مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۵۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

طرحواره محرومیت هیجانی را می‌توان یکی از شایع‌ترین طرح‌واره‌های معیوب در ذهن فرد دانست. کسانی که با این طرح‌واره درگیر هستند معمولاً احساس می‌کنند که اطرافیان به آن‌ها محبتی ندارند، هیچ‌کس در شرایط سخت از آن‌ها حمایت نمی‌کند و یا هیچ‌کس حرف‌هایشان را نمی‌فهمد. باور به این مسائل باعث می‌شود که فرد نسبت به دیگران احساس خشم و ناراحتی داشته باشد و حتی در بسیاری از مواقع خود را به‌طورکلی از روابط اجتماعی کنار بکشد. سرد و بی‌توجه بودن مادر در دوران کودکی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شکل‌گیری طرحواره محرومیت هیجانی در فرد می‌شود. بااین‌حال با توجه به اهمیت برخورداری از روابط اجتماعی و سیستم حمایتی در سلامت روان هر فرد بهتر است در شرایطی که احساس می‌کنید این طرح‌واره در شما یا هریک از نزدیکانتان وجود دارد برای درمان آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

منبع: طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟

منظور از طرح‌واره چیست؟

پیش از پرداختن به طرح‌واره محرومیت هیجانی باید به این سؤال پاسخ دهیم که طرح‌واره چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ همه ما انسان‌ها از نخستین سال‌های کودکی و زمانی که قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط را پیدا می‌کنیم به دنبال ایجاد یک چهارچوب ذهنی در ارتباط با خود و محیط اطرافمان هستیم که بر اساس آن بتوانیم اتفاقات جهان را پیش‌بینی کنیم. این ساختار که بر اساس تجارب هر فرد ساخته می‌شود را طرح‌واره می‌نامیم. برای مثال هنگامی‌که یک کودک متوجه می‌شود اگر پرخاش کند می‌تواند به خواسته‌های خود دست پیدا کند این تصور در وی شکل گرفته و او همواره از این رفتار برای دستیابی به آنچه می‌خواهد استفاده خواهد کرد.

طرح‌واره‌ها عمیق‌ترین بخش از ساختار ذهنی هر فرد را تشکیل می‌دهند که تمامی تصورات و باورهای دیگر فرد و همین‌طور الگوهای روابط اجتماعی وی بر این اساس ایجاد خواهد شد. به همین خاطر توجه به این باورها و تلاش برای تغییر طرح‌واره‌های ناکارآمد از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها از سنین ابتدای کودکی شکل می‌گیرند و رفتار والدین با کودک یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در آن‌هاست بهتر است در ارتباط با تربیت فرزندتان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

نشانه های طرحواره محرومیت هیجانی

طرحواره محرومیت هیجانی به این معناست که فرد احساس می‌کند در روابط اجتماعی موردتوجه و محبت دیگران قرار نمی‌گیرد و به همین خاطر معمولاً احساس خشم و ناراحتی بسیاری را نسبت به اطرافیان در خود احساس می‌کنند. به‌طورکلی سه نوع طرح‌واره محرومیت وجود دارد.

باور به محرومیت از محبت

کسانی که این تصور را در ذهن دارند احساس می‌کنند اطرافیان به میزانی که باید نسبت به آن‌ها محبت ندارند، رفتارها و کلام محبت‌آمیز در برخورد اطرافیان با آن‌ها وجود ندارد و به‌طورکلی احساس می‌کنند هیچ‌کس آن‌ها را دوست ندارد.

باور به محرومیت هیجانی از همدلی

افراد دارای محرومیت هیجانی احساس می‌کنند از دریافت همدلی محروم هستند تصور می‌کنند که هیچ‌کس حاضر نیست صحبت‌های آن‌ها را بشنود، در روزهای سخت همراهشان باشد و یا هیچ‌کس احساسات آن‌ها را درک نمی‌کند.

باور به محرومیت از حمایت

همه ما نیاز داریم که در روزهای سخت زندگی به اطرافیان تکیه کنیم و باور داشته باشیم که دیگران ما را تنها نخواهند گذاشت. بااین‌حال کسانی که دچار طرحواره محرومیت هیجانی از نوع حمایت هستند احساس می‌کنند که وضعیت زندگی آن‌ها برای دیگران اهمیتی ندارد و در شرایط سخت هیچ‌کس حاضر نیست به آن‌ها کمک کند.

نشانه‌های فعالیت طرحواره محرومیت هیجانی

طرح‌واره محرومیت معمولاً به‌راحتی در رفتار و عقاید این افراد قابل‌تشخیص است. البته به این موضوع توجه داشته باشید که تشخیص قطعی فعالیت این طرح‌واره و تصمیم برای درمان آن صرفاً می‌بایست زیر نظر متخصص روانشناسی صورت بگیرد و درصورتی‌که این نشانه‌ها در شما یا هریک از اطرافیان وجود دارد بهتر است برای بررسی بیشتر با یک روانشناس دراین‌باره صحبت کنید. از مهم‌ترین نشانه‌های طرحواره محرومیت هیجانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این افراد معمولاً خود را از روابط اجتماعی کنار می‌کشند و یا ارتباطاتشان چندان‌که باید عمیق نیست.
  • آن‌ها در روابط خود کمتر از خودشان صحبت می‌کنند و بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات از دیگران هستند.
  • این افراد اعتقاد دارند که هیچ‌کس را ندارند که در شرایط سخت به آن‌ها همفکری داده و برای حل مشکلات کمکشان کند.
  • این بیماران معمولاً برای دریافت محبت یا کمک از هیچ‌کس تقاضا نمی‌کنند و حتی گاهی این کار را برخلاف قدرت و توانایی خود می‌دانند.
  • انتخاب افراد برای روابط اجتماعی در این بیماران معمولاً در جهت تأیید این باور است که دیگران توجهی به آن‌ها ندارند. به همین خاطر معمولاً با افرادی سرد و بی‌توجه وارد رابطه می‌شوند.
  • این افراد از روابط صمیمی و عاطفی دوری می‌کنند. معمولاً تمایلی به بوسیده شدن یا در آغوش گرفتن دیگران ندارند.

دلایل ایجاد طرحواره محرومیت هیجانی

به‌طورکلی طرح‌واره‌ها در تمامی افراد از سنین کودکی شکل می‌گیرند و به همین خاطر برای پیدا کردن دلایل ایجاد طرح‌واره محرومیت نیز می‌بایست به تجربیات کودکی فرد توجه کرد. با توجه به اثرات منفی که طرحواره محرومیت می‌تواند در سلامت روحی و ارتباطات فرد باقی بگذارد بهتر است برای تربیت فرزندانتان از یک مشاور کودک کمک بگیرید تا ناخواسته باعث شکل‌گیری این طرح‌واره یا سایر باورهای منفی در وی نشوید. از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد طرح‌واره محرومیت در فرد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بزرگ شدن در خانواده‌ای که نسبت به کودک و نیازهای وی توجه چندانی نداشته‌اند.
  • ناآگاهی مادر از کودک و شرایط روحی وی که باعث می‌شود او نداند فرزندش در شرایط مختلف چه احساسی دارد و درنتیجه نمی‌تواند با وی همدلی داشته باشد.
  • مشکلات شخصیتی والدین که باعث می‌شود کودک آن‌ها را پناهگاهی برای دریافت حمایت و کمک نداند.
  • بی‌توجهی والدین به پرورش احساس استقلال و توانایی در کودک خود یا جهت‌دهی به وی.

درمان طرحواره محرومیت هیجانی

با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها عمیق‌ترین بخش در نظام فکری هر فرد هستند معمولاً به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را در ذهن خود تغییر دهید. به عبارتی می‌توان گفت در بسیاری از مواقع فرد اصلاً اطلاعی راجع به طرز فکر اشتباه خود ندارد و به دلایل دیگری ازجمله احساس تنهایی یا نارضایتی از روابط اجتماعی برای درمان مراجعه می‌کند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای درمان طرح‌واره محرومیت انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ایجاد بینش

در بسیاری از موارد فرد هیچ آگاهی نسبت به باورهای اشتباهی که در حال ایجاد مشکلات برای وی هستند ندارد. آن‌ها احساس می‌کنند هیچ مشکلی ندارند و این دیگران هستند که به هر دلیلی با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اند و یا حتی تنهایی خود را دلیلی بر استقلال و قدرت خود می‌دانند. به همین خاطر نخستین قدم برای درمان طرح‌واره محرومیت این است که درمانگر فرد را نسبت به تفکرات اشتباه خود آگاه کند.

تغییر در نظام فکری بیمار

کسانی که دارای طرحواره محرومیت هیجانی هستند معمولاً به سبب فعالیت این طرح‌واره افکار و تصورات اشتباهی راجع به محیط اطراف در ذهن دارند. برای مثال آن‌ها فکر می‌کنند بیان احساسات یا تقاضای کمک از دیگران رفتار ناپسندی است که هرگز نباید مرتکب آن شوند. به‌نوعی آن‌ها تصور می‌کنند این رفتار می‌تواند نشانه ضعف آن‌ها باشد. در طی جلسات درمانی به فرد کمک می‌شود تا این باور و همین‌طور سایر خطاهای فکری خود را شناسایی کرده و آن‌ها را با افکار سالم‌تری جایگزین نماید.

آموزش‌های رفتاری

برخی از مواقع بیماران نیاز دارند تا علاوه بر تغییر برخی از باورها و افکارشان رفتارهای خاصی را نیز آموزش ببینند. برای مثال ممکن است فرد در نحوه بیان احساسات خود اشتباهاتی داشته باشد و به همین خاطر نتواند از دیگران محبت یا همدلی دریافت کند. گاهی اوقات نیز فرد با اصول برقراری روابط اجتماعی آشنا نیست و این موضوع باعث می‌شود که نتواند ارتباط مناسب و محبت و حمایت را دریافت کند. به همین خاطر درمانگران آموزش‌های مناسبی را برای این افراد در نظر می‌گیرند تا فرد بتواند روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان انواع مشکلات می‌توانید در هر زمان از روز برای روان درمانی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

طرحواره محرومیت به چه دلایلی در فرد شکل می‌گیرد؟

بی‌توجهی و رفتار سرد والدین یا مشکلات شخصیتی که باعث می‌شود کودک نتواند روی والدین به‌عنوان تکیه‌گاهی امن حساب کند ازجمله دلایلی هستند که می‌تواند باعث ایجاد طرح‌واره محرومیت در فرد شود.

برای درمان طرحواره محرومیت هیجانی چه باید کرد؟

اگر نشانه‌های این طرح‌واره را در خود یا هریک از اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است برای دریافت تشخیص قطعی و شروع درمان از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. اگر به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی را ندارید می‌توانید با استفاده از مشاوره تلفنی اطلاعات خود را راجع به شرایط موجود کامل کنید و سپس تصمیم بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

آیا ازدواج با فرد سیگاری تصمیم درستی است؟ به خواستگار سیگاری جواب مثبت بدهم؟ بسیاری از افراد وقتی متوجه این موضوع می‌شوند که همسر آینده شان سیگار می‌کشد از ازدواج با او منصرف می‌شوند، در مقابل برخی دیگر اصلا به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و به عنوان یک ملاک برای ازدواج به آن نگاه نمی‌کنند. اما آیا واقعا سیگار کشیدن همسر می‌تواند مسئله مهم و تهدید کننده‌ای برای زندگی زناشویی باشد؟ در جواب به این پرسش پیش از هر چیز باید با آثار سیگار در زندگی فرد آشنا شوید. از جمله مهم ترین آثار و پیامدهای سیگار می‌توان به افزایش ریسک بیماری‌های تنفسی در اطرافیان، بروز تغییراتی در ظاهر فرد به مرور زمان و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان اشاره کرد. برای کسب اطلاع از نحوه دریافت مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید.

منبع: خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟

ازدواج با فرد سیگاری و چالش‌های مرتبط با آن

بسیاری از افراد در مشاوره قبل از ازدواج این موضوع را مطرح می‌کنند که در مورد سیگار کشیدن همسر آینده شان نگران هستند و همین موضوع باعث می‌شود که در تصمیم گیری مردد باشند. برای اینکه بدانید ازدواج با فرد سیگاری برای شما مشکل ساز می‌شود یا خیر لازم است که در ابتدا چالش‌هایی که این مسئله ممکن است در زندگی شما ایجاد کند را بشناسید. ما در ادامه به مهم ترین چالش‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- تاثیر دود سیگار بر اطرافیان

سیگار کشیدن فرد فقط به خود او آسیب نمی‌رساند بلکه افراد نزدیکی که در معرض  دود قرار می‌گیرند نیز تا حد زیادی در برابر بیماری‌های مختلف نظیر مشکلات ریوی و سرطان آسیب پذیر می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکانی که در سنین پایین در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بیش از سایرین دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که قبل از ازدواج در مورد اینکه همسرتان در محیط های بسته نظیر خانه سیگار نکشد صحبت کنید و بررسی کنید او چقدر می‌تواند میزان مصرف سیگار خود را کنترل نماید.

بیشتر بخوانید : ویژگی های رفتاری در ازدواج

2- الگوسازی رفتاری برای فرزندان از چالش‌های ازدواج با فرد سیگاری

پدر و مادر، بزرگ ترین الگوهای رفتاری برای فرزندان هستند. وقتی بچه‌ها مشاهده می‌کنند که والدینشان در زمان ناراحتی یا عصبانیت به سیگار کشیدن پناه می‌برند به درستی مهارت مدیریت هیجان را یاد نمی‌گیرند. در واقع پدر یا مادر با رفتار سیگار کشیدن به طور غیر مستقیم به فرزندانشان این پیغام را منتقل می‌کنند که برای حل احساسات ناخوشایند باید به راهکارهای موقتی و ناسالم روی آورد. به همین خاطر بچه‌هایی که والدین سیگاری دارند بیش از دیگران امکان دارد که به سمت این رفتار گرایش پیدا کنند.

3- ایجاد تغییراتی در ظاهر

باید این موضوع را در نظر بگیرید که مصرف سیگار به مرور زمان در ظاهر و چهره فرد تغییراتی را ایجاد می‌کند. برای مثال زردی دندان‌ها، کاهش وزن مفرط، ریزش مو و پیری پوست از جمله عوارض رایج سیگار کشیدن هستند که در بلند مدت خود را نشان می‌دهند. اگر ظاهر و آراستگی همسر آینده برایتان اهمیت بسیاری دارد لازم است در تصمیم گیری برای ازدواج با فرد سیگاری دقت بیشتری به خرج دهید. 

4- سیگار کشیدن علامتی از مهارت های رفتاری فرد

سیگار کشیدن می‌تواند یک نشانه مهم در مورد مهارت‌های رفتاری فرد باشد. برای مثال افرادی که به سیگار کشیدن روی می‌آورند اغلب در تنظیم هیجانات منفی خود مشکل دارند و از مهارت حل مسئله پایین تری نیز برخوردارند. در واقع آن‌ها اغلب برای فرار از احساسات ناخوشایند خود به راه حل‌های زودگذر و آسیب رسان پناه می‌برند. برخورداری از این روحیه به طور کل در زندگی مشترک می‌تواند تا حد زیادی دردسرساز شده و مشکلات متعددی را به بار بیاورد. برای اینکه این مسئله را بیشتر بررسی کنید بهتر است از جلسات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

5- افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف

همیشه باید این مسئله را در نظر داشته باشید که افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض بیماری‌های مختلف هستند. برای مثال بروز بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی و تنفسی در میان آن‌ها رواج بسیاری دارد. در نتیجه لازم است که به طور واقع بینانه در مورد زندگی آینده خود بیاندیشید و تمام مشکلات احتمالی را ارزیابی نمایید. 

در نهایت باید برای ازدواج خود سایر معیارهای را نیز در نظر بگیرید، برای آشنایی با اصلی ترین ملاک های انتخاب همسر کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

آیا می‌توان بعد از ازدواج فرد سیگاری را ترک داد؟

هرگز نباید با انگیزه تغییر فرد مقابل وارد زندگی مشترک شوید. در نتیجه اگر موافق سیگار کشیدن همسرتان نیستید لازم است قبل از ازدواج به صراحت در مورد آن حرف بزنید. اگر فرد مقابل قبل از ازدواج مایل به ترک نباشد احتمال اینکه بعد از آن اقدامی در این جهت انجام دهد بسیار کم خواهد بود.

آیا باید به خواستگار سیگاری جواب منفی داد؟

این مسئله تا حد زیادی به ملاک‌های شخصی شما بستگی دارد. لازم است که چالش‌هایی که ازدواج با فرد سیگاری برای شما ایجاد می‌کند را به طور دقیق بررسی کرده و مزایا و معایب تصمیم خود را در کنار هم بسنجید. کمک گرفتن از جلسات مشاوره قبل از ازدواج تا حد زیادی در تصمیم گیری درست به شما کمک خواهد کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مازوخیسم چیست

مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی چیست و چه علائمی دارد؟ مازوخیسم یکی از انواع اختلالات پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. مبتلایان به این مشکل برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید یا تحقیر شخصیتی تجربه می‌کنند. داشتن فانتزی‌های جنسی آزارخوانه امری رایج در بین عموم مردم است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته شود که با اضطراب یا احساس گناه شدید همراه شود و بر عملکرد فرد در زندگی تاثیر بگذارد. در ادامه مقاله در مورد عل، علائم و درمان مازوخیسم جنسی توضیحات بیشتری را ارائه داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: مازوخیسم چیست

مازوخیسم چیست ؟

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی، مازوخیسم جنسی نوعی اختلال پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. افراد مبتلا به مازوخیسم برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید، تحقیر و خشونت هنگام سکس تجربه می‌کنند. البته داشتن فانتزی‌های جنسی مازوخیستی در بین جمعیت عمومی امر رایجی است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌شود که باعث اضطراب، احساس شرم و پریشانی زیاد در فرد شود و عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انحرافات جنسی کلیک کنید. 

 

علائم تشخیصی برای اختلال مازوخیسم جنسی

متخصصان تنها زمانی اختلال آزارخواهی جنسی را به عنوان تشخیص مطرح می‌کنند که فرد علائم زیر را از خود بروز دهد.

-در طول یک دوره زمانی حداقل شش ماهه، برانگیختگی جنسی و مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، به بند کشیده شدن یا سایر روش‌های اعمال رنج و درد که با خیال پردازی‌ها، امیال قوی یا رفتارها تظاهر می‌یابند.

-خیال پردازی‌ها، امیال قوی جنسی و یا رفتارها باعث ناراحتی یا اختلال عملکرد چشمگیر بالینی در حوزه‌های اجتماعی، شغلی و یا سایر کارکردهای مهم فرد می‌گردند.

 

میزان شیوع اختلال خودآزاری جنسی

میزان شیوع اختلال آزارخواهی جنسی در جمعیت عمومی کاملا مشخص نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی نظیر استرالیا در حدود 2/2 درصد از مردان و 3/1 درصد از زنان در 12 ماه گذشته در رفتارهای جنسی توام با به بند کشیده شدن و تنبیه بدنی، آزارخواهی و آزارگری یا سلطه جویی و سلطه پذیری شرکت داشته‌اند.

 

علل ابتلا به مازوخیسم

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ابتلا به آزارخواهی جنسی یک علت مشخص ندارد بلکه اغلب عوامل مختلفی در تعامل با یکدیگر این مشکل را رقم می‌زنند. از جمله موضوعات تاثیرگذار در پیدایش اختلال مازوخیسم می‌توان به سرکوب شدید خشم در دوران کودکی و برگرداندن آن به خود اشاره کرد.

در واقع برخی نظریه پردازان روانپویشی بر این باورند که مواجهه با پرخاشگری در دوران کودکی از جانب والدین و ناتوانی در بیان احساسات باعث می‌شود که فرد هیجانات خود را سرکوب کرده و با والد آزارگر همانندسازی کند. این مسئله باعث می‌شود که بعدها خود در نقش یک آزارگر ظاهر شده و مجددا تمایل به آسیب رساندن به خویش را نشان دهند. علاوه بر این کمبود اعتماد به نفس، نداشتن تصورات درست از رابطه جنسی و وجود تحریف‌های شناختی در این باره از جمله مسائلی هستند که می‌توانند در بروز آزارخواهی جنسی تاثیر گذار باشند.

 

درمان آزارخواهی جنسی

همه افرادی که فانتزی‌های جنسی مازوخیستی دارند، نیازمند درمان نیستند بلکه تنها کسانی مورد توجه متخصصان قرار می‌گیرند که این مسئله به پریشانی زیاد در آن‌ها منجر شده باشد. همچنین اگر تمایلات آزارخواهی فرد به حدی زیاد باشد که صدمه‌های جدی به او وارد نماید و باعث تهدید جانی شود، دریافت درمان ضرورت پیدا می‌کند. برای درمان این اختلال به دلیل پیچیدگی‌های آن، استفاده از رویکردهای یکپارچه نگر توصیه می‌شود.

هم چنین در اکثر موارد در کنار روان درمانی روانشناس به فرد توصیه می‌کند که از یک روان پزشک برای شروع دارو درمانی کمک بگیرد. درست است که داروها به تنهایی نمی‌توانند مازوخیسم جنسی را درمان کنند اما تا حد زیادی می‌توانند از اضطراب فرد بکاهند. همچنین تزریق آنتی آندروژن‌ها نیز در این شرایط با کاهش دادن میزان میل جنسی فرد در کاهش مشکل او نقش بسزایی ایفا می‌کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برده جنسی با مازوخیسم چه تفاوتی دارد؟

برده جنسی اصطلاحی عامیانه است که در جامعه به افراد مبتلا به مازوخیسم جنسی گفته می‌شود. در نتیجه این دو اصطلاح هردو به یک معنا هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مازوخیسم جنسی با سادیسم چه فرقی دارد؟

سادیسم جنسی دقیقا وضعیت مقابل مازوخیسم است. در واقع افراد مبتلا به این مشکل هنگام مشاهده رنج جسمانی یا روانشناختی فرد مقابل به برانگیختگی جنسی دست می‌یابند.

اگر فردی دوست داشته باشد هنگام رابطه جنسی فرد مقابل به او فحش بدهد نیازمند درمان است؟

اگر این مسئله باعث پریشانی و ناراحتی فرد بشود یا اینکه به کیفیت رابطه جنسی و سایر ابعاد زندگی او آسیب برساند نیاز به درمان دارد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مازوخیسم چیست

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

کارگاه مادر و کودک ارومیه با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

نوع دیگری از کارگاه های مادر کودک در ارومیه نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه متناسب خود و کودکتان مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: کارگاه مادر و کودک ارومیه

کارگاه های مادر و کودک ارومیه مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم این نوع کارگاه‌ها با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک

کارگاه های عملی مادر و کودک در ارومیه

کارگاه های مادر و کودک با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد :

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  •  مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در این کارگاه‌ها، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه آنلاین مادر و کودک بازی و موسیقی

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در این کارگاه یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این کارگاه‌ها را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد :

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه خلافیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک ارومیه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کارگاه مادر و کودک ارومیه

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

تشخیص استرس در کودکان موضوع بسیار مهمی است. استرس هیجان منفی است که همه ما در طول زندگی تجربه می‌کنیم. اما این احساسات در کودکان می‌تواند تأثیرات منفی بیشتری داشته باشد. کودکان به دلیل توانایی کمی که در کنترل محیط اطراف‌شان دارند بیشتر درگیر استرس می‌شوند. همچنین توانایی آن‌ها برای کنترل این شرایط نیز کمتر از بزرگسالان است. به همین خاطر اینکه شما بتوانید اضطراب و نگرانی را در فرزندتان شناسایی کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. تشخیص به‌موقع نشانه‌های استرس تأثیر بسیاری در درمان بهتر آن‌ها خواهد داشت. بسیاری از مواقع شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده استرس فرزندتان را کاهش بدهید. اما اگر احساس می‌کنید فرزندتان بیشتر مواقع دچار استرس می‌شود شاید بهتر باشد راجع به این موضوع مشاوره کودک کمک بگیرید.

منبع: تشخیص استرس در کودکان

اهمیت تشخیص استرس در کودکان

بسیاری از مواقع ما نسبت به مشکلات روحی در کودکی بی‌توجه هستیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم کودکان به دلیل ارتباط کمتری که با مشکلات اجتماعی دارند دچار نگرانی نمی‌شوند. یا شاید احساس کنیم آن‌ها هر مشکلی هم که داشته باشند اهمیت چندانی ندارد و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که کودکان نیز درست مانند بزرگسالان درگیر احساسات منفی مثل اضطراب می‌شوند. حتی شاید بتوانیم بگوییم که استرس در کودکان می‌تواند نگران‌کننده‌تر از بزرگسالان باشد. بزرگسالان احساسات مختلف را می‌شناسند و قدرت بیشتری در کنترل شرایط دارند. این در حالی است که کودکان بسیاری از مواقع نمی‌دانند احساسی که تجربه می‌کنند چه نام دارد. به‌علاوه توانایی‌های آن‌ها برای مبارزه با شرایط پیش‌آمده بسیار کمتر از بزرگسالان است. همین موضوع می‌تواند باعث شود که فرزند شما درگیر مشکلات بیشتری به دلیل اضطراب باشد.

برای مثال بسیاری از مواقع افت تحصیلی از جمله نشانه‌هایی است که با استرس کودکان همراه می‌شود. این شرایط می‌تواند فرزند شما را تا حد زیادی از همسالان عقب بیندازد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما نشانه‌های استرس در کودکان را بشناسید و به‌محض مشاهده آن‌ها به این موضوع واکنش نشان دهید. همان‌طور که گفتیم اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید استرس فرزندتان را مهار کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با علائم و نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

تشخیص استرس در کودکان

استرس در هر کودک باتوجه‌به ویژگی‌های شخصیتی و محیط زندگی می‌تواند نشانه‌های مختلفی داشته باشد. بااین‌حال بعضی از نشانه‌ها با احتمال بیشتری در کودکان مضطرب دیده می‌شود. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نشانه‌های رفتاری

اولین چیزی که در هنگام استرس ممکن است در فرزندتان ببینید تغییر رفتار آن‌هاست. همان‌طور که گفتیم بیشتر مواقع کودک نمی‌تواند روی احساسی که دارد اسمی بگذارد. همچنین راه مقابله کردن با احساسات منفی خود را نیز بلد نیست. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند شما را از استرس فرزندتان آگاه کند تغییراتی است که در رفتار او می‌بینید. از جمله رفتارهایی که می‌بایست شما را راجع به استرس فرزندتان حساس کند عبارتند از:

  • پرخاشگری و بدرفتاری
  • ساکت شدن‌های ناگهانی
  • بی‌میلی به برقراری ارتباط با دیگران
  • تکرر ادرار یا شب ادراری
  • ازدست‌دادن تمرکز و بی‌توجهی

برای آشنایی با علت رفتارهای زیر روی آن کلیک کنید.

مکیدن انگشت در کودکان

ناخن جویدن در کودکان

نشانه‌های جسمانی

استرس و نگرانی بسیاری از مواقع خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. به همین خاطر سلامتی جسمانی فرزندتان یکی دیگر از نشانه‌هایی است که خبر از استرس و نگرانی می‌دهد. احساس سردرد و دل‌درد ناگهانی، بیماری‌های روان‌تنی و به‌خصوص حساسیت‌های پوستی از جمله نشانه‌هایی هستند که می‌بایست توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشید.

نشانه‌های عاطفی و هیجانی

استرس یک هیجان منفی است. پس طبیعی است که شما بسیاری از مواقع به همراه استرس حالات روحی منفی دیگری را نیز در فرزندتان مشاهده کنید. از جمله این نشانه‌ها عبارتند از:

  • ترسیدن بیش از حد از یک یا چند موضوع
  • گریه و پریشانی
  • ناگهان دچار احساس وحشت‌زدگی می‌شود

تشخیص استرس در کودکان با آموزش صحبت‌کردن

ضعف در مهارت‌های کلامی بسیاری از مواقع باعث می‌شود که فرزند شما نتواند راجع به آنچه تجربه می‌کند صحبت کند. به همین خاطر هرگز نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک درست مانند یک بزرگسال به شما اعلام کند که دچار استرس شده است. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم نشانه‌های استرس نیز می‌تواند باتوجه‌به شخصیت هر کودک متفاوت باشد.

همچنین خیلی اوقات نشانه‌هایی که می‌بینید می‌توانند دلایل مختلف دیگری هم داشته باشند. به همین خاطر یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید برای تشخیص و همین‌طور کم‌کردن استرس فرزندتان از آن استفاده کنید صحبت‌کردن است. سعی کنید هر روز زمانی را برای صحبت‌کردن با کودک اختصاص بدهید. با این روش شما متوجه جریان فکری فرزندتان و همین‌طور ترس‌های وی خواهید شد. این موضوع بیش از هر راهکار دیگری به شما در شناسایی استرس‌های کودک کمک خواهد کرد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : کودکان استثنایی [/box]

تشخیص استرس کودکان به کمک مشاوره

استرس در کودکان موضوعی است که نیاز به توجه جدی دارد. کودکان در دوره سنی قرار دارند که می‌بایست مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. اما وقتی فرزند شما درگیر اضطراب باشد ظرفیت ذهنی کمتری برای یادگیری خواهد داشت. همین موضوع به‌تدریج باعث می‌شود که آن‌ها از سایر همسالان‌شان عقب بمانند؛ این شرایط احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای‌شان به همراه خواهد داشت.

به‌علاوه تحقیقات نشان داده استرس‌های کودکی اگر درمان نشوند تا بزرگسالی همراه فرد باقی می‌مانند؛ و شانس درمان آن‌ها در سنین بالاتر کمتر خواهد شد. به همین خاطر بسیار مهم است که وقتی نشانه‌های استرس را در فرزندتان می‌بینید برای برطرف‌کردن آن‌ها اقدام کنید. بهترین روش برای درمان استرس کودک این است که از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که در زمینه مشکلات کودکان دارند می‌توانند به شما و فرزندتان برای بهتر کردن شرایط کمک کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نشانه‌های استرس در کودکان چیست؟

بدرفتاری و پرخاشگری، سکوت‌های ناگهانی، مشکلات جسمانی مثل سردرد و دل‌درد می‌توانند نشانه‌هایی از استرس در فرزند شما باشند.

منبع: تشخیص استرس در کودکان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

افزایش میل جنسی زنان

راه‌های افزایش میل جنسی در زنان چیست؟ یکی از مشکلات شایع میان زوجین، کمبود میل جنسی زنان است که باعث نارضایتی جنسی طرفین می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده یک سوم زنان به رابطه جنسی سرد و بی میل هستند و اصطلاحا سرد مزاج‌اند. با توجه به اهمیت بسیار زیاد رابطه جنسی در زندگی مشترک، بی میلی یکی از طرفین می‌تواند مشکلات زیادی را برای زن و شوهر ایجاد کند. به همین دلیل ضروری است که راهی برای بهبود این وضعیت و افزایش میل جنسی زنان پیدا کرد. با آگاهی از روش‌های افزایش میل جنسی می‌توانید کیفیت رابطه جنسی خود را تا حد زیادی افزایش دهید.

منبع: افزایش میل جنسی زنان

 

افزایش میل جنسی زنان

سردمزاجی جنسی در افراد به دو صورت وجود دارد که نوع اول از افرادی هستند که به صورت کلی سرد مزاجند و به رابطه جنسی علاقه‌ای ندارند. نوع دوم زوج‌هایی هستند که سازگاری و تناسب جنسی‌شان با یکدیگر محدود است. به عنوان مثال طرفین فانتزی‌ها و علایق متفاوتی با هم داشته باشند یا اینکه میزان میل جنسی دو طرف با یکدیگر متفاوت باشد. برای افزایش یا کاهش میل جنسی همسرتان ابتدا باید بدانید این مشکل از کژکاری جنسی برخواسته یا طبیعی است.

 

دلیل بی میلی را بیابید

زنان به دو دلیل عمده جسمی و روانی می‌توانند دچار بی میلی جنسی شوند که به شرح زیر می‌باشد:

1. دلایل جسمانی

ممکن است این اتفاق ریشه جسمانی داشته باشد. ترشح کم هورمون تستسترون، تغذیه نامناسب، بیماری دیابت، تنگی رگ‌های بدن و عروق، مصرف داروهای ضدافسردگی، ضدفشار خون و ضدبارداری می‌توانند دلایل فیزیکی بی میلی جنسی زنان باشند. با شناسایی و درمان این مشکلات، بی میلی جنسی نیز تا حد زیادی از بین می‌رود و میل جنسی افزایش پیدا می‌کند. 

2. افزایش میل جنسی زنان | دلایل روانی

معمولا سرد مزاجی زنان ریشه روانشناختی دارند. در واقع این‌ها مشکلاتی هستند که باید با کمک روانشناس یا مشاور شناسایی شده و درمان شوند. به عنوان مثال یکی از دلایل سرد مزاجی خانم‌ها می‌تواند آموزش جامعه در جهت کم توجهی به مسائل جنسی باشد. جامعه سنتی و والدین می‌توانند باعث شکل گیری چنین عقیده‌ای در زندگی فرد شوند.

اینکه دختران برداشت منفی از نقاظ جنسی بدن خود داشته باشند، یا از شکل بدن خود احساس نارضایتی کنند در بی میلی جنسی تاثیرگذار خواهد بود. اگر دختران در سابقه تجارت جنسی خود مورد سواستفاده واقع شده باشند، این امر در کیفیت روابط جنسی آن‌ها در زمان حال تاثیر می‌گذارد. همچنین مشکل بسیار مهم دیگر، نداشتن رابطه عاطفی مناسب با همسر است. به این معنا که اگر زنان از نظر احساسی و عاطفی ارضا نشده باشند، نمی‌توانند با شریک جنسی‌شان رابطه جنسی خوبی را تجربه کنند.

مسائل و مشکلات جنسی مردان مانند زودانزالی یا اختلالات جنسی می‌تواند بر سرد مزاجی خانم‌ها تاثیرگذار باشد. همچنین اختلالات روانشناسی مانند اضطراب، افسردگی یا ترس از بارداری و رابطه جنسی می‌تواند باعث بروز سردی جنسی در زنان شود. شما می‌توانید با مطالعه علل بروز بی میلی جنسی در زنان در صدد حل آن برآیید. همچنین خوب است در این راستا از کمک روانشناس یا مشاور نیز بهره مند شوید.

 

روش های جسمانی افزایش میل جنسی در زنان

افزایش میل جنسی در زنان راهکارهای متعددی دارد. برای این منظور باید از داروهایی استفاده کنید که مورد تائید سازمان‌های دارویی معتبر باشند. در طب سنتی هم استفاده از چند داروی گیاهی برای افزایش میل جنسی توصیه شده است. توجه داشته باشید که این داروها باید با مشورت و تجویز پزشک استفاده شوند.

1. داروی فلیبانسرین (Addyi)

تنها دارویی که مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا واقع شده این دارو است اما با این حال نتایج تحقیقات به روی این دارو تناقض‌های زیادی دارد. پیشنهاد می‌شود مصرف این دارو را خودسرانه آغاز نکنید و حتما با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

2. مصرف قرص ضدبارداری را قطع کنید

قرص‌های ضد بارداری ترشح هورمون تستسترون را کاهش می‌دهند. با کم شدن ترشح این هورمون میل جنسی زنان محدود می‌شود. این دارو ممکن است درد هنگام رابطه جنسی را بیشتر کند. علاوه بر قرص ضدبارداری ممکن است مصرف برخی داروهای روانشناختی نیز میل جنسی شما را محدود کنند. بهتر است درباره تغییر این دارو و جا به جا کردن آن با دارویی که اثر جنسی کمتری داشته باشد با پزشک خود مشورت کنید.

3. قطره ویتاگنوس

ویتاگنوس از گیاه دارویی پنج انگشت به عمل می‌آید و بر روی ترشحات هورمونی تاثیر می‌گذارد. از مزیت‌های استفاده از این دارو می‌توان به کاهش عوارض یائسگی و قاعدگی، و همچنین افزایش میل جنسی زنان اشاره کرد. با اینکه این دارو گیاهی است اما باید برای مصرف آن با یک فرد متخصص مشورت کنید.

 

روش های روانشناختی افزایش میل جنسی در زنان

با توجه به اینگه بی میلی جنسی معمولا ریشه روانی دارد، روش‌های روانشناختی نیز در این زمینه موثرتر هستند. استرس خود را در زندگی کم کنید. استرس یکی از بزرگ‌ترین موانع ایجاد لذت جنسی کافی است. حتما شنیده‌اید که پس از ازدواج میل جنسی ممکن است کمرنگ شود. این امر به علت گرفتاری‌ها و استرس‌های زندگی زناشویی می‌باشد. دومین عامل موثر در افزایش میل جنسی خوابیدن به اندازه کافی است. خواب کافی می‌تواند سرد مزاجی شما را بهبود ببخشد.

مردان نیز می‌توانند برای افزایش میل جنسی همسر خود به او کمک کنند. برای این منظور در کنار همسرتان ورزش کنید. با همدیگر کارهای خانه را انجام دهید و سعی کنید درباره احساسات جنسی و فانتزی‌های خود صحبت با او کنید. حتی می‌توانید برای مدت مشخصی رابطه جنسی نداشته باشید تا احساس سردی مزاج همسرتان از بین برود. استفاده از روان کننده‌ها (لوبریکانت) هنگام رابطه جنسی می‌تواند کمک کننده باشد. اگر این راهکارها موثر واقع نشد، مراجعه به یک روانشناس یا مشاور جنسی می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای افزایش میل جنسی در زنان چه راه‌هایی وجود دارد؟

استفاده از روش‌های دارویی تحت نظر پزشک متخصص و همچنین کمک گرفتن از روش‌های روانشناختی می‌تواند کمک زیادی به افزایش میل جنسی در زنان کند. 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افزایش میل جنسی زنان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

ارضا نشدن زنان

آیا می‌دانید دلایل ارضا نشدن زنان چیست؟ آمیزش جنسی و مقاربت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی زناشویی است که زوجین باید به آن توجه نموده و سعی کنند تا حد امکان خواسته‌ها و نیازهای همسر خویش را در حین رابطه برطرف نمایند. رفع نیازها و خواسته‌های همسر به ویژه نیازهای زن به دلیل شرم و حیایی که در بیان و ابراز خواسته‌های خود دارد، بسیار مهم و حساس است. مردان باید به گونه‌ای رابطه جنسی را برقرار نمایند که زن به مرحله ارضاء شدن و ارگاسم برسد و از آمیزش جنسی با همسر خود نهایت لذت را تجربه کند. با توجه به اینکه ارگاسم یا ارضاء شدن، اوج احساس لذت از آمیزش جنسی است و با برخی تغییرات فیزیولوژیک همراه می‌باشد، چرا برخی زنان آن را تجربه نمی‌کنند و به مرحله ارضا شدن نمی‌رسند؟ در ادامه به بررسی کامل علل و راه‌های درمان ارضای زنان و روش‌های درمان آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید : دلزدگی زناشویی  

منبع: ارضا نشدن زنان

علت های مهم ارضا نشدن زنان

این امر می‌تواند دلایل مختلف روانی یا زیستی داشته باشد. عواملی چون مصرف دارو، عفونت‌های شدید مهبل، بیماری‌های جسمی، مصرف الکل و دخانیات از جمله عوامل زیستی دخیل در این موضوع هستند. اما در مورد عوامل روانی ارضا نشدن زنان می‌توان به دلایلی چون مشکلات زناشویی، استرس، آشفتگی‌های فکری و ذهنی اشاره کرد.

نقش عوامل روانی در مقایسه با عواملی زیستی بسیار پر رنگ‌تر است. معمولا وجود اختلاف شدید و درگیری‌های زیاد در بین زن و مرد، زنان را نسبت به ایجاد رابطه جنسی سرد می‌کند و چنانچه رابطه‌ای هم شکل بگیرد و آمیزش جنسی اتفاق بیفتد، بدون احساس لذت خواهد بود. گاهی عدم رضایت داشتن از فرم بدن همسر باعث می‌شود که زنان با نگاه کردن به ظاهر همسر خویش، حالت بدی را حس کرده و نسبت به آمیزش جنسی بی میل شوند که در نتیجه احساس لذتی را تجربه نمی‌کنند و به مرحله ارضا شدن نمی‌رسند. ترس از اینکه ممکن است حین احساس لذت و ارضا شدن، ناخواسته باردار شوند یکی دیگر از دلایل عدم ارضای زنان است.

بیشتر بخوانید : علت سرد شدن رابطه زناشویی  

ارضاء نشدن زن چه پیامد هایی به دنبال دارد؟

این موضوع می‌تواند پیامدهایی دو جانبه برای زوجین به همراه داشته باشد. زنان به علت ارضا نشدن دچار پریشانی و آشفتگی می‌شوند. معمولا حالت‌های عصبی و پرخاشگری نشان داده و سریعا از کوره در می‌روند. عدم ارضای زنان ممکن است این تصور را برای مردان ایجاد نماید که آن‌ها توانایی لازم برای ایجاد رابطه لذت بخش را نداشته‌اند و در حقیقت مقصر اصلی خودشان هستند و این امر باعث احساس بی کفایتی آن‌ها می‌گردد.

بیشتر بخوانید : ارگاسم زنان  

درمان اختلال ارگاسمی و ارضا نشدن زنان

مراجعه به پزشک مربوطه: چنانچه زنان به دلایلی چون عفونت‌های مهبل یا بیماری‌های جسمی دچار اختلال ارگاسمی هستند و حین آمیزش جنسی با همسر خویش، احساس لذت نمی‌کنند، بهتر است به پزشک معالج خود مراجعه کرده و با توصیه‌های پزشک، سعی در حل مشکل خود نمایند.

کمک گرفتن از درمان‌های روانشناختی: زنانی که به دلایل مختلفی چون احساس شرم و حیا، ترس، اضطراب شدید، عدم رضایت از ظاهر و بدن، باورهای غلط و اشتباه در مورد سکس و ارضا شدن، مشکلات و درگیری‌های زندگی زناشویی و غیره از احساس لذت در حین رابطه جنسی محروم هستند و ارگاسم را تجربه نمی‌کنند، بهتر است به یک روانشناس مراجعه کرده و بدون خجالت کشیدن دلایل خود را برای ارضا نشدن بیان نمایند. قطعا توصیه‌های یک روانشناس می‌تواند تاثیرات مفیدی به همراه داشته باشد و مشکلات مربوط به عدم ارضا شدن حین رابطه جنسی را تا حد زیادی برطرف نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : نقاط حساس بدن زن که حتما باید لمس کرد

نکاتی در رابطه با ارضای زنان

_زنان با تاخیر زیادی نسبت به مردان ارضاء می‌شوند و به همین دلیل باید پس از ارضا شدن مرد کمی به رابطه جنسی ادامه داد تا زن نیز به ارگاسم برسد. 

_زنان از لحاظ جسمی، تحرک زیادی نداشته و نشانه‌های فیزیکی ارگاسم را نشان نمی‌دهند.

_معاشقه و نوازش قبل از شروع رابطه جنسی برای ارضا شدن زنان اهمیت بسزایی دارد و تاثیر خوبی در رسیدن به اوج لذت جنسی در زنان می‌گذارد. عدم معاشقه کافی از دلایل مهم ارضا نشدن زنان می‌باشد. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

آیا نیاز است که زنان در حین آمیزش جنسی به مرحله ارضا شدن برسند؟

با توجه به اینکه ارضا شدن یک احساس بسیار لذت بخش است و سبب نزدیکی بیشتر زن و مرد به همدیگر می‌شود، بهتر است در حین رابطه شرایط لازم برای لذت بردن و احساس راحتی زنان فراهم شود.

آیا نوازش کردن و معاشقه با زنان می‌تواند باعث افزایش احساس لذت و ارضا شدن آن‌ها شود؟

زنان به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود موجوداتی بسیار حساس و رمانتیک هستند که دوست دارند مورد نوازش قرار بگیرند و به آن‌ها ابراز محبت شود. به همین دلیل اگر مردان قبل از آمیزش جنسی، با همسر خود به معاشقه پرداخته و او را مورد محبت و نوازش قرار دهند، زن آمادگی بیشتری پیدا می‌کند تا از رابطه جنسی لذت ببرد و مرحله ارضا شدن را تجربه خواهد کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ارضا نشدن زنان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

افسردگی پس از تعطیلات مشکلی است که برای خیلی از افراد رخ می‌دهد. این موضوع باعث کاهش انگیزه و خلق فرد شده و اشتیاق او را نسبت به بازگشتن به روند نرمال زندگی از بین می‌برد. این رخوت ممکن است تا مدت‌ها بعد از تعطیلات ادامه پیدا کند و تبدیل به یک عادت بشود؛ بنابراین لازم است با روش‌هایی در مورد نحوه جلوگیری از اثرات این نوع افسردگی و نیز راه‌های بهبود و تخفیف آن آشنا شویم. در ادامه در مورد نشانه ها ، علل و راه های مقابله با افسردگی پس از تعطیلات توضیحاتی ارائه داده‌ایم. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: افسردگی بعد از تعطیلات

منظور از افسردگی بعد از تعطیلات چیست ؟

همه ما می‌دانیم که داشتن تعطیلات و زمانی برای فراغت از مشغله‌های زندگی تأثیر شگرفی بر سلامت روح و روان ما می‌گذارد. در طول این زمان ما فرصت می‌کنیم تا دست به انجام کارها و فعالیت‌هایی بزنیم که باعث تقویت روحیه و حال خوبمان می‌شوند. علاوه بر این، رفتن به تعطیلات باعث می‌شود بدن و ذهن کمی از کارهای روزمره و تکراری آسوده شوند و به استراحت بپردازند.

بااین‌حال برخلاف تصور عموم که انتظار دارند بعد از داشتن اوقات فراغت در این‌گونه تفریح‌ها، با انرژی بیشتر به سر کار و زندگی روزانه برگردیم، بسیاری از افراد دچار افسردگی می‌شوند. این پدیده موضوعی جالب و البته پراهمیت برای اشخاص، به‌ویژه کارفرماها است. چراکه باوجود صرف هزینه برای داشتن فراغت کارمندهای خود بازهم به کارایی بالاتر دست پیدا نمی‌کنند. برای آشنایی با علت افسردگی کلیک کنید.

چرا افسردگی بعد از تعطیلات رخ می‌دهد ؟

نتایج در یک تحقیق بلندمدت روی زنان شاغل حاکی از آن بود که داشتن مرخصی 10 روزه با حقوق و مزایا، نزدیک به 30 درصد از خطر افسردگی شرکت‌کنندگان در این پژوهش را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، این موضوع که واقعاً تعطیلات و آرامش ذهنی ناشی از آن بر کاهش استرس تأثیرگذار است، تصدیق شد.

بااین‌وجود هنوز این سؤال مطرح است که چرا باوجود این دوره استراحت و آرامش، فقط ظرف چند روز حالت روحی و هیجانی افراد افت می‌کند. بر این اساس، پژوهشگران دست به بررسی میزان حالات افسردگی اشخاص، قبل و بعد از تعطیلات زدند. یافته‌های این کار نشان داد که درواقع شرکت‌کنندگان بعد از تعطیلات به همان سطح اولیه روحیه خود برمی‌گردند. بااین‌وجود از آنجا که تغییر حالت روحی از هیجان زیاد به‌سرعت و تنها طی چند روز بروز می‌کند، برای آدم باعث ایجاد ناراحتی و حتی نقص در عملکردهای روزانه می‌گردد.

همچنین از منظر دیدگاه‌های روان‌شناختی دیگر، اشاره‌شده است که تعطیلات فرصت بروز دادن برخی استعدادها و تمایلات فردی را به شخص می‌دهد؛ بنابراین، سرشت انسان احساس شکوفایی و تعالی پیدا می‌کند؛ اما هنگامی‌که زمان بازگشت به زندگی عادی فرامی‌رسد، فرد باید دست از تمام آنچه برایش لذت‌بخش بوده بردارد و به روال تکراری و کسالت‌بار گذشته برگردد. لذا وجود انسان که همواره در پی تعالی یافتن است دچار افسردگی می‌گردد.

پس فایده تعطیلات چیست ؟

پس از به دست آمدن نتایج و علل ذکرشده از پژوهش‌هایی که بالاتر اشاره شد، پرسش دیگری برای محققان پیش آمد: «پس فایده و اهمیت رفتن به تعطیلات چه می‌شود؟»

پاسخ این است که همان‌طور که انسان پس از یک روز کار و فعالیت نیاز به خواب و استراحت دارد، در طی سال نیز باید زمانی را برای فراغت و استراحت در نظر بگیرد.

این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که گذراندن تعطیلات باعث می‌شود خلق فرد به‌صورت دائم رو به کاهش نرود و دوره‌هایی از نشاط را نیز برای حفظ سلامت روان تجربه کند.

راه‌کارهای جلوگیری از افسردگی بعد از تعطیلات

مرتب کردن خانه قبل از رفتن به تعطیلات

اغلب افراد به دلیل هیجانی که برای تفریح و سفر دارند، از خانه وزندگی خود غافل می‌شوند. آن‌ها با این فکر که بعد از تعطیلات همه‌چیز را مرتب خواهند کرد، به سفر خود می‌روند. این در حالی است که بعد از بازگشت به خانه و دیدن صحنه آشفته آن، زمینه را برای افزایش احتمال ابتلا به افسردگی بعد از تعطیلات آماده می‌کنند. باید محیط خانه را برای ورود دوباره خود از تعطیلات به منزل آماده کنید.

دادن فرصتی برای بازگشت به روال عادی زندگی

هرقدر هم که تعطیلات طولانی باشد، روزی پایان می‌یابد. لذا باید درهرصورت خود را آماده بازگشت به روال روزمره زندگی کنید. برای این کار پیشنهاد می‌شود حداقل آخرین روز از تعطیلات خود را صرف آماده‌سازی‌های لازم برای بازگشت به کار وزندگی همیشگی خود کنید.

در حقیقت، اینکه بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای، دوباره خود را به دریای زندگی روتین خود بیندازید باعث شدت یافتن افسردگی و تغییرات خلقی بعد از تعطیلات می‌گردد.

برنامه‌ریزی برای بعد از تعطیلات

اغلب اوقات، اولین هفته پس از تعطیلات برای افراد پر از مشغله و شلوغ خواهد بود. همین موضوع سبب می‌گردد تا روی آوردن موج عظیمی از رویدادهای کاری درست بعد از داشتن دوره استراحت، تغییرات هیجانی و خلقی شدیدی را منجر شود.

بنابراین بهتر است برای امور خود از قبل برنامه‌ریزی کنید و با اشتیاق و انگیزه دست به انجام هر یک از آن‌ها بزنید.

پیشنهاد می‌شود حتما مقاله بی خوابی و افسردگی را هم بخوانید.

نحوه بهبود افسردگی بعد از تعطیلات

گاهی ممکن است باوجود تمام اقدامات و آماده‌سازی‌ها، بازهم تا حدی دچار حالت رکود و کسلی پس از دوره فراغت و استراحت بشوید. برای بهبود این اوضاع نیز روش‌های زیر توصیه می‌گردند.

1- اصلاح سبک زندگی

از تجربیاتی که در طول سفر به دست آورده‌اید برای بهبود برخی از عادات و روش‌های زندگی روزانه خود استفاده کنید. برای مثال، سعی کنید مانند زمان استراحت و تعطیلات خود، ساعتی را برای گفتگو با همسر یا فرزندانتان به‌طور ویژه اختصاص دهید.

همچنین سعی کنید از رفتارهایی را که در طور تعطیلات به دست آورده‌اید اما مناسب روال عادی زندگی شما نیست، خلاص شوید. برای مثال پرخوری دوران تفریح را کنار گذاشته و به رژیم غذایی سالم خود برگردید.

2- در ارتباط ماندن با طبیعت

در طول روز زمانی را برای گذراندن در محیط بیرون و حفظ پیوند با طبیعت اختصاص دهید. برای مثال روزانه یک ساعت در پارک قدم بزنید.

3- به کار بردن تفکرات جدید در زندگی

ایده‌ها، افکار و دیدگاه‌های جدیدی را که در طول سفر خود به دست آورده‌اید را حفظ کنید. به‌علاوه سعی کنید برخی از جنبه‌های زندگی خود را نیز بر اساس آن‌ها طراحی کنید. این کار باعث می‌شود با آدمی که قبل از تعطیلات بوده‌اید تفاوت داشته و بهتر از پیش شوید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی بعد از تعطیلات

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

توت فرنگی برای نوزاد ممکن است حساسیت زا باشد، بنابراین باید به سن و احتمال بروز حساسیت در نوزادتان توجه کنید. توت فرنگی ضمن داشتن ظاهری زیبا، میوه‌ای بسیار خوشمزه می‌باشد که سرشار از مولتی‌ ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست که اغلب کودکان نیز این طعم جذاب را دوست دارند. اما نکته‎ای که وجود دارد این است که بایستی توت فرنگی را با احتیاط به کودک خود بدهید، چراکه زمینه ایجاد آلرژی با این میوه وجود دارد. در ادامه زمان مناسب و چگونگی پی بردن به حساسیت داشتن کودک را توضیح داده‌ایم. در صورتی که فرزندتان در تغذیه دچار مشکل هست، حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: توت فرنگی برای نوزاد چه خواص و مضراتی دارد

از چند ماهگی توت فرنگی برای نوزاد حساسیت زا نیست؟

توت فرنگی از محبوب‌ترین میوه‌ها برای نوزاد و کودک است که دارای خواص بسیاری نیز می‌باشد. اما اینکه نوزاد و یا کودک از چه سنی شروع به خوردن میوه کند که به سلامتی او آسیب نرساند، بسیار مهم است.

مصرف توت فرنگی در برخی نوزاد ها باعث ایجاد واکنش آلرژیک می‌شود. بنابراین بهتر است توت فرنگی برای نوزاد را پس از اتمام 12 ماهگی و یک سالگی به فرزند خود بدهید، البته داشتن سابقه خانوادگی آلرژی، نیز تشدید کننده این موضوع است.

بنابراین قبل از شروع یک سالگی بهتر است از دادن میوه‌هایی همچون توت فرنگی، کیوی، پرتقال و همینطور قارچ و بستنی به نوزاد خودداری کنید. برای آشنایی با نحوه تغذیه نوزاد تا شش ماهگی کلیک کنید.

ارزش‌های تغذیه‌ای توت‌فرنگی برای نوزاد

پس از یک سالگی کودک، می‌توانید با احتیاط توت فرنگی را در تغدیه او وارد کنید. همانطور که گفته شد، توت فرنگی سرشار از مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • کربوهیدرات
  • قندهای طبیعی
  • فیبر
  • پروتئین
  • چربی
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • منگنز
  • مس
  • روی
  • سلنیوم
  • فلوراید
  • ویتامینC
  • ویتامینB1 (Thiamin)
  • ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)
  • ویتامین B6
  • ویتامین B9 (فولات)
  • کولین
  • ویتامین A
  • ویتامین K

با توجه به موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت که توت فرنگی برای نوزاد ضمن خوشمزه بودن، بسیار غنی نیز هست که اگر کودک شما به آن حساسیت نداشته باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای تغذیه او باشد.

خواص توت فرنگی برای کودکان

پدر و مادر معمولا در تمامی سنین فرزند خود سعی دارند، مواد غذایی به کودک بدهند که برای رشد و سلامتی او دارای خواص باشد. در ادامه به خواص توت فرنگی برای نوزاد اشاره کرده‌ایم که نشان می‌دهد خوردن آن برای کودکان بالای یک سال مناسب است.

  • توت فرنگی منبعی از ویتامین C : بدن انسان قادر به تولید ویتامین C نیست و بایستی از طریق مصرف مواد غذایی این ویتامین را دریافت کند. توت فرنگی علاوه بر اینکه منبع غنی ویتامین C است، سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ها و فیتو شیمیایی می‌باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک و افزایش مقاومت او در برابر بیماری‌ها می‌گردد.
  • توت فرنگی منبع کلسیم و فسفر : کلسیم برای رشد استخوان، بهبود عملکرد قلب، عضلات و اعصاب و فسفر نیز برای بهبود هضم، ترمیم سلول‌ها، تجزیه پروتئین، تنظیم واکنش‌های شیمیایی در بدن ضروری است.
  • توت فرنگی موثر برای محافظت از کبد : توت فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشد که با کاهش تنش اکسایشی از کبد محافظت می‌کند.
  • توت فرنگی منبع خوب اسیدفولیک : اسید فولیک برای رشد مغز کودک مفید است و به تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن نیز کمک می‌کند که توت فرنگی منبع خوبی برای اسید فولیک و یا فولات است.
  • توت فرنگی منبع غنی از پتاسیم : پتاسیم برای حفظ سلامت عمومی کودک، تقویت عروق خونی و بهبود عملکرد سیستم گردش خون لازم است.
  • توت فرنگی موثر در هیدراته شدن بدن کودک : هر صد گرم توت فرنگی، دارای 90.25 گرم آب می‌باشد که می‌تواند به هیدراته شدن بدن کودک کمک کند.

برای آشنایی با نیازهای اولیه کودک کلیک کنید.

مضرات و خطرات خوردن توت فرنگی برای نوزاد

همانطور که تاکید کردیم بهتر است کودکان زیر 12 ماه و یک سال توت فرنگی نخورند، چراکه ممکن است توت فرنگی برای نوزاد برای سلامتی‌اش خطراتی داشته باشد. در ادامه به این خطرات اشاره کرده‌ایم.

  • آلودگی توت فرنگی با آفت کش‌ها : لازم است بدانید که توت فرنگی‌های رشد یافته که به روش متداول پرورش داده می‌شوند، به دلیل مقادیر زیادی آفتکش که برای آن‌ها استفاده می‌شود، جزء ده میوه کثیف کارگروه محیط زیست می‌باشند. بهتر است اگر قصد دارید، در تغذیه کودک خود توت فرنگی را نیز قرار دهید، توت فرنگی‌های ارگانیک تهیه کنید و در شستشوی این میوه نیز دقت داشته باشید.
  • توت فرنگی برای نوزاد و احتمال خفگی : توت فرنگی بدلیل داشتن پوستی نرم و لغزنده، ممکن است باعث ایجاد خفگی حتی در کودکان بالای یک سال شود، چراکه معمولا بچه‌ها عادت دارند، بدون جویدن غذا آن را قورت دهند. بهتر است در ابتدای شروع مصرف توت فرنگی، آن را به صورت پوره به کودک خود بدهید.
  • توت فرنگی برای نوزاد و واکنش‌های آلرژیک : توت فرنگی زمینه ایجاد واکنش‌های آلرژیک را در کودک شما دارد، مخصوصا اگر برای این موضوع سابقه خانوادگی نیز وجود داشته باشد. می‌توانید برای دادن توت فرنگی به کودک خود با پزشک مشورت کنید و یا با احتیاط این میوه را به کودک خود بدهید.

علائم آلرژی و حساسیت توت‌فرنگی

چنانچه پس از مصرف توت فرنگی توسط کودک، علائم واکنش‌های آلرژیک در او مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید و نگران نباشید، چراکه قابل درمان است. در ادامه به شایع‌ترین علائم آلرژی توت فرنگی برای نوزاد و کودک اشاره کرده‌ایم :

  • خارش و التهاب گلو و دهان
  • پوست خارش دار
  • سرفه و خس خس
  • سرگیجه یا سرگیجه
  • اسهال
  • استفراغ
  • احساس سفتی در گلو

زمانی که برای بار اول کودک شما توت فرنگی مصرف می‌کند، بهتر است سه تا پنج روز صبر کنید و اگر علائم فوق را نداشت، یعنی به این میوه حساسیت ندارد، بدین صورت می‌توانید بر تغذیه کودک خود نظارت و کنترل داشته باشید. 

روش‌ های دادن توت‌فرنگی به کودک

برای بسیاری از مادران سوال است که پس از یک سالگی چگونه به کودک خود توت فرنگی بدهیم. در ادامه به مراحل آماده سازی توت فرنگی و دادن آن به کودک اشاره کرده‌ایم:

در ابتدا حتما باید کودک بالای یک سال باشد و توانایی کنترل سر، توانایی نشستن همراه با حمایت، توانایی جویدن، افزایش وزن و کنجکاوی در مورد غذاهایی که والدین می‌خورند را داشته باشد.

برای دادن توت فرنگی به کودک خود حتما در شستشوی آن دقت کنید و سعی کنید با سرکه این میوه را خوب ضد عفونی نمایید و سپس توت فرنگی را یا به تکه‌های خیلی کوچک تقسیم کنید و یا به صورت پوره دربیاورید. توجه داشته باشید که در ابتدا در میزان توت فرنگی زیاده روی نکنید، نصف و یا یک عدد توت فرنگی برای بار اول کافی است.

پس از اینکه کودک شما توت فرنگی را خورد سه تا پنج روز صبر کنید تا اگر به توت فرنگی حساسیت داشت، متوجه شوید. به طور کلی هر بار که غذای جدید را به کودک خود می‌دهید چند روز صبر کنید و سپس مجدد مصرف آن را شروع کنید.

توت فرنگی برای کودکان را با چه مواد غذایی ترکیب کنیم؟

می‌توانید برای تنوع در تغذیه کودک خود، توت فرنگی را با دیگر مواد غذایی و میوه‌ها ترکیب کنید. در ادامه به چند مورد از مواد غذایی که می‌توان با توت‌فرنگی ترکیب کرد، اشاره کرده‌ایم : 

  • انواع میوه ها : می‌توانید توت فرنگی را به صورت پوره دربیاورید و با میوه‌هایی همچون موز، سیب، انبه، هلو و … ترکیب کنید.
  • غلات : تمامی غلات شامل آرد، برنج و بلغور جو دوسر و … با توت فرنگی طعم خوبی خواهد داشت.
  • محصولات گوشتی : با توجه به اینکه اکثر کودکان از خوردن گوشت خودداری می‌کنند، می توانید برای بهبود طعم آن از توت فرنگی استفاده کنید.
  • شیر و ماست : ترکیب توت فرنگی با شیر و ماست نیز برای کودکان دوست داشتنی است.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: توت فرنگی برای نوزاد چه خواص و مضراتی دارد

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

آشنایی با روانشناسی کودکان دوره ابتدایی اهمیت بسیاری دارد. کودکی یکی از مهم‌ترین دوره‌ها در زندگی هرکدام از ما است. بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی ما در این سن شکل می‌گیرند و به همین خاطر است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. ورود به دبستان در میان سال‌های کودکی اهمیت بسیاری دارد. در این دوره فرزند شما برای اولین‌بار در یک محیط اجتماعی بزرگ‌تر قرار می‌گیرد؛ با قوانین اجتماعی آشنا می‌شود و به‌خصوص متوجه این موضوع خواهد شد که او در مرکز دنیا قرار ندارد. مواجه شدن با تمام این موضوعات باعث می‌شود که کودک بحران‌های روحی مختلفی را تجربه کند. به همین خاطر روان‌شناسی کودکان دوره ابتدایی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

به‌علاوه این دوره زمانی است که می‌توانید به‌تدریج استعدادهای فرزندتان را شناسایی کرده و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید اطلاعات خود را راجع به این دوره سنی و ویژگی‌های روان‌شناختی آن افزایش دهید. کمک‌گرفتن از مشاورین کودک نیز یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: روانشناسی کودکان ابتدایی

روانشناسی کودکان دوره ابتدایی و اهمیت آن

روان‌شناسان معتقدند ما در هر دوره سنی ویژگی‌ها و نیازهایی داریم که باید به آن‌ها توجه کرد. بی‌توجهی به این نیازها قطعاً تأثیرات منفی خودش را در شرایط روحی و رفتارهای هرکدام از ما باقی می‌گذارد. در میان تمامی این دوره‌های سنی کودکی یکی از مهم‌ترین آنهاست. مشکلاتی که در این دوره سنی برای هرکدام از ما اتفاق بیفتد می‌تواند حتی تا بزرگسالی نیز فرد را درگیر خود کند. به همین خاطر مشاورین همیشه به پدر و مادرها توصیه می‌کنند که پیش از فرزندآوری اطلاعات خود را راجع به ویژگی‌ها و نیازهای روحی او افزایش دهند. اما همان‌طور که گفتیم سال‌های دبستان در میان تمامی دوره‌های کودکی اهمیت بیشتری دارند.

تا پیش از ورود به دبستان فرزند شما بیشتر زمان خود را در خانه می‌گذرانده است؛ محیط اطراف آن‌ها دنیای بسیار کوچکی بوده که احتمالاً بیشتر مواقع نیز آن‌ها در مرکز آن قرار داشته‌اند. این شرایط باعث می‌شود ورود به مدرسه برای بسیاری از کودکان تجربه سختی باشد. آن‌ها برای نخستین‌بار باید با نظم و قوانین جامعه آشنا بشوند؛ به‌علاوه قرارگرفتن در محیط اجتماع باعث می‌شود آن‌ها متوجه تفاوت‌هایی که با دیگر کودکان دارند بشوند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای کودک به همراه داشته باشد. زیرا آن‌ها اکنون درگیر مقایسه خود با دیگران می‌شوند. به همین خاطر لازم است که والدین بیش از هر چیز به نیازهای روحی کودکان خود در این دوره توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید : ترس از مدرسه

ویژگی های روحی کودکان بر اساس روانشناسی کودکان ابتدایی

1- احساس شایستگی و توانمندی

روانشناسان معتقدند مهم‌ترین نیاز کودکان در دوره دبستان این است که باور کنند آن‌ها نیز توانمند هستند. اگر شما بتوانید این احساس را در فرزندتان ایجاد کنید باعث رشد احساس شایستگی در وی خواهید شد. در غیر این صورت فرزندتان درگیر احساس حقارت می‌شود.

در حقیقت آن‌ها در این دوره سنی تلاش می‌کنند تا توانایی و شایستگی خود را به شما ثابت کنند. به همین خاطر یکی از موضوعاتی که اهمیت بسیاری دارد این است که والدین به هرگونه پیشرفت و فعالیت فرزند خود توجه داشته باشند. بی‌توجهی یا نادیده‌گرفتن و مسخره کردن توانایی‌های کودک هرچقدر هم که از نظر شما ساده باشد می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری روی رشد روانی کودک داشته باشد.

با این کار شما این باور را در کودک ایجاد می‌کنید که شخصیت توانایی نیست؛ و نمی‌تواند به‌تنهایی از پس انجام کارها بربیاید. این موضوع مشکلاتی مانند کمبود اعتمادبه‌نفس و وابستگی به دیگران را در شخصیت آینده کودک به همراه خواهد داشت.

2- لجبازی کردن با بزرگ‌ترها

خیلی از پدرو مادرها با لجبازی فرزندشان از همان بدو ورود به مدرسه مواجه می‌شوند. این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را بین کودک و والدین به وجود بیاورد. در اولین قدم مهم است که بتوانید دلایل لجبازی فرزندتان را پیدا کنید. فرزندتان تا پیش از ورود به دبستان در مرکز توجه خانواده قرار داشته است. حالا او با شرایطی مواجه می‌شود که می‌بیند کودکانی بهتر و تواناتر از او هم وجود دارند. یا برای مثال می‌بیند که معلم مدرسه برخلاف والدین، تنها به او توجه نمی‌کند. این شرایط باعث می‌شود که فرزندتان به دنبال راهی بگردد که ثابت کند هنوز هم منحصربه‌فرد است.

لجبازی یکی از اولین راه‌هایی است که کودکان انتخاب می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با مخالفت کردن با خواسته‌های شما نشان بدهند که از خودشان وجودی مستقل دارند. پس برای حل این مشکل سعی کنید تا جای ممکن از بدرفتاری با کودک خودداری کنید. وقتی فرزندتان دوست ندارد کاری را انجام بدهد از او بپرسید که چرا مخالفت می‌کند؛ سعی کنید با کمک هم یک راهکار منطقی برای شرایط پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: روز اول مدرسه

توصیه روانشناسی کودکان ابتدایی به والدین

داشتن قوانین مشخص

همان‌طور که گفتیم لجبازی یکی از مشکلات شایع در دوره دبستان است. یکی از راهکارها برای برطرف‌کردن این مشکل طبق روانشناسی کودکان ابتدایی داشتن قوانین مشخص است. وقتی در محیط خانه شما قوانین از قبل مشخص باشند فرزندتان نیز با آن‌ها آشنایی بیشتری خواهد داشت و قوانین را راحت‌تر می‌پذیرد. در مقابل اگر بخواهید هر بار بر اساس شرایط و باتوجه‌به آنچه پیش آمده تصمیمتان را عوض کنید احتمالاً با مقاومت بیشتری مواجه می‌شوید.

یکی دیگر از نکاتی که راجع به قوانین باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید قوانین درعین‌حال که ثابت هستند اما زیاد سختگیرانه نباشند. داشتن قوانین بیش از حد در خانه یا قوانینی که کودک احساس کند هیچ نقشی در به وجود آمدن آن‌ها نداشته می‌توانند دلیلی برای لجبازی و مخالفت بیشتر باشند.

رفتارهای مثبت را تقویت کنید

یکی از راهکارهایی که به‌خصوص برای تربیت کودکان و یاد دادن قوانین به آن‌ها اهمیت دارد تشویق کردن است. اگر می‌خواهید فرزندتان رفتار خاصی را انجام دهد در زمان‌هایی که او آن رفتار یا حتی رفتارهایی مشابه به آن را انجام می‌دهد کودک را تشویق کنید. در مقابل زمان‌هایی که فرزندتان رفتارهایی انجام می‌دهد که می‌خواهید آنها را در او از بین ببرید سعی کنید تا جای ممکن رفتار بد را نادیده بگیرید. به‌تدریج و با گذشت زمان کودک متوجه این موضوع می‌شود که اگر بخواهد توجه و تأیید شما را داشته باشد بهتر است رفتارهایی را انجام دهد که شما آن را تأیید می‌کنید.

رابطه صمیمی با فرزندتان داشته باشید

سنین دبستان زمانی است که فرزند شما درگیر اضطراب‌های بسیاری می‌شود. قرارگرفتن در یک محیط جدید، رقابت با همسالان و ترس از اینکه شاید در جمع جدید پذیرفته نشویم همگی از مشکلاتی هستند که کودک با آن‌ها مواجه می‌شود. به همین خاطر بسیار مهم است که شما با فرزندتان رابطه صمیمانه‌ای داشته باشید. رابطه دوستانه شما باعث می‌شود کودک بتواند به‌راحتی مشکلات خود را با شما در میان بگذارد و از راهکارهایی که از شما می‌گیرد استفاده کند. به همین خاطر سعی کنید رابطه با کودک را به شکلی کنترل کنید که او بتواند از ترس‌ها و نگرانی‌های خود با شما صحبت کند. برای آشنایی با روش های تربیت کودک کلیک کنید.

چه زمانی از یک مشاور کمک بگیریم؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات در تربیت کودک کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص است. بااین‌حال بسیاری از والدین نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند. بسیاری از ما تصور می‌کنیم تا زمانی که مشکل جدی پیش نیامده دلیلی برای صحبت‌کردن با یک روان‌شناس وجود ندارد. اما این دیدگاه اشتباه است. همان‌طور که گفتیم هر دوره سنی نیازهای خاص خودش را دارد و بی‌توجهی به این نیازها به‌خصوص در سنین کودکی می‌تواند تأثیرات منفی بسیاری را در بزرگسالی به همراه داشته باشد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما از این موضوع پیشگیری کنید. صحبت‌کردن با یک مشاور متخصص راجع به نیازهای رشدی و روانی هر دوره از کودکی باعث می‌شود تا فرزند شما در آینده با مشکلات کمتری مواجه شود.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که مشاور کودک می‌تواند به شما کمک کند استعدادیابی است. اینکه شما استعدادها و مهارت‌های فرزندتان را بشناسید می‌تواند تأثیر بسیاری در رشد و پیشرفت آنها داشته باشد. با شناخت این توانایی‌ها شما به کودک کمک خواهید کرد تا آنها را پرورش بدهد. و از این راه بتواند تبدیل به یک فرد ماهر در زمینه‌ای که در آن مهارت دارد بشود. به همین خاطر است که مشاورین توصیه می‌کنند حتی اگر فرزندتان مشکل روحی قابل‌توجهی ندارد بازهم به جلسات مشاوره توجه نشان دهید. این جلسات می‌تواند راهکارهایی را برای حفظ آرامش و شادابی در محیط خانواده و تربیت بهتر فرزندان به شما آموزش دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه مدرسه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین نیاز روحی کودکان در دوره ابتدایی چیست؟

کودکان در این دوره تلاش می‌کنند تا توانایی‌هایشان را به خود و اطرافیان ثابت کنند. به همین خاطر مهم‌ترین چیزی که در برخورد با آنها باید رعایت کنید این است که به پیشرفت‌ها و تلاش‌هایشان توجه نشان بدهید. در غیر این صورت کودک احساس حقارت و کمبود اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهد کرد.

منبع: روانشناسی کودکان ابتدایی

  • ذهن نو