مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

اعتراض و انتقاد کردن از همسر از آن دسته مهارت‌هایی است که همه ما در زندگی به آن نیاز پیدا می‌کنیم. به همین خاطر اگر آن را بلد نباشید مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک تجربه خواهید کرد. بسیاری از کسانی که به‌عنوان همسر ایرادگیر شناخته می‌شوند در واقع فقط بلد نیستند که انتقادهای خود را به شکل سازنده‌ای بیان کنند. به‌علاوه بسیاری دیگر نیز به این خاطر که روش‌های صحیح انتقادکردن از همسر را بلد نیستند سکوت می‌کنند؛ و تنها روزبه‌روز بیشتر از هم فاصله می‌گیرند. درحالی‌که بلد بودن روش‌های انتقاد می‌تواند به شما کمک کند که زندگی شاد و سالمی داشته باشید. پس بهتر است که به دنبال یادگیری این مهارت باشید. اگر احساس می‌کنید برای انتقادکردن از همسرتان نیاز به کمک دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده کنید.

منبع : اعتراض و انتقاد کردن از همسر

 

راه صحیح انتقاد از همسر

در اینکه انتقاد کردن از همسر می‌تواند فایده‌های بسیاری برای زندگی ما داشته باشد هیچ‌کس شکی ندارد. اما بسیاری از کسانی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند راه‌های انتقادکردن را بلد نیستند. آن‌ها یا بیش از حد و بسیار تند انتقاد می‌کنند و یا از اینکه بخواهند به همسرشان اعتراض کنند می‌ترسند. به همین خاطر در این قسمت سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای انتقادکردن از همسر بیان کنیم. با استفاده از این راهکارها شما بهتر می‌توانید خواسته‌های خود را به گوش همسرتان برسانید. پیشنهاد می‌شود مقاله رفتار با همسر حتما بخوانید.

قبل از انتقاد کردن با همسر تان همدلی داشته باشید

اولین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که قبل از هر انتقادی باید پل ارتباطی مناسبی بین خود و همسرتان ایجاد کنید. این پل ارتباطی همیشه به‌وسیله همدلی ایجاد می‌شود. در اولین قدم باید به همسرتان نشان بدهید که متوجه احساسات او هستید. برای مثال به او بگویید “می‌دانم که وقتی از سرکار می‌آیی خسته هستی اما…..”؛ “می‌دانم که تو همه تلاشت را می‌کنی ولی……”؛ در این صورت همسرتان احساس می‌کند که شما متوجه زحمت‌های او هستید. از این راه می‌توانید احتمال موفقیت گفت‌وگویتان را افزایش دهید.

انتخاب زمان و مکان مناسب

در میان جمع و وسط یک مهمانی، وقتی همسرتان تازه از سرکار برگشته یا وسط یک بحث و مشاجره زمان‌های خوبی برای بیان اعتراض‌های‌تان نیست. یادتان باشد که اگر می‌خواهید انتقاد شما در همسرتان تأثیری داشته باشد باید زمان و مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید. یک فضای آرام و به دور از تنش که همسرتان نیز آمادگی ذهنی کافی داشته باشد انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که به غیر از شما دو نفر هیچ‌کس نباید در این محیط حضور داشته باشد. در غیر این صورت شما یا همسرتان آمادگی ذهنی برای پردازش صحبت‌های یکدیگر نخواهید داشت.

انتقادهایتان را با محبت بیان کنید

انتقادهایی که از همسرتان دارید را با لحنی مناسب و مهربانانه بیان کنید. جوری که همسرتان باور کند شما برای پیشرفت و خوشحالی او نگران هستید. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از خانم‌ها و آقایان انجام می‌دهند این است که در حین بیان انتقادهایشان به شکلی رفتار می‌کنند که انگار همسرشان ضعیف یا متهم است. این شکل از برخورد باعث می‌شود که همسر شما هم در مقابل‌تان حالت تدافعی بگیرد؛ و سخنان شما روی وی تأثیری نخواهد داشت. به‌علاوه در نظر داشته باشید که هیچ‌کدام از ما کامل نیستیم. انتقادهای‌تان از همسرتان را جوری بیان کنید که دلتان می‌خواهد با خود شما نیز برخورد شود.

صریح و شفاف صحبت کنید

یک اشتباه رایج دیگر در انتقادکردن از همسر این است که بعضی از خانم‌ها یا آقایان حرف‌های خود را صریح و شفاف بیان نمی‌کنند. این افراد معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول سعی می‌کنند با طعنه زدن و کنایه خشم خود را خالی کنند. این کار نه‌تنها فایده‌ای برای زندگی شما نخواهد داشت و همسرتان را متوجه اشتباهش نخواهد کرد بلکه باعث بروز اختلافات بیشتری نیز خواهد شد.

اما دسته دوم معمولاً به دلیل ترس و نگرانی که از بیان واضح نظرشان، غیرمستقیم صحبت می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید همسرتان متوجه صحبت‌های شما بشود باید منظور خود را واضح و روشن بیان کنید. در غیر این صورت احتمال بروز سوءتفاهم بسیار زیاد خواهد بود.

همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید

اگر می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید یادتان باشد که باید رفتار همسرتان را هدف قرار بدهید. اینکه به‌جای رفتار شخصیت همسرتان را نشانه بگیرید و رفتار اشتباه را بخشی از شخصیت او بدانید باعث بروز مشکلاتی از جمله ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس خواهد شد. به همین خاطر یکی از کارهایی که نباید انجام بدهید این است که همسرتان را با کسی مقایسه کنید. یادتان باشد همه ما شخصیت منحصربه‌فرد خودمان را داریم و قرار نیست شبیه دیگران باشیم. شما با این کار تنها عزت‌نفس همسرتان را از بین می‌برید و غیرمستقیم این پیام را به وی می‌دهید که دیگران از او بهتر هستند.

در کنار انتقاد کردن از همسر پیشنهادی برای بهبود شرایط داشته باشید

یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی انتقادکردن شما از همسرتان را بهبود ببخشد این است که در کنار انتقادکردن پیشنهادی هم برای بهبود شرایط داشته باشید. در حقیقت کسانی که فقط از شرایط موجود انتقاد می‌کنند بیشتر شبیه کسانی هستند که تنها می‌خواهند از اوضاع ایراد بگیرند. اگر می‌خواهید شبیه چنین افرادی نباشید بهتر است پیشنهادی نیز برای تغییر شرایط داشته باشید. برای مثال به همسرتان بگویید “به جای ریختن آشغال‌ها در سینک، محتویات را در داخل سطل خالی کند” بهتر خواهد بود. برای اطلاع از روش صحیح ایراد گرفتن از همسر کلیک کنید.

انتقاد باید به نفع طرف مقابل باشد

انتقادکردن با ایراد گرفتن‌های بی‌دلیل بسیار فرق دارد. اگر می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید اول با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که آیا واقعاً این موضوع به نفع همسرتان است؟ نکاتی که سلیقه شخصی شما هستند نمی‌توانند به معنای انتقاد سازنده باشند و بیشتر شبیه ایراد گرفتن می‌باشند. یادتان باشد انجام چنین رفتاری دیر یا زود همسرتان را خسته خواهد کرد و آسیب‌های بسیاری برای زندگی مشترک شما خواهد داشت.

چه زمانی نیاز به کمک مشاور برای بیان انتقادات داریم؟

اعتراض و انتقادکردن از همسر همیشه هم کار راحتی نیست. گاهی اوقات هرچقدر هم از تکنیک‌های بالا استفاده کنید همسرتان به حرف‌های شما توجهی نخواهد داشت. بعضی زوجین هم هر بار قرار است از یکدیگر انتقاد کنند کارشان به دعوا و اختلاف خواهد کشید. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. یکی از مهم‌ترین اقدامات مشاورین در چنین شرایطی این است که راه‌های صحیح صحبت‌کردن با یکدیگر را به شما آموزش می‌دهند. این کار باعث می‌شود که احتمال اختلاف و دعوا و همین‌طور نپذیرفتن حرف یکدیگر بین شما کمتر بشود و در نتیجه راحت‌تر می‌توانید از یکدیگر انتقاد کنید. پیشنهاد می‌شود درباره ویژگی‌ها و معیارهای خانواده سالم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

با همسری که اصلا انتقادپذیر نیست چطور برخورد کنم؟

سعی کنید رفتارهای همسرتان که می‌پسندید را تشویق کنید. همچنین می‌توانید از یک مشاور برای شناخت شخصیت همسرتان و پیدا کردن راه‌های صحیح گفت‌و‌گو با او کمک بگیرید.

بهترین روش برای انتقاد کردن از همسر چیست؟

یک زمان و مکان مناسب انتخاب کنید؛ برای شروع صحبت‌هایتان همدلی داشته باشید؛ و همین طور سعی کنید در کنار انتقادهایتان یک راهکار مناسب نیز داشته باشید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

 

منبع : اعتراض و انتقاد کردن از همسر

 

  • ۰۰/۱۰/۳۰
  • ذهن نو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی