفته می‌شوند. این در حالی است که دل‌بستگی یعنی فرد در کنار تمام ویژگی‌های منفی طرف مقابل، بتواند ویژگی‌های مثبت او را نیز در نظر گرفته و همه را به‌عنوان یک «کل واحد» بپذیرد. درنتیجه افراد با دل‌بستگی شکل‌گرفته از روابط خود به دنبال سودجویی‌های فردی نیستند و زندگی و ارتباطاتشان اغلب در این زمینه مشکلی ندارد.

اما وابستگی یعنی فرد شخصی را فقط با توجه به نیازهای خود می‌خواهد. نیازهایی از قبیل ارضای احساس حقارت، ناتوانی، ضعیف بودن و ترس.

در حقیقت، اشخاص با وابستگی زیاد روابط خود را بر طبق سود و منفعتی که برایشان دارد ایجاد می‌کنند. چنین افرادی در کودکی بقای خود را درگرو وابستگی و اطاعت بی‌چون‌وچرای والدین، به‌ویژه مادر می‌دانستند. حال که به بزرگ‌سالی رسیده‌اند، این احساس نیاز به بقا به‌صورت درونی و ناهشیار درآمده است. درنتیجه فرد هنوز هم سعی می‌کند به شیوه‌های دیگری مقبولیت خود را به مادرش ثابت کند.

نحوه برخورد صحیح اطرافیان

از ارکان اساسی برای حل این روابط و وابستگی‌های مشکل‌آفرین، شیوه برخورد مناسب اطرافیان، به‌خصوص همسران این دسته از مردان است. از آنجا که این مسئله در قالب رابطه بین مادر، همسر و شوهر به وجود آمده است، بنابراین لازم است از چند زمینه اقدام صورت گیرد. این موارد به شرح زیر آمده است.

نحوه برخود با مردان وابسته به مادر

به‌عنوان همسر مردی که وابستگی زیاد به مادرش دارد، توصیه می‌شود به موارد زیر توجه کنید:

  • هنگام دعوا و بحث‌هایتان، خودتان و مادر شوهرتان را در دو سوی مختلف قرار ندهید. زیرا شوهرتان را مجبور به انتخاب بین یکی از این دو جبهه می‌کنید.
  • از روش‌ها و سیاست‌های زنانه برای جدایی انداختن بین شوهرتان و مادرش خودداری کنید.
  • باید از رفتارهای منطقی بیشتر از هر زمان دیگری در رابطه بین خود و همسرتان استفاده کنید تا راه را برای مشورت گرفتن از مادر به‌تدریج قطع کند.
  • مهارت گفتگو کردن را در خود افزایش دهید.
  • سعی کنید بهترین دوست و همدم شوهرتان شوید.
  • نباید سعی کنید خود را جایگزین مادر برای همسرتان کنید. زیرا در این حالت تنها صورت‌مسئله را پاک‌کرده‌اید.

شیوه رفتار با مادرِ مردان وابسته

  • با مادر شوهر خود با احترام مناسب رفتار کنید و ارتباط خوبی با وی داشته باشید.
  • از ابراز علاقه ساختگی نسبت به مادر شوهرتان پرهیز کنید، زیرا نتیجه معکوس خواهید گرفت.
  • در نظر داشته باشید که وابستگی زیاد بین همسر شما با مادرش دلیل بر بد بودن مادر شوهرتان نیست.
  • سعی کنید از مشورت‌های وی استفاده کنید؛ اما درعین‌حال تصمیم‌گیرنده نهایی خود و همسرتان باشید.
  • انتظارات عاطفی معقول مادر شوهرتان مبنی بر دیدن پسر و نوه‌هایش را نادیده نگیرید.
  • با صحبت‌هایی منطقی و با احترام کامل در مورد حدومرزهای زندگی زناشویی خود با او صحبت کنید.

برای آشنایی با راه های جلوگیری از دخالت مادر شوهر کلیک کنید.

درمان وابستگی مرد به مادر

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، ریشه وابستگی زیاد مرد به مادرش در زمان کودکی او قرار دارد. درنتیجه برترین روش برای درمان و بهبود کامل نشانه‌های مشکل‌ساز، استفاده از راهنمایی‌های علمی مشاوران و روانشناسان حوزه خانواده است. باید به همسرتان کمک کنید تا به‌تدریج روابط خود با مادرش را تعدیل کند. اما این موضوع به‌قدری حساس است که در صورت هرگونه تفسیر غلط شوهرتان، ممکن است نتایج عکسی را تجربه کنید. لذا بهره گرفتن از روش‌های اصولی و آزمایش‌شده روانشناسان بی‌ضررترین و کاربردی‌ترین درمان ممکن است. برای آشنایی با راه های جلوگیری از دخالت خانواده همسر کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: مردان وابسته به مادر

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

لجبازی زنان چگونه است

لجبازی زنان یکی از مسائلی است که باعث به وجود آمدن مشکلات زناشویی بسیاری در خانواده می‌شود. به همین خاطر آشنایی با مشخصه‌های این دسته از زنان و آگاهی یافتن از علت این‌گونه رفتارها بسیار اهمیت دارد. این موضوع سبب می‌شود تا بتوان بهترین شیوه رفتار با آن‌ها را انتخاب کرد و از گسترده‌تر شدن و شدت یافتن تعارضات جلوگیری کرد. بله شاید فکر کنید یک زن لجباز را به هیج عنوان نمی‌توان تغییر داد، اما در ادامه به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید این خصوصیات را شناسایی کرده و رفتار مناسب در مقابل زنان لجباز در پیش بگیرید. حتما مقاله رفتار با همسر را هم بخوانید.

منبع: لجبازی زنان

چرا باید درباره زنان لجباز بدانیم؟

یکی از ویژگی‌های شخصیتی منفی عده‌ای از افراد، لجبازی است. وجود این وضعیت به‌خصوص در مورد زنان باعث آسیب‌های شدیدی در روابط اجتماعی می‌گردد. ازجمله این‌گونه تأثیرات مخرب می‌توان به زندگی زناشویی و ارتباطات با شوهر اشاره کرد.

زنانی با این مشخصه معمولاً باور دارند که حرف باید حرف خودشان باشد. آن‌ها بیش‌ازحد به خود مغرور هستند و می‌خواهند با تصمیمات خود، دیگران را کنترل کنند. برای همین، درصورتی‌که این حالت برای‌شان محقق نشود شروع به نشان دادن رفتارهایی لجبازانه از خود می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود بسیاری از گفتگوهای عادی این دسته از افراد با سایرین به دربسته خورده و تبدیل به مشکل غیرقابل‌حل شود. در صورتی که در چنین شرایطی دائم قرار می‌گیرید حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

خصوصیات و ویژگی های زن لجباز

به‌طورکلی زنانی که با خصوصیت لجباز بودن مشخص‌شده‌اند، دارای دسته‌ای از ویژگی‌های خاص و افراطی هستند. برخی از این موارد به شرح زیر آمده است. گاه این رفتارها به قدری شدت پیدا می‌کند که باعث کج خلقی آن ها نیز می‌شود در این شرایط حتما مقاله برخورد با زن بداخلاق را هم بخوانید.

انعطاف‌ناپذیری شخصیتی

زنان لجباز برای روند زندگی خود یک برنامه خاص و مشخص تنظیم کرده‌اند؛ اما مشکل اینجا است که برنامه‌ریزی آن‌ها به‌هیچ‌عنوان قابلیت انعطاف و تغییرپذیری ندارد. درنتیجه در صورت بروز هر تغییر کوچکی در آن، آن‌ها به‌شدت به هم می‌ریزند.

کنترل‌کننده بودن

این اشخاص در روابط صمیمی و نزدیک خود سعی می‌کنند همه‌چیز را تحت نظارت و کنترل خود قرار دهند. این‌که اعضای خانواده و به‌ویژه همسرشان کجا می‌رود ؟ با چه کسانی صحبت می‌کند ؟ چرا با افرادی که ازنظر خودش بهتر هستند نشست‌وبرخاست ندارد ؟

درنتیجه این‌گونه زیر نظر گرفتن‌ها، زن به این نتیجه می‌رسد که از همه‌چیز مطلع است. درنتیجه، صلاح کار دیگران را نیز حتی بهتر از خودشان می‌داند. لذا درصورتی‌که اطرافیان برخلاف رأی و پیشنهاد او عمل کند، به معنی مخالفت و لجبازی خود فرد است؛ بنابراین زن هم در پاسخ به لجبازی ادراک‌شده، شروع به انجام کارهایی برای پاسخ به آن می‌کند.

نداشتن حس همدلی

مطلق‌گرایی و نداشتن قابلیت انعطاف این‌گونه افراد باعث شده است که آن‌ها فقط دیدگاه و نظر خود را در نظر بگیرند. خودمحوری این زنان سبب شده تا نتوانند اتفاقات را از زاویه چشم بقیه افراد نظاره کنند. برای همین قدرت درک کردن دیگران و همدلی با آن‌ها را به میزان بسیار زیادی ازدست‌داده‌اند.

قبول نکردن اشتباهات خود

گاهی خود این افراد هم ازنظر منطقی قبول می‌کنند که حرفشان درست نبوده است؛ اما از آنجا که توانایی مدیریت روابط خود را به‌درستی فرانگرفته‌اند، با اصرار روی همان حرف خود باقی می‌مانند و در این حالت حتی منطق خودشان هم با صحبتشان یکی نیست، برای همین به‌جای استدلال کردن و دلیل‌های صحیح آوردن برای دیگران، دست به انجام رفتارهای لجبازی می‌زنند.

آن‌ها نمی‌توانند بپذیرند چیزی که کسی غیر از خودشان گفته است می‌تواند درست باشد. به همین منظور مدام پافشاری می‌کنند که حق فقط با خودشان است.

«نه» گفتن‌های مکرر

همان‌طور که گفته شد، لجبازی بیشتر به خاطر منعطف نبودن باورهای این زنان رخ می‌دهد. بر همین اساس، آن‌ها اجازه هر فرصت یا موضوع جدید و متفاوتی را به خود نمی‌دهند. در برابر موقعیت‌های تازه گارد گرفته و با تمام توان سعی می‌کنند در منطقه امن باورهای خشک خود باقی بمانند. خیلی کم پیش می‌آید که این افراد در طول زندگی خود عقیده‌شان را تغییر دهند.

علت به وجود آمدن خصوصیات لجبازی در زنان

1- کمبود اعتمادبه‌نفس در زن لجباز

نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی در این اشخاص، یکی از مهم‌ترین علت‌های نشان دادن حالت‌های لجبازی در آن‌ها است. البته این موضوع علاوه بر این‌که دلیل لجبازی کردن است، از ویژگی‌های مهم افراد یک‌دنده نیز به‌حساب می‌آید. آن‌ها خود را به‌صورت ناهشیارانه ضعیف می‌دانند. لذا تلاش می‌کنند تا با باقی ماندن بر آنچه مطرح می‌کنند همین مقدار کم از قدرت خود را به کسی واگذار نکنند.

2- نتیجه‌بخش بودن لجبازی‌های گذشته

زنی که درگذشته با لجبازی کردن و یک‌دندگی به خواسته‌های خود رسیده، یاد گرفته که می‌تواند با همین شیوه به سایر اهداف و مقاصد خود نیز دست پیدا کند. قهر کردن، گریه کردن و غیره ازجمله روش‌هایی است که این گروه از زنان به‌کرات از آن استفاده می‌کنند. هنگامی‌که شخص مقابل در پاسخ به این رفتارها تسلیم می‌شود، این وضعیت را تبدیل به عادتی رفتاری در شخص یک‌دنده می‌کند.

راهکارهای بهبود لجبازی زنان

اقداماتی وجود دارد که به اطرافیان، به‌خصوص خانواده این زنان کمک می‌کند تا با یک‌دندگی آن‌ها مقابله کنند. ازجمله این روش‌ها به شرح زیر است. پیشنهاد می شود مقاله خانواده سالم را هم بخوانید.

اطلاع یافتن از علت و ریشه لجبازی زنان

معمولاً ریشه به وجود آمدن لجبازی در کودکی فرد قرار دارد. با بررسی پیشینه این زنان می‌توان فهمید که آبشخور این رفتارها کجا است و سپس بهترین اقدام را برای برخورد اصولی با آن‌ها انتخاب کرد.

تحریک نکردن لجبازی فرد

هنگامی‌که خانم عصبانی است یا مسئله‌ای باعث شده تا اعتمادبه‌نفس وی زیر سؤال برود، بهتر است با صحبت و گفتگو در مورد آن باعث بالا آمدن مقابله‌های پرخاشگرانه و لجبازی در وی نشوید. صبر کنید و هنگامی‌که هر دو در شرایط آرامش قرار گرفتید بدون تحقیر یا تمسخر با او صحبت کنید. ابتدا به حرف‌های شخص گوش دهید و سپس با رعایت همدلی به او راهنمایی دهید.

نسبت به رفتار زن لجباز متقابلاً لجبازی نکنید

به یاد داشته باشید که همین حالا هم ازنظر فرد یک‌دنده، این لجبازی را شما شروع کرده‌اید؛ بنابراین فکر نکنید که با پافشاری روی حرف خود می‌توانید درنهایت او را قانع کنید. این روش تنها باعث ادامه یافتن چرخه لجبازی می‌گردد.

کمک گرفتن از روانشناسی برای رفع لجبازی زنان

توجه داشته باشید که ریشه لجبازی در اعتمادبه‌نفس ضعیف و شکننده است؛ بنابراین همان‌طور که راه رفتن روی سطح یخ باید بااحتیاط انجام شود، برخورد با همسر لجباز نیز باید با اصولی از قبل تائید شده و مطمئن صورت گیرد. در این زمینه بهترین اقدام، استفاده از راهنمایی مشاوران و روانشناسان حوزه خانواده، به‌خصوص زوج درمانگران است.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: لجبازی زنان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

فولیک اسید در بارداری

فولیک اسید یا فولات در واقع ترکیبی ساخته‌شده از ویتامین B9 است. مصرف فولیک اسید در بارداری ضروری محسوب می‌شود زیرا در شکل‌گیری سیستم عصبی نقش مهمی دارد. خیلی اوقات به دلیل کمبود این ویتامین در بدن زنان پیش از بارداری مشکلاتی را برای آن‌ها و جنین‌شان به وجود می‌آورد. این مساله به قدری اهمیت دارد که به خانم‌هایی که قصدبارداری دارند همیشه توصیه می‌شود که برای بررسی های مختلف به متخصص زنان مراجعه کنند. در ادامه به اهمیت فولیک‌اسید برای بارداری، علت مصرف آن و منابع غذایی حاوی فولیک‌اسید می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره تلفنی زنان کلیک کنید.

منبع: فولیک اسید در بارداری

چرا مصرف فولیک اسید در بارداری ضروری است؟

همان‌طور که اشاره کردیم فولیک اسید یکی از موارد موثر در تکمیل لوله‌ها عصبی است. شکل‌گیری و تکمیل لوله عصبی در مراحل ابتدایی بارداری رخ می‌دهد.

بیماری‌های مربوط به لوله عصبی می‌تواند مغزی یا نخاعی باشد. از جمله این بیماری‌ها می‌توان نقص مغزی مانند آنانسفالی و نقص نخاعی مانند اسپاینابیفیدا نام برد.

مطالعات نشان می‌دهند ریسک ایجاد بیماری‌های مربوط به لوله‌های عصبی با مصرف فولیک‌اسید در مادران باردار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

خطر بروز بیماری‌هایی نظیر شکاف کام، شکاف لب، اختلالات قلبی و مسمومیت بارداری با مصرف فولیک‌اسید کاهش می‌یابد.

فولیک‌اسید در تولید گلبول قرمز و پیشگیری از کم‌خونی موثر است. هم‌چنین جهت عملکرد بهتر DNA و رشد جنین و جفت موثر است.

فولیک‌اسید چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم فولیک‌اسید یا فولات ترکیبی ساخته‌شده از ویتامین B9 است. برخی پزشکان مصرف کافی فولیک اسید در بارداری را ضروری و مهم می‌دانند.

ویتامین B9 محلول در آب بوده بنابراین نگران مصرف بیش از حد فولیک‌اسید نباشید. چنانچه فولیک‌اسید بیش از نیاز بدن‌تان باشد از طریق ادرار دفع خواهد شد.

البته توجه داشته باشید مصرف بیش از حد فولیک‌اسید ممکن است کمبود ویتامین B12 را پنهان کند. بنابراین حتما در دوران بارداری در مورد نحوه و میزان مصرف این ویتامین با درمانگر خود مشورت کنید. برای آشنایی با مراقبت های قبل از بارداری کلیک کنید.

علائم کمبود فولیک اسید در بارداری

کمبود اسید‌فولیک معمولا با علائم مشخصی همراه نیست. از جمله علائم کمبود فولیک‌اسید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • اسهال
  • بی‌اشتهایی
  • کاهش وزن
  • ضعف و بی‌حالی
  • سردرد و…

زمان شروع مصرف فولیک اسید در بارداری

بدون شک یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مکمل‌ها برای بارداری، فولیک اسید است. از آنجا که مواد‌غذایی مصرفی نمی‌تواند نیاز بدن به فولیک‌اسید را تامین کند بنابراین مصرف فولیک‌اسید در بارداری ضروری است.

پزشکان توصیه می‌کنند مصرف فولیک‌اسید از سه ماه قبل از بارداری شروع و تا پایان هفته شانزدهم بارداری ادامه یابد.

از آنجا که برخی بارداری‌ها بدون برنامه‌ریزی هستند بنابراین زنانی که در سنین باروری به سر می‌برند باید روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک‌اسید دریافت کنند.

زمان مصرف فولیک‌اسید برای بارداری در هر ساعتی از شبانه روز مانعی ندارد. فولیک‌اسید را همراه چای و لبنیات مصرف نکنید و حداقل دو ساعت بین آن‌ها فاصله بیندازید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات قبل از بارداری کلیک کنید.

زنان باردار چه مقدار فولیک اسید برای بارداری استفاده کنند؟

اشاره کردیم که زنان در سنین باروری بهتر است روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولیک‌اسید مصرف کنند. میزان مصرف فولیک‌اسید در دوران بارداری تا ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش می‌یابد.

مواردی نیز وجود دارند که پزشک با توجه به وضعیت مادر باردار و شرایط بارداری مقدار فولیک‌اسید مصرفی را تا ۴ میلی‌گرم در روز افزایش می‌دهد. این موارد عبارتند از:

  • سابقه تولد کودک با نقص لوله عصبی
  • سابقه نقص لوله عصبی در والدین
  • چاقی مادر باردار
  • مصرف داروها ضد صرع
  • بارداری دوقلو یا چند قلویی
  • سابقه بیماری‌ها زمینه‌ای مانند دیابت، کم‌خونی، تالاسمی

برای آشنایی با بایدهای برنامه ریزی برای بچه دار شدن کلیک کنید.

منابع غذایی حاوی فولیک‌اسید کدامند؟

تحقیقات ثابت کرده‌اند که مکمل‌های فولیک‌اسید توسط بدن بهتر از منابع غذایی حاوی فولات جذب می‌شوند. منابع غذایی حاوی فولیک اسید را به صورت بخارپز و تازه مصرف کنید. برخی از منابع غذایی حاوی فولیک‌اسید به شرح زیر هستند.

عدس، آووکادو، اسفناج، مرکبات، آجیل، سبزیجاتی که برگ تیره دارند، لوبیا، نخودفرنگی، جگر گاو و غلات غنی‌شده

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: فولیک اسید در بارداری

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

گاز گرفتن کودکک

بسیاری از والدین در جلسات مشاوره کودک اذعان می‌کنند که فرزندشان رفتار گاز گرفتن را انجام می‌دهد و همواره به دنبال پی بردن به علل این رفتار هستند. می‌توان گفت تقریباً یک چهارم کودکان رفتار گاز گرفتن را در سنین یک تا سه سالگی نشان می‌دهند اما آنچه که اهمیت دارد این است که شما ابتدا متوجه شوید که این رفتار به چه دلیل انجام می‌گیرد و چه عواملی باعث تکرار این رفتار می‌شود؟ اگر کودکتان رفتارهای گاز گرفتن‌ را برای آگاهی از نتیجه و پیامد این رفتار انجام می‌دهد و یا به دلیل احساس درد ناشی از دندان درآوردن گاز می‌گیرد؛ جای نگرانی وجود ندارد اما اگر گاز گرفتن به دلیل احساس ناراحتی و خشم باشد نیاز به بررسی‌های بیشتر وجود دارد. با این حال شناسایی علل رفتار و راهکارهای مدیریت آن به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین اقدام را برای فرزندتان انجام دهید.

منبع: گاز گرفتن کودک

دلایل گاز گرفتن کودک

یکی از نکاتی که باعث نگرانی والدین در مورد رفتار گاز گرفتن کودکشان می‌شود این است که آن‌ها این عمل را به پای خشونت در کودک یا آسیب زدن عمدی به دیگران می‌گذارند. متخصصان معتقدند اکثر دلایلی که برای گاز گرفتن در کودک مطرح می‌شود، پرخاشگرانه نیستند و کودک تا حدودی از میزان دردی که در طرف مقابل ایجاد می‌کند، بی‌خبر است.

اگر احساس می‌کنید گاز گرفتن در کودک شما به‌قصد پرخاش یا آسیب زدن به دیگران انجام می‌شود یا به هر دلیل دیگری فکر می‌کنید این رفتار چندان عادی نیست، بهتر است با یک مشاور در این باره صحبت کنید تا با انجام بررسی‌های بیشتر نسبت به علت و راه‌های از بین بردن این رفتار در فرزندتان آگاهی پیدا کنید. برخی از دلایل گاز گرفتن کودک شامل موارد زیر می‌باشند.

دندان درآوردن

دندان درآوردن در کودکان مرحله‌ای از رشد است که با درد و ناراحتی بسیاری همراه است. گاز گرفتن در کودکان می‌تواند راهکاری برای کاهش درد ناشی از التهاب لثه‌ها و دندان درآوردن باشد.

کشف دنیای اطراف از دلایل گاز گرفتن کودک

در نخستین سال‌های زندگی، نوزادان هر چیزی که برای اولین بار می‌بینند را وارد دهانشان می‌کنند. در حقیقت آن‌ها می‌خواهند از این طریق به شناسایی دنیای پیرامونشان بپردازند. رشد منطق در این کودکان هنوز به درجه‌ای نرسیده است که متوجه باشند برای حفاظت از خود، هر چیزی را داخل دهانشان نگذارند. گاز گرفتن در این مرحله از زندگی، می‌تواند به دلیل تمایل آن‌ها برای شناسایی پدیده‌های اطرافشان باشد.

مشاهده عکس‌العمل‌ها

کودکان هر رفتاری را در موقعیت‌های متفاوت انجام می‌دهند تا به این نتیجه برسند که رفتارشان چه واکنشی در دیگران ایجاد می‌کند. آن‌ها ممکن است گاز گرفتن را با والدین یا خواهر و برادرها امتحان کنند و سپس این کار را در مورد دوستان و همبازی‌ها نیز انجام دهند. کودک در حال کشف این مسئله است که گاز گرفتن در شرایط مختلف یا گاز گرفتن افراد مختلف، چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت. در واقع کودکان از این طریق خزانه رفتاری خود را شکل می‌دهند.

داشتن احساس ناراحتی از دلایل گاز گرفتن کودک

هیجانات ناراحت‌کننده یا عصبانیت و دفاع از خود در کودکان، به این خاطر که هنوز توانایی کلامی در آن‌ها به حد کافی رشد نکرده است و نمی‌توانند منطقی رفتار کنند، ممکن است به شکل گاز گرفتن یا کتک زدن بروز پیدا کند. آن‌ها احتمال دارد که دوست خود را گاز بگیرند تا به او بفهمانند که می‌خواهند تنها باشند یا ممکن است خواهرشان را به این خاطر که عروسک او را برداشته گاز بگیرند. این نخستین راهی است که ازنظر کودک برای رسیدن به هدف می‌بایست صورت بگیرد.

اگر کودک شما علی‌رغم اینکه سنش بالاتر رفته و می‌تواند پخته‌تر عمل کند، همچنان به گاز گرفتن برای تخلیه خشم و ناراحتی ادامه می‌دهد، بهتر است برای جلوگیری از گسترش رفتارهای پرخاشگرانه در وی با یک مشاور در زمینه کودک صحبت کنید.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

راهکارهایی برای از بین بردن رفتار گاز گرفتن در کودکان

پیدا کردن دلیل گاز گرفتن کودک

اولین قدم برای از بین بردن رفتار گاز گرفتن در کودک این است که بفهمید چرا کودک گاز می‌گیرد؟ گاز گرفتن به دلیل دندان درآوردن یا شناسایی محیط اطراف معمولاً به‌صورت خودبه‌خود برطرف می‌شوند؛ اما گاز گرفتن به‌قصد مشاهده واکنش دیگران یا پرخاشگری، درصورتی‌که با واکنش مناسب مواجه نشود، آسیب‌رسان خواهد بود.

برای اینکه بتوانید علت را پیدا کنید، باید به‌دقت رفتار کودک را زیر نظر بگیرید و به این سؤالات پاسخ دهید.

  • کودک در چه مواقعی گاز می‌گیرد؟ (چه زمان‌هایی این رفتار در وی بیشتر یا کمتر می‌شود؟)
  • دقیقا پیش از گاز گرفتن چه اتفاقی افتاده است؟
  • پس از گاز گرفتن چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از اینکه جواب این سؤالات را پیدا کنید، بهتر می‌توانید راجع به دلایل این رفتار در کودکتان تصمیم بگیرید.

تشویق به استفاده از راهبردهای مناسب‌تر

درصورتی‌که احساس می‌کنید گاز گرفتن در فرزندتان به دلیل پرخاشگری یا ناتوانی در بیان احساسات ایجاد می‌شود سعی کنید استفاده از راهبردهای مناسب‌تر را به او آموزش دهید. این آموزش می‌تواند به این صورت باشد که او را برای بیان احساسات به‌جای گاز گرفتن یا کتک زدن تشویق کنید.

درصورتی‌که احساس می‌کنید نیاز دارید برای آموزش راهبردهای مناسب‌تر به کودکتان از یک مشاور کمک بگیرید، حتماً این کار را انجام دهید. بسیاری از انسان‌ها حتی تا سنین بزرگ‌سالی نیز تکنیک‌های مدیریت احساسات یا ابراز وجود را نمی‌دانند.

اختصاص زمان به کودک

یکی از انگیزه‌های کودکان برای گاز گرفتن، جلب‌توجه والدین است. بهتر است همواره به کودکتان توجه کافی داشته باشید تا او برای به دست آوردن توجه شما به سراغ رفتارهایی مثل گاز گرفتن نرود.

عدم پاسخ به رفتار گاز گرفتن کودک

یک اصل کلی در تربیت کودکان این است که اگر می‌خواهید رفتاری تکرار نشود نسبت به آن بی‌توجه باشید و یا پیامد منفی و جدی را برای کودک در نظر بگیرید. این پیامد می‌تواند اخم کردن، بی‌توجهی به رفتار یا هر چیز ساده دیگری باشد. نیازی نیست از تنبیه‌های جدی علیه کودک استفاده کنید.

به همین میزان که رفتار گاز گرفتن در کودک را بی‌پاسخ می‌گذارید بهتر است رفتارهای مثبت وی را تقویت کنید و پاداش دهید. برای مثال اگر کودکتان به‌جای گاز گرفتن، دلیل ناراحتی خود را بیان کرد، او را تشویق کنید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه تربیت کودک کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا گاز گرفتن در کودک رفتار عادی است؟

در یک بازه سنی مشخص در اکثر کودکان این رفتار قابل‌مشاهده است و پس از مدتی نیز پایان خواهد یافت اما بهتر است راجع به دلیل این رفتار در کودکتان اطلاعاتی را به دست آورید.

چطور می‌توانم عادت گاز گرفتن را در فرزندم از بین ببرم؟

دلایل گاز گرفتن را در کودکتان پیدا کنید و با توجه به دلایل برای رفع آن برنامه‌ریزی کنید. تقویت رفتارهای جایگزین مثل بیان احساسات یا بی‌توجهی به رفتار گاز گرفتن مهم‌ترین راهکارها می‌باشند.

منبع: گاز گرفتن کودک

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

آیا می‌دانید اختلاف سنی زیاد در ازدواج چه مشکلاتی را به همراه دارد؟ ازدواج یک اتفاق خوشایند در زندگی همه دختران و پسران به شمار می‌آید و با ایجاد آرامش عمیق روحی و روانی تاثیر مثبتی در زندگی آنان می‌گذارد. این در حالیست که در راستای رسیدن به این هدف، زن و مرد باید قدم به قدم در کنار هم گام برداشته و یکدیگر را درک نمایند. یکی از علل مهمی که در ادارک درست و صحیح همسر نقش بسزایی دارد، تناسب سنی زوجین است. اگر بنا به دلایل مختلف زن و شوهر با دامنه اختلاف سنی زیاد با یکدیگر ازدواج نمایند، ادراک و فهم همسر به درستی اتفاق نمی‌افتد و مشکلاتی را در پی خواهد داشت. با آگاهی هرچه تمام‌تر در زمینه اختلاف سنی زیاد در ازدواج می‌توانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید. 

بیشتر بخوانید : بهترین سن ازدواج 

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج

مشکلات و پیامد های منفی اختلاف سنی زیاد در ازدواج

اختلاف سنی زیاد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. عدم درک متقابل

زن و مرد نیاز دارند که توسط همسر خود فهمیده شوند و به عبارتی همسرش او را درک نماید. این امر زمانی واقعیت پیدا می‌کند که دختر و پسر ادراک نزدیک به هم داشته باشند، یعنی نسبت به موضوعات مختلفی که در زندگی زناشویی رخ می‌دهد دیدگاه مشابهی داشته و نظرات یکدیگر را پیرامون آن موضوع بشنوند و به شکل منطقی واکنش نشان دهند. وقتی زن و مرد با دامنه اختلاف سنی کم اقدام به ازدواج می‌کنند، معمولا از لحاظ فکری، روحی و جنسی ویژگی‌های مشابهی دارند که باعث می‌شود همدیگر را درک کرده و به خواسته‌های هم احترام بگذارند. این در حالیست که اگر اختلاف سنی زیاد باشد، زن و مرد نمی‌توانند درک صحیحی از هم پیدا کنند و هر کدام افکار و ذهنیت خاصی را نسبت به موضوع پیش آمده نشان می‌دهند.

2. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | تغییر یافتن نقش همسر به نقش والد

والدین به دلیل اینکه چند سال بیشتر از فرزندان خود زندگی کرده‌اند و تجارب مختلفی به دست آورده‌اند در مواقعی که فرزندشان دچار اشتباه می‌شود، شروع به پند و اندرز کرده و نقش یک حمایت کننده را ایفا می‌کنند. این نکته در هنگام ازدواج با اختلاف سنی زیاد هم مشاهده می‌شود چرا که وقتی زن یا مرد بزرگتر باشد، قبلا اشتباهاتی را مرتکب شده‌اند که غالبا طرف مقابل که چندسن سال کوچکتر بوده، اکنون مرتکب می‌شود. بنابراین همسران بزرگتر مانند والدین عمل کرده و پند و اندرز می‌دهند.

بیشتر بخوانید : ملاک انتخاب همسر 

3. عدم برقراری روابط جنسی صحیح

موضوع اختلاف سنی زیاد زمانی بسیار مسئله ساز خواهد شد و زمینه را برای خیانت‌های زن یا مرد فراهم می‌آورد که یکی از زوجین دارای سن زیاد بوده و به نوعی دچار سردی و کاهش میل به برقراری روابط جنسی شده باشد. حال همسر دارای سن کوچکتر دارای میل شدید به برقراری رابطه جنسی می‌باشد و چنانچه این نیاز توسط همسر وی برطرف نشود، ممکن است به سمت راه حل‌های مختلف برود که یکی از نتایج منفی این امر، بروز خیانت‌های بعد از ازدواج است.

4. کنترل کردن های شدید

مدتی پس از ازدواج، تاب و تب‌تای اولیه کاهش می‌یابد و زن و مرد با منطق بیشتری به نتایج و پیامدهای ازدواج فکر می‌کنند. وقتی زن و مردی با هم ازدواج نمایند که دامنه اختلاف سنی آن‌ها زیاد باشد، کم کم به این مسئله فکر می‌کنند که همسر جوان‌شان نیاز به همسر هم سن و سال خود دارد و این ذهنیت پیش می‌آید که نکند همسر من در فکر خیانت است و به دیگری گرایش دارد. به همین دلیل نسبت به کوچکترین رفتار همسر حساس شده و می‌خواهد به هر طریقی از کار او سر در بیاورد. به این ترتیب شروع به کنترل کردن همسر خود نموده و ذهنیت شکاکانه‌ای نسبت به رفتارهای همسر کوچکتر خود پیدا می‌کند.

5. از دست دادن شادابی اولیه در ظاهر

وقتی زن یا مرد چندین سال از همسر خود بزرگتر باشد یا به عبارت اختلاف سنی بین آن‌ها زیاد باشد تفاوت در ظاهر آنان قابل مشاهده می‌شود. یکی از زوجین سن بالایی داشته و به نسبت سن خود چهره‌ای فرسوده‌ای دارد و همسر کوچکتر چهره‌ای شاداب و با طراوت خواهد داشت. به این ترتیب به مرور زمان همسر کوچکتر از اینکه در اماکن عمومی با همسر خود که تقریبا سنی نزدیک به والد او را دارد، دیده شود شرمنده شده و خجالت می‌کشد.

6. اختلاف سنی زیاد در ازدواج | انعطاف پذیری کمتر

 اختلاف سنی زیاد در هنگام ازدواج باعث می‌شود دو نفر با دو حالت انعطاف پذیری متفاوت در کنار هم قرار گیرند. یکی از زوجین جوان بوده و انعطاف بیشتری برای تغییر دارد اما آن یکی سن بیشتری داشته و به عبارتی شخصیت وی در طول مدت زمان زیادی که از عمر وی سپری شده، شکل گرفته است. بنابراین نمی‌تواند انعطاف بیشتر از خود نشان دهد. در زیر مقالاتی را که مربوط به انواع اختلاف سنی هستند را می‌توانید بخوانید

ازدواج با مرد کوجکتر

 ازدواج با مرد سن بالا

ازدواج با دختر بزرگتر

با وجود تمامی موارد ذکر شده باز هم دیده می‌شود که دو نفر با اختلاف سنی زیاد زندگی شیرین و بی دغدغه‌ای در کنار هم دارند و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. همچنین دانستن عواقب ازدواج با اختلاف سنی زیاد می‌تواند در نحوه انتخاب در این تصمیم بزرگ زندگی بسیار موثر باشد ولی برای افرادی که انتخاب خود را کرده‌اند و با فردی بسیار بزرگتر یا بسیار کوچکتر از خود ازدواج کرده‌اند، باید دنبال راهکاری جهت حفظ زندگی بود. در این رابطه می‌توان ازمتخصصین و مشاوارن با تجربه در این زمینه کمک گرفت. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.

 

 

پیامدهای اختلاف سنی زیاد در ازدواج چیست؟

اختلاف سنی زیاد می‌تواند پیامدهای منفی را به همراه داشته باشد از جمله پیامد‌های آن تغییر نقش یکی از زوجین به والد، اختلاف زیاد در خواسته‌ها و نیازهای مختلف، بروز شک و تردید بین زوجین، دلسردی و سرخوردگی از ازدواج است.

منبع: اختلاف سنی زیاد در ازدواج

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

راست گفتن به پدر مادر از آن دسته موضوعاتی است که گاهی بسیار چالش‌برانگیز می‌شود. به‌خصوص زمانی که می‌دانیم آن‌ها با کاری که می‌کنیم مخالف هستند راست گفتن بسیار سخت خواهد بود. بااین‌حال احتمالاً شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که وقتی راجع به هر چیزی صادقانه رفتار کنیم خودمان هم نگرانی و اضطراب کمتری را تجربه خواهیم کرد. به‌علاوه راست گفتن به پدر و مادر باعث می‌شود که بتوانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید. اما اگر حقیقت منجر به درگیری بشود، در این شرایط شما باید یاد بگیرید که چگونه با مدیریت‌کردن فضا واقعیت را با پدر و مادرتان در میان بگذارید. اگر احساس می‌کنید در این زمینه مشکلی دارید شاید بهتر باشد از یک مشاور برای تغییر شرایط کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره نوجوان کلیک کنید.

منبع: راست گفتن به پدر مادر چه مزایایی دارد؟

اهمیت راست گفتن به پدر مادر

اولین سؤالی که باید به آن جواب بدهیم این است که اصلاً چرا باید با پدر و مادر صادقانه برخورد کنیم؟ همان‌طور که گفتیم وقتی می‌دانیم که موضوعی برخلاف میل و نظر پدر و مادرمان است راست گفتن کار بسیار سختی خواهد بود، آن هم درحالی‌که در با یک دروغ به‌راحتی می‌توانیم موضوع را از آن‌ها پنهان کنیم. به همین خاطر در این قسمت به این سؤال پاسخ می‌دهیم که مهم‌ترین دلایل راست گفتن به پدر و مادر چیست؟

حفظ رابطه مناسب با پدر و مادر

اولین دلیل راست‌گفتن به پدرومادر این است که باعث می‌شود شما همواره رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشید. یادتان باشد که پدر و مادر دیر یا زود متوجه دروغ‌های شما می‌شوند و این می‌تواند تأثیر بسیار منفی روی ارتباط شما با یکدیگر داشته باشد. درحالی‌که اگر راجع به مسائل مختلف به آن‌ها راست بگویید به‌تدریج به شما اعتماد خواهند کرد و کیفیت رابطه شما نیز خیلی بهتر خواهد شد.

آرامش روان

حتماً شما هم این موضوع را تجربه کرده‌اید که وقتی واقعیت را از پدر و مادر یا هرکس دیگری پنهان می‌کنیم نگرانی و اضطراب بسیاری را تجربه خواهیم کرد. شما همیشه باید مراقب این باشید که مبادا دروغ یا پنهان‌کاری‌هایتان فاش بشود. این موضوع آرامش روانی شما را از بین خواهد برد. درحالی‌که اگر از ابتدا واقعیت را به پدر و مادر بگویید حداقل خیال‌تان راحت است که قرار نیست چیزی را از کسی مخفی نگه دارید.

کمک‌گرفتن از پدر و مادر

یکی از فایده‌های راست‌گفتن به پدرومادر این است که شما می‌توانید راجع به مسائل مختلف نظر آن‌ها را بپرسید. پدر و مادر هرچقدر هم که در زمینه‌های مختلف با ما مخالف باشند اما حداقل از این موضوع مطمئن هستیم که آن‌ها چیزی به جز خوبی ما نمی‌خواهند. به‌علاوه آن‌ها نسبت به ما تجربه بالاتری دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف مشورت‌های خوبی به ما بدهند. به همین خاطر اینکه ما بتوانیم واقعیت مسائل مختلف را به آن‌ها بگوییم و از آن‌ها مشورت بگیریم بسیار مفید خواهد بود. برای برقراری چنین ارتباطی بهتر است شناخت بهتری نسبت به خودتان پیدا کنید، پس حتما مقاله نیازهای نوجوانان را بخوانید.

راهکارهایی برای راست گفتن به پدر مادر

یکی دیگر از سؤالاتی که پیش می‌آید این است که چطور واقعیت را به پدر و مادر بگوییم. همان‌طور که گفتیم خیلی وقت‌ها پدرومادر با دیدگاه و خواسته ما مخالف هستند. در این شرایط گفتن واقعیت احتمالاً باعث اختلاف و درگیری در خانواده می‌شود. پس چه کار کنیم که حداقل کمتر درگیر این مشکلات بشویم؟ از جمله راهکارهایی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید به شرح زیر است.

1- در یک موقعیت مناسب صحبت کنید

اولین شرط صحبت‌کردن و نتیجه گرفتن این است که زمان و مکان مناسبی را برای صحبت انتخاب کنید. یادتان باشد که به غیر از شما طرف مقابل هم باید آرامش داشته و زمان کافی برای شنیدن صحبت‌هایتان داشته باشد. به‌علاوه بهتر است حرف‌هایتان را در یک فضای آرام و هنگامی که فقط خودتان حضور دارید مطرح کنید.

2- همدلی داشته باشید

قدم دوم برای اینکه در یک صحبت موفق شوید این است که به طرف مقابل نشان بدهید متوجه احساسات او هستید. به‌خصوص وقتی با پدرومادرتان بر سر یک موضوع اختلاف دارید این تکنیک می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای مثال بگویید “متوجه هستم شما نگران این هستید که … “؛ این کار باعث می‌شود پدر یا مادر احساس کند شما متوجه حرف‌های او هستید و این می‌تواند گفتگوی شما را با آرامش بیشتری جلو ببرد.

3- احساسات خود را بیان کنید

بعد از اینکه به پدر و مادر نشان دادید که متوجه احساسات آن‌ها هستید وقت آن است که راجع به خواسته و احساس خود صحبت کنید. شما می‌بایست در این بخش دلایل خود و آنچه راجع به این موضوع فکر می‌کنید و می‌خواهید را برای پدر و مادرتان بیان کنید.

4- شرایط صحبت را مدیریت کنید

یکی از نکاتی که در سرتاسر صحبت‌کردن با پدر و مادر باید در نظر داشته باشید، این است که احساسات خود و همین‌طور خانواده‌تان را مدیریت کنید. هر زمان که احساس کردید صحبت شما از حالت معمول خارج شده و به سمت پرخاش پیش می‌رود بهتر است شرایط را مدیریت کنید. برای مثال سعی کنید بحث را قطع کرده و ادامه صحبت را برای زمان دیگری بگذارید.

 

بیشتر بخوانید : اجازه برای بیرون رفتن

 

راست گفتن به پدر و مادر و زمان کمک گرفتن از مشاور

صحبت‌کردن با پدر و مادر برای بعضی از نوجوانان و جوانان چالش بسیار بزرگی است. این موضوع وقتی پای اختلاف عقیده وسط می‌آید و به‌خصوص هنگامی که قرار است راستش را به آن‌ها بگوییم سخت‌تر می‌شود. در این شرایط چه باید کرد؟ چطور می‌توانیم از اختلاف‌ها جلوگیری کنیم؟

این سؤالی است که بسیاری از ما نمی‌توانیم پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنیم؛ و به همین خاطر است که بسیاری از مواقع ما و خانواده‌ها دچار اختلاف می‌شویم. یکی از راهکارهای مناسب در این شرایط این است که از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک می‌کنند که راه‌های صحبت‌کردن و حل مسئله در خانواده را یاد بگیرید و با استفاده از این راهکارها مشکلاتتان را برطرف کنید. برای آشنایی با روش های مناسب برای ارضای نیاز به استقلال طلبی نوجوان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دوران‌ نوجوانی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید و یا از منوی سایت در قسمت درگاه پرداخت اقدام به رزرو وقت نمایید.

 

سؤالات متداول

هنگامی که خانواده با موضوعی مخالف هستند چطور می‌توانم راستش را به آن‌ها بگویم؟

بهتر است یک زمان و مکان مناسب برای صحبت در نظر بگیرید. به پدر و مادر نشان بدهید که متوجه احساسات و افکار آن‌ها هستید و سپس دلایل خودتان را برای مخالفت با آن‌ها بیان کنید.

وقتی راجع به موضوعی به خانواده دروغ گفته‌ام حالا چطور راستش را بگویم؟

با هرکدام از والدین‌تان که راحت‌تر هستید در یک شرایط مناسب صحبت کنید. دلایل خود را برای دروغی که گفته‌اید توضیح دهید و سپس واقعیت را به او بگویید. نکته مهم این است که به او بابت ناراحتی و عصبانیت حق بدهید اما باید بتوانید با پدر یا مادرتان همدلی کرده و فضا را مدیریت کنید.

منبع: راست گفتن به پدر مادر چه مزایایی دارد؟

  • ذهن نو