مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

چند همسری

چند همسری از آن دست موضوعات بحث برانگیزی است که در فرهنگ‌های محتلف نگاه‌های ضد و نقیضی به آن شده است. موافقان و مخالفان چند همسری هر کدام دلایل به خصوصی را مطرح کرده‌اند. روانشناسان نیز به این موضوع از جنبه سلامت خانواده و روان اعضای آن پرداخته‌اند. خانواده درمانگران با مطالعاتی که بر خانواده‌های ترکیبی داشته‌اند، مزایا و معایب چند همسری را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. به زنان و مردانی که چنین سبک زندگی را انتخاب می‌کنند، توصیه می‌کنیم حتما بررسی‌های کافی را در این زمینه انجام دهند، چرا که در صورتی که یکی از طرفین ناخواسته وارد چنین ارتباطی شده باشد، آسیب‌ها حتمی است. در صورتی که خانواده‌تان دچار تنش‌هایی از این دست شده، حتما از خدمات مشاوره خانواده برای آرام شدن اوضاع استفاده نمایید.

منبع: چند همسری

چند همسری

زمانی که یک زن یا یک مرد به طور رسمی و همزمان با بیش از یک نفر ازدواج کند، چند همسری رخ می‌دهد. چندهمسری می‌تواند به شکل چندشوهری و یا چند زنی مشاهده شود. البته در جوامعی به ویژه جوامع آسیایی غالبا چندهمسری به معنای چند زنی تعریف می‌شود.

پیشینه چند همسری در ایران

با وجود مسلمان بودن قشر عظیمی از مردم کشورمان، مساله چندهمسری در ایران هنوز قبیح شمرده می‌شود و عموم مردم به ویژه زنان پذیرای آن نیستند (کمتر خانمی در ایران افتخار به داشتن هوو می‌کند، در حالی که در سایر کشورهای مسلمان مثل عربستان در جامعه این امر بسیار پسندیده است). چندهمسری در تاریخ ایران از زمان ساسانیان شکل گرفت و به مرور کمرنگ‌تر شد. ولی طبق گزارش‌های ثبت احوال هنوز در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان این پدیده به شکل قابل توجهی دیده می‌شود.

تبلیغات چند همسری در فضای مجازی

به تازگی پوسترها و کلیپ‌هایی در مورد تشویق اذهان عمومی به چندهمسری در فضای مجازی به چشم می‌خورد که موجی از انتقاد و اعتراض عمومی زنان و مردان و روان شناسان را در پی داشته است. به نظر می‌آید که آموزش های لازم در خصوص چند همسری به اندازه کافی نبوده و نگرش منفی زنان به این مقوله پیامدهای جبران ناپذیری برای بنیان خانواده ایجاد می‌کند.

ابعاد روانی چند همسری برای زنان

طبق گزارشات به دست آمده، زنانی که همسرشان درگیر مساله چندهمسری هستند از نظر روانی با چالش‌های جدی‌تری نسبت به زنان دیگر مواجه می‌شوند. این چالش‌ها فقط گریبان گیر خودشان نیست بلکه فزرندان آنان نیز از نظر روانی تحت فشار و در معرض آسیب‌های روانی می‌باشند.

تحمل چند همسری برای زنان امری آسان نبوده و نخواهد بود. زنانی که یک همسر مشترک دارند به شکل شدیدی در مقام قیاس با یکدیگر قرار می‌گیرند و این مساله باعث افزایش احتمال ابتلای آنان و حتی فرزندان آنان به افسردگی و مشکلات اضطرابی و خلقی می‌شود. جالب است بدانید بررسی‌های صورت گرفته در مورد مردان درگیر در مساله چندهمسری از نظر سلامت روان تفاوت چندانی با مردان تک همسر ندارند. اما زنان درگیر در مساله چند همسری به شکل معنا داری از نظر سلامت روانی آسیب پذیرند. بنابراین بهتر است این پیامدهای روانی برای زوجین و خانواده ها بازگو شده تا خانواده ها بتوانند اقدامات لازم برای حفظ آرامش ذهنی شان را انجام دهند. در ادامه ابعاد روانی این پدیده را برای زنان بررسی می کنیم.

1- احساس حقارت و شکست

زنی که همسرش علاوه بر او همسر دیگری را انتخاب کرده است دچار احساس ناکارآمدی و کافی نبودن می‌شود. این عامل زمینه اصلی ابتلا به افسردگی در این دسته از زنان می‌باشد. احساس شکست ناشی از این واقعه حتی می‌تواند به عنوان تروما در زندگی فرد لحاظ شود و به شدت عزت نفس و احساس خودکارآمدی او را کاهش دهد. بنابراین توصیه می‌شود که همیشه رضایت طرفین برای چنین ازدواجی جلب شود و شفاف سازی های کامل در این باره صورت بگیرد.

2- خلا عاطفی

زمانی که مردی همسر دوم اتخاذ می‌کند در بهترین حالت ممکن توجه و محبتی که خرج همسر اول خود می‌کرده، نصف می شود. این تغییر ناگهانی برای همسر اول به منزله ایجاد یک خلا عاطفی است که به مرور می‌تواند به طلاق عاطفی منجر شود. حتی ممکن است کار به جایی برسد که همسر اول فقط به خاطر فرزندان خود در این رابطه زناشویی بماند و این اتفاق بدترین اتفاقی است که می‌تواند در روابط زوجین مشاهده شود.

3- بدبینی و سوظن

ازدواج مجدد مردان باعث افزایش احساس بدبینی، شک و بی اعتمادی در فضای خانواده می‌شود. اثرات مخرب این فضا در خانواده علاوه بر همسر، فرزندان را هم بی نصیب نمی‌گذارد. رشد فرزندان در چنین فضایی احتمال عدم موفقیت آن‌ها را در زندگی زناشویی آینده شان بالا می‌برد. در چنین شرایطی باید به طور متناوب به دنبال راهی برای از بین بردن سوء تفاهم ها باشید.

4- کاهش رضایت مندی در زندگی

شاید بتوان گفت مهم‌ترین پیامد چندهمسری مردان برای زنان کاهش حس رضایت مندی از زندگی است. از جمله مولفه‌های مهم رضایت از زندگی میزان ارتباط فرد با شریک عاطفی و جنسی خود است. با تعدد زوجین قطعا میزان این ارتباط برای همسر اول به شکل معنی داری کاهش پیدا می‌کند و با استمرار این مساله فقر عاطفی و افسردگی گریبان گیر خانواده‌ها می‌شود. پس مردان باید توجه زیادی به نیازهای عاطفی همسرشان کرده و در کنار برنامه ریزی های مشخص متناسب با موقعیت های خاص نیز کنار همسرشان بمانند.

5- افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی

چندهمسری با افزایش تعداد شرکای جنسی احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مثل اچ پی وی، ایدز و سفلیس را بالا می‌برد. حتی اگر یکی از افراد درگیر مشکلات مقاربتی باشد این مشکل به سرعت شرکای دیگر را هم درگیر می‌کند.

6- خشونت خانگی

تعدد زوجین با افزایش حس رقابت و حسادت، فضای خشونت محیط خانواده را افزایش می‌دهد. بعضا آسیب‌هایی که افراد درگیر در مساله چندهمسری متحمل می‌شوند از آسیب های خیانت نیز شدیدتر است زیرا چندهمسری وجه رسمی دارد و این رسمی بودن موجب علنی شدن مسائل و برون ریزی بیشتر می‌شود.

سخن آخر

مساله چند همسری در جوامع سنتی و اجتماعی، در کنار ابعاد فرهنگی تعریف می‌شود و لازم است جامعه شناسان و روانشناسان در این مورد آگاهی لازم را به افراد جامعه به ویژه زنان بدهند. همچنین منتقدان در زمانی چند همسری را زیر سوال می‌برند که در جامعه بیش از 11 میلیون مرد مجرد وجود دارد که به دلیل نبود شرایط ازدواج هرگز ازدواج نکرده‌اند. تسهیل شرایط ازدواج و فراهم کردن بستری برای جوانان از جمله اولویت‌‌ها و نیاز جامعه است.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: چند همسری

  • ۰۱/۰۷/۱۵
  • ذهن نو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی