مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها
  • ۰
  • ۰

علل خودکشی برای هر گروه سنی بسیار نزدیک به هم هستند. شاید علت خودکشی یک نوجوان برای کسی که در 40 سالگی قصد خودکشی دارد، بسیار پیش پا افتاده باشد، اما در نظر متخصصان علت اقدام به خودکشی هر کس در هر گروه سنی بسیار اهمیت دارد. چرا که باید دید مساله برای اون شخص چقدر سخت و طاقت‌فرساست. بنابراین اولین قدم برای کمک پی بردن به علل خودکشی است، سپس با توجه به آن می‌توان جهت حل مساله اقدام لازم را انجام داد. در بسیاری از موارد اختلالاتی چون افسردگی و اختلال شخصیت موجب بالا رفتن خطر خودکشی می‌شود. متخصصان با تشخیص به موقع درمان مناسب را پیش گرفته و مانع از فاجعه جبران ناپذیر می‌شوند. در ادامه به برخی از علل خودکشی پرداخته‌ایم. برای آشنایی با علائم و نشانه های خودکشی کلیک کنید.

 

 

منبع : علل خودکشی در ایران چیست

علل خودکشی و اهمیت بررسی آن

برخلاف تصورات عموم متخصصین سلامت روان بر این باورند که خودکشی پدیده‌ای قابل پیشگیری است. زیرا بسیاری از کسانی که دست به خودکشی می‌زنند از مدت‌ها قبل به آن فکر می‌کنند؛ در نتیجه اگر اطرافیان علل و نشانه‌های خودکشی را بشناسند، می‌توانند به موقع از یک درمانگر کمک بگیرند و اقدامات لازم برای نجات جان عزیزشان را انجام دهند.

مهم ترین علل خودکشی

طبق مطالعات پژووهشی مهم‌ترین عللی که می‌توانند زمینه بروز افکار مرگ و اقدام به خودکشی را فراهم کنند موارد زیر را در برمی‌گیرند:

1-علت خودکشی | دچار بودن به اختلالات روانشناختی

یکی از مهم‌ترین دلایل اقدام به خودکشی درگیری شدید با اختلال افسردگی اساسی است. مبتلایان به افسردگی اغلب احساس ناامیدی زیادی دارند و رنج مفرطی را تحمل می‌کنند. در این شرایط ممکن است احساس نمایند که تنها راه رهایی از رنج‌ها و فشارهای روانی مرگ است.

در واقع خودکشی برای آن‌ها یک حل مسئله اشتباه است که از فشار روحی زیاد ناشی می‌شود. علاوه بر افسردگی اختلالات روانشناختی دیگری نیز می‌توانند در بروز خودکشی نقش داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به اختلال دوقطبی، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خوردن و اسکیزوفرنیا اشاره کرد. برای آشنایی با انواع افسردگی کلیک کنید.

2- مواجه شدن با رویدادهای آسیب زا در زندگی  

مواجه شدن با رویدادهای بسیار آسیب زا و استرس‌های شدید که در اصطلاح تخصصی به آن‌ها تروما گفته می‌شود، از جمله عللی است که ریسک بروز خودکشی را افزایش می‌دهد.

از جمله این تروماها می‌توان مواجهه با سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، تجربه تجاوز، جنگ و هرگونه سوء استفاده جسمی یا روانی را مثال زد. ناتوانی در کنار آمدن با این رویدادها و پیامدهای روانی بعد از آن که به اختلالاتی نظیر افسردگی یا استرس پس از سانحه می‌انجامد، عامل کلیدی است که می‌تواند خطر خودکشی را در پی داشته باشد.

3- مصرف مواد و اعتیاد

یکی از ویژگی‌های مواد مخدر و الکل این است که بر احساسات انسان تاثیر می‌گذارند و میزان بازداری رفتاری را کاهش می‌دهند. از همین رو افراد تحت تاثیر مواد، هیجانات را به طور شدیدتری تجربه می‌کنند و بیشتر احتمال دارد که بدون فکر کردن به عواقب کارهای خود دست به یک اقدام عجولانه بزنند. در واقع مواد مخدر و الکل میزان تکانشگری فرد را بالا می‌برد که این مسئله تا حد زیادی ریسک خودکشی را افزایش می‌دهد.

4- تکانشگری

تکانشگری یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که منشا زیستی دارد. کسانی که تکانشگری بالایی دارند، از قدرت آینده نگری کمی برخوردار هستند. به طوری که اغلب تحت تاثیر عواطف خود عمل می‌کنند و نمی‌توانند پیامدهای کارهایشان را در نظر بگیرند. این افراد هنگامی که تحت تاثیر استرس‌های شدید قرار می‌گیرند، بیش از دیگران امکان دارد که شتابزده رفتار کنند و دست به اقدامات خود آسیب رسان نظیر خودکشی بزنند.

5- درگیری با بیماری های جسمی مزمن

کسانی که درگیر یک بیماری مزمن و پیشرونده جسمی هستند، بیش از دیگران دچار افکار مرتبط با مرگ و خودکشی می‌شوند. به خصوص در مواردی که بیمار رنج زیادی را تحمل می‌کند و امیدی به درمان وجود ندارد، ریسک خودکشی به میزان بسیار بیشتری بالا می‌رود. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به سرطان، آسیب‌های مغزی، ایدز، پارکینسون، دیابت، مشکلات قلبی، فشار خون و صرع اشاره کرد.

در صورت بارز بودن علل خودکشی چه اقداماتی لازم است؟

آشنایی با علل خودکشی کمک می‌کند تا بفهمیم چه زمانی خود یا عزیزانمان در شرایط خطر قرار داریم. آنگاه می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه ضروری را انجام دهیم. برای مثال اگر دیدید یکی از عزیزان‌تان تحت شرایط خاصی نظیر افسردگی احساس ناامیدی شدیدی می‌کند و دائما در مورد مرگ حرف می‌زند، سعی کنید شنونده همدلی برای او باشید و بدون قضاوت به او اجازه دهید تا احساسات و افکارش را با شما در میان بگذارد.

همچنین باید برای مداخله در بحران از یک روانشناس نیز کمک بگیرید. بسیار اهمیت دارد که خطر خودکشی را جدی گرفته و با توجیهاتی نظیر تلاش برای خودنمایی آن را پشت گوش نیاندازید. این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی اگر افراد برای خودنمایی و جلب توجه تهدید به خودکشی را مطرح کنند احتمالا درگیر یک اختلال روانشناختی نظیر اختلال شخصیت مرزی هستند که نیازمند دریافت مداخلات درمانی است. برای 

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی و عوارض آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره افسردگی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا خودکشی قابل پیشبینی است؟

بله؛ بسیاری از افرادی که دست به خودکشی می‌زنند از مدت‌ها قبل درگیر افکار مرتبط با مرگ بوده‌اند. اگر این افکار به موقع شناسایی شوند و تحت درمان قرار بگیرند ریسک خودکشی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

 

 

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 09397993559

 

 

منبع : علل خودکشی در ایران چیست

 

  • ۰۰/۰۶/۰۳
  • ذهن نو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی