مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

معاینه چشم کودک باید در زمان مناسب انجام شود. والدین باید با توجه به زمان و نیاز فرزندشان اقدامات لازم درمانی را انجام دهند. اگر فرزند شما در برخی زمینه ها عملکرد پایینی دارد، باید به سرعت علت و درمان آن را پیدا کنید. خیلی از مشکلات بینایی قبل از سنین مدرسه قابل رفع هستند و با اقدام به موقع می‌توانید از پیشروی آن جلوگیری کنید. در ادامه به بررسی روند تکاملی چشم‌ها، سن شروع معاینات چشم، علائم و نشانه‌ها مشکلات چشمی در کودکان و …. می‌پردازیم. در صورتی که رفتارهای فرزندتان برای تان قابل درک نیست، حتما از مشاوره کودک استفاده کنید.

منبع: معاینه چشم کودک

معاینه چشم کودک

امروزه معاینات مربوط به چشم های کودک نیز در دستور کار مراکز درمانی قرار گرفته و به والدین آموزش های لازم درباره زمان مراجعه به متخصصین داده می شود. اما این پروتکل در همه اجرا نشده و والدین باید نسبت به سلامت فرزندشان توجه کافی داشته باشند. علاوه بر توصیه های زیر، نسبت به رفتارها و عملکرد فرزندتان هشیار بوده و در صورتی که مورد غیر عادی دیدید حتما به متخصص مراجعه نمایید.

روند تکامل بینایی

روند تکاملی بینایی بین ۶ تا ۸ ماهگی صورت می‌گیرد. نوزاد تازه متولد شده دید واضحی ندارد. در واقع نوزاد تازه متولد شده اجسام را تار می‌بیند.

به تدریج و با گذشت زمان دید کودک پیشرفت می‌کند. طبق نظر متخصصان هماهنگی چشم‌ها از حدود ۲ ماهگی شروع می‌شود.

بهتر است بدانید که تا قبل از ۱۶ هفتگی چشم‌های کودک به صورت مستقل از یکدیگر حرکت می‌کنند. پس از آن و به مرور زمان هماهنگی بین چشم‌ها اتفاق می‌افتد.

واکنش کودک به رنگ‌ها، اسباب‌بازی‌ها و پدیده‌های اطراف از ۲۴ هفتگی آغاز می‌گردد. با افزایش سن کودک هماهنگی بین چشم‌ها نیز پیشرفت می‌کند.

کودک ۶ ماهه توانایی کنترل حرکات چشم‌ها را به دست می‌آورد. هم‌چنین هماهنگی بین چشم و حرکات دست در این سن رو به افزایش است.

پیشرفت و توسعه بیشتر هماهنگی بین چشم و دست و هم‌چنین درک عمق توسط کودک بین ۱ تا ۳ سالگی رخ می‌دهد.

پس از ۳ سالگی و تا حدود ۵ سالگی، چشمان کودک تمامی مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای خواندن و نوشتن و ورود به مدرسه را به دست می‌آورد.

اگر هیچ مشکل بینایی در کودک پیدا نشد، ریشه رفتارهای غیر عادی او می‌تواند ریشه در اختلالات دیگری داشته باشد. برای آشنایی با این احتمالات مقاله کودکان استثنایی را بخوانید.

اولین معاینه چشم کودک از چند سالگی است ؟

پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند بهترین سن انجام معاینات چشمی ۶ تا ۹ ماهگی است. اولین مراجعه کودک جهت معاینات چشمی بهتر است در این سن صورت پذیرد.

مشکلاتی از قبیل آستیگماتیسم، دوربینی، نزدیک‌بینی در کودک بررسی شده و حرکات چشمی نیز بررسی می‌شود.

در این بازه زمانی حرکات صحیح چشم‌ها، فوکوس هم‌زمان هر دو چشم بر اشیا، رشد عضلات چشمی توسط پزشک یا بینایی‌سنج بررسی می‌شود.

کودک را هنگامی که آرام و سرحال است برای معاینه ببرید. اهمیت این امر از این لحاظ است که معاینه کودک آرام و بدون گریه کیفیت ارزیابی را بالا می‌برد.

دومین مرحله معاینه چشم کودک در چه سنی انجام می‌شود؟

سه سالگی بهترین سن مراجعه دوم برای بررسی چشم‌ها و تشخیص زودهنگام مشکلات چشمی است.

بینایی‌سنج یا پزشک به کمک تکنیک‌های خاص و استفاده از اسباب‌بازی و سایر وسایل مخصوص به بررسی درک عمق، بینایی چشم‌ها و هماهنگی دو چشم با یکدیگر می‌پردازد.

بنابراین در مراجعه دوم نیز ارزیابی دید هر دو چشم، عضلات چشم، درک عمق انجام می‌شود.

بررسی‌ها و معاینات در سه سالگی ممکن است به تشخیص تنبلی چشم در کودک منجر گردد. هرچه تشخیص و درمان تنبلی چشم در سن پایین‌تر انجام شود، نتایج موفقیت‌آمیزتری را به دنبال دارد. برای آشنایی با اقدامات لازم برای تنبلی چشم در کودکان کلیک کنید.

زمان سایر مراجعات کودک به چشم‌پزشکی

بررسی مهارت‌های بینایی قبل از ورود کودک به پیش‌دبستانی و مدرسه امری ضروری است. بنابراین توصیه می‌شود بین ۳ تا ۵ سالگی و قبل از ورود کودک به مدرسه معاینات چشمی انجام شود.

پس از ورود کودک به مدرسه و پس از ۵ سالگی بهتر است معاینات چشمی سالانه انجام شود. اگر کودک با مشکلات کاهش بینایی مواجه شود به راحتی و با کمک عینک قابل اصلاح خواهد بود.

آیا تست بینایی در منزل نیز قابل استناد است؟

پاسخ این سوال مثبت است. شما والدین عزیز می‌توانید با انجام این تست برای نوزادان بالا ۴ هفته، بینایی دلبندتان را ارزیابی کنید.

در این نوع تست لازم است یکی از انگشتان خود را در فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متری از چشم کودک قرار دهید. سپس انگشت خود را در محوری ۳۰ سانتی‌متری حرکت دهید.

کودکی که در بینایی خود مشکلی ندارد، انگشت والد خود را به راحتی دنبال می‌کند. اگر متوجه شدید که کودک در دنبال کردن انگشت شما با مشکل مواجه است، از یک پزشک کمک بگیرید.

علائم نیاز به چشم پزشکی در کودکان

در صورت مشاهده علائم زیر توصیه می‌کنیم جهت بررسی‌ها و ارزیابی‌ها بیشتر از یک متخصص کمک بگیرید. این علائم شامل موارد زیر هستند:
حساسیت به نور
انحراف چشم‌ها به سمت خارج یا داخل
پلک زدن بیش از اندازه
قرمزی و خارش چشم‌ها
اشک‌ریزش دائم یا متناوب
کودک سر خود را کج نگه‌می‌دارد
نزدیک کردن اشیا به صورت توسط کودک
نزدیک تلویزیون نشستن

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: معاینه چشم کودک

  • ۰۱/۰۴/۳۱
  • ذهن نو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی