مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۱۷۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گرفتن موبایل برای نوجوانان یکی از مسائلی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند. چرا که امروزه با دسترسی گسترده گوشی‌های موبایل به اینترنت و وجود انواع مختلفی از شبکه‌های مجازی کاربران با محتواهای مختلفی رو به رو می‌شوند که بسیاری از آن‌ها مناسب سن نوجوانان نیست. با این حال پدر و مادرها نمی‌توانند تا همیشه گوشی موبایل را برای فرزند خود ممنوع کنند. در این شرایط بهترین برخورد این است که آموزش‌های مناسب را پیش از خرید موبایل در اختیار نوجوان قرار دهید و پس از خرید آن نیز به طور غیرمستقیم بر رفتار او نظارت داشته باشید. ما در ادامه این مقاله از نگاه روانشناسی یکسری توصیه تربیتی را در این زمینه گردآوری کرده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

مضرات ومعایب گرفتن موبایل برای نوجوانان

بسیاری از پدرومادرها وقتی می‌خواهند برای فرزند نوجوان‌شان گوشی بخرند، نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. چراکه دسترسی گسترده به اینترنت امروزه چالش‌های زیادی را به همراه آورده است که به طور بالقوه می‌توانند آسیب‌های مختلفی را برای نوجوانان به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مسائلی که باعث دغدغه والدین در این زمینه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مواجهه با محتواهای جنسی و غیراخلاقی

امروزه در اکثر فضاهای مجازی دسترسی به محتواهای جنسی کار آسانی شده است. از همین رو بسیاری از پدر و مادرها نگرانند که فرزندشان درگیر مشاهده اینگونه مطالب شده و در نهایت آسیب‌هایی نظیر بلوغ زودرس یا گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی را تجربه نماید.

2- موبایل برای نوجوان | مواجهه با صحنه های خشونت آمیز و نامتناسب با سن نوجوان

همان‌طور که می‌دانید دوران نوجوانی سال‌های 13 تا 19 سالگی را در برمی‌گیرد. نوجوانان کوچک‌تر یا زیر 18سال برای مشاهده بسیاری از فیلم‌ها یا تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شود آمادگی ذهنی ندارند. در نتیجه مواجه شدن آن‌ها با محتواهایی نظیر قتل، تجاوز، اعتیاد و سایر مواردی از این دست می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری با انواع اختلالات اضطرابی اشاره کرد.

3- دوستی های اینترنتی

امروزه با یک گوشی همراه و دسترسی به اینترنت می‌توانند با هر کسی از هرجای جهان ارتباط برقرار کرد. این مسئله به خصوص برای نوجوانان که علاقه زیادی به گروه‌های دوستی دارند جذابیت زیادی دارد. با این حال در این فضا متاسفانه بسیاری از کاربران با هویت‌های جعلی فعالیت می‌کنند و احساسات سایر افراد را به بازی می‌گیرند. در این شرایط بسیاری از والدین نگران روابط نوجوان به خصوص دوستی او با جنس مخالف هستند.

4- موبایل برای نوجوانان | اعتیاد به گوشی موبایل و اینترنت

بسیاری از نوجوانان از شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود برخوردار نیستند. همچنین مشکلاتی نظیر نداشتن اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود که بیشتر تلاش کنند از دنیای واقعی فرار کرده و به دنیای مجازی پناه بیاورند. در این شرایط ریسک اعتیاد به اینترنت و افزایش وابستگی به گوشی موبایل تا حد زیادی وجود دارد.

5- اعتیاد به بازی های اینترنتی

در گوشی های هوشمند قابلیت اجرای بازی‌های اینترنتی زیادی وجود دارد که با درگیر کردن مدار پاداش مغز می‌تواند به بروز وابستگی روانی بیانجامد. در همین راستا بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که فرزندشان درگیر اینگونه مسائل شده و از اموری نظیر تحصیل باز بماند.

چند توصیه در زمان گرفتن موبایل برای نوجوانان

با وجود تمام چالش‌هایی که در زمینه استفاده از موبایل و اینترنت وجود دارد استفاده از این ابزارهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانید نوجوان خود را از داشتن آن‌ها محروم کنید. به جای اینکار باید آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و به راهکارهای تربیتی متخصصین توجه نمایید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- فرزند خود را از آسیب‌های موجود آگاه کنید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود نوجوانان در بسیاری از آسیب‌های مرتبط با گوشی موبایل و اینترنت درگیر شوند، عدم آگاهی است. در نتیجه پیش از گرفتن گوشی برای فرزند خود لازم است که در مورد مزایا و معایب آن اطلاع رسانی های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد روی نکات منفی تاکید کنید. این کار اثرگذاری کلام شما را کاهش داده و باعث می‌شود که نوجوان احساس کند به دلیل نگرانی‌های خود در حال اغراق کردن هستید. در نتیجه تلاش کنید همه جوانب را در کنار هم ببینید و علاوه بر آسیب‌ها همواره بر مزیت‌هایی که گوشی موبایل در دنیای مدرن به همراه داشته نیز تاکید کنید.

2- موبایل برای نوجوانان | الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

اگر به عنوان والدین در خانه بیش از تعاملات مستقیم دائما سرتان توی گوشی باشد، به عنوان یک الگو زمینه‌ساز تکرار همین رفتار در فرزندتان می‌شوید و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به توصیه‌هایتان در زمینه استفاده کمتر از موبایل گوش فرا دهد. در نتیجه سعی کنید بیش از آنکه به زبان گفتار در مورد استفاده صحیح از گوشی همراه تذکر بدهید با رفتارتان نمونه‌ای از یک الگوی مناسب را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

3- به فرزندتان بیاموزید که بطور مدیریت شده از گوشی خود استفاده کند

به نوجوان آموزش دهید که هر کاری را باید در زمان مربوط به خود انجام دهد. اگر او بتواند سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرد و برنامه ریزی درستی برای فعالیت‌های روزانه‌اش داشته باشد. استفاده از موبایل را نیز می‌تواند مدیریت کند. در نتیجه به جای برخوردهای تند باید مهارت‌آموزی به نوجوان را در دستور کار خود قرار دهید. اگر فرزندتان در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو است. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در بهبود شرایط به او کمک کند.

4- اصول خود مراقبتی در فضای مجازی را به نوجوان آموزش دهید

باید به فرزندتان بیاموزید همانطور که در دنیای واقعی یک حریم شخصی دارد و به روش‌های مختلف از خود مراقبت می‌کند در فضای مجازی نیز به روش‌های دیگری به این مراقبت‌ها نیاز دارد.

برای مثال به فرزند خود بیاموزید که اطلاعات امنیتی حساب‌های مالی خود یا والدینش را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار ندهد و اگر لازم شد این کار را انجام دهد حتما ابتدا با پدر یا مادر خود مشورت کند. همچنین در مورد اهمیت عدم اشتراک‌گذاری عکس‌های خصوصی و سایر اطلاعات شخصی به فرزندتان آموزش دهید تا درگیر آسیب‌هایی نظیر دزدی اینترنتی، سوءاستفاده عاطفی و اخاذی نشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اگر وابستگی نوجوان در حدی است که به عملکرد روزانه او نظیر تحصیل یا روابط بین فردی آسیب وارد کرده، باید از یک متخصص برای بهبودی این وضعیت کمک بگیرید. روانشناسان بالینی متخصص در حیط کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

   

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

داشتن باورهای غلط در زندگی مشترک با چه آسیب‌هایی همراه است؟ هر فردی نسبت به ازدواج و زندگی زناشویی انتظارات و باورهایی دارد که برخی از این باورها منطقی و برخی دیگر غیر منطقی هستند. انتظارات غیرمنطقی می‌توانند عامل منفی و مخربی برای زندگی محسوب شوند زیرا که ممکن است زندگی مشترک را تا مرز جدایی پیش ببرند. شکل‌گیری این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند تحت تاثیر عواملی نظیر تربیت، تاثیر پذیری از محیط، وراثت، دوستان و آشنایان باشد. در این وضعیت مشکلی که زوجین با آن مواجهه می‌شوند برآورده کردن این انتظارات غیرمنطقی است که می‌تواند به مرور باعث ایجاد احساس افسردگی، اضطراب و ناامیدی در زندگی شود. از این جهت برای بهبود روابط بین فردی و زناشویی بهتر است زوجین انتظارات غیرمنطقی خود را بشناسند و جهت رفع این مسائل تلاش کنند.

 

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

باورهای غلط در زندگی مشترک

طبیعی است که هر فردی بر اساس سبک فرزندپروری، رویدادهای محیطی، تاثیرپذیری از دوستان و آشنایان و رسانه‌های تصویری و اجتماعی انتظارات و باورهایی نسبت به زندگی مشترک داشته باشد اما در برخی شرایط این انتظارات غیرمنطقی هستند و چیزی جز نتیجه منفی و آثار مخرب برای زندگی زناشویی ندارند. برخی از این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

روابط زوج‌های خوشبخت هیچوقت تغییر نمی‌کند

افراد ممکن است به علل مختلف در طول زندگی انتظارات و افکارشان تغییر پیدا کند، در نتیجه این مسئله می‌تواند بر خواسته، انگیزه و اولویت‌های زوجین تاثیر بگذارد. ممکن است یک موضوعی در یک زمان برایتان خوشحال کننده و در زمان دیگر ناراحت کننده باشد، پس باید توجه داشته باشید که روابط زناشویی ممکن است در دوران‌های مختلف و به دلیل مسائل پیش‌آمده دچار تغییرات و دگرگونی‌هایی شود. زوج درمانی کمک می‌کند تا بتوانید با این تغییرات راحت تر کنار بیایید و مشکلات کمتری را تجربه کنید. برای اطلاع بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

تا آخر عمر باید مانند روز اول عاشق هم باشیم

یکی از انتظارات غیرمنطقی که می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکلاتی کند این است که برخی زوجین تاکید بیش از اندازه می‌کنند که همسرمان باید همانند روز اول عاشق و دلباخته ما باشد. عاشق شدن یک وضعیت هیجانی است که به دلیل علاقه و دوست داشتن فرد مقابل و ترشح هورمون‌های مختلفی نظیر اکسی‌توسین، دوپامین و سروتونین و دیگر هورمون‌های شادی رخ می‌دهد اما مطالعات نشان داده‌اند که بدن انسان به طور زیستی این تغییرات را به طور پایدار تجربه نمی‌کند.

