اختلال یادگیری معمولا با ورود کودک به دبستان مشخص میشود، چرا که هوش این کودکان تفاوتی با سایرین نداشته و والدین قبل از آموزش دروس مدرسه متوجه آن نمیشوند. به بیانی ساده تغییر در مدل سیم کشی مغز را اختلال یادگیری میگویند. پس این کودکان هوش پایینی ندارند، بلکه در مواردی از همسالان خود باهو تر نیز هستند. درواقع هرگاه کودک در خواندن، نوشتن یا محسابه با توجه به سن و آموزشی که دیده است انتظار را برطرف نکند، اختلال یاگیری دارد. برای پیشگیری و سنجش این قبیل اختلالات میتوانید مشاوره کودک دریافت نمایید.
منبع : اختلالات یادگیری کودکان را تشخیص دهیم
انواع اختلالات یادگیری
شاید با شنیدن واژه اختلال یادگیری به این فکربیافتید که این کودکان دچار نقصی درجسم یا ذهن هستند. اما دقیقأ برعکس آنها نه تنها مشکل جسمی یا ذهنی ندارند، بلکه دارای هوش عادی و قدرت ارتباط خوب بوده و راحت کارهای خود را انجام میدهند وبا دوستان خود بازی میکنند.
اما درچند مورد که به درک کردن واستفاده از زبان شفاهی یا کتبی مربوط است، دچار مشکل هستند. اختلالات یادگیری خود را در سه غالب نوشتن، گوش دادن ومحاسبات ریاضی نشان میدهد. برای آشنایی بیشتر با هر کدام میتوانید در ادامه روی آنها کلیک کنید.
افرادی که به دلیل معلولیت ذهنی یا حرکتی تواناییشان در شنیدن وخواندن وحل مسأله را از دست دادهاند، اصلا جزء این گروه نمیباشند.
نشانه های اختلالات یادگیری
با توجه به اینکه مشکل مربوط به خواندن و مهارتهای زبانی از اصلیترین علائم این اختلال است، اما اگر کودک علائم زیر را داشته باشد به احتمال زیاد به اختلال یادگیری مبتلا است.
- مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، روزهای هفته، رنگها و شکلها
- مشکل در بستن بندکفش، زیپ و دکمه
- ناتوانی هماهنگ کردن اعضای بدن در راه رفتن، ورزش و نگهداشتن مداد
- مشکل در روخوانی، خواندن ناصحیح وکند، درک نادرست از مطالب
- مشکل در حل وفهم مسائل ریاضی، ترسیم اشکال هندسی، جمع وتفریق و مفاهیم مرتبط با اینها، خواندن ساعت، استفاده از پول و…
- مشکل در نوشتن حروف، جابه جایی کلمات، خط ناخوانا، جابه جایی کلمات و غلط نویسی
علل ایجادکننده اختلالات یادگیری
ژنتیکی و بیولوژیک
این اختلال در بعضی خانوادهها بیش از سایرین نمود داشته و ارثی است. به طوری که به عوامل پیش، هنگام و پس از تولد ربط دارد. این مورد همچنین میتواند به معنی تأخیر در رشد، نقص در کار مغز ویا نارسایی در یکی از اجزای عصبی باشد.
محیطی
عوامل محیطی بسیاری در اختلال یادگیری نقش دارند. توجه نکردن به کودک، ضعف درتغذیه و وجود مواد غذایی بی ارزش ومصنوعی در غذاها، حساسیتها، بیماریهای مزمن و… هرکدام نقش بسزایی در ایجاد اختلال یاگیری دارند.
کودک به شدت نیازمند ارتباط با محیط وبرقراری دادههای حسی است تا تجربه ارتباط را به مرور زمان بیاموزد وبه محیط بازگرداند. ارتباط زبانی نقش بسیار زیادی درتفکر ویادگیری سایر مهارتها دارد که باعث میشود کودکانی که بخاطر این اختلال سرکش ومضطرب هستند، احساس امنیت وآرامش کنند وارتباط بیشتری با محیط خود برقرار کنند.
آموزشی
آموزش نادرست وناکافی به کودکان، نپرداختن به یادگیری مطالب، عدم تکرار مفاهیم، نبود آموزش زبان شفاهی، شیوه نادرست آموزش فعالیتهای عملی، ارتباط ضعیف معلمان و توقع کم یا زیاد آنها از کودکان، همگی از عواملی هستند که در زمینه آموزش باعث ایجاد اختلال یادگیری میشوند.
پیشگیری از اختلال یادگیری
اختلال یادگیری اگر پیش از مدرسه تشخیص داده شود، میتوان با به کارگیری مهارتهای مورد نیاز و آموزش درست وبجا از افزایش آن پیشگیری کرد. اما متأسفانه در اکثر موارد این علائم تا زمان رفتن کودک به مدرسه شناسایی نمیشوند.
بهتر است ضعفهای یادگیری توسط متخصصین شناسایی و تشخیص داده شود. آنها میتوانند تواناییهای کودکان را تقویت کنند. این تقویتها با تست پزشکی، تحقیق راجب سابقه خانوادگی وآزمونهای فکری وتحصیلی صورت میگیرد.
بهترین راه برای درمان اختلال یادگیری آموزشهای ویژه است.
معلمان ومتخصصان میتوانند با یافتن نقاط قوت کودکان وپیداکردن راهکار مناسب برای جبران نقاط ضعف به کودک در یادگیری مهارت کمک کنند. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری میتوانند از مربیان گفتار درمان کمک خواسته واز راهکارهای آنها بهره ببرند.
کودکان مبتلا به اختلال به تدریج دچار کاهش اعتماد به نفس وناامیدی میشوند که میتوانند از متخصصان سلامت روان کمک گرفته وبا ابزارهای برقراری روابط سالم به روحیه خود کمک کنند.
والدین میتوانند با کودک راجب اختلال یاگیری صحبت کرده واو را در جهت پرورش تشویق کنند. هرگاه کوچکترین موفقیتی کسب کرد او را حمایت کنند. مدام با مشاور و معلمان مدرسه او جهت رفع مشکل فرزند خود در ارتباط باشند و همواره امید داشته باشند. برای آشنایی با سایر روش های درمان اختلالات یادگیری کلیک کنید.
سخن پایانی
در مواردی از این اختلال ممکن است پزشک دارو تجویز کند. اما باید با در نظر گرفتن تمام عوارض این کار صورت گیرد. برخی تحقیقات نیز نشان داده که موسیقی درمانی میتواند برای کودکان اختلال یادگیری مفید باشد اما بهتر است با توجه به شرایط و شناخت دقیقتری از کودک تحقیق بیشتری انجام شود.
برای دریافت مشاوره در زمینه کودک میتوانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.
- ۰۰/۱۱/۰۳