مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۹۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انتخاب رشته کنکور 1402 برای دسته‌ای از متقاضیان که در کنکور سراسری شرکت کرده‌اند و مطابق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، حائز اهمیت می‌باشد. داوطلبان کنکور سراسری و مجاز به انتخاب رشته می‌توانند در تاریخ‌های اعلام شده از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور، در یکی از دوره‌های روزانه، نوبت دوم و یا شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور، غیرانتفاعی و همینطور دانشگاه آزاد انتخاب رشته نمایند.

شرکت کنندگان در کنکور سراسری می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون انتخاب رشته کنکور، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری را دریافت و مطالعه کنند. با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رشته در ادامه اطلاعات کاملی از آن ارائه کرده‌ایم. 

منبع: انتخاب رشته کنکور

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

از مهم‌ترین و سرنوشت سازترین مراحل کنکور سراسری، انتخاب رشته کنکور است. چنانچه داوطلبی که در کنکور سراسری شرکت کرده، در این مرحله به درستی عمل کند، می‌تواند متناسب با رتبه‌ای که کسب کرده، در کد رشته محل دلخواه خود پذیرفته شود. 

قدم گذاشتن در مسیر انتخاب رشته نیازمند تحلیل و بررسی دقیق مندرجات کارنامه اولیه منتشر شده از سوی سایت سازمان سنجش آموزش کشور می‌باشد. از دیگر ابزارهای انتخاب رشته، دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری است که شرکت کنندگان در زیرگروه‌های مختلف کنکور سراسری می‌توانند به کمک آن، بهترین الویت‌ها را در فرم تقاضانامه اینترنتی انتخاب رشته درج کنند.

انتخاب رشته کنکور سراسری در دانشگاه‌های سراسری (دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی) از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود. داوطلبان در هر کدام از پنج زیرگروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان مجاز به انتخاب مجموعا 150 کد رشته محل از میان کد رشته محل‌های ارائه شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته می‌باشند.

لازم به ذکر است مهم‌ترین قسمت انتخاب رشته کنکور سراسری، چینش 150 الویت است و داوطلب باید به گونه‌ای الویت‌ها در انتخاب اول تا انتخاب 150ام قرار دهد که هر انتخاب نسبت به انتخاب بعدی دارای الویت بالاتری باشد. از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • آگاهی از نحوه انتخاب رشته با کمک دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری
  • چینش و نحوه اولویت بندی انتخاب‌ها
  • تحلیل صحیح کارنامه اولیه کنکور سراسری
  • و …

زمان انتخاب رشته کنکور 1402

تقریبا دو روز بعد از اعلام رتبه ها دفترچه انتخاب رشته کنکور در سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبین می‌توانند تا یک هفته الی ده روز بعد برای انتخاب رشته اقدام نمایند. انتخاب رشته برحسب رتبه افراد و همچنین علاقه آنان صورت می‌گیرد. آنان باید در این زمینه بسیار حساسیت به خرج داده و عوامل مختلفی را در نظر بگیرند. زمان انتخاب رشته مجدد از 15 شهریور ماه آغاز شده و تا دو روز بعد ادامه خواهد داشت.

دوره های مختلف در انتخاب رشته کنکور1402

متقاضیانی که در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و مطابق کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته هستند، می‌توانند از میان کد رشته محل‌های ارائه شده در دوره‌های مختلف روزانه، نوبت دوم و یا شبانه، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی و پیام نور الویت‌های خود انتخاب نمایند. در ادامه توضیحات بیشتری پیرامون این دوره‌ها ارائه کرده‌ایم :

⭕دوره روزانه | تحصیل رایگان

دوره روزانه با عنوان تحصیل رایگان شناخته می‌شود که دارای تعهد است. به این صورت که دانشجویان دوره روزانه متعهد می‌شوند که به اندازه تحصیل، در کشور مشغول به کار شوند. بنابراین دریافت دانشنامه این دسته از داوطلبان یا با انجام تعهد و یا پرداخت هزینه تحصیلی امکان پذیر است. از دیگر ویژگی‌های دوره روزانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • دانشجویان دوره روزانه از امکانات رفاهی مناسب شامل خوابگاه‌‌های تحت نظر دانشگاه، وام دانشجویی، کار دانشجویی و … برخوردار هستند.
  • پذیرفته شدگان دوره روزانه ملزم به ثبت نام در دانشگاه محل قبولی می‌باشند، در غیر این صورت در کنکور سال بعد از انتخاب رشته دوره روزانه محروم می‌شوند. ضروری است که افراد این نکته را در انتخاب رشته کنکور در نظر بگیرند.

⭕دوره شبانه یا نوبت دوم

  • دوره شبانه مشابه دوره روزانه است که دانشجویان این دوره از امکانات تحصیلی مشابه دانشجویان دوره روزانه بهره مند می‌شوند، اما دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه مصوب دانشگاه هستند.
  • تحصیل این دسته از دانشجویان رایگان نیست، بنابراین همچون دوره روزانه تعهد ندارند.
  • ظرفیت دوره شبانه 25 درصد از ظرفیت دوره روزانه است.
  • به دانشجویان دوره شبانه امکانات رفاهی شامل خوابگاه و وام دانشجویی تعلق نمی‌گیرد.

⭕پردیس خودگردان | انتخاب رشته کنکور

  • دوره پردیس خودگردان دارای مدرک تحصیلی مشابه با دوره روزانه است.
  • دارای بیشترین میزان شهریه در میان دوره‌های شهریه پرداز می‌باشد.
  • دوره پردیس خودگردان، شعبه‌هایی از دانشگاه‌های دولتی است که پذیرش دانشجو آن از طریق کنکور سراسری می‌باشد. در صورت تمایل، در انتخاب رشته کنکور باید این دانشگاه را نیز در الویت های دفترچه سراسری قرار دهید.

⭕غیرانتفاعی

اگر در انتخاب رشته کنکور دانشگاه های غیرانتفاعی را انتخاب کرده اید؛ باید به موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به صورت شهریه پرداز اداره می‌شوند.
  • پذیرش در دانشگاه‌های غیر انتفاعی هم از طریق کنکور سراسری و هم به صورت بدون کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می‌شود.

⭕پیام نور

برای انتخاب رشته کنکور در دانشگاه های پیام نور باید به نکان زیر دقت فرمایید.

  • دانشگاه‌های پیام نور نیز به صورت شهریه پرداز اداره می‌شوند.
  • این دانشگاه‌ها از طریق کنکور و بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند.
  • تحصیل در دانشگاه پیام نور به صورت نیمه حضوری است و دانشجویان می‌توانند بدون شرکت در کلاس‌ها، فقط در امتحانات پایان ترم حضور داشته باشند.

دوره مجازی | انتخاب رشته کنکور

  • پذیرش در دوره مجازی دانشگاه‌های سراسری نیز از طریق کنکور سراسری انجام می‌شود.
  • کلاس‌های دوره مجازی، به صورت کاملا مجازی برگزار می‌گردد و مناسب کسانی است که وقت کافی برای شرکت در کلاس ‌های حضوری ندارند.

در انتخاب دوره به نکات زیر توجه داشته باشید

  1. لازم است قبل از انتخاب‌دوره‌های شهریه پرداز، از میزان شهریه مطلع گردید تا بعدا دچار مشکلات مالی نشوید.
  2. سعی کنید در انتخاب‌رشته، ابتدا دوره‌های روزانه و نوبت دوم را در اولویت قرار دهید و سپس سراغ دوره‌های تحصیلی دیگر بروید.
  3. علاوه بر دوره تحصیلی، لازم است در انتخاب رشته به سطح کیفی آموزش دانشگاه انتخابی نیز توجه داشته باشید.
  4. بهتر است در انتخاب دانشگاه و دوره تحصیلی، به مسیر رفت و آمد دانشگاه تا محل زندگی‌تان نیز توجه کنید.
  5. اگر در زمان ثبت نام کارت اعتباری مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور را خریداری نکرده‌اید، می‌توانید در زمان انتخاب رشته نسبت به خرید آن کارت اقدام نمایید.
  6. داوطلبانی که در کارنامه اولیه خود دارای کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد نسبت به انتخاب کد رشته محل‌های ارائه شده در این دانشگاه اقدام نمایند.
  7. انتخاب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی دانشگاه آزاد با انتخاب رشته کنکور سراسری ادغام گردیده است و انتخاب این رشته‌ها به صورت یکپارچه با انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری از طریق سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

تحلیل کارنامه اولیه کنکور

اشاره کوتاهی کردیم که یکی از ابزارهایی که متقاضیان باید در جهت انتخاب رشته کنکور سراسری از آن استفاده کنند، کارنامه اولیه کنکور می‌باشد.

کارنامه اولیه کنکور سراسری پس از گذشت یک بازه زمانی یک ماهه از برگزاری آزمون منتشر می‌گردد و شامل اطلاعات مهمی شامل رتبه و تراز علمی، وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته و … برای انجام انتخاب‌رشته کنکور سراسری است.

بنابراین تحلیل درست این کارنامه می‌تواند مسیر درست انتخاب‌رشته کنکور را برای داوطلبان کنکور سراسری روشن کند.  قسمت اول کارنامه اولیه کنکور سراسری شامل موارد زیر است:

  • مشخصات ثبت نامی شرکت کننده
  • اطلاعات مربوط به گروه آزمایشی امتحانی
  • وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و غیرروزانه
  • رتبه در هر زیرگروه در سهمیه و کشوری
  • نمره علمی (تراز)
  • کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبان بهتر است در کارنامه اولیه خود به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم، توجه داشته باشند :

  • استان بومی، قطب بومی داوطلب : 80 درصد از ظرفیت رشته‌های کم طرفدار به داوطلبان بومی و 20 درصد به داوطلبان غیربومی اختصاص دارد. بنابراین بهتر است داوطلبان کد رشته محل‌هایی را که در محل خودشان قرار دارد را انتخاب کنند. این میزان در رشته‌های پرطرفدار به ترتیب 60 به 40 می‌باشد.
  • در انتخاب رشته کنکور سراسری، سهمیه‌های مختلفی شامل سهمیه مناطق، سهمیه 5 و 25 درصد ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و … موثر است. بنابراین بهتر است فرد در زمان انتخاب رشته به سهمیه‌ای که در کارنامه اولیه او درج شده است نیز توجه داشته باشد.
  • آنچه که لازم است در انتخاب رشته دانشگاه‌های سراسری به آن توجه شود، رتبه در سهمیه در زیر گروه مختلف و همچنین تراز زیر گروه اکتسابی است.

📌نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور در دانشگاه های سراسری (دانشگاه های دولتی و غیر دولتی) از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود که در ادامه به صورت مختصر به مراحل آن اشاره کرده ایم :

  1. مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org
  2. دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در زیرگروه مربوطه و مطالعه کامل مندرجات آن
  3. استخراج کد رشته محل‌های مورد نظر از میان کد رشته محل‌های ارائه شده
  4. اولویت بندی کد رشته محل‌های استخراج شده بر اساس فاکتورهای علاقه، کیفیت دانشگاه، مسیر، هزینه و …
  5. تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سایت سنجش
  6. دریافت کد رهگیری انتخاب رشته

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

 

انتخاب‌رشته کنکور سراسری دارای نقش تعیین کننده در آینده تحصیلی و شغلی شرکت کنندگان است. هر داوطلب مجاز به انتخاب مجموعا 150 کد رشته محل برای تمامی دوره‌ها از دفترچه راهنمای انتخاب رشته می‌باشد.

داوطلبان باید انتخاب‌های خود را به گونه‌ای در فرم انتخاب رشته درج کنند که هر انتخاب نسبت به اولویت بعدی ارجح‌تر باشد. چرا که الویت‌های داوطلب توسط نرم افزارهای سازمان سنجش از بالا به پایین بررسی می‌شود و در اولین انتخابی که داوطلب شانس قبولی داشته باشد، نتایج منتشر می‌گردد. به همین دلیل لازم است که هر داوطلب انتخاب‌های خود را در سه دسته تقسیم کرده و به ترتیب در فرم انتخاب رشته درج نماید.

  • خوش بینانه : انتخاب‌های خوش بینانه شامل انتخاب‌های ایده آل با شانس قبولی کم و شامل 20 درصد از انتخاب‌ها
  • نرمال : انتخاب‌های نرمال شامل انتخاب‌هایی با شانس قبولی متوسط و شامل 50 درصد از انتخاب‌ها
  • بدبینانه : انتخاب‌های بدبینانه شامل انتخاب‌هایی با شانس قبولی بالا و شامل 30 درصد از انتخاب‌ها

لازم است در نظر داشته باشید که اگر در یک زیرگروه آزمایشی اصلی از میان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی و در یک زیرگروه شناور شامل هنر و زبان در کنکور سراسری شرکت کرده‌اید، باید انتخاب دو رشته را به صورت ترکیبی و مجموعا در 150 انتخاب در فرم انتخاب رشته وارد کنید. برا اطلاع از انواع مشاغل پردرآمد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته کنکور 1402 می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره شغلی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

زمان انتخاب رشته‌کنکور سراسری چه تاریخی است؟

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و انتشار دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، معمولا لینک انتخاب رشته در مرداد ماه در سایت سازمان سنجش فعال می‌گردد.

داوطلبان کنکور سراسری که مجاز به انتخاب‌رشته در دوره‌های مختلف دانشگاه سراسری شده‌اند، از چه طریقی می‌توانند متوجه شوند در کدام کد رشته محل‌ها شانس قبولی دارند؟

متقاضیان کنکور سراسری، می‌توانند برای تخمین شانس قبولی خود از آخرین قبولی‌های سال گذشته استفاده کنند.

منبع: انتخاب رشته کنکور

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

روزهای اول کاری احتمالا دوران پر استرسی برای شما خواهند بود. همه ما وقتی به تازگی وارد محیط کار جدیدی می‌شویم؛ برای تطابق با شرایط نیاز به زمان خواهیم داشت. در این زمان با رعایت اصولی نه تنها می‌توانیم استرس خود را کاهش دهیم؛ بلکه جایگاه خود را نیز تثبیت می‌کنیم. آسان گیری اطرافیان نیز در روزهای اول بسیار موثر خواهد بود. به هر حال باید خود را با شرایط جدید هماهنگ کرده و آن را بپذیریم.

طبیعی است که در روزهای نخست احساس فشار و خستگی بیشتری داشته باشیم. این روی عملکرد شما نیز تاثیر خواهد داشت و احتمالا دچار خطاهای بیشتری هم می‌شوید. در این مقاله برای جلوگیری از این موضوع و کاهش استرس در این روزها، راهکارهایی ارائه خواهیم داد. 

منبع: روزهای اول کاری | چطور برای روز اول کاری آماده شویم

روزهای اول کاری

حضور در یک محیط و شرایط جدید همیشه ترسناک است. مخصوصا وقتی بدانید مدت زمان زیادی را در طول روز در آنجا خواهید گذراند. روز اول مدرسه را به یاد دارید؟ روزهای اول کاری نیز به همین شکل خواهند بود. باید برای تعامل با این مکان و همکاران دیگرمان آماده شویم و توانایی های خودمان را نشان دهیم. احتمالا زمان زیادی را برای پیدا کردن شغلی مناسب و یا نوشتن یک رزومه  خوب صرف کرده ایم. اما اگر نتوانیم اضطراب خود را کنترل کنیم موقعیت به دست آمده را از بین خواهیم برد.

اقدامات لازم برای روزهای اول کاری

در روزهای اول کاری، مخصوصا اگر این اولین تجربه کاری شماست؛ حضور یک همکار و راهنمای خوب بسیار موثر خواهد بود. اگر در این دوران آموزش های لازم را به موقع و دقیق دریافت کنید؛ دیگر مشکلی نخواهید داشت. اشتباه کردن در روزهای اول طبیعی خواهد بود؛ اما باید واکنش درستی نسبت به آن‌ها داشته باشید. همزمان توجه کارفرما را نیز به خود جلب کنید.

🔶حضور به موقع در محل کار

یکی از مهم ترین اصول در روزهای اول کاری، حضور به موقع یا در برخی موارد زودتر از موعد در محل کار است. شب قبل، زودتر به رختخواب رفته و برای زمان آماده شدن و رسیدن، برنامه ریزی داشته باشید. هیچ چیز نمی‌تواند بدتر از دیررسیدن در اولین روز کاری باشد. این مورد، احتمالا نشانه بی مسئولیتی خواهد بود. با زودتر رسیدن و با حضور به موقع، قبل از شروع وظایف، با محیط کاری بیشتر آشنا می‌شوید و حس بهتری خواهید داشت.

🔷صداقت

در مورد خود و یا مسائل مربوط به کار، در روزهای اول کاری، صادق باشید. این رفتار بر نگاه اطرافیان بر شما تاثیر خواهد گذاشت. احتمالا قرار است برای مدت زمان زیادی در آن مکان کار کنید؛ و اگر با همکاران و یا مدیر خود صادق نباشید، مشکلتان زیادی پیش خواهد آمد. با دورویی و عدم صداقت علاوه بر تلاش برای تمرکز بر کار باید انرژی مضاعفی را صرف پنهان کردن شخصیت واقعی تان از دیگران، کنید.

🔶انجام وظایف به طور کامل

سعی نکنید در روزهای اول کاری از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنید. وظایف خود را تا حد امکان انجام دهید و در صورت لزوم از دیگران کمک بگیرید. اگر به انجام کارهایتان در همان روزهای اول عادت نکنید؛ هرگز قادر به جبران آنها نخواهید شد. برای مثال مدام آنها را پشت گوش می‌اندازید تا آخر هفته با تمرکز کامل آنها را به اتمام برسانید؛ اما این موضوع امکانپذیر نخواهد بود.

🔷در روزهای اول کاری خواسته های خود را مطرح نکنید

اگر در مورد خواسته ها و انتظارات خود در مصاحبه صحبت نکرده اید؛ در روزهای اول کاری نیز آنها را مطرح نکنید. صبور باشید و با گذشت مدتی، در صورت ادامه همکاری، آنها را با مدیر یا همکاران خود مطرح کنید. انتقاد کردن نیز از مسائل مختلف در نخستین روزها پیشنهاد نمی‌شود. شما هنوز جایگاهی در آن مکان کسب نکرده اید؛ قطعا به مرور زمان به شرایط عادت خواهید کرد و برخی از مشکلات برایتان حل خواهد شد.

🔶سوال بپرسید

از سوال پرسیدن در روزهای اول کاری، خجالت نکشید. شما از مسائل زیادی مطلع نیستید و باید در مورد آنها اطلاعات کسب کنید. انجام کارها به روش غلط بدتر از سوالات پرسیدن به صورت مکرر است. همه چیز در سازمان قوانینی دارد و نباید به صورت خودسرانه عمل کرد. بیشتر افراد علت سوال نکردن خود را خجالت مطرح می‌کنند. این حس طبیعی است اما نباید ادامه دار شود.

🔷به قوانین احترام بگذارید

احترام به قوانین سازمان و حتی یادگیری آنها در روزهای اول کاری بسیار مهم خواهد بود. هر مکانی قوانین و آداب و رسوم خود را دارد. یادگیری روندهای متداول کاری به شما کمک بزرگی در ابتدای کار خواهد کرد. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که زودتر با قوانین محل کار آشنا شده و یا آن را می‌پذیرند؛ آرامش بیشتری را در دوران کاری خود تجربه خواهند کرد. همچنین در همان ابتدای کار سعی نکنید قوانین را مطابق میل خود تغییر دهید.

🔶نظرات خود را محترمانه بیان کنید

اگر کسی در مورد مورد موضوعی از شما نظرخواهی کرد؛ صادق باشید. اما این بدن معنا نیست که در روزهای اول کاری از قوانین و یا وضع موجود انتقاد کنید. نظر خود را با لحنی آرام و و دوستانه بیان کرده اما درگیر حواشی نشوید. برای مثال سعی نکنید برای جلب نظر همکاران یا مدیر نظر دیگری را بیان کنید و یا با گروهی همراه شوید. بروز شایعات و حواشی، به اعتبارشما آسیب زده و بهره وری تان را نیز کاهش می‌دهد. از قضاوت های بی مورد و عجولانه نیز خودداری کنید.

🔷ارتباط موثر با دیگران داشته باشید

در همان روزهای اول سعی کنید علایق افراد و یا نقاط اشتراک خود را با آنها پیدا کرده و در این مورد با آنها صحبت کنید. ارتباط برقرار کردن با افراد در روزهای اول کاری دشواری خواهد بود. اما گذشت زمان همه چیز را حل خواهد کرد. سعی کنید با هر فرد متناسب با رفتارهای خود او برخورد کنید. برای مثال شاید متوجه شوید که یکی از همکارتان تمایلی به غذا خوردن با جمع ندارد. با دانستن این موضوع نباید او را مجبور به حضور در جمع کرده و یا در این مورد کنجکاوی کنید

🔶در اولین روزهای کاری پوشش مناسب داشته باشید

اگر در محل کار شما پوشیدن یونیفرم اجباری نیست؛ سعی کنید لباس های رسمی و تمیز بپوشید. از پوشیدن رنگ های جیغ در محل کار خودداری کنید. همچنین در روزهای اول کاری به پوشش دیگران توجه کرده و مطابق با آنان لباس بپوشید. اگر در این مورد مطمئن نیستید؛ می‌توانید از بخش منابع انسانی و یا دیگران همکاران کمک بگیرید. اینکه پوشش شما مانند بقیه افراد سازمان نباشد در روحیه شما نیز تاثیر بدی خواهد داشت.

سخن پایانی

احتمالا در روزهای اول کاری راجع بسیاری از مسائل احساس ناامیدی خواهید کرد و اوضاع مطابق میل شما پیش نخواهد رفت. اما فراموش نکنید که باید به تلاش ادامه داده و زود جا نزنید. در مورد نگرانی های خود با مدیر و یا دیگر همکاران صحبت کرده اما غر نزنید. در صورت لزوم برای کنترل اوضاع، از یک روانشناس کمک بگیرید. در این دوران صبور بوده و قبل از هر کاری به خوبی فکر کنید. احتمالات مختلف را درنظر گرفته و برای اتفاقات مختلف آماده باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه روزهای اول کاری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید. 

 

سوالات متداول

چگونه می‌توان استرس روزهای اول کاری را کاهش داد؟

طبیعی است که در روزهای اول کاری دچار اضطراب شویم. اما باید آنرا کنترل کرده و اجازه ندهیم بر عملکردمان تاثیربگذارد. برخی از راهکارها، شامل حضور به موقع، صداقت، پوشش مناسب، احترام به قوانین سازمان، ارتباط موثر با دیگران و… می‌شود که در متن به توضیح آنها پرداخته ایم.

منبع: روزهای اول کاری | چطور برای روز اول کاری آماده شویم

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

سوء تغذیه کودکان از جمله مسائلی است که والدین باید اهمیت زیادی به آن  بدهند. زمانی که کودکان اشتهای خود را از دست می‌دهند و روز به روز ضعیف تر می‌شوند؛ دلهره بزرگی به والدین دست می‌دهد. کمبود مواد مغذی و معدنی باعث سوء تغذیه کودکان می‌شود. پس سلامتشان به خطر می‌افتد و به بیماری های مختلفی دچار می‌شوند.

برای درمان سوء تغذیه کودکان ابتدا باید با انواع، علائم و علل آن آشنا باشید. پس از اینکه به بیماری کودکتان مشرف شدید، باید از پزشک و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. تا رژیم مناسب غذایی به کودک بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سوء تغذیه در کودکان تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منبع: سوء تغذیه کودکان | 5 علل سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان چیست؟

وقتی که کودک از سوء تغذیه رنج می‌برد، به این معنا است که او به مقدار کافی مواد معدنی، مغذی و کالری دریافت نمی‌کند. در صورتی که تمام مواد لازم به بدن کودک نرسد، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و کودک به عفونت های مضر مبتلا می‌شود. اما یکی دیگر از انواع سوء تغذیه کودکان، مقدار زیاد کالری است. عدم تغذیه مناسب باعث بروز اختلالات زیاد در بدن کودک می‌شود. سوء تغذیه کودکان بر رفتار، خلق و خو، سلامت جسمی، فرآیند های رشد و دیگر وظایف بدن اثر گذار است.

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن نمایید.

انواع سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان انواع مختلفی دارد که در این بخش مقاله سعی کرده ایم به انواع آن اشاره کنیم.

🔴 سوء تغذیه انرژی پروتئینی

یکی از انواع سوء تغذیه کودکان، انرژی پروتئینی است. این نوع سوء تغذیه به دلیل کمبود پروتئین و گلوکز غذا ها به وجود می‌آید. سوء تغذیه انرژی پروئتینی به سه دسته تقسیم می‌شود.

🔹 سوء تغذیه مزمن: در این نوع سوء تغذیه، کودک از رشد کم رنج می‌برد.

🔹سوء تعذیه حاد: در سوء تغذیه حاد کودک لاغر می‌شود و وزن بدنش کاهش می‌یابد.

🔹 سوء تغذیه حاد و مزمن: اگر کودک به هر دو سوء تغذیه دچار باشد، وزن بدنش کاهش می‌یابد و مشکلات سلامتی متعددی را تجربه می‌کند.

🟢 کمبود ریز مغذی ها (منابع معدنی و ویتامین)

یکی از انوع سوء تغذیه کودکان، کمبود ریز مغذی ها می‌باشد. این نوع سوء تغذیه منجر به کمبود مواد مغذی می‌شود. ریز مغذی ها شامل مواد معدنی و ویتامین ها هستند. که برای سلامتی و کارکرد های بدنی کودک بسیار ضروری می‌باشد.

علل سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. که والدین باید به عوامل سوء تغذیه دقت کنند تا مبادا و از سوء تغذیه کودکان جلوگیری کنند. برخی از دلایل اصلی را در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

📌 مشکلات سلامت روانی

مشکلات سلامت روانی از علل سوء تغذیه کودکان است. کودکی که عقب ماندگی ذهنی داشته باشد بیشتر از کودک سالم به سوء تغذیه دچار می‌شود. در چنین شرایطی حتی کودک عادت های غذایی مناسبی ندارد. کودکان با این شرایط معمولا به بی اشتهایی عصبی و پرخوری مبتلا هستند. 

📌 اختلالات دستگاه گوارش

اختلالات دستگاه گوارش از دیگر دلایل سوء تغذیه کودکان است. به دلیل مشکلات گوارشی کودک به راحتی توانایی جذب مواد غذایی را ندارد. در نهایت بدن او عاری از هرگونه مواد حیاتی مورد نیاز می‌شود. اگر کودک شما مبتلا به کولیت اولستراتیو یا بیماری کرون است، به احتمال بالایی به سوء تغذیه مبتلا می‌شود. 

📌 رژیم غذایی ضعیف

یکی از دلایل سوء تغذیه کودکان، رژیم غذایی ضعیف است. زمانی که کودک مواد غذایی مناسبی را دریافت نکند، با سوء تغذیه مواجهه می‌شود. رژیم غذایی ضعیف باعث دریافت کم مواد مغذی بدن کودک می‌شود. در نتیجه کودک به بیماری های گوناگونی دچار می‌شود.

📌 دیابت

دیابت نوع دیگری از دلایل سوء تغذیه کودکان است. زمانی که کودک به دیابت مبتلا باشد، توانایی جذب مواد مغذی را نخواهد داشت. به دلیل قند خون بالا، پانکراس او با مشکل روبرو می‌شود. که باعث آسیب به فرآیند های رشدی و جذب مواد غذایی می‌شود.

📌 عدم شیردهی

یکی از دلایل مهم سوء تغذیه کودکان، عدم شیردهی است. شیردهی مناسب در دوران نوزادی باعث رشد مناسب و سلامت کودک می‌شود. و باعث جلوگیری از بروز بیماری های مختلف می‌شود. در برخی موارد مادران به دلایل مختلفی کودکان خود را از شیر می‌گیرند. همین عدم شیردهی یکی از مهم ترین دلایل سوء تغذیه کودکان می‌باشد.

نشانه های سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان با تعدادی از نشانه ها بروز می‌کند. که در این بخش مقاله برای اطلاعات بیشتر و آگاهی والدین از سوء تغذیه در کودکان به علائم و نشانه ها اشاره کرده ایم.

🔸 غیر فعال بودن

🔸 سطح تمرکز پایین

🔸زمان طولانی بهبودی از انواع بیماری ها

🔸 زمان طولانی جهت التیام زخم ها، عفونت ها و بریدگی ها

🔸 حساسیت بسیار بالا برای احساس سرما

🔸خستگی

🔸 کاهش حجم ماهیچه ها

🔸 سیستم ایمنی بسیار ضعیف

🔸دمای پایین غیر عادی بدن

🔸 فقدان چربی بدن

🔸 افسردگی روانی

🔸خستگی شدید

🔸 حساسیت شدید

🔸 مشکلات تنفسی

🔸کاهش ناگهانی وزن

🔸 پوست خشک

🔸 رنگ صورت پریده

🔸پوست سرد

🔸 موهای خشک و زبر

🔸 مشکلات قلبی

🔸لاغری صورت و گونه ها

🔸 تیرگی زیر چشم ها

🔸 افزایش ریزش مو

🔸مشکلات تنفسی

🔸 مشکلات کبدی

پیامدهای سوء تغذیه کودکان

سوء تغذیه کودکان همراه با خود پیامدهایی را به دنبال دارد. که در این بخش مقاله به تمامی پیامدهای سوء تغذیه کودکان اشاره کرده ایم.

❌ پیامدهای رشدی

سوء تغذیه کودکان باعث انواع پیامدهای رشدی می‌شود. زمانی که کودک به عفونت دستگاه گوارش مبتلا می‌شود، مواد مغذی را نمی‌تواند از طریق مواد غذایی جذب کند. در نهایت فرآیندهای رشدی کودک با خطر مواجه می‌شود.

❌ کمبود مواد غذایی خاص

از پیامدهای سوء تغذیه کودکان می‌توان به کمبود مواد غذایی خاص اشاره کرد. زمانی که مواد غذایی خاص در بدن کودک وجود نداشته باشد، شرایط سوء تغذیه کودک تقویت می‌شود. جذب چربی کم باعث محرومیت کودک از ویتامین A و ویتامین D می‌شود. که در توانایی های بصری رشد کودک تاثیر گذار است. در نهایت رشد استخوان های کودک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

❌ سیستم ایمنی ضعیف

از بارز ترین پیامدهای سوء تغذیه کودکان، سیستم ایمنی ضعیف است. سوء تغذیه کودکان باعث تضعیف بدن کودک و عفونت های مختلف می‌شود. هم چنین کمبود آهن، روی و ویتامین ها باعث تحریک سوء تغذیه کودکان می‌شود.

❌ نارسایی در اندام ها

سوء تغذیه کودکان باعث نارسایی در اندام ها می‌شود. اندام هایی مانند کبد، قلب و کلیه ها به شدت تحت تاثیر مواد غذایی قرار دارد. که اگر کودک سوء تغذیه داشته باشد، این اندام ها بیشتر با نارسایی روبرو می‌شود.

❌ دیگر پیامدهای سوء تغذیه کودکان

🔻 بیماری های مضر

🔻 ذات الریه

🔻عفونت دستگاه ادراری

🔻 اسهال

🔻 رشد آهسته رفتاری

🔻کاهش وزن

🔻 عقب ماندگی ذهنی

🔻 رشد کم

🔻ناتوانی در یادگیری

🔻 کاهش توانایی در حل مساله

🔻 کاهش مهارت های اجتماع

🔻کاهش سطح IQ

🔻 اختلال در کمبود توجه

🔻 رشد بسیار کند بدن

🔻اختلال در دستگاه گوارش

🔻 کمبود حافظه

🔻 کاهش پیشرفت در زبان

🔻کاهش روند بهبود زخم ها

🔻 کاهش وزن بسیار شدید

🔻 اختلال در عملکرد ذهنی

روش های جلوگیری از سوء تغذیه کودکان

برای جلوگیری از سوء تغذیه کودکان والدین باید به شدت به مواد غذایی و رژیم غذایی کودکان توجه کنند. حتما کودکان را از رژیم غذایی ناسالم دور کنید. غذاهای چرب و تند باعث کاهش رشد کودکان می‌شود. همچنین باعث بی حالی و چاقی آنها می‌شود. کودکان باید ساعت غذایی منظمی داشته باشند. برای این کار بهتر است هر 3 الی 4 ساعت کودک اندکی غذا بخورد تا همیشه اشتها برای میل به غذا داشته باشد. برای کودکان ورزش منظمی در نظر بگیرید تا با فعالیت های روزانه انرژی خود را تخلیه کنند تا میل به غذا داشته باشند.

⭕ مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از سوء تغذیه کودکان

◾ کربوهیدارت ها

◾ چربی های ضروری

◾پروتئین

◾ ویتامین

◾ مواد معدنی

◾میوه ها

◾ سبزیجات

◾ محصولات لبنی

◾مواد غذایی سبوس دار

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، سوء تغذیه کودکان به مرور زمان باعث بروز پیامدهای شدید در کودکان می‌شود و رند رشد کودک را با مشکل روبرو می‌کند. به همین دلیل باید از یک متخصص برای بهبود و روند رشد کودک کمک گرفت. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سوء تغذیه کودکان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: سوء تغذیه کودکان | 5 علل سوء تغذیه کودکان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

آیا رشته پزشکی مناسب من هست؟ غافل از اینکه آیا واقعا این رشته مناسب آنان هست یا نه! فراموش نکنید که نه تنها ورود به رشته پزشکی دشوار است؛ بلکه گذراندن دوره های پزشکی نیز دشوار خواهد بود. قبل از ورود به دانشگاه و انتخاب رشته تحصیلی، بهتر است قبل از هر چیز به علاقه و توانمندی هایتان دقت کنید. والدین زیادی فرزندان خود را مجبور به انتخاب این رشته می‌کنند. اما با گذشت مدتی، شاهد شکست و سرخوردگی فرزند خود خواهند بود.

منبع: رشته پزشکی | آیا رشته پزشکی مناسب من هست؟

رشته پزشکی

رشته پزشکی جزو پردرآمدترین رشته ها محسوب می‌شود و قبولی در آن به هیچ عنوان آسان نیست. اولین قدم برای قبولی در این رشته، مطالعه دقیق و مستمر است. این رشته گاهی افراد را ترغیب می‌کند تا حتی بعد از گذشت مدتی از زمان فارغ التحصیلی از دانشگاه دوباره برای شرکت در کنکور اقدام کنند.

به هرحال قبل از ورود به هر رشته ای افراد باید در مورد آن اطلاعات کافی داشته باشند و با آگاهی تصمیم بگیرند. برای قبولی در این رشته باید برنامه ریزی دقیق داشت و عوامل مختلفی را در نظر گرفت.

دوره های رشته پزشکی

بعد از قبولی در این رشته و ورود به دانشگاه باید در مورد دوره های مختلفی که فرد باید آنها را بگذراند نیز اطلاعات کسب کرد. در واقع باید با یک چشم انداز دورتر وارد این رشته شوید. مراحل مختلف پزشکی، شامل علوم پایه فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی(استاژری) و کارورزی بالینی(اینترنی) می‌شود.

🔴علوم پایه

علوم پایه اولین دوره ای است که فرد بعد از قبولی در رشته پزشکی، باید بگذراند. معمولا 2 سال است و در غالب 4 ترم ارائه می‌شود. در واقع در این مقطع افراد با مفاهیم پایه پزشکی آشنا می‌شوند. تمام دروس در این 4 ترم، تئوری هستند. در انتهای این دوره، فرد باید در آزمون جامع موفق شود تا وارد دوره بعدی گردد. دروس علوم پایه شامل، آناتومی، بیوشیمی، بافت شناسی، اپیدمیولوژی، جنین شناسی، ایمنی شناسی،فیزیولوژی، روانشناسی، ژنتیک، تغذیه، میکروب شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، آسیب شناسی عمومی، دروس عمومی و زبان تخصصی، می‌شود. علوم پایه یکی از مهم ترین دوره های پزشکی است. بعد از آن دانشجویان وارد مرحله فیزیوپاتولوژی می‌شوند.

🟠فیزیوپاتولوژی

دوره بعدی در رشته پزشکی، فیزیوپاتولوژی است که معمولا یک ساله بوده و 6 الی 7 ترم دارد. در این دوره دروس فیزیولوژی و فارماکولوژی به دانشجویان ارائه می‌شود. در این مقطع، دانشجویان با ساختار بدن، انواع بیماری ها و داروهای مختلف آشنا خواهند شد. امتحانا این دوره به صورت ماهانه برگزار می‌شوند. دروس فیزیوپاتولوژی شامل، آسیب شناسی اختصاصی، سمیولوژی، فارماکولوژی، پاتولوژی تئوری، فیزیوپاتولوژی ارگان ها، فیزیک پزشکی و… می‌شود.

🟡کارآموزی بالینی (استاژری)

در سومین دوره که کارآموزی بالینی نام دارد؛ دانشجویان وارد بیمارستان می‌شوند. این دوره 2 سال است و در 4 الی 5 ترم به دانشجویان رشته پزشکی ارائه می‌شود. این مقطع، هم واحدهای عملی دارد و هم واحد تئوری. دانشجو باید در ساعات مختلف شبانه روز در بیمارستان به صورت کشیک، حضور پیدا کند. در انتهای این دوره نیز آزمونی برگزار می‌شود که دانشجویان با قبولی در آن وارد دوره ی اینترنی خواهند شد. دوره های مختلف کارآموزی بالینی شامل، جراحی، بخش داخلی، کودکان، چشم، زنان و زایمان، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، پوست، بیماری های اعصاب و بیماری های عفونی می‌شود.

🟢کارورزی بالینی(اینترنی)

آخرین دوره رشته پزشکی، کارورزی بالینی یا اینترنی است. این دوره 2 ساله بوده و تمام واحد های آن عملی است. درواقع دانشجو به طور کامل در بیمارستان حضور دارد. می‌توان گفت این دوران تقریبا سخت ترین دوره پزشکی است؛ چراکه دانشجویان به طور کامل با بیماران در ارتباط هستند. البته فعالیت های آنان زیر نظر اساتید است. اگر دانشجویان امتحانات این دوره را با موفقیت سپری کنند؛ به طور رسمی به عنوان یک پزشک وارد جامعه و بازار کار خواهند شد. دروس این دوره شامل، کارورزی بخش چشم، جراحی، سوختگی، ارتوپدی، اطفال، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، اورژانس و پوست، می‌شود.

قبولی در رشته پزشکی

بعد از آشنایی با دوره ها و دروس رشته پزشکی، اگر همچنان به علاقه خود پایبند هستید؛ باید برای قبولی در آن نیز آماده شوید. اخیرا تغییراتی اساسی در کنکور ایجاد شده است که با توجه به آنها باید آمادگی لازم را کسب کنید. دروس عمومی به طور کامل از کنکور حذف شده و ضرایب دروس نیز دچار تغییراتی گردیده اند.

تنها دروسی که فرد باید به آنها مسلط باشد؛ ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی و زمین شناسی سه سال دهم، یازدهم و دوازدهم، خواهد بود. از طرف دیگر تاثیر معدل نیز بسیار افزایش یافته، پس دانش آموزان باید امتحانات نهایی خود را نیز با موفقیت بشت سر بگذارند. فراموش نکنید که کنکور در نوبت دی و تیرماه برگزار می‌شود که منابع آنها کاملا یکسان است.

⭕ضریب درس زمین شناسی 1

⭕درس ریاضی 7

⭕زیست شناسی 12

⭕فیزیک 7

⭕درس شیمی 9

مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی

اگر علاقه زیادی به رشته پزشکی دارید؛ باید مشکلات و سختی های آن را نیز بپذیرید. مدت زمان این رشته نیز یکی از دغدغه‌های افراد خواهد بود. مدت تقریبی برای اتمام این رشته 7 سال در نظر گرفته می‌شود. اما بیشتر دانشجویان درس خود را بعد از 8 یا 9 سال تمام می‌کنند. بعد از این دوران فرد یک پزشک عمومی محسوب می‌شود که علاوه بر گذراندن طرح باید مدت زمانی را برای گرفتن تخصص خود در نظر بگیرد. این مدت طولانی گاهی برای دانشجویان حالت فرسایشی پیدا کرده و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل باید قبل از ورود به رشته پزشکی همه جوانب را در نظر گرفت.

ادامه تحصیل رشته پزشکی در خارج از کشور

یکی از سوالات رایج میان دانشجویان رشته پزشکی و یا حتی داوطلبین، ادامه تحصیل در خارج از کشور برای این رشته است. کشورهای مختلفی برای ادامه تحصیل و یا شروع به تحصیل در این رشته دارند. برای مثال فردی با مدرک پزشکی در ایران نمی‌تواند در آمریکا طبابت کند. برخی از کشورها در مورد رشته پزشکی فقط فارغ التحصیلات کشور خود را می‌پذیرند. اما به هر حال هزینه های این رشته در کشورهای دیگر بالا خواهد بود و داشنجویان باید با توجه به دانشگاه موردنظر و کشور مقصد خود شرایط را جویا شوند.

برخی از مزایا و معایب رشته پزشکی

اگر شما فردی هستید که فوبیای خون ندارید و یا در مقابل اتفاقات ناگواری مثل مرگ و یا تصادف دیگران، می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید؛ برای پزشکی مناسب هستید. البته اینها تمام شرایط سخت پزشکی نیستند. کشیک های طولانی، مدت زمان زیادبرای اتمام درس، مطالعه و تلاش بسیار، فشار روانی زیاد و در مواردی دوری از خانواده، تمام چالش های این رشته هستند که باید برای آنها آمادگی داشته باشید.

از طرف دیگر اگر در دانشگاه هایی غیر از دانشگاه های دولتی، پذیرفته شوید؛ هزینه های زیاد آن را نیز در نظر داشته باشید. اما بعد از دوره فارغ التحصیلی به راحتی می‌توانید وارد بازارکار شده و در مکان های مختلفی مشغول به کار شوید. همچنین درآمد حاصل از رشته پزشکی احتمالا بخش بزرگی از زحمات شما را جبران خواهد کرد. 

سخن پایانی

رشته پزشکی علاوه بر سختی های زیادی که دارد؛ مزایای آن نیز کم نیست. درآمد خوب و جایگاه اجتماعی مناسب دلایل قانع کننده ای برای ورود به این رشته هستند. اما هر موقعیتی به آسانی کسب نمی‌شود و باید برای آن تلاش کرد. فراموش نکنید که رشته پزشکی تمام هدف زندگی و دوران تحصیل نیست و باید عوامل مختلفی را برای انتخاب آن در نظر داشت. هرکسی وارد این رشته می‌شود؛ لزوما صلاحیت پزشکی را ندارد. این شغل نیاز به دانش و مهارت زیادی دارد و نمی‌توان به راحتی جان انسانها را نادیده گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته پزشکی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

رشته پزشکی برای چه کسانی مناسب است؟

برای ورود به این رشته علاوه بر علاقه باید استعداد و توانمندی را نیز در نظر داشت. همچنین افراد باید برای رویارویی با اتفاقات ناگوار و شرایط پراسترس زیادی آماده باشند. روحیه و انگیزه برای ادامه این رشته بسیار مهم است.

منبع: رشته پزشکی | آیا رشته پزشکی مناسب من هست؟

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

مزاحمت خیابانی با درصد بالایی از سوی مردان صورت می‌گیرد. در تمامی جوامع و کشورهای مختلف، مزاحمت خیابانی به عنوان جرم شناخته می‌شود. اما با این شرایط همچنان مزاحمت های گوناگون در خیابان وجود دارد. و باعث ایجاد مشکلات گوناگون برای دیگران می‌شود. این نوع مزاحمت به عنوان مشکلات اجتماعی که همراه با آسیب های جسمی و روانی است، شناخته می‌شود.

مزاحمت خیابانی می‌تواند به شیوه نوشتاری، لفظی، فیزیکی و تعقیب باشد. که هر نوع از آن برای خانم ها وحشتناک، ترسناک و آزار دهنده است. مشکلات اجتماعی نیز مانند تمامی مشکلات دیگر روش های برخورد دارد که در این مقاله توضیح داده ایم. اما اگر با مزاحمت خیابانی دچار آسیب های مختلف شده اید؛ حتما از روانشناس و مشاور متخصص کمک بگیرید. منبع: مزاحمت خیابانی | 6 نحوه برخورد با مزاحمت خیابانی

مزاحمت خیابانی چیست؟

مزاحمت خیابانی به مشکلات اجتماعی، آزار جسمی و روانی گفته می‌شود. که با درصد بالایی از سوی آقایان اتفاق می‌افتد. متلک پرانی، آزار و اذیت، رفتارهای زشت، آزار جنسی در خیابان، حرف های رکیک و … به عنوان مزاحمت خیابانی شناخته می‌شود. و آرامش و اعتماد به نفس خانم ها را خدشه دار می‌کند. این مزاحمت ها موضوع جدی در اجتماع است که افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. بر اساس تحقیقاتی که در رابطه با چنین جرمی صورت گرفته است، افراد مجرم فاقد اصالت و تربیت خانوادگی هستند. این افراد از فقر فرهنگی رنج می‌برند و زندگی اجتماعی پر چالشی دارند. 

نحوه برخورد با مزاحمت خیابانی چگونه است؟

در برخورد با مزاحمت خیابانی باید چند اصل را به یاد داشته باشید. به طور کلی مزاحمت خیابانی نوعی جرم تلقی می‌شود. افرادی که دائم در حال مزاحمت خیابانی هستند فاقد فرهنگ، تربیت و اصالت خانوادگی هستند. رفتار و برخورد با چنین افراد بی اصالتی نیز دشوار است. که در این بخش مقاله راجع به چگونگی برخورد با مزاحم های تلفنی توضیح داده ایم. 

📌 برای مزاحمت خیابانی، در اقدام اول باید خونسردی خود را حفظ کنید

اولین کاری که باید در برخورد با مزاحمت خیابانی انجام دهید، حفظ خونسردی است. طبق نظر روانشناسان، مزاحمین خیابانی با ترسیدن دیگران ارضا می‌شوند. و حس خوبی را دریافت می‌کنند. زمانی که شما در برابر رفتارهای زشت آنها خونسرد باشید و واکنش نشان ندهید؛ از کار خود پشیمان می‌شوند. حتی با حفظ خونسردی توانایی تصمیم گیری درست از نظر منطقی و عقلانی بیشتر می‌شود. 

📌 از پرخاشگری و دشنام گویی جلوگیری کنید 

برای برخورد با مزاحمت خیابانی، باید از پرخاشگری و دشنام گویی پرهیز کنید. زمانی که شروع به پرخاش و دشنام گویی کنید، لذت را در این افراد ایجاد کرده اید و باید منتظر مزاحمت های دیگر باشید. بنابراین بهترین راه جلوگیری از پرخاش و دشنام است.

📌 از ترس و التماس پرهیز کنید | مزاحمت خیابانی

برای رفتار و برخورد با مزاحمت خیابانی، حتما از ترس و التماس پرهیز کنید. ترس و التماس شما باعث ارضای روحی این افراد می‌شود. و این مزاحمت ها در زمان بروز ترس و التماس بیشتر ادامه خواهد داشت. به همین دلیل از التماس و ترس پرهیز کنید تا واکنش شما باعث لذت فرد مزاحم نشود. 

📌 مزاحمین را تهدید نکنید

یکی از رش های برخورد با مزاحمت خیابانی، عدم تهدید و تحریک مزاحمین است. در برخورد با این افراد نباید از جملاتی مانند: الان زنگ می‌زنم پلیس، داد و فریاد راه می‌اندازم، آبروت رو می‌برم و … استفاده کنید. زمانی که از تهدید و تحریک استفاده کنید؛ قدرت و برتری شخص را تقویت کرده اید و او را برای ادامه کار تشویق کرده اید. به همین جهت، از تهدید و تحریک مزاحمین پرهیز کنید. 

📌 در مزاحمت خیابانی، اگر آزار جسمی دیده اید، ساکت نباشید

در برابر مزاحمت خیابانی از نوع جنسی هرگز نباید ساکت بمانید. اگر شخص سادیسمی مزاحم شما شد، هرگز ساکت نمانید و به خود جرات دهید تا از شخص آزار رسان فیلم بگیرید، با پلیس تماس بگیرید و از دیگران درخواست کمک کنید. در این شرایط فرد مزاحم به خود اجازه آزار بیشتر نمی‌دهد و ترس وجود او را فرا می‌گیرد. 

📌 از روانشناس کمک بگیرید | مزاحمت خیابانی

زمانی که با مزاحمت خیابانی مواجهه شده اید و ترس وجود شما را فرا گرفته است، حتما باید برای کسب آرامش از روانشناس کمک بگیرید. افرادی که تحت مزاحمت های زیاد و آزار دهنده قرار گرفته اند، به اعتماد به نفس پایین و آسیب های روحی مبتلا می‌شوند. چنین افرادی اگر تحت درمان روانشناس قرار نگیرند آسیب های روانی را تا همیشه با خود همراه خواهند داشت. و از لذت زندگی محروم خواهند شد. بنابراین اگر با چنین رفتاری مواجهه شدید، حتما از متخصص کمک بگیرید.

کلام آخر

همه افراد با مزاحمت خیابانی آشنا هستند. انواع مختلفی در مزاحمت ها وجود دارد که شامل آزار جنسی، روحی، لفظی و … می‌شود. اگر در برخورد با مزاحمت های خیابانی واکنش های هیجانی شدید نشان دهید، مزاحمت ها بیشتر می‌شود و فرد مزاحم ارضای روحی را تجربه خواهید کرد. در برخورد با این افراد باید روش هایی را از روانشناسان آموزش ببینید و آرامش خود را حفظ کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مزاحمت خیابانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

روش های برخورد با مزاحمت خیابانی چیست؟

در اقدام اول باید خونسردی خود را حفظ کنید، از پرخاشگری و دشنام گویی جلوگیری کنید، از ترس و التماس پرهیز کنید، مزاحمین را تهدید نکنید، اگر آزار جسمی دیده اید، ساکت نباشید و از روانشناس کمک بگیرید.

منبع: مزاحمت خیابانی | 6 نحوه برخورد با مزاحمت خیابانی

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

چگونه کودک را نمازخوان کنیم ؟ چطور کودکانمان را به نمازخوانی سوق دهیم؟ خیلی از والدین علاقه دارند تا کودکان نمازخوان و معتقد داشته باشند. این والدین مخصوصا در جامعه مذهبی برای نماز اهمیت ویژه ای قائل هستند. اگر از سن کودکی به فرزندان خود آموزش دهید که چگونه نماز بخواند، عادت کرده و این صفت تا بزرگسالی نیز با او همراه خواهد بود.

اگر والدین نیز همیشه نمازهای خود را سر وقت بخوانند؛ فرزندانشان مشاهده کرده و از آنها الگوبرداری می‌کنند. برای آموزش نمازخوانی به کودکان باید به برخی از نکات توجه کنید تا به مرور زمان کودک نمازخوان داشته باشید. جهت اطلاع از روش های آموزش نمازخوانی می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید. 

منبع: چگونه کودک را نمازخوان کنیم | 7 روش نمازخوان کردن کودکان

چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟

 

برای پاسخ به سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ باید به برخی از نکات توجه کنید. در ابتدا کودکی بیشتر به نمازخوانی تمایل پیدا می‌کند که والدین نمازخوان داشته باشد. والدین الگوی فرزندان هستند و هر رفتاری که داشته باشند، از کودک دریافت می‌کنند. در اقدام دوم مدارس و مکان های آموزشی هستند که کودک را به نمازخوانی تشویق می‌کند. بنابراین مدارسی که برای تحصیل کودک انتخاب می‌کنید، نقش مهمی در نمازخوان کردن کودک دارند. همچنین سن نمازخوانی در کودک بنا بر اصول و احکام دین اسلام، هفت سالگی می‌باشد.

والدین می‌توانند کودکان خود را از هفت سالگی تشویق کنند تا به نمازخوانی علاقه مند شوند. این تشویق باید از دو بعد معنوی و غیر مادی یا مادی و غیر معنوی باشد. تشویق مادی مانند هدیه دادن است و تشویق معنوی می‌تواند معرفی الگو باشد. به طور کلی در این مقاله راجع به روش های چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ توضیح داده ایم.

روش های نمازخوان کردن کودکان

روش های گوناگونی برای نمازخوان کردن کودکان وجود دارد. که در این بخش در پاسخ به سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ روش هایی را توضیح داده ایم که در این بخش مقاله اشاره شده است.

🔴 در کودکان خود انگیزش ایجاد کنید 

در پاسخ به سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ باید به ایجاد انگیزش اشاره کنیم. انگیزش در اقدامات اولیه برای نمازخوانی کودکان بسیار کارساز است. در ایجاد انگیزش می‌توانید از روش هایی مانند هدیه دادن، تائید، تشویق و پاداش استفاده کنید. با ایجاد انگیزه و تشویق می‌توانید کودک را برای نمازخوانی سوق دهید.

🟡 عبادات را به شیوه جمعی انجام دهید | چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟

یکی از پاسخ ها برای سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ عبادات جمعی است. همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، والدین الگوی فرزندان هستند. و بهترین افراد برای آموزش فرزندان می‌باشند. در این روش می‌توانید به همراه فرزندان و اعضای خانواده، نماز را به شیوه جماعت بخوانید. با این روش هم کودک به نمازخوانی تشویق می‌شود و هم سهل انگاری در نماز کاهش می‌یابد. در نهایت باعث ایجاد و افزایش ارتباط عاطفی، همدلی و همبستگی میان اعضای خانواده می‌شود. 

🟣 از رفتارهای ناخوشایند پرهیز کنید

در پاسخ به سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ می‌توانیم به پرهیز از رفتارهای ناخوشایند اشاره کنیم. زمانی که والدین از خود رفتارهای ناخوشایند نشان می‌دهند، کودک از انجام اعمال دینی زده می‌شود. در ادامه به رفتارهای ناخوشایند والدین که باید پرهیز کنند اشاره کرده ایم. 

🔻 خسته کردن کودک یا نوجوان با برنامه های اضافی و تعقیبات نماز

🔻 دعوت کودک به نماز زمانی که به تازگی تنبیه شده است

🔻مقایسه فرزندان با سایر کودکان نمازخوان

🔻 اعمال قدرت و اجبار کودک به نماز

🔻 اشغال کردن زمان تفریح کودکان مانند: وقت بازی و مشاهده فیلم

🟠 راجع به نماز با فرزندان به مکالمه و گفتگو بپردازید

یکی از پاسخ ها برای سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ مکالمه و گفتگو راجع به نمازخوانی است. والدین باید به شیوه غیر مستقیم و غیر مستقیم کودکان را به نمازخوانی تشویق کنند. در صورت مقاومت کودکان می‌توانید از دلیل و استدلال کمک بگیرید. اما از بحث و اجبار دوری کنید. با آرامش کامل با کودک خود صحبت کنید و دلیل اینکه می‌خواهید او نمازخوان شود شرح دهید.

🟢 پاداش های نماز را به کودکان توضیح دهید | چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟

در پاسخ به سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ بهتر است که پاداش های نماز را به کودکان توضیح دهید. مثلا بگویید که اگر نماز بخوانی چه پاداشی به تو عطا خواهد شد. اما این خبر رسانی ها نباید همراه با ترساندن و مجازات کودک صورت بگیرد. مثلا به کودک بگویید که اگر نماز بخوانی فرشته ها برای تو اعمال خوب ثبت می‌کنند و می‌توانی با نمازخوانی خواسته های خود را از خداوند هنگام عبادت بخواهی. 

🟤 اعضای خانه و مدرسه باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند

برای نمازخوان کردن کودک حتما باید اعضای خانه و مدرسه با یکدیگر هماهنگی داشته باشند. زمانی که مدرسه و اعضای خانواده با یکدیگر هماهنگ باشند، اهداف تربیت دینی، فرهنگ نماز، همکاری نهاد های فرهنگی و تربیتی، وظایف و پرورش باید در این دو ارگان یک سو باشد و مکمل یکدیگر باشند. 

⚪ از روانشناس کودک کمک بگیرید | چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟

برای دریافت سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم؟ یکی از بهترین گزینه ها، کمک از روانشناس کودک است. زمانی که برای تربیت کودکان از روانشناس کمک بگیرید؛ به شیوه بهتری می‌توانید بر اساس خواسته ها و شخصیت کودک او را رشد دهید. در این راستا نیز می‌توانید از روانشناس کودک کمک بگیرید تا روش های کارآمد برای نمازخوانی را آموزش ببینید و برای رشد کودک استفاده کنید. 

کلام آخر

در این مقاله سعی کرده ایم که راجع به سوال چگونه کودک را نمازخوان کنیم ؟ پاسخ های مناسبی ارائه دهیم. همانطور که مطالعه کردید؛ کودکان می‌توانند از سن هفت سالگی برای نمازخوانی آماده شوند. اما فراموش نکنید که والدین الگوی کودکان هستند و اگر نماز بخوانند؛ کودکان را بیشتر به سوی نمازخوانی سوق می‌دهند. برای آموزش اصولی می‌توانید از مربیان و متخصصین روانشناس کودک کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونه کودک را نمازخوان کنیم ؟ می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا با تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید. 

سوالات متداول

روش های نمازخوان کردن کودکان چگونه است؟

در کودکان خود انگیزش ایجاد کنید، عبادات را به شیوه جمعی انجام دهید، از رفتارهای ناخوشایند پرهیز کنید، راجع به نماز با فرزندان به مکالمه و گفتگو بپردازید، پاداش های نماز را به کودکان توضیح دهید، اعضای خانه و مدرسه باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و از روانشناس کودک کمک بگیرید.

منبع: چگونه کودک را نمازخوان کنیم | 7 روش نمازخوان کردن کودکان

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

رشته های گروه تجربی طیف گسترده ای از رشته ها را در بر می‌گیرند که در دانشگاه های مختلفی می‌توان به تحصیل در آنها مشغول شد. این رشته ها توسط خود سازمان سنجش مشخص شده اند و هر ساله تغییراتی در آنها اعمال می‌شود. معمولا دو روز بعد از انتشار کارنامه کنکور داوطلبین، دفترچه ای در سایت سنجش منتشر می‌شود که در مورد تمام رشته ها و گروه ها با جزییات توضیح داده شده است.

متقاضیان رشته های گروه تجربی بسیار زیاد هستند و رقابت میان آنان نیز زیاد است. همچنین به دلیل تغییرات اساسی که اخیرا در روند کنکور ایجاد شده است؛ دانش آموزان باید به نکات زیادی توجه داشته باشند. 

منبع: رشته های گروه تجربی | پردرآمدترین رشته های تجربی

رشته های گروه تجربی

معمولا اکثر داوطلبین برای سه مورد از بهترین رشته های گروه تجربی، که شامل دندانپزشکی، پزشکی  داروسازی هستند؛ با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما این گروه، شامل رشته های زیادی می‌شود که بخش اعظم آنها مرتبط با علوم تجربی بوده و متناسب با توانمندی های دانش آموزان است. بخشی از این رشته ها دکتری پیوسته هستند و برخی در غالب دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

رشته های گروه تجربی در مقطع کارشناسی

زیرگروه های رشته های گروه تجربی به پنچ دسته تقسیم می‌شوند که رشته محل ها و ضرایب دروس تخصصی برای قبولی در آن‌ها متفاوت است. زیر گروه مهمترین زیرگروه محسوب می‌شود. همچنین رشته های موجود در آن نیز بیشترین متقاضی را دارد.

📌رشته های زیرگروه یک

رشته های زیرگروه یک در رشته های گروه تجربی برای تحصیل در دانشگاه، شامل اتاق عمل، پزشکی، دندانپزشکی، زیست شناسی سلولی-مولکولی ، روانشناسی، بینایی سنجی، علوم تغذیه، هوشبری، کاردرمانی، پرستاری، دبیری زیست شناسی، مامایی، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی و… می‌شود.

برخی از این رشته ها فقط در دانشگاه های روزانه، پردیس خودگردان و آزاد ارائه می‌شوند. در واقع تحصیل در برخی از این رشته ها در دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی ممکن نیست. همچنین قبولی در آنها نیز نیاز به تلاش و ممارست زیادی دارد.

📌رشته های زیرگروه دو

رشته های گروه تجربی در زیر گروه دو معروف به رشته های شیمی هستند. همچنین ضرایب دروس اختصاصی برای قبولی در آنها یک برای زمین شناسی، 4 برای زیست و شیمی، 3 برای ریاضی و 2 برای فیزیک است. این زیرگروه شامل رشته های داروسازی، بهداشت عمومی، آموزش شیمی، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، کاردانی بهداشت حرفه ای، می‌شود.

📌رشته های زیر گروه سه

زیر گروه سوم از رشته های گروه تجربی، زمین شناسی نام دارد. معمولا این زیرگروه زیاد پرطرفدار نیست و قبولی در آن نیز نسبتا آسان است. ضریب های مورد نیاز برای قبولی در رشته های این زیرگروه برای درس زمین شناسی 4، 2 برای دروس زیست، فیزیک و شیمی و 3 برای ریاضی است. رشته های این زیرگروه اقیانوس شناسی و زمین شناسی هستند.

📌رشته های زیرگروه چهار و پنج

تقریبا هرچه از زیرگروه یک فاصله می‌گیریم ارتباط رشته ها نیز با علوم تجربی کمتر می‌شوند. زیر گروه چهارم از رشته های گروه تجربی، به زیرگروه ریاضی معروف بوده و طبیعی است که درس ریاضی دارای بیشترین ضریب است. زیر گروه پنجم نیز بیشتر مربوط به تکنولوژی می‌شود که دوباره ریاضیات بیشترین تاثیر را دارد.

برخی از رشته های این دو زیرگروه، شامل حسابداری، مدیریت مالی، کاردانی بیمه، شیعه شناسی، کاردانی هتلداری، مددکاری اجتماعی، مهندسی طبیعت، علوم ورزشی، مهندسی فضای سبز، مربیگری عقیدتی و… می‌شوند.

مهارت های لازم برای تحصیل در رشته های گروه تجربی

از آنجایی که در اکثر دروس این رشته حتی در دوره دبیرستان، افراد با موجودات زنده و مطالعه ساختار و عملکرد آنها سروکار دارند؛ بهتر است روحیه لازم برای آن را داشته باشند. رشته های گروه تجربی، مخصوصا در زیرگروه های یک و دو بسیار تخصصی تر شده و افراد باید تلاش زیادی در جهت گذراندن دوره های درسی خود بکنند. برخی از مهارت هایی که دانشجویان این رشته ها برای پیشرفت، نیاز دارند؛ شامل موارد زیر می‌شوند.

⭕آمادگی بدنی

اکثر رشته های گروه تجربی، دارای واحد عملی در دوران تحصیل و همچنین فعالیت های بدنی در محیط شغلی هستند. به همین دلیل فرد باید از آمادگی بدنی خوبی برخوردار بوده و توانایی حضور در محیط های درمانی مثل بیمارستان، آزمایشگاه و … را داشته باشد. برای مثال بسیاری از دختران به لحاظ آمادگی بدنی، صلاحیت لازم برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی را ندارند. در دندانپزشکی نیز وضعیت بدنی فرد برای طولانی مدت در یک موقعیت قرار دارند؛ به همین دلیل احتمال بروز آسیب وجود دارد.

⭕انجام کار پژوهشی

از آنجایی که متخصصین رشته گروه تجربی، اغلب با موجودات زنده سروکار دارند؛ باید در مورد بیماری های مختلف و همچنین شرایط محیطی، همیشه بروز بوده و آخرین اطلاعات را داشته باشند. اینکار نیاز به انجام تحقیق و پژوهش خواهد داشت. آنان علاوه بر اینکه باید اطلاعات کافی داشته باشند؛ می‌توانند از دیگران نیز کمک گرفته و روحیه همکاری داشته باشند. یکی از ملزومات تحصیل در رشته های گروه تجربی، انجام کار پژوهشی خواهد بود.

⭕برخورداری از مهارت های کلامی

داوطلبین رشته های مختلف، نباید صرفا براساس علاقه تصمیم گرفته و باید مهارت های مختلف خود را نیز در نظر بگیرند. برای مثال اگر شخصی در مهارت های کلامی و ارتباطی خود ضعف داشته باشد؛ احتمالا در برخی از رشته های گروه تجربی، به مشکل برمی‌خورد.

متخصصین این رشته باید توانایی برقراری ارتباط با دیگران را داشته و انعطاف پذیر باشند. مخصوصا در رشته های حوزه درمان که افراد با بیماران مختلف و خانواده های آنان در ارتباط هستند؛ این روحیه بسیار موثر است. 

بازارکار و آینده شغلی رشته های گروه تجربی

با اینکه متقاضیان رشته های گروه تجربی، به شکل قابل توجهی افزایش یافته اند؛ اما هنوز برخی از مشاغل آن اشباع نشده اند و نیاز به نیروی کار دارند. دلیل آن هم ورود بدون هدف به رشته های این حوزه است. اما به هر حال فارغ التحصیلین رشته های مختلف می‌توانند در مکانهای مختلفی مشغول به کار شده و درآمد آنان نیز بستگی به مهارت آنها، موقعیت شغلی، سابقه، میزان تحصیلات و حتی آن مکان دارد.

اما به طور کلی پردرآمد ترین رشته های گروه تجربی، دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی هستند که افراد می‌توانند علاوه بر تاسیس مطب خود، در محیط های دیگری نیز مشغول به کار شوند.

سخن پایانی

امروزه در بیشتر رشته های گروه تجربی، شاهد حجم زیادی از فارغ التحصیل بدون برخورداری از دانش و مهارت هستیم. افراد به دلیل شور و اشتیاقی که برای رشته های این گروه دارند؛ وارد آن شده و بعد از مدتی از آن دلسرد می‌شوند. اما برای انتخاب رشته و ادامه تحصیل، افراد باید عوامل زیادی را در نظر گرفته و هیجانی تصمیم نگیرند.

همچنین با یک مشاوره تحصیلی نیز در این زمینه مشورت کرده و از او نیز کمک بگیرند. فراموش نکنید که تحصیل در رشته های زیرگروه یک تجربی علاوه بر اینکه چشم انداز خوبی دارد؛ اما به آسانی نیز به دست نخواهد آمد. پس افراد علاوه بر علاقه با دارای روحیه تلاشگری و پشتکار نیز باشند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته های گروه تجربی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: رشته های گروه تجربی | پردرآمدترین رشته های تجربی

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

رفع دعواهای خانوادگی یکی از موضوعات مهم در خانواده ها می‌باشد. همه خانواده ها دچار کشمکش می‌شوند، اما همه به دنبال رفع این دعواها هستند. شاید فکر کنید دیگر زمان یافتن راه حل مناسب برای پایان به دعواهای خانوادگی تمام شده. و تنها راه دوری یا جدایی است. خانواده در واقع پایگاه امنی است؛ که هر مرد یا زنی برای رسیدن به آرامش به آن نیاز دارد.

زمانی که تنش یا دعوایی در خانواده پیش می‌آید، هر کدام از این اعضا انگار چیزی را گم کرده‌اند. و برای جبران و کسب آن در جستجوی جایگزینی خواهند بود، مگر آن که هر چه زودتر به اتفاق راه حلی برای رفع دعواها پیدا کنند. پس اگر در خانواده‌تان مدتی است که مساله‌ای باعث آزار خاطرتان شده، هر چه زودتر برای حل آن راهی پیدا کنید. متخصصان خانواده به شما برای پیدا کردن علل و راهکاری مناسب راهنمایی ارائه می‌دهند.

منبع: راه حل رفع دعواهای خانوادگی

رفع دعواهای خانوادگی

 

در همه خانواده ها دعوا و مشاجره وجود دارد. زمانی که اعضای خانواده با تنش رفتار می‌کنند و به یکدیگر پرخاشگری می‌کنند، شاید بی احترامی هایی نیز رخ دهد. اما اینکه این بی احترامی ها و دعواها را چگونه باید رفع کنیم؟ تقریبا هر خانواده ای برای خود راه حل مخصوصی دارد. اما در این مقاله راه حل روانشناسانه و کلی ارائه داده‌ایم. تا برای رفع دعواهای خانوادگی راه چاره ای داشته باشید. توصیه ما به شما این است که حتما در چنین زمینه هایی کمک روانشناس را جدی بگیرید. تا بنیاد خانواده برهم نریزد

پیامد پیدا نکردن راه حل برای دعواهای خانوادگی

بحث و اختلاف‌ نظر میان اعضا در تمامی خانواده‌ها پیش می‌آید، اما با توجه به پیامدهای منفی که طولانی شدن این دعواها به همراه دارد بهتر است همه ما راهکارهایی را برای رفع دعواهای خانوادگی خود پیدا کنیم؛ تا بتوان از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری کرد. بی‌توجهی به دعواهای خانوادگی و اختلافاتی که میان اعضا شکل می‌گیرد، بیش از هر چیز احتمال بروز آسیب‌های روحی نظیر افسردگی یا اضطراب را افزایش خواهد داد.

با توجه به اینکه خانواده برای همه ما بستری است که می‌خواهیم تنش‌های روزمره زندگی‌مان را در آن فراموش کنیم، اختلاف و فضای سرد عاطفی در خانواده تأثیر نامطلوبی بر تمامی اعضا و به‌ ویژه کودکان دارد. به همین خاطر اگر در محیطی زندگی می‌کنید که به هر دلیلی تنش و درگیری‌های غیر قابل‌ حل در آن زیاد اتفاق می‌افتد، بهتر است برای سلامت روان فرزندان خود مشاوره خانواده دریافت کنید.

راه‌های پایان دادن به دعوای خانوادگی

اگر چه نمی‌توانیم از بروز بحث و اختلاف‌ نظر میان اعضای خانواده جلوگیری کنیم اما با کمک از برخی راهکارها می‌توان مانع طولانی شدن این اختلافات شد. بعضی از مهم‌ترین راهکارهایی که می‌توان از آن‌ها جهت رفع دعواهای خانوادگی استفاده کرد را در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

🟡 با یکدیگر صحبت کنید

اولین راهکار برای رفع دعواهای خانوادگی، صحبت است. صحبت را شاید بتوان اصلی‌ترین راهکار برای از بین بردن تمامی سوءتفاهم‌ها و اختلافات دانست. وقتی در محیط خانواده شما بحث یا اختلاف‌نظری ایجاد می‌شود، بهتر است زمانی را به کاهش تنش‌ها و آرام شدن شرایط روحی اعضا اختصاص دهید و سپس از آن‌ها بخواهید راجع به موضوع پیش‌آمده با یکدیگر صحبت کنند. البته باید توجه داشت که اگر می‌خواهید صحبت کردن نتیجه داشته باشد می‌بایست به اصول و قوانین صحبت در خانواده توجه داشته باشید.

گاهی اوقات هم ممکن است به دنبال پایان دادن به اختلاف میان والدین یا سایر اعضای خانواده‌تان با یکدیگر باشید. در این شرایط بهتر است ابتدا به‌ تنهایی با هریک از آن‌ها صحبت کنید. و سپس در شرایطی که احساس می‌کنید هر دوی آن‌ها به لحاظ روحی در وضعیت بهتری قرار دارند، جلسه‌ای را به صحبت کردن رو در رو جهت رفع دعواهای خانوادگی، اختصاص دهید.

اگر می‌خواهید به‌عنوان واسطه میان اعضای خانواده خود سازش برقرار کنید؛ توجه داشته باشید که صحبت‌های شما با هر دو طرف می‌بایست همدلانه باشد. و هیچ‌ یک از اعضا نباید احساس کند که شما از طرف مقابل جانب‌داری می‌کنید.

🟣 راه حل دعواهای خانوادگی | هیجانات خود را کنترل کنید

یکی از راهکارهای مهم برای رفع دعواهای خانوادگی و پیشگیری از بروز درگیری میان اعضای خانواده یا جلوگیری از شدت یافتن آن این است که سعی کنید هنگام صحبت، هیجانات خود را کنترل کنید. وقتی شما در یک بحث خانوادگی دچار هیجانات منفی به‌ویژه خشم می‌شوید، توانایی خود را برای تفکر منطقی از دست خواهید داد و این رفتار باعث بروز دعوا یا اختلافات شدید می‌شود.

به همین خاطر می‌بایست به دنبال راهکارهایی باشید که به شما کمک می‌کنند مدیریت رفتار خود را به بخش منطقی ذهن و نه هیجانات خود واگذار کنید.

یکی از راهکارهایی که مشاورین خانواده برای رفع دعواهای خانوادگی توصیه می‌کنند این است که نسبت به نشانه‌های بدنی و هیجانی خود هشیار باشید. وقتی در جریان صحبت با طرف مقابل احساس می‌کنید دچار خشم شده‌اید، گفتگو را برای مدتی متوقف کرده و تا پیش از بازگشت به شرایط روحی ثابت از صحبت کردن اجتناب کنید.

شما می‌توانید نشانه‌ای را به‌عنوان قرارداد میان خود و سایر اعضای خانواده تعیین کنید که این نشانه بیانگر نیاز شما به قطع کردن بحث باشد.

🟠 بخشیدن و تقاضای بخشش را بیاموزید

اگر قصد رفع دعواهای خانوادگی را دارید؛ باید بخشنده باشید. گاهی اوقات اگرچه در ظاهر یک دعوا یا اختلاف میان اعضای خانواده پایان پیدا می‌کند، اما کدورت‌ها به‌صورت خاموش در ذهن و قلب آن‌ها باقی می‌ماند. این موضوع علاوه بر اینکه کیفیت رابطه میان اعضا را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد باعث خواهد شد تا در سایر مواقعی که اختلافی میان اعضا پیش می‌آید نیز تمامی ناراحتی‌های گذشته مجدداً زنده شوند.

برای جلوگیری از این موضوع و پایان دادن به یک کدورت شما باید هنر بخشیدن طرف مقابل و یا درخواست برای بخشیده شدن را در خود ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که همه ما ممکن است در برخی مواقع کار اشتباهی انجام دهیم و پذیرفتن اشتباهات یا تلاش برای جبران آن‌ها موضوعی نیست که به شخصیت و غرور فرد لطمه بزند؛ بلکه شما از این طریق به سایر اعضا نشان خواهید داد. که خوشحالی و آرامش آن‌ها تا چه حد برایتان اهمیت دارد.

بخشیدن طرف مقابل در شرایطی که حق با شماست و یا عذرخواهی بابت رفتار اشتباهی که انجام داده‌اید می‌تواند باعث شود تا سایر اعضای خانواده نیز این رفتار را جهت رفع دعواهای خانوادگی یاد بگیرند. و در شرایط مشابه مانند شما رفتار کنند.

🔴 راه حل دعواهای خانوادگی | دلایل را پیدا کنید

پیدا کردن دلایل اختلافات یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای رفع دعواهای خانوادگی می‌بایست به آن توجه داشته باشید. سعی کنید چند مورد از آخرین اختلافاتی که میان شما و سایر اعضای خانواده پیش‌آمده را به یاد بیاورید و بررسی کنید؛ چه موضوع مشترکی در تمامی این اختلافات پیدا می‌کنید؟

برای مثال ممکن است احساس کنید ناتوانی در کنترل هیجانات، کدورت‌های گذشته یا حتی صحبت‌های اطرافیان از جمله مسائلی است که باعث ایجاد دعوا و ناراحتی در خانواده شما شده است. پس از پیدا کردن این دلایل سعی کنید با کمک سایر اعضا راهکاری برای برطرف کردن این شرایط پیدا کنید.

⚪ احساسات دیگران را نیز در نظر بگیرید

اگر به دنبال راه حل مناسبی برای رفع دعواهای خانوادگی هستید، یکی از مهم‌ترین نکاتی این است که دنیا را از دریچه دید سایر اعضای خانواده‌تان نگاه کنید و به احساسات آن‌ها به‌اندازه احساسات خودتان توجه داشته باشید.

در اختلافات خانوادگی گاهی اوقات ما صرفاً به خواسته‌های خود توجه می‌کنیم و این موضوع باعث خواهد شد که متوجه ناراحتی که برای دیگران ایجاد می‌کنیم نباشیم. اگر اعضای یک خانواده این تمرین را با یکدیگر انجام دهند که در هر موقعیت خود را به‌جای طرف مقابل تصور کنند بسیاری از اختلافات ایجاد نخواهد شد.

🔵 خانواده‌ درمانی

یکی از روش های رفع دعواهای خانوادگی، خانواده درمانی است. اگر احساس می‌کنید به‌ تنهایی قادر به حل مشکلاتی که در محیط خانواده ایجاد شده نیستید، می‌توانید از مشاورین خانواده برای بهبود شرایط کمک بگیرید. اختلافات خانوادگی ممکن است میان والدین و فرزندان و یا زوجین اتفاق بیفتد.

مشاورین خانواده با بررسی شرایط و همین‌طور شنیدن صحبت‌های شما و سایر اعضای خانواده سعی می‌کنند تا دلایل و ریشه اختلافات را پیدا کرده و برای برطرف کردن آن‌ها به شما کمک خواهند کرد.

6 تکنیک جهت رفع دعواهای خانوادگی

 

برای رفع دعواهای خانوادگی در این بخش مقاله به 6 تکنیک اشاره کرده ایم.

📌 تکنیک بازگشت

یکی از تکنیک هایی که برای رفع دعواهای خانوادگی استفاده می‌شود، تکنیک بازگشت است. در این تکنیک زمانی که آرام شدید، باز گردید و دوباره به حل مشکل بپردازید. اگر احساس آرامش ندارید؛ حل مشکلات را به زمان دیگری موکول کنید.

📌 تکنیک تایم اوت در رفع دعواهای خانوادگی

یکی از تکنیک های رفع دعواهای خانوادگی، تایم اوت است. در این تکنیک اعضای خانواده به یکدیگر زمان می‌دهند تا به آرامش بروند. برای این روش به تنهایی به اتاقی رفته و 10 الی 15 دقیقه در سکوت فکر کنید.

📌 تکنیک تنفس آهسته

جهت رفع دعواهای خانوادگی، تکنیک تنفس آهسته نیز کارآمد است. در این تکنیک باید پس از تنش دستان خود را روی شکم قرار دهید و نفس بلندی بکشید. به تدریج سرعت تنفس خود را کم کنید و نفس عمیق را جایگزین کنید.

📌 تکنیک توقف در رفع دعواهای خانوادگی

برای رفع دعواهای خانوادگی تکنیکی به نام توقف وجود دارد. در این تکنیک مقداری شوخ طبعی را باید چاشنی کنید. زمانی که مشاجره و بحث بالا می‌گیرد؛ دست خود را بالا ببرید و داد بزنید “توقف”. این علامت را در خانواده جاری کنید تا همگی با آن آشنا باشند. و بعد خانه را در سکوت بسپارید و برای نتیجه گیری بهتری از هم فاصله بگیرید.

📌 تکنیک ارتباط چشمی

برای رفع دعواهای خانوادگی، نیازمند تکنیک ارتباط چشمی هستیم. در این تکنیک باید صحبت های اعضای خانواده را به خوبی گوش دهید. و نشان دهید که با دقت در حال انجام این کار هستید. هر 3 دقیقه یکبار صحبت های همسر خود را جمع بندی کنید. و با ارتباط چشمی، تکان سر و تشویق حرف های او را تشویق کنید.

📌 تکنیک گفتگوی محرمانه در رفع دعواهای خانوادگی

اجازه دهید برای رفع دعواهای خانوادگی، اعضای خانواده صحبت کنند. گوش شنوا برای صحبت های آنها باشید و به مسائلی که باعث نگرانی آنها شده است با دقت گوش دهید. همسرتان و اعضای خانواده را سرزنش نکنید. و زمانی که حرف های آنها تمام شد، درخواست کمک خود را نیز اعلام کنید.

کلام آخر

تکنیک و روش های زیادی برای رفع دعواهای خانوادگی وجود دارد. منتهی باید بررسی شود که هر خانواده کدام تکنیک و روش را به شیوه بهتر و اصولی تری انجام می‌دهد. برای استفاده از تکنیک های اصولی تر می‌توانید از روانشناس و مشاورین خانواده کمک بگیرید.  مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفع دعواهای خانوادگی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چطور می‌توان راه حل مناسبی برای پایان دادن به اختلافات خانوادگی پیدا کرد؟

مهم‌ترین موضوعی که برای پایان دادن به اختلافات خانوادگی باید مدنظر داشته باشید این است که با یکدیگر صحبت کنید و سعی کنید در یک فضای منطقی راه‌حلی برای مشکلات خود بیابید. در حین صحبت کردن بهتر است به مسائلی نظیر توجه به احساسات دیگران و همین‌طور کنترل هیجانات توجه داشته باشید.

منبع: راه حل رفع دعواهای خانوادگی

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

حمله خواب یا نارکولپسی یکی از نادرترین و شاید در نگاه اول جالب‌ترین بیماری‌هاست. این بیماران در جریان عادی زندگی و یا همین‌طور که با شما صحبت می‌کنند یا به کارهایشان می‌رسند، ناگهان خوابشان می‌برد. تعداد کسانی که درگیر حمله خواب یا نارکولپسی هستند چندان زیاد نیست ولی این بیماری تأثیرات بسیاری روی زندگی بیمار می‌گذارد.

بسیاری از کسانی که چیزی راجع به حمله خواب نمی‌دانند این رفتار را بی‌احترامی به خود تلقی می‌کنند. گاهی اوقات حتی ممکن است وضع از این بدتر باشد و حمله خواب در یک جلسه رسمی یا هر موقعیت حساس دیگری روی دهد. برای جلوگیری از اتفاقات ناگواری که می‌تواند به دنبال حمله خواب اتفاق بیافتد، اگر نشانه‌های آن را در خود یا هریک از اطرافیان می‌بینید برای درمان از روانشناس متخصص کمک بگیرید.

منبع: حمله خواب | علت ، علائم و درمان نارکولپسی

حمله خواب چیست؟

 حمله خواب در ساعات بیداری به نام نارکولپسی یا حمله خواب شناخته می‌شود. این حمله در دسته اختلالات قرار دارد و به منظور میل ناگهانی و مقاومت ناپذیر به خواب است. افراد مبتلا به حمله خواب در پی هیجان های شدید دچار گرفتگی ماهیچه های بدن می‌شوند. حتی عده ای از این افراد به فلج خواب نیز مبتلا هستند. شیوع این بیماری قبل از پنج سالگی و بعد از 40 سالگی نیز مشاهده شده است. این افراد علائمی مانند فلج خواب، توهم پیشاخواب، توهم پیشابیداری و خواب آلودگی بیش از اندازه در طول روز دارد. در این مقاله سعی کرده ایم راجع به علائم، دلایل و درمان حمله خواب توضیح داده ایم.

انواع حمله خواب

حمله خواب به دو نوع وجود دارد. بر اساس طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب، این نوع حمله به دو نوع تقسیم می‌شود. که در ادامه راجع به آن توضیح داده ایم.

🔻 حمله خواب نوع 1

حمله خواب نوع اول شایع ترین نارکولپسی است. که با بی اختیاری عضلات همراه می‌باشد. نوع یک با خواب آلودگی و هذیان نیز همراه است. در این حالت فرد فاقد نوعی انتقال دهنده عصبی به نام هیپوکرتین است.

🔻 حمله خواب نوع 2

حمله خواب نوع دو با خواب آلودگی شدید در طول روز همراه است. اما در این شرایط فرد احساس ضعف ندارد. زمانی این حمله رخ می‌دهد که در اثر فعالیت توده یا ضربه فیزیکی شدید، هیپوتالاموس دچار آسیب شده است.

علائم و نشانه های حمله عصبی خواب یا نارکولپسی

حمله خواب یا نارکولپسی یکی از انواع اختلالات خواب است. حملات خواب باعث می‌شوند بیمار در طول روز و در هر موقعیتی ناگهان کنترلش را از دست بدهد و برای مدتی به خواب برود. جالب است بدانید که بیمار هیچ کنترلی روی این حملات ندارد. هر زمانی که حملات شروع می‌شوند، ناچار به خوابیدن هست. اگرچه نارکولپسی اختلال چندان شایعی نیست اما پیامدهای منفی آن توجه به این بیماری را بسیار پراهمیت می‌کند. ازجمله نشانه‌های حمله خواب می‌توان به این موارد اشاره کرد:

🟣 بی‌نظمی در خواب

اولین نشانه برای حمله خواب این است که بیمار در طول روز احساس خستگی می‌کند. گاهی اوقات هم شب‌ها احساس خستگی و خواب‌آلودگی وجود ندارد. درواقع به دلیل خواب‌های کوتاه‌مدت در طول روز بدن شب‌ها خسته نیست. اما بی‌خوابی یا احساس خواب‌آلودگی اختلال شایعی است که به هزاران دلیل دیگر هم اتفاق می‌افتد. درنتیجه اگر با این مشکل مواجه شده‌اید پیش از قضاوت راجع به بیماری خود با مشاور صحبت کنید.

🔴 ضعف عضلات یا کاتاپلکسی

کاتاپلکسی حالتی از حمله خواب است که ماهیچه‌ها قوام و توانایی خود را از دست می‌دهند. درواقع ماهیچه‌ها و عضلات بدن شل می‌شوند. این حالت از مقدماتی است که برای ورود به خواب لازم است. کاتاپلکسی معمولاً به دنبال یک حالت هیجانی متوسط تا شدید مثل عصبانیت، ناراحتی یا خوشحالی بروز پیدا می‌کند.

🟠 توهم‌های بینایی و شنوایی

بیماران درگیر با حمله خواب معمولاً در زمان خواب‌آلودگی یا حتی بیداری ممکن است دچار توهم شوند. در بیشتر اوقات این توهم‌ها به‌صورت بینایی یا شنوایی هستند، اما ممکن است در حالت‌های دیگری مثل لامسه نیز اتفاق بیافتند.

🟢 فلج خواب

فلج خواب حالتی از حمله خواب است که به آن بختک هم می‌گویند. در این حالت کمی قبل از به خواب رفتن یا بعد از بیدار شدن بیمار احساس می‌کند که بدنش به‌طور کامل فلج شده و نمی‌تواند هیچ قسمتی از بدن خود را تکان دهد یا حتی صحبت کند. فلج خواب اختلالی است که می‌تواند بدون حملات خواب هم اتفاق بیافتد؛ به همین خاطر اگر تنها دچار همین نشانه هستید بهتر است راجع به آن با یک متخصص صحبت کنید.

عوارض و پیامدهای حمله خواب یا نارکولپسی

اینکه یک نفر در طول روز و زمانی که دارد کارهای روزمره را انجام می‌دهد ناگهان خوابش ببرد می‌تواند موضوع بسیار نگران‌کننده‌ای باشد. این اتفاق ممکن است در هر زمانی و در حین انجام هر کاری برای شما پیش بیاید. به همین خاطر احتمالاً زندگی عادیتان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.

حمله خواب باعث می‌شود بیمار در طول روز دائما نگران این باشد که نکند خوابش ببرد و اتفاق بدی بیفتد. به همین خاطر به‌تدریج ترس و اضطراب و همین‌طور محدود کردن کارهای روزانه رخ می‌دهد. برای مثال بیمار از ترس حمله خواب دیگر رانندگی نمی‌کند.

در جلسه‌های مهم شرکت نمی‌کند؛ سعی می‌کند همیشه کسی را همراه خود داشته باشد که اگر خوابش برد از او مراقبت کنند. این شرایط به‌تدریج سلامت روان وی را هم تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به همین خاطر است که احتمال بروز بیماری‌هایی مثل اضطراب و نشانه های افسردگی در این افراد بیش از دیگران است.

علت و دلایل حمله خواب (نارکولپسی ) چیست؟

دلایل بروز نارکولپسی هنوز به‌درستی مشخص نشده است. تحقیقات نشان می‌دهد مغز بیماران مبتلا به حمله خواب دچار کمبود سلول‌هایی است که اورکسین یا هیپوکرتین را ترشح می‌کنند. هیپوکرتین ماده شیمیایی است که به شما در حفظ حالت هشیاری و بیداری کمک می‌کند. به همین خاطر طبیعی است که با کم شدن آن توانایی بیمار برای حفظ بیداری هم دچار مشکل می‌شود.

تشخیص اختلال حمله خواب یا نارکولپسی

بعضی از نشانه‌های حمله خواب مثل بی‌خوابی‌های شبانه، توهم‌ها و یا فلج خواب در اختلالات دیگری هم دیده می‌شود. به همین خاطر برای تشخیص قطعی اختلال خواب باید حتماً از یک متخصص کمک بگیرید. متخصصین با کمک گرفتن از روش‌های زیر راجع به بیماری شما نظر می‌دهند.

📌 آزمون چندگانه خواب نهفته

این آزمون مدت‌زمانی که برای به خواب رفتن در طول روز نیاز دارید را اندازه‌گیری می‌کند. همان‌طور که گفته شد بیماران مبتلا به حمله خواب به‌صورت ناگهانی و بدون کنترل ارادی به خواب می‌روند.

📌 آزمون چندگانه خواب یا پلی‌سومنوگرافی

این آزمون با استفاده از ابزارهای خاصی در طول خواب شبانه شما برای حمله خواب انجام می‌شود. دستگاه‌هایی به بدن وصل شده و ضربان قلب، فعالیت مغز، حرکت چشم‌ها و همین‌طور حالت عضلات را بررسی می‌کنند.

درمان حمله خواب یا نارکولپسی

 

متأسفانه حمله خواب هرگز به‌خودی‌خود بهتر نمی‌شود. با توجه به پیامدهای منفی بسیاری که این بیماری می‌تواند همراه خود داشته باشد بهتر است برای درمان آن از یک متخصص کمک بگیرید. تا امروز روش درمانی مشخصی که بتواند به‌طور کامل این بیماری را درمان کند پیدا نشده است. درمان‌های حمله خواب معمولاً بیشتر به این موضوع توجه می‌کنند که به شکلی شدت و تعداد حمله‌ها را کاهش دهند. تحقیقات نشان‌دهنده این است که تا حد زیادی در این مسیر موفق بوده‌اند. بعضی از این روش‌ها به شرح زیر است. 

⭕ دارو درمانی

همان‌طور که گفتیم داروی مشخصی برای درمان حملات خواب وجود ندارد؛ اما متخصصان از بعضی داروها به‌خصوص محرک‌ها برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. محرک‌ها را می‌توان اولین و اصلی‌ترین اقدام درمانی برای مبارزه با حمله خواب دانست. داروی مودافینیل یا پروویجیل یکی از معروف‌ترین این داروها است. محرک‌ها با افزایش سطح انرژی بیمار در طول روز از احساساتی مثل خواب‌آلودگی جلوگیری خواهند کرد.

ضدافسردگی‌هایی مانند فلووکسامین یا فلوکستین می‌توانند تا حد زیادی تأثیرات حمله خواب روی عضلات بدن مثل کاتاپلکسی یا فلج خواب را کنترل کنند.

⭕ مشاوره برای تغییر سبک زندگی

بیماران مبتلا به حمله خواب باید با این واقعیت روبه‌رو شوند که درگیر یک بیماری مزمن شده‌اند. پذیرش این واقعیت و تلاش برای تغییر سبک زندگی به آن‌ها کمک می‌کند. یکی از اقدامات اصلی مشاورین کمک به مراجع برای تطبیق و ایجاد تغییرات لازم در سبک زندگی و مقابله با افکار منفی و غم ناشی از بیماری است. ازجمله تغییراتی که می‌تواند در زندگی این بیماران مفید باشد عبارتند از

🔹 ساعت خواب‌وبیداری منظمی داشته باشید.

🔹 بیشتر از مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید و مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

🔹سعی کنید در هر جمعی که هستید حداقل یک نفر را در جریان شرایط خود قرار دهید.

🔹 از رفتارهایی مثل رانندگی یا کار کردن با وسایل برنده در زمان‌هایی که تنها هستید خودداری کنید.

🔹 ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

🔹سعی کنید کارهایتان را به دسته‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

🔹 تمرینات ذهن آگاهی و مدیتیشن را جدی بگیرید.

🔹 مهارت‌هایی برای کنترل هیجانات و مدیریت احساساتتان آموزش ببینید.

⭕ روان‌ درمانی

اختلال حمله خواب برای بیمار و همین‌طور اطرافیان او بسیار سخت خواهد بود. به همین خاطر است که احتمال بروز بیماری‌های روحی در این افراد بیش از دیگران است. یکی از بخش‌های مهم درمان این است که به بیمار و خانواده او کمک شود تا با این شرایط کنار بیایند و از خطر بیماری‌هایی مثل اضطراب و افسردگی دور باشند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، حمله خواب به نوعی اختلال عصبی در دسته اختلالات خواب است. این اختلال به دو نوع 1 و 2 طبقه بندی می‌شود و برای هر کدام درمان مخصوص بر اساس تشخیص روانشناس و متخصص انتخاب می‌شود. برای رهایی از این اختلال حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج‌شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه حمله خواب مربوط به آن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اختلال حمله خواب چیست؟

نارکولپسی یک اختلال خواب است که باعث می‌شود بیمار در طول روز ناگهان و بدون اراده به خواب برود.

آیا درمانی برای اختلال حمله خواب وجود دارد؟

تاکنون هیچ درمان کامل و مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. بااین‌حال متخصصان با استفاده از برخی داروها و همین‌طور کمک به بیمار برای تغییر سبک زندگی تلاش می‌کنند تا تعداد و شدت این حملات را تحت کنترل دربیاورند.

منبع: حمله خواب | علت ، علائم و درمان نارکولپسی

  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

آرامش ذهن روان

حفظ آرامش ذهن و روان در بسیاری از موقعیت ها ضروری است. از مشکلات رایج در بین انسان‌های عصر حاضر می‌توان به ناتوانی در حفظ آرامش ذهنی اشاره کرد. این موضوع در افراد مختلف باعث به وجود آمدن مشکلات جسمی و همچنین روانی متنوعی می‌شود. لذا آشنایی با علت بر هم خوردن آرامش روانی و نیز آگاهی یافتن از نحوه بهبود آن می‌تواند برای عده زیادی از مردم پراهمیت باشد. رسیدن به چنین آرامشی مسلما نیازمند تمرین و تکرار است تا بتوانید نتیجه مطلوبی بگیرید.

ذهن میمونی مانعی بر آرامش روان

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که هنگام خواب، هجوم افکار متفاوت باعث شده تا نتوانید به آرامش و استراحت ذهنی و جسمی مناسبی برسید. این افکار می‌توانند مربوط به خود یا دیگری باشند، اما موضوع اینجاست که بی‌امان بودن این نوع تصورات منجر به درگیری‌های ذهنی زیادی برای فرد می‌گردند. در مکتب بودائی، این حالت ذهنی به‌عنوان «ذهن میمونی» یاد می‌شود. در این شرایط، شخص دچار شک و تردیدهای متنوع و درنتیجه نگرانی و رفتارهای وسواسی می‌شود.

مشکلات ناشی از ذهن میمونی و متلاطم

ناآرامی حاصل از ذهن میمونی باعث می‌شود تا مشکلات حل‌نشده و درگیری‌های ذهنی فرد به‌یک‌باره به وی هجوم‌آورند. درنتیجه شخص دچار حملات اضطرابی شده و آرامش ذهنی و روانی او به خطر می‌افتد. در صورتی که فرد نتواند تعادل روانی خود را برگرداند ممکن است دچار مشکلاتی به شرح زیر و با درجات شدت متفاوت شود.

  • مشکلات خواب ازجمله بی‌خوابی یا بدخوابی
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری
  • مشکل در تمرکز
  • اختلالات اضطرابی
  • استرس حاد
  • افسردگی
  • افکار و رفتار وسواسی

در صورتی که شخص به دنبال راهکارهایی برای بهبود وضعیت خود نباشد، احتمال دارد این مشکلات تبدیل به مسائلی مزمن شده و از قابلیت درمانی آن‌ها کاسته می‌شود. لذا آشنایی با روش‌هایی برای بازگرداندن آرامش ذهنی برای این دسته از افراد بسیار لازم و ضروری است.

راهکارهایی برای به دست آوردن آرامش ذهن

لازم به ذکر است که ذهن میمونی تقریباً در تمام انسان‌ها با درجاتی وجود دارد. درنتیجه نمی‌توان انتظار داشت که این حالت به‌طورکلی در افراد از بین برود. بااین‌حال با استفاده از روش‌هایی برای آرام کردن روان و ذهن می‌شود از احتمال بروز مشکلات روانی شدید جلوگیری کرد. برخی از مفیدترین روش‌های آرام کردن ذهن به شرح زیر است.

مدیتیشن و مراقبه

به‌طورکلی اولین اقدام برای آرامش ذهنی را انجام دادن مراقبه‌های روانی بیان می‌کنند. انواع متنوعی مدیتیشن وجود دارد؛ اما همه آن‌ها باهدف رسیدن به تعادل ذهنی صورت می‌گیرد. با کمک این فنون می‌توان به تسلط مناسبی بر ذهن رسید و تمرکز و توجه خود را بهبود بخشید. 

تمرکز روی تنفس برای آرام کردن ذهن

در صورتی که تنفس‌مان سطحی باشد، در هر دم و بازدم اکسیژن کافی برای سوخت بدن تأمین نمی‌شود. درنتیجه، سطح عملکرد زیستی فرد به‌شدت پایین می‌آید. با تمرکز روی نحوه تنفس و دقت روی نفس‌های عمیق می‌توان این مشکل را برطرف کرد. به‌علاوه تکنیک‌های تنفسی اصولی باعث می‌شود نشانه‌های استرس و اضطراب کاهش بیابد. به همین صورت می‌توان میزان آرامش ذهن خود را بالا ببرید.

اشتغال به کارهای ادبی و هنری

ابراز هیجانات منفی و نگرانی‌های ذهنی از طریق انجام فعالیت‌های ادبی و هنری بسیار پرفایده است. کارهایی نظیر نویسندگی، نقاشی، گل‌دوزی، سفال‌گری و غیره سبب می‌گردند تا ذهن انسان برای مدتی از تشویش‌های درونی فراغت یابد؛ بنابراین بسیاری از متخصصین این روش‌ها را برای برگرداندن آرامش روانی به افراد توصیه می‌کنند.

کاهش استفاده از رسانه‌های گروهی و مجازی

رسانه‌های گروهی و شبکه‌های مجازی یکی از اصلی‌ترین عوامل کنترل‌کننده ذهنیت انسان‌ها در دهه‌های اخیر گشته‌اند. این موضوع سبب شده تا نگرش و عقیده بسیاری از افراد نسبت به آنچه در واقعیت وجود دارد، تحریف شود. به همین دلیل عده خیلی زیادی از مردم دچار آشفتگی‌های ذهنی و از بین رفتن آرامش در زندگی خود شده‌اند. با مدیریت و کاهش میزان استفاده از این قبیل رسانه‌ها می‌توان در حفظ آرامش روانی خود گام برداشت.

رسیدن به آرامش ذهن با ورزش

تمرینات بدنی و داشتن برنامه ورزشی مناسب باعث بهبود عملکردهای بدنی و درنتیجه کاهش علائم استرس می‌گردد. فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کنند تا سیستم گردش خون در بدن کارکرد بهتری داشته باشد و مواد موردنیاز سلول‌ها به‌سرعت تأمین شود. همچنین، ورزش کردن با تحریک سیستم اعصاب و مغز انسان، سبب افزایش هورمون‌های شادی‌آور بدن می‌گردد. لذا شخص می‌تواند احساس سرزندگی و نشاط بیشتری در زندگی خود کرده و تعادل روانی بهتری را تجربه نماید.

گوش دادن به موسیقی‌های آرامش‌بخش

گوش دادن به موسیقی‌های ملایم یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن آرامش ذهن است. آهنگ‌های سنتی، بی‌کلام و همچنین آواهای طبیعت تأثیر چشمگیری در احساس طراوت و تعادل ذهنی دارند. علاوه بر این موسیقی‌های کلاسیک همچون آثار بتهوون و باخ نیز می‌تواند دررسیدن به این مقصود مفید واقع شود.

عطر درمانی

استفاده از رایحه‌های ملایم و آرامش‌بخش به فرد کمک می‌کند تا ذهن و جسم خود را در تعامل باهم تنظیم کند. عطر گیاهانی مانند نعنا، اسطوخودوس، بابونه در این زمینه بسیار مطرح هستند. معمولاً توصیه می‌شود از افشانه‌ها یا عودهایی از این قبیل گیاهان برای تمدد اعصاب استفاده شود.

گذشت کردن

احساس یکی از بدترین و رایج ترین افکاری است که موجب برهم خوردن آرامش ذهن و روان می‌شود. انتقام و مقابله مثل هرگز نمی تواند آرامش از دست رفته را به شما برگرداند. در عوض با انتخاب “گذشت” می‌توانید آرامش درونی خود را بازیابید. البته وقتی از دست خودتان عصبانی باشید، شاید بخشش دشوارتر شود.

بهره گرفتن از مشاوره‌های روان‌شناختی

در مواردی که شدت استرس‌های ناشی از ذهن میمونی فراتر از کنترل فرد می‌شود، استفاده از راهنمایی‌های متخصصان حوزه سلامت روان ضرورت پیدا می‌کند. روانشناسان و مشاوران این زمینه با کمک تکنیک‌های اصولی و علمی می‌توانند ریشه‌های اصلی اضطراب شخص را یافته و به او دررسیدن دوباره به آرامش ذهنی یاری برسانند. برای آشنایی با سایر روش های درمان استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آرامش ذهن و روان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: آرامش ذهن و روان

  • ذهن نو