در واقع این باور و انتظار که زوجین باید همانند روز اول عاشق و دلباخته یکدیگر باشند از نظر زیستی هم امکان پذیر نخواهد بود و این یک واقعیت زندگی است. زوجین می‌توانند یکدگیر را دوست داشته و نسبت به همدیگر فداکاری، مهربانی، صمیمیت و… داشته باشند اما آن شور و شوق و هیجان روزهای اول رابطه ممکن است در طول زندگی برای همیشه پایدار نباشد. مهمترین نکته این است زوجین این مسئله را بدانند و این موضوع را دلیلی بر کاهش علاقه یا دوست نداشتن همسر نسبت به خود در نظر نگیرند.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن همسر بدون نقص

برخی افراد این انتظار را دارند که همسرشان باید کامل و بدون نقص باشد، در این شرایط معمولا فرد دچار احساس کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی باعث می‌شود تا توانایی فرد برای حل مسئله کاهش پیدا کند. میل به کمال‌گرایی و دستیابی به داشتن همسر بدون نقص باعث ایجاد انتظارات غیرمنطقی می‌شود. این مسئله کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی را پایین می‌آورد. در چنین شرایطی فرد کمال‌گرا، کوچکترین مسائل همسرش را بزرگ‌نمایی می‌کند و آن را یک عیب و نقص بزرگ در نظر می‌گیرد. افراد کمال‌گرا هیچوقت به بهترین گزینه دست پیدا نمی‌کنند، ممکن است در ابتدای زندگی همسرشان از نظرشان کامل باشد اما پس از مدتی دوباره به این کامل بودن شک می‌کنند. در واقع همیشه به طور بیهوده به دنبال بهترین گزینه و کامل‌ترین گزینه هستند.

کامل بودن خود

علاوه بر اینکه برخی افراد تمایل به داشتن همسر کامل و بدون نقص دارند، برخی دیگر این احساس کمال‌گرایی را نسبت به خودشان دارند و در واقع هیچوقت خودشان را آماده زندگی زناشویی و ازدواج نمی‌دانند. معمولاً این مسئله ناشی از فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس است زیرا افراد فکر می‌کنند برای داشتن یک زندگی خوب حتما باید فردی کامل و بدون مشکل باشند. نکته‌ای که این افراد در نظر نمی‌گیرند این است که ازدواج و زندگی زناشویی یک فرایند تعاملی و متقابل است و هر دو نفر در آن نقش دارند و کامل و یا نقص داشتن یک نفر دلیل بر یک ازدواج و یا زندگی زناشویی ناموفق نیست.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن ویژگی‌های متضاد

یکی از باورها و انتظارات رایجی که در زندگی زناشویی و حتی ازدواج وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند باید در زندگی زناشویی و ازدواج ویژگی‌ها و فعالیت‌های متضاد با همسرشان داشته باشند تا یکدیگر را کامل کنند. شاید در کوتاه مدت این مسئله برای زوجین جالب باشد اما پس از مدتی اثرات منفی و زیان‌بار آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی ازدواج و زندگی زناشویی با فردی که صفات و ویژگی‌های متضاد دارد معمولا منجر به کاهش کیفیت زندگی و تعارض‌ها و نارضایتی‌های شدیدی می‌شود.

 

 

روش‌هایی برای بهبود و اصلاح باورهای غلط در زندگی مشترک

بهترین کار این است که با خودتان و همسرتان گفتگو و صحبت کنید. ببینید کدام مسائل و ویژگی‌های شما از نظر همسرتان غیرمنطقی و چه ویژگی‌ها و انتظارات همسرتان برای شما غیرمنطقی است. در صورتیکه ازدواج نکردید می‌توانید این کار را با فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنید انجام دهید.

مهم است که ریشه اصلی که باعث شکل گیری این انتظارات غیرمنطقی در شما و یا همسرتان شده است را پیدا کنید و همینطور به دنبال مسائلی باشید که باعث تداوم این انتظارات و باورهای غیرمنطقی شده است. در نهایت پس از شناسایی این مسائل می‌توانید فهرستی تهیه کنید و انتظارات غیرمنطقی خود را از کمترین به بیشترین فهرست‌‌بندی کنید. در قدم بعدی اولین گزینه از فهرستتان که کمترین اولویت را برای شما دارد را انتخاب نمایید و در جهت تغییر و اصلاح آن گام بردارید. همچنین اگر با انجام این کار راحت نیستید و برایتان احساس خوبی ندارد می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس و گفتگو با او در جهت بهبود و اصلاح انتظارات غیرمنطقی‌تان قدم بردارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

شاید در ابتدای زندگی زناشویی، زوجین به دلیل علاقه و شور شوق اولیه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند از این مسائل چشم پوشی کنند اما پس از گذشت مدت زمانی مشخص زوجین از برآورده کردن انتظارات غیرمنطقی خسته می‌شوند و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، یأس، ناامیدی، اضطراب و استرس و در نتیجه کاهش کیفیت و نارضایتی از زندگی زناشویی شود.

   

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

گرفتن موبایل برای نوجوانان یکی از مسائلی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند. چرا که امروزه با دسترسی گسترده گوشی‌های موبایل به اینترنت و وجود انواع مختلفی از شبکه‌های مجازی کاربران با محتواهای مختلفی رو به رو می‌شوند که بسیاری از آن‌ها مناسب سن نوجوانان نیست. با این حال پدر و مادرها نمی‌توانند تا همیشه گوشی موبایل را برای فرزند خود ممنوع کنند. در این شرایط بهترین برخورد این است که آموزش‌های مناسب را پیش از خرید موبایل در اختیار نوجوان قرار دهید و پس از خرید آن نیز به طور غیرمستقیم بر رفتار او نظارت داشته باشید. ما در ادامه این مقاله از نگاه روانشناسی یکسری توصیه تربیتی را در این زمینه گردآوری کرده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

مضرات ومعایب گرفتن موبایل برای نوجوانان

بسیاری از پدرومادرها وقتی می‌خواهند برای فرزند نوجوان‌شان گوشی بخرند، نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. چراکه دسترسی گسترده به اینترنت امروزه چالش‌های زیادی را به همراه آورده است که به طور بالقوه می‌توانند آسیب‌های مختلفی را برای نوجوانان به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مسائلی که باعث دغدغه والدین در این زمینه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مواجهه با محتواهای جنسی و غیراخلاقی

امروزه در اکثر فضاهای مجازی دسترسی به محتواهای جنسی کار آسانی شده است. از همین رو بسیاری از پدر و مادرها نگرانند که فرزندشان درگیر مشاهده اینگونه مطالب شده و در نهایت آسیب‌هایی نظیر بلوغ زودرس یا گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی را تجربه نماید.

2- موبایل برای نوجوان | مواجهه با صحنه های خشونت آمیز و نامتناسب با سن نوجوان

همان‌طور که می‌دانید دوران نوجوانی سال‌های 13 تا 19 سالگی را در برمی‌گیرد. نوجوانان کوچک‌تر یا زیر 18سال برای مشاهده بسیاری از فیلم‌ها یا تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شود آمادگی ذهنی ندارند. در نتیجه مواجه شدن آن‌ها با محتواهایی نظیر قتل، تجاوز، اعتیاد و سایر مواردی از این دست می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری با انواع اختلالات اضطرابی اشاره کرد.

3- دوستی های اینترنتی

امروزه با یک گوشی همراه و دسترسی به اینترنت می‌توانند با هر کسی از هرجای جهان ارتباط برقرار کرد. این مسئله به خصوص برای نوجوانان که علاقه زیادی به گروه‌های دوستی دارند جذابیت زیادی دارد. با این حال در این فضا متاسفانه بسیاری از کاربران با هویت‌های جعلی فعالیت می‌کنند و احساسات سایر افراد را به بازی می‌گیرند. در این شرایط بسیاری از والدین نگران روابط نوجوان به خصوص دوستی او با جنس مخالف هستند.

4- موبایل برای نوجوانان | اعتیاد به گوشی موبایل و اینترنت

بسیاری از نوجوانان از شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود برخوردار نیستند. همچنین مشکلاتی نظیر نداشتن اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود که بیشتر تلاش کنند از دنیای واقعی فرار کرده و به دنیای مجازی پناه بیاورند. در این شرایط ریسک اعتیاد به اینترنت و افزایش وابستگی به گوشی موبایل تا حد زیادی وجود دارد.

5- اعتیاد به بازی های اینترنتی

در گوشی های هوشمند قابلیت اجرای بازی‌های اینترنتی زیادی وجود دارد که با درگیر کردن مدار پاداش مغز می‌تواند به بروز وابستگی روانی بیانجامد. در همین راستا بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که فرزندشان درگیر اینگونه مسائل شده و از اموری نظیر تحصیل باز بماند.

چند توصیه در زمان گرفتن موبایل برای نوجوانان

با وجود تمام چالش‌هایی که در زمینه استفاده از موبایل و اینترنت وجود دارد استفاده از این ابزارهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانید نوجوان خود را از داشتن آن‌ها محروم کنید. به جای اینکار باید آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و به راهکارهای تربیتی متخصصین توجه نمایید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- فرزند خود را از آسیب‌های موجود آگاه کنید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود نوجوانان در بسیاری از آسیب‌های مرتبط با گوشی موبایل و اینترنت درگیر شوند، عدم آگاهی است. در نتیجه پیش از گرفتن گوشی برای فرزند خود لازم است که در مورد مزایا و معایب آن اطلاع رسانی های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد روی نکات منفی تاکید کنید. این کار اثرگذاری کلام شما را کاهش داده و باعث می‌شود که نوجوان احساس کند به دلیل نگرانی‌های خود در حال اغراق کردن هستید. در نتیجه تلاش کنید همه جوانب را در کنار هم ببینید و علاوه بر آسیب‌ها همواره بر مزیت‌هایی که گوشی موبایل در دنیای مدرن به همراه داشته نیز تاکید کنید.

