مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۵۷ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رفتار پدر و مادر با کودک بیش فعال یکی از مهم‌ترین عوامل در تشدید یا کاهش نشانه‌های این اختلال است. علاوه بر دارو و تمریناتی که متخصصان برای بهبود وضعیت کودک ارائه می‌دهند، والدین نیز باید در نحوه برخوردشان مواردی را در نظر بگیرند که در ارتباط با کودکان فاقد این اختلال نیازی به چنین دقت عملی نیست. چرا که روش‌های معمول تربیتی در ارتباط با کودکان بیش‌فعال پاسخگو نبوده و والدین باید با توجه به شرایط خاص فرزندشان از راهنمایی‌های متخصصین استفاده نمایند تا مانع از گوشه گیری و انزوا، افسردگی، از دست دادن عزت نفس و… فرزندشان شوند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکات مربوط به ارتباط با این کودکان اشاره کرده‌ایم

 

منبع : رفتار با کودک بیش فعال

رفتار صحیح با کودک بیش فعال

پس از آن که متخصص کودک تشخیص بیش‌فعالی را داد، علاوه بر پیگیری درمان باید به دنبال روش‌های تربیتی و برخوردهای اختصاصی با کودکان مبتلا به بیش فعالی باشید. در ادامه به برخی از نکات مربوط به رفتار با کودکان بیش فعال اشاره شده، برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیش فعالی کلیک کنید.

شرایط را بپذیرید

اولین قدم در برخورد با کودکان بیش‌فعال این است که خودتان واقعیت را بپذیرید. وقتی والدین این خبر را می‌شنوند که فرزندشان درگیر یک اختلال شده، معمولاً احساسات منفی بسیاری را تجربه می‌کنند. خواسته یا ناخواسته شما در رفتارهای‌تان این احساسات را به کودک هم منتقل می‌کنید. این شرایط باعث می‌شود فرزندتان نیز درگیر سرخوردگی‌ها و مشکلات بسیاری شود. به همین خاطر در اولین قدم باید سعی کنید به خودتان کمک کنید و شرایط را بپذیرید. هرچقدر سریع‌تر بتوانید با این واقعیت کنار بیایید در تربیت و رفتار با فرزندتان هم جلوتر خواهید رفت.

رفتار با کودک بیش فعال | اطلاعات خود را افزایش دهید

برای اینکه بتوانید با فرزندتان درست رفتار کنید باید بتوانید رفتارهای او و همین‌طور دلایل آن را مشخص کنید. در این صورت رفتارهای فرزندتان برای شما قابل پیش‌بینی می‌شوند. وقتی بتوانیم چیزی را پیش‌بینی کنیم توانایی کنترل‌مان هم بیشتر خواهد شد. پس یکی از بهترین راهکارها این است که اطلاعات خود را راجع به بیش‌فعالی و تأثیرات آن در رفتار کودک افزایش دهید.

فرزندتان را دوست داشته باشید

یکی از راهکارهایی که می‌توانید به فرزندتان احساس آرامش و عزت‌نفس بدهید این است که او احساس کند علی‌رغم مشکلاتی که دارد برای شما دوست‌داشتنی و قابل‌پذیرش است. سعی کنید تا جای ممکن حتی زمان‌هایی که کار بدی انجام می‌دهد با رفتارتان به او نشان بدهید که دوستش دارید.

بسیاری از والدین وقتی از رفتارهای کودک خود عصبانی می‌شوند جوری برخورد می‌کنند که کودک احساس می‌کند پدر یا مادر از وجود او ناراحت است. این کارتان باعث می‌شود فرزندتان نیز با خودش درگیر باشد و احساس کند ناقص یا متفاوت است. این احساس در عزت‌نفس و زندگی او تأثیرات منفی بسیاری خواهد داشت. سعی کنید تحت هر شرایطی همیشه به کودک بگویید که او را دوست دارید و در کنارش هستید. اگر فرزندتان احساس کند در شرایط سخت شما را کنار خودش دارد اعتمادبه‌نفسش تا حد زیادی بهبود پیدا می‌کند.

رفتار با کودک بیش فعال | با کودک صحبت کنید

یکی از بهترین راهکارها برای رفتار کردن با کودک بیش‌فعال صحبت کردن است. صحبت کردن با آرامش، به‌مرور زمان شما و فرزندتان را به هم نزدیک می‌کند. سعی کنید همیشه با آرامش و از راه صحبت کردن به رفتارهای کودک نظم دهید.

به‌علاوه می‌توانید از راه صحبت کردن رفتارهای درست و غلط و دلایل آن را برای فرزندتان توضیح دهید. بااین‌حال بسیاری از والدین معتقدند فرزندشان آن‌قدر درگیر بازی است که اصلاً حرف‌های آن‌ها را نمی‌شنود و یا حرف زدن با او فایده ندارد. در جواب این والدین باید گفت اولاً صبورانه به این کار ادامه بدهید؛ ثانیاً سعی کنید تا جای ممکن حرف‌های‌تان را خلاصه و کوتاه بیان کنید. کودکان بیش‌فعال معمولاً جملات ساده و کوتاه را بهتر از جملات طولانی درک می‌کنند.

استفاده از سیستم پاداش

بسیاری از روانشناسان معتقدند که استفاده از پاداش برای رفتارهای خوب کودک باعث می‌شود که آن‌ها رفتار درست را تکرار کنند. اما دقت داشته باشید چیزی که اهمیت دارد این است که شما تنها رفتار صحیح را تشویق کنید و در مقابل رفتار اشتباه سکوت کنید.

تنبیه کردن به شرایط را بدتر می‌کند، به‌علاوه چیزی به فرزند شما یاد نمی‌دهد. می‌توانید استفاده از تکنیک پاداش را در کنار صحبت کردن صحیح با کودک به کار ببرید. به طوری که در کنار پاداش دادن به فرزندتان برای او توضیح بدهید که چرا این پاداش را دریافت می‌کند و رفتار صحیح چیست.

رفتار با کودک بیش فعال | قوانین را تغییر ندهید

یک نکته بسیار مهم این است که هرگز نباید قوانین رفتار فرزندتان را تغییر دهید. اگر امروز فرزندتان به خاطر رفتار بدی که انجام داده سرزنش شده به هیچ دلیلی نباید فردا به او اجازه بدهید این رفتار را انجام بدهد. رفتارهای بد باید تحت هر شرایطی بد باشند و رفتارهای خوب تحت هر شرایطی خوب؛ درنتیجه پیش از استفاده از سیستم پاداش واقعاً راجع به اصولی که می‌خواهید به کودک آموزش دهید مطمئن شوید.

انعطاف داشته باشید

یادتان باشد که فرزندتان ناخواسته درگیر یک بیماری جدی شده است. این شرایط باعث می‌شود آن‌ها گاهی مطالب را دیرتر از سایر همسالان‌شان یاد بگیرند. یا نیاز باشد بعضی چیزها را بیشتر تکرار کنید. به همین خاطر در کنار اینکه باید راجع به اصول اخلاقی همیشه ثابت‌قدم باشید سعی کنید در برخورد با فرزندتان انعطاف داشته باشید. بدرفتاری و بی‌توجهی به پیشرفت‌های کودک می‌تواند شرایط روحی آن‌ها را تحت تأثیر قرار بدهد.

باهم برای کارها برنامه‌ریزی کنید

تا جای ممکن با کمک فرزندتان برای کل روز برنامه‌ریزی داشته باشید. وقتی فرزندتان خودش در برنامه‌ریزی شرکت داشته باشد آن را بهتر انجام خواهد داد. یک ویژگی مهم که همه برنامه‌های شما باید داشته باشند این است که زمان هر برنامه در حد توانایی کودک باشد و بین هر دو فعالیت مدتی را برای استراحت در نظر بگیرید.

به او در دوست‌یابی کمک کنید

کودکان بیش‌فعال معمولاً در دوست‌یابی ضعیف هستند. آن‌ها نمی‌توانند در بازی‌ها تا رسیدن نوبت‌شان صبر کنند. به‌علاوه بعضی مواقع با دیگران پرخاشگرانه رفتار می‌کنند. به همین خاطر مهارت‌های اجتماعی و راه‌های دوست پیدا کردن را برای آن‌ها توضیح بدهید. سعی کنید به فرزندتان در آشنا شدن با همسالان و برقراری ارتباط با دیگران کمک کنید.

برنامه منظم داشته باشید

یک قاعده مهم در رفتار با کودکان بیش‌فعال این است که نظم را رعایت کنید. از این طریق می‌توانید شرایط را بهتر مدیریت کنید. سعی کنید غذا خوردن و خواب همیشه زمان مشخصی داشته باشد. این کار به کاهش اختلالات خواب در کودک هم کمک می‌کند.

[box type=”shadow”]
بیشتر بخوانید : اختلالات عصبی رشدی [/box]

رفتار مناسب در جهت درمان بیش فعالی کودک به کمک روانشناس

اگر فرزندتان دچار بیش‌فعالی است یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، کمک گرفتن از یک مشاور کودک است. اما سؤال اینجاست که یک درمانگر برای کودک بیش‌فعال چه کارهایی انجام می‌دهد. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

روش‌های کنترل تکانه

یکی از مشکلات جدی کودکان بیش‌فعال این است که آن‌ها نمی‌توانند تمایلات خود را کنترل کنند. در حقیقت کودک بیش‌فعال اول عمل می‌کند و بعد راجع به آن فکر می‌کند. یکی از مهم‌ترین اقدامات روانشناسان این است که به کودک کمک می‌کنند تا توانایی فکر کردن راجع به کارهایش را پیدا کند. این بخش از درمان باعث می‌شود بسیاری از رفتارهای منفی و پرخطر کودکان درگیر با این بیماری کاهش پیدا کند.

مهارت‌آموزی

بیش‌فعال‌ها معمولاً در بعضی مهارت‌ها مثل برقراری روابط اجتماعی ضعیف هستند. مشاور با بررسی شرایط، نقاط ضعف کودک را مشخص می‌کند و سپس با استفاده از برنامه‌های آموزشی مشخص به او کمک می‌کند تا این مهارت‌ها را یاد بگیرد.

خانواده‌درمانی

علاوه بر کودکان بیش‌فعال، خانواده‌های آن‌ها نیز درگیر مشکلات بسیاری می‌شوند. این مشکلات از افسردگی والدین تا ایجاد درگیری و اختلاف بین کودک بیش‌فعال با سایر خواهر و برادرها می‌تواند وجود داشته باشد. به همین خاطر روانشناسان جلساتی را با خانواده کودک برگزار می‌کنند و راه‌های کنار آمدن با این شرایط و نحوه رفتار صحیح با کودک بیش فعال آموزش می‌دهند. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم مشکلات خواب کودک بیش‌فعالم را برطرف کنم؟

ایجاد یک برنامه خواب منظم یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که باید در این زمینه به آن توجه داشته باشید. در کنار آن کمک گرفتن از یک متخصص نیز توصیه می‌شود. ممکن است کودک نیاز به استفاده از دارو داشته باشد.

برنامه روزانه یک کودک بیش‌فعال باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

سعی کنید برنامه را با کمک و مشورت خود کودک تهیه کنید. زمان هر برنامه به‌اندازه توانایی کودک باشد و در بین هر دو فعالیت زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید.

 

منبع : رفتار با کودک بیش فعال

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

بی احترامی زن به شوهر در جمع های مختلف دوستانه و یا خانوادگی و حتی در حضور فرزندان، می تواند تاثیرات منفی ای را بر روی رابطه هر زوجی بگذارد. از مهم ترین عواملی که باعث ثبات ازدواج میان زوجین می شود، حفظ احترام است. بی احترامی باعث دور شدن دو طرف از یکدیگر خواهد شد. بنابراین عصبانیت، پرخاشگری زن نسبت به همسرش عواقب گوناگونی خواهد داشت که در ادامه این مطلب به بررسی کامل بی احترامی زن به شوهر می پردازیم.

منبع : بی احترامی زن به شوهر

ویژگی های زنی که به شوهرش بی احترامی می‌کند | بی احترامی زن به شوهر

در رابطه بین زوجین نمی توان هر عملی را دال بر بی احترامی زن به شوهر دانست از این رو مهم است که بدانید عصبانیت و خشم زنان در خیلی از مواقع منطقی می باشد. از مهمترین ویژگی های بی احترامی زن نسبت به شوهر می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • عدم کنترل زن بر روی خشم : این زنان با برخورد به کوپکترین مسئله شروع به توهین، فحاشی و بی احترامی نسبت به همسر خود می کنند.
  • دم توجه به شرایط و موقعیت : این زنان توجهی به شرایط و موقعیت حاکم در لحظه ندارند به طور مثال بی احترامی کردن به شوهر در حضور خانواده، فرزندان و دوستان همسر یکی از ویژگی های بی احترامی زن به شوهر است
  • تکرار بی احترامی : در خیلی از مواقع فرد با دانش قبلی به این موضوع که یک رفتار خاص سبب ناراحتی همسرش می گردد، آن رفتار را تکرار می کند.

احترام به همسر ضمن اینکه باعث حفظ رابطه می شود؛ از ایجاد مشکلات بزرگ‌تر نیز جلوگیری می کند.

دلیل و علت های بی احترامی به همسر

به طور کلی روانشناسان بر این باور هستند که دلیل بی احترامی این دسته از افراد باید ریشه یابی شده و مشخص گردد. از جمله مهمترین دلایل بی احترامی زن به شوهر می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تربیت خانواده
  • دوران کودکی
  • عدم علاقه به همسر
  • خاطرات بد گذشته
  • تلافی رفتار شوهر
  • بروز مشکلات زناشویی
  • بیماری و عادت ماهانه زنان
  • و …

ضرورت احترام گذاشتن به همسر چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم از مهم ترین عواملی که باعث تحکیم رابطه های زوجین می شود، احترام گذاشتن و دریافت احترام متقابل است. وقتی زنی در طول زندگی مشترک با همسرش،  به او احترام می گذارد و این احترام را نیز در حضور فرزندان و دیگر افراد خانواده حفظ می کند، باعث می شود شوهرش نسبت به وظایفی که دارد، احساس مسئولیت بیشتری داشته باشد. از طرفی دیگر با احترام گذاشتن زن به شوهر، فرزندان نیز یاد می گیرند که به پدرشان احترام بگذارند. احترام گذاشتن به همسر نشان دهنده احساسات مثبتی به او شامل عشق و علاقه، حمایت عاطفی و روانی و … است.

پیامد های عادت بی احترامی زن به شوهر

زنانی که به شوهر خود بی احترامی می کنند، بایستی که منتظر عواقب این رفتارها نیز باشند. سردی در رابطه، شروع بد رفتاری های متقابل همسر و … می تواند از عواقب این عادت ناپسند باشد. در ادامه راهکار هایی را ارائه کرده ایم که می توانید برای جلوگیری از بی احترامی به همسر آن ها را انجام دهید.

ترک عادت بی احترامی زن به شوهر

استفاده از راهکارهای زیر تا حد زیادی به رفع این عادت کمک می کند :

چشم پوشی از مسایل کم اهمیت

برخی از زنان عادت دارند در تمامی مسائل به همسرشان خرده بگیرند و او را سرزنش و تحقیر کنند. اگر می خواهید همسرتان شما را به عنوان یک زنی که بتواند همیشه به او تکیه کند، قبول کند؛ بایستی که دایره افکار خود را گسترده تر کنید. تلاش کنید از مسائل کم اهمیت و جزئی عبور کنید و تمرکز خود را بر اهداف مشترک زندگی تان بگذارید.

مقایسه را کنار بگذارید | بی احترامی زن به شوهر

مقایسه کردن شوهرتان با مرد دیگری از دوستان، اقوام و آشنایان نیز از جمله موارد بی احترامی به او است. شما با مقایسه کردن در واقع در حال آزار روح همسرتان هستید. مقایسه کردن می تواند جنبه های منفی همسر شما را پررنگ کرده و اعتماد به نفس او را پایین آورد، ضمن اینکه باعث سردی رابطه و متشنج شدن جو خانه نیز می گردد. بنابراین در اولین قدم مقایسه همسرتان را با دیگر مردان کنار بگذارید.

شناخت الویت های همسر

اگر زنان به دلایل مختلفی از همسر خود ناراحت هستند و در واقع با بی احترامی می خواهند ناراحتی خود را به او نشان دهند، می توانند به جای اینکار الویت های همسر خود را بشناسند و انتظارات او را بدانند تا هیچ ابهامی میان آن ها نباشد. مطمئن باشند اگر الویت ها و علاقه مندی های همسرتان را بدانید و آن ها را انجام دهید، رابطه محکم تری نسبت به قبل خواهید داشت.

همفکری با یکدیگر | بی احترامی زن به شوهر

شما با یک نفر وارد زندگی مشترک شده اید، برای اینکه بتوانید با یکدیگر زندگی را پیش ببرید، بایستی که به نظرات و عقاید هم احترام بگذارید و در تصمیمات مختلف زندگی نظر یکدیگر را جویا شوید. بنابراین سعی کنید در موارد مختلف ضمن اینکه نظر همسرتان را می پرسید، به نظر و عقیده او نیز احترام هم بگذارید و با هفکری مسائل مختلف را حل کنید.

ترک بدبینی و سوءظن

زنانی که دچار اختلالات بدبینی هستند، در مدیریت زندگی خود مشکل دارند، که گاها باعث جدایی زوجین نیز از یکدیگر می شود. بدبینی در مقابل اعتماد قرار گرفته است و در واقع یک اختلال روانی است که بایستی درمان شود.

تحسین همسر

به جای اینکه به دلایل مختلفی در حضور دیگران به شوهر خود بی احترامی کنید، می توانید او را در مقابل همه تحسین کنید. ویژگی های مثبت همسرتان را بدون اغراق بگویید. این کار اعتماد به نفس همسرتان را بالا می برد و از طرف دیگر فرزندانتان می توانند به پدرشان همانند یک الگو نگاه کنند.

احترام به عقاید همسر

ممکن است در موارد مختلف شما با همسرتان اختلاف نظر داشته باشید که طبیعی است، بنابراین شما بایستی به طرز فکر همسرتان احترام بگذارید و از توهین کردن بپرهیزید.

توجه به کار و شغل او

همسرتان هر حرفه و شغلی که دارد، در صورتی که مورد علاقه و در جهت استعداد او می باشد، شما نباید احساس او را به کاری که انجام می دهد، منفی کنید، چراکه عزت نفس او را خدشته دارد می کنید. سعی کنید به توانمندی و علایق همسر خود احترام بگذارید.

پشتیبانی همسر

هر چه میزان پشتیبانی شما از همسرتان بیشتر باشد، او را در رسیدن به خواسته هایش بیشتر از گذشته تشویق می کنید؛ که در نهایت برای خانواده خوب است. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که تحقیر و سرزنش دقیقا برعکس این موضوع عمل می کند و همسرتان را سرخورده می کند.

اهمیت دادن به همسر

اهمیت دادن به همسر و گوش دادن به حرف ها و نظراتش از اولین نشانه های احترام به او می باشد. سعی کنید زمانی که با همسرتان در حال صحبت هستید، تمام فکر  خود را به او بدهید و توجه کامل داشته باشید.

او همیشه کامل و بی عیب نیست

در نظر داشته باشید که هیچ انسانی در این دنیا وجود ندارد که بی عیب و نقص باشد. بنابراین از همسر خود انتظار نداشته باشید که همیشه بی عیب و نقص و مطابق با خواسته های شما عمل کند. سعی کنید همسرتان را همانگونه که هست درک کنید و به او کمک کنید تا اگر نقصی نیز هست، برطرف شود.

ایراد نگرفتن از او جلوی دیگران

اگر می خواهید احترام شوهر خود را در مقابل دیگران حفظ کنید، صحبت کردن پیرامون مسائل شخصی را برای وقتی بگذارید که تنها هستید و او را به خاطر کارهایی که کرده است، در مقابل دیگران بازخواست نکنید. حتی اگر همسر شما کار اشتباهی مرتکب شده است، حق بازخواست و توهین به او را در مقابل دیگران ندارید و با این کار در واقع به او بی احترامی می کنید.

بدگویی نکردن از پدر پیش بچه ها

شما برای تربیت فرزندانی نرمال بایستی که به آن ها بیاموزید به پدرشان احترام بگذارند. برای اینکار بایستی خودتان احترام همسرتان را حفظ کنید و در مقابل بچه ها از او بدگویی نکنید.

عشق تان نشان دهید

شما برای این با همسرتان ازدواج کرده اید که او را حمایت عاطفی کنید و به او عشق بورزید تا در کنار هم آرامش داشته باشید. بنابراین می توانید با گفتن دوستت دارم و یا به آغوش کشیدن او عشقتان را به او نشان دهید.

از پدر و مادرش ایراد نگیرید | بی احترامی زن به شوهر

اگر همسرتان برایتان مهم است، پس باید به خانواده اش نیز احترام بگذارید. حتی اگر با خانواده همسرتان اختلاف نظر نیز دارید، سعی کنید بخاطر او حرمت خانواده اش را نگه دارید.

بی ذوق نباشید | بی احترامی زن به شوهر

اگر همسرتان به دلایل مختلفی برایتان هدیه ای می خرد، یعنی قصدش این بوده است که شما را خوشحال کند. بنابراین حتی اگر هدیه ای که خریده است، مطابق میل شما نیست، بی ذوق نباشید و حتما از او بخاطر اینکه به یاد شما بوده است، تشکر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی احترامی زن به شوهر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

 

منبع : بی احترامی زن به شوهر

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری می‌تواند با توجه به میزان سلامت و شرایط جسمی طرفین با استفاده از روش‌های مختلفی صورت بگیرد. شاید بتوان استفاده از داروهای ضدبارداری را به‌عنوان یکی از رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری معرفی کرد. بااین‌حال روش‌های دیگری نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد. این روش‌ها ازنظر میزان قدرت و عوارضی که می‌توانند به همراه داشته باشند با یکدیگر تفاوت دارند. بهتر است پیش از انتخاب هریک از این روش‌ها با یک متخصص در ارتباط با وضعیت خود و مناسب‌ترین راهکاری که می‌توانید در این زمینه از آن استفاده کنید مشورت نمایید. ما در این مطلب راجع به انواع روش‌های پیشگیری از بارداری و مزایا و معایب هریک از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : جلوگیری از بارداری

چرا جلوگیری از بارداری؟

در ارتباط با روش‌های جلوگیری از بارداری و عوارض استفاده طولانی‌مدت از این روش‌ها مسائل بسیاری گفته شده است بااین‌حال همچنان بسیاری از زوجین به دلیل عدم آمادگی برای تولد فرزند از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

اگرچه پیشگیری از بارداری می‌تواند عوارض جسمانی را به‌ویژه برای خانم‌ها به همراه داشته باشد بااین‌حال تولد ناخواسته فرزند نیز موضوع ساده‌ای نیست و می‌تواند مشکلات جسمی و روحی بسیاری را برای مادر و فرزند به همراه بیاورد. به همین خاطر بهتر است در کنار مشاوره با متخصصین زنان از یک مشاور کودک نیز در ارتباط با آمادگی‌های لازم پیش از تولد فرزند و هر آنچه می‌بایست راجع به نیازهای فرزندتان بدانید مشورت بگیرید. به خاطر داشته باشید که علاوه بر فرزند آوری نحوه تربیت فرزند نیز ازجمله موضوعاتی است که می‌بایست به آن توجه داشته باشید.

روش‌های جلوگیری از بارداری

همان‌طور که گفته شد روش‌های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که بعضی از آن‌ها برای خانم‌ها و برخی دیگر برای آقایان مورداستفاده قرار می‌گیرند. هریک از این روش‌ها ضریب مشخصی از اطمینان خواهند داشت و با توجه به وضعیت سلامت جسمی فرد می‌توان از برخی از آن‌ها استفاده کرد. به‌طورکلی این روش‌ها را می‌توان در چند دسته مختلف قرار داد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

روش‌های هورمونی برای جلوگیری از بارداری

شاید شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بارداری استفاده از داروهای هورمونی است. استفاده از روش‌های هورمونی اگرچه توانایی بالایی در جلوگیری از بارداری دارند اما در کنار آن می‌توانند تنظیم هورمون‌های بدن را نیز تحت تأثیر خود قرار دهند. همچنین دقت در استفاده صحیح و به‌موقع از این داروها اهمیت بسیاری دارد.

قرص‌های 21 روزه

این گروه از داروها با نام‌های مختلفی در بازار موجود است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به قرص ال دی اشاره کرد. این داروها می‌بایست هر شب و رأس ساعت مشخصی مورداستفاده قرار بگیرند. هر دوره استفاده از دارو 21 روز طول کشیده و سپس مصرف دارو برای مدت یک هفته قطع می‌شود تا در این بازه زمانی عادت ماهانه اتفاق بیفتد.

قرص‌های اورژانسی

یکی دیگر از انواع قرص‌هایی که در پیشگیری از بارداری از آن‌ها استفاده می‌شود داروهای جلوگیری اورژانسی هستند. درصورتی‌که شما رابطه جنسی مراقبت نشده داشته‌اید و یا به هر دلیلی ایرادی در شیوه جلوگیری شما وجود داشته است می‌توانید از این دارو استفاده کنید. اگرچه شما می‌توانید تا 72 ساعت پس از پایان رابطه جنسی از این دارو استفاده کنید بااین‌حال بهتر است هرچه سریع‌تر این قرص را تهیه کنید.

به میزانی که زمان استفاده از این دارو با رابطه جنسی شما فاصله کمتری داشته باشد احتمال موفقیت‌آمیز بودن جلوگیری با استفاده از این روش نیز بالاتر خواهد بود. به خاطر داشته باشید که در هر سیکل از عادت ماهانه شما تنها یک‌بار مجاز به استفاده از این قرص هستید و با توجه به عوارض آن معمولاً توصیه می‌شود که به‌طورکلی در طی یک سال نهایتاً یک یا دو بار از این روش استفاده نمایید.

پچ پوستی

پچ های پوستی برچسب‌هایی هستند که در قسمت‌های مشخصی از بدن قرار می‌گیرند و می‌بایست برای مدت سه هفته در محل موردنظر باقی بمانند. درست مشابه آنچه در ارتباط با قرص‌های 21 روزه گفته شد در پایان سه هفته پچ ها برداشته شده و در این بازه زمانی عادت ماهانه اتفاق خواهد افتاد. درصورتی‌که از این روش به‌درستی استفاده شود توانایی آن برای جلوگیری از بارداری تا 99 درصد خواهد بود.

ایمپلنت‌ها

ایمپلنت‌ها وسایل فلزی کوچکی هستند که داخل بدن فرد قرار داده می‌شوند و با افزایش میزان ترشح هورمون پروژستین مانع از تخمک‌گذاری در رحم می‌شوند. ایمپلنت‌ها می‌توانند برای مدت 3 سال در بدن فرد باقی مانده و تا حدود 99 درصد توانایی پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته را دارند.

روش‌های داخل رحمی برای جلوگیری از بارداری

در روش‌های داخل رحمی، دستگاهی داخل رحم قرار داده می‌شود و از این طریق می‌توان از بروز بارداری ناخواسته پیشگیری کرد.

آی‌یودی (IUD)

آی‌یودی نام وسیله کوچکی است که داخل رحم قرار داده می‌شود. آی‌یودی‌های مسی و هورمونی دو نوع این وسیله هستند. آی‌یودی‌های مسی می‌توانند برای 10 سال داخل رحم بمانند و با آسیب زدن به اسپرم‌ها از بارداری جلوگیری کنند؛ اما آی‌یودی‌های هورمونی برای جلوگیری از بارداری از روش دیگری استفاده می‌کنند. این دستگاه با ضخیم کردن دیواره دهانه رحم مانع ورود اسپرم به داخل آن می‌شود و تا 5 سال نیز قابل‌استفاده هستند. قرار دادن دستگاه آی‌یودی در داخل رحم می‌بایست زیر نظر متخصص صورت گرفته و در فواصل منظمی نیز سلامت محیط داخل رحم موردبررسی قرار بگیرد.

حلقه‌های واژنی

حلقه واژنی نام حلقه پلاستیکی کوچکی است که در داخل رحم قرار داده می‌شود. با توجه به اینکه رحم نمی‌تواند بین جنین و حلقه پلاستیکی تفاوت قائل شود، اجازه لقاح مجدد و شکل‌گیری جنین را نخواهد داد. پس از سه هفته می‌بایست حلقه پلاستیکی برای مدت یک هفته از بدن خارج شود و در طی این مدت قاعدگی رخ خواهد داد.

روش‌های انسدادی برای جلوگیری از بارداری

روش‌های انسدادی به کلیه روش‌هایی گفته می‌شود که در مسیر رسیدن اسپرم به تخمک مانعی ایجاد می‌کنند. این مانع می‌تواند در هر بخشی از مسیر قرار گرفته باشد و درنتیجه برخلاف روش‌های قبلی آقایان نیز می‌توانند از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده کنند.

کاندوم مردانه و زنانه

کاندوم پوششی است که معمولاً از جنس لاتکس ساخته شده و مانع رسیدن اسپرم و تخمک به یکدیگر خواهد بود. کاندوم‌های مردانه بر روی آلت تناسلی قرار گرفته و از این طریق مانع ورود اسپرم به بدن زن می‌شوند. کاندوم‌های زنانه نیز داخل واژن قرار گرفته و از این طریق مسیر رسیدن اسپرم به تخمک‌ها را مسدود می‌کنند. کاندوم علاوه بر توانایی بالایی که در جلوگیری از بارداری دارد می‌تواند از انتقال بیماری‌های عفونی نیز ممانعت کند بااین‌حال مشکلاتی همچون حساسیت به لاتکس و یا از بین رفتن میل جنسی ازجمله مشکلاتی هستند که این روش به همراه دارد.

اسفنج ضدبارداری

اسفنج ضدبارداری وسیله‌ای کوچک و به شکل بالشت است که در انتهای مسیر اتصال واژن به رحم قرار می‌گیرد و مانع ورود اسپرم به داخل رحم خواهد شد. این اسفنج‌ها در کنار مسدودیت فیزیکی که ایجاد می‌کنند حاوی مواد اسپرم کش هستند که این موضوع باعث می‌شود تا در صورت رها شدن اسپرم در بدن زن، شانسی برای زنده ماندن و ایجاد لقاح نداشته باشند. بااین‌حال اسفنج ضدبارداری در حدود 70 تا 80 درصد می‌تواند از احتمال لقاح جلوگیری کند و به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که از این روش در کنار سایر روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده شود.

کلاهک رحم

این وسیله شبیه به یک فنجان یا کلاهک است که از سیلیکون ساخته شده و می‌بایست در انتهای واژن قرار بگیرد. درصورتی‌که کلاهک رحم به‌درستی در جای خود قرار داده شود باعث بسته شدن گردن رحم شده و احتمال ورود اسپرم را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دیافراگم

دیافراگم نیز مانند کلاهک رحم وسیله‌ای است که در انتهای واژن قرار گرفته و مانع ورود اسپرم به داخل رحم می‌شود با این تفاوت که حتماً باید برای مؤثر بودن این روش همراه با آن از اسپرم کش استفاده شود.

سؤالات متداول درباره جلوگیری از بارداری

1. مطمئن‌ترین روش برای جلوگیری از بارداری چیست؟

معمولاً شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بارداری استفاده از قرص‌های ضدبارداری و یا کاندوم‌های مردانه هستند. این روش‌ها با احتمالی بالاتر از 95 درصد مانع بارداری می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مشاوره جنسی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره _ تماس بگیرید.

 

 

 

منبع : جلوگیری از بارداری

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

اعتیاد چیست

اعتیاد چیست ؟ اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. اعتیاد فقط به وابستگی به موادی مانند هروئین یا کوکائین اشاره ندارد، فردی که نمی‌تواند مصرف یک دارو یا ماده شیمیایی خاص را متوقف کند یعنی به آن اعتیاد دارد. برخی از اعتیادها شامل فعالیت‌هایی مانند قمار، اینترنت و… هستند. افراد معتاد تمرکز زیادی بر استفاده از مواد خاص مانند الکل یا مواد مخدر دارند تا حدی که این کارزندگی آن‌ها را به خود اختصاص داده و بر تمام ابعاد زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد. به طور معمول اعتیاد با گذشت زمان بدتر می‌شود پس باید راهی برای ترک و درمان آن پیدا کرد.

 منبع : اعتیاد چیست

چگونه یک فرد معتاد می‌شود؟

وقتی افراد برای اولین بار موادی مصرف می‌کنند، به احساس ناشی از آن علاقه‌مند می‌شوند. آن‌ها معتقدند که می‌توانند میزان مصرف و تعداد دفعات مصرف مواد را کنترل کنند. اما مواد می‌تواند کنترل افراد را از بین ببرد. افراد مبتلا به اختلالات اعتیاد ممکن است از مشکل خود آگاه باشند، اما در صورت تمایل قادر به جلوگیری از آن نیستند. دلایل زیادی برای شروع اعتیاد وجود دارد؛ عواملی مانند فشار همسالان، مشکلات جسمی و جنسی، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان، استرس، عدم حمایت خانواده، کمبود محبت و… می‌تواند بر میزان احتمال مصرف مواد مخدر و اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد.

 

مراحل اعتیاد چیست ؟

اعتیاد مراحلی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

1. مرحله آشنایى

در این مرحله ممکن است فرد از روی کنجکاوی یا قرار گرفتن در موقعیتی خاص، مواد را مصرف کند. اگرچه امکان دارد این کار باعث اعتیاد کامل نشود، اما آزمایش مواد مخدر در واقع اولین مرحله اعتیاد محسوب می‌شود. به ویژه در میان جوانان، این آزمایش معمولا پذیرفته یا حتی تشویق می‌شود اما همیشه بی ضرر نیست. به خصوص اگر نوجوانان عوامل خطر خاصی برای اعتیاد از خود نشان دهند، این آزمایش می تواند شروع راه اختلالات مصرف مواد باشد.

2. مرحله شک و تردید

در این مرحله استفاده از مواد به صورت تفریحی و داوطلبانه انجام می‌شود. در این مرحله فرد احساس می‌کند که کنترل کاملی بر مصرف مواد مخدر دارد. در مرحله شک و ترید فرد شرایط را تحت کنترل دارد و اگر بخواهد می‌تواند آن را متوقف کند، اما از تأثیرات مواد راضی بوده و لزومی برای ترک نمی‌بیند. در واقع مواد باعث می‌شود که احساس بهتری داشته باشد.

3. اعتیاد چیست | مرحله اعتیاد واقعى

در این مرحله فرد مواد را به صورت روزانه و چندین بار مصرف می‌کند و به آن وابسته شده است. برای رسیدن به احساس بهتر به مواد نیاز دارد و برای به دست آوردن آن هر کاری انجام می‌دهد. ودر صورت عدم دریافت مواد، شرایط غیر قابل تحمل می‌شود و تمام زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مرحله مواد فرد را کنترل می‌کند. اعتیاد و وابستگی‌های شیمیایی آخرین مرحله از اعتیاد به مواد مخدر هستند.

 

انواع اعتیاد

اعتیاد به دو دسته شیمیایی و رفتاری تقسیم می‌شود. اعتیاد شیمیایی شامل استفاده از موادی مانند الکل، مواد توهم زا (PCP ، LSD)، مسکن‌های اعتیادآور (کدئین، اکسی کدون، هروئین، ترامادول)، مواد استنشاقی (چسب، آئروسل، بخار)، داروهای آرام بخش و ضد اضطراب، مواد محرک (کوکائین، مت آمفتامین)، مواد مخدر (شیشه، کرک، تریاک) و… می‌باشد. اعتیاد رفتاری شامل مواردی مانند اعتیاد به خرید، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، قمار و… می‌شوند. جهت آشنایی با انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

 

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست ؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به اضطراب شدید، لرزش مداوم اعضای بدن، حالت تهوع، خستگی بیش از حد، از دست دادن اشتها، سرخ شدن چشم‌ها، بهم خوردن الگوی خواب، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تخریب ظاهری، لرزش و اختلال در گفتار، تغییر ناگهانی در خلق و خو، افسردگی، بیش فعالی، جنون، خشکی دهان، آبریزش چشم، اختلال بینایی، پرخاشگری و… اشاره کرد.

 

عوارض اعتیاد چیست ؟

عوارض و پیامدهای اعتیاد عبارتند از:

1. عوارض جسمی

عوارض جسمی اعتیاد شامل کاهش سلامت جسمی، تحریک، خستگی و ناتوانی، حالت تهوع، بی قراری، بی خوابی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی، مشکلات کبد، اختلال بینایی، آبریزش چشم، لرزش دست، لاغری، تشنج، سکته و… می‌باشد.

2. عوارض روانی

رفتارها و عوارض روانی اعتیاد شامل افزایش سطح اضطراب، افسردگی و غم و اندوه، افزایش حساسیت و واکنش شدیدتر به استرس، مشکل در شناسایی احساسات، پرخاشگری، اضطراب شدید، توهم، از دست دادن علاقه و انگیزه و… می‌باشد.

3. عوارض اجتماعی

مصرف مواد می‌تواند بر روابط اجتماعی، خانواده، کار، مدرسه و کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. بی توجهی به مسئولیت‌ها در مدرسه، محل کار یا خانه، منزوی شدن و مشکلاتی در روابط مانند دعوا با شریک زندگی یا اعضای خانواده از عوارض اعتیاد می‌باشد. ممکن است فرد به دلیل مصرف مواد مخدر فعالیت‌هایی را که قبلاً از آن لذت می‌برد مانند سرگرمی‌ها، ورزش‌ها، معاشرت‌ها و… را رها کند.

درمان اعتیاد

روش‌های درمانی معمول شامل داروها برای اختلالات روانی (افسردگی ناشی از اعتیاد یا اسکیزوفرنی)، روان درمانی (درمان‌های رفتاری ، گفتاری و گروهی)، خدمات پزشکی (ترک هنگام سم زدایی)، درمان اعتیاد بستری و گروه های خودیاری و پشتیبانی می‌شوند. نوع درمانی که پزشک پیشنهاد می‌کند به شدت و مرحله اعتیاد بستگی دارد. در مراحل اولیه اعتیاد، امکان دارد که پزشک دارو و درمان را توصیه کند. ممکن است در مراحل بعدی در یک شرایط کنترل شده، از درمان اعتیاد بیمارستانی بهره‌مند شوند. درمان ممکن است طولانی و یا پیچیده باشد و به همین دلیل به حمایت اطرافیان نیاز دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اعتیاد چیست؟

اعتیاد نوعی اختلال در عملکرد سیستم مغز و یک ناتوانی روانشناختی و جسمی در اثر مصرف یک ماده شیمیایی، دارو، فعالیت و… است. عواملی مانند فشار همسالان، قرار گرفتن در معرض مصرف مواد مخدرتوسط نزدیکان و … می‌تواند بر اعتیاد فرد تأثیر زیادی داشته باشد. در صورتی که فردی در خانواده با این مشکل مواجه شد، حتما باید مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

علائم اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد باعث ایجاد علائم جسمی و روانی بسیاری می‌شود. از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توان به لرزش، حالت تهوع، خشکی دهان و… اشاره کرد.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

 منبع : اعتیاد چیست

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مراکز استعدادیابی کودکان شهرکرد کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در شهرکرد زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 

 

منبع : استعدادیابی کودکان شهرکرد

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

استعدادیابی کودکان شهرکرد | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان شهرکرد | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

استعدادیابی کودکان شهرکرد | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص برای استعدادیابی کودکان

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

 

آدرس سایر مراکز استعدادیابی در چهارمحال و بختیاری

موسسه استعداد یابی کودکان بروجن بروجن، خیابان طالقانی، کوچه شهید کردیان

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان شهرکرد

موسسه استعداد یابی کودکان بروجن بروجن، خیابان طالقانی، کوچه شهید کردیان

 

سوالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

 

منبع : استعدادیابی کودکان شهرکرد

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

نوزاد نارس

نوزاد نارس در واقع به نوزادی گفته می‌شود که قبل از هفته 37ام بارداری به دنیا بیاید و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای داشته باشد. نوزاد نارس توانایی کافی برای زندگی در محیط بیرون از شکم مادر را ندارد و به نسبتی که کودک زودتر از زمان موعد به دنیا آمده باشد، وزن کمتری داشته و اندام‌های بدن وی به‌خوبی رشد نکرده‌اند. با این حال از آن جایی که نوزاد نارس می‌تواند مشکلات و دغدغه‌های بسیاری را برای والدین به وجود آورد و خود نیز دچار مشکلاتی از جمله سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود؛ شیوه مراقبت از او اهمیت بسزایی دارد. همچنین شناخت دلایل به والدین کمک می‌کند تا از این مشکلات پیشگیری کنند. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس همراه ما باشید.

منبع : نوزاد نارس

ویژگی‌های نوزاد نارس

معمولاً نوزادانی که در هفته 36 یا 37 بارداری به دنیا می‌آیند ظاهر یک کودک نرمال را دارند و صرفاً به لحاظ وزنی کوچک‌تر از حد طبیعی هستند و با عنوان نوزاد نارس شناخته می‌شوند. این نوزادان در مواردی ممکن است دارای ویژگی‌های ظاهری زیر ‌باشند.

جثه کوچک از ویژگی‌های نوزاد نارس

معمولاً نوزادان نارس به دلیل سن کمی که به هنگام تولد داشته‌اند، وزنشان در حدود 2/5 کیلوگرم یا کمتر است و اندام‌های بدنشان نیز بسیار کوچک است.

سطح پوست شفاف

سطح پوست این نوزادان، شفاف، نیمه شفاف یا پوسته پوسته است و می‌توان رگ‌های خونی زیر پوست را مشاهده کرد. دلیل این وضعیت این است که چربی پوست، هنوز به‌طور کامل ایجاد نشده است. علاوه بر پوست نوزاد، نبود چربی‌ها، باعث می‌شود که او نسبت به سرما نیز کمتر مقاومت داشته باشد.

چشم‌های بسته از ویژگی‌های نوزاد نارس

در کودکانی که بسیار زود به دنیا آمده‌اند، احتمالاً پلک ها بسته است. نوزادانی که از ۳۰ هفتگی به بعد به دنیا آمده‌اند، قدرت این رادارند که به تصاویر مختلف واکنش نشان دهند.

اندام تناسلی کوچک یا رشدنایافته

اندام تناسلی ممکن است کوچک یا رشد نایافته باشد. در پسران این مسئله خود را به‌صورت کوچک بودن یا پایین نیامدن کیسه بیضه نشان می‌دهد و در دختران به‌صورت شکل نگرفتن لبه‌های آلت تناسلی دیده می‌شود.

نداشتن مو و ناخن

ممکن است نوزاد نارس، روی سرش مویی نداشته باشد اما یک موی نازک و شبیه به کرک سطح بدن را پوشانده باشد. همچنین ممکن است ناخنی در انگشتان دست‌وپا وجود نداشته باشد که همه نشان دهنده نارس بودن نوزاد و تاخیر در رشد او دارد.

[box type=”shadow”] بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده | همه آنچه که باید درباره نوزادان بدانید [/box]

دلایل تولد نوزاد نارس

در نیمی از زایمان‌های زودتر از موعد، دلایل ناشناخته باقی می‌ماند؛ اما وجود فاکتورهایی می‌تواند احتمال تولد نوزاد نارس را بالاتر ببرد. برخی از این فاکتورها شامل موارد زیر هستند.

  • سابقه به دنیا آوردن نوزاد نارس
  • بارداری‌های دو یا چندقلو
  • ابتلای مادر به برخی بیماری‌های جسمی مثل دیابت
  • وجود وضعیت‌هایی نظیر فشارخون مزمن (پره اکلامپسی) که ادامه بارداری را برای سلامت یا زندگی مادر، خطرناک می‌کند
  • ابتلای مادر به عفونت
  • مشکلات مربوط به رحم یا دهانه رحم
  • مصرف برخی داروها در حین بارداری
  • مصرف الکل و سیگار در مادر در دوران بارداری
  • بارداری در سنین پایین و بالا

مراقبت‌های پس از زایمان

مراقبت‌های بیمارستانی

با توجه به خطراتی که نوزادان نارس را تهدید می‌کند و کامل نبودن وضعیت رشدی، آن‌ها می‌بایست مدتی را در بیمارستان بگذرانند. مدت بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان (NICU)، بسته به سن تولد نوزاد و آهنگ رشد وی متفاوت خواهد بود. در طی مدتی که نوزاد در بیمارستان به سر می‌برد، او را داخل دستگاه انکیباتور نگه می‌دارند. انکیباتور یک محفظه شیشه‌ای است که دمای گرمی برای نوزاد فراهم می‌کند و همچنین رطوبت کافی را برای حفظ سلامت پوست کودک تأمین می‌نماید.

به‌طورمعمول نوزاد شما، می‌بایست سه ویژگی را به دست آورده باشد تا از بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان ترخیص شود.

  • آیا نوزاد می‌تواند برای مدت ۲۴ یا ۴۸ ساعت، دمای بدن خود را در یک محیط باز حفظ کند؟
  • آیا نوزاد قادر است بدون وسایل کمکی و مستقلانه، از سینه مادر یا شیشه تغذیه کند؟
  • آیا نوزاد توانایی افزایش وزن مستمرانه را دارد؟

مراقبت‌های خانگی

نیازهای تغذیه‌ای: با گذشتن از ۲۴ ساعت اول تولد و ثبات پیدا کردن وضعیت نوزاد، تغذیه کودک شروع می‌شود. با توجه به اینکه نوزاد نارس احتیاج به مواد غذایی بیشتری برای رسیدن به حد مطلوب رشد دارد، نیازهای تغذیه‌ای او، بیش از سایر نوزادان است. درعین‌حال به دلیل رشد نایافتگی سیستم گوارش، غذا دادن به نوزاد نمی‌تواند در هر وعده مقدار زیادی باشد. معمولاً دفعات و حجم غذای دریافتی، توسط پزشک و به‌صورت یک برنامه مشخص، تعیین می‌گردد. نارس بودن نوزاد گاهی اوقات باعث می‌شود که آن‌ها توانایی مکیدن سینه مادر را نداشته باشند و به همین خاطر، در بیمارستان با استفاده از لوله‌های مخصوصی شیر مادر از طریق بینی به آن‌ها خورانده می‌شود.

کنترل دمای بدن: نبود میزان کافی از چربی زیرپوست، باعث می‌شود که نوزادان نتوانند دمای بدن خود را حفظ کنند و احساس سرما داشته باشند. یکی از نکاتی که می‌باید در مراقبت از نوزاد خود به آن توجه داشته باشید، گرم نگه داشتن نوزاد است. همواره با پوشاندن لباس‌های مناسب یا استفاده از یک روانداز، سعی کنید دمای بدن نوزاد را در حالت مناسب نگه‌دارید.

مراقبت در برابر عفونت‌ها: نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند، نسبت به ابتلا به انواع بیماری‌ها آسیب‌پذیری بالاتری دارند به همین خاطر بسیار مهم است که محیط زندگی نوزاد کاملاً تمیز باشد. همچنین تمامی افرادی که با مادر و نوزاد در ارتباط هستند باید موارد بهداشتی را به‌دقت مراقبت کنند.

برنامه ویزیت و واکسیناسیون منظم: از زمانی که نوزاد خود را به خانه می‌برید، برنامه مشخصی را برای چکاپ های پزشک و انجام واکسیناسیون در نظر بگیرید. فرزند شما احتیاج دارد که مرتبا توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار بگیرد. این برنامه زمانی معمولاً توسط پزشک ارائه می‌شود.

مراقبت مادرانه یا کانگورویی

مراقبت کانگورویی، یک روش مؤثر برای ارتقای سطح سلامت نوزادان نارس و حتی نوزادانی است که در زمان مقرر به دنیا آمده‌اند. اساس این شیوه مراقبت، برقراری تماس پوست نوزاد با پوست مادر، بدون وجود هیچ واسطه‌ای است.

برای این کار، نوزاد را در حالت برهنه، بر روی قفسه سینه برهنه مادر قرار می‌دهند. به شکلی که سر نوزاد، در نزدیکی قلب مادر قرار داشته باشد. در این حالت دمای بدن مادر به‌تدریج بالا رفته و از این طریق بدن نوزاد را نیز گرم می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، کودکانی که تحت مراقبت مادر با روش کانگورویی قرار می‌گیرند، فاکتورهای سلامت و رشد بهتری را نسبت به سایر کودکان نشان می‌دهند. مراقبت مادرانه نیازهای جسمی و روحی بسیاری ازجمله گرما، تغذیه با شیر مادر، مقاومت در برابر ابتلا به بیماری‌ها، احساس امنیت و محبت را در نوزاد تأمین می‌کند.

سؤالات متداول

تغذیه نوزاد نارس باید به چه شکلی انجام شود؟

نوزاد نارس احتیاج به تغذیه بیشتری دارد اما به دلیل ضعیف بودن سیستم گوارش، نمی‌توان حجم زیادی از غذا را وارد بدن کودک کرد. به همین خاطر می‌بایست با فواصل منظم به‌دفعات بیشتر این نوزادان را تغذیه کرد. در نوزادانی که قادر به مکیدن سینه مادر یا شیشه شیر نیستند، شیر مادر از طریق لوله‌های مخصوص و از راه بینی به کودک داده می‌شود.

نوزاد نارس چه ویژگی‌هایی دارد؟

این نوزادان جثه کوچکی دارند، به دلیل نبود لایه‌های چربی در پوست، دارای پوست شفاف هستند و همچنین ممکن است موهایی در روی بدن نوزاد وجود داشته باشد. یکی دیگر از نشانه‌های ظاهری نوزاد نارس، بسته بودن پلک‌ها و رشد نایافتن اندام‌های تناسلی است. با این حال اگر علائمی را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع‌تر با یک متخصص و مشاوره کودک صحبت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع : نوزاد نارس

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

نه گفتن به کودک چه اهمیتی دارد و چرا فرزندان باید ظرفیت نه شنیدن را در خود پرورش دهند؟ جالب است بدانید تجربه ناکامی و پذیرش محدودیت برای بیان خواسته‌ها توسط روانشناسان به عنوان یکی از نیازهای هیجانی اصلی انسان شناخته می‌شود، یعنی همه ما نیاز داریم که گاهی در زندگی ناکامی را تجربه کنیم تا در پی آن بتوانیم به توانمندی دست یابیم. والدینی که اجازه تجربه هیچ رویداد ناکام کننده‌ای را به فرزندشان نمی‌دهند ناخواسته ظرفیت‌های روان شناختی او را کاهش داده و زمینه ساز بروز آسیب‌های مختلفی از جمله پرورش احساس استحقاق بیش از حد و ناتوانی در مسئولیت پذیری می‌شوند. ما در ادامه در مورد اهمیت نه گفتن به کودک و اصول آن توضیحات بیشتری ارائه کرده‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 منبع : نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود 

 

گفتن به کودک

مسلما همه فرزندان برای والدینشان عزیز هستند. بسیاری از پدر و مادرها همواره تاکید می‌کنند که نمی‌خواهند اجازه دهند هیچ وقت خاری به پای فرزندشان برود. با این حال تجربه ناکامی و شکست در زندگی امری اجتناب ناپذیر است و والدین هرچقدر هم مراقب باشند نمی‌توانند فرزندان را برای همیشه از آسیب‌های پیرامونی در امان بدارند. در این شرایط برای اینکه افراد بتوانند توانایی کنار آمدن با مشکلات را یاد بگیرند لازم است که در دوران کودکی سطح اندکی از ناکامی را تجربه کنند.

برای فهم بهتر منطق این موضوع می‌توان از تمثیل واکسینه کردن بدن در برابر ویروس‌ها استفاده کرد. در واقع وارد شدن سطح بسیار اندکی از ویروس‌ها باعث می‌شود که مقاومت سیستم ایمنی بالا رفته و در آینده و در حین مواجه شدن با آن‌ها بدن بتواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد. این مسئله در بعد روانی نیز صادق است. یعنی تجربه حداقل ناکامی‌ها در دوران کودکی میزان تاب آوری و مقاومت روانی ما را بالا برده، در نتیجه کمک می‌کند که بتوانیم به نحو سازگارانه‌تری به محیط واکنش نشان دهیم.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک 

 

نه گفتن به کودک | کودکانی که نه نمی‌شنوند

والدینی که به فرزندانشان در هیچ شرایطی نه نمی‌گویند ناخواسته این پیغام اشتباه را به کودک منتقل می‌کنند که در زندگی همیشه حق با اوست و همه افراد باید تنها به رفع خواسته‌ها و نیازهای او فکر کنند. این مسئله می‌تواند زمینه ساز بروز مشکلات بزرگ تری را در بزرگسالی رقم بزند که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به شکل گیری شخصیت خودشیفته، مسئولیت پذیری ناکافی، اهمال کاری و لذت طلبی مفرط اشاره کرد. در نتیجه لازم است به مرور و با رشد منطق کودک به او کمک کنید واقع گرایی بیشتری را شکل دهد و درک کند که نمی‌تواند هر زمانی هرچیزی را که می‌خواهد به دست بیاورد. البته نه گفتن به کودک اصول خاصی دارد و اگر به درستی انجام نشود خود می‌تواند منجر به پیدایش مشکلات روانشناختی دیگری شود.

 

چگونه به کودک نه بگوییم ؟

همان طور که گفته شد نه گفتن به کودک اصول خاصی دارد. شما باید بدانید که در چه موقعیت‌هایی و چگونه با خواسته‌های فرزندتان مخالفت کنید. لحن و نحوه بیان جملات از جانب شما اهمیت بسیاری دارند و بر شکل گیری شخصیت کودک اثر می‌گذارند. در نتیجه لازم است در این زمینه به نکات زیر توجه کنید.

1- بیش از حد دستور ندهید و مخالفت نکنید

برای اینکه تاثیر و گیرایی کلامتان را از دست ندهید لازم است که در طول روز بیش از حد به کودک دستور ندهید و او را با حجم زیادی از مخالفت‌ها روبه‌رو نکنید. برای مثال کودکانی که تازه شروع به جست و خیز می‌کنند نیاز به کاوش محیط دارند. در این شرایط منع شدن و نه شنیدن دائمی از جانب شما می‌تواند توانمندی‌های آن‌ها را سرکوب کرده و در روند رشدشان نیز تاثیرات مخربی بگذارد. به همین خاطر لازم است شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید که دفعات نه گفتن به کودک کاهش پیدا کند. به این منظور می‌توانید وسایل خطرناک را تا حد امکان از دسترس کودک دور کنید و محیط امن تری را در خانه ایجاد نمایید.

2- در کودک احساس کنترل و توانمندی ایجاد کنید

یکی از عواملی که باعث می‌شود کودکان در برابر نه شنیدن مقاومت کنند این است که احساس میپ‌کنند کنترل و خودمختاریشان به خطر افتاده است. در این شرایط سعی کنید این احساسات را در فرزندتان تقویت کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به بیرون بروید و فرزندتان لباس نامناسبی انتخاب کرده به جای مخالفت مستقیم با او می‌توانید دو یا چند لباس مناسب را پیش رویش قرار دهید و به او بگویید می‌خواهید خودش یکی از آن‌ها را انتخاب کند.

3- نه گفتن مثبت به کودک را تمرین نمایید

شاید از خود بپرسید مگر می‌شود به طور مثبت با کودک مخالفت کرد؟ در جواب به این سوال باید گفت بله. برای مثال اگر فرزندتان می‌خواهد به جای ناهار، شکلات بخورد به جای جمله “نه الان نباید شکلات بخوری” می‌توانید بگویید “شکلات برای بعد از ناهار است” یا “اگر خوب ناهار بخوری حتما شکلات خوشمزه‌ای نصیبت می‌شود”.

4- به زبان بدن خود دقت کنید

وقتی به کودک نه می‌گویید به زبان بدن خود بیشتر دقت کنید. شما نباید با حرکاتتان احساس خشم و خصومت را به فرزندتان منتقل کنید. برای مثال بالا بردن تن صدا، اخم کردن و استفاده حرکات مکرر دست می‌تواند کودک را مضطرب کرده و حتی باعث لجبازی بیشتر او شود. سعی کنید خونسردی خود را حفظ نمایید و با جملاتی کاملا شمرده پیام خود را به فرزندتان برسانید.

5- متناسب با درک کودک به او توضیح دهید

برخی از والدین فکر می‌کنند که کودکان درکی از حرف‌های آن‌ها ندارند و از همین رو وارد گفت و گوی منطقی با آن‌ها نمی‌شوند. این در حالی است که اگر بتوانید در حرف زدن با کودک جملاتی متناسب با سن او انتخاب کنید او تا حد زیادی متوجه منظور شما خواهد شد. در نتیجه اگر می‌خواهید با خواسته‌های فرزندتان مخالفت کنید حتما دلیل این کار را برای او توضیح دهید.

بیشتر بخوانید : آموزش پدر و مادر 

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول درباره نه گفتن به کودک

قانون گذاری در خانه باید از چه سنی انجام شود؟

کودکان از حدود 3 یا 4 سالگی آماده درک مفاهیم خودانضباطی می‌شوند در نتیجه می‌توانند با برخی قوانین ساده مواجه شده و آن‌ها را تمرین نمایند. با این حال لازم است در اجرای این قوانین انعطاف پذیر باشید و با سخت گیری‌های مکرر خود کودک را تحت فشار نگذارید. برای اتخاذ روشی مناسب حتما مشاوره کودک دریافت کنید.

آیا ناکام کردن کودک باعث عقده ای شدن او نمی شود؟

بسیار اهمیت دارد که بدانید باید تا چه حد کودک را ناکام کنید و در واقع در نه گفتن به کودک افراط نکنید. سعی کنید این کار را به زمان‌هایی اختصاص دهید که فرزندتان خواسته‌ای غیر منطقی بیان می‌کند یا انجام عمل مورد نظر خطر خاصی برای او دارد.

 

 

 

منبع : نه گفتن به کودک از چه سن و زمانی باید انجام شود

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

چقدر با عوارض استرس و فشار روانی آشنایی دارید؟ در دنیای امروز استرس موضوعی است که نمی‌توانید از آن فرار کنید. موضوعات تنش‌زا همیشه و همه جای زندگی ما حضور دارند. ترافیک، صحبت کردن با ارباب‌رجوع یا رئیس در محل کار، تربیت کردن فرزندان، اختلافات خانوادگی یا بسیاری از مسائل دیگر ازجمله شرایطی هستند که می‌توانند شما را درگیر استرس کنند. بااین‌حال اگر نتوانید فشار روانی را در زندگی خود مدیریت کنید، دیر یا زود درگیر عوارض آن خواهید شد. این عوارض می‌تواند از مشکلات ساده‌ای مثل یک سردرد تا کاهش سطح ایمنی بدن و درگیری با انواع بیماری‌ها متفاوت باشد. پس به محض دیدن نشانه‌های استرس باید به دنبال راه حل باشید. اگر فشار روانی‌تان بیش از مقداری است که بتوانید به‌تنهایی آن را کنترل کنید بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید.

 

 

 

منبع : عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن

 

استرس یا فشار روانی چیست؟

اضطراب یک واکنش طبیعی در بدن ماست. فرض کنید در یک خیابان شلوغ اتومبیلی با سرعت به شما نزدیک می‌شود؛ اگر استرس وجود نداشته باشد طبیعتاً شما هم تلاشی برای کنار رفتن از مسیر اتومبیل نخواهید داشت و این زندگی‌تان را به خطر می‌اندازد. به همین خاطر روانشناسان معتقدند در موضوع استرس صحبت بر سر شدت و مدت فشار روانی است که شما تحمل می‌کنید.

به‌طور کلی استرس یا فشار روانی شرایطی است که بدن برای مبارزه با یک تهدید آماده می‌شود. در این شرایط تمام بدن شما برای این مبارزه آماده می‌شوند. برای مثال مغزتان تمام توجه را از موضوعات دیگر برداشته و صرف تهدیدی می‌کند که با آن روبه‌رو شده‌اید. یا سیستم گردش خون و تنفس به شما کمک می‌کنند که با سرعت بیشتری بدوید. برای شناسایی علائم استرس کلیک کنید.

دلیل عوارض استرس و فشار روانی

تا اینجا از یک فشار روانی عادی و حتی مفید برای بقا صحبت کرده‌ایم. اما گاهی اوقات این آمادگی و پاسخ بدن، در شرایط دیگری مثل محل کارتان و در هرروز اتفاق می‌افتد. در این وضعیت بدن‌تان هرروز در حال واکنش نشان دادن به شرایط پیش‌آمده است. این حالت باعث می‌شود که بدن دیر یا زود در حالت فرسودگی قرار بگیرد. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل آسیب‌رسان بودن اضطراب ترشح هورمون کورتیزول است. کورتیزول که به آن هورمون استرس نیز گفته می‌شود هر وقت با خطری مواجه شوید ترشح می‌شود و شما را برای مبارزه‌ای که از آن صحبت کردیم آماده می‌کند. اما اگر استرس بخشی از زندگی شما شده، یعنی کورتیزول هم دائماً در بدن شما ترشح می‌شود. این درحالیست که ترشح بیش‌ازحد این هورمون می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. درواقع طولانی شدن ترشح کورتیزول است که باعث می‌شود از عوارض استرس و فشار روانی صحبت کنیم. در ادامه بعضی از این عوارض را باهم بررسی خواهیم کرد. برای آشنایی با نحوه عملکرد هورمون کورتیزول کلیک کنید.

عوارض استرس و فشار روانی

مشکلات روحی

مطالعات نشان می‌دهد کسانی که فشار روانی بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنند بیشتر هم درگیر بیماری‌های روحی می‌شوند. مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی معمولاً به این خاطر پیش می‌آیند که بیمار احساس می‌کند آن‌قدری که باید روی زندگی خود کنترل ندارد. درواقع به میزانی که شما استرس بیشتری را در زندگی تجربه می‌کنید کیفیت و رضایت از زندگی پایین‌تر می‌آید. در این شرایط طبیعی است که به سمت بیماری‌های روانی حرکت کنید.

دشواری در تفکر از عوارض استرس

حتماً برای‌تان پیش آمده که وقتی راجع به موضوعی دچار استرس می‌شوید نمی‌توانید به هیچ‌چیز دیگر فکر کنید. یا شاید کاملاً این موضوع را فراموش می‌کنید و کاری برای آن انجام نمی‌دهید. تمامی این مشکلات در سیستم تفکر و فعالیت‌های مغز شما به وجود می‌آید.

اگر این شرایط برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند شما نمی‌توانید به‌راحتی راجع به موضوعات مختلف زندگی‌تان فکر کنید؛ یا به آن‌ها توجه داشته باشید؛ به همین خاطر احتمالاً در بخش‌های دیگر زندگی دچار مشکل می‌شوید. یکی دیگر از مشکلاتی که استرس در فعالیت مغز ایجاد می‌کند اختلال در تصمیم‌گیری است. کسانی که دچار اضطراب می‌شوند معمولاً قدرت تصمیم‌گیری را از دست می‌دهند. این شرایط گاهی باعث می‌شود تصمیم‌های اشتباه بگیرید و مشکلات بیشتری را برای زندگی‌تان درست کنید.

مشکلات رفتاری

استرس ظرفیت و تحمل شما را کم می‌کند. این شرایط باعث می‌شود گاهی عصبی‌تر از سایر مواقع باشید. کوچک‌ترین مسائل شما را به هم بریزند و حسابی عصبانی یا افسرده شوید. بدرفتاری با دیگران، پرخوری، رفتارهای پرخطر یا افسرده شدن و گریه کردن همگی ازجمله آسیب‌هایی هستند که استرس به سلامت رفتار شما وارد می‌کند.

اختلالات خواب

همان‌طور که گفتیم استرس به معنای آماده شدن بدن برای مبارزه با یک خطر است. طبیعتاً در این شرایط بدن شما فعال‌تر از همیشه می‌شود و به همین خاطر بی‌خوابی یکی از مشکلات شایع کسانی است که در زندگی خود با فشار روانی درگیر هستند. اما به‌غیر از بی‌خوابی سایر مشکلات خواب مثل دیدن کابوس یا حتی راه رفتن در خواب نیز می‌توانند به دلیل استرس اتفاق بیفتند.

اعتیاد در نتیجه عوارض استرس

اگر به زندگی کسانی که درگیر اعتیاد شده‌اند نگاه کنید بیشتر آن‌ها درگیر مشکلات و استرس‌های بسیاری بوده‌اند. استفاده از مخدرها باعث می‌شود شما حداقل برای مدتی فشارهای روانی و نگرانی‌هایتان را فراموش کنید و احساس آرامش و سرخوشی را تجربه کنید. به همین خاطر بیماران اضطرابی بیش از دیگران به استفاده از سیگار یا سایر مخدرها گرایش نشان می‌دهند. استفاده از این مواد تجربه خطرناکی است که می‌تواند بیمار را درگیر اعتیاد کند.

عوارض استرس و بیماری‌های جسمی

ترشح کورتیزول در بدن باعث می‌شود تا استرس بیش از هر چیز با مشکلات جسمانی در ارتباط باشد. تحقیقات ثابت کرده که بسیاری از بیماری‌های جسمانی به دلیل استرس ایجاد می‌شوند یا حداقل با وجود استرس شدت بیشتری پیدا می‌کنند. بعضی از شایع‌ترین پیامدهای فشار روانی بر بدن عبارتند از:

بیماری‌های روان‌تنی از عوارض استرس

بیماری‌های روان‌تنی یا سایکوسوماتیک از شایع‌ترین پیامدهای استرس هستند. بیماری‌های روان‌تنی مثل انواع آلرژی‌ها، مشکلات گوارشی یا سردردهای عصبی درواقع شرایطی هستند که اضطراب خود را به‌صورت یک بیماری جسمی نشان می‌دهد. این بیماران معمولاً کسانی هستند که نمی‌توانند استرس خود را به‌راحتی برون‌ریزی کنند و از این راه می‌خواهند شدت مشکل خود را به دیگران نشان دهند.

مشکلات قلبی-عروقی

حتماً تابه‌حال این را تجربه کرده‌اید که وقتی استرس دارید ضربان قلب‌تان افزایش پیدا می‌کند. درواقع یکی از تأثیرات ترشح کورتیزول بالا رفتن فشارخون است. این حالت اگرچه در زمان کوتاه به شما کمک می‌کند تا برای مبارزه با شرایط سخت آماده شوید اما در بلندمدت خطر بیماری‌های قلبی و حتی سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

کاهش سطح ایمنی بدن

یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین عوارض اضطراب این است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. به همین خاطر در شرایط فشار روانی بدن در مقابل انواع بیماری‌ها و میکروب‌ها آسیب‌پذیر می‌شود. کاهش سطح ایمنی می‌تواند خطراتی مانند درگیری با انواع سرطان‌ها را هم به دنبال داشته باشد.

اختلالات خوردن

بسیاری از ما وقتی درگیر استرس می‌شویم میل بیشتری به غذاها پیدا می‌کنیم. متأسفانه این تمایل بیشتر اوقات به سمت غذاهای پر از قند یا کربوهیدرات است، زیرا بدن در تلاش است تا انرژی خود را برای شرایط مبارزه تأمین کند. این شرایط علاوه بر چاقی باعث بسیاری از مشکلات قلبی و عروقی یا حتی دیابت نیز می‌شود. بالعکس دسته دیگری از افراد وقتی دچار استرس می‌شوند نمی‌توانند چیزی بخورند و این می‌تواند باعث مشکلاتی مثل کمبود مواد مغذی در بدن آن‌ها بشود. به‌علاوه تحقیقات نشان می‌دهد بیماری‌هایی مانند بی‌اشتهایی عصبی نیز با اضطراب ارتباط دارند.

ریزش مو

یکی از انواع ریزش مو به نام طاسی سکه‌ای دقیقاً به دلیل استرس ایجاد می‌شود. در این شرایط موهای سر، ابرو، مژه یا هر قسمت دیگری درست به‌اندازه یک سکه خالی می‌شوند. این شرایط می‌تواند با توجه به شدت استرس موقتی و قابل‌درمان باشد یا برای همیشه باقی بماند.

عوارض استرس و فشار روانی و راهکار درمانی

با وجود همه عوارض و پیامدهای منفی که از استرس بیان کردیم منطقی نیست که بخواهید به اضطراب در زندگی خود ادامه بدهید. بااین‌حال گاهی اوقات چاره‌ای غیر از تحمل اضطراب ندارید. برای مثال اگر شغل شما فشار روانی بسیاری را به همراه دارد یا درگیر مشکلات خانوادگی هستید نمی‌توانید از استرس فرار کنید. در این شرایط بهتر است راه‌هایی را برای سازگار شدن با شرایط یاد بگیرید. کمک گرفتن از مشاورین متخصص در این زمان یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. مشاورین به‌خوبی راه حل مسئله و کنار آمدن با مشکلات را می‌شناسند و می‌توانند به شما برای تغییر شرایط کمک کنند. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های کنترل استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

چرا استرس باعث مشکلات جسمانی می‌شود؟

وقتی دچار استرس می‌شوید هورمونی به نام کورتیزول در خون ترشح می‌شود. ترشح بیش‌ازحد یا طولانی‌مدت کورتیزول می‌تواند به اندام‌های مختلف بدن آسیب بزند و مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

استرس چه تأثیری روی وضعیت خواب دارد؟

استرس طولانی‌مدت می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان خواب ایجاد کند؛ ازجمله به هم ریختن الگوی خواب، کابوس و همین‌طور راه رفتن در خواب به اضطراب ارتباط دارند.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

منبع : عوارض استرس و فشار روانی بر بدن و ذهن

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مراکز استعدادیابی کودکان زاهدان کدام‌اند و چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟ استعدادیابی کودکان یکی از دغدغه‌های مشترک بسیاری از پدر و مادرهاست چراکه هر کودکی با توانمندی‌های خاص و منحصر به فرد خود متولد شده و اگر از همان اول به درستی کشف و هدایت شود احتمال موفقیت او در آینده تا حد زیادی بالا خواهد رفت. با افزایش سطح اطلاعات جامعه از اهمیت استعدادیابی؛ امروزه والدین بیشتر برای این موضوع ارزش قائل هستند و به دنبال متخصصینی می‌گردند تا بتوانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند. اگر شما در زاهدان زندگی می‌کنید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراکز استعدادیابی در این شهر هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. جهت دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

 

منبع : استعدادیابی کودکان زاهدان

استعداد چیست؟

استعداد به توانایی‌های بالقوه انسان گفته می‌شود که در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند به صورت بالفعل دربیایند. نکته بسیار مهم اینجاست که هیچ انسانی بدون استعداد زاده نمی‌شود و شکست افراد در زندگی تنها به دلیل نیافتن راه مناسب برای دست یابی به موفقیت‌ها است. اگر به دقت به زندگی افراد نگاه کنید می‌بینید که حتی انسان‌هایی که بهره هوشی بسیار پایینی دارند و یا ازمعلولیت رنج می‌برند نیز در صورت قرار گرفتن در محیط مناسب می‌توانند استعدادهای خود را پیدا کرده و به جایگاهی در زندگی دست یابند که سایر افراد به آن‌ها غبطه بخورند.

 برای اینکه راحت‌تر این موضوع را درک کنید می‌توانید به زندگی افرادی که در مسابقات پاراالمپیک قهرمان می‌شوند نگاه کنید. آن‌ها در حقیقت با وجود تمام محدودیت‌ها گوهر وجودی خود را پیدا کرده و مسیر درست برای پرورش آن را یافته‌اند. در نتیجه استعداد امری است که می‌تواند در جلوه‌های مختلف ظهور کند و بیش از هر چیز نیازمند تلاش برای کشف و هدایت در مسیر درست است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی کودکان استثنایی کلیک کنید.

استعدادیابی کودکان زاهدان | اهمیت استعدادیابی در کودکان

انسان‌ها در همه سنین قابلیت رشد و پیشرفت دارند و هیچ زمانی متوقف نمی‌شوند. اما برخی برهه‌های زمانی در زندگی مراحل حساسی هستند که شکل گیری توانمندی‌ها در آن زمان می‌تواند به بیشترین بازدهی بیانجامد. در دوران کودکی ذهن بچه‌ها از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است و آمادگی بیشتری برای یادگیری دارد. اگر شما موضوع مورد علاقه فرزندتان را پیدا کنید می‌بینید که او چگونه مشتاقانه و کنجکاو برای یادگیری هرچه بیشتر تلاش می‌کند و از پیش رفتن در آن حوزه خاص لذت می‌برد.

این در حالی است که همین کودک ممکن است در موقعیت‌های دیگر یادگیری اشتیاق خاصی از خود نشان ندهد و دائماً تکالیف را پشت گوش بیاندازد. درنتیجه می‌توان گفت اگر کودک در یک زمینه نظیر درس‌های مدرسه علاقه چندانی از خود نشان نمی‌دهد به این معنا نیست که او به‌طور کلی نسبت به یادگیری بی‌علاقه است به این فکر کنید که شاید محیط برای او به‌درستی فراهم نشده یا شاید به‌طور کل استعدادهای او در جایی بیرون از مدرسه قادر به شکوفایی باشند.

اگر شما بتوانید استعدادهای فرزندتان را در دوره کودکی شناسایی کنید و او را در مسیر دلخواه خود قرار دهید فرد از همان ابتدا موفقیت‌های کوچک و بزرگی را تجربه می‌کند که به او برای ادامه راه انگیزه می‌دهند و در دوران نوجوانی و بزرگسالی از سردرگمی او پیشگیری می‌کنند. علاوه بر این‌ها افرادی که از دوران کودکی در مسیر درست قرار گرفته‌اند به مراتب از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردارند و سطح رضایت عمومی بالاتری از زندگی را گزارش می‌دهند.

استعدادیابی کودکان زاهدان | وظایف والدین برای استعدادیابی کودکان

همه پدر و مادرها مسلما از پیشرفت فرزند خود لذت می‌برند و از موفق شدن او استقبال می‌کنند. با این حال  بسیاری از آن‌ها با روش‌های درست تربیتی آشنا نیستند و همین امر باعث می‌شود که ناخواسته در بسیاری از اوقات جلوی پرورش استعدادهای کودک را گرفته و مانع پیشرفت او شوند. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت تر توانایی‌های بالقوه فرزندتان را شناسایی کنید و او را در مسیر مناسب خودش قرار دهید.

اگر وقت کافی ندارید با دریافت مشاوره تلفنی کودک نیز می توانید از خدمات مرکز ذهن نو بهره مند شوید.

1- اولین قدم مشاهده درست

گاهی اوقات والدین آنقدر غرق مشغله‌های خود می‌شوند که در طول روز کم‌تر درگیر دنیای کودک شده و تنها در صورتی که او نیاز خاصی داشته باشد به او توجه می‌کنند. همین امر اساس بسیاری از اشتباهات تربیتی را رقم می‌زند.  

بسیار اهمیت دارد که در طول روز به درستی فرزندتان را مورد مشاهده قرار دهید و رفتارهایش را زیر نظر بگیرید. برای مثال ببینید که نسبت به چه موضوعاتی به وجد می‌آید و از کنار چه چیزهایی به سادگی می‌گذرد. هر بچه‌ای از همان ابتدای کودکی علایق خاصی را پرورش می‌دهد که شناسایی و توجه به آن‌ها می‌تواند در زمینه کشف استعدادهای او بسیار کمک کننده باشد. جهت آشنایی با بهترین وجدیدترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

2- کنار گذاشتن پیش‌فرض‌ها

بسیاری از والدین کودکان را آینه گذشته خود می‌پندارند. آن‌ها تلاش می‌کنند هر آنچه خود به آن دست نیافتند را برای فرزندشان فراهم کنند و او را در مسیری قرار دهند که خود روزی به دنبال کسب پیشرفت در آن بودند. اما لازم است این موضوع را در نظر بگیرید که فرزندان با تمام شباهت‌هایی که به شما دارند می‌توانند دنیایی کاملاً متفاوت داشته باشند. سعی کنید پیش‌فرض‌های خود را کنار بگذارید و اجازه دهید کودک با دست زدن به کشف در محیط طبیعی خود استعدادهایش را نمایش دهد. ممکن است او اصلاً علاقه‌ای به قرار گرفتن در مسیرهای دلخواه شما نداشته باشد و چه بسا اگر در موقعیت‌های دیگری قرار بگیرد موفقیت‌های دوچندانی را از خود نشان دهد.

3- خودداری از مقایسه

همان طور که بارها گفته شد هر انسان وجود منحصر به فردی است که استعدادهای مخصوص به خود را دارد. اگر فرزندتان همانند هم سن و سالانش نمی‌تواند در یک حوزه خاص پیشرفت کند هرگز او را سرزنش نکنید و موفقیت‌های دیگران را به رخش نکشید. همیشه سعی کنید کودک را متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های خاص خودش بسنجید و بر این اساس پیش بروید. توجه داشته باشید که قرار نیست همه انسان‌ها شبیه به هم باشند و مسیرهای یکسانی را طی کنند.

4- قرار دادن کودک در یک محیط غنی

بسیار اهمیت دارد که فرزندتان در کودکی در یک محیط غنی و سرشار از تجربیات گوناگون قرار بگیرد و در این میان بتواند دست به انتخاب بزند. اگر فرزندتان در یک فضای یکنواخت بزرگ شود هرگز استعدادهای او قابلیت رؤیت شدن پیدا نمی‌کنند. از همین رو تلاش کنید کودک را در معرض محرک‌های متنوعی قرار داده و اجازه دهید او آزادانه در بین آن‌ها اکتشاف کند.

5- اهمیت قائل شدن برای رؤیاهای کودک

تقریباً همه ما شنیده‌ایم که فردی در دوران کودکی از رؤیاهای خود بگوید. مثلاً برخی بچه‌ها می‌گویند می‌خواهند در آینده نقاش بزرگی شوند یا بسیاری از پسرها از رؤیاهای از خود برای خلبان شدن حرف می‌زنند. در اکثر موارد والدین و اطرافیان این رویاها را نادیده می‌گیرند یا تنها با شوخی و خنده به‌سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شوند. در حالی که لازم است به درستی به آرزوها و تصورات کودک گوش بدهید و توانایی‌های او را برای رفتن در این مسیر بسنجید. گاهی اوقات همین رویاها به بزرگ ترین حسرت‌های فرد در آینده تبدیل می‌شوند.

استعدادیابی کودکان زاهدان | لزوم کمک گرفتن از یک متخصص برای استعدادیابی کودکان

خوشبختانه امروزه ابزارهای مختلفی برای کشف استعدادهای کودکان ابداع شده است که به والدین کمک می‌کنند فرزندان خود را بهتر بشناسند و توانایی‌های منحصر به فرد او را تشخیص دهند. برای مثال امروزه آزمون‌های هوشی مختلفی وجود دارند که می‌توانند توانایی‌های بالقوه کودک در زمینه ریاضی، موسیقی، کلامی، فعالیت‌های حرکتی، خلاقیت‌های هنری و … را اندازه گیری نمایند. استفاده از این آزمون‌های هوش و استعداد باید در محیط‌های حرفه‌ای و به کمک آزمونگرهای آموزش‌دیده انجام گیرد چراکه نحوه اجرا شدن تست‌ها و نوع رفتارهایی که کودک در این میان از خود نشان می‌دهد همگی می‌توانند در تفسیر نهایی تأثیرگذار باشند. از همین رو لازم است که به مراکز روانشناسی معتبر مراجعه کرده و از متخصصان روان‌شناس بالینی برای ارزیابی کودک خود کمک بگیرید.

ارائه خدمات استعدادیابی کودکان در مرکز مشاوره ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو با در اختیار داشتن نیروهای متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند به شما کمک کند تا از تست‌ها و ابزارهای نوین در جهت استعدادیابی کودک خود استفاده کنید. هم‌چنین در کنار اجرای آزمون‌ها مشاوران و روانشناسان این مرکز می‌توانند تفسیر تست و راهنمایی‌های لازم برای پرورش مناسب استعدادهای کودک را در اختیارتان قرار دهند. جهت دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو کلیک کنید.

 

آدرس سایر مراکز استعدادیابی کودکان زاهدان

موسسه استعدادیابی علم و فناوری سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان دانشگاه، حدفاصل میدان دکتر حسابی و بلوار دانشجو

سوالات متداول

استعداد ذاتی است یا اکتسابی؟

توانایی‌های ما ترکیبی از نیروهای وراثتی و محیطی هستند. استعدادهای ما امری هستند که به طور ذاتی می‌توانند در ما وجود داشته باشند اما تا زمانی که از طریق محیط به درستی پرورش نیابند نمی‌توانند شکوفا شوند. در نتیجه ترکیبی از نیروهای ذاتی و اکتسابی استعدادهای ما را شکل می‌دهند. والدین می توانند با دریافت آموزه های لازم به بهترین نحو بر روی استعدادهای ذاتی تاثیر بگذارند. مقاله آموزش پدر و مادر را مطالعه نمایید.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

منبع : استعدادیابی کودکان زاهدان

 

 

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

دارو ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی دسته‌ای از داروها هستند که با اصلاح تعادل شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، علائم افسردگی را کاهش می‌دهند. این اختلال یکی از شایع ترین اختالالات روانی است که بر تمام ابعاد زندگی انسان تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل ضروری است که چاره‌ای برای درمان آن اندیشید. دارو درمانی یکی از روش‌های درمان افسردگی است که در کنار روان‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارو ضدافسردگی به بهبود خلق و خو و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره روانشناسی، گامی در جهت بهبود و افزایش کیفیت زندگی خود بردارید. 

 منبع : داروهای ضد افسردگی

 

 

انواع دارو ضد افسردگی

 

داروهای مختلفی برای درمان افسردگی وجود دارد. قرص های ضدافسردگی با ایجاد واکنش‌های شیمیایی در مغز افسردگی را کنترل می‌کنند. با این حال این داروها درمان قطعی نیستند، برای اطلاع از درمان افسردگی کلیک کنید. انواع دارو افسردگی به چند دسته تقسیم‌ می‌شوند:

1. داروهای ضد افسردگی‌ سه حلقه ای (TCA)

داروهای سه حلقه‌ای دسته‌ای از داروها هستند که در درجه اول به عنوان درمان کننده افسردگی استفاده می‌شوند. داروهای این دسته شامل تریمیپرامین، داکسپین، آموکساپین، ایمی پرامین و نورتریپتیلین می‌باشند.

‌2. داروهای ضدافسردگی مهارکننده های بازجذب سروتونین (SSRI)‌

مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین دسته‌ای از داروها هستند که به طور معمول به عنوان داروهای ضد افسردگی در درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی و بیماری‌های مربوط به کمبود سروتونین مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای پروزاک یا فلوکستین، سیتالوپرام و آسنترا از این دسته هستند.

3. داروهای ضدافسردگی مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI)

بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز دسته‌ای از داروها هستند که از فعالیت یک یا هر دو آنزیم مونوآمین اکسیداز جلوگیری می‌کنند. آن‌ها بیشتر به عنوان داروهای افسردگی و به عنوان عامل درمانی موثر برای اختلال وحشت و هراس اجتماعی شناخته می‌شوند. داروهای این دسته مانند ترانیل سیپرومین، فنلزین و ایزوکاربوکسید به دلیل عوارض جانبی و تداخلات دارویی، کمتر تجویز می‌گردند.

4. داروهای ضد افسردگی مهارکننده های بازجذب سروتونین / نوراپی نفرین (SNRI)

داروهای مهارکننده‌های جذب مجدد سروتونین – نوراپی نفرین دسته‌ای از داروهای ضدافسردگی هستند که اختلال افسردگی اساسی، اختلالات اضطرابی، وسواس فکری، اختلال هراسی اجتماعی، اختلال بیش فعالی و… را درمان می‌کنند. داروهای این دسته شامل دولوکستین، میلناسیپران، میرتازاپین و ونلافاکسین هستند.

5. سایر داروهای ضدافسردگی

قرص و روش های دیگری هم وجود دارند که برای درمان افسردگی و اضطراب به کار می‌روند مانند اتموکسین، بوپروپیون، نفازودون، زولپیدم و…

 

عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی

ضد افسردگی ها گاهی اوقات می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایند را ایجاد کنند، از جمله عوارض مصرف ضد افسردگی شامل حالت تهوع، افزایش اشتها و افزایش وزن، از دست دادن میل جنسی و سایر مشکلات جنسی، خستگی و خواب آلودگی، بی خوابی، خشکی دهان، تاری دید، یبوست و… می‌باشد.

 

بهترین داروی ضد افسردگی

زولوفت متداول ترین ضد افسردگی است و درصد بالایی از افراد مبتلا به افسردگی این دارو را مصرف کرده‌اند. داروهای SSRI و SNRI از موثرترین ضد افسردگی ها هستند و معمولا اکثر افراد به این دارو جواب داده و بهبود پیدا می‌کنند. 

 

مصرف داروی ضد افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در زمان بارداری می‌تواند در سلامت مادر و جنین اثر بگذارد. عوارض احتمالی مصرف ضد افسردگی ها شامل تغییرات وزن مادر و زایمان زودرس است. در دوران بارداری داروهای ضدافسردگی باید زیر نظر پزشک مصرف شود تا عوارض آن به حداقل برسد.

 

جایگزین های داروی ضد افسردگی

برخی مواد و داروهای طبیعی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جایگزین دارو ضد افسردگی کرد. که عبارتند از:

1. روغن اسطوخدوس

اسطوخدوس یکی از گیاهان دارویی قدیمی است که دارای فواید زیادی برای آرامش مغز و اعصاب می‌باشد. از آنجا که بسیاری از مبتلایان به افسردگی دچار اضطراب و بی‌خواب می‌شوند، اسطوخودوس می‌تواند به آن‌ها کمک کند بدون عوارض جانبی داروهای خواب‌آور بخوابند.

2. بابونه

بابونه یک داروی گیاهی سنتی با اثر آرام بخش برای اعصاب است. این دارو برای تسکین علائم افسردگی و اضطراب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده همزمان از دارو ضد اضطراب و ضد افسردگی با  داروهای گیاهی مانند بابونه ​​توصیه نمی‌شود و باید تحت نظر پزشک مصرف گردد.

3. داروهای ضد افسردگی | آویشن

گیاه آویشن نوعی گیاه دارویی برای درمان افسردگی بوده و دارای خواص دارویی مفید برای سلامتی انسان است. آویشن به عنوان یک ضد افسردگی (کاهش افسردگی) استفاده می‌شود.

4. ویتامین B12

کاهش ویتامین B12 می‌تواند باعث افزایش افسردگی شود. افراد مبتلا به افسردگی باید روزانه یک میلی گرم مکمل B12 مصرف کنند. مصرف ویتامین B12 برای تولید سروتونین یعنی ماده شیمیایی مسئول تنظیم خلق و خو لازم است.

5. داروهای ضد افسردگی | اسیدهای چرب امگا 3

دوزهای زیاد اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است باعث بهبود خلق و خو و درمان افسردگی شود. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند اثرات هورمون مرتبط با استرس را کاهش دهند. بعضی از انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و آلباکور حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. افرادی که ماهی نمی‌خورند و می‌خواهند میزان امگا 3 خود را افزایش دهند می‌توانند آن را به عنوان مکمل مصرف کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

داروهای ضد افسردگی چه تاثیری روی بدن دارند؟

داروهای ضدافسردگی دسته‌ای از داروها هستند که با اصلاح تعادل شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز، علائم اختلالات افسردگی را کاهش می‌دهند. اما برای مصرف حتما باید با تجویز متخصص مصرف کنید. با مشاهده علائم افسردگی به متخصص مراجعه کنید. برای آشنایی با علائم افسردگی شدید کلیک کنید.

آیا می‌توان دارو ضد افسردگی را در دوران بارداری مصرف کرد؟

در دوران بارداری مصرف ضد افسردگی ها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند تا عوارض آن به حداقل برسد.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

 

 

 منبع : داروهای ضد افسردگی

 

 

  • ذهن نو