2- موبایل برای نوجوانان | الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

اگر به عنوان والدین در خانه بیش از تعاملات مستقیم دائما سرتان توی گوشی باشد، به عنوان یک الگو زمینه‌ساز تکرار همین رفتار در فرزندتان می‌شوید و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به توصیه‌هایتان در زمینه استفاده کمتر از موبایل گوش فرا دهد. در نتیجه سعی کنید بیش از آنکه به زبان گفتار در مورد استفاده صحیح از گوشی همراه تذکر بدهید با رفتارتان نمونه‌ای از یک الگوی مناسب را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

3- به فرزندتان بیاموزید که بطور مدیریت شده از گوشی خود استفاده کند

به نوجوان آموزش دهید که هر کاری را باید در زمان مربوط به خود انجام دهد. اگر او بتواند سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرد و برنامه ریزی درستی برای فعالیت‌های روزانه‌اش داشته باشد. استفاده از موبایل را نیز می‌تواند مدیریت کند. در نتیجه به جای برخوردهای تند باید مهارت‌آموزی به نوجوان را در دستور کار خود قرار دهید. اگر فرزندتان در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو است. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در بهبود شرایط به او کمک کند.

4- اصول خود مراقبتی در فضای مجازی را به نوجوان آموزش دهید

باید به فرزندتان بیاموزید همانطور که در دنیای واقعی یک حریم شخصی دارد و به روش‌های مختلف از خود مراقبت می‌کند در فضای مجازی نیز به روش‌های دیگری به این مراقبت‌ها نیاز دارد.

برای مثال به فرزند خود بیاموزید که اطلاعات امنیتی حساب‌های مالی خود یا والدینش را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار ندهد و اگر لازم شد این کار را انجام دهد حتما ابتدا با پدر یا مادر خود مشورت کند. همچنین در مورد اهمیت عدم اشتراک‌گذاری عکس‌های خصوصی و سایر اطلاعات شخصی به فرزندتان آموزش دهید تا درگیر آسیب‌هایی نظیر دزدی اینترنتی، سوءاستفاده عاطفی و اخاذی نشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اگر وابستگی نوجوان در حدی است که به عملکرد روزانه او نظیر تحصیل یا روابط بین فردی آسیب وارد کرده، باید از یک متخصص برای بهبودی این وضعیت کمک بگیرید. روانشناسان بالینی متخصص در حیط کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

   

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

داشتن باورهای غلط در زندگی مشترک با چه آسیب‌هایی همراه است؟ هر فردی نسبت به ازدواج و زندگی زناشویی انتظارات و باورهایی دارد که برخی از این باورها منطقی و برخی دیگر غیر منطقی هستند. انتظارات غیرمنطقی می‌توانند عامل منفی و مخربی برای زندگی محسوب شوند زیرا که ممکن است زندگی مشترک را تا مرز جدایی پیش ببرند. شکل‌گیری این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند تحت تاثیر عواملی نظیر تربیت، تاثیر پذیری از محیط، وراثت، دوستان و آشنایان باشد. در این وضعیت مشکلی که زوجین با آن مواجهه می‌شوند برآورده کردن این انتظارات غیرمنطقی است که می‌تواند به مرور باعث ایجاد احساس افسردگی، اضطراب و ناامیدی در زندگی شود. از این جهت برای بهبود روابط بین فردی و زناشویی بهتر است زوجین انتظارات غیرمنطقی خود را بشناسند و جهت رفع این مسائل تلاش کنند.

 

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

باورهای غلط در زندگی مشترک

طبیعی است که هر فردی بر اساس سبک فرزندپروری، رویدادهای محیطی، تاثیرپذیری از دوستان و آشنایان و رسانه‌های تصویری و اجتماعی انتظارات و باورهایی نسبت به زندگی مشترک داشته باشد اما در برخی شرایط این انتظارات غیرمنطقی هستند و چیزی جز نتیجه منفی و آثار مخرب برای زندگی زناشویی ندارند. برخی از این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

روابط زوج‌های خوشبخت هیچوقت تغییر نمی‌کند

افراد ممکن است به علل مختلف در طول زندگی انتظارات و افکارشان تغییر پیدا کند، در نتیجه این مسئله می‌تواند بر خواسته، انگیزه و اولویت‌های زوجین تاثیر بگذارد. ممکن است یک موضوعی در یک زمان برایتان خوشحال کننده و در زمان دیگر ناراحت کننده باشد، پس باید توجه داشته باشید که روابط زناشویی ممکن است در دوران‌های مختلف و به دلیل مسائل پیش‌آمده دچار تغییرات و دگرگونی‌هایی شود. زوج درمانی کمک می‌کند تا بتوانید با این تغییرات راحت تر کنار بیایید و مشکلات کمتری را تجربه کنید. برای اطلاع بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

تا آخر عمر باید مانند روز اول عاشق هم باشیم

یکی از انتظارات غیرمنطقی که می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکلاتی کند این است که برخی زوجین تاکید بیش از اندازه می‌کنند که همسرمان باید همانند روز اول عاشق و دلباخته ما باشد. عاشق شدن یک وضعیت هیجانی است که به دلیل علاقه و دوست داشتن فرد مقابل و ترشح هورمون‌های مختلفی نظیر اکسی‌توسین، دوپامین و سروتونین و دیگر هورمون‌های شادی رخ می‌دهد اما مطالعات نشان داده‌اند که بدن انسان به طور زیستی این تغییرات را به طور پایدار تجربه نمی‌کند.

در واقع این باور و انتظار که زوجین باید همانند روز اول عاشق و دلباخته یکدیگر باشند از نظر زیستی هم امکان پذیر نخواهد بود و این یک واقعیت زندگی است. زوجین می‌توانند یکدگیر را دوست داشته و نسبت به همدیگر فداکاری، مهربانی، صمیمیت و… داشته باشند اما آن شور و شوق و هیجان روزهای اول رابطه ممکن است در طول زندگی برای همیشه پایدار نباشد. مهمترین نکته این است زوجین این مسئله را بدانند و این موضوع را دلیلی بر کاهش علاقه یا دوست نداشتن همسر نسبت به خود در نظر نگیرند.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن همسر بدون نقص

برخی افراد این انتظار را دارند که همسرشان باید کامل و بدون نقص باشد، در این شرایط معمولا فرد دچار احساس کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی باعث می‌شود تا توانایی فرد برای حل مسئله کاهش پیدا کند. میل به کمال‌گرایی و دستیابی به داشتن همسر بدون نقص باعث ایجاد انتظارات غیرمنطقی می‌شود. این مسئله کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی را پایین می‌آورد. در چنین شرایطی فرد کمال‌گرا، کوچکترین مسائل همسرش را بزرگ‌نمایی می‌کند و آن را یک عیب و نقص بزرگ در نظر می‌گیرد. افراد کمال‌گرا هیچوقت به بهترین گزینه دست پیدا نمی‌کنند، ممکن است در ابتدای زندگی همسرشان از نظرشان کامل باشد اما پس از مدتی دوباره به این کامل بودن شک می‌کنند. در واقع همیشه به طور بیهوده به دنبال بهترین گزینه و کامل‌ترین گزینه هستند.

کامل بودن خود

علاوه بر اینکه برخی افراد تمایل به داشتن همسر کامل و بدون نقص دارند، برخی دیگر این احساس کمال‌گرایی را نسبت به خودشان دارند و در واقع هیچوقت خودشان را آماده زندگی زناشویی و ازدواج نمی‌دانند. معمولاً این مسئله ناشی از فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس است زیرا افراد فکر می‌کنند برای داشتن یک زندگی خوب حتما باید فردی کامل و بدون مشکل باشند. نکته‌ای که این افراد در نظر نمی‌گیرند این است که ازدواج و زندگی زناشویی یک فرایند تعاملی و متقابل است و هر دو نفر در آن نقش دارند و کامل و یا نقص داشتن یک نفر دلیل بر یک ازدواج و یا زندگی زناشویی ناموفق نیست.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن ویژگی‌های متضاد

یکی از باورها و انتظارات رایجی که در زندگی زناشویی و حتی ازدواج وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند باید در زندگی زناشویی و ازدواج ویژگی‌ها و فعالیت‌های متضاد با همسرشان داشته باشند تا یکدیگر را کامل کنند. شاید در کوتاه مدت این مسئله برای زوجین جالب باشد اما پس از مدتی اثرات منفی و زیان‌بار آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی ازدواج و زندگی زناشویی با فردی که صفات و ویژگی‌های متضاد دارد معمولا منجر به کاهش کیفیت زندگی و تعارض‌ها و نارضایتی‌های شدیدی می‌شود.

 

 

روش‌هایی برای بهبود و اصلاح باورهای غلط در زندگی مشترک

بهترین کار این است که با خودتان و همسرتان گفتگو و صحبت کنید. ببینید کدام مسائل و ویژگی‌های شما از نظر همسرتان غیرمنطقی و چه ویژگی‌ها و انتظارات همسرتان برای شما غیرمنطقی است. در صورتیکه ازدواج نکردید می‌توانید این کار را با فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنید انجام دهید.

مهم است که ریشه اصلی که باعث شکل گیری این انتظارات غیرمنطقی در شما و یا همسرتان شده است را پیدا کنید و همینطور به دنبال مسائلی باشید که باعث تداوم این انتظارات و باورهای غیرمنطقی شده است. در نهایت پس از شناسایی این مسائل می‌توانید فهرستی تهیه کنید و انتظارات غیرمنطقی خود را از کمترین به بیشترین فهرست‌‌بندی کنید. در قدم بعدی اولین گزینه از فهرستتان که کمترین اولویت را برای شما دارد را انتخاب نمایید و در جهت تغییر و اصلاح آن گام بردارید. همچنین اگر با انجام این کار راحت نیستید و برایتان احساس خوبی ندارد می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس و گفتگو با او در جهت بهبود و اصلاح انتظارات غیرمنطقی‌تان قدم بردارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

شاید در ابتدای زندگی زناشویی، زوجین به دلیل علاقه و شور شوق اولیه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند از این مسائل چشم پوشی کنند اما پس از گذشت مدت زمانی مشخص زوجین از برآورده کردن انتظارات غیرمنطقی خسته می‌شوند و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، یأس، ناامیدی، اضطراب و استرس و در نتیجه کاهش کیفیت و نارضایتی از زندگی زناشویی شود.

   

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

دوجنسه ها چه کسانی هستند و چه تفاوت‌هایی با سایر افراد دارند؟ از نظر علمی افرادی را که هم زمان دارای آلت جنسی زنانه و مردانه هستند دو جنسه می‌نامند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها خصوصیات رفتاری متفاوتی را شکل دهند و درگیر چالش‌های زیادی در زندگی باشند. برای مثال سردرگمی در یافتن هویت جنسی، داشتن تمایلات جنسی متعارض و مشکلاتی در یافتن شریک جنسی و عاطفی از جمله مسائلی هستند که دو جنسه ها را درگیر خود می‌کنند. در ادامه بیشتر با سبک زندگی و مشکلات این افراد آشنا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع : دوجنسه ها یا دوجنسیتی

دوجنسه ها چه کسانی هستند؟

دوجنسه ها یا بین جنسی کسانی هستند که هم زمان آلت جنسی زن و مرد را دارند. البته در بسیاری از موارد ممکن است یکی از اندام‌های جنسی به شکل ضعیف‌تر و یا ناقص در کنار اندام تناسلی اصلی رشد کرده باشد. برای بهبود مشکلات مرتبط با این وضعیت معاینات پزشکی صورت می‌گیرد تا آلت تناسلی ضعیف‌تر با جراحی برداشته شود.

علل بروز مشکل دوجنسیتی

متخصصان بر این باورند که اختلال‌های ژنتیکی و هورمونی علل اصلی بروز مشکل دو جنسیتی هستند. برای مثال اگر هورمون‌های موثر در تشکیل اندام جنسی، هماهنگ با کرموزوم‌های جنسی او عمل نکنند اختلالاتی در شکل گیری اندام جنسی شکل می‌گیرد که می‌تواند در بروز مشکل دوجنسیتی تاثیرگذار باشد.

تفاوت دوجنسه ها و ترنس ها

در اصطلاح عمومی بسیاری از افراد به ترنس‌ها نیز دو جنسه می‌گویند اما این دو مسئله با یکدیگر متفاوت هستند. افراد دو جنسه مشکلی فیزیولوژیک در بدن و اندام‌های جنسی خود دارند که باعث می‌شود خصوصیاتی از از هردو جنس را به ارث ببرند اما ترنس‌ها از نظر جسمانی کاملا سالم هستند. در واقع مشکل اصلی آن‌ها احساس ناهماهنگی روانشناختی با جنسیتی است که برای آن‌ها تعریف شده است. از همین رو در روانشناسی به وضعیت آنان نارضایتی جنسی یا ملال جنسیتی نیز گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ترنسکشوال ها کلیک کنید.

چالش های زندگی برای دوجنسه ها

زندگی برای افراد دوجنسه همواره با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1- سردرگمی در یافتن هویت جنسی

افرادی که دوجنسه هستند از نظر روانشناختی کار سخت تری برای یافتن هویت جنسی خود دارند. در واقع آن‌ها ممکن است ویژگی‌های به خصوصی از هر دو جنس را در خود بیابند و بین اینکه می‌خواهند در اجتماع به عنوان یک مرد ظاهر شوند یا زن سردرگم شوند. در این شرایط پیگیری وضعیت پزشکی، تعیین جنسیت غالب و شرکت در جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا بتواند مسیر خود را راحت تر پیدا کند و به درک بهتری در مورد خود برسد.

2- مشکلات مرتبط با نگاه اجتماعی

رفتارهای متعارضی که در افراد دوجنسه وجود دارد، باعث می‌شود که جامعه نگاه دیگری به آن‌ها داشته باشد. این افراد از آن جهت که در اقلیت قرار می‌گیرند اغلب با سرزنش، تمسخر یا طرد افراد دیگر مواجه می‌شوند. این مسئله تا حد زیادی اعتماد به نفس آنان را تهدید کرده و منجر به آسیب پذیری روانی بیشتر در این افراد نسبت به سایرین می‌شود.

3- دوجنسه ها | داشتن تمایلات جنسی متعارض

افراد دو جنسه به علت برخورداری از هردو ساختار زنانه و مردانه ممکن است تمایلات جنسی متعارضی را تجربه کنند. در واقع ممکن است هم زمان نسبت به هردو جنس تمایلات جنسی داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود که در پیدا کردن شریک عاطفی با مشکلات بیشتری مواجه شوند و تردیدهای زیادی را تجربه کنند.

4- مشکلات در یافتن شریک جنسی و عاطفی

ساختار بدنی متفاوت باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایلی به برقراری ارتباط جنسی و عاطفی با این افراد نداشته باشند و حتی از این موضوع احساس نفرت و انزجار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که نیاز به صمیمت در این افراد بیش از دیگران نادیده گرفته شده و اعتماد به نفسشان بیش از پیش آسیب ببیند.

5- چالش های مربوط به عمل تغییر جنسیت

مشکلات دوجنسه ها با تغییر عمل جنسیت پایان نمی‌یابد. بلکه آن‌ها بعد از عمل با دنیای جدید رو به رو می‌شوند. آن‌ها باید بتوانند از نظر روانی نیز یکی از جنسیت‌ها را از خود دور کرده و بیشتر با جنسیت غالب ارتباط برقرار کنند. در واقع آن‌ها باید بتوانند هویت جنسی سالمی را در خود پرورش دهند و به عنوان یک فرد جدید زندگی جدیدی را نیز آغاز نمایند. این مسئله برای اکثر افراد با فشارهای روانی زیادی همراه است. کمک گرفتن از جلسات مشاوره و روان درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت تر خود را برای عمل آماده کنید و پس از آن نیز سازگاری بیشتری با شرایط داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم برای عمل تغییر جنسیت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

خیر، دوجنسه بودن لزوما با اختلال روانی همراه نمی‌شود. البته این افراد به دلیل عدم حمایت اجتماعی و فشارهای اطرافیان معمولا بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اعتیاد قرار دارند.

   

منبع : دوجنسه ها یا دوجنسیتی

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

ترس از خیانت کردن همسر یکی از عوامل بسیار مهمی است که بر کیفیت ارتباط عاطفی زوجین تاثیر می‌گذارد. زیرا کسانی که دچار این ترس هستند اغلب برای کنترل نگرانی‌های خود دست به رفتارهایی افراطی می‌زنند که طرف مقابل را تحت فشار زیادی قرار می‌دهد. برای مثال چک کردن مداوم گوشی، وارسی کردن وسایل و زیر نظر گرفتن رفت و آمدها از جمله پیامدهای منفی ترس از خیانت است که زندگی زناشویی را به هم می‌ریزد. برای آنکه بتوانید در زندگی آرامش داشته باشید بهتر است برای ترس خود به دنبال راهکار باشید و درصورت شک به خیانت حتما از مشاوره خیانت کمک بگیرید.

منبع : ترس از خیانت 

دلایل و علت ترس از خیانت

بعضی‌ها دائما از این موضوع واهمه دارند که همسرشان به آن‌ها بی‌‍وفایی کرده و به پیمان زناشویی خود پایبند نباشد. این شرایط که تحت عنوان ترس از خیانت شناخته می‌شود ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیاید. برای مثل شخصیت‌های بسیار بدبین (شخصیت های پارانوئیدی) معمولا به همه چیز مشکوک هستند و هرگز نمی‌توانند به سادگی اعتماد کنند.

این مشکل در رابطه عاطفی و زندگی مشترک‌شان هم نمایان می‌شود و می‌تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. همچنین در برخی موارد ترس از خیانت ممکن است از یک تجربه بد ناشی شود. برای مثال کسانی که در گذشته خیانت دیده‌اند یا در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که یکی از والدین به دیگری متعهد نبوده، بیش از دیگران احتمال دارد که در زندگی مشترک خود دچار ترس از خیانت شوند.

فهم علل و ریشه‌های ترس از خیانت باعث می‌شود که بتوانید مشکل خود را بهتر بشناسید و به طور موثرتری برای غلبه بر آن اقدام نمایید. اگر نمی‌دانید که چه چیز باعث شده آنقدر در مورد وفاداری همسرتان حساس باشید بهتر است از یک روانشناس برای بررسی بیشتر این موضوع کمک بگیرید.

 

 

عوارض و پیامدهای ترس از خیانت

ترس از خیانت پیامدهای منفی بسیاری برای زندگی مشترک به همراه می‌آورد. در این شرایط دائما نوعی نگرانی و دل مشغولی دارید که در دراز مدت می‌تواند به بروز یک اختلال اضطرابی بیانجامد. همچنین ممکن است برای آرام کردن خود رفتارهای افراطی نشان دهید که تا حد زیادی او را در تنگنا قرار دهد. از جمله این رفتارها می‌توان به چک کردن مداوم گوشی همسر، وارسی وسایل او و زیر نظر گرفتن رفت و آمدها اشاره کرد.

در این وضعیت با از بین رفتن اعتماد متقابل زن و شوهر در برابر هم احساس راحتی و آرامش نخواهند داشت و طبیعتا تنش‌های بیشتری را تجربه می‌کنید. در همین راستا بسیاری از طلاق‌ها و مشکلات جدی زوجین به دلیل سوء ظن‌های افراطی یا فقدان اعتماد میان دو طرف شکل می‌گیرد. از همین رو باید به شیوه‌ای سالم بر این ترس خود غلبه نمایید.

توصیه‌هایی برای غلبه بر ترس از خیانت

ترس از خیانت موضوعی غیرقابل حل نیست، شما می‌توانید با کمک گرفتن از برخی راهکارها تا حد زیادی احساسات ناخوشایند خود در این باره را بهبود ببخشید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- علت ترس خود را بیابید

اولین قدم برای حل هر مشکلی این است که وجود آن را بپذیرید و علل آن را دریابید. همانطور که گفته شد این مسئله می‌تواند از مسائلی نظیر کمبود اعتماد به نفس، داشتن تجربیات منفی و خیانت دیدن در گذشته و یا دچار بودن به برخی وضعیت‌های روانشناختی خاص اشاره کرد. در نتیجه پیش از هرچیز تلاش کنید علت ترس خود را پیدا کنید. مراجعه به یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما یاری برساند.

 

 

2- مشکلات را بسط ندهید

اگر در گذشته با خیانت رو به رو شده‌اید یا حتی اگر همسرتان در رابطه قبلی خود مرتکب خیانت شده، نباید این مسئله را به وضعیت کنونی تعمیم بدهید. چرا که هر رابطه‌ای ویژگی‌ها و شرایط خاص خودش را دارد و قابل مقایسه با دیگری نیست. اگر ذهن‌تان دائما در این باره پیشگویی‌های منفی دارد، بهتر است از جلسات رواندرمانی برای حل و فصل بهتر اوضاع کمک بگیرید.

3- مشکل خود را با همسرتان در میان بگذارید

خیلی‌ها چیزی از ترس خود از خیانت به همسرشان نمی‌گویند. ممکن است فکر کنید که نباید نقاط ضعف خود را بروز دهید یا احساس کنید که با این حرف‌ها ممکن است به روحیه او صدمه بزنید. همه این‌ها در حالی است که یک رابطه سالم نیازمند شفافیت و صداقت است. در نتیجه بهتر است زمان درستی را انتخاب کرده و نگرانی‌های خود را با همسرتان در میان بگذارید. سعی کنید با یکدیگر بر نقاط قوت رابطه کار کرده و برای ساختن اعتماد متقابل تلاش نمایید.

4- روی کیفیت زندگی مشترک خود کار کنید

مهم‌ترین کاری که برای پیشگیری از بروز خیانت می‌توانید انجام دهید این است که کیفیت زندگی مشترک خود را بالا ببرید. برای رسیدن به این هدف باید وقت و انرژی صرف کنید و صمیمیت بیشتری را میان خود پرورش دهید. در همین راستا باید اوقات مشترکی که با یکدیگر می‌گذارنید را افزایش داده و اجازه ندهید مشکلات و تنش‌های موجود در رابطه حل نشده باقی بمانند. کمک گرفتن از جلسات مشاوره زوج درمانی در زمینه بهبود رابطه به شما و همسرتان کمک می‌مایند.

5- تنها با رابطه تان تعریف نمی شوید

بعضی‌ها تمام هویت خود را در گروی رابطه عاطفی تعریف می‌کنند. این مساله باعث می‌شود که همواره ترس زیادی در مورد از دست دادن همسر خود داشته باشید. چرا که در صورت بروز این مشکل کلیت وجود خود را از دست رفته می‌پندارید و گویی دیگر دلیلی برای زندگی ندارید. در نتیجه باید روی اعتماد به نفس خود کار کنید و علاوه بر همسر بودن نقش منحصر به فردی در زندگی برای خود قائل شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خیانت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ترس از خیانت در صورتی که بسیار افراطی باشد و منجر به کاهش کیفیت زندگی زناشویی فرد شود می‌تواند به عنوان علامتی از یک اختلال روان شناختی در نظر گرفته شود. در این شرایط لازم است که برای بررسی بیشتر به یک روانشناس مراجعه نمایید.

   

منبع : ترس از خیانت 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

تا به حال فکر کرده‌ا‌ید که بهترین فاصله سنی بین فرزندان چقدر است؟ اصلا بهترین تعداد فرزند چقدر است؟ این سوالات در ذهن اکثر پدر و مادرها ایجاد می‌شود. بعضی از والدین معتقدند که فاصله سنی کودکانشان باید کم باشد تا با همدیگر بزرگ شوند. در این باره اختلافات نظرهای زیادی وجود دارد، اکثر روانشناسان می‌گویند فاصله سنی 3 تا 5 سال معقول است. این میزان تفاوت برای این است که مادر انرژی روحی و جسمانی لازم برای فرزند دوم را داشته باشد. با آگاهی از بهترین تفاوت سنی میان فرزندان و مزایا و معایب فواصل سنی کم و زیاد می‌توانید بهترین انتخاب را برای خود و فرزندانتان داشته باشید. مشاوره کودک می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای کسب اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

 

منبع : فاصله سنی بین فرزندان

بهترین فاصله سنی بین فرزندان

یکی از مسائل مهمی که پدر و مادر باید به آن توجه کنند اختلاف سنی است که با فرزندانشان دارند. اگر فاصله زایمان‌های پشت سر هم کم باشد، مادر دچار عوارض جبران ناپذیری می‌شود. اگر مادر در کمتر از سه سال فرزند دومی بیاورد احتمال بروز کم خوبی در مادر و فرزند بیشتر می‌شود. علائم کم خونی تا قبل از بارداری پیدا نمی‌شود و در دوران بارداری خود را نشان می‌دهد. ممکن است کودک زودتر از زمان طبیعی به دنیا بیاید. کودکانی که با فاصله کمتر از سه سال از هم متولد می‌شوند، دچار کمبود وزن شده و احتمال اختلالات رفتاری، حرکتی و یادگیری در آن‌ها بیشتر است. اگر می‌خواهید بچه دوم خود را به دنیا بیاورید باید با روانشناس در مورد وضعیت خود صحبت کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین تعداد فرزند را مطالعه کنید.

تصور اشتباه درباره فاصله سنی میان فرزندان

برخی افراد گمان می‌کنند که الزام سه سال فاصله بین دو بارداری فقط برای خانم‌هایی است که فرزند اولشان با سزارین به دنیا آمده است در صورتی که رابطه‌ای بین فاصله دو زایمان و نوع زایمان وجود ندارد. مادر باید بعد از زایمان اول با حداقل سه سال فاصله فرزند دوم را به دنیا بیاورد تا از نظر جسمانی تامین شود. این تامین جسمانی سلامت جنین را نیز تضمین می‌کند. برای تجربه یک بارداری خوب و راحت لازم است که مادر انرژی بدنی خود را تقویت کند. بارداری‌های متوالی سبب کاهش سلامت خود مادر و جنین او می‌شود.

عوارض فاصله سنی زیاد بین فرزندان

اگر مادر با فاصله زیاد دو فرزند را به دنیا بیاورد ممکن است در بارداری دوم دچار مشکل شود. افزایش فشار خون، ورم دست و پا و دفع پروتئین از ادرار از جمله خطراتی است که مادر را در دوران بارداری دوم تهدید می‌کند. با بالا رفتن سن مادر احتمال متولد شدن جنین نارس بیشتر می‌شود. هر چه سن مادر بالاتر برود قدرت بارداری وی کمتر می‌شود. اینکه کودکان با اختلاف سنی بالا نمی‌توانند با والدین ارتباط و هماهنگی خوبی پیدا کنند امری اثبات شده است. با توجه به این عوارض بعد از 3 تا 5 سال از بارداری اول بهتر است به فکر داشتن نوزادی تازه بیوفتید.

فاصله سنی یک یا کمتر از یک سال بین فرزندان

یک سال فاصله سنی بین فرزندان به معنای داشتن دوستان مشترک، دعوا بر سر وسایل مشترک و همراهی در بزرگسالی می‌باشد. باید فواید و مضرات این فاصله سنی را با هم در نظر بگیرید. بعضی از زوج‌ها فکر می‌کنند فاصله سنی یک سال خوب است زیرا کودکان با هم رشد می‌کنند و آن‌ها چالش‌های فرزندان را یک بار برای هر دو فرزند تجربه می‌کنند. از این جنبه فاصله سنی یک سال می‌تواند مثبت باشد. البته باید بدانید که تربیت و نگهداری فرزندان با اختلاف سنی 1 سال سخت‌تر از داشتن فرزندان دو قلو است. نیازها و برنامه زمانی‌ای که کودک یکساله دارد با یک نوزاد کاملا متفاوت است. حسادت فرزند اول به فرزند دوم احتمالا کم است اما رقابت بین فرزند اول و دوم بسیار زیاد خواهد بود.

فاصله سنی سه سال بین فرزندان

کودکان در سن سه سالگی خلق و خوی متغیری دارند. معمولا والدین با چالش‌های گوناگونی در جهت پاسخ دادن به نیازهای غیرمنطقی فرزند رو به رو می‌شوند. سه سالگی سن چالش برانگیزی است، در این سن تولد فرزند دوم می‌تواند همه چیز را سخت‌تر کند. اوضاع زمانی سخت‌تر است که شما در حال آموزش دستشویی رفتن به کودک اول هستید و در کنار او یک نوزاد هم دارید. البته فرزند اول می‌تواند در کارهای جزئی مانند در آوردن کیف نوزاد شما را یاری دهد. او همچنین می‌تواند فرزند کوچک را سرگرم کند و خودش با سرگرم کردن او سرگرم شود. در این صورت شما هم زمانی برای استراحت کردن دارید.

فاصله سنی پنج سال بین فرزندان

با فاصله سنی پنج سال کودکان رابطه عمیقی با یکدیگر پیدا نمی‌کنند. مزیت آن این است که والدین فرصت بیشتری برای رسیدگی به هر دو فرزند دارند. شما قبل از پنج سالگی آنطور که باید به فرزند اولتان رسیدگی کرده‌اید. حالا می‌توانید با خیالی آسوده به پرورش نوزاد خود بپردازید زیرا فرزند اول شما مستقل‌تر شده است. مسئله‌ای که در این فاصله سنی بسیار مشهود است حسادت کودک اول می‌باشد. برای کاهش حسادت فرزندان می‌توانید از کمک روانشناس استفاده کنید.

فاصله سنی بیشتر از پنج سال بین فرزندان

در این صورت شما یک کمک و همراه برای تربیت و نگهداری فرزند اول دارید. همچنین بین این دو فرزند هیچ حسادتی وجود ندارد. فرزندان دوم از خواهر و برادر خود می‌آموزند و حمایت‌های زیادی دریافت می‌کنند. البته اگر فاصله سنی آن‌ها مثلا ده سال باشد دیگر نمی‌توانند به خوبی همدیگر را درک کنند. اما در بزرگسالی می‌توانند دوستان خوبی برای هم شده و از کمک هم استفاده کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-بهترین فاصله سنی بین فرزندان چقدر است؟

لازم است که بین 3 تا 5 سال بین هر زایمان فاصله بیوفتد. مادر هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی نیاز به ریکاوری دارد. بدن مادر باید قوای جسمانی خود را دوباره تامین کند تا بتواند نوزادی سالم به دنیا آورد.

 

 

منبع : فاصله سنی بین فرزندان

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی، تک فرزندی در میان زوجین و خانواده‌ها رواج یافته است. اکثر زوجین یا تمایلی به فرزندآوری ندارند و یا تنها به یک فرزند بسنده می‌کنند. تک فرزندی مزایا و معایب خود را دارد؛ این کودکان محبت بیشتری از والدین دریافت می‌کنند اما از سوی دیگر ممکن است مهارت‌های ارتباطی را به خوبی یاد نگیرند یا افرادی منزوی شوند. با آگاهی بیشتر از مزایا و معایب تک فرزندی و همچنین کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید و یا آسیب‌های ناشی از تک فرزندی کودک خود را به حداقل برسانید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

منبع " تک فرزندی

تک فرزندی

زندگی افراد در خانواده‌های امروزی متفاوت از گذشته شده است. امروزه دغدغه‌ها و مشغله‌ها بیشتر از گذشته هستند و زوج‌ها دیگر حوصله تعداد زیادی بچه را ندارند. زن و مرد عمدتا یا قصد بچه دار شدن ندارند یا اگر دارند به علت فشارهای مختلف تنها یک بچه می‌خواهند. این در حالیست که تحقیقات نشان داده کودکان تک فرزند در طول زندگی خود احساس تنهایی می‌کنند. از طرفی نداشتن خواهر و برادر کودک را از ایجاد رقابت‌های سازنده برای رسیدن به موفقیت محدود می‌کند. این رقابت‌های سالم لازمه پیشرفت و موفقیت کودکان می‌باشد. در مقابل این امر، اینکه کودک مرکز توجه والدینش باشد باعث ایجاد حس امنیت درون فرد می‌شود.

مزایای تک فرزندی

کودک رابطه بسیار خوبی با پدر و مادر خود پیدا می‌کند و به آن‌ها وابسته می‌شود. کودک توجه پدر و مادرش را به خود جلب کرده و احساس می‌کند که در همه چیز بهترین است. در این بین کودکی که خواهر و برادر ندارد، مجبور نیست با کسی رقابت کند تا توجه پدر مادرش به او جلب شود. اینکه فرزند تک باشد به او کمک می‌کند که عمدی یا غیرعمدی مورد مقایسه با خواهر و برادرش قرار نگیرد. کودکی که تنها باشد، مستقل‌تر بار می‌آید.

معایب داشتن یک فرزند

احساس تنهایی کودک در طول زندگی یکی از پیامدهای تک فرزند بودن است. در این شرایط کودک از داشتن هم بازی و کسی که همراه او بزرگ شود محروم می‌ماند. این کودکان از سوی والدین تحت فشار زیادی قرار می‌گیرند؛ باید در مدرسه و سایر مکان‌ها عالی عمل کنند و این به روی آن‌ها فشار تحمیل می‌کند. والدین کودک تک، تمام توجه و مراقبتشان را صرف کودکشان می‌کنند و ممکن است فرزند خود را لوس بار بیاورند. تک فرزندی ممکن است باعث شود که کودک از پدر و مادرش خسته شود.

مهارت ارتباطی تک فرزندها

البته که تک فرزندی به معنای نداشتن مهارت‌های ارتباطی نمی‌شود. اما اینکه افراد تک فرزند چقدر مهارت‌های ارتباطی دارند، به نحوه تربیت والدین آن‌ها بر می‌گردد. به صورت کلی تک فرزندها در برقراری ارتباط با همسن و سالان خود دچار چالش می‌شوند و متاسفانه نمی‌توانند ارتباط موثر و موفقی با گروه همسالان خود داشته باشند. شخصیت پدر و مادر در نحوه شکل گیری مهارت‌های اجتماعی کودک تاثیر گذار است.

به عنوان مثال اینکه خانواده تعامل زیادی با دیگران داشته باشد و کودک با همسن و سالانش زیاد در ارتباط باشد در این میان نقش مهمی دارد. اگر فرزند شما دوستان همسن خود را به خانه دعوت کند یا به منزل آن‌ها برود تاثیر مثبتی بر روابطش می‌گذارد. همچنین ارتباط تک فرزندها با دخترخاله، دختر عمو و دیگر همسن و سالانش در خانواده می‌تواند به بهبود روابط او با همسالانش تاثیر مثبت بگذارد. تک فرزندهایی که در کودکی با همسن و سالانشان ارتباط خوبی می‌گیرند، در طول زندگی کمتر دچار مشکل می‌شوند.

اما از طرف دیگر اگر خانواده بسته باشد، با دیگران تعامل زیادی نداشته و کودک بیشتر وقت خود را در خانه با پدر و مادر بگذراند، کودک معمولا لوس، مغرور و گوشه گیر خواهد شد. البته که دوست جایگزین خواهر و برادر نمی‌شود اما ارتباط کودک شما با همسالانش می‌تواند اوقات خوشی برای او بسازد. همچنین به تقویت مهارت‌های ارتباطی او نیز کمک می‌کند.

تک فرزندی و روحیه رقابتی

نداشتن خواهر و برادر باعث کاهش روحیه رقابت طلبی می‌شود چراکه حریفی برای کودک وجود ندارد. این کودکان بازی‌ها و دعواهای خواهر برادری را تجربه نمی‌کنند. اینکه یاد بگیرند با کسی کنار خود کنار بیایند نیز نکته مهمی است که کودکان تک فرزند آن را کمتر آموخته‌اند. نداشتن این تجربه‌ها باعث می‌شود که فرصت کمتری برای پرورش توان کنترل بر محیط و مدیریت کارهای خود داشته باشد. همچنین داشتن روحیه رقابت در پیشرفت‌ها و موفقیت های بزرگسالی تاثیر گذار است؛ داشتن خواهر و برادر کودک را در درک مفهوم رقابت و پافشاری به روی هدف یاری می‌کند.

تک فرزندی و منزوی شدن

کودک تک فرزند دوستی در خانه ندارد تا با او بازی کند؛ برای همین بیشتر اوقات احساس تنها بودن می‌کند. همچنین اگر نتواند مهارت‌های اجتماعی را به خوبی کسب کند، درون گرا و منزوی خواهد شود. این احساس تنهایی در بزرگسالی آن‌ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. دو اختلال اسکیزوئید و افسردگی از جمله اختلالات احتمالی هستند که ممکن است کودک در بزرگسالی به آن‌ها دچار شود.

1. شخصیت اسکیزوئید

شخصیت اسکیزوئید علاقه زیادی به تنها بودن دارد. انزوا طلبی کاملا در رفتار این افراد مشهود است. افراد اسکیزوئید روابط اجتماعی و عاطفی با دیگران برقرار نمی‌کنند و به مشاغل فردی تمایل بیشتری نشان می‌دهند. احتمال اینکه تک فرزندها به این اختلال دچار شوند بیشتر از سایر افراد است. اما با این وجود نمی‌توان گفت همه تک فرزندها در بزرگسالی به چنین سرنوشتی دچار می‌شوند.

2. تک فرزندی | افسردگی

اینکه کودک مدت زیادی تنها بماند، احتمال دچار شدن به این اختلال را در بزرگسالی‌ افزایش می‌دهد. این نوع افسردگی به صورت خفیف یا مزمن در اکثر ساعات شبانه روز با آ‌ن‌ها همراه است. در چنین شرایطی ضروری است که والدین و کودک از کمک مشاور یا روانشناس بهره‌مند شوند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

-خلق و خوی تک فرزندان چگونه است؟

طبق تحقیقات صورت گرفته تک فرزندها افرادی با وجدان، منظم و وظیفه شناس هستند. تک فرزندها اعتماد به نفس بیشتری دارند، پر توقع و کمال گرا هستند و در افکار و اعمال خود انعطاف پذیری کمی دارند. نمی‌توانند با دیگران همدلی کنند یا خود را به جای آن‌ها بگذارند. این کودکان چون بیشتر وقت خود را با پدر و مادر گذرانده‌اند شبیه بزرگسالان رفتار می‌کنند. تحمل فشارهای روحی نیز در تک فرزندان کمتر است. دریافت مشاوره از طرف والدین می‌تواند در کمتر شدن مشکلات کودک در بزرگسالی کمک کننده باشد.

 

 

منبع " تک فرزندی

 



:: بازدید از این مطلب : 1
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

چه زمانی طلاق خوب است؟ چه زمانی باید طلاق گرفت ؟ از چه مردان و زنانی باید جدا شد؟ از مشکلات طلاق و پیامدهای منفی آن بسیار صحبت شده اما گاهی پایان دادن به یک رابطه برای هر دو طرف یا حداقل یکی از آن‌ها مفید است. به عبارتی می‌توان گفت طلاق همیشه هم بد نیست و می‌توان به عنوان راهکاری برای حل مسائل به آن نگاه کرد. اما این تنها در صورتی است که به‌واقع طلاق بهترین راهکار ممکن برای شما باشد. به همین خاطر در این مطلب سعی می‌کنیم به این سؤال پاسخ دهیم که چه زمانی برای طلاق خوب است یا به عبارتی چه موقع عمر زندگی مشترک شما واقعاً به پایان رسیده است. برای دریافت مشاوره طلاق کلیک کنید.

منبع : چه زمانی باید طلاق گرفت

چه زمانی باید طلاق گرفت؟

اختلاف و دلگیری جزء جدایی‌ناپذیر هر زندگی مشترکی است. هرگز نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که تماماً مثل شما فکر کند و به همین خاطر احتمالاً دیر یا زود در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شوید. اما اگر به طلاق فکر می‌کنید، شدت مشکلات به قدری است که حتما باید در مورد آن با مشاور خانواده صحبت کنید.

اگر مشکل‌تان چندان جدی نیست، دعوا و اختلاف‌نظر هرروز اتفاق نمی‌افتد یا اگر فکر می‌کنید راهی برای برطرف کردن این شرایط وجود دارد، بهتر است به طلاق فکر نکنید.

در صورتی که مشکلات ریشه‌ای دارید که به راحتی حل نمی‌شود و ادامه ازدواج باعث بدتر شدن شرایط زندگی هر دوی شما شده بهتر است به طلاق به عنوان یه راه حل بنگرید. اما بازهم پیش از گرفتن هر تصمیمی از یک مشاور خانواده کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند راه‌های دیگری برای بهبود رابطه با همسرتان پیدا کنید و یا اگر واقعاً طلاق به نفع شما باشد، کمک خواهند کرد برای این شرایط و مشکلاتی که پس‌ازآن تجربه می‌کنید آماده شوید. ازجمله شرایطی که در آن‌ها بهتر است به طلاق فکر کنید عبارتند از:

1- نبود امنیت جانی یا روانی

اولین و مهم‌ترین شرط برای اینکه بتوانید به زندگی مشترک‌تان ادامه دهید این است که در کنار یکدیگر احساس امنیت کنید. اگر آرامش و امنیت در زندگی وجود ندارند بهتر است راجع به این موضوع کمی جدی‌تر فکر کنید.

برای مثال اگر همسرتان، شما یا فرزندتان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. به هر دلیلی (مثل بیماری‌های روحی یا اعتیاد) آسایش و امنیت روانی وجود ندارد و یا احساس می‌کنید آرامش و حال خوبی که باید در این زندگی به دست نمی‌آورید، بهتر است به تغییر شرایط فکر کنید. به خاطر داشته باشید تحمل این مشکلات از شما همسری نمونه نمی‌سازد، بلکه صرفاً باعث خواهد شد دیر یا زود درگیر مشکلات روحی بسیاری شوید.

2- رفتارهایی که طرف مقابل از آن‌ها پشیمان نیست

هر کسی در زندگی اشتباهاتی دارد که باعث می‌شود اطرافیان و بخصوص همسرش دلخور شود. اما نکته مهم این است که تا چه حد نسبت به اشتباه خود آگاهید؟ آیا تصمیمی برای جبران آن‌ها دارید یا فکر می‌کنید رفتارتان کاملاً درست بوده؟ اگر همسرتان مشکلات رفتاری مانند خیانت، ضرب و شتم، توهین و تحقیر یا هر کار دیگری کرده که باعث ناراحتی‌تان شده، اما همچنان حق‌به‌جانب رفتار می‌کند به معنای آن است که باز هم این رفتارها تکرار خواهند شد و به همین خاطر بهتر است برای زندگی خود فکر اساسی کنید.

3- وقتی هر کار ممکنی را امتحان کرده‌اید

طلاق همیشه اولین راهکاری نیست که به ذهن می‌رسد. گاهی باید راهکارهایی (مثل صحبت با همسر) درباره چیزی که ناراحت‌تان کرده و یا کمک گرفتن از مشاور خانواده را امتحان کنید. اما اگر همه این اقدامات را امتحان کرده و به این نتیجه رسیده‌اید که فایده‌ای ندارند، بهتر است به جدایی هم فکر کنید. طلاق اگرچه اولین یا بهترین راه نیست اما می‌تواند آخرین راهکار باشد. اگر بطور کامل از تغییر همسرتان یا آینده ارتباط با او ناامید هستید، بهتر است به گزینه طلاق توجه داشته باشید.

 

 

4- چه زمانی باید طلاق گرفت | سردی و طلاق عاطفی

اگر آن‌قدر از هم دور شده‌اید که احساس می‌کنید هیچ راهی برای تغییر شرایط وجود ندارد می‌توانید با طلاق شانس داشتن یک زندگی بهتر را برای خودتان فراهم کنید. اما همان‌طور که گفتیم همیشه نباید به هر دلیلی به سراغ طلاق بروید. سردی‌های عاطفی را می‌توان با راهکارهای مختلف از بین برد، اما اگر شما یا همسرتان هیچ دلیل و انگیزه‌ای برای تغییر این شرایط در خود احساس نمی‌کنید به این معناست که عمر رابطه عاطفی شما به انتهای خودش رسیده.

5- اختلاف نظرهای ریشه‌ای

اختلاف‌نظر و سلیقه در میان تمامی زوجین وجود دارد. اما گاهی اوقات این اختلاف‌ها بر سر مسائل بسیار مهم است یا همسرتان فکر می‌کند حتماً باید اعتقادات خود را کنار بگذارید و مانند او فکر کنید. برای مثال اگر همسرتان تلاش می‌کند سبک لباس پوشیدنتان را تغییر دهد یا همسرتان با شغل مورد علاقه تان مخالف بوده و آن را کسر شان می‌داند.

6- وابستگی‌های بیش‌ازحد

گاهی اوقات همسرتان به حدی به خانواده (پدر و مادرش) یا دوستان وابسته است که آن‌ها را در جریان همه مسائل زندگی خود قرار می‌دهد و بدون مشورت با آن‌ها هیچ تصمیمی نمی‌گیرد. به عبارتی این دیگران هستند که زندگی‌تان را کنترل می‌کنند. در چنین شرایطی بهتر است سعی کنید با همسرتان صحبت کنید و این مشکل را برطرف کنید. اما اگر او نمی‌تواند این اخلاق را تغییر بدهد به این معناست که هرگز نمی‌توانید زندگی مستقلی داشته باشید و این می‌تواند مشکلات زیادی را در زندگی‌تان ایجاد کند.

7- مشکلات جنسی

تحقیقات مشاورین خانواده نشان می‌دهد که دلیل بسیاری از طلاق‌ها مشکلات جنسی است. به دلیل شرمی که صحبت از مسائل جنسی در جامعه به همراه دارد؛ خیلی‌ها درباره آن صحبت نمی‌کنند و خود را موظف به ادامه زندگی با مشکل جنسی می‌دانند. اما به خاطر داشته باشید رضایت جنسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر مرد و زنی است که مستقیماً روی سلامت روان وی تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر اگر همسرتان در این زمینه مشکلی دارد و علی‌رغم تلاش‌هایی که داشته‌اید این موضوع بهبود نیافته، بهتر است به طلاق به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیش رویتان توجه داشته باشید.

 

چه زمانی باید طلاق گرفت | تصمیم‌گیری برای طلاق

اگر با هریک از دلایلی که بیان شد یا به هر دلیل دیگری احساس می‌کنید پایان دادن به زندگی مشترک بیش از ادامه آن به نفع شما است، بهتر است برای این تغییر در زندگی آماده شوید. آمادگی برای طلاق به این معناست که به‌خوبی با خودتان راجع به این موضوع فکر کنید و اگر تصمیم‌تان قطعی شده با کمک گرفتن از یک مشاور خانواده و وکیل حقوقی آگاهی خود را درباره مسائل آتی افزایش بدهید. برنامه‌ریزی برای زندگی پس از طلاق نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید از قبل به آن توجه داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 021664109012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اگر مشکلات جدی بین شما و همسرتان وجود دارد که از بهبود آن‌ها ناامید شده‌اید و یا طرف مقابل تصمیمی برای تغییر ندارد بهتر است به طلاق به‌عنوان یک راهکار فکر کنید.

   

منبع : چه زمانی باید طلاق گرفت

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو
  • ۰
  • ۰

حذف نفر سوم رابطه برای بسیاری از زنان و مردانی که خیانت دیده‌اند و یا نگرانند که طرد شوند، تبدیل به موضوعی حیاتی می‌شود. تلافی بی‌توجهی یا خیانت، تنوع‌طلبی و حتی دوستی‌های بیش از حد با جنس مخالف از آن دسته مسائلی هستند که می‌توانند باعث ورود شخص سوم به رابطه‌تان باشند. اما رابطه‌های سه‌نفره مشکلات بسیاری را برای همه اعضای درگیر در این روابط ایجاد می‌کند و به همین خاطر باید برای خروج از این روابط و یا بهبود شرایط، تصمیم‌گیری جدی داشته باشید. گاهی اوقات آسیب‌های روحی ناشی از این موضوع تا مدت‌ها با شما باقی خواهد ماند و حتی شاید روی سایر روابطتان نیز سایه بیندازد. به همین خاطر حتما برای بهبود اوضاع مشاوره خانواده دریافت کنید.

 

منبع : حذف نفر سوم رابطه و راه های خارج شدن از رابطه سه نفره

حذف نفر سوم رابطه | چرا باید نفر سوم را حذف کنیم؟

تعهد یکی از مهم‌ترین مسائل در یک رابطه عاطفی و به این معناست که بعضی چیزها صرفاً باید در انحصار همسر یا شریک عاطفی شما باشند. اما گاهی اوقات و به دلایل مختلف بعضی‌ها درگیر روابط سه‌نفره‌ای می‌شوند که به آن‌ها رابطه مثلثی هم گفته می‌شود.

در این شرایط یکی از زوجین به هر دلیلی شخص دیگری را وارد حریم زندگی مشترک خود کرده و پیچیدگی زیادی در زندگی ایجاد می‌کند. روانشناسان خانواده معتقدند شکل‌گیری رابطه‌های سه‌نفره تنها به کسی که خیانت شده، آسیب نمی‌رساند و هر سه نفر را درگیر مشکلاتی مثل بحران‌های روحی، احساس سرخوردگی و بی‌ارزشی و دشواری در برقراری روابط در آینده می‌کند. به همین خاطر بهتر است وقتی که در این شرایط قرار می‌گیرید برای تغییر وضعیت تصمیم‌گیری کنید.

پیامدهای منفی برای کسی که مورد خیانت قرارگرفته

  • احساس سرخوردگی و ناکامی
  • از دست دادن اعتمادبه‌نفس
  • بی‌اعتمادی به روابط عاطفی
  • تمایل به تلافی کردن رفتار طرف مقابل

پیامدهای منفی برای نفر سوم رابطه

  • شما هرگز در یک رابطه کامل و واقعی قرار ندارید
  • اضطراب از فاش شدن رابطه و پیامدهای آن
  • افسردگی به دلیل نداشتن رابطه عاطفی مطلوب
  • احساس گناه و ناراحتی

پیامدهای منفی برای کسی که مرتکب خیانت شده

  • احساس گناه و ناراحتی
  • افزایش فشار روانی برای پنهان نگه‌داشتن رابطه و ایجاد تعادل
  • افزایش احتمال از بین رفتن هر دو رابطه
  • بی‌اعتمادی شریک احساسی و درخطر قرار گرفتن زندگی اصلی

 

 

حذف نفر سوم رابطه | چگونه نفر سوم را با کمترین آسیب حذف کنیم ؟

مواجهه با خیانت همسر در زندگی برای هر کسی نگران کننده است. اما بسیاری از خانم‌ها یا آقایان به این فکر می‌کنند که باید رابطه خود را علی‌رغم وجود چنین مشکلاتی ادامه دهند و به عبارتی به از بین بردن شخص تازه‌وارد فکر می‌کنند.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید بهتر است حتماً از یک مشاور خانواده هم کمک بگیرید. گاهی اوقات احساسات باعث می‌شود چشممان را به روی خطای طرف مقابل ببندیم و یا در شرایطی تصمیم به ادامه زندگی بگیریم که هیچ اطلاعی ازآنچه قرار است اتفاق بیفتد نداریم. به همین خاطر کمک گرفتن از مشاورین خانواده علاوه بر اینکه می‌تواند باعث حذف نفر سوم از رابطه باشد؛ کمک می‌کند تا همسرتان متوجه اشتباهش شده و برای گذر از این موضوع کم ضررترین راه را انتخاب کنید.

حذف نفر سوم رابطه | چطور نفر سوم یک رابطه نباشیم

هر کسی یک رابطه عاطفی سالم و صمیمی می‌خواهد و به همین خاطر کمتر کسی عمداً خود را تبدیل به نفر سوم یک رابطه می‌کند. اما ممکن است شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که ناخواسته درگیر چنین رابطه‌ای شوید. پس به 4 عامل زیر که باعث این مساله می‌شود دقت کنید.

1- توجیهاتی راجع به رابطه اصلی

خیانتکار احتمالاً دلایل زیادی برای مطلوب نبودن زندگی اصلی خود (همان که همه از آن مطلع‌اند) می‌آورد؛ بی‌توجهی همسر به زندگی مشترک، اجباری بودن ازدواج، نبود علاقه متقابل، اختلاف در سلیقه، مشکلات جنسی، جدا نشدن به خاطر بچه‌ها و بسیاری از مسائل دیگر که غیراخلاقی نبودن ارتباط‌تان را توجیح کند. یا به عبارتی می‌گوید که حق قرار گرفتن در چنین شرایطی را دارید.

اما به خاطر داشته باشید که اگر واقعا با همسرش مشکل داشته باشد باید این مشکلات را برطرف کرده و یا برای پایان دادن به رابطه خود تصمیم بگیرد. یکی از اولین نشانه‌های تبدیل‌شدن به نفر سوم یک رابطه این است که چنین توجیهاتی را از طرف مقابل بپذیرید. توجه داشته باشید که خیانت خیانت است و هیچ چیزی آن را توجیه نمی‌کند، برای آشنایی با پیامدهای خیانت به همسر کلیک کنید.

2- حذف نفر سوم رابطه | امیدواری به تغییر کردن شرایط

گاه این شرایط به این خاطر ادامه پیدا می‌کند که امیدوارید در آینده چیزی تغییر کند. اگر انتظار دارید پس از مدتی تغییری در شرایط رابطه ایجاد کند، باید بدانید که این تنها شمایید که می‌تواند این تغییرات را ایجاد کنید. درنتیجه بهتر است با عزت‌نفس بالا و قاطعانه برای شرایط پیش‌آمده تصمیم‌گیری کنید.

3- ترس از تنهایی و وابستگی

ترس از تنهایی، وابستگی عاطفی، مالی یا هر نوع دیگری از وابستگی‌ها می‌تواند باعث شود که علی‌رغم مشکلاتی که در رابطه وجود دارد برای برطرف کردن آن‌ها اقدامی انجام ندهید. اگر احساس می‌کنید، او یا شما دچار این مشکل شده‌اید، بهتر است هر چه زودتر از یک مشاور کمک بگیرید، برای مراجع به مشاور نیازی به حضور شریک عاطفیتان نیست، می‌توانید به صورت انفرادی برای حل این موضوع درخواست کمک کنید.

4- حذف نفر سوم رابطه | بازی کردن نقش ناجی

شاید وقتی دلایل آقا/خانم برای برقراری رابطه با شخصی به‌غیراز همسرش را بشنوید، دلتان برای او بسوزد و احساس کنی وظیفه دارید او را از شرایط نامطلوبی که در آن قرارگرفته نجات دهید. در این شرایط شما نقش ناجی را به عهده گرفته‌اید، اما واقعیت این است که مسئولیتی در قبال او ندارید و با این رفتار تنها در حال آسیب زدن به خودتان هستید. او باید خودش برای رفع مشکلاتش اقدامی انجام دهد و شما قادر نیستید کاری برای او انجام دهید.

راه های خارج شدن از رابطه سه نفره

با توجه به مشکلاتی که رابطه سه‌نفره به‌خصوص برای نفر سوم به همراه دارد بهتر است هرچه سریع‌تر برای خروج از این رابطه تصمیم بگیرید. ازجمله اقداماتی که به شما برای این کار کمک می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پله اول: منطقی فکر کنید

در یک شرایط مناسب با خودتان نسبت به رابطه‌ای که در آن قرار دارید به‌خوبی فکر کنید. به این سؤال پاسخ دهید که چه عاقبتی برای این رابطه در نظر گرفته‌اید؟ چه هدفی از آن دارید و آیا احساس می‌کنید به این هدف خواهید رسید؟ با توجه به پاسخ‌هایی که برای این سؤالات در نظر می‌گیرید سعی کنید راجع به رابطه خود تصمیمی جدی بگیرید.

پله دوم: عزت‌نفس داشته باشید

همان‌طور که گفته شد یکی از اصلی‌ترین دلایل این‌که به‌عنوان نفر سوم وارد یک رابطه می‌شوید ترس از تنهایی یا باور به این است که نمی‌توانید رابطه بهتری برای خود ایجاد کنید و یا فکر می‌کنید رابطه‌تان خاص است و به هر نحوی شده باید بهش برسید. به همین خاطر شاید یکی از راهکارهای اصلی برای خروج از این رابطه این است که به ارزش‌های خود باور داشته باشید و این حقیقت را بپذیرید که لیاقت حضور در یک رابطه کامل و واقعی را دارید.

پله سوم: با او صحبت کنید

با شریک عاطفی‌تان راجع به احساس و افکار خود صحبت کنید و از او بخواهید برای شرایط پیش‌آمده یک تصمیم جدی بگیرید. این کار کمک می‌کند تا با افکار او هم آشنا شوید و بهتر بتوانید برای شرایط تصمیم بگیرید.

پله چهارم: قطع کامل رابطه

وقتی تصمیم می‌گیرید رابطه‌ای را قطع کنید باید به‌طور کامل از رابطه خارج شوید. ادامه رابطه به‌عنوان دوستی‌های اجتماعی، همکاری یا هر چیز دیگر مشکلات بدتری ایجاد کند. پس بهتر است حتی عکس‌ها و رد خاطرات‌تان را هم پاک کنید.

پله پنجم: کمک بگیرید

اگر درگیر رابطه‌ای شده‌اید که باید نفر سوم آن باشید بهتر است راجع به شرایط خود از یک مشاور کمک بگیرید. شاید نتوانید از شرایط‌تان با اطرافیان صحبت کنید و حس می‌کنید مسائلی هست که باید یک آدم بیطرف به غیر از خودتان دو نفر به آن نگاه بیاندازد.

بدون در رابطه سه نفره گاهی چنان پیچیده می‌شود که نمی‌توانید به تنهایی تصمیم بگیرید و نیاز دارید تا کسی در این شرایط کمک کند. به همین خاطر بهتر است از یک مشاور بی‌طرف در این وضعیت کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان خیانت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره خیانت و در زمینه ازدواج و تعهد می توانید از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

بهتر است با همسرتان راجع به شرایط پیش‌آمده صحبت کنید و همچنین از یک مشاور کمک بگیرید.

   

منبع : حذف نفر سوم رابطه و راه های خارج شدن از رابطه سه نفره

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • ذهن نو